تهرانگردی در نوروز 95 (سفرنامه)

تهرانگردی در نوروز 95 (سفرنامه)

نوروز ۹۵ نزدیک بود و من وهمسرم تهران را برای سفر نوروزی دونفرمون انتخاب کردیم. طبق عادت همیشگی تحقیقات قبل ازسفر شروع شد.شهرداری تهران مکان هایی رو برای اسکان موقت مسافران درنظرگرفته بود و بصورت رایگان دراختیار مسافران قرار می داد و همینطورخدماتی ازقبیل: تورهای یک روزه ونیم روزه داشت که هرکدام نرخ جدایی داشت ،تهران کارت برای حمل ونقل رایگان مترو واتوبوس وتخفیف ورودی های مکان های تاریخی و دیدنی ارائه میداد.

باوجودی که اقوام نزدیک ما درتهران ساکن هستند بدلیل اینکه تعطیلات عیدبود وهرکس ممکنه برنامه ای داشته باشه ترجیح دادیم مزاحم کسی نشیم وهتل رو برای اقامت سه روزه مون درنظرگرفتیم ابتدا تصمیم داشتیم هتل رو ازقبل رزرو کنیم ولی منصرف شدیم وترجیح دادیم ابتدا فضای هتل و اتاق هارو ببینیم ،که خداروشکر باوجود تعطیلات عید برای اسکان به مشکلی برنخوردیم.

همه ی مکان های مدنظرمون رو توی نقشه ی تلفن همراه (google map )مارک کردیم. واماده ی سفرشدیم.

صبح دوشنبه دوم عید ساعت ۶ صبح ازاصفهان به مقصد تهران باماشین شخصی حرکت کردیم.بعد ازچند ساعت به دلیجان رسیدیم و صبحانه را در ورودی دلیجان داخل پارک خوردیم.ابتدا تصمیم داشتیم دیدن کاشان رو هم توی برنامه ی خودمون داشته باشیم ولی چون فاصله ی اصفهان تا کاشان درحدوده دو ساعت است تصمیم گرفتیم یک برنامه ی 1 روزه در زمان دیگر برای بازدید کاشان در نظر بگیریم درنتیجه بدون توقف به سمت تهران حرکت کردیم.

ساعت 11.30 ظهر به شهرک سینمایی غزالی که دراتوبان تهران کرج واولین مقصدمان بود رسیدیم.باماشین به داخل رفتیم وماشین را در ورودی شهرک پارک کردیم و بعد از تهیه ی بلیط وارد تهران قدیم شدیم.

باجه بلیط فروشی شهرک سینمایی

اولین خیابان، لاله زاربود که صدای استاد بنان به گوش می رسید و گراند هتل که قتلگاه رضا خوشنویس داستان هزاردستان است که خان مظفر باخونسردی او را از روی تراس هل داد.

جواهر فروشی قازاریان، سینما تابان که درآن دخترلر به نمایش درآمد وشعبان ونوچه هایش آن رابه هم ریختند.

خیابان لاله زار

کافه لقانطه، آرایشگاهی که شعبان درآن سرِ کفیل نظمیه رابیخ تابیخ برید.کافه نادری ورستوران کبیر سریال شهرزاد نیز ازدیگر قسمت های لاله زار بود.

رستوران کبیر

البته واقعیت این است که پشت این درها وپنجره ها دیوار است و نماهای داخلی درمکان های دیگری فیلم برداری شده است.

از مجموعه ساختمان های شهرک سینمایی گراندهتل،جگرکی،بستنی فروشی،کافه لقانطه،عکاسخانه ،خیاطی مقدم،کارگاه ساخت وتعمیر سه تاروچندمغازه ی دیگر به بخش خصوصی سپرده شده است. ازهمه ی اینها فقط گراندهتل،قهوه خانه وعکاسخانه کارمیکردند و عکاسخانه بالباس های زیبا وسنتی عکس میگرفت.

انتهای خیابان کالسکه ای بود که علامت شیروخورشید روی آن حک شده بود و اغلب بازدیدکنندگان، از جمله ما با آن عکس گرفتیم.

قسمت بعد محله ی خانی آباد که پهلوان تختی وعلی حاتمی کودکی شان را درآن گذراندند. خانی آباد برخلاف واقعیت یکی ازخیابان های فرعی لاله زاراست.

کمتر از۱۰۰ متر که ازلاله زار دور می شویم به میدان توپخانه رسیدیم پشت ساختمان های این قسمت هم دیواربود وهیچ فضای داخلی نداشت.

نکته ی جالب، قطار دودی دکتر قریب زمانیکه به شهرری میرفت بود.قطار ایستاده بود ولی درفیلم متحرک بنظر میرسید.

بعدازاین قسمت به اورشلیم رفتیم.اکنون میتوانیم ادعا کنیم که فاصله ی میدان توپخانه واورشلیم را پنج دقیقه ای پیمودیم.

درطول مسیر لوکیشن سریال سرزمین کهن ازآقای کمال تبریزی را میبینیم که واقعا طبیعی ساخته شده بود وحیف که پخش سریال متوقف شد.در کنار بعضی از مکان ها تابلوهایی نصب بود واطلاعاتی مختصر درباره اون قسمت داشت.

پرده هایی به رنگ آبی نفتی نصب بود که برای ضبط فیلم استفاده میشود وبعدا کارگردان هرتصویری که بخواهد جایگزین میکند.

اورشلیم لوکیشن پنج هزار متری که برای سریال مریم مقدس بناشده و برای بشارت منجی،ابراهیم خلیل الله،ستاره خضرا،مسافرزمان،اشک هاولبخندها وطفلان مسلم استفاده شده. دو مجسمه بزرگ دست به سینه ی مصری که درسریال حضرت یوسف بارها مورد استفاده قرار گرفت انجابود از فایبرگلاس ساخته شده وبرخلاف ظاهرشان سبک هستند.اینجا هم مانند اکثرجاهای دیدنی و تاریخی ازدست عده ای بیمار درامان نمانده بود و تا دلشون خواسته بود یادگاری نوشته بودن..

ازاورشلیم تاکوفه چند دقیقه بیشتر راه نیست و دوهزار و دویست متر مساحت دارد که خانه ی حضرت علی و حضرت فاطمه و مسجد ضربت خوردن حضرت علی مکان هایی بودند که بیشتر بازدید کنندگان به محض ورود پیدا میکردند.

سریال های امام علی،ولایت عشق وتنها ترین سردار و...دراین لوکیشن فیلم برداری شده.لوکیشن سریال نردبام آسمان در کنار اورشلیم بود که بازدید نداشت. تنها نکته ی منفی شهرک سینمایی نداشتن لیدر یا راهنما برای بازدید کنندگان بود البته به غیر از افرادی که با تورهای شهر تهران بازدید داشتن و لیدر همراهیشون میکرد خود مجموعه راهنما نداشت و یا حتی بروشوری که اطلاعاتی وبه بازدید کنندگان بده.

بعداز بازدید از شهرک سینمایی غزالی که یادگاری ازمرحوم علی حاتمی است برای صرف ناهاربه منزل یکی ازاقوام رفتیم بعدازکمی استراحت به محل اسکان موقتی که نزدیک دریاچه چیتگربود رفتیم که اطلاعاتی بدست بیاریم.

اقامت رایگان بود و لحاف وتشک داخل اتاق بود ودستشویی هم داشت، ولی حمام نداشت درکل جای خوبی بود ولی من وهمسرم هتل را ترجیح دادیم و بیشتر ازروی کنجکاوی رفتیم که مسئول اونجا واقعا خوش برخورد بودن وخیلی خوب راهنمایی کردن که ما ازشون خواهش کردیم پک های گردش گری که شامل تهران کارت هم بود رو دراختیارما قرار بدن.

پک رو گرفتیم و به هتلی که درهمون نزدیکی بود وازقبل مدنظرمون بود رفتیم کمی دورازشهر تهران بود ولی ازاونجاییکه وسیله نقلیه داشتیم مشکلی نبود ولی محیط هتل فوق العاده آروم وتمیز بود وهمین طور اتاق ها.

درکل ازهتل راضی بودیم ولی متاسفانه مسئول هتل گفت فقط برای شب اول وسوم اتاق دارن و شب دوم ازقبل رزرو شده .وسایل رو جاسازی کردیم و به دریاچه شهدای خلیج فارس_چیتگر، رفتیم. دریاچه مصنوعی بزرگ و قشنگی بودکه وجود پرنده های عاشق خوراکی، زیبایی دریاچه رو چندبرابر کرده بود، شهربازی و فست فود داشت وساختمان های نوساز یا درحال ساخت اطراف دریاچه ازداخل بوستان کاملا مشخص بودن.

بعد ازگشت توی دریاچه و خرید شام به هتل برگشتیم وبعداز خوردن شام استراحت کردیم.

دریاچه چیتگر(اینترنت)

دریاچه چیتگر

صبح روز سه شنبه بعداز خوردن صبحانه ازاونجایی که تاشب برنمیگشتیم اتاق رو تحویل دادیم ازروی نقشه ی تلفن همراه به سمت برج ازادی حرکت کردیم. حدود ساعت ۹ به برج آزادی رسیدیم بعدازعکس گرفتن بافضای خارجی به داخل رفتیم و بلیط تهیه کردیم که تخفیف ها وکارت تهران گردی رو که نشون دادیم قبول نکردن وگفتن هنوز بلیط های مربوط به این کارت وبن های تخفیف نیومده که تا آخر سفرمون حتی یک مورد هم از این کارت و تخفیفات استفاده نکردیم.

ورودی برج آزادی نفری ۶۰۰۰ تومان بود.

نمای بیرونی برج آزادی

ورودی برج آزادی

اولین قسمت ایرانشناسی بود ،روی ریلی متحرک قرارگرفتیم سمت راست وچپ گوی های شیشه ای بودوازهرشهرماکت صنعت یا مکان گردشگری بارز اون شهرتوی گوی قرار داشت .

قسمت ایرانشناسی

بعداز تمام شدن اون قسمت راهنمایی حضورداشت که توضیحاتی کامل رو ارائه دادن.

ماکتی روی دیوار بود که بصورت نمادین ساخته شده بود و تفسیری جالب راهنما درباره ی ماکت ارایه کرد. دایره ی انتها نمادخورشید، قسمتی همانند سازی شده باتخت جمشید، سربازان هخامنش، لاله بعنوان نماد شهدا.

ماکت انتهای قسمت ایرانشناسی

بعد ازاین قسمت به تالار دانستنی ها رفتیم.هرقسمت از برج راهنماهایی فوق العاده مودب و قابل احترام داشت و باتمام وجود،اطلاعات خودشون رو دراختیار بازدید کنندگان می گذاشتند.

ورودی تالار دانستنی ها سقف را همانند سقف قصر پادشاهان هخامنشی درست کرده بودن که مراجعه کننده با کوتاه شدن سقف مجبور به تعظیم دربرابر پادشاه شود.

ورودی تالار دانستنی ها

تالار دانستنی ها تالاری مدور بود که اطراف و وسط تالار آثارتاریخی بود که راهنما ما رو به داخل آسانسور هدایت کرد که ابتدا بالای برج را بازدید کنیم. برج4آسانسورداشت، در داخل هرستون دو آسانسور ودرقسمت شکستگی برج مجبوربه تعویض اسانسورشدیم

بواسطه ی دوآسانسور به بالای برج رسیدیم و ازپنجره های برج آزادی تهرانِ خلوت وبدون ترافیک راتماشا کردیم.

تهران از بالای برج آزادی

برج آزادی درسال۱۳۵۰مورد بهره برداری قرار گرفته وطول بنا ۶۳ متر وعرض آن۴۲ متر وارتفاع ۴۵متر وحسین امانت طراح برج بوده است.

با پله ها یک طبقه پایین امدیم که عکس هایی ازتهران قدیم وبرج آزادی از آغاز تا زمان حال وجود داشت که راهنما توضیحاتی دررابطه با عکس ها ونورگیر برج ارائه داد.

با پله یک طبقه ی دیگرهم پایین امدیم وبه قسمت شکستگی برج رسیدیم که پنجره های لوزی شکل در دوطرف قرارداشت و اینجاهم هموطنان فرهنگ دوست کلی یادگاری نوشته بودن، دیوارهای داخلی برج از بتن ساخته شده بودن و سازندگان برج به روش تیشه زنی نمای جالبی به دیوار داده بودن.

با آسانسوربه تالار دانستنی ها برگشتیم .

جواهرات وظروف زیبایی روبازدید کردیم، آتلیه عکس بالباس زمان قاجار هم بودکه دراون ساعت هنوز بازنشده بود.

بعد از تالار دانستنی ها تالار آیینه بود که سفره هفت سین بزرگ و باسلیقه ای پهن بودو همینطور تابلوهای نقاشی ساده وچند بعدی دراین قسمت بود.

سفره هفت سین

انتهای تالار سه آیینه داشت که هرکدوم تغییری توی ظاهرمون می داد،بلندقد، کوتاه قد وخیلی کوتاه.

سمت چپ کافی شاپی بود که بعد ازکافی شاپ بایک تکنولوژی جالب بانورحوض ماهی درست کرده بود که وقتی پامیزدی به وسط حوض ماهی ها فرار میکردند و آب موج می نداخت.

حوض ماهی

بعداز اون ربات موزیسین بود که برامون اهنگ ای ایران رو باپیانو زد.

ربات موزیسین

بعد از اون، نمایشگاهی کوچک برای بچه ها بود که پازل و لوازم التحریربرای فروش داشت.

به فریبرز رسیدیم.رباتی که اطلاعات مربوط به برج رو ازش سوال میکردیم واون پاسخ میداد ارتفاع برج طراح برج سال ساخت وغیره.

بعدازآن نگارخانه ی اقوام بود که در ویترین های مختلف کارهای اقوام مختلف ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.

واقعا بازدید از برج آزادی لذت خاصی بهمون داد چون تا به حال نه جایی دیده و نه ازکسی شنیده بودیم که داخل برج آزادی چنین فضایی رو داره. اگر اسم بعضی قسمت های برج رو اشتباه یا جا به جا گفتم پیشاپیش عذرخواهی میکنم.

مقصد بعدی، عمارت مسعودیه بود که کوچه چتری یا کوچه مهرناز خیابان انقلاب توی مسیرمون بود که رفتیم و چندتا سلفی قشنگ با کوچه ای که آسمونش چتر بود، گرفتیم.

کوچه چتری

عمارت مسعودیه در میدان بهارستان_خیابان اکباتان واقع است.

مربوط به دوره ی قاجار است که بیشتر قسمت ها درحال بازسازی بود.به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه بناشده که در دوره های مختلف وقایای زیادی را به خوددیده. ازجمله جنبش مشروطه، وارد عمارت که شدیم هرقسمت جوانان هنرمند،هنرهای خودشون رو به نمایش گذاشته بودن ورستورانی هم داخل عمارت بود که بعضی فقط برای صرف غذا اومده بودن.

عمارت مسعودیه

بعد از بازدید از عمارت مسعودیه به کاخ موزه ی گلستان رفتیم که با صفی فوق العاده طولانی مواجه شدیم بازدید رو به بعد موکول کردیم. برای صرف ناهار به یک رستوران کره ای در برج های آ اس پی رفتیم.که تجربه ای جدید و خوب بود.

غذای کره ای

به لطف روزهای خلوت و کم ترافیک تهران طی کردن شمال تا جنوب تهران کمتر از نیم ساعت زمان می برد و این مزیت خوبی بود.

کاخ گلستان همچنان شلوغ ویک صف طولانی داشت بعدازیک ساعت توی صف ایستادن نوبتمان شد ورودی کاخ ۲۵۰۰تومان وهرقسمتی جداگانه ورودی داشت که ما تالارهای اصلی،خلوت کریمخانی وموزه مخصوص راانتخاب کردیم. تالار اصلی شامل تالار آیینه،عاج و ظروف بود.کاخ گلستان درمیدان ارگ واقع شده است وشروع ساخت به زمان شاه طهماسب اول برمیگردد. درتالار اصلی ماکت کمال الملک اصل تابلوی تالار آیینه ی کمال الملک وماکت پادشاهان قاجار مبل ها تاج وتخت ظروف اهدایی وخریداری شده ازخارج. لباس های محمدرضا ورضاشاه. ویترین هایی که فرح برای نگه داری ظروف ازفرانسه خریداری کرده ظروفی که ناپلئون بناپارت هدیه کرده.

در قسمت تالار اصلی عکسبرداری ممنوع بود.برای ورود به تالاراصلی ازکاور پلاستیکی کفش باید استفاده میکردیم که خیلی کاره خوبی بود وای کاش در همه کاخ موزه ها این اجبار وجود داشت.در کاخ دولما باغچه استانبول هم استفاده از کاور کفش اجباری بود.

درخلوت کریمخانی قبر ناصرالدین شاه بودکه تراش های زیبایی از ظاهر ایشان روی سنگ داده شده بود.موزه ی مخصوص هم همه ی هدایا درآن قرار داشت که دیدنشان لطف خودش را داشت.

عمارت برلیان تعطیل بود وشمس العماره رو هم ازبیرون باید تماشا میکردیم.

شمس العماره

بعداز بازدید از کاخ گلستان به پل طبیعت رفتیم.بارون هم نم نم شروع به بارش کرد ولی نتونست مارو از رفتن منصرف کنه.

پل طبیعت یک پل سه طبقه پیاده رو که دراراضی عباس آباد تهران قرار دارد.این پل ازعرض بزرگراه مدرس می گذرد و بوستان های طالقانی درشرق وآب واتش را درغرب به هم متصل می کند معمار و طراح این پل لیلا عراقیان است.

طول پل۳۰۰متروعرض پل در جاهای مختلف بین ۶مترتا۱۳ مترمتغیراست.معماری پل من رو یاد پل خواجوی اصفهان انداخت.

نورپردازی زیبایی پل رو دوچندان میکرد.بارون بهاری لذت بازدید رو چندبرابر کردانتهای طبقه ی اول فست فودها وکافی شاپ های زیادی بود که توی اون اب وهوا هیچ چیزی به اندازه ی یه نوشیدنی گرم خوب نبود. ازروی پل گنبد مینا(پلانتاریوم)داخل بوستان نوروز به چشم میومد که طبق شنیده ها در زمره ی برترین های جهان جای گرفته است.

سفرنامه تهران

پل طبیعت در روز(این عکس درروز بعد هنگام عبور از زیر پل گرفته شده)

پل طبیعت در شب(عکس از اینترنت)

نوبت به بلندترین برج ایران وششمین برج مخابراتی جهان رسید.درهوای بارونی تهران به سمت برج میلاد رفتیم.

برج میلاد ازبخش های:سکوی باز،گنبدآسمان،گالری آزادهنری،موزه سکه های باستانی،پارک دلفین ها،مدرسه اسکیت،سینما۶بعدی،پیست دوچرخه سواری،آبشار،راپل،سالن لیزریوم،پینت بال،سکوی دید بسته تشکیل می شود.

نمای بیرونی برج میلاد

ساخت برج ،۱۱سال طول کشیده که پیشرفت پروژه 40درصد در8سال اول وبقیه در 3 سال بعد بوده..

به قسمت اطلاعات برج که رسیدیم پشت سرهم اعلام میکرد که قسمت دید باز به دلیل بدی هوا وبارندگی بسته هست و توی ذوقمون خورد چون ما فقط برای دیدباز ورستوران رفته بودیم

ورودی تریا نفری۵۰۰۰تومان

رستوران گردان، صبحانه ۶۰۰۰۰تومان

رستوران گردان، شام ۱۴۵۰۰۰تومان

رستوران گردان ،ناهار ورودی و سالادو نوشیدنی ۴۰۰۰۰تومان وهزینه ی غذاهم جدا حساب میشد

بازدید کلی ازبرج نفری۳۵۰۰۰تومان

دیدباز۱۲۰۰۰تومان

بازدید کلی رو خریدیم و بعداز عکاسی و لذت بردن از فضای خارجی برج به داخل رفتیم، راهنمای هرقسمتی جدا بود و راهنمایی کامل می کردن.صف آسانسور شلوغ بود، سوارآسانسور شدیم و باسرعتی زیاد و ویوی زیبا به بالای برج رسیدیم. با آسانسورهای برج میلاد می توانید سرعتی حدود 420 متر در دقیقه را تجربه کنید.

ازشدت سرعت زیاد گوش هامون گرفت که بعداز چنددقیقه خوب شد.به قسمت موزه رفتیم که دست خط پادشاهان دوره های مختلف وهدایای کشورهای دیگر بود.

کمی روی کاناپه های نرم این قسمت استراحت کردیم و ازنمای زیبای برج لذت بردیم بعدازبازدیدکلی باآسانسور به پایین برگشتیم.به رستوران سنتی برج میلاد رفتیم. برخورد پرسنل عالی بود وکیفیت غذاهم خوب بود. وتنها ایرادی که می شد گرفت رومیزی کثیف بود.

غذای رستوران سنتی برج میلاد

بعد از صرف شام به هتلی داخل خیابان سعدی جنوبی رفتیم که نسبت به هتل شب قبل رضایت کمتری داشتیم ولی اینقدر خسته بودیم که سریع خوابمون برد.قیمت هردو هتل (3 ستاره)شبی 90 هزارتومان ولی این هتل صبحانه نداشت.

صبح روز چهارشنبه اولین مقصدمون کاخ سعداباد بودکه دو ورودی داشت یکی ازخیابان زعفرانیه ودیگری دربند.

مااز در زعفرانیه رفتیم. حتما باکفش مناسب پیاده روی ازکاخ سعدآباد بازدید کنید.

کاخ سعدآباد مربوط به دوره ی پهلوی اول ودوم است.قسمت های مختلفی داشت که ورودی هرقسمت جدابود.مابلیط کاخ موزه ملت(سفید) کاخ موزه سبز(کاخ شهوند)موزه آشپزخانه سلطنتی،موزه اتومبیل وموزه ظروف سلطنتی را خریداری کردیم.

ازبین خیابان های آسفالتی باحاشیه های سرسبزو فوق العاده زیبا به سمت آشپزخانه سلطنتی حرکت کردیم درکنار آشپزخانه آبی میگذشت که صدایش ارام بخش بوددیدن وسایل مدرن که مربوط به دهه ی چهل بود کاملا برای ما تعجب برانگیز بود.

کالباس بری برقی،ماشین ظرفشویی،پیتزا پز حرفه ای،فرایزر سیب زمینی وکلی وسایل مدرن وارداتی دیگه.ماکت سرآشپزهای مخصوص هم ساخته شده بود.

سفرنامه تهران

پل طبیعت در شب(عکس از اینترنت)

به موزه ماشین رفتیم که ماشین هایی زیبا مربوط به پادشاه وخانوادش برای استفاده شخصی وتشریفات دراونجا بود. به موزه ی ظروف سلطنتی رفتیم موزه ی ظروف کاخ اشرف پهلوی بوده که برای نگهداری ظروف استفاده میشود. ظرف هایی زیبا که تعدادی ازآن ها خریداری شده بود و تعدادی هم هدیه به خانواده ی پهلوی بود.

سقف موزه ی ظروف

موزه ظروف

موزه ظروف(هدیه ی پادشاه مصر)

بعداز آن به کاخ سفید رفتیم، در دو طبقه بنا شده بود ومربوط به پهلوی دوم این بنا علاوه براینکه محل امور اداری وتشریفاتی بوده اقامتگاه تابستانی فرح ومحمدرضا بوده است. مساحت کاخ ۲۱۶۴ مترمربع است.اتاق خواب دفترکار اتاق پذیرایی و مکان های مختلف باوسایل کامل دراین کاخ قرار داشت.

نمای بیرونی کاخ سفید

اتاق خواب فرح ومحمدرضا

سالن غذا خوری

سالن نشیمن

اتاق محمدرضا با تختی به سبک ناپلئون

روبروی کاخ ملت مجسمه ی آرش کمانگیر بود و در کنارش غرفه های از استان های مختلف که صنایع دستی وخوراکی های بومی خودشون رو برای فروش عرضه میکردند.

ما آش دوغ وآش ترخینه خریدیم که آش دوغ کمی سرد بود ولی خوشمزه بودن.بعد از کاخ ملت به کاخ سبز درشمال غربی مجموعه رفتیم.درنمای خارجی کاخ از سنگ های سبزصدفی کمیاب خمسه زنجان استفاده شده.

نمای بیرونی کاخ سبز

بعد ازایستادن توی صف طولانی وارد کاخ دوطبقه شدیم.زیباترین قسمت کاخ تالار آیینه بودکه با قالی ۷۰متری بافت عمواغلی مشهد جلوه پیدا کرده بود.

اتاق خواب رضاشاه بدون تخت بوده ورضاشاه بدلیل اینکه سربازانش روی زمین میخوابیدند اوهم ازتخت استفاده نمیکرده و۳۰سال بعدازمرگش محمدرضا برای زیبایی اتاق پدرش تخت خریداری می کند.

دوسوییت دراین کاخ بود که بسته بودند و بازدید نداشت.

ماشین وموتور برادران امیدوار که باآن سه قاره را گشتند در پایین کاخ سبز قرار داشت.

اطلاعاتی درباره برادران امیدوار

ماشین وموتور برادران امیدوار

لرهای بختیاری هم آهنگ های محلی خودشون رو می نواختند که لذت بازدید ازکاخ رو چندبرابر می کرد. باماشین های داخل کاخ که کرایه اش نفری ۱۰۰۰تومان بود به دم در خروجی اومدیم.

سپس به سورتمه تهران رفتیم که دراین مجموعه سه بازی بود سورتمه، سافاری وحشت، سینما۶بعدی.

ما بلیط هرسه را خریدیم. چون پک کامل رو خریدیم نفری۲۵۰۰۰ بود مثلا بلیط سورتمه تنها نفری۱۴۰۰۰تومان بود.

بعد ازسوار شدن به سورتمه به سافاری رفتیم واقعا وحشتناک بود.و تاچندساعت وحشتش باهامون بود و ترس و وحشتش اصلا قابل توصیف نیست.وبعدازاون سینما۶ بعدی .

ورودی سافاری وحشت

به دربند رفتیم و بعداز کمی گشتن به سمت درکه راه افتادیم.به رستورانی که توی تحقیقاتم تعریفش رو زیاد شنیده بودم رفتیم که واقعا تعریف ها اغراق نشده بود غذا ومحیطش عالی بود وکاملا ازانتخابمون راضی بودیم پیشنهاد میکنم اگر قصد سفر به تهران دارید و یا حتی ساکن تهران هستید از سایت فیدیلیو برای انتخاب بهترین رستوران تهران کمک بگیرین، چون اطلاعات سایت و نظرات دیگران به انتخابتون کمک می کنه.

میدان دربند

ناهار درکه

آخرین مقصداز تهران گردیمون کاخ نیاوران بود.

نمای بیرونی کاخ نیاوران

کاخ نیاوران هم قسمت های مختلف و ورودی های جداگانه داشت.مافقط کاخ اصلی را انتخاب کردیم وصاحبقرانیه هم تعطیل بود.کاخ در شمال شرقی و در۹۰۰۰ مترمربع وارتفاع۱۴ متردر دوطبقه کامل ویک نیم طبقه بود. سقف طبقه دوم از جنس آلومینیم و بصورت الکترومکانیکی از وسط باز میشود این کاخ ازسال۱۳۴۷ محل سکونت محمدرضا و خانواده اش بوده.

طبقه ی اول شامل اتاق پذیرایی،غذاخوری،سالن سینما،نشیمن و تالار و لباس های فرح ومحمدرضا.

در طبقه دوم اتاق خواب های محمدرضا وفرح،اتاق ارایش فرح بالوازم ارایش امریکایی،و رختکن فرح واتاق های فرزندانشان که اتاق خواب بچه هاتوی نوروز تعطیل بودو بازدید نداشت.

درنیم طبقه دفترکار فرح و اتاق لیلا قرار قرارگرفته.در جای جای کاخ تابلوها و کوبلن های خاص وزیبای فرانسوی و کریستال وبلور و ظروف وکارخانجات معروف دنیا مثل سِوِر ورزنتال زینت بخش بود.

سالن غذا خوری

فرش مشاهیر

توضیحات فرش مشاهیر

اتاق آرایش فرح

اتاق خواب محمدرضا

سفر چندروزمون با بازدید از کاخ نیاوران و دیدار با اقوام پایان یافت.

«همه آنهایی که عاشق سفر هستند، نمرده‌اند» «جی. آر. آر. تالکین»

«سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند، زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی می‌کنند را کشف می‌کنید.» «گوستا و فلوبر»

«سفر کردن، فقط تماشا کردن و عکس گرفتن نیست، این تغییری است که پایدار است تغییراتی که سفر در شما ایجاد می‌کند در روح شما می‌ماند، شیوه زندگی شما پس از هر سفر تغییر می‌کند» «میریام برادی»

بهانه ی اکثر ایرانی ها برای سفر نکردن جنبه ی مالی سفر هست که البته تاحدودی درست هست ولی کمی همت واعتماد بنفس هم میخواهد.

هرکسی می تونه با توجه به شرایطش سفر وتفریحاتی و داشته باشه . با این حال آرزو می کنم سطح اقتصادی خانوده های ایرانی به حدی برسه که همه بتونن براحتی وبدون دغدغه ی مالی سفرکنن.

آرزوی بهترین سفرها رو برای دوستان لست سکندی دارم."شاد باشید"

نویسنده : عاطفه کبیری

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.