سفر به مدرنیته خلاق آسیا - سنگاپور

مدرنیته خلاق آسیا + تصاویر
08 اردیبهشت 1397 09:00

سلام خدمت تمامی سفر دوستان عزیز. سفرنامه ی پیش رو طولانی است اما سعی شده به طور کامل برای شما شرح داده شود تا بتوانید در سفرتان از آن بهره بیرید. در بهمن ماه ۱۳۹۶ سفری خانوادگی به شهر زیبا و مدرن سنگاپور (سنغافورة!) داشتیم. از آژانس گلفام سفر، تور ۴شب و ۵روز سنگاپور در هتل ۴ستاره باس (HOTEL BOSS) با صبحانه و با پرواز امارات را به قیمت نهایی ۳۱۸۰۰۰۰ تومان خریداری کردیم. خدمات آژانس محترمانه و خوب بود و در کل نمره ی ۴ از ۵ می گیرد ولی ایراداتی نیز همچون عدم دادن ۳٪ تخفیف در ابتدای کار -که البته بعد حل شد- و یا عوض شدن منشی مربوطه را داشت. در مورد هتل در نظرات هتل در سایت نوشته ام ولی بطور خلاصه باید گفت هتلی نوساز است در حد ۳ ستاره تاپ که قیمت و مکان مناسبی دارد.

لازم به ذکر است از آن جایی که قبلا به مالزی تک سفر کرده بودیم، می خواستیم تجربه سنگاپور را داشته باشیم و پیشنهادی هم که به شما دارم اینست که اگر در تور ترکیبی می روید سعی کنید پرواز برگشت از سنگاپور باشد چراکه هم فرودگاه چانگی -که بهترین فرودگاه جهان نیز شناخته شده- ارزش دیدن دارد و هم زمان بیشتری را می توانید در سنگاپور سپری کنید.

حدود دو هفته پس از پرداخت ۵۰٪ قرارداد، آژانس مدارک مربوطه را برای ما ارسال کرد. شایان ذکر است که برای ویزا فقط به اسکن عکس و اسکن پاسپورت نیاز است و خدمات ویزا نیز برای ما بصورت Meeting Service بود. به اینصورت که پرینتی از ویزا ها را با خود می بریم -برای نشان دادن در فرودگاه ایران- و بلافاصله پس از نشستن هواپیما در فرودگاه چانگی سنگاپور، شخصی آن جا اصل ویزاها را به شما تحویل می دهد.

فولدر اپ های مورد نیاز سفر

در این فاصله زمانی با دیدن ویدیو ها و خواندن سفرنامه ها و نظرات ایرانی و خارجی برنامه ای برای سفر تهیه کردم که تقریبا ۹۰٪ آن به درستی انجام شد و از همان ابتدا قصد داشتیم از تورهای شهری که حدودا دوبرابر در می آید، استفاده نکنیم. علاوه بر این اپ های مهمی هم که نیاز داشتم، همچون: Emirates ، iChangi ، maps.me ، Sygic ، Grab ، SingaporeGo و SG MRT را نیز به همراه نقشه برای Sygic  و maps.me دانلود کردم.

پرواز های رفت: EK980 و EK354

پرواز های برگشت: EK405 و EK980

۱۰ فوریه، ساعت ۲۰:۰۵ پرواز داشتیم. ساعت ۱۷ در فرودگاه حاضر شدیم. از آن جایی که در اپ Emirates می توان ۴۸ ساعت قبل از پرواز به راحتی Online Check-in را انجام داد و علاوه بر اینکه در فرودگاه دیگر نیاز به ایستادن در صف نیست، می توانید شماره صندلی های بهتر را نیز -به جز اولین ردیف ها که جای پای بیشتر دارد- برای خود رزرو کنید. همچنین در پرواز دوبی-سنگاپور که A380 -بزرگترین هواپیمای جهان- بود می توانید لیست فیلم ها یا منوی غذایی را ببینید و حتی غذایی با رژیم خاص خود را بر گزینید. بنابراین من هم آنلاین انجام دادم و تفاوت آنچنانی در انجام مراحل فرودگاهی به جز موارد گفته شده ندارد.نگران نباشید کارت پرواز عادی هم ارائه می دهند. بنظر من سعی کنید کنار پنجره را داشته باشید و در سکشن های جلو یا عقب تا خلوت تر هم باشد (صندلی های رنگی که خود امارات مشخص کرده). حدود ساعت ۱۸ بود که از پاسپورت کنترل هم رد شدیم و دو ساعتی استراحت کردیم. فرودگاه در آن زمان بسیار خلوت بود.

Boeing 777-300

راس ساعت پرواز با بویینگ ۷۷۷-۳۰۰ انجام شد. هواپیماهای امارات در مسیر تهران اصولا کمی کهنه تر و ضعیف تر است و در این مورد هم صدق می کرد اما با این حال کاملا خوب و راحت بود. نکته ی جالب اینکه علاوه بر مانیتور مولتی مدیا، می توانید از اینترنت دوساعته ماهواره ای با ۲۰ مگابایت حجم بطور رایگان در اکثر پرواز های امارات استفاده کنید که سرعت خوبی هم داشت و از لحظه اتمام Take Off تا شروع Landing در اختیار مسافران است. در پرواز شام سرو می شد. با پروازی دو ساعته حدود ساعت ۲۲:۳۰ به وقت امارات در ترمینال ۳ قسمت B فرودگاه دوبی نشستیم.

Airbus A380

ساعت ۲:۱۰ بامداد در ترمینال ۳ قسمت A به سنگاپور پرواز داشتیم. دو ساعتی در فروشگاه ها چرخ زدیم و از وای فای رایگان و بدون محدودیت فرودگاه هم استفاده نمودیم. با متروی مخصوص به ترمینال ۳ قسمت A رفتیم که گویا بیشتر پرواز های A380 در آن انجام می شود. از یکساعت قبل شروع به Boarding کردند و سوار شدیم. در این پرواز یک ساندویچ سبک سرو و سپس صبحانه سرو می شد. علاوه بر این هرگاه بخواید می توانید نودل -شبیه اسپاگتی- دریافت کنید.

سیستم مولتی مدیا پرواز دوبی به سنگاپور

سیستم مولتی مدیا و راحتی صندلی ها به وضوح بهتر بود اما بدلیل ساعت پروازی اغلب خواب بودیم و نکته ی عجیب آنکه در پرواز های A380 هوا سرد است!!پس گرم بپوشید. پرواز به سنگاپور حدود ۷ ساعت می باشد و باتوجه به اخلاف زمانی ۴.۵ ساعته نسبت به تهران، ساعت ۱۳:۳۵ به وقت سنگاپور مورخ ۱۱ فوریه در ترمینال A فرود آمدیم. به هر نفر در هواپیما فرمی داده می شود که باید پر کنید و در کنترل پاسپورت تحویل دهید. بعد از گرفتن ویزا (بصورت Meeting) و کنترل پاسپورت -جالب آنکه تقریبا بصورت مکانیزه انجام می شود!-، منتظر ترانسفر ماندیم که متاسفانه حدود ۱ ساعت معطل شدیم. ونی در قسمت Arrival Pick up آمد و ما را به هتل برد که حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می برد.

اگر برای ترانسفر به شما گفتند به گیت ۱ Arrival مراجعه کنید، منظورشان این جاست

در راه هتل ساختمانی با طراحی زیبایی به چشم میخورد که گویا بیمارستان بود.

بیمارستان Raffles نزدیک به منطقه عرب ها

پس از تحویل گرفتن اتاق، باوجود اینکه احتمالا اتاق های ما توسط آژانس بدون ویو بود، اما بطور شانسی یکی از اتاق ها با نمای شهر بود که زیبایی خاص خودش را داشت. پس از اندکی استراحت حدود ساعت ۱۷ جهت دیدن قسمت های Marina Bay حرکت کردیم.

نمایی از پنجره اتاق هتل باس با City view

ابتدا بایستی مقداری پول چنج می کردیم. در آن زمان، نرخ تبدیل به ازای هر دلار امریکا حدود ۱.۳۳ دلار سنگاپور بود اما اکثرا ماکزیمم ۱.۳۲ داده می شد. چنج های اطراف هتل را دیدیم اما نرخ به ازای هر دلار ۱.۲۹ تا ۱.۳۰ را تبدیل می کردند. به همین جهت به سمت Arab St پیاده رفتیم تا در آن منطقه شاید پیشنهادات بهتری بیابیم. در این میان از مسجد سلطان و خیابان رنگارنگ و زنده عرب ها نیز دیدن کردیم که البته از آنجایی که ما مساجد بسیار زیباتر و باشکوه تری داریم خیلی خلاصه و کوتاه از این منطقه بازدید کردیم.

منطقه ی عرب ها

مسجد سلطان

بالاخره چون داشت دیر میشد همان نرخ ۱.۳۰ را در همان حوالی به میزان ۲۰۰ دلار امریکا چنج کردیم. از این پس دلار در متن منظور دلار سنگاپور است که در آن زمان حدود ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان قیمت داشت. سپس با استفاده از نرم افزار های GPS مانند maps.me به سمت ایستگاه Bugis MRT Station آمدیم تا کارت محصوص حمل و نقل را خریداری کنیم. یکی از نکات بسیار مهم در سفر سنگاپور استفاده از MRT است. بسیار سریع و راحت و خوش قیمت بود و تقریبا هر 2تا3 دقیقه می آمد. (تاکسی، Grab و اتوبوس را فقط برای شرایطی خاص مد نظر قرار دهید چراکه از نظر قیمتی و زمانی به صرفه نیست.) کافیست با اپ SingaporeGo ایستگاه مورد نظر را بزنید و کاملا راهنمایی می کند. علاوه بر این قیمت را نیز به شما بصورت آفلاین نشان می دهد. دقت داشته باشید که در سنگاپور قیمت ها بر اساس کیلومتر پیموده می باشد و لذا تا حد امکان از کیلومتر طی شده بکاهید.

رنگ خط های MRT می تواند در پیدا کردن به شما کمک کند (این نقشه در اپی که معرفی کردم نیز وجود دارد)

جهت استفاده از MRT سه راه دارید: بلیت هر مسیر - کارت توریستی روزانه - EZ-LINK. بلیت هر مسیر بدلیل قیمت بالای آن و دردسر ها اصلا توصیه نمی شود. کارت توریستی روزانه هم تقریبا به کار نمی آید چون شاید ماکزیمم در روز ۴ بار از MRT استفاده کنید که در این حالت خیلی هم گران بیفتد هم قیمت EZ-LINK می شود. EZ-LINK بی شک بهترین گزینه است. در ایستگاه های معروف همچون Bugis ، Orchard ، Lavender ، Raffles Place  و ... می توانید به قیمت ۱۲ دلار این کارت را تهیه کنید. هر نفر باید یک کارت داشته باشد. ۵ دلار به عنوان هزینه کارت است و قابل استفاده یا برگشت نیست و ۷ دلار مابقی قابل استفاده است. برای استفاده از این کارت کافیست در ایستگاهی که سوار می شوید آن را روی دستگاه بگذارید و در ایستگاهی که پیاده می شوید نیز چنین کنید و خودش مبلغ را کم می کند و نکته ی مثبت آن اینست که تقریبا در هر مسیری حدودا قیمت ۴۰ تا ۵۰% زیر قیمت بلیت عادی محاسبه می شود و تقریبا مسیر های پر رفت و آمد برای شما در هر مسیر بین ۰.۷ دلار تا ۱.۸ دلار حساب خواهد شد. البته دقت داشته باشید وقتی موجودی کارت به ۲ دلار نزدیک می شود باید آن را شارژ کنید و کف میزان شارژ ۱۰ دلار می باشد که ممکن است اندکی برایتان اضافه آید. برای این هم راه حلی هست. شما می توانید به میزانی که در کارت دارید در McDonald's ها سفارش دهید و اینگونه هدرده نخواهید داشت. با حسابی سرانگشتی ملاحظه می کنید که به راحتی آن ۵ دلار هزینه ی کارت در تخفیف به ازای هر مسیر در می آید.

هتل مارینا و چرخ و فلک و موزه هنر در یک نگاه

برای دیدن نمای بالای شهر سنگاپور سه گزینه وجود دارد:

1. Marina Bay Sands که می توان از Skypark آن با هزینه ۲۳ دلاری استفاده کرد و ویو کاملی دارید اما حفاظ های زیادی دور و بر شما خواهد بود و دیدی به استخر معروف هتل نیز نخواهید داشت. امکان دیگر CE LA VI نام دارد که به عبارتی کافه ی هتل در طبقه ۵۷ ام می باشد. هزینه آن ۲۰ دلار است. CE LA VI کمی شلوغ است ولی حفاظ های کمتری دارد و تقریبا یک طبقه نیز بالاتر از Skypark است و دید بهتری دارید اما در عوض ویویی از قسمت پشت هتل که Gardens by the Bay است نخواهید داشت. ساعات کاری: ۹:۳۰ تا ۲۲ و باید لباس مناسبی پوشیده باشید. ایستگاه MRT آن: Bayfront Station . در ضمن هرشب در دو سانس ساعت ۲۰ و ۲۱ در روبروی محوطه هتل نمایش نور و لیزر بنام Spectra برگزار می شود که دیدن آن رایگان است. حتما از آن دیدن کنید و طول نمایش ۱۵ دقیقه است.
  2. Singapore Flyer که چرخ و فلک بزرگ سنگاپور است و نمای کاملی در اختیارتان می گذارد. قیمت ۳۳ دلار. ساعات کاری: ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰. ایستگاه MRT آن: Promenade Station
  3. One Altitude که برجی است با ارتفاع ۲۸۲ متر و ویو خود هتل مارینا را خواهید داشت ولی قیمت ۳۰ دلاری دارد که البته می توانید از نوشیدنی نیز سفارش دهید. ایستگاه MRT آن: Raffles Place Station

از آن جا که بنظرمان یکی از این گرینه ها کفایت می کرد و می خواستیم از هتل معروف 5ستاره Marina Bay Sands دیدن کنیم، سوار MRT شدیم و در ایستگاه Bayfront پیاده شدیم. در ایستگاه ها به تابلو ها دقت کنید و راحت شما را راهنمایی می کنند. در ضمن اینترنت وای فای رایگان در بسیاری از ایستگاه ها، مکان های دیدنی و پاساژ ها وجود دارد و می توانید استفاده کنید. در داخل پاساژ بسیار شیکی سر در می آوریم که باید به Tower 3 جهت رفتن به بالای هتل راه یابیم. پس از بازدید از لابی بزرگ و زیبای هتل که به دلیل نزدیک بودن سال نو چینی تزئیناتی هم داشت، به سمت Tower 3 حرکت کردیم.

لابی برج ۱ هتل (نکته ای جالب آنکه آن سیم هایی که می بینید جزئی از ساختار استاتیکی هتل است!)

تصمیم گرفتیم از CE LA VI استفاده کنیم و بنظرم تصمیم بسیار درستی بود. نزدیک غروب در طبقه ۵۷ بودیم و واقعا لذت بخش بود. ساعت ۱۹:۲۰ غروب می شد و ما از ۱۹ تا ۲۰:۳۰ را در آن جا سپری کردیم و از نمای بالا نیز توانستیم از نمایش نور و لیزر هتل بنام Spectra لذت بردیم. نمای شب منطقه مارینا را به هیچ عنوان از دست ندهید. از نوشیدنی های معروف غیر الکلی آن ها همچون MOJITO ، EAST SIDE نوشیدیم.

نوشیدنی در CE LA VI

هوای سنگاپور شرجی و حدودا ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. ممکن است گاهی باران های کوتاه اما تند ببارد. آن بالا هوا واقعا عالی و لذت بخش بود اما صبح ها واقعا ملال آور و خسته کننده است.

نمایی که در CE LA VI از شهر در غروب خواهید داشت

نمایی که در CE LA VI از شهر و استخر خواهید داشت

نمایش Spectra ساعت ۲۰ از نمای بالا در CE LA VI

سپس از داخل پاساژ مربوط به هتل به سکوی نمایش رفتیم. سعی کنید ردیف های عقب و وسط بنشینید که هم اگر باد وزید خیس نشوید و هم نمای کاملی داشته باشید. در این پاساژ تمامی برند های لوکس و گران قیمت دنیا وجود دارند و در طبقه زیرین آن نیز قایق بر روی جویباری حرکت می کند. طراحی هایشان بی شک بسیار خلاقانه و زیباست و فکر های بسیار برده است....

نمایش Spectra در محل مخصوص خودش (حتما بروید!!)

پس از تماشای برنامه -که بنظرم ۵ دقیقه آخر که حالت حماسی دارد فوق العاده است- برای رفتن به سمت طرف دیگر خلیج (Merlion) از سمت راست حرکت کردیم که در راه نمای بیرونی ساختمان برند مطرح Luis Vuitton و همچنین ساختمان Art Science Museum که طرح گل نیلوفر (یا به گفته برخی انگشتان دست) را دارد مشاهده کنیم. سپس از روی پل نسبتا جالب Helix Bridge عبور کردیم که هم نماهای جدیدی به شما می دهید و هم خود پل بدلیل طراحی DNA وار آن و با نور پردازی ها نمای نسبتا جالبی را خواهد داشت.

نمایی که می توانید روی Helix Bridge داشته باشید

پس از کمی پیاده روی به اسکله ی قایق ها جهت استفاده ی River Cruise رسیدیم. اما از آن جا که ساعت نزدیک ۱۰ شب بود گفت فقط مسیر یک طرفه به سمت Clarke Quay را دارد و برگشت نیست.  برنامه ی River Cruise قیمت ۲۵ دلاری دارد و بصورتی است که جایی که سوار می شوید می رود و بر می گردد و همان جا پیاده می شوید و طول سفر حدود ۴۰ دقیقه است. ساعت کاری ۹ تا ۲۲ می باشد. در اسکله های محتلفی می توانید سوار شوید -مثل Clarke Quay- اما پیشنهاد من اسکله Merlion است که ایستگاه MRT آن: Raffles Place Station می باشد. البته سعی کنید شبیه ما در مسیر های نزدیک به هم برنامه ریزی کنید که از نظر هزینه رفت و آمد و زمان مشکلی نباشد. Clarke Quay قسمت شب زنده دار سنگاپور است و لذا ما دیدن منطقه را از روی قایق ترجیح دادیم. البته آن شب با توجه به تک مسیره بودن، نرخ ۱۲ دلاری می گرفت و ما را Clarke Quay پیاده می کرد که بنظرم اشتباه کردیم که استفاده نکردیم چراکه هم ویو ها را داشتیم و هم کمی منطقه را از نزدیک می دیدیم و قیمت هم بهتر بود. تصمیم گرفتم شب دیگری از قایق استفاده کنیم که بتوانیم دو طرف را داشته باشیم اما اصلا ارزشش را نداشت. در ضمن شرکت دومی هم در این زمینه فعال است بنام: HIPPO که گویا قیمت ۱۸ دلاری دارد و ۳۰ دقیقه است و مسیرش کمی کمتر -که بنظرم کفایت می کند- اما اطلاعات خیلی دقیقی ندارم به جز اینکه برای سوار شدن باید در اسکله Promenade یا Clark Quay سوار شوید. در کل این قایق روی کشتی قیمت گزافی دارد و بنظرم در شب بروید اما تک مسیره که قیمتش کمتر است و به اندازه کافی از نماها لذت خواهید برد.

پانوراما از محل اسکله

به سمت Merlion که نمادی از سنگاپور به صورت شیر و ماهی است حرکت کردیم و پس از توقفی ۲۰ دقیقه ای جهت عکس گرفتن، از طریف ایستگاه MRT نزدیک آن یعنی Raffles Place که در میان آسمان خراش ها واقع بود به سوی هتل بازگشتیم و در ایستگاه Lavender پیاده شدیم.

Merlion (نماد سنگاپور) در شب هنگام

ساختمان ها در مسیر رفتن به ایستگاه Raffles Palace Station

از مک دونالد همان Lavender استفاده کردیم. سنگاپور کلا کشور گرانی است اما قیمت غذا ها بنظرم نسبتا معقول است و آزار دهنده نیست. مثلا وعده ی Big Mac با نوشابه و سیب زمینی حدود ۷.۹۵ دلار قیمت دارد و البته مدل های آفر دار نیز قابل سفارش هستند، مثلا وعده ی Double Cheese Burger با ۵.۹ دلار. پس از آن به هتل بازگشتیم و از آن جا که برنامه ی فشرده ای داشتیم و هرروز حدود ۱۵ کیلومتر پیاده روی، زود خوابمان برد تا صبح هم از ۸ صبح به فعالیت بپردازیم.

--------------------

۱۲ فوریه، روز دوم، پس از صرف صبحانه در هتل -که بسیار عادی بود-. آب میوه هایش مزه ی شکر و آب می داد! (البته میوه هم هندوانه و پرتقال بود و گاهی چیزی شبیه به طالبی نیز سرو می شد) در عوض Kaya Jam که مربای نارگیل و خاص سنگاپور است سرو می شد. طعم خوبی دارد و بنظرم کمی شبیه تر حلواست.

صبحانه عادی هتل باس

با توجه به هماهنگی که لیدر کرده بود، ساعت ۹:۳۰ برای انجام تور شهری رایگان که شامل Botanic Garden، کارگاه جواهر سازی و معبد چینی ها می باشد، در لابی حضور پیدا کردیم. البته با توجه به توصیه دوستان در نظر داشتیم که پس از بوتانیک گاردن از گروه جدا شویم و باقی روز را خودمان سپری کنیم. پس از رفتن به چند هتل و سوار کردن دیگر ایرانیان، به بوتانیک گاردن رفتیم. این پارک بزرگ بسیار وسیع و مکان های دیدنی دارد و رایگان است و ساعات کاری آن شبانه روزی است. اتوبوس لیدر ما را در قسمت ورودی باغ ارکیده ها پیاده کردند و گفتند ۴۵ دقیقه برای بازدید از این مجموعه -و اگر خواستید باغ ارکیده ها- زمان دارید که بنظرم زمان بسیار بسیار اندکی است و ما فقط بیش از ۱.۵ ساعت در باغ ارکیده بودیم! تبلیغ یکی دو تا از تور هایشان هم کردند که بنظرم اصلا خوب و منطقی نبود -بدلیل زمان کم برای بازدید و عدم آزادی عمل و همچنین قیمت های بسیار بالا (که راستش دقیق یادم نیست اما حدودا دو برابر حالت عادی یا حتی بیشتر بود) با هماهنگی با لیدر قرار شد که کلا از گروه جدا شده و برنامه ی خود را اجرا کنیم و پس از کمی مقاومت لیدر، در انتها راضی شد. از آن جا که می خواستیم پس از بوتانیک گاردن به خیابان اورچارد یا Chinatown برویم، ابتدا شروع به بازدید از باغ ارکیده ها (National Orchard Garden) کردیم. ورودی ۵ دلار است اما برای دانشجویان و دانش آموزان در صورت داشتن کارت معتبر ۱ دلار خواهد بود -که البته در آن تاریخ برای Student ها به مدت یک هفته رایگان بود-. ساعات کاری مجوعه ارکیده: ۸:۳۰ تا ۱۹ است. ایستگاه MRT مربوط به بوتانیک گاردن: Botanic Grdens MRT Station

برگ هایی که اگر زیر آن باشید و باران بیاید خیس نمی شوید

گل های ارکیده در باغ ارکیده در رنگ ها و فرم های مختلف

گل ارکیده های گوناگون (می توانید گل های ارکیده اشخاص خاص همچون اوباما را نیز ببینید که البته عادی هستند.)

انواع گل های ارکیده در محیطی زیبا را مشاهده کردیم. نکته مهم گرمی هواست. صبح تا حدود ساعت ۱۶، گرمی هوا و شرجی بودن آن خستگی را دو چندان می کند. نکته ی مثبت سنگاپور اینست که در همه ی مکان های دیدنی سرویس بهداشتی و آب خوری بطور رایگان وجود دارد و بنابراین کافیست بطری آب خود را همراه داشته باشید و آب کنید -گرچه گاهی آب آن ها ولرم است و نمی چسبد اما قیمت آب معدنی شان ۲ دلار یا بیشتر می شد!!-. پس از اتمام Orchid Garden ممکن است در قسمت فروشگاه از گل های ارکیده ای که در سنگ های معدنی هستند خوشتان بیاید، اما عجله نکنید! در محله چینی ها می توانید با قیمت بهتری تهیه کنید.

Symphony Lake اولین دریاچه در مسیر شما در بوتانیک گاردن

انواع گل های نیلوفر را می توانید روی این دریاچه مشاهده کنید

سپس به سمت دریاچه معروف تر این پارک که در مسیر MRT نیز واقع شده بنام Eco-Lake حرکت کردیم. در این میان از دریاچه دیگری و درخت ها و گل های نیلوفر و انواع گل های دیگر لذت بردیم اما همانطور که گفتم گرمی هوا و همچنین تکراری شدن تم درخت و گل باعث شد که تنها از ساعت ۱۱ تا ۱۴ را در این مهم سپری کنیم -البته اگر علاقمند باشید نصف روز آن جا خواهید بود-.

Eco-Lake دریاچه ی معروف (حال و هوای ژوراسیک پارک دارد!)

پرندگان روی دریاچه ها آزادند -غذا دادن به آن ها ممنوع!-

پس از آن باتوجه به خط MRT در ایستگاه Botanic Grdens Station سوار شدیم و بطور ناگهانی تصمیم گرفتیم به دلیل مسیر خط مترو در ایستگاه Little India پیاده شده و پس از آن به Chinatown برویم. Little India نیز یک راسته با حس و حال هندی است و خانه های رنگارنگی دارد. ساعت کاری آن از ۱۰:۳۰ تا ۲۲ است. در این قسمت ها می توانید غذاهای سنتی هندی با قیمت خوبی پیدا کنید -که البته ما گرسنه نبودیم-. در این منطقه می توانید Money Exchanger های خوبی پیدا کنید و ما نیز ۵۰۰ دلار با نرخ ۱.۳۲ تبدیل کردیم و عجیب آن که تا آخر سفر همین مقدار کفاف داد! علاوه بر این در این منطقه قیمت مواد خوراکی و پوشاک و همچنین لوازم تزئینی واقعا عالیست اما باید حوصله داشته باشید چراکه پاساژ نیست و مغازه های مختلف در خیابان است.

دید راست Little India

دید چپ Little India

پس از مقداری خرید از این سه دسته، از معبد Sri Veeramakaliamman Temple بازدید کردیم که البته فقط بیرون آن قابل مشاهده بود و داخل آن از ساعت ۱۶ باز می شد.

نمایی از سر در معبد Sri Veeramakaliamman Temple

نوشیدنی 100Plus -که در بسیاری از سفرنامه ها تعریف کرده بودند- را تست کردیم که سایز کوچک ۱.۳ دلار و سایز خانوده ۲.۲ دلار بود. طعم شبیه 7UP دارد اما انگار از موادی خاص تهیه می شود که قند آن کمتر است و در کل تجربه آن ارزش دارد اما من تفاوت خاصی احساس نکردم. کلاس بندی و فرهنگ و تمیزی شهر بنظرم کاملا باتوجه به هر منطقه متفاوت است و در این ناحیه ضعیف تر بودند اما با این حال اصلا نمی شود گفت که کثیف بود. پس از صرف دو ساعت در این منطقه دوباره به ایستگاه Little India MRT Station بازگشتیم و به سمت Chinatown رفتیم.

خیابانی به موازات Chinatown که برای سال نو چینی که ۱۶ و ۱۷ فوریه است، تزئین شده

Chinatown محله ی چینی هاست. در سنگاپور ۷۶٪ چینی، ۱۵٪ مالایی و ۷٪ هندی ساکن هستند و باقی نیز از دیگر نژاد ها می باشند. Chinatown از صبح تا بامداد فعال است و کاملا زنده می باشد. در این منطقه می توانید کالاهایی با قیمت مناسب (به خصوص انواع وسایل تزئینی) را خریداری کنید که خیلی اوقات با پیشنهادات ۳ تا بخر ۱۰دلار مواجه می شوید. علاوه بر این در این محله تست خوراکی زیاد داده می شود و می توانید Red Bean، ژله خنک، دسر نارگیل، قارچ درختی، آب غلات و ... را نیز تست کنید. قیمت مواد خوراکی نیز در این منطقه مناسب است -البته بهترین نیست و بهترین ها در Hawker Centre هاست که در ادامه گفته می شود-. ایستگاه MRT آن: Chinatown Station است و برای راحتی تابلو ها می توانید سمت Smith Rd را دنبال کنید که خیابانی در محله ی چینی هاست که پر از غذا فروشی است.

محله ی چینی ها و مملو از جمعیت

فروشگاه های متعدد در Chinatown

پس از کمی گشت و گذار در بازار های محله چینی ها، ۱۶:۳۰ به سمت معبد Buddha Tooth Relic Temple راه افتادیم و تنها ۵ دقیقه پیاده روی دارد. ساعات کاری آن ۷ تا ۱۹ است اما بسیاری از قسمت های دیدنی ساعت ۱۸ بسته می شود. ورودی آن رایگان است. این معبد ۵ طبقه است و حتما طبقات مختلف را ببینید که شامل معبد، دندان بودا، گالری، مجسمه ها، ایوان و پشت بام و چرخ دعا می باشد. برای این منظور از آسانسور های اطراف استفاده کنید. البته در بسیاری از قسمت ها عکس برداری ممنوع بوده و لذا تصاویر محدود است. متاسفانه ما از طبقات مختلف دیر خبردار شدیم و نرسیدیم ایوان را که فکر میکنم نامش در آسانسور M یا L بود را ببینیم. با این حال خوشحالیم که توانستیم دیگر بخش ها و طبقات را کامل مشاهده کنیم. دقت داشته باشید که طبقه ای که سوار آسانسور می شوید نامش ۱ است و اشتباه نکنید.

آویز های هارمونیک بیرون ساختمان معبد دندان بودا

نمای پشتی داخل معبد (نموی جلو بین ساعت ۱۶ تا ۱۷ در حال اجرای مراسم آیینی بود)

نماد های گوناگون معبد دندان بودا

پشت بام دارای گل هایی زیبا و همچنین چرخ دعا که می توانید به سمت چپ بچرخانید!

پس از بازدید از محل با سه دقیقه پیاده روی از خیابان South Bridge Rd که آویز های جالبی دارد، به معبد هندی Sri Mariamman Hindu Temple رسیدیم و البته مکان دیدنی خاصی نبود و شباهت هایی نیز به معبد قبلی در هند کوچک داشت. باید کفش هایتان را برای ورود به این معبد در بیاورید.

خیابان South Bridge Rd به سمت معبد هندی با آویز های مرکباتی

داخل معبد Sri Mariamman Hindu Temple

گرسنه شده بودیم و میخواستیم غذای محلی را نیز تست کنیم. بنابراین از فود کورت ها Hawker Centre ها انتخاب کردیم که تنوع بالا و قیمت مناسبی دارند و بسیاری از محلی ها نیز از آن ها خرید می کنند. پیش از این اشاره کنم که Chinatown Heritage Centre هم در خیابان Pagoda این محله واقع شده و ساعت کاری آن ۹ تا ۲۰ می باشد. البته هزینه ی ورودی ۱۵ دلار است و در مورد چین قدیم و امکانات و ابزار و شیوه ی زندگی آن هاست. خیلی علاقه ای به این موضوع نداشتیم و ارزش هزینه مالی و زمانی را نداشت. (گویا تورهای گروهی می توانند افراد را رایگان به این محل ببرند اما تکی باید هزینه داده شود)

یکی از اغذیه فروشی ها در Mawell Food Centre

Hawker Centre ها بطور کلی فود کورت های بزرگی هستند که از لحاظ تمیزی کمی نمره ی پایین تری می گیرند اما گواهی سلامت دارند. علاوه بر این قیمت هایشان واقعا عالی است. چند Hawker Centre مطرح و خوش قیمت در مناطق مناسب عبارت بودند از:

1. Chinatown Complex Food Centre روبروی معبد دندان بودا واقع شده است. ساعات کاری ۸ تا ۲۲ می باشد. بیشتر غذاهای چینی دارد و Chicken Rice هم پیدا می شود. قیمت ها نیز خوب هستند.

2. Maxwell Road Hawker Centre که ۵ دقیقه از معبد دندان بودا پیاده فاصله دارد و باید به سمت خیابان Maxwell Rd بروید. (تابلو هایی نیز راهنمایی می کنند) این فودکورت معروف ترین و خوش قیمت ترین است. ساعات کاری ۸ تا ۲ بامداد بوده و مغازه های بسیار زیادی می بینید که پیشنهاد می شود از آنی که صف دارد استفاده کنید -به شرطی که خیلی هم صف طولانی نباشد!!-. از بهترین ها برای سرو Chicken Rice در آن، Tian Tian Hainanese Chicken Rice است که در واقع پلو مرغ آب پز می باشد. سس هایی نیز همچون سس سویا و سس تند -گاهی خیلی خیلی تند است!مراقب باشید!- نیز در کنار آن استفاده می شود. Satay نیز از دیگر غذاهای محلی است. نوشیدنی های مختلفی نیز می توانید در آن تجربه کنید.

3. Lau Pa Sat Food Hawker Centre که نزدیک Raffles Place MRT Station می باشد ولی با توجه به مکان خاص آن حدود ۲ تا ۳ دلار گران تر از دیگر جا هاست و توصیه نمی شود. ۲۴ ساعته فعال است.

4. Tekka Centre نزدیک محله ی Little India که از ۶:۳۰ تا ۲۱ فعالیت می کند. قیمت ها مناسب و غذا ها بیشتر به سبک هندی است.

5. Satay by the Bay که در مجموعه Gardens by the Bay واقع شده و از Cloud Forest Dome بایستی ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید. ساعات کاری آن ۱۱ تا ۲۲ می باشد ولیکن باتوجه به محل توریستی آن قیمت ها بالاست.

حدود ساعت ۱۹ بود که گزینه ی دوم را انتخاب کردیم و با ۷ دقیقه پیاده روی از معبد به Maxwell Food Centre رسیدیم. ابتدا نوشیدنی ها را که قیمت مناسبی داشتند امتحان کردیم: نارگیل طبیعی بزرگ ۳ دلار، Sugarcane که نیشکر است و طبیعی است ۱.۲ دلار و Grass Jelly با ۱.۲ دلار که شبیه نوشابه با تکه های ژله است. دیگر آبمیوه های طبیعی نیز با قیمت ۱.۵ تا ۲ دلار قابل خرید هستند. Chicken Rice (پلو مرغ) عادی ۳.۵ دلار و ست آن که دارای یک بشقاب سبزیجات اضافه شبیه به اسفناج بود ۵ دلار قیمت داشت. Duck Rice (پلو اردک) نیز ۴.۵ دلار قیمت داشت. گاهی سوپی نیز همراه با آن سرو می شود که بیشتر آب چربی و سبزیجات است.

Duck Rice که نسبتا خوب بود

غذاها نسبتا خوب بود و تاحدی با ذائقه ایرانی ها همگام است. ارزش امتحان کردن را دارد. البته با توجه به ادویه هایی خاص و سیر و همچنین طبخ خاص پلو که حالت زنده دارد خیلی مورد پسند واقع نشد و روز های بعد به سراغ آن نیامدیم. ساعت ۲۰:۲۵ بود. از آن جایی که شنیده بودم نمای هتل مارینا در هنگام لیزر اندازی زیباست تصمیم گرفتیم به آن منطقه برویم (سمت Merlion) و باید تا ۲۱ آن جا می بودیم. بهترین راه ۲۵ دقیقه پیاده روی از میان آسمان خراش ها بود که حس خوبی هم داشت.

وقتی در آن مسیر بالای سرتان را بنگرید

برای ساعت ۲۱ به آن جا رسیدیم ولی حس و حال شب قبل را نداشت و فقط ۲۱:۱۱ تا ۲۱:۱۵ بدلیل لیزر ها زیبا بود.

هتل Marina Bay Sands در هنگام نمایش لیزری

اسکله قایق در فاصله ۱ دقیقه ای از ما قرار داشت و ساعت ۹:۱۵ بلیت را به قیمت نفری ۲۵ دلار تهیه کردیم. همانطور که قبلا توضیح داده شد بنظرم اصلا ارزش ندارد و خسته کننده است. تک مسیره آن به سمت Clarke Quay بهتر است و نصف این قیمت دارد. کلا این تور قایق را در شب بروید که هوا بهتر است و ساختمان ها با نور رنگی شده اند. برای کسانی که مدت خیلی کمی در سنگاپور هستند و می خواهند شهر را در زمان کمی تجربه کنند گزینه ی مناسبی است.

نما از روی قایق پس از حرکت از اسکله (قایقی که سوار می شوید شبیه به قایقی است که در تصویر می بینید)

Espalanade از روی قایق (مرکز کنسرت ها و تئاتر سنگاپور که برنامه هایش را از وبسایتش می توانید ببینید)

Clarke Quay از روی قایق (منطقه شب زنده دار سنگاپور)

نقشه مسیر Cruise River سنگاپور

پس از طی مسیر دوباره در همان محلی که سوار شدیم پیاده شدیم و همانند شب گذشته به هتل بازگشتیم. نکته ای را در نظر داشته باشید که اطلاعات مختلفی را می توانید به راحتی از وبسایت هر یک از مکان های دیدنی سنگاپور کسب کنید (اعم از قیمت بلیت، آفر های دانشجویی یا زمانی، مسیر رسیدن به محل، نمونه کار و ...) و اینکه خیلی اوقات خرید اینترنتی -اگر برنامه ی مدون داشته باشید و دسترسی به کارت های بین المللی- به شما حدود ۱۰٪ یا بیشتر تخفیف می دهد. کلا کسب اطلاعات در مورد سنگاپور بدلیل داشتن وبسایت رسمی با توضیحات خوب و زبان رسمی انگلیسی راحت و شیرین است.

در همان محل ایستگاه Lavender از McDonald's بستنی قیفی گرفتیم. بستنی وانیلی ساده -که بنظرم منطقی تر است- ۰.۸ دلار است. ما بستنی شکلاتی گرفتیم به این خیال که شکلاتی است و قیمت ۱ دلار داشت اما دیدیم همان وانیلی است با این تفاوت که در کرم شکلاتی فرو می کند و شبیه بستنی چوبی هایمان لایه شکلاتی روی آن تشکیل می شود! به هرحال چسبید.

بستنی ChocoCone در مک دونالدز

--------------------

۱۳ فوریه، روز سوم قصد داشتیم به مجموعه ی Gardens by the Bay برویم اما چون میخواستیم تا شب آن جا بمانیم طوری برنامه ریزی کردیم که از ساعت ۱۴ در مجموعه باشیم. صبح از آژانس تور های هتل پرسیدم که بلیت را تهیه کنیم اما گفت امروز در حال تعمیر است و قابل فروش نیست. از دو سه جای دیگه پرسیدم و سایت رو چک کردم گفتند نه فعاله. از طرفی امکان جابجایی برنامه با جزیره سنتوزا نبود چون حدود ساعت ۱۰:۳۰ شده بود و زمان کم می آمد.

به هرحال برنامه را با رفتن به خیابان معروف Orchard Road آغاز کردیم. به سمت ایستگاه Lavender رفتیم و در ایستگاه Orchard MRT Station پیاده شدیم.

مسیر ۳ دقیقه ای به سمت ایستگاه Lavender از هتل

Orchard Road خیابانی است زیبا و مدرن که پر از فروشگاه های بزرگ و برند های مطرح دنیاست. قیمت ها در این خیابان باتوجه به برند بودن کالاها به وضوح بالاست و اگر در فصل تخفیف نباشد عملا خرید نمی توان کرد. ساعات کاری ۱۰:۳۰ تا ۲۲ است. مال های ION و Paragon مطرح تر هستند. ایستگاه MRT آن: Orchard MRT Station . باتوجه به تابلو ها به سمت ION بروید و از معماری آن لذت ببرید.

ION Shopping Mall با برند های لوکس و معماری زیبا

فصل تخفیف ها نبود و چیزی نتوانستیم خرید کنیم. قیمت های کالاهای مشابه در ایران و اروپا بهتر بود. وضعیت دلار نیز در این روز ها بشدت نابسامان بود و حتی تا ۵۰۰۰ تومان بالا رفت و این ضعف واحد پولی هم در هر خریدی اذیت کننده بود.

از آن جایی که پس از خیابان اورچارد می خواستیم به Gardens by the Bay برویم باید به ایستگاه Bayfront می رفتیم و با نگاه کردن به نقشه دیدم راحت ترین مسیر رسیدن به ایستگاه Dhoby Ghaut بود. این ایستگاه در امتداد خیابان اورچارد واقع شده بود و بنابراین همانطور که به سمت پاراگون و H&M و اپل استور می رفتیم به ایستگاه نیز نزدیک تر می شدیم. چندین فروشگاه و مال را دیدیم و نکته ای برایم جالب بود که در همین خیابان شاید ۱۰ شعبه رولکس وجود داشت!!

نمایی از تقاطع با اورچارد

داخل مال پاراگون

در مسیرمان بدلیل خنک شدن و کمی چرخ زدن در فروشگاه ها در مال های مختلفی رفتیم. طراحی های خلاقانه ای داشتند.

حدود ساعت ۱۴:۳۰ بود که در مسیرمان به هتل کنکورد رسیدیم. شنیده بودم که آژانس تور هتل اطلاعات خوبی دارد و قیمت های بهتری دارد. مراجعه کردم اما اصلا پیشنهاد خاصی نداشتند. زیر هتل چند فروشگاه هندی قرار دارد که قیمت هایش با Chinatown تطابق دارد.

پیاده رو زیبای روبروی هتل کنکورد

درختی تنومند در مسیر هتل کنکورد تا ایستگاه Dhoby Ghaut

در ایستگاه MRT، با اینکه ۲ دلار در کارت داشتیم اما کارتمان کار نکرد و نیاز به شارژ داشت. از دستگاه های خودکار استفاده کردیم و کارت ها را ۱۰ دلار شارژ کردیم. طریقه کار بسیار راحت است و تنها حواستان باشد که اسکناس ۱۰ دلاری بگذارید وگرنه بیش از آن شارژ می شود. پس از سوار شدن به MRT برای حدود ساعت ۱۵ در ایستگاه Bayfront پیاده شدیم و با توجه به تابلو ها از همان راه زیر زمینی -که زیبا هم بود- به سمت آن حرکت کردیم.

راهروی ایستگاه Bayfront تا Gardens by the Bay

Gardens by the Bay مجموعه باغ هایی است که ورود به مجموعه رایگان است. می توانید باغ های مختلف سبک چینی و هندی و ... را در آن مشاهده کنید. درخت های بزرگ آهنی در آن وجود دارد که وظیفه ی جمع آوری آب هم در هنگام باران دارند. ساعات کاری از ۹ تا ۲۱ است و هر شب ساعات ۱۹:۴۵ و ۲۰:۴۵ نیز در محل Supertree Grove نمایش نور با نام Rhapsody برگزار می شود که ورودی آن هم رایگان است. ایستگاه MRT آن: Bayfront Station است. قسمت های ورودی دار عبارتند از:

• Flower Dome که گلخانه ای بزرگ و سربسته است و انواع گل ها را به زیبایی در خود گنجانیده است. کمی تم تکراری دارد و ترجیح برخی این بود که اگر می شد فقط Cloud Forest را خرید می کردند.
  • Cloud Forest Dome که آبشاری بلند در گلخانه ای بزرگ و سربسته است و مسیری برای پیاده روی در ارتفاع بالا نیز در اختیارتان می گذارد. Cloud Forest طبق بسیاری از نظرات عالی است و حتما بروید. بلیت برای این دو گلخانه فقط بصورت ترکیبی است و باید ۲۸ دلار برای هردو بپردازید.
  • OCBC Skyway که مسیری ۱۲۸ متری بین درخت های آهنی است و تنها ۱۵دقیقه اجازه دارید آن بالا باشید. قیمت آن ۸ دلار است. از بیشتر افراد محلی که پرسیدم -حتی گیشه بلیت- خیلی توصیه نمی کردند و می گفتند نسبت به قیمتش برای این زمان کم ارزش ندارد علاوه بر اینکه در زمان شب که زیباتر است صف طولانی تشکیل می شود. (همین اتفاق هم افتاد و ما این گرینه را انجام ندادیم.)

پس از ورود به مجموعه در ساعت ۱۵ به گیشه بلیت فروشی رفتیم. (اشاره کنم که نزدیک هر محل دیدنی گیشه بلیت هست و نباید حتما در یک محل خرید کنید) نه حرف آژانس هتل درست بود و نه حرف رسپشن! قسمت Flower Dome بدلیل تعمیرات بسته بود و فقط می شد Cloud Forest Dome را به قیمت ۱۴ دلار خرید کرد. از آن جایی که فرصت دوباره آمدن نداشتیم و علاوه بر این شنیده بودم Flower Dome زیبای خسته کننده است، از این اتفاق ناراحت نشدیم و بلیت تک را گرفتیم.

نمای هتل مارینا بی سندز از پشت و حالت انحنای زیبای آن

نمایی از Supertree ها و درخت های استوایی

پلی که از روی آن به سمت دیگر مجموعه منتقل می شوید (Dragonfly Bridge)

جاذبه های سنگاپور در یک نگاه از روی پل

یک ساعتی در محوطه باغ در مسیر رفتن به Dome طی کردیم که در آن نماهای زیبایی مشاهده کردیم اما بدلیل گرمی هوا زود خسته می شدیم. به Cloud Forest Dome رسیدیم و داخل شدیم. از نکات مثبت آن علاوه بر زیبایی خاص -که حتما پیشنهاد می کنم ببینید- هوای خنک در داخل است و اینکه انواع زیبایی از گل و گیاه هم می بینید که می تواند گلخانه ی دیگر را پوشش دهد.

بلند ترین آبشار گلخانه ای جهان (بازهم خلاقیت در جهت جذب توریست!)

انواع گونه های گیاهی و گل ها را مشاهده کردیم. سپس با آسانسور به بالاترین طبقه می رویم و از مسیر ها به پایین می آییم.

هر دو ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه اعمال نگهداری گلخانه ای می شود. (این جا ساعت ۱۶)

گل "Rhyncholaeliocattleya Duh's Treasure "Sweetheart

یکی از انواع گل های زیبای Cloud Forest Dome

گل هایی با ظاهر عجیب و جالب در این گلخانه

از داخل نیز نگاهی به بیرون و آبشار بیاندازید و موقعیت های خوب عکاسی پیدا می شود

بالاترین طبقه در گلخانه که از آن جا باید با مسیر ها به پایین بیایید

مسیر های مشخص که حس جالبی القا می کنند

حتما از دیگر نواحی نیز که در طبقات پایین تر هستند همچون قسمت مولتی مدیا -که بسیار خلاقانه و شبیه به حالت سینما سه بعدی طراحی شده- و همچنین قسمت های گیاهان ریز دیدن کنید. تقریبا دو تا سه ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

قسمت گیاهان ریز که با ذره بین می توانید مشاهده کنید

حدود ساعت ۱۸:۳۰ به بیرون رفتیم و با اینکه آن منطقه هزینه مواد غذایی بسیار بالاتر است اما بادام زمینی ۲.۵ دلاری خریداری کردیم تا کمی ته بندی کنیم. هوا خنک تر شده بود و قدم زدن در این هوا حس خوبی داشت. در مسیر رفتن به  Supertree Grove به بخش کاکتوس نیز برخوردیم.

کاکتوس موسوم به زبان مادر شوهر(!)

ساعت ۱۹:۱۵ و نزدیک به غروب آفتاب به محل اجرای نمایش نور Rhapsody رسیدیم و روی سکو نشستیم.

Supertree Grove در هنگام غروب و پل معلق OCBC Skyway

نمایش ساعت ۱۹:۴۵ شروع شد و با موزیک های ملل مختلف سنگاپور رنگامیزی می شد. زیبا بود و ارزش رفتن دارد اما اصلا در حد و اندازه ی نمایش Spectra نبود. همانطور که گفتم OCBC Skyway هم بدلیل صف طولانی در آن ساعات و محدودیت هایش نسبت به قیمتش نرفتیم. ضمن این که نمای بالای اطراف را از پل نزدیک به هتل مارینا بی سندز و همچنین خود Cloud Forest Dome دیده بودیم.

Supertree Grove در هنگام شب و اجرای برنامه ی Rhapsody

پس از آن در همان محوطه به دلیل سال نو چینی رقص اژدها و سگ و ... اجرا شد که هر یک در حد دو دقیقه اول جالب بود ولی بعد ریتم تکراری پیدا می کرد. ساعت ۲۰:۳۰ بود که تصمیم گرفتیم دوباره نمایش Spectra را که روبروی هتل مارینا بی سندز برگزار می شد تماشا کنیم. از این رو به سمت هتل رفتیم و از پلی که مجموعه Gardens by the Bay را به هتل متصل می کند استفاده کردیم که نمای خوبی هم از کل مجموعه می دهد. نام این پل ها Dragonfly Bridge و Garden Bay Bridge است که مستقیم به داخل هتل رفته و از آن طرف دیگر به سوی مراکز خرید سر در می آورید.

نمایی در شب از مجموعه روی پل Dragonfly (بنظرم بطور کلی شب سنگاپور بسیار زیباتر است!)

سمت دیگر که به سوی مرکز خرید سر در می آورید و طراحی و چراغانی زیبایی روی شیشه ها بکار گرفته اند

ساعت ۸:۵۰ در سکو های نمایش مستقر شدیم و پس از دیدن آن با MRT به هتل بازگشتیم. در Burger King شام را صرف کردیم و قیمت آن شبیه به مک دونالدز است (همان حدود ۸ دلار برای همبرگر بزرگ با نوشابه و سیب زمینی). البته بنظرم کیفیت McDonald's و سیب زمینی های آن بالاتر است و مزیت Burger King تنها در داشتن کمی گوشت بیشتر و خوشمزه تر بود. در ضمن Domino's Pizza و کباب ترکی نیز در حوالی محله عرب ها قیمت دیدم که کباب ترکی هر ساندویچ ۱۱ دلار و پیتزای دومینو نیز در کمترین حالت با سایز عادی (۸ اینچ) حدود ۱۰ دلار و سایز XL آن نیز (۱۵ اینچ) ۲۰ دلار می باشد که هردو نسبتا گران قیمت هستند.

پس از آن به هتل رفتیم و برای روز بعد که سنتوزا بود آماده شده و استراحت کردیم.