سفر به شهر باران، ووهان

سفر به شهر باران + تصاویر
14 بهمن 1396 09:00

با عرض سلام خدمت تمامی خوانندگان محترم و عزیز سایت عالی و فوق العاده ی لست سکند. حدود یکسالی هست که با این سایت آشنا هستم و هر روز جهت مطالعه سفرنامه دوستان به سایت سر میزنم. دیدم بی انصافی هست که فقط تماشاچی باشم و تصمیم گرفتم سفرنامه خودم را که در خرداد ماه سال جاری به شهر ووهان چین انجام شد را بنویسم.

چون در ابتدا قصد سفرنامه نداشتم در عکس هایم دچار نواقصی هستم که انشاالله به بزرگی خودتون ببخشید.

با توجه به اینکه من خودم معمولا حاشیه ی سفرنامه ها را دنبال میکنم تصمیم گرفتم با تمرکز به مسائل حاشیه ای شروع به نوشتن بکنم و امیدوارم سوالاتی که خودم قبل از سفر داشتم و تا زمان سفر پاسخی برایش نداشتم رو در ذهن دوستان حل کنم.

با توجه به شغل همسرم، در پایان اسفند ماه بود که از طرف یک دانشگاه در ووهان چین، (همسرم در سال 92 در آن دانشگاه 6 ماه فرصت مطالعاتی خود را گذارنده بود) ایشان را جهت یک تحقیقات مشترک در تابستان دعوت نمودن.

استارت کار بعد از عید شروع شد و اولین اقدام جستجو در مورد گرفتن ویزا، بلیط و... بود.

اولین کاری که بعد از عید انجام دادم تماس با شرکتی که در آن کار میکنم بود و شروع کردم به چانه زنی برای مرخصی. از سه ماه شروع شد تا نهایتا با مرخصی دوهفته ای من موافقت کردند که بتوانم در این سفر سه ماهه، همسرم را همراهی کنم

با توجه به اینکه بلیط همسرم به عهده دانشگاه مشغول به کار در ایران بود و محل اقامت ایشان نیز توسط دانشگاه مدعو تامین می گردید، کار برای من نیز کمی راحت تر بود.

دعوتنامه در اوایل اردیبهشت ماه به دستمان رسید. پس از تماس با سفارت، متوجه شدیم مدتی هست روال تغییر کرده و دعوتنامه می بایست دارای بارکد باشد. پس از اطلاع به دانشگاه چینی جهت ارسال دعوتنامه، منتظر ارسال آن شدیم و در این فاصله نسبت به خرید بلیط اقدام کردیم. بلیط را از شرکت چاینا ساترن خریداری کردیم. از تهران به اروچی و سپس از ارومچی به ووهان.

این ایرلاین به کانکشن های طولانی ، هیچ تسهیلاتی ارائه نمیدهد. البته پرواز ما با دو ساعت فاصله بود.

پس از ارسال دعوتنامه(بصورت ایمیل) که فقط اسم ایشان در اون بود (همسرم بسیار کم رو هست و روش نشده بود بگه اسم همسرم را وارد کنید) با ارسال پاسپورت و دعوتنامه به تهران، از طریق یکی از دوستانم جهت گرفتن ویزا اقدام کردیم. سفارت چین به هیچ عنوان ویزای توریستی به شخص نمی دهد و باید از طریق آژانس اقدام بشود که باید 80 دلار اضافه پرداخت کنید.

در نهایت همسرم از طریق سفارت با پرداخت 100 دلار و من نیز از طریق آژانس با پرداخت 180 دلار ویزای خود را در یافت کردیم.

حدود یک هفته طول کشید که ویزاهامون آماده شد و بلیط نیز خریداری شده بود.

من نیز از طریق سایت بوکینگ هتل خودم رو رزرو کرده بودم.

شروع سفر، تاریخ 20 خرداد ماه در ساعت 23:30 دقیقه بود که ما ساعت 8 شب فرودگاه امام بودیم.

یک نکته جالب در مورد پرواز چینی این بود با اینکه پرواز بعدی ما با همین ایرلاین بود ولی باید در ارومچی بارمون رو تحویل می گرفتیم و دوباره جهت پرواز بعدی تحویل میدادیم که پس از جویا شدن علت این کار، عنوان شد چین بازرسی ایران را قبول ندارد!! البته بعد از دیدن بازرسی هاشون تفاوت را احساس کردم.

تصویر1- هواپیمای چاینا ساترن- تهران

هواپیما بسیار خوب با پذیرایی خیلی خوب و سرو سه نوع غذا و انواع آبمیوه ها، پس از چهار ساعت پرواز به شهر ارومچی رسیدیم و پس از مهر ورود به پاسپورت و تحویل بار به قسمت پروازهای داخلی رفتیم و گشتی در داخل فرودگاه زدیم تا پرواز بعدی انجام شود.

تصویر 2- پذیرایی داخل هواپیما

تصویر3- فرودگاه ارومچی

هر دو پرواز راس ساعت انجام شد و نهایتا در ساعت 2 ظهر به فرودگاه ووهان رسیدیم. برام جالب بود که در هر دو هواپیما کلیه غذا ها حلال بود. پس از تحویل بار، با شخصی که به استقبالمون اومده بود راهی محل اقامت شدیم. اول به سمت محل اقامت همسرم رفتیم و با دیدن دو تخت در اتاق، ازشون پرسیدم منم میتونم اینجا بمونم که گفتن چرا که نه! یعنی اگر خودم نمیگفتم بمونم اونا هم چیزی نمیگفتن.

تصویر4 – فرودگاه ووهان

تصویر 5- محل اقامت

1hNao2m5L9rGnJB9lvWNlVe2iLl8A2wTokOHz87j.jpegYB240WkMONBGOrtv5wGgy3v9rJPuKvHqlHsKkmaN.jpegKsphdiqgOdn0H9riiYaCtEscWXeZjePwrQtxl816.jpeg

در طول مدت اقامت پسری به اسم یان که دانشجوی ارشد بود و در همان ساختمان ما بود، از طرف مسئول انستیتو مسئول شده بود به ما در انجام کارهای روزمره کمک کند.

با ورود به شهر ووهان با گرمای نفس گیر، شرجی بالا و باران مواجه شدیم که یان گفت ووهان همیشه ابری و بارانیست.

آن شب را با خرید از فروشگاه نزدیک خوابگاه، به پایان رساندیم.

در طول مدت اقامت با توجه به اینکه هر روز همسرم به انستیتو می رفت، من تنهایی به شهر می رفتم و تا عصر مشغول گردش بودم و چون همسرم اصلا علاقه ای به خارج از کشور ندارد پس از بازگشت به خوابگاه مشغول استراحت بود.

با توجه به اینکه مدتی از سفرم گذشته و من برنامه ی از قبل تنظیم شده ای برای روز هام نداشتم و دقیقا یادم نیست روزها به چه صورت سپری شد، در ادامه مکان های مورد بازدید را قرار میدم و اگر اون عکس توضیحی داشت خدمتتان عرض میکنم و امیدوارم بنده را بخاطر این فراموشی ببخشید.

تصویر6- صبحانه روز اول(اونجا تمام نان ها شیرین هست)

سیستم حمل نقل فوق العاده خوبی داشتن و جالب بود با اینکه ووهان با 13 میلیون جمعیت سومین شهر بزرگ چین بود، از ساعت 8 صبح به بعد کسی در خیابان نبود و همه مشغول کار بودند.(دقیقا مثل ایران کسی تو خیابان نیست!!)

در تمام مدت با سیم کارتی که یان برام تهیه کرده بود بسیار ساده و راحت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کردم.

تصویر7 – مترو

Gve8FV3kKU2f0oOnnXaD91z7iUufSJX7nyY2opFr.jpeg5haGfX3oHaOIsoXKehTeSf9xRThvYTr8UMHX0XWQ.jpegYTXIGlu0wWTNdjn5xaru8KmqZvPJDrO1b82K3WNf.jpegTEsnlULII10HSSQD9gW7eyiIPzM1s93xMgJxYuJe.jpeg

تصویر8- اتوبوس

تصویر9 - خیابان منتهی به Yellow Crane Tower

تصویر10- محوطه Yellow Crane Tower

FRnMdB2hRGcvhX1DCZu2gtSpLqiNs7GMNqLx9Oyv.jpeguekOTUabh9vgc25mxyiR6XQezPwwVl9K4yAfrenm.jpeglnL7WlFtVe7mbmbhQgEsCcgYZ7KXpMx5RovFILsx.jpeg9PpnaIgAHV5sV35zu55J5GBg46MDRLzShIYSrAwI.jpeg

تصویر11- Yellow Crane Tower

VlI9t4320bQg2pvJ2n5cAaJcPE1BauUCCWSAOzNp.jpegTQ90xia4pJ7JdELmi40B8JNPGFVfIHAIPcQ1gzpZ.jpeg

بلیت ورودی Yellow Crane Tower به مبلغ 60 یوآن

در چین به ووفور دوچرخه وجود دارد که تمام چینی ها از آن استفاده می کنند. به این صورت که پشت دوچرخه یک پلاکی وجود دارد که چینی ها با نصب App اون شرکت و اسکن پلاک و پرداخت الکترونیکی هزینه، از اون استفاده می کنند.

تصویر12- دوچرخه کرایه ای

RSZFE0ebZfLc6eAai2kSe9jhd61Q1JbOBv4166rq.jpegvOWvXW3i3JLSdSeTnXmrJpNNHNmHf730bnVtnMKD.jpeg

تصویر 13- رستورانی در ووهان به دعوت پرفسور لی به عنوان welcome party

تصویر14- بانک کشاورزی چین

دوباره برام جالب بود که اینا چرا اینقدر بانک هاشون خلوته. ما اینجا اومده بودیم که افتتاح حساب کنیم برای همسرم به جهت واریز حقوق که بماند چه مصیبتی کشیدیم. حالا که صحبت از بانک شد بگم که فقط یک بانک در چین نسبت به چنج پول برای ما ایرانی ها اقدام می کرد که Bank Of China بود. بقیه بانک ها که میرفتم میگفتن به علت تحریم ها نمی تونیم.

تصویر 15- پارکی نزدیک محل اقامت در خیابان Tuanjie

I3Ct0qOzisqXdr16CxUHfkoK8u46Cn0dIaFXnLZa.jpegtFAQoP0ELmqNN5idbVj7VjA3m8hAD6xvR58jgTTS.jpegjVnvQ4e2jMSA5RzQ0I2yFmREhNqL6J6YAovW7E21.jpegWcegf2ipootK2yjpeRaccz7gNDHsVknjHQC6pITi.jpeg

من معمولا ظهر ها غذا را در KFC  یا همین فود کورد ها می خوردم یا اینکه ظهر به خونه برمی گشتم و همسرم غذا درست می کرد.

تصویر16- فود کورت

VMz6HF1b2UJt2XzUZZYjKi9ulqImUEUYwqwLiKUs.jpegMxqhofzDkPo2bDmh0Zv09lW3PJ9Guvi1EjFrXu9U.jpeg

تصویر17- KFC

تصویر18- مسجد ووهان

تصویر19- نودل گوشت بسیار لذیذ

تصویر 20 – دومین welcome party

R08giiSqki8dfpamddWzFWLfT2hgCStBRKVKTg4a.jpegZPx06tMYLx0qhdQ3NvtExh76jPSt4MDGBYEMo2Bz.jpeg

تصویر21- خیابان هایی به سبک اسپانیا، ایتالیا، آلمان

RpmaMmXrSSftEgewdNhRwDL3U17SgxeCDWhl4WZF.jpeg2UkWlAJwOvTB7ATNjIQTjGY0lYXC2HAD2FypYoVg.jpegRxzAHxxoEqpA4TQLYaLBwWV6tMXHIqPgWbWUmfz7.jpeg04KvMZj18LIFSxbqErqitbygfEliYTuxh1e7KO93.jpegsOMTiFsLa1R804Kgr39aEnvRoo8iMO2vjVWed4Lo.jpegDZjogw7W1ckXlc5YWvUlBffL4nUnIgaJQqVJXk57.jpeg

تصویر22- پسر تپل چینی

تصویر23- موزه ووهان( ورودی رایگان)

tldLuRLNYMAhEqNE4qzKgxQXG45dOoqaxTjGHK3e.jpeg5NdgPw0BBqGIt3dV7hHHu5mMlkk7YZ7WPnCWvl8i.jpegN4USrSBSYDGgjfhakWTZXtMRnTsu1U4D1FBxm8hB.jpegoPZOIgCWmMGBXyTXUB4ijgtsepucRm8bIDFa3oDZ.jpeg8muIiE8jWurq7DH3L334RX99Gs6k26NvpgfH0tMB.jpeg6TydpOqHnlvjgXOlJovVYTgRwWVOjK46Wkp7hv2l.jpeg

دوهفته مثل برق باد گذشت و وقت رفتن بود. در برگشت نیز پرواز از ووهان به ارومچی و سپس با چهار ساعت فاصله به سمت تهران بود که برخلاف پرواز رفت چمدان ها را پس از تحویل در فرودگاه ووهان در تهران تحویل گرفتم.

یک نکته بسیار مهم: در بلیت ذکر شده بود یک عدد چمدان به وزن 23 کیلوگرم در حالی که در سایت چاینا ساترن ذکر شده 32 کیلوگرم که دومی درست است. نکته بعدی اینکه من تصور میکردم در چین بسیار دقیق عمل میکنند در حالی این چنین نبود. من دو چمدان داشتم که یکی را بصورت رایگان و دومی را با پرداخت جریمه 600 یوآنی تحویل قسمت بار دادم. بعد که سوار پرواز بعدی از ارومچی به ایران شدم و دیگر ایرانیان از نقاط دیگر چین آمده بودن متوجه شدم که چه اشتباهی انجام دادم چرا که تمام ایرانیان محترم با چندین چمدان بزرگ تر از آنچه من به قسمت بار تحویل دادم وارد هواپیما شدن و هیچ مشکلی هم وجود نداشت.

در مورد خرید عرض کنم مواد خوراکی با قیمت بسیار مناسب و بعضا ارزانتر از ایران اما در مورد دیگر خریدها در فروشگاه های شهر و بصورت حضوری اجناس بسیار گران هستند. در چین کلیه مردم بصورت اینترنتی خرید میکنند که بسیار ارزان هست که منم تمام خرید هایم را از همین سایت ها انجام دادم که بسیار با کیفیت و ارزان بود. سایت های خرید: JD.COM , Taobao.com , Tmall.com

هوای ووهان در تابستان بسیار شرجی و تمام مدتی که اونجا بودم و حتی تا شهریور که همسرم هنوز اونجا بود از 7 روز هفته 6 روز بارانی بود.

قیمت یوآن در خرداد ماه: 560 تومان

در کل مردم چین بسیار مهربان و توریست دوست هستند و بسیار شاهد این هستید که با شما عکس بگیرند

با عرض معذرت بابت این سفرنامه متفاوت نسبت به سایر سفرنامه های زیبا. امیدوارم با راهنمایی های شما خوانندگان عزیز بتوانم نقاط ضعف و قوت خودم را در نوشتن سفرنامه پیدا کنم و در سفرنامه های بعدی جبران کنم.