سفر زمینی دور تا دور ترکیه ( اطلاعات مفید و ضروری )

سفری به دور تا دور ترکیه + تصاویر

من و همسرم بعد از چندین سفر هوایی به ترکیه تصمیم گرفتیم تغییری در شیوه سفرمان بدهیم بعد از سبک و سنگین کردن های بسیار تصمیم گرفتیم این بار زمینی برویم هم شهرهای بیشتری را ببینیم هم جاهایی که رفتنش به صورت هوایی مشکله برویم .

باری مقدمات سفر زمینی را ما از ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ شروع کردیم ، ابتدا به گمرک شیراز مراجعه کردیم و تمامی مدارک ماشین و راننده را همراهمون بردیم ، یک نصف روز کارمون طول کشید و ما را به مرکزی جهت اخذ پلاک و گواهینامه معرفی کردند، روز بعد هم با مراجعه به آن مرکز پلاک وگواهینامه و کارت بین المللی خودرو را دریافت کردیم.

مدارک مورد نیاز

1- دو قطعه عکس

2- سند خودرو

3- فاکتور فروش خودرو

4- در صورت دررهن بودن باید گواهی تصفیه از نمایندگی خودروساز بگیرید

5- کارت ملی و شناسنامه

6- کارت خودرو

در کاپوتاژ کردن ماشین چند نکته باید مد نظر بگیرید

_ اول خودرو در رهن نباشد (بدهکاری به شرکت لیزینگ یا ایران خودرو نداشته باشد )

_ تقریبا تمام خودروها قابل کاپوتاژ هستند حتی پراید

_ برای کاپوتاژ کردن خودرو ۳ الی ۴ روز درنظر بگیرید

_ گمرک در مراکز استان یا شهرستانی که مرزی باشد یا فرودگاه بین المللی داشته باشد وجود دارد

_ بیمه مسافرتی سامان از طریق اینترنت یا همان مرکز ارائه پلاک قابل اخذ می باشد

_ گواهینامه بین المللی هم از طریق گردشگری یا شعب آن قابل تهیه کردن است و کمتر از یک ساعت صدورش طول می کشه

_ پلاک بین المللی و گواهینامه یک سال اعتبار دارند

_ بیمه شخص ثالث ویژه کشور ترکیه در مرز قابل تهیه است که در ادامه توضیحات لازم را خواهم داد

هزینه های کاپوتاژ خودرو شخصی:

۱) گواهینامه بین المللی با اعتبار یکساله :  95000 تومان

۲) کارت بین المللی خودرو با اعتبار یکساله:    86000 تومان

۳) پلاک ترانزیت دائمی :  288000 تومان

۴) کارت عضویت کانون جهانگردی با اعتبار یکساله:   44000 تومان

۵) برچسب  :IR 4000 تومان

۶) برگه کاپوتاژ ( با اعتبار یکساله ):   17000 تومان

۷) بیمه شخص ثالث 150000 تومان

بعد از یکسال و اتمام اعتبار کاپوتاژ باید حتماً به گمرک مراجعه و آن را ابطال یا تمدید نمائید. کاپوتاژ با اتمام مدت اعتبار باطل نمی شود، و عدم ابطال ان جریمه دارد.

بعد از سال اول چنانچه قصد تمدید کاپوتاژ داشته باشید هزینه پلاک و برچسب IR نخواهید داشت.

تصویر 1 : برگ کاپوتاژ

تصوریر 2 : گواهینامه و کارت بین المللی خودرو

مرحله دوم تهیه ویزا کارت مجازی :

ویزا کارت یک کارت اعتباری بین المللی است که انواع مختلفی دارد که بسته به نوع آن تراکنش های مالی مختلفی می توان انجام داد یا از دستگاه پول برداشت کرد، ما چون فقط هدفمان خرید از booking و سایت های مشابه بود، یک کارت مجازی با اعتبار 200 دلار از یک سایت ایرانی تهیه کردیم و 2 ساعت بعد، اطلاعات کارت برای ما ایمیل شد، البته قابل ذکر است این کارت اعتبار مشخصی دارد و قبل از پایان اعتبار میتوانید بقیه پولتان را نقد کنید، اگر تهیه ویزا کارت برایتان مقدور نیست دهها سایت داخلی هستند که رزرو هتل های خارجی را انجام می دهند.همچنین دلار به اندازه کافی خریدیم با نرخ 5000 تومان به ازای یک دلار، اگر زمینی سفر می کنید حتما مقداری لیر همراهتان باشد چون به غیر از شهرهای توریستی در شهرهای غیر توریستی صرافی کم تعداد و نرخ تبدلیشان بالاست

اپلیکیشن های booking ،tripadvisor ، hotelscombined  برای رزرو هتل و پیدا کردن جاهای دیدنی در هر شهر و google map و waze  هم برای مسیر یابی دانلود یا آپدیت کردم ، اپلیکیشن مترو استانبول هم بسیار مهم و ضروریه که کسانی که مقصدشان استانبوله آن را نصب کنند

28 و 29 اسفند 1396

عصر ۲۸ اسفند از شیراز حرکت کردیم و عصر ۲۹ اسفند به مرز بازرگان رسیدیم ، برای تهیه بیمه شخص ثالث به چند جا مراجعه کردیم ، بیمه 3 ماه گردشگری به مبلغ 300 هزار تومان ، بیمه 15 روزه ایران به مبلغ 150 هزار تومان و گزینه سومی هم هست که در مرز سمت ترکیه ای ، دفتر بیمه ترک هست که به مبلغ 70 الی 90 لیر برای خودرو شما بیمه صادر می کند و چون شب بود و سمت ترک بسته بود ریسک نکردیم و بیمه 15 روزه ایران را تهیه کردیم . ولی در کل سفرمان چه در گمرک و چه در ترکیه کسی درخواست رویت بیمه نکرد .

تصویر 3 : بیمه بین المللی ایران

تصویر 4 : برگ خروج

در ایام نوروز مرز بسیار شلوغ و ازدحام خودروها وحشتناک بود به نحوی که آن شب نوبت به ما نرسید و ما صبح کارت ورود تحویل گرفتیم که چند ساعت هم اینجا معطل شدیم و نهایتا ساعت ۱۲ ظهر وارد ترکیه شدیم

تصویر 5 : سمت ترکیه

چند نکته در مورد گمرک مرزی

برای ترکیه سه گمرک مرزی وجود دارد که همگی شبانه روزی هستند :

گمرک بازرگان

گمرک رازی خوی

گمرک سرو serow ارومیه

به دلایل مختلفی من گمرک بازرگان رو ترجیح می دهم چون :

1- جاده ورودی به شهر بازرگان نسبتا بهتر از مرز رازی و سرو است

2- گمرک بازرگان درکنار شهر بازرگان قرار داره و هتل و پمپ بنزین و نمایندگی های بیمه درمرز ورودی هستند

3- رفت و آمد سریع تر و مطمئن است

4- اگر قصد مسافرت به گرجستان یا شمال ترکیه مثل ترابزون را دارید یا مسافر استانبول هستید ترجیح بیشتری دارد

5- در بازگشت ما از مرز رازی وارد ایران شدیم . مرز رازی مزیتی که دارد اینه که نزدیکترین مسیر به شهر وان هست (۱۰۰ کیلومتر ) ولی جاده خوی به رازی یک جاده روستایی بسیار بد می باشد همچنین نزدیکترین پمپ بنزین در ۴۰ کیلومتری مرز است . البته در برگشت از ترکیه که خواستیم بنزین بزنیم پمپ بنزینی نزدیک قطور بود ولی بنزین نداشت . چند دکه هم بود که بنزین لیتری میفروختند با قیمت گران تر از پمپ بنزین . ون های مسیر وان خوی تبریز و وان رازی هم ازمرز رازی عبور می کنند که ازدحام مسافر را در ایام نوروز باعث شده بود. در خود مرز هم امکانات خاصی نبود

تصویر 6 : موقعیت گمرک های مرزی نسبت به شهر وان

بعد از ورود به ترکیه اولین چیزی که نظرمون رو جلب کرد جاده های خوب و بسیار خلوت بود که رانندگی را برای ما دلپذیرتر می کرد

چند نکته در مورد رانندگی در ترکیه :

- قوانین رانندگی در ترکیه بسیار مشابه ایران هست و تفاوت زیادی ندارد

- در مجموع قوانین رانندگی در ترکیه بیشتر رعایت می شود

- پلیس و کنترل دوربین هم وجود داره ولی نظارت کمتر از ایرانه

تصویر 8 : گوسفندان در جاده

تصویر 9 : جاده های خلوت در ترکیه

در پمپ بنزین های ترکیه  معمولا ۳ نوع سوخت عرضه میشود

بنزین با اکتان ۹۵ که با عبارت benzin kursunsuz و نازل سبز رنگ مشخص هست  (بنزین سوپر )

گازوئیل یا موتورین motorin

گاز LPG که نوعی گاز مایع هست معادل  CNG ما

حتما موقع بنزین زدن به اپراتور تاکید کنید که بنزین بزند چون ماشین های سواری ترکیه اغلب گازوئیلی هستند

پمپ بنزین ها به شکل غیر منتظره ای زیاد و اغلب خلوت هستند و نرخشان هم اندکی متفاوته و با تغییر برابری لیر و دلار هم تغییر می کنند (نرخ شناور دارند ) وقتی ما رفتیم نرخ بنزین 5/7 لیر برای هر لیتر بود که در پایان سفرمان به 6 لیر رسید که نزدیک 8 هزار تومان برای هر لیتر میشه

تصویر 10 : تابلو اعلانات پمپ بنزین

باری سفر خود را درداخل آناتولی ترکیه ادامه دادیم و از شهر های آگری agri، ارزروم Erzurum و ارزنجان erzincan عبور کردیم و شب هنگام بعد از طی 700 کیلومتر  به سیواس sivas رسیدیم ، با بوکینگ چک کردیم ،هتل ها به دلیل ازدحام مسافران نوروزی پر بود و ما نهایتا هتل چهار ستاره Royal sivas به مبلغ 43 دلار که مبلغ بالایی بود گرفتیم ، هتلمان تمیز و مرتب بود صبحانه خوبی هم داشت ولی قیمتش گران بود

تصویر 11 : هتل رویال سیواس

1 فروردین 1397

پس از صرف صبحانه در هتل به سمت منطقه باستانی و طبیعی کاپادوکیه و شهر زیبای گورمه goreme حرکت کردیم بعد از گذشتن از شهر قیصری kayseri نرسیده به شهر آوانوس avanos راه خودمون رو به سمت شهر تاریخی اورگاپ urgup کج کردیم از شهر اورگاپ مستقیم وارد منطقه طبیعی و باستانی گورمه شدیم راه دیگه اینه که بروید شهر آوانوس و از آنجا وارد گورمه شوید ولی از مسیر اورگاپ نقاط دیدنی بیشتری در مسیرتان است

تصویر 12 : مسیر اورگاپ به گورمه

تصویر 13 : در مسیر اورگاپ به گورمه

بعد از دیدن از چند جای دیدنی در مسیر اورگاپ به گورمه به شهر باستانی گورمه رسیدیم در داخل شهر گنبد های سنگی متعددی بود که بعضی از این گنبد ها رو به شکل هتل در آورده بودند و توریست ها میتونستند در آن اقامت کنند و به cave hotel معروف بودند ، شهر بسیار زیبا و پر از کافه و رستوران و هتل بود و اکثر توریست ها هم از اروپا و شرق دور بودند هموطنان ایرانی را ما ندیدم احتمالا تعدادشان خیلی کم بوده باشه ، کمی دنبال هتل گشتیم و اقامت گاه cappadocia inn hotel رو که مشرف به شهر بود جهت اقامت انتخاب کردیم به مبلغ ۴۰ دلار که به نظرم ارزش خرید بالایی نداشت

تصویر 14 : cappadocian inn هتل ما در گورمه

تصویر 15 : در شهر گورمه

تصویر 16 : درشهر گورمه

عصر را به گشتن در شهر و خوردن شام گذراندیم همچنین چند تور را درکاپادوکیا  بررسی کردیم

بالن سواری

گشت در کل منطقه گورمه

اسب سواری در مناطق مختلف گورمه

و...

چون خودمان ماشین داشتیم ترجیح دادیم گشت رو کلا با ماشین خودمان انجام بدهیم که ایده خوبی بود

همسرم به بالن سواری بسیار علاقه داشت‌ ولی بعد از پرسیدن قیمت بالن که ۱۶۵ یورو برای هر نفر بود تغییر عقیده داد و ترجیح دادیم ۷ صبح از رستوران هتل این منظره زیبا را تماشا کنیم، مثل اینکه قیمت بالن سواری 60 الی 80 یورو بوده ولی بالون داران متحد شده بودند و قیمتها را 3 برابر کرده بودند تا ما از این تفریح محروم شویم

تصویر 17 : قیام بالن ها در شهر گورمه

2 فروردین 1397

بعد از یک شب اقامت بیاد ماندنی در گورمه ، شاد و خوشحال به سمت آنکارا راه افتادیم در مسیر از نوشهیر nevshehir  هم گذشتیم و به آنکارا رسیدم قصد توقف نداشتیم لذا وارد بزرگراه آنکارا _ استانبول شدیم که یک بزرگراه بزرگ و خلوت بود و ما تا استانبول توی همین بزرگراه بودیم و شب به استانبول رسیدیم . ورودی شهر ترافیک بود ، چند ساعتی معطل شدیم تا به  هتلمان برسیم . هتلی که انتخاب کرده بودیم یک هتل بدون ستاره در قسمت اروپایی استانبول و در منطقه تاریخی سلطان احمد قرار داشت که ما از طریق بوکینگ به مبلغ 33 دلار رزرو کردیم و تا مسجد آبی و ایاصوفیه 5 دقیقه پیاده راه بود. در مجموع هتل راضی کننده ای بود مخصوصا که ما در هتل کاری هم نداشتیم چند مسافر جوان روس هم هتلی های ما بودند و طبیعتا از ایرانی ها اینجا خبری نبود ، هم وطن های ما بیشتر ترجیح می دهند در تکسیم هتل بگیرند تا به مراکز خرید دسترسی داشته باشند در حالی که اکثر اروپایی ها در منطقه سلطان احمد هتل می گیرند تا دسترسی بهتری به مناطق باستانی داشته باشند

تصویر 18 : نمای رستوران هتل به سمت بوسفور

تصویر 19 : نمای رستوران هتل به سمت ایاصوفیه

3 فروردین 97

با توجه به سفر چند باره ما به استانبول  تصمیم گرفتیم صرفا خرید کنیم ، لذا به دو مرکز اوتلت ویاپورت ونیز در قسمت اروپایی و ویاپورت آسیایی در نزدیکی فرودگاه صبیحا ( در مسیر برگشت ) رفتیم و خرید های خوبی هم داشتیم . شب را هم در خیابان استقلال بودیم و فردای آن روز از استانبول به سمت بورسا حرکت کردیم . کل اقامت ما در استانبول 2 شب بود که شب دوم بدون بوکینگ وبا ده درصد تخفیف ازخود هتلدار اتاق گرفتیم به قیمت 30 دلار، هتل ما hotel peninsula بود که رتبه بالایی هم در بوکینگ داشت والبته قیمت خیلی خوب

جاهای دیدنی استانبول را می شه به چند بخش تقسیم کرد

آثار و ابنیه های تاریخی

1- مسجد سلطان احمد ، میدان هیپودروم  hippodrome ، ایاصوفیه ، آب انبار باسیلیکا Basilica Cistern  که در یک جا و نزدیک ایستگاه سلطان احمد قرار دارند

آدرس : تکسیم _  مترو فانیکولر _ کاباتاش cabatas _تراموای T1  _ ایستگاه سلطان احمد  sultan Ahmet station

2- کاخ و موزه سلاطین عثمانی که به توپقاپی معروف است

آدرس : تکسیم _ مترو فانیکولر _ کاباتاش _ تراموای T1 _ ایستکاه گلخانه  Gulhane station

3- خیابان استقلال و پل گالاتا :چسبیده به تکسیم خیابان استقلال است و انتهای خیابان استقلال به برج گالاتا میرسیم

مناطق تفریحی و دیدنی

1- پل گالاتا : که بر روی خلیج شاخ طلایی قرار دارد و بین کاراکوی karakoy و مسجد امین اونو eminonu قرار دارد و رستوران های متعدد که اغلب غذای دریایی سرو می کنند بر روی پل قرار دارد

آدرس : تکسیم _ مترو فانیکولر _ کاباتاش _ تراموای  T1 _ ایستگاه امین اونو eminonu station

2- تور کشتی بوسفور :

سه نوع تور داریم

تور کشتی کوتاه : که از اسکله امین اونو سوار می شوید وحدود 2 ساعت طول می کشه مبلغش 12 لیر وهمونجا بلیط فروشی دارند

تور کشتی بلند : از اسکله کاباتاش سوار میشوید ده صبح حرکت می کنه و حدود 5 ساعت طول می کشه و سر اسکله بلیط فروشی داره

تور کشتی شبانه : که ایرانی و ترک داره ، ایرانی همراه با شام و موسیقی هست و قیمتش از 25 دلاره و سرویس رفت و برگشت به هتل هم داره ، بلیطش را از تور لیدر یا شرکت های توریستی ایرانی داخل خیابان استقلال و یا مستقیم از خود شرکت ارائه دهنده باید تهیه کنید

3- تور جزایر پرنسس ( بیوک آدا ) buyukada icland : جزایر پرنسس سه جزیره در دریای مرمره است که بزرگترین جزیره بیوک آدا می باشد ، داخل جزیره امکان دوچرخه سورای و کالسکه سواری وجود داره و پلاژ معروف یورک علی yourukali هم هست که ورودیش 30 لیر می باشه

آدرس : تکسیم _ مترو فانیکولر _ کاباتاش ، اتوبوس های دریایی کاباتاش

تور جزیره را از تور لیدر هم میشه تهیه کرد که با کشتی اختصاصی و مراسم موسیقی و نهار هست که ارزش خرید داره

4- پل بغاز

پل بغاز بر روی بوسفر قرار دارد و قسمت آسیایی استانبول را به اروپایی متصل می کند ، در زیر پل بغاز سمت اروپایی کافه ها و رستوران های متعددی هستند و در تابستان گروههای موسیقی در کنار ساحل برنامه رایگان اجرا می کنند، یک شب در زیر پل بغاز خاطره ای فراموش ناشدنی خواهد بود

آدرس : بهتره تاکسی بگیرید از تکسیم حدودا 30 لیر هست

5- آکوا مارین و اکوا دلفین : دو پارک آبی معروف استانبول هستند که خارج از شهر قرار دارند ، بین ساعت 8/30 الی 9/30 شاتل های رایگان آن در نقاطی مثل میدان تکسیم روبروی ساختمان akm هستند . برای اطلاعات دقیق تر به سایت این دو پارک آبی مراجعه کنید

سایت آکوا مارین (www.aquamarine.com.tr)

سایت آکوا دلفین (www.aquaclubdolphin.com)

مراکز خرید:

استانبول مراکز خرید متعددی دارد که من فقط چند مرکز خرید را معرفی می کنم

ویاپورت ونیز : اوتلتی هست که در آن برندهای بین المللی و ترک را میتوان به قیمت مناسبی تهیه کرد

آدرس : تکسیم _ مترو  M2 _ ایستگاه شیشلی sisli پیاده می شوید یک کوچه را 500 متر پیاده میروید تا به ایستگاه متروی مجیدیه کوی برسید mecidiyekoy station سوار مترو میشوید ایستگاه ادیرنه کاپی Edirne kapi خط عوض می کنید خط T4 سوار می شوید ایستگاه متریس metris پیاده می شوید

ویاپورت آسیایی :شعبه دیگر اوتلت ویاپورت است که در نزدیکی فرودگاه صبیحا در سمت آسیایی است

آدرس : از تکسیم سوار اتوبوس هاواتاش فرودگاه صبیحا می شوید از فرودگاه با تاکسی تا ویاپورت

تعریف اوتلت : مراکز خریدی که اغلب خارج از شهر قرار دارند و اجناسشون را با قیمت پایین تری به فروش میگذارند

ایستینیه پارک istinye park : اکثر برند های معروف در این مرکز قرار دارند

آدرس :کرایه از تکسیم 30 لیر

خیابان عثمان بی Osman bey و نشان تاشی nisantasi که از میدان تکسیم خلاف جهت خیابان استقلال حدود 20 دقیقه پیاده روی دارد و وارد منطقه می شوید

پاساژ جواهر که بعد از خیابان عثمان بی هست و از تکسیم 30 دقیقه پیاده روی دارد یا مترو تکسیم سوار شوید و ایستگاه شیشلی پیاده شوید

شماره تلفن های مهم و اضطراری ترکیه و استانبول را با خود داشته باشید

راهنمای تلفن: ۱۱۸۵۵

راهنمای فارسی‌زبان شبانه‌روزی صدا: ۱۱۸۲۲

4 فروردین 1397

بعد از خرید از مرکز ویاپورت در نزدیک فرودگاه صبیحا به سمت بورسا bursa حرکت کردیم از روی پل عثمان غازی که بر روی خلیج ازمیت در دریای مرمره احداث شده با عوارض باور نکردنی ۹۰ لیر عبور کردیم و به بورسا رسیدیم ، حدود ۴ ساعت از بورسا به سمت ازمیر رانندگی کردیم و بعد از گذشتن از ازمیر و طی ۶۰ کیلومتر به منطقه آلاچاتی alacati رسیدیم که حدود ۵ دقیقه با چشمه cesme فاصله دارد. آلاچاتی یک باریکه ای است که دو طرف آن را دریای مرمره احاطه کرده است ، آلاچاتی یک شهر کوچک توریستی بسیار زیباست که مقصد اول بسیاری از گردشگران خارجی و ترک است ولی برای ایرانی ها کمتر شناخته شده است،در آلاچاتی ما هتل sultan konak otel با امتیاز بالا و review کافی به مبلغ 34 دلار رزرو کردیم و ساعت 9 شب به هتل رسیدیم

هتلی بسیار زیبا و آرام با مدیریت مهربان و یک سگ بسیار دوست داشتنی ، در واقع یک مهمان پذیر خانگی بود که توسط یک مادر و پسر جوانش اداره می شد

بعد از اقامت کوتاه در هتل تصمیم گرفتیم که به مرکز شهر و دهکده قدیمی آلاچاتی برویم که پسر هتل دار بدون هیچ چشم داشتی ما را تا ورودی دهکده آلاچاتی همراهی کرد، آلاچاتی یک شهر کوچک در حومه چشمه است که به داشتن رستوران ها و کافه های بسیار زیاد و هم چنین سواحل زیبا واستثنایی مشهور است.

بعد از کافه گردی و صرف شام در دهکده به هتلمان برگشتیم و فردای آن روز جهت صرف صبحانه به محل صرف آن که لابی هتل هم بود، رفتیم صبحانه بسیار خوشمزه که ترکیبی از مرباها و غذاهای محلی بود.

ضرب المثلی بین ما معروفه که هر چی پول دادی آش میخوری این قاعده به نظر من در مورد هتل همیشه صدق نمی کنه

من هتل های متعدد با ستاره های متفاوت در ایران و خارج ازایران رفته ام به نظر من مهمترین فاکتور در انتخاب هتل ارزش یا value نسبت به هزینه ای که می کنیم ، گاهی انسان در یک مهمانپذیر کوچک مثل همین هتل ما درآلاچاتی آنقدر لذت می برد و راضی است که یک هتل ۵ ستاره چنین لذتی فراهم نمی آورد .

مورد دیگر اینکه نباید درگیر ستاره های هتل شد معیار ستاره دادن برای هتل ها الزاما با نیازهای ما همخوان نیست ، مثلا ممکن است هتلی در حد ۵ ستاره باشد ولی به دلیل نداشتن پارکینگ خودرو ۴ ستاره بیشتر نگیرد، اگر شما خودرو نداشته باشید پارکینگ کوچکترین تاثیری در وضعیت شما نخواهد داشت .

تصویر 20 : هتل سلطان کونک در آلاچاتی

تصویر 21 : صبحانه هتلمان در آلاچاتی

تصویر 22 :  ساحل آلاچاتی

تصویر 23 :  ساحل آلاچاتی

برای رفتن به آلاچاتی

1- از ازمیر ، فرودگاه ازمیر ، مینی بوس های چشمه سوار می شوید و از چشمه مینی بوس های آلاچاتی

2- ترمینال مسافربری ازمیر otogar ، مینی بوس های چشمه سوار می شوید

5 فروردین 1397

مقصد بعدی ما مارماریس بود ، گزینه های کوش آداسی و بدروم و دیدیم هم روی میزمان بود ولی کوش آداسی رو یک بار رفته بودیم ، دیدیم و بدروم را به علت کمبود وقت حدف کردیم و از ازمیر به سمت مارماریس راه افتادیم و بعد از چند ساعت رانندگی به مارماریس زیبا رسیدیم . مارماریس شهری کوچک و بسیار زیباست که در ساحل دریای اژه قرار دارد با طبیعت عالی و ساحل زیبا

مشاهده لیست قیمت تورهای مارماریس

تصویر 24 : مارماریس زیبا

در مارماریس ما هتل ideal prime beach hotel به قیمت ۶۸ دلار برای دو نفر از بوکینگ رزرو کردیم که مبلغ خیلی مناسبی بود خدمات هتل به صورت U ALL یا ultra all inclusive بود که البته خدمات رایگانش تا ۱۲ شب بود وعملا all حساب میشد ، هتل بسیار  تمیز و نسبت به قیمتش با امکانات بود ، تفاوتش با هتل های قبلی ما این بود که تقریبا تمام مسافران هتل، ایرانی بودند و مسافر غیر ایرانی بسیار کم بود که من از بودن هم وطنام در هتل خوشحال بودم چون مراسم ها و سرگرمی های هتل رنگ و بوی ایرانی داشت

تصویر 25 : هتل ما در مارماریس

برای رفتن به مارماریس

نزدیکترین فرودگاه به مارماریس فرودگاه دالامان dalaman هست و از آنجا با اتوبوس

یا از ازمیر، از ترمینال مسافری با اتوبوس

6 فروردین 1397

بعد از صرف صبحانه چک اوت کردیم ولی برای نهار موندیم و عصر از مارماریس به سمت اولودنیز راه افتادیم‌ . بعد از حدود ۲ ساعت به اولودنیز oludeniz رسیدیم ، بهشت روی زمین

تصویر 26 : اولودنیز

تصویر 27 : ساحل هتل ما در اولودنیز

تصویر 28 : اولودنیز عکس از اینترنت

تصویر 29 : اولودنیز عکس از اینترنت

اولودنیز دهکده ساحلی است که بخشی از منطقه تفریحی و از جاهای دیدنی فتحیه می باشد به جرئت می توان گفت زیباترین منطقه ترکیه است هتلی که ما انتخاب کرده بودیم برای تور فتحیه هتل lagoon boutiqe hotel در خلیج اولودنیز بود که به مبلغ ۳۷ دلار از بوکینگ رزرو کردیم هتلی کوچک با ساحل زیبا

هتل نسبتا خلوت بود و مسافرانی از اروپا ، ترکیه و پاکستان هم بودند ولی اوج کارش از اردیبهشت و خرداد شروع میشه ، هتل های منطقه فتحیه یکی ازبهترین مکان ها برای اقامت و تفریح هستند، یکی از زیباترین و شفاف ترین ساحل در ترکیه را دراین منطقه می توان یافت

با غروب آفتاب ما با قایق پدالی ساعت ها درخلیج بسیار آرام اولودنیز قایق سواری کردیم که بسیار لذت بخش بود فردای آن روز بعد از صرف صبحانه شاهد پاراگلایدر سوارها بودیم که بر فراز اولودنیز پرواز می کردند و سلفی گرفتنشان را ما از ساحل می توانستیم ببینیم . منظره زیبایی را به وجود آورده بودند. هزینه گلاید سواری که به babadag معروف است 150 دلاره که ما چون قصد امتحان کردن نداشتیم در موردش زیاد جستجو نکردیم

تصویر 30 : صبحانه ما در هتل لاگون بیچ اولودنیز

برای رفتن ‌به اولودنیز چند راه داریم

1- از ترمینال مسافربری آنتالیا به فتحیه و از آنجا با ون های اولودنیز

2- با پروازهای ایرانی آنتالیا که به دنیزلی می روند و از آنجا به فتحیه و اولودنیز

3- از استانبول به فرودگاه دالامان از آنجا به فتحیه

4- از فرودگاه ازمیر به پایانه مسافربری و از آنجا به فتحیه

5- با اتوبوس از ترمینال استانبول به فتحیه و از آنجا به اولودنیز

7 فروردین 1397

روز 7 فروردین ما به آنتالیا رسیدیم ‌وهتل ۵ ستاره diamond beach hotel در منطقه سیده side را به مبلغ استثنایی ۵۴ دلار انتخاب کردیم . هتل ساحل داشت ولی دسترسی مستقیم به ساحل نداشت . امکانات نسبتا مناسبی داشت ، تنوع غذا امکانات تفریحی استخر و سونا و تفریحات شبانه هتل، از هتلی که در مارماریس داشتیم بهتر بود فقط چند مورد عجیب دراین هتل U ALL داشتیم  این بود که safe box و اینترنت داخل اتاق پولی بود همچنین اتاق پتو نداشت که باید میگفتی تا برات بیاورند که برای ما غیر منتظره بود ولی با توجه به قیمت ۵۴ دلار برای دو نفر بیشترین ارزش رو بین هتل های U ALL که رفته بودیم داشت ، روز بعد هم مجددا همین هتل را رزرو کردیم‌. تعداد ایرانی ها دراین هتل نسبت به مارماریس کمتر بود و روس ها بیشتر بودند .

در آنتالیا ما چند منطقه داریم که به ترتیب ازغرب به شرق

1- کمر kemer : منطقه ای در 40 کیلومتری غرب آنتالیا است که محصور بین دریا و جنگله. هتل های خوب و قیمت نسبتا بالایی داره ، زیباترین قسمت آنتالیاست

2- شهر آنتالیا : هتل تفریحی کمتری داره که بیشتر حومه شهر هستند

3- لارا lara: در سمت شرق شهر آنتالیا قرار دارد و حدودا 20 کیلومتر با شهر فاصله داره که نزدیکترین منطقه به شهر و تعدادی از جاهای دیدنی آنتالیا است، هتل های این منطقه جز مشهورترین هتل های منطقه آنتالیا هستند و اکثر هتل ها هم نوساز هستند. این منطقه بین ایرانی ها هم بیشتر طرفدار داره همچنین ساحل خوبی داره ولی از جنگل خبری نیست

4 – بلک belek : که در سمت شرق آنتالیا بعد از منطقه لارا قرار دارد  فاصله تا شهر حدود 40 کیلومتر می باشد. هتل های این منطقه قدیمی تر و نسبتا گران هستند و بین ایرانی ها کمتر طرفدار دارد .

5- سیده side : منطقه ای در شرق آنتالیا و بعد از بلک می باشد که تا شهر آنتالیا حدود 80 کیلومتر فاصله دارد ، هتل های این منطقه ارزان تر از مناطق قبلی هستند

6- آلانیا alanya : در 140 کیلومتری شرق آنتالیا و بعد از سیده می باشد و عملا یک شهر مستقل نسبت به آنتالیا هست ، قیمت هتل های آلانیا نیز ارزان تر و مناسب هست

تصویر 31 : نمایه ای از استان آنتالیا، از بالا به پایین آلانیا ، سیده ، بلک ، لارا ، شهر آنتالیا ، کمر

9 فروردین 1397

بعد از ۲ روز اقامت ، آنتالیا را به سمت قونیه و شهر مولانا ترک کردیم‌ . ۵ ساعت بعد به قونیه رسیدیم و به زیارت مولانا جلال الدین بلخی و شمس تبریزی رفتیم‌ مزارمولانا mevlana turbesi در مرکز شهر واقع شده و آرامگاه شمس تبریزی semsi tebrizi camii ve turbesi در مسجدی در نزدیکی مقبره مولانا قرار دارد (5 دقیقه پیاده روی )

تصویر 32 : آرامگاه شیخنا مولانا

تصویر 33 : مزار شمس تبریزی

بعد از زیارت مولانا ، قونیه را به سمت قیصریه ترک کردیم‌ در مسیر باز هم به گورمه زیبا رسیدیم و تصمیم گرفتیم شب را دوباره در گورمه سر کنیم لذا نیم ساعت قبل از ورود به گورمه هتل elite stone را به قیمت ۲۲دلار برای دو نفر در بوکینگ رزرو کردیم که بعد از دیدن هتل از انتخابمان خیلی رضایت داشتیم

تصویر 34 : هتل الیت استون در گورمه

10 فروردین 1397

اتاقمان را تحویل دادیم و به سمت قیصری حرکت کردیم در مسیر توقفی در ملاسیه malatya داشتیم و نهار را دونر کباب در شهر الازیغ elazig خوردیم و آخر شب به تات وان tatvan شهر کوچکی درکرانه غربی دریاچه وان و در نقطه مقابل شهر وان رسیدیم. در تات وان هتلی که ادعا می شد ۳ ستاره است را برای اقامت در نظر گرفتیم ولی وقتی مراجعه کردیم یک مسافرخانه معمولی بود ، صاحب هتل به خاطر که ما ایرانی بودیم ۱۰ دلار هم تخفیف داد و ما اتاق را یک شب به مبلغ ۲۰ دلار به ازای دو نفر گرفتیم که بسیار منصفانه بود

11 فروردین 1397

چک اوت هتل را انجام دادیم و به سمت وان حرکت کردیم مسیر تات وان به وان کوهستانی ، جنگلی ، ساحلی و بسیار زیبا بود

۵۰ کیلومتر نرسیده به وان یک جزیره کوچکی است که یک کلیسای قدیمی درآن قرار دارد یکی از تفریح های اصلی وان هم به شمار می آید برای رفتن به جزیره باید از مرکز شهر، میدان بش یول besyol سوار شوید و از ساحل با قایق به جزیره بروید ، مکان خیلی خاصی به نظرم نبود

در شهر وان به سراغ قلعه قدیمی و کلیسای وان رفتیم که بسیار خلوت و ورودی رایگان داشت.

تصویر 35 : قلعه قدیمی وان

سپس سری به مراکز خرید وان که اغلب در خیابان جمهوریت cumhuriyet قرار دارند زدیم ولی خریدی از آنجا نداشتیم

تصویر 36 : بدون شرح در وان

در نهایت به سمت مرز رازی راه افتادیم‌ در بین راه از ۳ پمپ بنزین مسیر فقط یکیشان بنزین داشت لذا احتیاط واجب است که درهمان وان بنزین کافی برای ۱۴۰ کیلومتر مسیر تا اولین پمپ بنزین درایران داشته باشید

در مرز رازی مسافرین پیاده تعدادشان بسیار زیاد بود ولی اتومبیل سواری کمتری وجود داشت و اکثرا ون های مسافری بودند. در مجموع امکانات مرز رازی بسیار کمتر از بازرگان بود و بعد از ۲ ساعت ما وارد خاک ایران عزیزمان شدیم. اولین شهر بعد از رازی، قطور می باشد که شهر بسیار کوچکی است و شهر بعدی خوی است. بعد از ۴۰ کیلومتر رانندگی به اولین پمپ بنزین فعال رسیدیم و بنزین زدیم و به طرف تبریز و سپس تهران حرکت کردیم‌

12 فروردین 1397

از تهران ۹۰۰ کیلومتر را تا شیراز طی کردیم و سفر ۹ هزار کیلومتری مان را به پایان رساندیم

چند نکته :

1- سیم کارت ترک برای توریست ها قابل خرید است ولی فقط شهر های توریستی مثل وان، استانبول ، آنتالیا و نمایندگی های مرکز شهر انجام می دهند ، دیگر شهرها اپراتور اطلاعی ازاین قضیه ندارد و این کار را انجام نمی دهد

2-هزینه دیتای رومینگ 200 تومان به ازای هر مگابایت می باشد که اگر فقط برای مسیریابی و رزرو هتل استفاده کنید چندان گران نیست و بقیه کارهای اینترنتی را می توانید درهتل انجام دهید

3- اگر از داخل ایران با ویزا کارت قصد خرید دارید حتما از نرم افزار تغییرIP استفاده کنید ، چون اگر با IP ایران وارد شوید احتمالا کارت شما بلاک خواهد شد

4- در انتخاب هتل از booking چند مورد مد نظر قرار دهید ، هتل خوب هتلیه که امتیاز بالا و review زیادی داشته باشه ، هرچه review بیشتر باشد اعتبار امتیاز بیشتر است، مثلا یک هتل با امتیاز 8 و تعداد 1200 review قابل اعتماد تر از یک هتل با امتیاز 9/5 و 73 review است

5- اگر از booking رزرو کنید بسیار اعتبار بالایی دارد ، ولی بقیه سایت های رزرو هتل که قیمت ارزان تری می دهند ممکن است موقع پذیرش کمی سردرگمی پیش بیاید

تصویر 37 : وچر هتل ما از سایت hotelopia که 20 دقیقه برای تاییدش در پذیرش هتل معطل شدیم

6- هم وطنان ایرانی ما درک صحیحی از ارزش یا value هتل ندارند و معیارشان امکانات و خدمات بیشتر است به خاطر همین می بینیم در سایت های ایرانی هتل های 5 ستاره بیشترین امتیاز دارند و به همین ترتیب با کاهش ستاره امتیاز هم کم می شود ، در حالی که ارزش خرید هتل ، (یعنی نسبت هزینه ای که کردید به خدماتی که دریافت می کنید) مهمترین معیار برای ارزش گذاری یک هتل است ، الان در booking، هاستل هایی ( هتل هایی با اتاق مشترک ) هستند که امتیاز بسیار بالایی دارند.

7- اغلب ایرانی ها در سفر خارجی دوست دارند در هتل هایی اقامت کنند که ایرانی کمتری داشته باشد ، ولی چون با تور مسافرت می کنند و تورها فقط چند هتل گارانتی می برند می بینند که همه مهمانان هتل، ایرانی هستند . در مورد هتل های ساحلی و تفریحی اولویت من با هتل هایی است که اکثریت با ایرانی ها باشه مشاهدات من میگه که بخش عمده ای از  مشتری های اروپایی هتل های 5 ستاره ترکیه بازنشسته ها هستند که کلا علایق و سلایق خاصی دارند و  با سر و صدا و شلوغی هم میانه خوبی ندارند و تفریحاتی که برای ما جذابه برای اون ها چندان دلچسب نیست

8- هر نقطه از هر شهری را با نرم افزار google map یا waze میتوان مسیر یابی کرد و نیاز به پرس جو نیست