راهنمای سفر به کاشان، و شهرهای حومه-بخش دوم

راهنمای سفر به کاشان، و شهرهای حومه-بخش دوم

خانه عباسی ها:

این مجموعه از جمله برجسته ‌ترین آثار معماری و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایرانه. ساخت خانه عباسیان بین سال های ۱۲۴۵-۱۲۵۰ قمری انجام شده و گفته می شه این بنا در مدت ۲۰ سال ساخته شده که وسعت این مجموعه حدود 5 هزار متر مربع و زیر بنای آن در حدود 7 هزار متر مربع و دارای پنج طبقه و 5 حیاط و گودال باغچه هست.

جدیداً هم سفره خونه ای در این خونه برپا شده که میتونه پذیرای وعده های غذایی شما باشه.

خانه عباسی ها

خانه حسینی ها و بنی کاظمی ها:

این خانه رو به تازگی یه شرکت بلژیکی از شهرداری کاشان خریداری کرده که برای اهداف گردشگری مثل هتل از اون استفاده کنه. این مورد رو برای شما ذکر کردم، تا با عکس اون، پی به زحمات زیادی که برای ترمیم و بازسازی اونا انجام میشه ببرید.

بنده به خاطر طولانی تر نشدن معرفی، از ذکر بقیه خانه ها میگذرم، اما واقعاً هر کدومشون زیبایی منحصر به فرد خودشون رو داره. علاوه بر اینا شاید براتون موزه عروسکی که جنب همین خونه ها هم احداث شده جالب باشه که تعداد زیادی عروسک تا قدمت 100 سال رو از سراسر ایران در خودش جای داده.

بازار کاشان:

کاشان هم مثل سایر شهر های ایران بازار خیلی بزرگی رو داخل خودش داره که به بازار زرگر ها، مسگرها، رنگرزها و غیره تقسیم میشه که شاید برای علاقه مندانش جالب باشه:

بازار کاشان

از ویژگی های شاخص این بازار، تیمچه ها (کاروانسرا)ی مختلفیه که توی اون وجود داره از جمله تیمچه امین الدوله. این تیمچه ثبت آثار ملی شده و از معماری باشکوهی هم برخورداره.

هتل ها و رستوران های کاشان:

هتل ها و رستوران های کاشان به دو دسته تقسیم میشن، سنتی و امروزی. من به شما عزیزان هتل های سنتی رو پیشنهاد میکنم، چون با مدیریت خوبی که انجام دادن، کاملاً حس زندگی مجلل تو 100 سال پیش به شما دست میده.
قضیه از این قراره که چند سالیه که بازار خانه های قدیمی داغ شده و همه سعی میکنن یکیش رو بخرن و بازسازی کنن و مصارف مختلفی رو داشته باشن. تو زمینه هتلداری حسابی توریستا استقبال کردن و بعضاً تا فصل های بعد رزرو شدن. شما میتونید با مشاهده سایت www.hotelyar.com با توجه به بودجه و سلیقتون مورد مناسب رو انتخاب کنید. توی این سایت شما میتونید همه هتل های کاشان رو تماشا کنید. من برای راحتی شما در انتخاب هتل، در نقشه مکان های توریستی که براتون تهیه کردم، موقعیت هتل هارو هم نشون میدم.

سفرنامه کاشان

1-هتل سنتی 5 ستاره سرای عامری ها 2-هتل نگارستان 3-هتل سنتی راهب 4-هتل سنتی نگین 5-هتل سنتی خانه ایرانی 6-هتل امیرکبیر 7-هتل خانه رز 8-هتل سنتی منوچهری 9-هتل آپارتمان مریم 10-هتل آپارتمان شیرین 11- هتل سنتی احسان 12- هتل آپارتمان نایب کاشان 13-هتل آپارتمان کوثر

برای آشنایی بیشتر شما، برخی از این هتل ها رو معرفی مختصری خدمتتون میکنم.

هتل سنتی سرای عامری ها:

به جرأت میتونم بگم که مرمت و راه اندازی این خانه که عنوان بزرگترین خانه ایران رو داره با این وسعت و عظمت، یکی از افتخارات بزرگ شهر ما به حساب میاد. بنده شخصاً اعتقاد دارم که اگه یه نفر برای ساعتی گذرش به شهر ما افتاد و خواست فقط از یه جا بازدید داشته باشه، حتماً این خانه زیبا رو به تماشا بشینه.

فراهم آوردن معماری اصیل ایران تحت چهارچوب یک هتل 5 ستاره به شکلی که تقریباً هر سلیقه ای رو، چه سنتی و چه مدرن، مجذوبش کنه، بلاشک شاهکار تاریخیه. در یک کلام که باید دید و فهمید. خود بنده هم گاه به گاه به بهانه های مختلف مثل صرف غذا و بازدید مهمانانم، حتماً روح خودم رو تو اون فضای غیر قابل توضیح آروم میکنم و لذت میبرم. این خانه به دلیل شرایط خاص خودش بر خلاف سایر هتل های سنتی، بازدید صرف هم داره که شما میتونید از بزرگترین حیاطش لذت ببرید.

در ضمن شاید بد نباشه بگم که جدایی از زیبایی بنا در روز، تصاویر مسحور کننده ای هم با نور پردازی های شب از گچ بری ها و هنر های معماری اونجا به وجود میاد که میتونم بگم کمتر کسی هست که از دیدن اونا به وجد نیاد. در آخر هم شاید جالب باشه که بگم افتتاح این مجموعه بزرگ با حضور پر شکوه استاد پروفسور سمیعی به انجام رسیده.

این خانه 9000 متر مربعی متعلق به زمان زندیه بوده و سرگذشتش در نوع خود بسیار جالبه. 7 حیاط اون 85 اتاق رو در خودش جای داده که بسیاری از اونا با نام های کاشانه نرگس، کاشانه یاس و غیره میهمان گردشگران عزیزه.

رستوران اون هم در تالار آینه قرار داره. طاووس های اونجا که با هنر آیینه کاری خلق شده، با انعکاس نور خورشید که از شیشه های رنگی شاهنشین این عمارت رد شدن، هفت رنگ میشن و نمای خیره کننده به خودش میگیره. البته استفاده از این رستوران و کافی شاپ فوق العاده اون برای عموم آزاده.

هتل سنتی و رستوران خانه راهب:

این خانه هم که اخیراً در دست کاربری قرار گرفته، از مکان های خصوصی و زیباییه که عکس برداری در شاهنشین، دیدن نور پردازی ها و گچ بری ها در شب و صرف غذا در رستوران سنتی اون که در سرداب این خانه دایر شده برای هر کسی خاطره های شیرین و به یاد موندنی ای رو خلق میکنه.

هتل سنتی و رستوران خانه منوچهری:

مدیریت این خانه باشکوه بلاشک از نقاط قوت اونه و من اینو از برخورد خوب و صمیمی مدیریت در مقابل تقاضای عکس برداری که داشتم و گسترش روز افزون شعب اون فهمیدم.

شاید برای شما دوستان عزیز، دیدن عکسای بنده که برای شما تهیه کردم، خالی از لطف نباشه. در ضمن، مقاله ای هم از این خانه زیبا در سایت لست سکند منتشر شده که شمارو بیشتر با محیط اون آشنا میکنه.

هتل سنتی و رستوران نگین:

عکس های حیاط این مجموعه توسط بنده و مابقی از سایت این هتل زیبا با اجازه مسئولانش گرفته شده.

هتل امیر کبیرو نگارستان که رو به روی هم در خیابان امیر کبیر در نزدیکی باغ فین قرار دارن:

سوغات های کاشان:

سوغات شهر ما در درجه اول گلاب و عرقیجات مختلف هست که شما در هر جای شهر، مخصوصاً مکان های دیدنی میتونید با کیفیت های مختلف تهیه کنید. بعد از اون کلوچه و پشمک کاشان که بهترین اونو میتونید در قنادی های بزرگ مثل قنادی شیرینی سرا، یاس، نبات ریز و غیره پیدا کنید.

در ضمن بستنی سنتی و فالوده اون هم خالی از لطف نیست که اون رو هم میتونید از سراسر کاشان تهیه کنید.

در آخر هم میخوام مکان شهرک های صنعتی کاشان رو خدمتتون عرض کنم که شما متونید با مراجعه مستقیم به کارخانه های فرش ماشینی و بازدید از نمایشگاه های اونا، انواع فرش ها رو با قیمت های بسیار کمتر از نمایشگاه های شهر های دیگه، خریداری کنید و از تنوع بسیار بسیار زیاد اون لذت ببرید.

سفرنامه کاشان

1- شهرک صنعتی راوند 2- شهرک صنعتی آران و بیدگل 3- شهرک صنعتی هلال 4- شهرک صنعتی جعفرآباد

بخش دوم: معرفی حومه کاشان

برای راحتی شما عزیزان در انتخاب شهر های دیگه، بنده اونارو به سه بخش جنوبی، غربی و شرقی تقسیم میکنم.

شهر های جنوبی: قمصر و ابیانه

قمصر:

اگه شما از هر کاشانی از خوش آب و هواترین منطقه اطراف سؤال کنید، حتماً پاسخ اونا قمصر خواهد بود. چون اولاً خیلی نزدیکه و ثانیاً هوای بسیار بسیار مطبوعی داره که مأمن امنی برای ماها حساب میشه تا بتونیم ساعاتی رو دور از گرمای تابستان سپری کنیم.

همچنین این شهر کوچک، تفرجگاه های زیادی داره که رفاه حال بازدید کننده هارو هر چه بیشتر فراهم کرده مثل پارک ها، رستوران ها و باغ های مختلفی که در خودش جای داده. البته چند سال اخیر بیشتر به جایی برای ویلاهای همشهریان عزیز تبدیل شده که شاید طبیعت بکر سابقش رو از دست داده.
از کاشان تا قمصر 35 کیلومتره، اما به دلیل جاده بسیار خوبی که داره شاید حدود 20 دقیقه ای به اونجا میرسین.

سفرنامه کاشان

از دیدنی های قمصر میتونم به آیین گلابگیری، مجموعه رستوران و باغ پرندگان و رستوران هواپیماییش اشاره کنم.

قمصر یکی از معروف ترین کانون های گلابگیری کاشان حساب میشه که کعبه مکرمه با گلاب این شهر شستشو میشه. اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشین، میتونین اواخر اردیبهشت به اینجا سفرداشته باشید که از مراسم گل چینی صبح زود، آیین گلاب گیری و جشنواره گل و گلاب که هرساله با حضور هنرمندان صداوسیما اجرامیشه هم لذت ببرید.

یکی از باغ های پرندگان خوب ایران، همین باغ قمصر هست که تعداد زیادی پرنده و چرنده رو در خودش جای داده و با آبشار و استخری که در این مجموعه قرار داره، حتماً میتونید ساعات لذت بخشی رو همراه با صرف غذای رستوران سپری کنید.

و در آخر هم، صرف یه وعده غذایی در رستوران هواپیمایی، حتماً برای دوست داران این چنین محیط هایی لذت بخش خواهد بود.

ابیانه:

ابیانه رو کمتر کسی میشه که نشناسه. ابیانه و خاک سرخش... شاید بشه گفت توی روستاهای توریستی، از پر طرفدارترین ها به حساب میاد. جو زیبای اون هر بیننده ای رو مجذوب خودش میکنه. طبیعت زیبا، لهجه قشنگ، پوشش منحصر بفرد، فضای باستانی و مردم خوش رفتارش دل هر بیننده ای رو میبره.

این روستا در 50 کیلومتری قمصر قرار داره و به حدی زیباست که اگر مسافتش بیش از اینا هم باشه، حتماً ارزش رفتن رو داره. اینم اضافه کنم این راهی که روی نقشه گذاشتم، راه کوهستانیه و بهتره که شما جاده اتوبانی(کاشان-اصفهان) که سمت شرق نقشه هست رو طی کنید که از مسیر اصلی وارد ابیانه بشین.

سفرنامه کاشان

این روستای 1500 ساله، در زبان محلی "ویونا" نام داره و شاید براتون جالب باشه که از معدود جاهایی هست که هنوز زبان پهلوی در اون رایج هست.

این روستای زیبا 2 هتل به نام های "ابیانه" و "ویونا" داره که از نظر کیفت قابل قبوله.

از مکان های دیدنی اونجا میشه به آتشکده زرتشتی ،که قدیمی ترین مکان توی ابیانه هم هست، یه موزه نقلی، امام زاده هینزا، امام زاده یحیی و مسجد جامع اشاره کرد، اما ابیانه از اون جاهاییه که قدم زدن توی اون باعث لذت و آرامش میشه و عکس از هر گوشه اون تبدیل به یه کارت پستال دیدنی میشه، مضاف بر اینکه اونجا پره از افرادی که لباس های محلی رو کرایه میدن و به زیباتر شدن عکسای شما کمک میکنه.

بنده برای اینکه شما عزیزان احساس کنید خودتون اون محیط رو تجربه کردین، سعی کردم عکسها رو به صورت موضوعی بگیرم و خدمتتون ارائه کنم.