سفری ماجراجویانه به قبرس شمالی

4.2
سفری ماجراجویانه به قبرس شمالی + تصاویر
13 شهریور 1396 09:00

هر سال دي ماه برنامه ريزي سفر من و خانواده ام شروع ميشود. با توجه به شغل همسرم كه حدود 8 روز تعطيلي در نوروز را دارند و ميتوانند بين نيمه اول يا نيمه دوم تعطيلات يكي را انتخاب كنند تصميم گرفتم نيمه اول را انتخاب كنم و شروع به جستجو براي يافتن يك پرواز داخلي به يكي از كشورهاي گرمسير كردم. انتخاب اولم مالزي بود كه تاكنون سفر نكرده بودم متاسفانه هر چه جستجو كردم هيچ پروازي به مقاصد پر طرفدار موجود نبود در حالي كه پيش فروش تورها با پروازهاي داخلي با قيمتهاي سرسام آور شروع شده بود. متوجه شدم كه انتظار بيهوده است و ايرلاينهاي داخلي بدون توجه به حقوق مردم پروازهاي نوروزي را به صورت چارتر به آژانسها واگذار كرده و خيال خودشان را راحت كرده اند. لذا تصميم گرفتم قبرس شمالي را به عنوان مقصد سفر انتخاب كنم و با توجه به تجربه سفر قبلي به آنتاليا پروازها را از ايرلاين ارزان قيمت پگاسوس تركيه از مبدا شهر وان كه فاصله هشتاد كيلومتري با مرز ايران را دارد خريداري كنم.

به سايت flypgs.com مراجعه كردم و پرواز از شهر وان تركيه به مقصد فرودگاه ارجان ercan در شهر نيكوزيا كه تركها به آن لفكوشا ميگويند را بررسي كردم. كل هزينه رفت و برگشت براي دو بزرگسال و يك كودك 7 ساله حدود يك ميليون و دويست هزار تومان ميشد. كه البته نياز به خريد از طريق كارت اعتباري داشت. تعدادي آژانس مسافرتي داخل كشور نمايندگي فروش بليط پگاسوس را دارند ولي مبلغي اضافه بر مبلغ واقعي بليط را دريافت ميكنند لذا  از برادرم در استراليا خواستم كه اين پرواز را براي من خريداري كند. پرواز رفت از وان به آدانا در جنوب تركيه ساعت 1 بعد از ظهر. هفت ساعت توقف در ادانا و پرواز از آدانا به لفكوشا يا همان نيكوزيا ساعت 9:30 شب. پرواز برگشت 8 صبح به مقصد فرودگاه سابيها استانبول و بعد از يك توقف يك ساعته از فرودگاه سابيها استانبول به شهر وان.

در پروازهاي ارزان قيمت پگاسوس هيچ غذا و نوشيدني رايگان سرو نميشود و شما ميتوانيد نوشيدني يا ساندويچ را داخل هواپيما خريداري كنيد. در نظر بگيريد قيمت يك استكان چاي حدود هشت هزار تومان است و ساندويچ كوچك حدود بيست هزار تومان.همچنين ميزان بار پانزده كيلو براي هر نفر مي باشد و اضافه بارهنگام دريافت كارت پرواز فورا محاسبه و هزينه آن دريافت ميگردد. البته بار را ميتوان به تعداد افراد سرشكن كرد.جهت كاهش هزينه هاي قطعات و تعميرات  تمامي هواپيماهاي پروازهاي مسيرهاي نزديك پگاسوس بويينگ 737 سري 800 هستند.از هواپيمايي پگاسوس به جز هواپيماهاي مدرن و نو  و پرواز به موقع و ارزان قيمت توقع بيشتري نبايد داشت.

با توجه به اينكه فصل بهار براي شنا و تفريحات آبي مناسب نبود و كليه هتلهاي پنج ستاره قبرس كنار دريا و با تمركز به تفريحات آبي و شنا خدمات ميدادند اقامت در هتلهاي پنج ستاره در نوروز فقط به خوردن و خوابيدن خلاصه ميشد همچنين تصميم داشتم با كمترين هزينه بيشترين استفاده را از فرصت اقامت هفت روزه در قبرس بكنم تصميم گرفتم دو شب در پايتخت (لفكوشاNicosia / lefkosa)  سه شب در شهر ساحلي گيرنه يا kyrenia و دو شب در شهرساحلي  Famagusta اقامت كنم . تعداد هتل هاي پايتخت به اندازه انگشتان دست بود و اكثرا پر بودند  و يا قيمت حدود هفتاد يورو به بالا براي هر شب داشتند لذا تصميم گرفتم سري به سايت airbnb بزنم و ببينم كسي آپارتمانش را براي اجاره كوتاه مدت در نيكوزيا گذاشته است يا نه. به آپارتمان آقاي ايلماز برخوردم كه به قيمت هر شب پنجاه يورو و در نزديكي آثار تاريخي شهر قرار داشت. سايت airbnb علاوه بر فيلتر بودن براي كشور ايران امكان رد و بدل كردن شماره تلفن بين اجاره دهنده و مستاجر را به صورت عددي نميدهد و در پيغامها حذف ميكند تا مستاجر و موجر نتوانند خارج از سايت سر قيمت به توافق رسيده و پورسانت سايت airbnb را پرداخت نكنند  لذا به صورت حروفي و به زبان تركي استانبولي شماره موبايل خودم را به مالك آپارتمان نوشتم و گفتم در تاريخهاي 28 و 29 اسفند آپارتمان را ميخواهم.چند دقيقه بعد ايلماز خان با واتس آپ من تماس گرفت .اعلام كردم كه امكان پيش پرداخت ندارم ايشان هم قبول كرد و آدرس دقيق را برايم نوشت. جهت اطمينان تصوير بليطهاي خودم را بر ايش فرستادم.

مشاهده لیست قیمت تورهای قبرس شمالی

براي پيدا كردن مكان اقامت در شهر ساحلي گيرنه كه در فاصله بيست كيلومتري شمال نيكوزيا قرار دارد در كوگل ارث روي نقشه قبرس كلمه هتل را جستجو كرده و با زوم كردن تك تك شروع به بررسي اطلاعات مكانهاي اقامتي كه با يك عكس كوچك تخت خواب مشخص شده بودند كردم و اطلاعات را در سايتهاي booking.com و tripadvisor.com بررسي كردم تا اينكه مجتمع اقامتي riveria beach bungalows را پيدا كردم مسافران نظرات مثبتي را در مورد آن نوشته بودند. اين مجتمع اقامتي داراي وب سايت بود لذا يك كلبه نزديك ساحل به قيمت هر شب پنجاه يورو را براي سه شب رزرو كردم. چند ساعت بعد ايميلي از مالك دريافت كردم كه درخواست پيش پرداخت كرده بود. پاسخ دادم كرديت كارت ندارم و عكس بليطها و كپي پاسپورت خودم را پيوست كردم. فرداي آن روز ايميل مالك به دستم رسيد كه نوشته بود من به شما اطمينان ميكنم و اميدوارم در تاريخ مورد نظر اينجا باشيد كه تشكر كردم. براي دو شب اقامت در شهر ماگوستا سايت booking.com را انتخاب كرده و پس از جستجو به شهرك ساحلي long beach tatil evlari  به معني "خانه هاي مخصوص تعطيلات ساحل لانگ بيچ" رسيدم كه البته جديد بود و هيچ كس نظري در مورد كيفيت شهرك ننوشته بود ولي عكس اتاقها و امكانات شهرك به نظر خيلي تميز و لوكس مي آمدند. رزرواسيون را با وارد كردن شماره كرديت كارت تقلبي كه با كمي جستجو ميشود در اينترنت پيدا كرد انجام دادم. لازم به ذكر است كه در اكثر مواقع بويژه در كشور تركيه مالك هتل وضعيت كرديت كارت رابررسي نميكند و كرديت كارت  صرفا جهت اطمينان از رزرو مي باشد زيرا در اكثر مواقع هزينه اصلي فقط در كرديت كارت هولد ميشود و پس از پرداخت نقدي در محل توسط مسافر هولد مبلغ از كرديت كارت برداشته ميشود. ایميلي به مدير مجتمع اقامتي لانگ بيچ فرستادم و ذكر كردم كه كرديت كارتي كه وارد كردم تقلبي است چون در ايران كرديت كارت وجود ندارد و مجددا بليط هواپيما و كپي پاسپورت را فرستادم ولي پاسخي دريافت نكردم. در صورتي كه مسئول هتل شماره كرديت كارت وارد شده در سايت بوكينگ دات كام را چك كند و متوجه شود تقلبي است فورا رزرواسيون معلق شده و خود سايت يك روز فرصت براي تغيير شماره كرديت كارت ميدهد كه در سفر چين اين اتفاق براي من افتاده بود و صاحب هتل همان روز درخواست وارد كردن كرديت كارت واقعي كرده بود ولي تا روز مسافرت به قبرس رزرواسيون موردي نداشت و نشان دهنده اين بود كه مالك هتل كاري به شماره كرديت كارت وارد شده نداشته است.

با توجه به اينكه مكانهاي اقامتي ارزان قيمت را انتخاب كرده بودم و هيچگونه سرويس رايگان براي جاهاي ديني و ترانسفر فرودگاهي در اين هتلها وجود نداشت تصميم به كرايه اتومبيل گرفتم. با بررسي چند سايت كرايه اتومبيل بدون راننده مشاهده كردم قيمتها حدود شصت تا صد هزار تومان براي هر روز ميباشد . البته هزينه بنزين با خود مسافر از قرار ليتري چهار هزار تومان مي باشد كه به نظر به صرفه تر از تاكسي مي آمد.فقط يك مشكل كوچك وجود داشت . ماشينهاي قبرس فرمان راست هستند. از برادرم كه در آدلايد خودرو شخصي دارد پرسيدم ميتوانم رانندگي كنم و گفت فقط يكي دو ساعت اول سخت است بعد عادت ميكني. لذا به وب سايت ucay rent a car مراجعه كرده و يك هيونداي i10  براي هشت شب به قيمت هر شب هفتاد لير به همراه دستگاه نويگيشن هر شب ده لير تحويل و عودت در فرودگاه ارجان  كرايه كرده (فرم مربوطه را در سايت پر كردم) و درخواست ريختن 100 لير بنزين اوليه نيز نمودم همچنين اعلام كردم كرديت كارت ندارم. روز بعد ايميلي دريافت كردم كه براي تاريخ مورد نظر من اوپل كورسا به قيمت روزي شصت لير موجود است و چون كرديت كارت ندارم بايد سيصد لير به عنوان دپوزيت پرداخت كنم كه موقع تحويل دادن ماشين عودت خواهد شد. فرداي همان روز به نمايندگي كانون ايران گردي و جهانگردي درنزديكي مصلي در اردبيل مراجعه كرده و پا پرداخت مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان و ارائه گواهينامه و يك قطعه عكس و پاسپورت گواهينامه بين المللي گرفتم. لازم به ذكر است كه علت دريافت مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان براي تايپ لاتين اسم و چسباندن يك عكس روي يك كاغذ از پيش چاپ شده مورد سوال است.

مقدمات سفر فراهم شده بود و صرفا مانده بود ليست كردن جاهاي ديدني و كمي مطالعه در مورد قبرس وكودتاي يونان و  جنگهاي دهه هفتاد قبرس كه باعث مداخله و اشغال قبرس توسط تركيه  و تشكيل دولت جمهوري ترك قبرس شمالي شده بود.

كشورهاي تركيه و يونان توسط سازمان ملل به عنوان حافظ صلح و استقلال قبرس پس از استقلال از انگليس انتخاب شده بودند تا اينكه در دهه هفتاد ميلادي در يونان كودتا شد و جمعيت اصالتا يوناني قبرس نيزتحت تاثير يونان تصميم به كودتا و تغيير حكومت قبرس گرفتند و اختلافات و درگيري بين يوناني ها در جنوب و تركها در شمال بالا گرفت . تعدادي از شبهه نظامي هاي يوناني نيز وارد جزيره شدند و تعدادي از روستاهاي ترك نشين محاصره و ساكنان كشته يا اواره شدند تا اينكه تركيه با ورود 40 هزار نيرو و اشغال حدود 36 درصد قبرس به اين قضايا خاتمه داد. و اوضاع بر عكس شد. حدود دويست هزار نفر از يوناني هاي ساكن شمال قبرس آواره شده و مجبور به مهاجرت به جنوب شدند و حدود شصت هزار نفر از تركهاي ساكن جنوب به شمال مهاجرت كردند. پايتخت نيز دو قسمت شد. سازمان ملل منطقه اي كم عرض از شرق تا غرب قبرس را به عنوان منطقه امن اعلام كرد و نيرو مستقر كرد. تركهاي قسمت شمالي حكومتي به نام جمهوري ترك قبرس شمالي تشكيل دادند كه توسط هيچ كشوري به جز تركيه به رسميت شناخته نميشود. در شهر نيكوزيا پايتخت كه البته تركها به ان لفكوشا ميگويند دو رئيس جمهور و دو پارلمان وجود دارد همچنين در خيابان معروف لدرا ايستگاههاي كنترل پاسپورت و تردد توريستها وجود دارد.افرادي كه ويزاي قبرس جنوبي را دارند ميتوانند از جنوب خيابان با مهر كردن پاسپورت به شمال بيايند ساكنان خود قبرس نيز بدون نياز به ويزا و با ارائه كارت شناسايي ميتوانند بين دو قسمت تردد كنند. ولي افرادي مثل من كه بدون ويزا مسافرت كرده اند امكان بازديد از قبرس جنوبي را ندارند.جالب اينجاست كه در همه پرسي سال 2004 سازمان ملل تركهاي قبرس به اتحاد دوباره و يونانيها به جدايي راي دادند و اوضاع تا به امروز پيچيده مانده است.

صبح بيست و ششم اسفند از اردبيل به تبريز حركت كرديم و پس از گشت و گذار در تبريز و مراجعه به پاتوق هميشگي مجتمع بزرگ لاله پارك و اقامت يك شبه در منزل برادر خانم ساعت 5 صبح روز بيست و هفتم اسفند نود و پنج به طرف خوي حركت كرديم و پس از صرف صبحانه در خوي و يك ساعت رانندگي به مرز رازي رسيديم. اوضاع مرز رازي مثنوي يك من كاغذ است نه پاركينگ مناسب و نه خدمات مناسبي وجود دارد. افرادي زمينهاي كشاورزي خاكي را تبديل به پاركينگ كرده و مبلغ هشت هزار تومان براي هرشب دريافت ميكنند. نكته جالب دريافت مبلغ سه هزار تومان به عنوان درامد بازارچه مرزي رازي توسط شهرداري شهر قطور براي هر مسافر خروجي است در حاليكه بازارچه مرزي وجود خارجي ندارد.

در مورد عبور از مرز رازي ورسيدن به  شهر مرزي وان تركيه مطالب زياد است و نيازي به اشاره مجدد نيست.

چون زمان عبور از مرز مشخص نيست و ممكن است بين چند دقيقه تا چند ساعت طول بكشد پرواز را براي روز بعد خريداري كرده بوديم لذا پس از 3 ساعت ايستادن در صف پرازدحام و بسيار شلوغ هموطنان مسافر به تركيه سوار مينيبوسهاي وان شديم و با پرداخت نفري بيست لير به شهر وان رسيديم .هتل شهر وان را قبلا از سايت بوكينگ رزرو كرده بودم.كمي در شهر گشت و گذار و خريد كرديم. تعداد ايراني ها در شهر وان حدي بود كه در پياده رو ها بيشتر مكالمه فارسي شنيده ميشد تا تركي و بر خلاف دفعات قبل مسافرتم به وان كه ايرانيها اكثرا آذربايجاني بودند اين بار هموطنان جنوبي نيز در وان حضور داشتند.

مردم شهر وان بسيار مهربان هستند تمامي ماركهاي معتبر تركيه در وان نمايندگي دارند و اگر شخصي صرفا براي خريد به تركيه ميرود لزومي به اقامت در شهرهاي ديگر تركيه نيست و شهر وان كافي است.

شهر وان تركيه IthURkYADLWHbjp1e2CA7It4aN4kMnZgujXgvi2U.jpeg

ساعت 13 روز بيست و هشتم اسفند در فرودگاه كوچك شهر وان كه كنار درياچه وان است حاضر شديم. پاركينگ فرودگاه پر از اتومبيلهاي ايراني پارك شده بود كه سرنشينان به مقاصد مختلف تركيه رفته بودند.با پرواز يك ساعت و چهل دقيقه اي به شهر جنوبي آدانا رسيديم. فرودگاه آدانا داخل شهر است . از فرودگاه خارج شده و تصميم به امتحان كردن كباب معروف آدانا كه با كوبيده و كباب بناب خودمان نسبت فاميلي دارد گرفتيم. همچنين تصميم داشتم از مركز شهر و مسجد جامع و پارك بزرگ كنار رودخانه نيز بازديد كرده و طبق عادت همه ايرانيها يكي دو ساعتي هم در مركز خريد بزرگ Optimum  در نزديكي پارك شهر بگذرانم. از راننده تاكسي خواستم مرا به يك رستوران خوب داراي آدانا كباب در نزديكي مركز شهر برساند ولي راننده گفت اگر آدانا كباب خوب ميخواهي ببرمت رستوران الم. Elem   قبول كردم و راننده كم كم به حاشيه شهر رسيد كه پر از باغهاي مركبات بود .رستوران الم در فاصله حدود دو و نيم كيلومتري از مركز شهردر بلوار كاراتاش قرار داشت و براي اولين بار دو پرس آدانا كباب به همراه حموس و سالاد و مخلفات را به مبلغ كلي 70 لير تجربه كرديم . هزينه تاكسي هم پنجاه لير شد. در برگشت گارسون رستوران گفت ميتوانيد با ميني بوس هم به مركز شهر برگرديد كه جلوي مركز خريد  توقف دارد لذا با هزينه نفري دو و نيم لير با ميني بوس يا به قول تركها دولموش به مركز برگشتيم.شهر بزرگ آدانا بيشتر شبيه اصفهان است با يك زاينده رود عريض و پر آب. مسجد بسيار زيبا و پارك بسيار بزرگ زيباتر در مركز شهر با پلهاي كابلي پياده رو روي رودخانه. چند ساعتي در پارك گشت و گذار كرده و سوار قطار تفريحي دور پارك شديم و سپس حدود دو ساعت در مركز خريد بزرگ  به گشت و گذار پرداختيم.

شهر آدانا Iz7g0udKUdxOX7DIi74sVhwS0iVTLNB9BXuJvZWx.jpeg

شهر آدانا k1ck0vtM0OvCLeh36K7X8qaFzdGsxugkkuoSCAvT.jpeg

شهر آدانا yzTIBVGIIiGlSYThXvNjmjcDrw4PQGf0ZyhGN5Kd.jpeg

با هزينه بيست لير از مركز خريد  optimum به فرودگاه رفتيم و با پرواز حدود چهل دقيقه اي حدود ساعت ده شب به فرودگاه ارجان در قبرس شمالي رسيديم. نزديك درب خروج سالن فرودگاه نماينده شركت كرايه اتومبيل ucay را با پلاكارد اسم خودم پيدا كردم و پروسه تحويل اتومبيل در عرض پنج دقيقه با پر كردن يك فرم توسط من و پرداخت هزينه هشت روز به اضافه سيصد لير دپوزيت پايان يافت . من ماندم و يك كشور ناشناخته و يك اپل كورساي فرمان راست.از فرودگاه ارجان تا مركز شهر حدود ده كيلومتر است و من هر يك كيلومتر توقف كرده و آدرس را با نويگيشن چك كردم تا اينكه به كوچه مورد نظر رسيدم.شماره صاحب خانه را به چند جوان نشان داده و خواستم با موبايلشان شماره را بگيرند. مالك اعلام كرد خيلي نزديك هستي همانجا كه هستي بمان تا دنبالت بيايم. چند دقيقه بعد پشت سر اتومبيل صاحب خانه حركت كرديم و آپارتمان تحويل شده و صد يورو پرداخت كردم. صاحبخانه ضمن راهنمايي هاي اوليه گفت موقع رفتن كليد را روي ميز بگذار و در را ببند من خودم كليد يدك دارم.يعني حتي نيازي نميديد كه هنگام تخليه وضعيت منزل را بررسي كند. آپارتمان دو خوابه با تمام امكانات بود . سيستم آب گرم برقي و آفتابي و اجاق گاز با كپسول گاز بود. خواهش كرد به علت هزينه بالاي برق آبگرمكن برقي را يك ساعت قبل از حمام گرفتن روشن كنم و بعد از حمام خاموش كنم.(آبگرمكن روزها از طريق نور خورشيد و شبها برقي كار ميكرد)

اتومبيل فرمان راست esJSapapCnF9v5Ajot9i5xOWlU0KggsTz9wMAoka.jpeg

روز اول در لفكوشا (نيكوزيا)

با توجه به اصرار پسرم براي رفتن به شهر بازي و از طریق اينترنت، مركز خريد اوندر onder را در خيابان bedredin demirel  پيدا كردم كه داراي مركز بازي سرپوشيده در طبقه دوم بود وبا ماشين به آنجا رفتيم. طبقه همكف نيز فروشگاه بزرگي بود كه چند عدد از سمبلهاي قبرس را از آنجا خريداري كرديم. سپس به طرف مناطق توريستي شهر حركت كرده و پس از پارك اتومبيل در يك پاركينگ به قيمت 5 لير براي سه ساعت  به دروازه تاريخي گيرنه كه به دفتر راهنمايي توريستها تبديل شده است  مراجعه كرده و نقشه توريستي شهر را گرفتيم.

دروازه گيرنه در شهر لفكوشا(نيكوزيا) r94ylZ7jTNdEFr9jdAUaiNGlzLlrMIUXCnuRFuq5.jpeg

مركز شهر شامل يك منطقه تاريخي است كه با ديوارهاي مربوط به قرن شانزده ميلادي جهت جلوگيري از هجوم عثمانيها محصور شده است .از مهمانسراي قماربازها kumarcilar hani و مهمانسراي بزرگ boyuk han كه هر دو تبديل به بازار سنتي شده است و مسجد جامع سليميه كه قبلا كليسا بوده بازديد كرديم. همچنين سري به بازار سر پوشيده شهرداري كه در آن روز تعطيل بود و كوچه هاي اطرف زديم و مشاهده كرديم كه قيمتهاي مركز خريد اوندر از همه مناسبتر است. به خيابان معروف لدرا رفتيم و از تردد توريستها و مردم بين دو قسمت شمالي و جنوبي بازديد كرديم. ناهار را در كوچه هاي قديمي و زيباي مركز شهر نزديك بازار شهرداري و آثار تاريخي صرف كرديم. غذاها بسيار شبيه غذاهاي تركيه اي و البته با روغن زيتون اضافي و سالادهاي مديترانه اي بود. و قيمتها كمي گرانتر از تركيه. يك ناهار سه نفره حدود هشتاد لير ميشد.توريستهاي انگليسي فرانسوي و آلماني زياد بودند.

لفكوشا i0alUo2WWmSfLYZrOACKXktChHf7MD6I27B8NBJi.jpeg

لفكوشا RRIECIEkX2ZirnIDymW7gjDKttu3iaU53ZZrcBNJ.jpeg

لفكوشا 4xYgADkyO3rVS8x6pZ93fGyzZjYXlJXpzuYk8sF0.jpeg

لفكوشا GEsEKdNlgftHFRWqNyv0X65fOGSyDcL6SF3etJBG.jpeg

ناهار در اطرف بازارچه شهرداري pTEc49MlnLXNqutZJOY8vYssMHabBJ1BPNpdkXDh.jpeg

روز دوم

پايتخت قبرس شمالي شهر لفكوشا يا نيكوزيا كوچك است و صرفا تعداد محدودي آثار تاريخي متمركز در ارگ قديمي شهر دارد.شهر بيشتر حالت اداري دارد و تعداد هتلهاي سه  ستاره و چهار ستاره در حد انگشتان دست است. يك هتل بزرگ پنج ستاره نيز در مركز شهر وجود دارد. هتل merit  . براي بازديد از لفكوشا يك روز كامل كافيست: مراجعه به منطقه قديمي شهر و بازديد از مهمانسراهاي تاريخي و بازارچه شهرداري و كليساي قديمي و قدم زدن در كوچه هاي سنگفرش اطراف مناطق تاريخي و صرف غذا در رستورانهاي روباز داخل كوچه ها. خيابان لدرا هم كه گذرگاه مرزي و محل كنترل پاسپورت توريستهاست صرفا به دليل وضعيت خاص آن ديدني است. روز دوم به گشت و گذار در داخل شهر با ماشين و مراجعه به فروشگاهها و كمي خريد گذشت.

لفكوشا خيابان لدرا 2rfIHJwQ3BxkwOAe7L6pMwYNligq2csfPj77G6Cg.jpeg

خريد در لفكوشا

شهر لفكوشا مركز خريد بزرگ مشابه مراكز خريد تركيه ندارد ولي اكثر برندهاي معروف در منطقه تاشكين كوي taskinkoy در شمال غربي شهر نزديك به اتوبان گيرنه قرار دارند.اگر دقيقتر بخواهيد در جاده شهيد كمال اونال. Sht kemal unal

براي خريد سمبل ها و مجسمه هاي كوچك و هديه مركز خريد اوندر onder در خيابان بدرالدين دميرال bedredin demirel مناسب است . همچنين مركز بازي سرپوشيده و نسبتا مجهزي در طبقه دوم وجود دارد.

يك شعبه از اسكيچرز در خيابان اتاترك نزديك به ميدان وجود دارد كه قيمتهايش حدود سي درصد از ايران ارزانتر است.

اكثر صرافي ها در منطقه تاريخي شهر هستند.

چندين موزه از جمله موزه هنر و موزه بربريت كه عكسهاي مربوط به درگيريها در آن به نمايش گذاشته است وجود دارند.

روز سوم

حركت به گيرنه. حوالي ساعت يازده روز سوم آپارتمان را تخليه كرده و به طرف شهرگيرنه kyrenia حركت كرديم. جاده اتوبان و حداكثر سرعت 100 كيلومتر بود. در بقيه جاده ها حداكثر سرعت 75 كيلومتر است. پليس در جاده ها وجود ندارد ولي تعداد زيادي دوربين وجود دارد كه قبل از رسيدن به آنها با تابلو اطلاع رساني شده است و بايد سرعت را كاهش ميداديم. جاده ها بسيار خلوت هستند و رانندگي با آرامش كامل انجام ميشود. همچنين موقعيت دوربينها در دستگاه نويگيشن با صداي بلند آژير مشخص شده بود.

فاصله لفكوشا گيرنه حدود 19 كيلومتر است و مسير تماما مرتع و سرسبز است. در پنج كيلومتري گيرنه جاده قلعه st hilarion قرار دارد. پس از پيچيدن به جاده قلعه و طي مسافتي حدود 5 كيلومتر به ورودي قلعه رسيديم و ضمن بازديد از قلعه منظره شهر گيرنه را از بالاي قلعه مشاهده كرديم.ورودي قلعه نفري پنج لير و براي كودكان رايگان بود.تقريبا زمان تحويل سال نو در ايران بود.

جاده قلعه سنت هيلاريون E8zCDp23fn3AvEJWiFUEyw4bVFFlXzCDZdaRcUPW.jpeg

قلعه سنت هيلاريون NSJZcSpEAlRCT69LdXqVfwLdPNaOunpu6DA0hvH4.jpeg

گيرنه از بالاي قلعه سنت هيلاريون IvOp2Z53W9FiUihMuvb5C29YFIDv349u6g9VFYXd.jpeg

بعد از تحويل سال نو در قلعه سنت هيلاريون به اتوبان اصلي برگشته و بعد از طي مسافت حدود پنج كيلومتر وارد شهر گيرنه شديم. گيرنه تا حدي شبيه شهرهاي شمالي كشور است. اقامتگاه riveria beach bungalows در فاصله حدود 3 كيلومتري مركز شهر (قسمت غربي شهر)در جاده karaoglanoglu سمت راست جاده داخل كوچه قرار داشت پس از ورود كپي اي ميل را به متصدي پذيرش ارائه دادم و فورا كليد اتاق تحويل شد. واي فاي رايگان نبود و هر يك ساعت 5 لير و يا چهار ساعته 10 لير بود . محوطه اقامتگاه سرسبز و زيبا و پر از گل و درخت بود و يك استخر مدور نيز در مركز اقامتگاه قرار داشت. يك ساحل اختصاصي كوچك و تعدادي دوش نيز وجود داشت يك صبحانه تكراري نيز هر روز سرو ميشد كه شامل آب ميوه و شير و پنير وكالباس و  انواع مربا و زيتون و تخم مرغ آب پز بود.تعدادي مسافر آلماني هم حضور داشتند.تراس رستوران بسيار زيبا و مشرف به  باغ و دريا بود.

محل اقامت در گيرنه 4pt5Upzzs3kS0cBRwqABgEsEAG11m6FypuxO3oCJ.jpeg

محل اقامت در گيرنه utjAfWbesKf5BNvlw8sSEHgnqr5VXUz5DzSb73DB.jpeg

داخل اتاق ZWGzGPK6oE0mpiy4YPOU66XtJtzvnpkzsqNfOGlI.jpeg

ساخل اختصاصي كوچك riveria beach bangalows gDKwvgJogZau0NFh4dc1I82uG8GyIRpWpuRWhdzx.jpeg

بعد از استراحت كوتاهي به طرف شهر حركت كرديم و چند ساعتي را به بازديد از قلعه گيرنه و بندر كوچك و زيباي شهر اختصاص داديم.در بندر تعداد زيادي قايق وجود داشت و چندين رستوران و كافه. قيمتها مشابه لفكوشا و يك ناهار يك نفره حدود سي تا سي و پنج لير بود.قلعه گيرنه ساعت 4 بسته ميشد. يك سازه شبيه چراغ دريايي قديمي نيز در انتهاي مسير پياده روي بندر وجود داشت و يك محوطه كوچك براي بازي كودكان.بندر توريستي گيرنه در فاصله پانصد متري شرق بندر اصلي قرار داشت كه مخصوص كرايه قايق و تورها بود.اكثر كوچه هاي مركز شهر به بندر ختم ميشدند و پر از مغازه هاي فروش اشيا توريستي مانند مجسمه و غيره بودند.

بندر گيرنه KWUaTmZebgErqNQ4xBy8aJtLeoTEZwrrbmBRY8in.jpeg

روز چهارم

تصميم گرفتيم بازديد از mavi kosk يا قصرآبي رنگ داشته باشيم. اين قصر يا در واقع ويلا در بيست و پنج كيلومتري غرب گيرنه  در بالاي تپه اي مشرف به دريا توسط پائوليدس كشيش و اولين رئيس جمهور قبرس والبته قاچاقچي اسلحه ساخته شده بود .

Mavi kosk منطقه نظامي است و توسط ارتش اداره ميشود و هنگام ورود نياز است يك مدرك شناسايي همراه داشته باشيد. كه البته ما نداشتيم و با كمي معطلي با ارائه تنها مدرك موجود يعني اجاره نامه ماشين وارد محوطه شديم.پس از خريد بليط كه حدود 5 لير براي ساكنين قبرس بود كه ما خودمان را ساكن قبرس جا زديم. منتظر شديم تا با تكميل تعداد بازديدكنندگان توسط يك نفر راهنما به بازديد قصر بپردازيم. در ورودي قصر تعدادي از عكسهاي درگيريهاي قبرس و اواره شدگان نصب شده بود . با حضور يك سرباز به عنوان تور ليدر بازديد شروع شد و چون تركي استامبولي را كاملا بلد بوديم نيازي به ترجمه نبود. جداي از صحبتهاي سرباز كه در واقع بر اوضاع فلاكت بار ترك هاي ساكن قبرس در زمان حكومت پائوليدس و زندگي در رفاه و جاه و جلال او اشاره ميكرد و در واقع سعي ميكرد علت  شروع جنگ را به بي عدالتي و ظلم بر تركهاي قبرس و زندگي مرفه يونانيهاي قبرس ارتباط دهد. خود قصر زيبا و اتاقها هر كدام با يك رنگ خاص و پرده ها و مبلمان زيبا ساخته شده بودند و ويلا در تپه اي مشرف به دريا واقع شده بود كه به گفته سرباز پائوليدس ميتوانست ورورد و خروج كشتي هاي حامل اسلحه قاچاق خودش به بندر را از داخل ويلا مشاهده كند.مبلمان رنگ بندي هاي متفاوتي داشت مثلا مبلمان قرمز جهت ملاقات پائوليدس با سران مافيا و قاچاقچيها استفاده ميشد.

اجازه عكاسي از داخل Mavi kosk داده نميشد و فقط تعدادي عكس از محوطه گرفتم.

mavi kosk MnA9n0IoqtxyeP9I9jDRRmNiRORzXkEXXsTCBWaP.jpeg

منظره از حياط mavi kosk uBNRsR83Hm6CUr2UrO76HEq63e6ZjRUQvFkQoAZY.jpeg

از ويلاي پائوليدس به شهر برگشتيم و ماشين را نزديك بندر در يك پاركينگ عمومي پارك كرديم. 5 لير به ازاي دو ساعت پارك.و دو ساعت را به صرف ناهار در بندر گيرنه و گشت و گذار در مغازه هاي نزديك به ميدان اصلي شهر صرف كرديم. مغازه ها پر از سمبلها وصنايع دستي و مجسمه هاي مربوط به قبرس بود.قدم زدن در خيابانهاي سنگ فرش نزديك بندر را ازدست ندهيد.

در گيرنه هم مشابه نيكوزيا مركز خريد بزرگ وجود ندارد و فروشگاههاي ماركهاي مختلف به صورت پراكنده در خيابان اصلي شهر هستند.در هفت كيلومتري غربي شهر تعدادي كلوپ شبانه نيز وجود دارد.

بعد از استراحت تصميم گرفتيم بازديدي از منطقه تاريخي bellapais دربالاي تپه اي درسه كيلومتري جنوب شرقي شهر داشته باشيم. يك قلعه قديمي و كلي رستوران اطراف آن با كوچه هاي كم عرض سنگ فرش شده. و منظره بسيار زيباي گيرنه و دريا از داخل خرابه هاي كليساي قديمي

بلاپايس ioLDyZZjrnfH0tALH0zuhK7rl5P7ouWuHc1nK3ZZ.jpeg

گيرنه از بالاي belapais IUH5MgrzWiXtUykQ8ypRlTxrdMSt3WdlM2SU27s7.jpeg

روز پنجم

بازديد از منطقه حفاظت شده كارپاز و مشاهده الاغهاي معروف وحشي قبرس از برنامه هاي اوليه من در اين سفر بود و اگر چه كارپاز به فاماگوستا نزديكتر بوده و من تصميم به اقامت دو روزه در فاماگوستا را داشتم ولي ترجيح دادم از يك روز آخر اقامت در گيرنه استفاده كرده و به منطقه كارپاز رفته و دوباره به گيرنه برگردم.

لذا از اول صبح باك بنزين را پر كرده و سفر ماجراجويانه به منطقه كارپاز را شروع كرده و به طرف شرق گيرنه حركت كرديم. مراتع سرسبز و پر از گلهاي رنگارنگ و بويژه زرد رنگ بود. جاده هاي كم عرض و بسيار خلوت  با حداكثر سرعت مجاز 75 كيلومتر.اسم جاده Bes barmaklar بود كه معني آن جاده پنج انگشتها است و اشاره ميكند به يك منطقه كوهستاني به همين نام. بعد از طي مسافتي جاده تبديل به دو راهي ميشود و جاده منطقه كوهستاني bes barmaklar از جاده اصلي كارپاز جدا ميشود.منطقه پر از شهركهاي ويلايي است كه به فروش گذاشته شده اند.

جاده گيرنه به كارپاز SGf2FD9PDH1GpYrRX250hlqQwyTOctKUHZwz0uy6.jpeg

در مسير گيرنه به كارپاز شهر بزرگ وجود ندارد و فقط مناطق روستايي وجود دارند كه به ترتيب عبارتند از catalkoy   essentepe  tatlisu

در عبور از منطقه tatlisu و نرسيده به سه راهي mersinlik تابلو minia Cyprus museum  در سمت راست جاده را مشاهده كرده و بعد از طي مسافت كوتاهي يك كليسهاي قديمي را كه تبديل به موزه شده بود مشاهده كرديم .داخل كليسا عسل و گياهان دارويي به فروش ميرسيد و در حياط كليسا تعداد زيادي ماكت كوچك مربوط به آثار تاريخي قبرس ساخته و نصب شده بود . تاحدي شبيه به miniaturk در استانبول.نام اصلي كليسا panagia pergaminiotissa بود . در مطالعه كوتاه قبل از سفر  خوانده بودم كه مسيحيهاي رانده شده به جنوب قبرس چندين بار به سازمان ملل شكايت كرده اند كه تركهاي قسمت شمالي كليساهاي سابق را تغيير كاربري داده و به موزه تبديل كرده اند.در هر صورت به تركهاي شمال خرده نميتوان گرفت . وقتي ديگر يوناني تباري  در شمال نمانده چاره اي جز تبديل كليساها به موزه نيست و كار بهتري نميشود كرد.

minia cuprus musium 9d8mnisWs4T0pCFxrH8bJpgO4EuFYYekVbwkTT7K.jpeg

سپهر در حياط كليسا cRmYuZ0qXXVIAG076xMwoArceovLMbUI8f7OtP4a.jpeg

مسير را ادامه داده و به منطقه kaplica  رسديم و تابلو قلعه كانتارا را مشاهده كرده و به سمت راست پيچيديم.از داخل روستاي كوچك kaplica عبور كرده و جاده كم عرض و پر پيچ و خم قلعه كانتارا را شروع كرديم. بعد از طي پنج كيلومتر جاده كم عرض تر شد و البته ترافيك اتوبوسهاي توريستها بيشتر شد. مانده بودم كه اگر در اين جاده مشرف به پرتگاه يك اتوبوس توريستي از روبرو بيايد چه ميشود كرد. هر چند صد متر جاده كمي عريضتر شده بود تا يكي از ماشينها خود را كنار بكشد تا ماشين روبرويي عبور كند. منطقه جنگلي و مه آلود و بسيار زيبا بود و البته جاده خطرناك. قلعه پر بود از توريستهاي پير فرانسوي و انگليسي كه با سرعت مثال زدني در حال بالا رفتن از پله هاي بي شمار قلعه بودند. سپهر با تبلتش داخل ماشين ماند و به نگهبان ورودي گفتم كه بچه داخل ماشين است و حواسش باشد .

نيم ساعتي را در خرابه هاي قلعه گذرانديم. منطقه بسيار زيبا بود.

قلعه كانتارا rwyipjyxKdBHe0usLZpjz0cmHduO5ui5tTLlPvN1.jpeg

قلعه كانتارا bBKHpgDl2x6meirudhev5ymeND3A5CD8p8FsZOZF.jpeg

مناظر از بالاي قلعه كانتارا oBQVzZs5roP6hzGXfaLYyROBoa9XsHwx5wEnowfU.jpeg

دوباره به سه راهي kaplica برگشته و مسير را ادامه داديم.پس از عبور از منطقه balalan به سه راهي روستاي معروف ziyamet رسيديم ولي به علت فرصت كم مجبور به ادامه مسير به سمت جاده اصلي كارپاز karpaz main road گرفته و امكان بازديد از روستا و كليساي معروف آن را نيافتيم.در روستاي بزرگ yeni erenkoy توقف كرديم. (koy در تركي استانبولي به معني روستا است) يك دفتر توريستي بزرگ با كلي كتابچه و نقشه رايگان براي مسافران داشت. مسئول دفتر به درخواست ما و البته كمي با اكراه در باره جنگ داخلي ومحاصره روستايشان توسط يوناني تبارها و گرفتن اسلحه به سمت او كه نوجواني بيش نبوده است صحبت كرد و گفت كه جنگ اشتباه است و هيچ چيزي ارزشمند تر از صلح نيست و ترجيح ميدهد در مورد آينده و يا معرفي مناطق توريستي صحبت كند . بسيار با حوصله و مهربان بود. پيشنهاد كرد ناهار را دريكي از رستورانهاي جاده صرف كنيم و گفت كه ديگر روستاي بزرگ بعد از اين روستا وجود ندارد.

دفتر توريستي روستاي يني ارنكوي zEyNV0QVcKJMCLTroiuUQBTKVD08Xh7rVQFJ6dMi.jpeg

پس از حركت و بنا به پيشنهاد مسئول دفتر توريستي روستاي yenierenkoy در هتل و رستوران theressa توقف كرده و سفارش غذاي دريايي داديم. البته ابتدا پرسيدم قيمت چقدر است و گفتند 50 لير كه موافقت كردم. ولي فكر اينكه طرف سه پرس غذاي كامل به قيمت 150 لير برايمان را بياورد را نداشتم. شايد هم اشتباه از من بود و بايد ميگفتم يك پرس غذا كافي است. در هر صورت يك سفره مفصل شامل بيش از پنج عدد خرچنگ تعدادي اختاپوس وميگو  و پنج عدد ماهي سرخ شده به همراه كلي مخلفات و ترشي و لبو و حموس در روي ميز چيده شد و ما صرفا توانستيم دو عدد ماهي و مقداري اختاپوس بخوريم.مزه اختاپوس را قبلا در سفر تايلند امتحان كرده بوديم و بسيار دوست داشتم.

رستوران ترزا Eo5FWDLhfvMjHjd2fztZqMLNztMQ2Px8TB4aZthC.jpeg

ناهار رستوران ترزا i1yEDGWTN0DV1Mq3pbKKgjDRQxnjIq3tOb9PP64d.jpeg

حركت كرديم. كم كم داشتيم به آخرين روستاي مسير و مهمترين آن يعني روستاي dipkarpaz ميرسيديم و پس از آن منطقه حفاظت شده الاغهاي وحشي. از روستاي dipkarpaz وارد جاده كم عرضتر جنوبي شديم و از قسمت جنوب منطقه كارپاز به طرف دماغه حركت كرديم و چند ساحل معروف منطقه را ديديم كه البته تعطيل بود.ولي در مسير هيچ الاغ وحشي نديديم.تا اينكه به كليساي apostolos andreas در نزديكترين قسمت به دماغه معروف zefer burnu  رسيديم كه الاغهاي مثلا وحشي در حال گرفتن هویج و پرتقال از دست توريستها بودند.پرتقال فورا و با ملچ و ملوچ فراوان در دهان الاغها تبديل به آب پرتقال ميشد و كمي از آن نيز به سر و روي توريستها پاشيده ميشد. خانمم خنده اش گرفته بود بيش از صد و پنجاه كيلومتر آمده بوديم براي ديدن الاغهاي وحشي و اينها از الاغهاي خودمان هم اهلي تر بودند و دنبال توريستها راه مي افتادند تا هويج و پرتقال بگيرند.

كليساي apostolos andreas NgXIQxsVAF0Gl6bFU7liyO2vMAjdrTyoGykAhkXV.jpeg

كليساي andreash5EmfjdQ1ZVYLZSe9RaO4mFpNweEQPbin976OOA3.jpeg

توريست پرتقال به دست و الاغهاي وحشي قبرس 0rdSkS0afU18LzGkvdVMQ8QYEGcREGyofBhJ21dX.jpeg

توريستها و الاغهاي وحشي قبرس Zt5gAr3diIROXvtsBlucDunrvFohWIjp5CrIfvpR.jpeg

از داخل كليسا بازديد كرده و شمعي روشن كرديم. به گفته محلي ها امكان رفتن تا دماغه  zafer burnu با اتومبيل ميسر نيست و نياز به 7 كيلومتر پياده روي دارد لذا صرفنظر كرده و در بازگشت چند دقيقه اي در ساحل معروف altin kum ماسه طلايي توقف كرديم. لاكپشتهاي دريايي در اين ساحل تخم گذاري ميكنند كه البته در زماني كه رفتيم نه فصل تخم گذاري لاكپشتها بود و نه فصل شنا.مسير را از همان راهي كه آمده بوديم برگشتيم و حدود 8 شب به گيرنه رسيديم.

ساحل ماسه طلايي oQxVjMsyXNJ23WcROCYUz5EHB2cHsUDpZCoUP1Ct.jpeg

ساحل لاكپشتها I9wZqnmbN01eP8d7d7evOR09kAP95kmLZ2r6U7jZ.jpeg

روز ششم

سفر به فاماگوستا

فاماگوستا سومين شهر بزرگ قبرس شمالي در قسمت شرقي جزيره قرار دارد.و براي رفتن از گيرنه به فاماگوستا بايد ابتدا به نيكوزيا رفته و از جاده فرودگاه به سمت فاماگوستا بپيچيم. تصميم گرفتيم يك ساعتي در نيكوزيا يا همان لفكوشا توقف كرده و از بازار سرپوشيده معروف شهرداري كه روز اول تعطيل بود بازديد كنيم بازار پر بود از فروشگاههايي كه خرت و پرت ميفروختند مجسمه هاي كوچك كارت پستال سمبل هاي فرهنگي قبرس. قيمتها از مركز خريد onder بالاتر بود. شايد به خاطر اينكه توريستها زياد از اين بازار خريد ميكنند . برگشتيم و سوار اتومبيل شده به طرف جاده فرودگاه حركت كرديم. در نزديگي فرودگاه و كنار پل تقاطع جاده هاي فرودگاه و فاماگوستا مركز خريدairport mall  1001  قرار دارد كه نيم ساعتي را در آنجا گذرانديم. تنوع ماركها زياد نيست و مركز خريد فقط يك طبقه است.از لفكوشا به فاماگوستا دو راه وجود دارد يك راه اصلي به نام lefkosa magusta anayolu "جاده اصلي لفكوشا ماگوستا" كه مستقيم به خود فاماگوستا ميرسد و جاده دوم كه شمالي تر است و ابتدا به شهر yeni eskele و سپس از طريق جاده كارپاز به فاماگوستا به خود فاماگوستا ميرسد. چون محل اقامت ما در جاده كارپاز به ماگوستا بود مسير اسكله را انتخاب كرديم.به طرف شهر اسكله حركت كرده و پس از حدود 40 دقيقه از كمربندي شهر اسكله به طرف ماگوستا پيچيديم. ساحل معروف long beach نرسيده به ماگوستا قرار دارد . ولي هرچه گشتيم شهركي به نام long beach tatil evleri كه به معني خانه هاي مخصوص تعطيلات ساحل لانگ بيچ است را پيدا نكرديم از محلي ها پرسيديم و گفتند كه اين خانه ها در واقع شهركهايي هستند كه يك شركت بزرگ محلي به نام نويانلار ساخته و به خارجي ها فروخته است و مالكين خانه ها را توسط خود شركت به توريستها اجاره ميدهند و ما را به دفتر شركت راهنمايي كردند. با ورود به شركت از تعداد زياد هموطنان و كاركنان فارسي زبان شركت تعجب كرديم. متوجه شديم شركت در ايران نيز شعبه دارد و تعدادي از هموطنان نيز واحدهاي مسكوني شركت را در اين شهركها خريداري كرده اند در حدي كه شركت كارمند فارسي زبان استخدام كرده است. با ارائه برگه رزرو به يك واحد كوچك راهنمايي شديم. شهرك بسيار زيبا و با تمام امكانات تفريحي ساخته شده بود. چندين استخر بسيار زيبا و تميز سالن بدنسازي و منطقه بازي كودكان و رستوران و كافي شاپ.قيمت واحدها را پرسيديم و گفتند از متري چهار ميليون تومان به بالا.

ساحل لانگ بيچ VVltR4FudYsIoznb3jae8qWLiCDXQQP9cRoUEIIf.jpeg

پارك ساحلي لانگ بيچ cDy7ojS3XkR2iwV3sQlLOTJOeMGghnOv1VhRKN7d.jpeg

شهرك توريستي نويانلار long beach tatil evlari 1IrESNB495kY2XJ3ONneysARAF0L1rZLiNal3YNs.jpeg

شهرك توريستي نويانلار long beach tatil evlari xMmbm92gXvs75hTgVRUcvSd0DBQrJf5CKHCPhXwl.jpeg

بعد از كمي استراحت تصميم بازديد از ويرانه هاي salamis نزديك فاماگوستا گرفتيم . ويرانه هاي شهر سالاميس و آمفي تئاتر معروف آن در سمت چپ جاده كارپاز به فاماگوستا بعد از ساحل long beach قرار دارند.

هتل معروف پنج ستاره   salamis bay konti نيز در همين مسير قرار داشت و از كنار آن عبور كرديم. برگشتيم و چند ساعتي را در ساحل بسيار زيباي long beach و پارك ساحلي كنار ان گذرانديم.

سواحل شني فاماگوستا بر خلاف سواحل صخره اي و سنگريزه اي گيرنه براي شنا عالي هستند.پوشش درختي فاماگوستا كمتر از گيرنه است و سرسبزي كمتري دارد.

روز هفتم

اين روز مخصوص بازديد از فاماگوستا بود. بعد از حدود يك ربع رانندگي به فاماگوستا رسيديم. شهري بزرگتر از گيرنه با فروشگاههاي بزرگ. دانشگاه معروف مديترانه شرقي فاماگوستا را هم ديديم. هموطنان زيادي فرزندانشان را براي اخذ مدارك رشته هاي پزشكي به اين دانشگاه ميفرستند. به قسمت شهر قديمي و ارگ شهر رفتيم . يك ديواره عظيم كنار ساحل احتمالا براي محافظت از حمله به شهر ايجاد شده بود. در كوچه پس كوچه هاي زيباي شهر قديمي قدم زديم و از ميدان ناميك كمال و مسجد لالا مصطفي پاشا كه قبلا كليسا بوده بازديد كرديم. سري به منطقه متروكه ماراش  maras كه محل بمباران و درگيريهاي سابق بود زديم. خانه ها و آپارتمانها  و هتلهاي بمباران شده به همان صورت مانده بودند و منطقه تبديل شده بود به محل بازديد توريستها از ويرانه هاي جنگي. منطقه در اختيار نيروهاي سازمان ملل بود و اجازه ورود به محوطه را نميداند.

فاماگوستا jiOPs8ufh0m7cHOb6cxEL1KUo0qWIrBfOkusY3BY.jpeg

فاماگوستا lOjYKfphjdXuvolnpRz9JzfEMVZEKSxdDTI1omcy.jpeg

فاماگوستا l4aPBlhIv6nY8zEYQimYfN3oCC6fQgjevUxVljjB.jpeg

فاماگوستا e66Uzc1QHDyvCQhyfbIxVamW9ZffQyO25Y8a9fMF.jpeg

به مركز خريد بزرگ  city mall در جاده شهيد ابراهيم كاظم نزديك ميدان سر زديم و تعداد زيادي هموطن را در حال گشت و گذار و خريد مشاهده كرديم.ناهار را در فاماگوستا صرف كرديم و براي استراحت دوباره به ساحل لانگ بيچ برگشتيم. كم كم وقت بازگشت به وطن ميشد. عصر را در محوطه زيباي شهرك كنار استخر سپري كرديم و صبح زود روز بعد با زدن پنج ليتر بنزين كه براي رسيدن به فرودگاه كافي بود حركت كرديم و اتومبيل را تحويل نماينده شركت داده و سيصد لير دپوزيت را گرفتيم. نيم ساعتي را به گشت و گذار داخل فرودگاه ارجان پرداختيم . غذا و نوشيدني بسيار گران بود . حدود 8 صبح پرواز كرديم و نه صبح به فرودگاه سابيها در استانبول رسيديم. مهر كردن پاسپورتها و تحويل گرفتن چمدانها كه نميدانم چرا عليرغم داشتن پرواز بعدي مجبور به تحويل گرفتن آنها و تحويل مجدد به پرواز دوم شديم يك ساعت كامل زمان برد و با پرواز دوم به شهر مرزي وان تركيه برگشتيم. و مسير طولاني از وان با ميني بوس تا مرز رازي و از رازي تا اردبيل با ماشين خودمان شروع شد.مرز رازي ساعت 4 عصر به وقت تركيه بسته ميشود حدود 6 به وقت ايران و از وان تا مرز حدود يك تا يك و نيم ساعت راه است پس در محاسبه پرواز برگشت از هر شهر تركيه به شهر وان بايد دقت كرد تا مجبور به اقامت يك شب اضافه در وان نشد.

جمع بندي :

قبرس شمالي بسيار شبيه تركيه است. با كمي فرهنگ و تاريخ يوناني.شهر ها به هم نزديك هستند و ميتوان با اقامت در يك شهر دو شهر بزرگ اصلي ديگر را هم در يك روز بازديد كرد.جاده ها خلوت هستند و آرامش خاصي در شهر و جاده ها حاكم است.شهر گيرنه براي تفريحات دريايي و قايق سواري و ماهيگيري مناسب بوده و شهر فاماگوستا براي استراحت در ساحل.

اقامت در هتلهاي گرانقيمت پنج ستاره در فصلي از سال كه امكان شنا و تفريحات دريايي وجود ندارد را توصيه نميكنم. مراكز خريد مجتمع و بزرگ در قبرس شمالي وجود ندارد و قيمتها كمي بالاتر از تركيه است.

قيمت مواد غذايي و خوراك هم از تركيه بالاتر است.

طبيعت قبرس و بويژه منطقه كارپاز بسيار زيباست.

نویسنده : سعید اسلامی نمین

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.