سفر به روسیه و چند نکته

سلام به همراهان باصفای لست ‏سکند. با توجه به سفرنامه های کامل و دقیق دوستان، به نظرم آمد به جای سفرنامه نویسی تفصیلی آنچه که در این سفر جالب توجه است و یا حداقل دغدغه خودم بود را با شما به اشتراک بگذارم.

• سفر ما به مسکو سنت پترزبورگ در 22 تیرماه انجام شد. ما حدود 1 ماه قبل از سفر از طریق آژانس الفبای سفر برای تور ثبت نام کردیم. در فاصله این یک ماه من متوجه شدم که هزینه تور در حال کاهش است و ما به نوعی با هزینه بیشتری به سفر می‏رویم. با آژانس تماس گرفتم و دغدغه ‏ام را گفتم. پاسخشان این بود که اگر کسی با هزینه پایین‏تر این پکیج شما را ثبت‏ نام کند و اضافه بر ظرفیت پکیج باشد شما خود به خود به پکیج بالاتر ارتقا می‏ یابید. این مدل مشتری‏ مداری برای من دلنشین بود. این امر برای ما اتفاق افتاد و ما به پکیجی گرانتر بدون پرداخت هزینه منتقل شدیم. البته با توجه به تعداد مسافر امکان تغییر پرواز از جهت نوع هواپیما وجود دارد. پرواز نوردویند معمولا با بوئینگ 777 تبلیغ میشود اما در صورت کاهش مسافر این پرواز با بوئینگ 737  جابجا میشود.

• دقت کنید که از 8 روز سفر، 5 روز مفید دارد. روز اول و آخر در پروازید. روز چهارم هم پرواز به سنت پترزبورگ است.
  • ما از ایران، چتر و لباس گرم در حد سوئیشرت برداشته بودیم که کافی بود. از جهت پیشبینی هوا تقریبا هر چه پیش‏بینی شده بود بر عکس درآمد. روزهای بارانی آفتابی بود و برعکس. البته برداشتن چتر کوچک لازم است.
  •  تمامی آژانس‏ها برای این سفر تقریبا یک پکیج بازدیدی استاندارد و یکسان دارند. برخی را می‏گویند بازدید از نمای بیرونی یا اصطلاحا پانوراما و برخی را هم بازدید از داخل آن. پس از اول گمان نکنید که همه آنچه در بسته سفرتان ذکر شده را قرار است با دل جمع بروید و ببینید. مثلا توقف ما جهت دیدن تپه گنجشکها و دانشگاه مسکو در حد 20 دقیقه و برای میدان پیروزی هم در همین حدود بود. کاخ کرملین و موزه هرمیتاژ زمان بیشتری را به خود اختصاص میدهد اما آنقدر بزرگ است که تورلیدر بنا به تجربه اش بخشی از آن را انتخاب و توضیح می دهد. در اینجا عده ای از همسفران از ما جدا شدند تا بعد از روال معمول تور، با فراغ بال به دیدن موزه بپردازند. همچنین با توجه به شرایط ممکن است زمانبندی سفر را عوض کنند. یعنی مثلا در روز یکشنبه میدان سرخ بخاطر رژه تعطیل بود و برنامه جابجا شد.
  • دوستانم یک توصیه طلایی به ما کردند و آن اینکه تمام زلف خود را به برنامه تور گره نزنید. برنامه تور یک میانگینی از سلایق همه افراد است و شما ممکن است سلایق خاص خودتان را داشته باشید. به همین خاطر ما بعد از پایان گشت شهری و یا در طول روز، خودمان در شهر می‏گشتیم. مثلا معمولا میدان سرخ را در روز می‏برند اما نورپردازی شب آن هم فوق العاده است. یا اینکه موزه هوافضا یا باغ وحش مسکو، دیدنی است اما جزء گشت‏ های استاندارد شهری نیست. بازار روز ایزمایلو در روز یکشنبه تا حدود ساعت 14 باز است اما تورها معمولا فرصت این کار را ندارند. ما اینها را برای گشت و گذار انتخاب کردیم.

• فروشگاه‏های بزرگ شهر، مملو از ایرانی بود ولی قیمت‏ها با وجود تخفیف تا 70 درصد باز هم گران بود. البته تورلیدر ما از اول به همه میگفت که اینجا ریال را فراموش کنید. با این وجود ما غیر از صنایع دستی و شکلات، سوغات دیگری نخریدیم. در عوض بجای پرسه در داخل فروشگاهها، ترجیح دادیم در خیابانها قدم بزنیم و با افراد معمولی داخل شهر ارتباط بگیریم. خیابان طولانی نوفسکی، از جمله مقصدهای مورد علاقه ما بود.

•  برای اینکه جدا از تور در شهر بگردید نیاز به کار خاصی ندارید. سیم کارت اعتباری را از فرودگاه یا فروشگاه‏های شهر بخرید و شارژ کنید. من در مسکو حدود 300 روبل شارژ کردم. نرم افزار گوگل‏مپ را که حتما دارید. غیر از آن نرم افزار yandex.metro و yandex.taxsi و همچنین uber را از گوگل پلی نصب کنید. متروهای مسکو بسیار دیدنی و البته کمی پیچیده است. ما در yandex metro مسیر ابتدا و انتها را می‏زدیم و او می‏گفت که کجا پیاده شویم و کجا سوار شویم. هر جا که گیج می‏شدیم همان نرم افزار را نشان یک روسی میدادیم و او می‏گفت که کدام قطار را سوار شویم. این قاطی کردن از آنجا بود که بر خلاف تهران، قطارها در دو طرف ایستگاهند و مردم از وسط سوار میشوند. به همین خاطر باید بدانید سمت راست سوار شوید یا چپ. بلیط مترو را هم 20 تایی بگیرید که نصف قیمت دربیاید. می ‏توانید با یک کارت برای چند نفر بزنید تا وارد مترو شوند. هزینه بلیط تکی مترو حدود 45 روبل بود. دقت کنید که برخی از ایستگاههای مترو، زیبا هستند و وضعیتی شبیه به موزه دارند که عمدتا در کمربند دایره ای و با رنگ قهوه ای مشخص شده اند.G9mg57U5pj1wQIojLfAeh3l5SvVxOGOFGfsypAV2.jpeg
  • هزینه بلیط واحد و مینی بوس‏ها 34 روبل است. در مورد تاکسی، اگر عادی تاکسی بگیرید هزینه‏ اش زیاد می‏شود و کلی باید چانه بزنید. اما با yandex taxi هم کمترین هزینه را می‏دهید و هم نیاز به سروکله زدن با راننده را ندارید.zJweTFrF6S1MNd0HzNmuK70TAVH3LJi2hVsdMyvZ.jpeg
  • اگر ماتروشکا یا روسری میخواهید بخرید، یکی از جاهای ارزان، بازار کنار باغ پترهوف است. ما می‏خواستیم همین‏ها را در یک مغازه صنایع دستی در سنت پترزبورگ بگیریم هزینه‏ اش بیش از دو برابر بود. البته اگر طالب کهربای اصیل هستید این مغازه‏ های صنایع دستی خیال شما را راحت می‏کند.
  • ما در مسکو سیم کارت اعتباری مگافون داشتیم که همانطور که گفتم با 300 روبل، حدود 3 روز اعتبار لازم را فقط برای استفاده از نرم افزار داشت. البته من نصب نرم افزار و یا درخواست اولیه را از طریق وای فای هتل انجام می‏دادم. اما این سیم کارت در سنپترزبورگ به شدت اعتبار کم می‏ آورد و من دائم در حال شارژ آن بودم. تا اینکه یکی از راننده‏ های تاکسی که تاجیک بود و فارسی صحبت می‏کرد پیشنهاد داد که از سیم کارت یاتا استفاده کنم. این را هم بگویم که در چند باری که با برادران تاجیک برخورد داشتیم آنها را مردمی کار راه بنداز دیدم.

• نمایش فولکلور مسکو (رقص ملی روسیه) یکی از جلوه‏ های درخشان هنر روسیه است. به هیچ وجه آن را از دست ندهید. تورها این نمایش را به صورت آپشنال و با هزینه بین 50 تا 80 دلار می‏برند. ما خودمان رفتیم که هزینه بهترین صندلی 3000 روبل درآمد. البته خیلی سریع پر می‏شود و معمولا برای روز بعد یا بعدترش بلیط گیرتان می‏ آید. در کنار آن، در شهر سنپترزبورگ نمایش باله هم برگزار می‏شود که بسیار زیباست اما معمولا نمایش فولکلور با استقبال بیشتری همراه می‏شود. لااقل در مورد گروه ما که چنین بود.

• برای پیداکردن قبله و اوقات شرعی ما از اپلیکیشن "باد صبا" استفاده می‏کردیم.
  • دیدن بازشدن پلهای روی رودخانه نیوا شهر سنپترزبورگ، برنامه جذابی است. برخی از خشکی این منظره را می‏بینند و برخی هم قایق می‏گیرند. تور ما برنامه اختیاری داشت که از ساعت 10 شروع می‏شد با شام داخل قایق. پل‏ها از حدود ساعت1:00 تا 1:30 به بعد شروع به باز شدن می‏کنند.

• باغ پاولوسک را ما خودمان رفتیم. یکی از زیباترین منظره ‏هایی که شما در سفر به روسیه تجربه می‏کنید همینجاست. پیشنهاد می‏کنم دیدن این باغ را به همراه تور یا به تنهایی از دست ندهید. در نزدیکی همین باغ، باغ پوشکین هم قرار دارد که آن هم زیباست. هزینه رفت و برگشت ما با yandex به ازای هر ماشین حدود 2200 روبل شد و هزینه بازدید از موزه و باغ پاولوسک نفری 500 روبل درآمد. البته شانس با ما یار بود که در موزه گروهی ایرانی مشغول بازدید بودند و ما اطلاعات موزه را از لیدر آنها گرفتیم.

• اینها نکاتی بود که برایم من جالب توجه بود و البته اگر قرار بر سفرنامه نویسی باشد نکات خیلی بیشتری را باید بگویم. بهرحال، سفر به روسیه با این هزینه، به صرفه و دوست ‏داشتنی است و خاطره ‏های شیرین زیادی را برایتان به یادگار می‏گذارد. امیدوارم شما هم از این سفر لذت ببرید.

نویسنده : محسن ر

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.