راهنمای سفر به کاشان، و شهرهای حومه-بخش سوم

راهنمای سفر به کاشان، و شهرهای حومه-بخش سوم

شهر های غرب کاشان: نیاسر، مشهد اردهال، غار نخجیر نراق، محلات

نیاسر:

اگه خواستین حومه غربی کاشان رو بگردین، باید ابتدا به ورودی شهر که از بلوار قطب راوندی شروع میشه برگردین و به کمک تابلوهای فراوان، مسیر 30 کیلومتری تا نیاسر رو طی کنید.

سفرنامه کاشان

بی شک نیاسر یکی از غنی ترین نقاط گردشگری کاشان به حساب میاد. تاریخ، طبیعت و فرهنگ این روستای دوست داشتنی باعث میشه که کمتر کسی به کاشان بیاد و از این منطقه دیدن نکنه. شاید اولین چیزی که همه با شنیدن نیاسر در ذهنشون تداعی میشه، گلاب این منطقه هست که از بی نظیر ترین محصولات ایران به حساب میاد. ولی باید بگم که علاوه بر گل محمدی و گلاب و سنت خاص تهیه این عطر ناب، آتشکده(چهار تاقی)، آبشار ،تالار زیبا ، غار رئیس و آسیاب اون هم جزء جاذبه های بی نظیر اونجا به حساب میاد.

به طور کلی باید بگم که با توجه به مستندات ادبی و تاریخی، بنای این روستا به دوران اردشیر بابک بر میگرده.

این روستا دارای یک کوه آهکی هست که در دل اون غار رئیس وجود داره. شاید بشه گفت که این کوه، روستارو به دو منطقه رأس نشین و دامنه نشین تقسیم کرده. در ورودی شهر، شما شاهد آبشار بسیا بسیار بسیار زیبای اون هستین که جلوه زیبایی رو به اون منطقه بخشیده.

سفرنامه کاشان

از حدود صد و اندی پله ای که کنار آبشار قرار داره، شما میتونین به بالای اون محل برین. بالای این آبشار، تالار یا کوشک صفوی قرار داره که مشرف بر اون، چشم انداز زیبایی از منطقه وجود داره. گاهی ورود به منطقه کوشک ممنوعه ولی گاهی هم گردشگران میتونن از اونجا بازدید کنن. ستون های فیروزه ای و متراکم اون، خاطرات قایم باشک های کودکی مارو ساخته که به نوبه خودش حس نوستالژیک خاصی رو برای ما کاشونیا تداعی میکنه.

در قسمت تالار، محوطه وسیعی برای نشستن و استراحت و سفره خانه های متعددی قرار داره که میتونه پذیرای شما عزیزان باشه.

بعد از طی مسیر کوتاهی که به کمک تابلو های راهنما میتونین پیدا کنین، به آتشکده معروف نیاسر میرسین.

به تازگی مطلب خیلی جالبی درباره این بنا کشف شده که به نوعی کمک به فهم شروع فصل های مختلف میکنه.

پدیده ای به نام انقلاب بهاره و انقلاب پاییزه داریم که اول ماه های فروردین و مهر وجود داره. به این معنی که خورشید از محل خاصی در اون روز طلوع میکنه. حال اگر بین دو پایه این بنا نگاه کنید، خورشید دقیقاً از باریکه اون محل نمایان میشه که به معنای آغاز فصول بوده.

مکان بعدی که میخوام برای شما معرفی کنم، غار رئیس هست که مربوط به دوره اشکانیان میشه و آثار کنده شدن دیوار ها با دست، همه جای اون مشهوده. چند سالیه که درب این غار زیبا به روی گردشگران ماجرا جو باز شده و با نور پردازی های محل، شرایط برای بینندگان فراهم شده.

مشهد اردهال:

اگه زیارت سلطان علی بن امام محمد باقر که یکی از امام زاده های واجب التعظیمه ما هست، یا دیدن مقبره سهراب سپهری، یا اقامت و تفریح توی مجتمع گردشگری تازه تأسیس و بسیار زیبای خورشید اردهال براتون لذت بخشه، میتونید با طی مسافت 20 کیلومتری از نیاسر به این شهر مقدس برسید.

به دلیل قتل مظلومانه ایشان، سالانه مراسم خیلی باشکوهی به نام قالی شویان در اینجا برگزار میشه که عزاداران به صورت نمادین، قالیچه ای که برای حمل پیکر مطهر ایشون استفاده شده بوده رو میشویند. ضمناً این مراسم در سال 2012 به ثبت آثار معنوی یونسکو رسیده.

سفرنامه کاشان

اخیراً در این روستا مجموعه اقامتی کاملی احداث شده که پاسخ گوی تمام نیاز های گردشگران در سطح بالایی می باشد.

غار نخجیر:

بعد از زیارت آقا سلطان علی، فاصله 30 کیلومتری رو که طی کنید، به غار بسیار بسیار زیبای چال نخجیر که بعد از شهر نراق قرار داره میرسین.

سفرنامه کاشان

این غاردر سال ۱۳۶۸ به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان آب دلیجان کشف شد. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده شده و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شه. غار چال‌نخجیر از جمله غارهای طبقاتی هست و از سه طبقه تشکیل شده. گفته شده که در انتهای غار دریاچه‌ای هست که امکان قایقرانی در آن وجود داره، اما به طور کلی شناسایی نشده. دسترسی آسان به غار، خودترمیمی به دلیل زنده بودن و تهویه مناسب هوای درون غار از ویژگی‌های خاص غار هست. این غار در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

من به عنوان کسی که غار علیصدر رو هم دیدم، رفتن به این جا رو شدیداً بهتون توصیه می کنم.

محلات:

حیفه که دیگه این همه راه رو اومدین، ولی سری به پایتخت گل ایران، محلات، نزنید. از غار نخجیر تا محلات 40 کیلومتر راهه و شما میتونید از آب گرم، پارک سرچشمه، گلخانه ها و در شهریور هر سال از نمایشگاه گل و گیاه اون لذت زیادی رو ببرین.

سفرنامه کاشان

ابتدا به من اجازه بدین تا مطلبی رو عرض کنم که نراق، محلات و ابیانه جزء تقسیم بندی های شهرستان کاشان نیستند و بنده فقط به دلیل نزدیکی نسبی سعی در توصیف اونا دارم. محلات یکی از شهراییه که من همیشه آرزوی زندگی در اون رو دارم. چون دارای مناظر بسیار زیبا و سرسبزی هست.

بالا ترین قسمت محلات،پارک سرچشمه هست که محل مناسبی برای استراحت و صرف غذاست.

بعد از اون شما میتونید به کمک تابلو های زیادی که در محیط اونجاست، گلخانه های اونجا رو پیدا کنید که محل تجمعشون در یکی از خروجی های شهر واقع شده. در بین راه یکی از میدون های محلات رو به نام چنار شاهد خواهید بود که دیدن اون هم خالی از لطف نیست.

سفرنامه کاشان

واقعاً حس خیلی خیلی خوبی موقع گشت وگذار تو انبوه گلخانه های اونجا به آدم دست میده. به عنوان مثال، گلخانه ایران کاکتوس هست که شما میتونید انواع کاکتوس هارو در سایز های مختلف خریداری کنید و از داشتنشون لذت ببرید.

شهریور هر سال که خدمتتون عرض کردم، شما میتونید شاهد نمایشگاه گل و گیاه اونجا باشید که فضای بسیار خوبی رو تجربه میکنید. این نمایشگاه دو نوع غرفه جدا از هم داره که اولی شامل صنایع جدید و تکنولوژی های مدرن در زمینه کشاورزی و پرورش گل هست و دومی محتوی نمایندگی های تمام گلخانه های بزرگ در محلات. فضای بیرون هم مزین به طرح های بسیار زیبایی هست که با گل های مختلف اجرا شده.

شهر های شرق کاشان: نوش آباد، آران و بیدگل، کویر مرنجاب

نوش آباد:

نوش آباد یکی دیگه از شهرای کوچک اطراف کاشانه که با کاشان 15 کیلومتر فاصله داره و از مقاصد مهمی برای گردشگران فرهنگی و تاریخی به حساب میاد.

سفرنامه کاشان

نوش آباد پایتخت انوشیروان ساسانی بوده، به همین دلیل دارای شهر زیرزمینی "اویی" هست. این شهر زیرزمینی که به تازگی هم کشف شده، مربوط به دوران اوایل اسلام هست و برای فرار از شر دشمنان در سه طبقه ساخته شده.

معماری زیبایی رو در خودش داره که روز به روز با تحقیقات زیادی که روی اون انجام میشه، ابعاد مختلف اون رو پرده برداری میکنند. از جذابیت های این شهر زیر زمینی، روشن نگه داشتن اون توسط چراغ های پی سوز، کانال های تهویه و آبرسانی، شکل ِال مانند راه روها برای مقابله با دشمن و راههای ارتباطی در وسعت زیادشه.

یکی دیگه از موضوع های دیدنیه نوش آباد در ایام محرمه که تعزیه بسیار بزرگی اجرا میشه. هزاران نفر توی اون حضور فعال دارن و چندین روز از وقایع محرم رو به تصویر میکشن که حتماً برای دوست داران این مراسم، دیدنی خواهد بود.

کویر مرنجاب:

میگن شاهنامه آخرش خوشه!

بی شک، یکی از چشم نواز ترین مقصدای اطراف شهر ما، کویر و کاروان سرای مرنجاب و دریاچه نمک اطراف اون هست که به خاطر امتیازات بی نظیری مثل موقعیت ایده آل برای رصد های نجومی و ایجاد تورها و گردشگاههای متفاوت، از ویژگی های شاخص و مهم کاشان به حساب میاد.

با وجود فاصله 60 کیلومتری اون با کاشان، بازدید از این منطقه رو اکیداً به همه گردشگرانی که شهر ما رو برای بازدید انتخاب کردن توصیه میکنم.

سفرنامه کاشان

برای رسیدن به کویر، شما باید شهرستان آران و بیدگل رو پشت سر بذارین که شاید بد نباشه قدری دربارش اطلاعاتی رو عرض کنم.

یکی از اصلی ترین مکان های آران و بیدگل، مرقد مطهر امام زاذه هلال بن علی(ع) هست.

برای سهولت در پیدا کردن مسیر، نقشه ای رو برای شما گرفتم تا بدون نیاز به راهنما، به راحتی بتونین به کاروانسرای مرنجاب برسین.

سفرنامه کاشان

در بین راه، مجتمع اقامتی قابل قبولی وجود داره که میتونید انواع خدمات رو دریافت کنید.

بعد از طی مقداری از مسیر، جاده آسفالته به خاکی تبدیل میشه و از اون به بعد شما میتونین شاهد زیبایی های کویر مرکزی ایران باشین. شاید بین راه براتون وجود درختچه های گز سؤال بشه که باید خدمتتون عرض کنم این ها برمیگرده به حدود 20 سال پیش. باد خیز بودن این منطقه و وجود شن های روان، اهالی این منطقه رو بسیار آزار میداده. به همین دلیل درختچه های گز رو میکارن که این ها نیاز بسیار کمی به آب دارن و این امر باعث میشه که حفاظت خوبی علیه به وجود آمدن ریز گردها بشه.

دیدن شن های روان، رد مارهای صحرایی، سوسک های سیاه کویر و دریاچه نزدیک به کویر در روز، و نظاره آسمان پر ستاره و بی بدیل اون توی شب، بی شک جزء خاطرات تکرار نشدنی شما تبدیل میشه. تازه اینکه، جدیداً شروع به ساخت تفریحگاه هایی اطراف اون مکان شده که پکیج های زیادی شامل پاراگلایدار، سافاری روی تپه ها، شتر سواری در شب و رصد ستارگان و غیره رو شامل میشه که برای اطلاعات بیشتر میتونید به کلیدواژه های زیر در گوگل مراجعه کنید:

مجتمع گردشگری ستاره شبهای کویر

آفرود و پرواز در کویر مرنجاب

سفرنامه کاشان

بعد از کویر، شما به کاروان سرای مرنجاب میرسین که شکوه خاصی رو با عظمتش به بینندگانش القا میکنه. این کاروانسرا توسط شاه عباس و برای محافظت از حمله افغان ها و مغول ها ساخته شده که ظرفیت 500 سرباز رو داشته و برای تاجرانی که در مسیر جاده ابریشم تردد میکردن هم منزلگاه امنی به حساب میومده.

بعد از مشاهده کاروانسرا، با کمی ادامه دادن مسیر، به دریاچه نمک زیبای اون منطقه میرسین.

داخل این دریاچه، جاذبه دیگه ای به نام جزیره سرگردان وجود داره. اطلاق نام سرگردان به این علت هست که هنگامی که از فاصله دور به این جزیره نگاه می‌کنید، دو انتهای جزیره در افق محو می‌شوند و منظره‌ای مانند کشتی سرگردانی در دریای بیکران کویر به وجود میاد.

محو شدن دو انتها به‌علت گرمای منطقه و خطای دید و شکست نوره و گذشتگان اعتقاد داشتن که جزیره سرگردان دائماً در حال حرکته و از جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کنه. لازم به ذکره که جزیره سرگردان، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده هست، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل میشه.

در آخر خداروشکر میکنم که بعد از چند ماه عکاسی و تلاش برای نوشتن معرفی نسبتاً کامل در شأن شما دوستان، تونستم این وظیفه رو به انجام برسونم و امیدوارم که مورد پسندتون قرار بگیره و منو هم از نظرات منفی یا مثبتتون با خبر کنید.

به امید دیدن تک تک شما عزیزان در شهر زیبای کاشان.