سفر به مدرنیته خلاق آسیا - سنگاپور (قسمت دوم)

مدرنیته خلاق آسیا + تصاویر

۱۴ فوریه، روز چهارم، قصد دیدن سنتوزا را داشتیم. صبح ساعت ۱۰ بیرون رفتیم. با Grab هم می شد با قیمت مناسبی به سنتوزا رویم اما با توجه به این قانون که با گذر از بعضی از معابر اتوماتیک پول اضافه می شود و پیچیدگی های Grab تصمیم گرفتیم که از همان MRT سریع و راحت استفاده کنیم. لازم به ذکر است که اصولا سنتوزا کد تخفیف برای Grab ارائه می کند و علاوه بر این در سایتش اطلاعات مناسبی در مورد جاذبه ها و پکیج ها می دهد.

آدرس سایت : www.sentosa.com.sg

ابتدا با MRT به سوی ایستگاه Harbour Front رفتیم. برای دیدن جزیره سنتوزا باید به ایستگاه MRT آن، Harbour Front Station روید که در واقع در محل پاساژ بزرگی بنام Vivocity می باشد. در این پاساژ قیمت ها و برند های معمولی تر وجود دارد و راحت تر می توان خرید کرد. قسمتی از زمان را برای این منظور در نظر داشته باشید. برای رفتن به جزیره سه راه وجود دارد:

1. با استفاده از مترو Sentosa Express که هزینه آن ۴ دلار است -چه با کارت EZ-LINK یا پرداخت نقدی- که می توانید بین چهار ایستگاه جزیره پیاده شوید: Sentosa Station / Waterfront Station / Imbiah Station / Beach Station که ایستگاه Imbiah مرکزی تر و بهتر است. ساعات کاری ۷ صبح تا ۰ بامداد می باشد. نکته مهم اینکه چه با این مترو به سنتوزا رفته باشید چه نرفته باشید، برای برگشت به Vivocity می توانید از این مترو به طور رایگان استفاده کنید و کافیست در ایستگاه های یاد شده جهت سوار شدن مراجعه کنید.
  2. استفاده از تله کابین Vivocity به خود جزیره به قیمت ۲۹ دلار -اگر بخواهید از تله کابین های داخل جزیره هم استفاده کنید ۳۳ دلار است- می باشد. ساعات کاری ۸:۴۵ تا ۲۱:۳۰ است. بنظرم با توجه به زمان و قیمت آن به نسبت طول خط تله کابین -که طولانی نیست-، پیشنهاد مناسبی نیست. شما در نواحی مختلفی می توانید از نمای شهر و جزیره در ارتفاع لذت ببرید مثل SkyLine Luge و Fort Siloso Skywalk. علاوه بر این مترو و پیاده رفتن به جزیره نیز مناظر خوبی در اختیار شما قرار می دهند.
  3. پیاده (Broadwalk)! این گزینه تا آخر سال ۲۰۱۸ رایگان است و بعد ممکن است ۱ دلار برای هر نفر اخذ شود. مسیر حدود ۷۰۰ متر است که سایه بان و ریل هایی نیز مهیا شده است. مسیر پیاده روی بیشتر از ۱۵ دقیقه نیست. در نظر داشته باشید که اگر با این روش بروید و بعد با مترو برگردید عملا هزینه رفت و آمد شما به جزیره از Vivocity کاملا رایگان خواهد بود و چیزی را از دست نمی دهید. علاوه بر این Tram هایی (مینی بوس های بدون سقف) در سطح جزیره هستند که به مکان های مختلفی می روند و می توانید رایگان از آن ها برای جابجایی در سطح جزیره استفاده کنید.

گزینه سوم را انتخاب کردیم و برای حدود ۱۲ ظهر پس از ۱۰ دقیقه پیاده روی در Broadwalk به جزیره سنتوزا رسیدیم. مقداری مواد غذایی و آب نیز با خود آورده بودیم چراکه کلا این جزیره قیمت های بسیار بالایی دارد.

دیدی که بر روی Broadwalk خواهید داشت

تفریحات رایگان و پولی سنتوزا را دیده بودم. باتوجه به این که تفریحات سنتوزا یک روز و Universal Studios یک روز نیاز دارد (جمعا دو روز) تصمیم گرفتیم از خود سنتوزا بازدید کنیم. البته اگر یک روز اضافه تر در سنگاپور بودیم احتمال زیاد از Universal Studios نیز بازدید می کردیم. باید اشاره کنم خیلی اهل تفریحات و بازی های هیجانی نیستیم و آن ها را خط زدم گرچه قیمت های بسیار بالایی هم داشت، مثلا iFly حدود ۱۱۰ دلار و یا سقوط آزاد ۱۸۹ دلار و ارزش هزینه در این جا نداشت. Madame Tussauds برلین نیز رفته بودیم و آکواریوم هم خیلی جاها دیده بودیم و لذا این موارد نیز خط خوردند. برنامه نمایش Crane Dance نیز هرشب در سنتوزا ساعت ۲۰ بصورت رایگان برگزار می شود ولی بنظرم برای سنین پایین جذاب است. در نهایت به ۵ محل دیدنی برخوردم و لیست کردم:

1. Singapore Universal Studios که ۱۷مین شهر بازی مطرح دنیاست. محیط بسیار زیبایی دارد و وجود محل های انیمشن هایی چون شرک و Minions و پارک ژوراسیک حس خوبی می دهد. متاسفانه تعداد بازی های خاص آن برای بزرگسالان دو مورد بیشتر نیست که اغلب صف های طولانی با متوسط زمان انتظار ۴۵ دقیقه خواهند داشت و عبارتند از: Battlestar Galactica: Human vs Cylon که ترن هوایی است و نمای نزدیک آن را می توانید در ویدیو زیر ببینید و مورد دیگر Jurassic Park Rapid Adventure که با قایقی وارد رودی در فضای پارک ژوراسیک می شوید. باقی بازی ها در دیگر شهربازی ها نیز مشابهش دیده می شود. ورودی یک روز این شهربازی با همه ی بازی ها ۷۶ دلار است. ساعات کاری: ۹ تا ۱۸

2. Merlion Sentosa نماد بزرگی از سنتوزا و سنگاپور که مشاهده محیط اطراف آن کاملا رایگان است و زیباست. اگر بخواهید داخل آن روید و به طبقه ی بالا بروید باید ورودی ۱۲ دلاری بپردازید که خیلی ارزش ندارد. تکرار می کنم که اگر قصد بازدید از چند جا دارید پکیج های ترکیبی را مد نظر قرار دهید که هر چند وقت یکبار طرح ها عوض می شود. ساعات کاری ۹ تا ۲۱ است . در ۱۹:۴۵، ۲۰:۱۵ و ۲۰:۴۵ و ۲۱:۱۵ نمایش نور در این محل برگزار می شود.

3. Southernmost Point of Continental Asia که در محل Palawan Beach واقع شده است. این محل کاملا رایگان است. ساحل بسیار زیبایی دارد. پل معلق چوبی نیز تجربه ی بسیار جالبی است. حتما به این محل بروید. از Tram ها نیز می توانید برای این مهم استفاده کنید.

4. Fort Siloso Skywalk که پلی با ارتفاع ساختمان ۱۱ طبقه به طول ۱۸۱ متر به سمت مجموعه Fort Siloso است و در محل Fort Siloso واقع است. ورودی آن کاملا رایگان است. نمای خوبی از اطراف مشاهده می کنید. قسمتی از ورودی پل نیز کفی شیشه ای دارد. از Tram ها می توانید استفاده کنید. در مسیر تفریحات MegaZip و Mega Adventure و ... را نیز مشاهده می کنید.

5. Skyline Luge که نزدیک یکی از ایستگاه های اصلی بنام Beach Station است. تفریحات مختلفی همچون نمایش Wings of Time که ۱۸ دلار ورودی دارد -البته بنظر نمایش بیشتر برای سنین پایین جذاب است- و یا iFly در آن اطراف هست. Skyline Luge با شعار Once is never enough یعنی یکبار هیچ وقت کافی نیست ارائه می شود. قیمت بلیت های مختلفی دارد و بسته به تعداد استفاده دارد یعنی مثلا نوشته 2Rides یعنی دوبار می توانید از تله سیژ بالا رفته و با سورتمه پایین می آیید. بنظرم همان دوبار کافیست و هر مسیر سورتمه را نیز یکبار رفته اید. ساعات کاری ۱۰ تا ۲۱. بلیت با قیمت های مختلفی ارائه می شود و اگر از پکیج های ترکیبی که گفتم استفاده نمی کنید، برای 2Rides هر نفر ۲۳ دلار قیمت دارد اما اگر خانوادگی رفته اید از Family Pax استفاده کنید که برای ۴ نفر -یک نفر زیر ۱۶ سال- قیمت ۶۸ دلار می باشد. اصلا ترسناک نیست و حتما این تفریح را امتحان کنید.

بنابراین به همان ترتیب بالا شروع به دیدن کردیم. ابتدا به Universal Studios رسیدیم و خیابان ورودی شهربازی و کره زمین چرخان از بیرون قابل مشاهده است. عجیب آن که چهارشنبه بود اما باز هم صف طولانی در گیشه بلیت فروشی جاری بود!!

نماد Universal Studios

محیط زیبای ورودی Universal Studios

اگر گرمتان شد کمی در فواره های آب آن اطراف خیس شوید! به سمت Merlion Sentosa که رفتیم در راه از دو جای دیگر نیز که طراحی جالبی دارد و شب ها نمایش نور و موسیقی دارد عبور کردیم.

Lake of Dreams که شب ها نمایش نور و موسیقی دارد

Fortune Street که شب ها زنده است

کم کم به Merlion Sentosa نزدیک تر شدیم. می توانید در اطراف آن آرزوی خود را به دیوار بزنید یا بر طبل شادانه بکوبید! نزدیک همین حوالی Madame Tussauds قرار دارد که اگر تا به حال نرفته اید، حتما برایتان جالب خواهد بود اما در آن صورت به فکر استفاده از پکیج های ترکیبی باشید.

Merlion Sentosa و محیط اطراف جالب آن

ادامه دادیم و پس از گذشتن از مسیری که با طرح های مار مزین شده بود، به Beach Station نزدیک شدیم.

طرح مار در مسیر به Beach Station

می توان گفت Beach Station مقر اصلی ما شد. ابتدا سوار Tram به سمت راست خود شدیم و تا Southernmost Point of Continental Asia رفتیم. دقت کنید که Opp در Tram ها منظور طرف مقابل -در مسیر برگشت- است. از روی پل معلق عبور کردیم و سپس در طرف دیگر از ساحل و درخت خم شده روی دریا و همچنین منظره بر فراز ساختمان چوبی لذت بردیم. این جاذبه را از دست ندهید. از ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در این جا سپری کردیم.

نمایی از روی ساختمان دو طبقه که می توانید پل معلق چوبی را نیز مشاهده کنید

درخت خم شده روی دریا

ساحل زیبای Southernmost Point of Continental Asia

مسیر های پیاده روی بین این مناظر زیباست و شاید نهایتا ۳۰ دقیقه باشد اما بدلیل گرما و به خصوص شرجی بودن بهتر است انرژی تان را با استفاده از Tram ها ذخیره کنید. دوباره سوار Tram شدیم و پس از اندکی توقف در Beach Station به سمت Siloso Point حرکت کرد و آن جا پیاده شدیم. از Fort Siloso Skywalk دیدن کردیم. خوب است اما نه ایده آل.

مسیر ۱۸۰ متری Skywalk

نمایی از دریا بر روی Skywalk

نمایی از شهر بر روی Skywalk

اگر احیانا چیزی گم کردید یا جا گذاشتید بدلیل داشتن دوربین و امنیت بالا، احتمال دزدی کم است. بنابراین از پلیس اطلاعات چیزی که گم شده است را بپرسید و احتمالا آن ها می توانند به شما کمک کنند چراکه خودشان وسائل را جمع می کنند و در محفظه ای نگه می دارند. ساعت حدود ۱۵:۱۵ بود که با Tram به Beach Station بازگشتیم و به سمت Skyline Luge رفتیم که سه دقیقه پیاده راه است. بلیت 4Pax که یکنفر باید زیر ۱۶ سال باشد را به قیمت ۶۸ دلار خریداری کردیم و دوبار از تلیه سیژ و سورتمه استفاده کردیم. دقت کنید در انتخاب مسیر سورتمه هر بار از یک مسیر بروید که هر دو طرف را دیده باشید.

سوار بر Skyline و Luge ها نیز همان هاست که در تله سیژ جلویی آویزان هستند

یک ساعت زمان برد و تقریبا ۱۶:۳۰ کار ما تمام شد. پس از کمی استراحت تصمیم گرفتیم که به Vivocity برگردیم و در آن جا زمان بگذرانیم. از Sentosa Express که رایگان است استفاده کردیم و نمای خوبی هم از جزیره داشت.

نمای جزیره از داخل Sentosa Express به سمت Vivocity

از فروشگاه های Vivocity که قیمت های مناسبی داشتند و برای خرید بهتر از Orchard Road بود خرید کردیم. در این میان در مرکز فروش سامسونگ می شد از عینک Virtual Reality آن به همراه صندلی مخصوصش استفاده کرد که تجربه ی خیلی جالبی بود و حس خیلی نزدیکی به سوار شدن ترن هوایی Battlestar Galactica: Human vs Cylon داشت! در واقع سینما چهار بعدی پیشرفته بود.

از طبقه زیرین وافل شکلاتی به قیمت ۱.۹ دلار و وافل کایا (مربا نارگیل) به قیمت ۱.۶ دلار گرفتیم و به غایت خوشمزه بود. به همین منظور خواستیم مربا نارگیل -که مخصوص سنگاپور است- خرید کنیم. به یک سوپر مارکت بزرگ بنام Vivo market رفتیم و مربا نارگیل که به آن Nonya Kaya گفته می شود خرید کردیم. البته در ترکیب مربا تخم مرغ هم هست و بنظرم مزه ای شبیه به ته حلوا دارد. قیمت مدل عادی -سبز رنگ- ۲.۸۵ دلار و قیمت مدل با عسل -نارنجی رنگ- ۳.۰۵ دلار بود. مدل با عسل کمی شیرین تر است. قیمت های این مارکت خوب بود.

مربا نارگیل (Nonya Kaya)

تا ساعت ۲۰ در Vivocity بودیم. سوار MRT شدیم و برای خرید سوغاتی دوباره به Chinatown رفتیم. نمای شب محله هایی که بار قبل دیدیم را نیز تماشا کردیم.

Chinatown در شب و ازدحام جمعیت

‌‌Buddha Tooth Relic Temple در شب

خیابان South Bridge Rd در شب

روبروی معبد دندان بودا، به دلیل سال نو چینی نمایشی با موزیک برقرار بود اما بنظرم زیبا نبود و زود از آن رد شدیم. به Chinatown Complex Food Centre رفتیم و نوشیدنی امتحان کردیم و سرحال آمدیم. ساعت ۲۱:۳۰ به سمت هتل با MRT بازگشتیم. چند روزی بود که می خواستیم Subway غذا بخوریم اما هربار می رسیدیم تعطیل بود. این بار لحظه ی آخر رسیدیم اما رفتار پرسنل در شعبه Lavender اصلا خوب نبود و خیلی سریع فقط می خواستند ساندویچی به ما بدهند و در آخر هم با اینکه گفته بودیم Meal می خواهیم (یعنی با نوشابه و کوکی) اما گفتند نه این مدلی بدون این هاست و باید جدا ۳.۱ دلار برای این بپردازید. قیمت ساندویچ های ۶ اینچی  (نصف نون ساندویچی) رست بیف ۷.۵ دلار و کالباس مرغ ۶.۵ دلار شد که واقعا گزاف بود و ما می توانستیم وعده ی کالباس Subway با ۶ دلار داشته باشیم. البته برای داشتن ساندویچ کامل باید ۳.۹ دلار بیشتر بپردازید. ساندویچ ها سیر کننده و خوشمزه بود اما اگر خواستید به Subway بروید حواستان باشد راحت یکی از Meal ها را انتخاب کنید. به هتل باس بازگشتیم و شب چمدان ها را آماده کردیم. پرواز برگشت ما ساعت ۱:۲۰ بامداد جمعه بود و برای ترانسفر ساعت ۲۱ دنبالمان می آمدند. بنابراین عملا یک روز دیگر هم فرصت داشتیم. بر این شد صبح بین Art Science Museum، Singapore Zoo و Flower Dome تصمیم بگیریم. البته Flower Dome نمی دانستیم آیا تکی اجازه می دهند بلیت بگیریم یا خیر؟! و Art Science Museum نیز برای بازدید از کل آن ۳۸ دلار قیمت ورودی دارد که گران است. البته گویا از ساعت ۱۹ تا ۲۲ سوین پنجشنبه ی هر ماه می توان با شرایطی رایگان از برخی از قسمت های داخل آن بازدید نمود.

-------------------

۱۵ فوریه، روز پنجم، پس از Check Out کردن هتل و تحویل چمدان ها به قسمت بار، حدود ساعت ۱۰:۳۰ از هتل بیرون زدیم. از آن جایی که باغ وحش سنگاپور رتبه ۴م در دنیا را دارد تصمیم گرفتیم به آن جا برویم با اینکه از نظر مسیری بسیار دور است. Singapore Zoo شامل چهار بخش می باشد:

• Wildlife Zoo که باغ وحش است و ساعات کاری ۸:۳۰ تا ۱۸:۳۰ می باشد. ورودی ۳۳ دلار است. از مزیت های باغ وحش سنگاپور تمیزی آن است و اینکه گونه های زیادی مشاهده می کنید -از پرندگان تا حیوانات درنده و از خرس قطبی و تا خزندگان- که تا جای ممکن با حفاظ از شما جدا نشده اند بلکه حالت طبیعی دارند. بسیاری از نظرات این مورد را باتوجه به امکانات و قیمت توصیه کرده بودند.
  • Jurong Bird Park که باغ پرندگان است و ساعات کاری ۸:۳۰ تا ۱۸ می باشد. ورودی ۲۹ دلار است. یکی از پکیج های پر طرفدار در طول روز طبق نظرات Wildlife Zoo + Jurong Bird Park بود که قیمت ۵۵ دلاری داشت ولی بنظرم باتوجه به هوا خسته می شوید و نمی توانید کل آن را مشاهده کنید.
  • River Safari که مسیری را در قایق می پیمایید و حیوانات را مثل پاندا مشاهده می کنید. قیمت آن ۳۰ دلار است. بنظرم جالب است اما گران. ساعات کاری ۱۰ تا ۱۹.
  • Night Safari که از ساعت ۱۹:۱۵ تا ۰ بامداد فعالیت دارد. در واقع نقطه متمایز کننده است که می توانید فعالیت حیوانات را در شب مشاهده کنید. البته طبق نظرات برخی از اینکه شب بوده و تاریک و یا گاهی نور های پروژکتور حیوانات را فراری می داده است گلگی کرده بودند و اینکه گران ترین بخش است.

اگر قصد بازدید کامل یا چندتایی دارید پکیج ها را مد نظر قرار دهید. قیمت همه ی ۴ پارک ۷۸ دلار است. اگر قصد استفاده از Tram های داخل پارک را داشته باشید باید ۱۰ دلار بیشتر بپردازید و ۸۸ دلار می شود اما بنظرم مسیر خیلی طولانی نیست و می توانید پیاده هم طی کنید علاوه بر این برای سوار شدن به Tram ها هم باید در صف بایستید! پیشنهاد می کنم اگر روز کامل فرصت دارید، از پکیج های دوتایی استفاده کنید که ۵۵ دلار قیمت دارد چون بیشتر از آن را خسته می شوید و سرسری می گذرید. با توجه به این موارد ما تصمیم گرفتیم فقط Wildlife Zoo را به قیمت ۳۳ دلار خریداری کنیم و آن را کامل مشاهده کنیم.

برای رفتن به باغ وحش دو راه پیشنهاد می کنم:

1. در خط قرمز رنگ MRT در ایستگاه Ang Mo Kio پیاده شده و سپس از طریق اتوبوس خطی No.138 به باغ وحش می روید. هزینه تقریبی اتوبوس ۱.۵ دلار خواهد بود و از EZ-Link خود نیز می توانید استفاده کنید.
  2. در خط قرمز رنگ MRT در ایستگاه Khatib پیاده شده و سپس باتوجه به علائم به سمت محل ایستگاه Mandai Khatib Shuttle بروید. احتمالا صفی خواهید داد. اتوبوس های مخصوص باغ وحش بنام Mandai Shuttle از این مکان از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۲۰ هر ۲۰ دقیقه یکبار حرکت می کنند. هزینه اتوبوس ۱ دلار است که با EZ-Link می توانید راحت پرداخت کنید. طول زمان سفر در اتوبوس ۱۵ دقیقه می باشد.

با توجه به اینکه اتوبوس اختصاصی بود و پیچیدگی کمتری هم داشت، گزینه دوم را انتخاب کردیم. این باز مسیری طولانی داشتیم و حدود ۱۰ ایستگاه در MRT نشسته بودیم که در این مسیر در قسمت هایی روی خیابان بود و نه زیر زمین. اتوبوس حدود ۴۰ نقر جای نشستن ندارد و شاید مجبور شوید روی پا بایستید. کمی شانسی است که کجای صف باشید. در مسیر رفتن روی پا ایستادیم. تقریبا یک ساعت از هتل ما با حمل و نقل عمومی تا رسیدن به خود باغ وحش راه بود. حدود ساعت ۱۲ ظهر به گیشه رسیدیم و بلیت را به قیمت ۳۳ دلار تهیه کردیم. نقشه ای گرفتیم و چون جاهای مختلف حیوانات محتلفی هستند با خودکار هر قسمت که می رفتیم را علامت می زدم. حتما چنین کاری کنید وگرنه قسمت های مختلفی را از دست خواهید داد.

نقشه ی باغ وحش Wildlife سنگاپور -حتما نسخه کاغذی را از پرسنل تحویل بگیرید-

قسمت های مختلف را دیدیم و بر آن شدیم که اول نیمه چپ را ببینیم تا فیل ها و بعد به سراغ سمت دیگر رویم. حیوانات بزرگ نسبتا مسیر مشخصی دارند هرچند گاهی پیدا کردن برخی از حیوانات در استتار کاری کارستان است!! سعی کنید با توجه به نقشه باغ وحش را کامل ببینید و احتمالا به ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. برای رفع خستگی و گرما در برخی محل ها زیر پنکه ها بنشینید!! در ادامه تصویر برخی از حیوانات را آورده ام.

اورانگوتان

Baboons

White Tiger که انگار قهر بود!

یکی از انواع لاک پشت های بامزه

فیل های مهربان در زمان غذا دادن

زرافه ها در حال غذا خوردن

کرگدن

گورخر آفریقایی

کومودو در هنگام جست و جو برای غذایش

False Gharial (تمساح)

پنگوئن های آفریقایی در حال غذا خوردن

خرس قطبی پیر ۲۶ ساله (میانگین عمر خرس قطبی های باغ وحش ۲۵ سال می باشد)

اگر دوست داشته باشید می توانید ساعات خاص غذا دادن حیوانات را پیدا کنید و در آن زمان در محل آن حیوان حاضر باشید. پس از پرداخت ۵ دلار و انتظار در صف، می توانید به آن حیوان -مثلا فیل ها- غذا دهید. نام این برنامه را feeding گذاشته اند. علاوه بر این نمایش هایی نیز در باغ برگزار می شود که می توانید ساعات آن را با خود همگام کنید، برای مثال Splash Safari که نمایشی از فوک دریایی است را می توانید رایگان ساعت ۱۷ تماشا کنید.

حواستان باشد در هر قسمتی که علامت داشت وارد شوید چون مثلا قسمتی برای خزندگان همچون مار کبرا یا پیتون و یا رتیل بود. قسمتی دیگر می توانستید تمساح ۵ متری را ببینید. قسمتی برای پرندگان یا حشرات و .... حتی گاهی گیاهان جالبی نیز می توانید تماشا کنید. در ضمن برخی از حیواناتی که در انیمیشن هایی چون شیر شاه و یا عصر یخبندان حضور داشتند را در این جا هم می توانید ببینید.

پرنده ی Hornbill

یکی از انواع قورباغه ها

رتیل

در حال جست و جو برای غذایش (گویا غذا ها را جاهایی جایگذاری می کنند و حیوانات باید آن ها را پیدا کنند)

خفاشی که کمتر از نیم متر با شما فاصله دارد

تقریبا همگی حیوانات و بخش ها را دیدیم و ساعت ۱۷:۱۵ کارمان تمام شد. دوباره به محل اتوبوس ها رفتیم و همانند مسیر رفت با Mandai Khatib Shuttle به ایستگاه Khatib MRT رفتیم و بازگشتیم. این بار برای اینکه KFC بخوریم، به جای Lavender در ایستگاه Bugis MRT Station پیاده شدیم. تقریبا هزینه رفت و برگشت ما به باغ وحش با این شرایط برای هر نفر ۵ دلار شد. از KFC وعده غذایی یعنی مرغ سوخاری + نوشابه + سیب زمینی و یک سس خاص مخلوط با پوره سیب زمینی را به قیمت ۶.۹ دلار گرفتیم. ساعت حدود ۱۹ شده بود و برای اولین بار کمی باران زد.

Bugis را دیر کشف کردیم! فروشگاه های متعدد پوشاک و وسائل تزئینی و حتی خوراکی -هم پاساژ و هم عادی- با قیمت های مناسب وجود داشت اما دیگر وقت و انرژی خرید نداشتیم. بی شک یکی از گزینه های خوب خرید Bugis است.

Bugis و محله ای که می توانید خوب خرید کنید

رد شدن از خیابان های سنگاپور ماجراهایی دارد. چراغ ها نسبتا طولانی هستند اما باید به قانون احترام بگذارید. دقت داشته باشید که وقتی چراغ عابر چشمک زن می شود و بعد زمان را نشان می دهد سعی کنید حتما در آن مدت زمان به طرف دیگر برسید، حتی اگر مثل تصویر بالا باید بدوید!!

از آن جایی که کارت EZ-Link را ۱۰ دلار شارژ کرده بودیم (یعنی در کل ۱۲ دلار کارت و ۱۰ دلار شارژ که شد ۲۲ دلار)، ۲.۲۹ دلار در کارت هایمان مانده بود. به McDonald's رفتیم و با دستگاه های سفارش آن می توانستیم به اندازه شارژ کارتمان سفارش دهیم. بستنی و دسر گرفتیم. دسر Apple Pie خوشمزه بود اما Red Bean Pie اصلا خوب نیست با اینکه گران تر هم بود. ساعت نزدیک ۲۰ شده بود و ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده تا هتل باس باید می رفتیم. پس از کمی استراحت، ترانسفر آمد و راهی شدیم. در راه فرودگاه داشتم فکر می کردم چنین کشوری چقدر پیشرفت کرده است و ما؟!

به فرودگاه Changi که برترین فرودگاه دنیاست رسیدیم. فرودگاه واقعا زیبا و خلاق و با امکانات است. ابتدا به کانتر های امارات مراجعه کردیم و چون Check-in آنلاین انجام داده بودم بدون صف پذیرش شدیم و صندلی ها را نیز خودم در جاهای مناسبی گرفته بودم. البته در این مسیر Boarding Pass بصورت الکترونیکی هم در گوشی ارائه شد اما با این حال کارت عادی نیز به ما دادند. پس از تحویل بار ابتدا با مراجعه به information فرودگاه رمز های wifi را برای هر نفر با ارائه پاسپورت گرفتم و پس از آن با کمک اپ iChangi، امکانات و زیبایی های ترمینال ۱ را پیدا کردم.

Kinetic Rain که در قسمت عمومی فرودگاه در ترمینال یک واقع شده است

به سالن ترانزیت رفتیم. نکته ی جالب توجه این که خروج کاملا بصورت مکانیزه و توسط دستگاه ها با اثر انگشت انجام می شد و هیچ ایست بازرسی تا گیت سوار شدن به هواپیما نبود! (شاید شیوه ای خاص و پنهان در بازرسی اولیه دارند) در سالن ترانزیت از فضای زیبای روبروی قسمت پاسپورت کنترل لذت بردیم.

Piazza Garden که به مناسبت سال نو چینی طرح سگ دارد

The Social Tree که می توان با آن بازی کرد و در چالش ها شرکت نمود

از قسمت های دیگر همچون Sculptural Tree Garden، Cactus Garden و Water Lily Garden نیز دیدن کردیم. خیلی موارد خاصی نبودند اما اینکه چنین طراحی ای در این فضا داشتند در خور توجه بود. سپس از فروشگاه های متعددی گذر کردیم اما قیمت ها اکثرا بالاتر از Duty Free Dubai بود و خرید ها را به استاپ بعدی موکول کردیم. به سوی گیت پرواز رفتیم و در نهایت ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۶فوریه با A380 به پرواز در آمدیم. حدود ۵ صبح به وقت امارات در ترمینال ۳ قسمت A فرودگاه دوبی بودیم.

یکی از دوربین های خوش جایی که روی A380 نصب شده است

بنظرم Duty Free Dubai با اینکه در هر قسمت ترمینال یکسان است اما در قسمت A خلوت تر و راحت تر بود. پس از خرید برای سوار شدن به پرواز تهران که ساعت ۷:۴۵ صبح به وقت دوبی انجام می شد، با مترو فرودگاه به سوی قسمت B رفتیم. عجیب بود که بازهم برای پرواز ایران امکانات فرودگاهی و پروازی ضعیف تر بود و حتی با اتوبوس تا هواپیما برده شدیم که نزدیک ۲۰ دقیقه طول کشید. Take Off انجام شد.

نمای بیرونی پس از Take Off هواپیمای بویینگ 777-۳۰۰

در هر دو پرواز صبحانه سرو می شد و در هردو هم املت. تقریبا املت زده شدیم! پرواز ساعت ۹:۳۵ به وقت تهران در فرودگاه IKA نشست و سفر شیرین ما به شهر خلاقیت، سنگاپور، به اتمام رسید. اشاره کنم که تقریبا با چنین کارهایی که ما انجام دادیم هزینه هر نفر برای غذا و دیدنی ها حدود ۲۰۰ دلار امریکا شد.

یک پیشنهادی هم داشتم. می توانید قبل از سفر مستند هایی از شهر، سازه ها، هواپیما، فرودگاه و ... که قرار است در آن حضور داشته باشید تهیه کنید و تماشا کنید. اینطوری دید بازتری خواهید داشت و از ریز ماجرا خبر دارید. برای این منظور بهترین هایشان را در این مورد قرار داده ام:

مستند دوبله فارسی ارتباطات مهندسی Airbus A380:

www.youtube.com/watch?v=Zfk7JElTiKw

مستند انگلیسی ایرفلای Emirates Catering:

www.youtube.com/watch?v=tPaLBW1uoTg

البته مستند سریالی فرودگاه دوبی بنام Ultimate Dubai Airport نیز وجود دارد ولی خیلی کامل و با جزئیات است و باید حوصله به خرج دهید.

امیدوارم توانسته باشم تا حدی به شما در سفرتان به سنگاپور کمک کرده باشم.