سفر به خوانسار، شهر طراوت و سرسبزی

سفر به خوانسار، شهر طراوت و سرسبزی

در آخر شهریور 94 سفری خانوادگی و کوتاه به خوانسار داشتیم. خوانسار شهر پدری من است و به همین دلیل گاه‌گاهی مقصد سفرهای ماست.

سفرنامه خوانسار

برای سفر از تهران به خوانسار چند مسیر را می‌توان انتخاب کرد. که در نقشه ذیل آنها را می‌توان دید:

1- تهران – قم - سلفچگان – دلیجان – خروجی موته – گلپایگان – خوانسار

2- تهران – ساوه (اتوبان) – دلیجان - خروجی موته – گلپایگان – خوانسار

3- تهران – قم - سلفچگان – اراک – خمین – گلپایگان – خوانسار

ما در این سفر از مسیر اول به خوانسار رفتیم. و در شب روز 25 شهریور به هتل زاگرس خوانسار وارد شدیم. هتلی 3 ستاره و خوب برای این سفر و سفرهای دیگری که به خوانسار می‌رویم.

سفرنامه خوانسار

البته خوانسار هتل‌های دیگری هم دارد. «سرای پدری» هتلی در بافت سنتی شهر که در خانه‌ای قدیمی که با معماری زیبای به روز شده، بنا شده است. در این هتل شما می‌توانید سفارش غذای خانگی مثل آبگوشت (در زبان خوانساری دوگوله) را هم بدهید. متاسفانه در این سفر عکسی از این هتل زیبا نگرفتم ولی شدیدا توصیه می‌کنم به سایت این هتل سری بزنید.

مهمانسرای جهانگردی خوانسار هم گزینه ارزانتری از هتل زاگرس برای اقامت مهیا می‌کند.

خوانسار مکان‌های زیبایی برای گشت‌و‌گذار دارد. اولین جایی که در خوانسار برای تفریح در دسترس ما بود، پارک سرچشمه خوانسار بود. هتل زاگرس درست روبروی این پارک ساخته شده است. اتاق‌های روبروی پارک منظره زیبایی دارند.

سفرنامه خوانسار

در وسط پارک حوض‌هایی قرار دارد که از چشمه‌های پای کوه پر می‌شوند.

فصل پرآبی این چشمه‌ها 2 ماه اول بهار است و البته اوایل اردیبهشت بهترین وقت سفر به خوانسار و استفاده از طراوت بهاری این شهر است. در پای کوه بالای پارک چشمه‌ای قرار دارد به نام «مرزن‌گشت» یا به فارسی «مرد و زنده گشت» این چشمه در اوایل بهار به شرط بارندگی خوب، مدتی زنده می‌شود و آب بسیار گوارایی دارد و اهالی خوانسار گاهی آب آنرا به خانه می‌برند. در سرچشمه بقعه‌ای است که قبری در آن قرار دارد که از قدیم به آن بقعه باباپیر می‌گفتند.

همانطور که از کتیبه روی بنا معلوم است، این‌جا مدفن «شیخ اباعدنان دمشقی» و مربوط به قرون ششم و هفتم هجری است که "پایه‌گذار مذهب شیعه از اصفهان تا اراک و از بروجرد تا خوزستان" است. در پایین بقعه به مسیری می‌رسیم که می‌توان از آنجا به گوشه‌ای از کوچه باغها و محلات قدیم خوانسار نظری افکند و در کنار مسیر آبی که از چشمه‌های سرچشمه نشات می‌گیرد قدمی زد. در کنار مسیر آب آسیابی است که بازسازی شده‌است و با همین آب می‌چرخد و گندم را به آرد تبدیل می‌کند. می‌توان به بازدید رفت و چای نیز نوش‌جان کرد.

سفرنامه خوانسار

کمی بالاتر از آسیاب دیزی‌سرایی است که خانمی خوانساری دیزی سنتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

آسیاب و دیزی سرا نزدیک «سرای پدری» هستند.

یکی از اصلی ترین جاذبه‌های خوانسار طبیعت زیبای شهر است. شهر پر از درختان میوه و بسیار سرسبز است.

سفرنامه خوانسار

و در جای‌جای شهر مسیرهای زیبایی برای پیاده روی پیدا می‌کنید.

رودخانه خوانسار هم از وسط شهر می‌گذرد و در کنارش مسیر پیاده‌روی خوبی مهیا می‌کند.

و البته خیابان‌های شهر که به تونل سبز معروفند

سفرنامه خوانسار

جاذبه دیگر شهر امامزاده احمد نواده امام هادی است.

در نزدیکی امامزاده احمد میدانی است که در سوی دیگر آن مسجد جامع خوانسار قرار دارد. مسجدی قدیم و باصفا که در آن زمان که به دیدنش رفتیم بسته بود.

کمی جلوتر به بقعه دیگری می‌رسیم که خوانساری‌ها به نام باباترک می‌شناسند. که نواده امامزاده احمد است.

سفرنامه خوانسار

جلوتر قبرستان قدیمی خوانسار واقع است که بقعه‌هایی قدیمی دارد که شدیدا کنجکاوی مرا برانگیخت

از کنار امامزاده احمد و خلاف جهت قبرستان قدیمی مسیر خوانسار به اصفهان آغاز می‌شود. در این مسیر به سد خوانسار بر می‌خوریم.

و جلوتر به گلستانکوه می‌رسیم. محل رویش «لاله‌های واژگون» که فصل رویش آنها اوایل اردیبهشت است. دیدن دامنه پر از گل این کوه یکی از دلایل اصلی سفر به خوانسار می‌تواند باشد. در مورد غذا یکی از گزینه‌های خوب رستوران مهمانسرای جهانگردی و هتل زاگرس است و گاهی در شهر هم رستورانی مثل اخوان پیدا می‌شود که غذای نسبتا خوبی دارد.

سفرنامه خوانسار

و البته غذای محلی که در بالا ذکرش رفت جای خود را دارد.

برای سوغاتی هم می‌توانید گز خوانسار را از مغازه‌های عصاری یا متوسلی تهیه کنید. گز با کیفیت که دارای گزانگبین اصل باشد تا کیلویی بالای 100 هزارتومان قیمت دارد. سراسر خیابان اصلی شهر هم پر از مغازه‌های خشکبار است که بسیار خوراکی‌های بسیار خوشمزه را می‌توایند از آنها بخرید که عکسی از آنها را که در سفری بعد از این سفرگرفته شده به عنوان حسن‌ختام می‌بینیم.

نقد هتل زاگرس

هتلی خوب در شهری زیبا

7 از 10

این هتل را به شما پیشنهاد می کنم.

هتلی خوب برای شهر کوچکی مثل خوانسار. اقامت در این هتل برای خانواده ما دلپذیر بود. محلی خوب در کنار پارک سرچشمه خوانسار با امکاناتی قابل قبول. اتاقهای سمت سرچشمه منظره خوبی دارند. خدمات رستوران هتل در آخرین سفرمان نسبت به سفرهای قبلی بهتر شده بود. برخورد کارکنان هتل هم بسیار خوب است. در کل برای سفر به خوانسار محل مناسبی به نظر می رسد.