سفر به بلگراد و نوی ساد صربستان

12 شهریور 1397 09:00

به نام خدا

با سلام خدمت تمامی دوست داران سفر و کاربران عزیز سایت وزین لست سکند

امیدوارم خوانندگان ارجمند , عذر خواهی من را در کمی و کاستی های این سفرنامه پذیرا باشند.

سفرنامه ام به کشور صربستان ( شهرهای بلگراد و نوی ساد ) را می نویسم تا بتوانم کمی از دین ام را به نویسندگان سفرنامه هایی که خواندن سفرنامه هایشان بسیار زیاد در انتخاب مقصد و طول سفر کمک حال من بود را ادا کنم. با توجه به اینکه این کشور کمتر از یکسال است که ویزای خود را برای ایرانیان برداشته است سفرنامه های زیادی در خصوص این کشور در اینترنت به زبان فارسی وجود نداشت. بنابراین سعی کردم به زبان انگلیسی اطلاعات جامع و کاملتری را از سایت های انگلیسی بدست آورم.

از اونجایی که اینبار با همسرم تصمیم گرفته بودیم بصورت گروهی با همراهی اعضای خانواده اشان به سفر برویم بعد از تشکیل جلسه ایی در خرداد ماه و جمع بندی نظرات همسفران راجع به کشور مقصد و با در نظر گرفتن اینکه جایی برویم که هیچکس از اعضای گروه تا به حال به اونجا سفر نکرده باشد و سفر به آن کشور ریسک ریجکت شدن ویزا را به همراه نداشته باشد, کشوری جز صربستان باقی نماند!

مدت زمان سفر ما 7 روز و شروع سفر اول تیرماه 1397 و نرخ برابری ارز به ازای هر یورو 117 دینار  بود که هر یورو تقریبا 9500 تومان در بازار آزاد قیمت داشت . اختلاف زمانی ما با بلگراد 2 ساعت و نیم از ما عقب تر می باشد.  گروه 6 نفره ما شامل 5 بزرگسال با حدود سنی 35 سال و یک پسر 12 سال بود .  در حین جستجو در سایت های خارجی یک سایت پیدا کردم که آدرس مسیر اتوبوس ها ی شهر بلگراد را به خوبی مشخص می کند و واقعا در طول سفرکمک حال من بود که اینجا آدرسش را برای شما می گذارم.

www.eway.rs/en/cities/beograd

بعد از بررسی متوجه شدم یکی از زیباترین مکان ها در بلگراد امتداد رود دانوب است که با توجه وجود کافه ها و رستوران ها شبهای زنده ایی دارد و شما میتوانید به راحتی از شام خوب و هوای لطیف در کنار رود لذت ببرید بنا بر این تصمیم گرفتم حوالی رود دانوب دنبال هتل بگردم.

گام اول گرفتن بلیط سفر بود. بعد از جستجو در سایت های مختلف نهایتا موفق شدم از لیست آژانسهایی که تور صربستان را در سایت لست سکند داشتند بهترین نرخ بلیط را تهیه کنم. که بر خلاف پرواز های ایرانی , هواپیمایی اطلس گلوبال با یک توقف در استانبول این پرواز را انجام میداد اما با نرخی تقریبا 1 میلیون تومان ارزان تر از دیگر پروازهای مستقیم برای هر نفر که این تفاوت قیمت ما را راضی کرد که پرواز را با این هواپیمایی به صورت غیر مستقیم داشته باشیم.

هزینه هر بلیط دو میلیون و دویست هزار تومان برای هر نفر تمام شد.

هواپیمایی اطلس گلوبال برخلاف تبلیغات گسترده خود در خصوص پذیرایی مسافران در طول 4 پروازی که من جهت رفت و برگشت به بلگراد داشتم  ( به جز پرواز برگشت از استانبول به تهران )  پذیرایی ضعیفی از مسافران انجام داد که شامل یک تکه نان با پنیر پیتزا بود.

طول پرواز از تهران تا استانبول  3 ساعت و سی دقیقه و طول پرواز استانبول تا بلگراد حدود 2 ساعت بود. در مسیر رفت از اونجایی که ما ساعت 9 صبح به فرودگاه آتاتورک رسیدیم و پرواز ما به مقصد بلگراد ساعت 5 عصر بود و کشور ترکیه نیاز به ویزا برای ایرانیان ندارد بنابراین مدت ترانزیت را در شهر استانبول سپری کردیم.

نزدیکی شهر بلگراد از هواپیما

نمای رود دانوب از هواپیما

دومین گام برای سفر انتخاب محل اقامت در شهرهایی هست که در آن جا اقامت خواهید داشت. بعد از جستجو در سایتbooking.com   هتل 3 ستاره Compass River City را پیدا کردم که در واقع یک کشتی بود که در کنار رود دانوب پهلو گرفته بود و با یک پل آهنی حدودا 20 متری از خشکی تا سوار شدن آن فاصله داشت. بعد از خواندن نظرات مسافران قبلی هتل و ارسال تصاویر آن برای دیگر اعضای گروه این هتل را برای اقامت 4 شب برای 3 اتاق دو تخته رزرو قطعی کردم.

این هتل را من برای افرادی که به هر دلیل توانایی پیاده روی ندارند توصیه نمی کنم چون هتل فاقد آسانسور و از پیاده شدن تاکسی تا رسیدن به اون کمی پیاده روی نیاز است. هزینه اقامت برای هر اتاق دو تخته 153 یورو برای 4 شب ( حدودا نفری 19 یورو بابت هر شب )

تصویری از ورودی به هتل  Compass River City

تصویر طبقه بالای هتل

نمای پشت از داخل هتل

نمای کلی هتل (تصویر از اینترنت)

Compass River City

حالا نوبت می رسید به اقامت 3 روزه ما در شهر نوی ساد , بعد از توافقی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم به جای هتل یک ویلا که البته اونجا بهش میگن آپارتمان Apartment رو برای سه شب رزرو کنیم. انتخاب ما ویلای Ivan Apartment بود که سه اتاق داشت و یک میز بیلیارد , آشپزخانه با تمام امکانات آشپزی , تلویزیون که در زمان بازی های جام جهانی ایران اهمیت بالایی داشت. امتیاز بالای این ویلا و نظرات مثبت مسافران قبلی تصمیم من رو برای گرفتن این ویلا مصمم تر کرد. هزینه اقامت برای هر سه شب 180 یورو (نفری 10 یورو بابت هر شب )

تصویر حیاط داخل ویلا

نمای داخل ویلا از اینترنت

شروع سفر

چون ما ساکن مشهد بودیم حدود 4 روز قبل از سفر تصمیم گرفتیم  بلیط هواپیما از مشهد به تهران را تهیه کنیم که متاسفانه چون کمی دیر اقدام کرده بودیم نزدیک ترین و ارزانترین ساعت پرواز حدود ساعت 8 شب بود.در صورتی که پرواز ما 6 صبح انجام می شد. ناچارا بلیط ها را گرفتیم و راهی تهران شدیم , بعد از رسیدن به فرودگاه مهرآباد به علت اینکه وسایل زیادی نداشتیم و زمان کافی برای رسیدن به فرودگاه بود ترجیح دادیم از مترو استفاده کنیم که از فرودگاه مهرآباد به ایستگاه بیمه , بعد از پیاده شدن به سمت شهید کلاهدوز و تغییر مسیر در دروازه دولت به سمت کهریزک و فرودگاه امام خمینی راه افتادیم . متاسفانه بعد از رسیدن به ایستگاه شاهد متوجه شدیم ساعت کار مترو به سمت فرودگاه علاوه بر هزینه 7500 تومانی فقط تا ساعت 7 بعد از ظهر کار میکند .از اونجا ون نفری 9 هزار تومان گرفت وما را به فرودگاه رساند. البته میدانستم که گران است اما چاره ایی نبود چون ما بودیم و یک ون , همان موقع در فرودگاه مهرآباد باید با تاکسی اینترنتی یا تاکسی خود مهرآباد که ون هاش 90 هزار تومان بود خودمان را به فرودگاه میرساندیم اما فکر کردم مترو گزینه مقرون به صرفه تری است.

رسیدن به فرودگاه امام خمینی در حدود ساعت 11 شب شروع یک انتظار 7 ساعته برای حرکت به سمت بلگراد بود. این مشکل انتظار طولانی برای کسانی شبیه من که تمایل دارند سفری مقرون به صرفه تر داشته باشند و شروع پروازشان را از پایتخت انتخاب می کنند اجتناب ناپذیر است. وزیدن نسیم صبحگاهی به صورتمان در لحظه سوار شدن به هواپیما نوید یک سفر خوب و خاطره انگیز رو به ما میداد.

بعد از رسیدن به استانبول با توجه ترانزیت 10 ساعت ترجیح دادیم وارد ترانزیت نشویم و به خاک ترکیه وارد بشویم. بعد از کنترل پاسپورت , از اونجایی که چمدان هایمان را باید در بلگراد تحویل می گرفتیم بدون هیچگونه وسیله اضافی به سمت ایستگاه مترو فرودگاه آتاتورک رفتیم و با توجه به زمان کم تصمیم گرفتیم به جای رفتن به خیابان استقلال اینبار به منطقه باکرکوی که چند ایستگاه مترو با فرودگاه بیشتر فاصله نداشت برویم. بعد از گشت در مرکز خرید باکرکوی و خرید اندکی از اونجا و صرف نهار فود کورت , به سمت فرودگاه آتاتورک راه افتادیم. از اونجایی که کارت پرواز رو در تهران به ما داده بودند خیالمون از این بابت راحت بود.

بلگراد

بعد از پرواز به سمت بلگراد طبق زمانبندی دقیقا درساعت 17:40 دقیقه به بلگراد رسیدیم. بعد از گذشتن از کنترل پاسپورت که برای من و همسرم بدون هیچگونه سوالی انجام شد اما از خواهر ایشون و همسرش بلیط برگشت و واچر هتل رو خواستند که بعد از کنترل اونها بصورت برخورد کاملا مودبانه اجازه ورود به آنها داده شد. در فرودگاه حدود 150 یورو خورد کردم که البته چند تا صرافی وجود داشت که نرخ هاش با داخل شهر تفاوت آنچنانی نداشت. توصیه میکنم در فرودگاه نرخ های صرافی ها را با هم مقایسه کنید بعد اقدام به فروش ارز و تبدیلش کنید که این کار خیلی ساده است و فقط کافیه عددهای رو تابلو رو با هم مقایسه کنید.

طبق اطلاعاتی که از سایت اتوبوسرانی که واستون قبلا لینکش رو گذاشتم میدونستم بهترین خط برای رسیدن به هتل ما خطهای شماره 72 و 607 هستند.به محض خروجی از فرودگاه اتوبوس خط 72 را دیدم که بعد از سوار شدن نفری 300 دینار از ما در قبال ارایه بلیط که مبلغ 300 دینار روش درج شده بود گرفت و با چمدان هایمان سوار شدیم. حدود نیم ساعت بعد نزدیک هتل رسیدیم و من چون لحظه به لحظه با گوگل مپ آفلاین می دیدم کجا هستیم به محض نزدیک شدن به هتل پیاده شدیم.

در فرودگاه شما میتونید سیم کارت تهیه کنید یا از رومینگ در بلگراد استفاده کنید اما ما ترجیح دادیم این کار رو نکنیم چون تقریبا نیازی بهش نداشتیم. ضمن اینکه راحت شدن از تماس های تلفنی کاری در طول سفر آرامش بیشتری را واسم به دنبال داشت.

در ایران من نقشه شهر بلگراد رو بصورت آفلاین روی گوگل مپ موبایلم دانلود کردم که به نظرم ضروری ترین کار در سفر همین کار هست که در زمان نداشتن اینترنت به تمام نقشه شهر دسترسی کامل داشته باشید , در هتل wifi پر سرعت وجود داشت که امکان تماس اینترنتی با خانواده امان را در اختیارمان قرار میداد و در بعضی از اتوبوس ها هم اینترنت رایگان بود.

بعد از پیاده شدن از اتوبوس و حدود 5 دقیقه پیاده روی به هتل Compass river City رسیدیم. به محض ورود کل وجه اقامتمان را پرداختیم و اتاقهایمان را تحویل گرفتیم. اتاقها در طبقه پایین کشتی تقریبا زیر آب بود. احساس کردم تصاویر اتاقها در بوکینگ با اتاقهایی که تحویل گرفتیم مغایرت دارد از این جهت با اعتراض  مودبانه من که این مورد را در سایت booking خواهم نوشت , پذیرش بدون گرفتن هر گونه وجه اضافی و با عذرخواهی اتاقمان را از طبقه پایین که اتاق استاندارد بود به اتاق پرمیوم در طبقه همکف منتقل کرد. پذیرش هتل نیز هزینه مابه تفاوت اتاق ها را جهت رضایتمندی از ما نگرفت. ضمن اینکه هتل در کمال تعجب هیچ وجهی بابت ضمانت در طول مدت اقامت که در بعضی از کشورها رایج است را از ما نگرفت. به محض رسیدن به هتل بازی ایران با اسپانیا شروع شد که علیرغم نبود تلویزیون در هتل ما توانستیم به لطف اینترنت پر سرعت بازی را به خوبی ببینیم .

صبح حدود ساعت 7 برای صرف صبحانه به طبقه بالای هتل رفتیم , صبحانه هتل به اندازه یک هتل 4 ستاره تاپ بود , میوه های مختلف , کره , انواع مربا , عسل , شیر , اوت میل , سوسیس ,انواع طبخ تخم مرغ , سیب زمینی سرخ شده , تنوع بالای نوشیدنی از شکلات داغ تا نسکافه , قهوه , چای و آبمیوه های مختلف , انواع نان , انواع سس و گوشت همبرگری که بعد از پرسیدن من بابت حلال بودن نوع گوشت , گفت که از گوشت گوسفند و برای رضایتمندی مسافران مسلمان از نوع حلال هست , اما سوسیس و کالباس آن حلال نیست . این صداقت در گفتار تقریبا در تمامی شهر به خوبی دیده می شود.

بر خلاف هتل های دیگری که من اقامت داشتم شما میتوانستید دو بار هم به میز صبحانه بروید و کسی در زمان صبحانه کارتی را چک نمی کند و همین که مسافر هتل هستید برای تردد شما در ساعت صبحانه از 7 تا 11 کفایت می کند.

حدود ساعت 9 صبح تصمیم گرفتیم طبق برنامه قبلی دیدنی های شهر را از کلیسای جامع سنت ساوا Saint Sava شروع کنیم. از اونجایی که مکان هایی که می خواستیم ببینیم در یک مسیر بود ترجیح دادیم بعد از رسیدن به کلیسا الباقی مسیر را جهت دیدن مکان هایی از جمله موزه نیکولا تسلا , کلیسای سنت مارک , ساختمان پارلمان , خیابان اسکالدریا , میدان جمهوری , خیابان کنزو میهانلو و محوطه باستانی کالامگدان پیاده طی کنیم .حسن پیاده روی در این است که علاوه بر دیدن مکانهای دیدنی با شهر و مردمانش به خوبی آشنا می شوید .

چون 6 نفر بودیم به دو دسته 3 سه نفره تقسیم و دو تاکسی از روبروی هتل گرفتیم که بعد از روشن کردن تاکسیمتر هزینه مسیر از روبروی هتل  واقع در بلوار نیکولا تسلا تا کلیسای جامع Saint Sava برای هر تاکسی حدود 300 دینار شد.

تصویر کلیسای Temple of Saint Sava

تصویر سقف کلیسا

موقعیت اون رو نقشه

map-Temple of Saint Sava.png

کلیسای ارتدوکسی سنت «ساوا (Sava) یکی از جاذبه‌های دیدنی مهم این شهر است. این بنا دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس جهان و یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های بلگراد نیز به شمار می‌رود. ساخت کلیسای سنت ساوا در سال ۱۹۳۵ آغاز شد وروند ساخت به خاطر جنگ جهانی دوم و بمباران بلگراد و بعدتر به خاطر حکومت کمونیستی متوقف شد و تا سال ۱۹۸۵ نیز ادامه پیدا نکرد. فضای داخل کلیسا را از سنگ‌های پرداخت شده ساختند، اما سر در ورودی از مرمر سفید شگفت انگیز و گرانیت ساخته شد. گنبدهای باشکوهی که صلیب‌های طلایی دارند بسیار خیره کننده هستند. محله‌ای که کلیسا در آن قرار دارد، با مجموعه وسیعی از پیاده‌روها، حوضچه‌ها و باغ‌ها محصور شده است که از تمام نقاط شهر قابل تماشا خواهد بود.

بعد از رسیدن به کلیسای زیبای سنت ساوا و خرید نماد کوچکی از شهر بلگرادکه در محوطه کلیسا تهیه کردیم به سمت موزه نیکولا تسلا براه افتادیم.توصیه میکنم خریدن نماد کوچکی از هر شهر یا کشور را جز  برنامه هایتان داشته باشید که بعدا با دیدن اون خاطرات خوب سفر برایتان تداعی می شود.

از کلیسای سنت ساوا تا موزه نیکولا تسلا رامیتوانید پیاده در عرض 5 دقیقه طی کنید که   موقعیت دو مکان را برای شما در این تصویر می گذارم.

map-Nikola Tesla Museum.png

ترجیح دادیم کمی مسیرمان را منحرف کنیم و از بازار معروف کالنیک هم دیدن کنیم. البته چیز خاصی دربازار جز میوه و گل و لوازم قدیمی وجودنداشت امادیدن میوه های با کیفیت , ما را برای خریدشان وسوسه کرد. چون تجربه خوردن میوه بلو بری Blue Berry را نداشتم هم نوع وحشی و هم نوع گلخانه ایی راتهیه کردم . موقعیت بازار نسبت به کلیسا سنت ساوا را میگذارم که اگه دلتان خواست از این بازار نیز دیدن کنید.

بعد از رسیدن به موزه نیکولا تسلا و منتظر ماندن در صف و پرداخت 250 دینار ورودی برای هر نفر وارد موزه شدیم .

تصویری از موزه نیکولا تسلا

موزه نیکولا تسلا , یکی از مکان های دیدنی و شگفت انگیز شهر بلگراد است . نیکولا تسلا یکی از دانشمندان و مخترعین بسیار خوب و سرشناس صربستانی بود .آخرین درخواست وی این بود که پس از مرگش تمامی اموالش , در پایتخت صربستان بماند و در آنجا نگهداری شود . با توجه به درخواست او , اموال این مخترع بزرگ , امروزه در موزه ای شخصی و به نام خودش و نیز در خانه مسکونی بسیار زیبا که در سال 1929 ساخته شده است , نگهداری می شود . اموال و میراث خصوصی و شخصی نیکولا تسلا که شامل : دست نوشته ها و نیز طرح های او از اختراعاتش بوده است , در این موزه فوق العاده نگهداری می شود . کارها و وسایل تسلا به قدری اهمیت دارند که تمامی آنها جزئی از برنامه میراث مستند جهانی یونسکو به حساب می آیند .

بعد از حدود 10 دقیقه پیاده روی از موزه نیکولا تسلا و گذشتن از پارک زیبای تاشمدان Tashmajdan    به کلیسای سنت مارک  Church of Saint Mark  رسیدیم.  این کلیسا در انتهای پارک قرار دارد که نقشه آن را جهت راحت تر پیدا کردن برایتان می گذارم .

کلیسای Saint Mark

تصویر کلیسای Saint Mark

ساخت کلیسای سنت مارک بین دو جنگ جهانی از سال 1931 آغاز و در سال 1940 تکمیل شد و یکی از بزرگترین کلیساهای صربستان محسوب می شود.بر روی دیوراهای داخلی این کلیسای زیبا، نقاشی های فوق العاده به چشم میخورد.. کلیسا دارای دو گنبد اصلی و سه گنبد کوچکتر می باشد و روی هر یک از گنبدهای آبی رنگ صلیبی افراشته شده است و ساختمان آن از آجرهای مسی ساخته شده است.این کلیسای جامع با تمام تاریخ کهن و شگفتی هایش از جاذبه های گردشگری صربستان به شمار می رود. ساختمان پارلمان نیز در نزدیکی کلیسای سنت مارک واقع شده است  که من در تصویر موقعیت آن را برایتان مشخص کرده ام.

موقعیت ساختمان پارلمان نسبت به کلیسای سنت مارک

تصویر ساختمان پارلمان از اینترنت

تصویر ساختمان پارلمان

در روبروی ساختمان پارلمان تصویر صرب هایی که در جنگ ناتو و آمریکا با صربستان کشته شده بودند را نصب کرده بودند  همانطور که می دانید در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۹ یوگسلاوی پذیرفت که از کوزوو عقب‌نشینی کند و شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای یک حکومت موقت به سرپرستی سازمان ملل را در کوزوو ایجاد کرد که در عمل به معنی جدایی این منطقه از یوگسلاوی بود.

مردم صربستان به دلیل تقسیم شدن کشورشان در پی این جنگ از آن اتفاق با ناراحتی یاد می کنند که به نظرم برای مردم هر کشوری که قسمت هایی از خاکش را از دست داده باشد اتفاق جالبی نیست. متاسفانه قدرتهای بزرگ دنیا جهت تضعیف یک کشور به بهانه های قومی و مذهبی از هر راهی برای تقسیم کردن کشورها استفاده می کنند چون قطعا هر کشوری با داشتن تنوع قومی و فرهنگی و خاک وسیع قدرت بیشتری نسبت به کشورهای کوچک تر خواهد داشت و با این کار رقبای مالی و نظامی کشور ها را به آسانی تضعیف می کنند.

با حدود 5 دقیقه پیاده روی از ساختمان پارلمان به خیابان اسکادارلیا Skadarlija Street رسیدیم که متوجه شدیم که این خیابان در شب بسیار زیباست و پذیرای گروه های موسیقی و شام محلی می باشد.

خیابان اسکادارلیا

در نزدیکی ساختمان پارلمان ,  میدان جمهوری و مجمسه یادمان شاهزاده میهایلو قرار دارد که با یک دقیقه پیاده روی می توانید به ابتدای خیابان کنزومیهانلو برسید. خیابانی زیبا شبیه خیابان استقلال استانبول یا خیابان تارگوی در باکو که شاید با معماری جذاب تر اروپایی می باشد.

موقعیت میدان جمهوری بر روی نقشه

map-Republic Square.png

تصویر میدان جمهوری

میدان جمهوری بلگراد

در این خیابان اگر از میدان جمهوری وارد بشوید میتوانید برند های مختلف لباس را مشاهده کنید. در انتهای خیابون کنزو میهانلو یک مجتمع تجاری وجود دارد که برندهای معتبر تری را در آن میتوانید پیدا کنید ولی در کل میتوانم بگم بلگراد مکان مناسبی برای خرید نیست و شاید هم زمان سفر ما وقت خوبی برای این کار نبود.

تصویر خیابان کنزو میهانلو

خیابان کنزو میهانلو

بعد از دیدن مجتمع تجاری آخر خیابان کنزومیهانلو به محوطه باستانی کالِمِگدان Kalemegdan Towers  رسیدیم.  به خاطر پیاده روی خیلی زیاد واقعا خسته شده بودیم و تصمیم گرفتیم دیدن این محوطه را به روز بعد موکول کنیم. اما ناگهان یک قطار کوچک شبیه قطارهایی که در شهربازی ها وجود دارد را مشاهده کردیم که با قیمت مناسب نفری 150 دینار در مدت 20 دقیقه تمام مناظر دیدنی محوطه باستانی را نشانمان داد. از داخل قطار میتوانستیم به راحتی همه مکان های دیدنی را ببینیم.

تصاویر محوطه باستانی کالمگدان

محوطه باستانی کالمگدانمحوطه باستانی کالمگدانمحوطه باستانی کالمگدانمحوطه باستانی کالمگدانمحوطه باستانی کالمگدان

حسابی خسته شده بودیم و تقریبا غروب آفتاب بود که ترجیح دادیم برای استراحت به هتل برگردیم. مسیر مناسبی برای اتوبوس به خیابان نیکولا تسلا وجود نداشت ضمن اینکه دوبار سوار اتوبوس شدن میتوانست هزینه بیشتری نسبت به تاکسی برای ما داشته باشد به همین دلیل از یک رهگذر خواستم که برایمان تاکسی بگیرد. رفتار مردم صربستان با توریست ها بسیار مودبانه بود و اگر کاری ازشون میخواستی بعید بود دریغ کنند. طبق صحبت هایی که با جوان های صربستان که خوشبختانه تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشتند متوجه شدم که به این تفکر رسیده اند که توریست اهمیت زیادی برای اقتصاد کشورشان دارد و به این دلیل کاملا برای کمک کردن به توریست ها پیش قدم می شدند.

طبق هزینه تاکسیمتر حدود 400 دینار تا رسیدن به هتل compass river پرداختیم. با توجه به وجود رستوران های زیادی که در امتداد رود دانوب وجود دارد قدم زنان جهت صرف شام به یکی از رستوران ها رفتیم. منو غذا ها بین 300 تا 1500 دینار بود.

صبح جمعه تصمیم گرفتیم به مرکز خرید IKEA برویم , وقتی روی نقشه IKEA را جستجو می کنید چند مکان در بلگراد را برای شما می آورد. یکی در ابتدای خیابان کنزومیهانلو هست که در واقع یک نمایندگی کوچک می باشد و تقریبا بقیه موارد هم به جز این جایی که براتان در تصویر مشخص می کنم یک نمایندگی کوچک می باشد.

تصمیم گرفتیم به فروشگاه اصلی برویم و مجبور بودیم از خط شماره 70 اتوبوس استفاده کنیم , چون هزینه تاکسی حدودا 2000 دینار بود که هزینه زیادی بود. در طی مسیر با اتوبوس شما تقریبا از شهر خارج می شوید و آخرین ایستگاه همان مرکز خرید IKEA است. وسعت فروشگاه دقیقا با فروشگاه IKEA  در فروم استانبول برابری می کند , حتی نقشه داخل ساختمان هم یک شکل و یک اندازه بود. درطول مسیر جلوه دیگری از خانه های بلگراد را می بینید که بسیار زیبا و اروپایی بودند . با اینکه از مرکز شهر حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه تا رسیدن به مقصد فاصله دارید اما فرصت خوبی هم به شما بابت دیدن مناظر شهری می دهد که خودش میتواند یک گشت شهری محسوب شود. به نظرم اگر خرید هم نداشتید اتوبوس خط 70 به سمت IKEA رو سوار شوید و برید و برگردید که دیدن خانه های اطراف جاده خالی از لطف نیست. در IKEA   رستورانی وجود دارد که میتوانید بصورت سلف سرویس نهار را بخورید البته تفاوتش با سلف سرویس های مرسوم در این مورد است که هر تکه غذا از جمله سس هایی که بر می دارید حساب می شود که هزینه آن نسبت به سایر رستوران ها زیاد می شود . اما چون رستوران دیگه ایی آن نزدیک نیست شما انتخاب دیگری نخواهید داشت.

بعد از کلی خرید با همان خط شماره 70 به نزدیک هتل برگشتیم تا بعد از گذاشتن خریدها در هتل و استراحت اندک آماده برای صرف شام شویم.

برای شام هیچ جا جذابتر از خیابان اسکادارلیا Skadarlija Street  نمی توانست باشد , خیابانی که با موسیقی زنده در کنار میز شام شما میتواند لذت شام را برای شما چند برابر کند. البته خوشمزگی  ,  لذیذی و تنوع غذاهای رستوران حق هرگونه انتخابی را برای شما نیز باز می گذارد. هزینه شام حدود 500 تا 2000 دینار برای هرنفر بود که کاملا ارزشش را داشت.توصیه می کنم در سفر به بلگراد حتما لذت شام خوردن در یکی از رستوران های این خیابان را تجربه کنید.

تصویر از اینترنت

برای برگشت  به هتل از آنجایی که تاکسی با هزینه اتوبوس تفاوت چندانی نداشت بوسیله تاکسی با هزینه حدود 450 دینار برای هر ماشین به هتل برگشتیم. تصمیم گرفتیم به منطقه شهر قدیمی زِمون (Zemun) برویم , از اونجایی که هتل ما در نزدیکی منطقه زمون بود پیاده به سمت زمون راه افتادیم. زمون در گذشته شهری در حومه امپراتوری اتریش بوده که پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ میلادی، به طور رسمی به کشور صربستان پیوسته بود.  یکی از مهم‌ترین بناهای این شهر تاریخی، برج گاردو (Gardoš Tower) است که توسط مجارستانی‌ها ساخته شده و در میان خرابه‌های قرون وسطایی قرار دارد که به نوعی نمادی از این شهر محسوب می‌شود. از بالای این برج می‌توان منظره‌ای از کل شهر را مشاهده کرد. من در منطقه زمون جز خونه های قدیمی و دستفروش هایی که جنس خاصی برای فروش نداشتند مورد بیشتری ندیدم , به نظرم رفتن به اونجا جز صرف وقت چیز دیگه ایی نداشت.

بعد از آن به مرکز خرید Macro رفتیم و نکته مثبت این بود که  باهتل ما 5 دقیقه پیاده روی داشت . ضمنا ساعت 10 شب در بلگراد تقریبا تمامی فروشگاه ها به جز کافه ها و رستوران ها شروع به بسته شدن می کردند که علاوه بر ایجاد پیک ترافیک و گران شدن نرخ تاکسی ها , شهر رفته رفته حالت سکوت به خودش می گرفت.

از آنجایی که تصمیم داشتیم 3 روز آخر سفر را در شهر نوی ساد دومین شهر بزرگ در صربستان بگذرانیم روز چهارم صبح به ایستگاه پایانه در شهر بلگراد رفتیم.ایستگاه پایانه اتوبوس و قطار در نوی ساد دقیقا در یک نقطه واقع شده است  و با حدود 200 متر فاصله از هم قرار دارند.

نووی ساد

تصمیم گرفتیم با اتوبوس به نوی ساد برویم . حدودا هر یک ساعت یکبار اتوبوس به سمت نوی ساد و بالعکس در مسیر است که شما میتوانید راحت و بدون نگرانی با تهیه بلیط حدود 300 تا 450 دینار (قیمت نوع اتوبوس ها بستگی دارد.) عازم شوید.حتما در گرفتن اتوبوس یک نکته را در نظر بگیرید , بعضی از اتوبوس ها مستقیم می رفتند که طول مسیر حدود 1 ساعت و 15 دقیقه می شود اما بعضی از اتوبوس ها از چند شهر گذر می کردند که باعث می شد طول مسیر حدود سه ساعت شود حتما قبل از تهیه بلیط بپرسید که دایرکت Direct است یا نه   که زمان ماندن شما در اتوبوس زیاد نشود .

بعد از رسیدن به نوی ساد , با صاحب ویلایی که اجاره کرده بودم بوسیله موبایل آقای جوانی که تلفنش رابصورت داوطلبانه در اختیار من قرار داد تماس گرفتم, صاحب ویلا از شنیدن صدای من ابراز خوشحالی کرد و گفت منتظرتان هستم.. با هزینه هر تاکسی حدود 1000 دینار به درب ویلا IVAN APARTMENT  رسیدیم و با استقبال گرم ایوان صاحب ویلا روبه رو شدیم  . متاسفانه یک اشتباهی که مرتکب شدم گرفتن تاکسی از پایانه بود . فکر نمی کردم تفاوت چندانی با تاکسی های داخل شهر  داشته باشد اما بعدا متوجه شدم تقریبا 4 برابر تاکسی های داخل شهرکرایه را حساب کرده است.

ظرفیت ویلا 6 نفر شامل سه اتاق خواب مبله « میز بیلیارد و آشپزخانه با امکانت آشپزی بود. ویلا به شکل عجیبی تمیز بود وتقریبا برق پارکت های کف کاملا جلوه داشت. وقتی متوجه شد که ما مسلمان هستیم به ما گفت که مطلقا هیچ حیوانی در این طبقه رفت و آمد نمی کند و حتی مهمان ها اجازه آوردن حیوان خانگی را نخواهند داشت. از آنجایی که قبلا تلفنی از بودن وسایل آشپزی از ایوان پرسیده بودم یک باربیکیو در انتهای حیاط  را که مقدار زیادی ذغال آماده کرده بود را  نیز به من نشان داد.  و بعد کلید را به ما سپرد و گفت هر موقع کاری داشتید با من تماس بگیرید.

هزینه برای سه شب اقامت و اجاره دربست 180 یورو بود. خود ایوان به همراه خانم و 2 فرزند خردسالش در طبقه پایین زندگی می کرد البته یک گربه و یک سگ خانگی هم در طبقه پایین جزو ساکنینش به حساب می آمدند .گربه ایوان به علت سن بالایی که داشت هیچ علاقه به اومدن به طبقه بالا نداشت و ترجیح میداد که در حیاط بدون توجه به رفت و آمد ما استراحت کند.

ایوان گفت باید به اداره پلیس بروید و بگویید که محل اقامتتان در یک ویلای شخصی است و یا پاسپورت هایتان را به من بدهید که من این کار را برایتان انجام بدم که من ترجیح دادم با دادن پاسپورت از وقت خودم در نوی ساد بیشتر استفاده کنم.فردا صبح ایوان با دیدن من پاسپورت هایمان را با یک کارت سفید که مشخصات ما رو نوشته بود پس داد و گفت موقع خروج از کشور صربستان این کارت را باید داشته باشید که البته کسی موقع خروج از صربستان کارت را چک نکرد .

اقامت در نوی ساد را من بیشتر از یک یا دو روز توصیه نمی کنم اما اگر یکی از دلایل سفرتان استراحت در شهری آرام است انتخاب مدت زمان بیشتر در نوی ساد میتواند برایتان راضی کننده باشد , مدت اقامت ما در نوی ساد 3 شب بود.

تصاویر میدان آزادی نووی ساد

میدان آزادی نووی ساد

مرکز شهر Novi Sad در اطراف میدان آزادی (Trg Slobode) واقع و در بین دو ساختمان برجسته شهر قرار دارد. کلیسای جامع کاتولیک مخالف تالار شورای شهر رنسانس است که توسط مجسمه ای از بزرگترین سیاستمدار نووی ساد ، سوتوثار میلتیک Svetozar Miletić تقسیم شده است. بسیاری از مهمترین رویدادهای سیاسی و فرهنگی در تاریخ شهر در اینجا اتفاق افتاده و به عنوان یک محل بزرگ ملاقات در عصر مدرن عمل می کنند.

تصویر مجسمه ای بزرگترین سیاستمدار نووی ساد، سوتوثار میلتیک Svetozar Miletić

تصویرکلیسای جامع کاتولیک

این ساختمان باشکوه، جایگزینی است برای کلیسای قدیمی تری که در جریان انقلاب 1848 تخریب شد.ساخت این کلیسای کاتولیک تنها در عرض چند سال و در سال 1894 به پایان رسید. طراحی این کلیسا به سبک گوتیک جدید و با الهام از معماری امپراتوری اتریش-مجارستان انجام شده است. نمای بیرونی کلیسا، توجه شما را به مناره ی مخروطی شکل آن جلب می کند که با کاشی های لعابی ساخت بهترین کارگاه های مجارستان تزیین شده است. پنجره های رنگی بلند کلیسا از بوداپست آمده اند و محراب اصلی آن در ایالت تیرول اتریش ساخته شده است.

تصاویر محوطه میدان آزادی نوی ساد

محوطه میدان آزادی نوی سادمحوطه میدان آزادی نوی سادمحوطه میدان آزادی نوی ساد

اطراف این کلیسا کافه های فراوان وجود داره که میتونید قهوه و چای و یا بستنی بخورید و یا اگر دوست داشتید از فروشگاه های لباس خرید کنید . البته توصیه می کنم اگر خریدی دارید در بلگراد انجام بدید چون تنوع فروشگاه ها قطعا در پایتخت بیشتر و قیمت ها مناسبتر است اما در نووی ساد هم میتوانید اگر شانس یارتان باشد از  بعضی فروشگاه ها که تخفیف زده اند خرید خوبی داشته باشید.

در میدان آزادی تصمیم گرفتیم برای نهار به یک رستوران معروف قدیمی بنام سوکاچ که در سال1924 تاسیس شده بود برویم , با توجه به اعلام زمان پیاده روی در گوگل مپ میتوانستیم با 5 دقیقه پیاده روی به آن رستوران برسیم. رستوران به سبک کلاسیک و خیلی جالب طراحی شده بود  , از لباس شو من های قدیمی تا تلویزیون  ومبلمان های قدیمی و ... در طراحی استفاده شده بود

سردر رستوران

رستوران سوکاچ

تصویر گوگل مپ جهت رفتن به رستوران سوکاچ

چواپی (Ćevapi) یکی از محبوب‌ترین غذاهای منطقه بالکان به حساب می‌آید که تقریبا در همه رستوران‌های صربستان به عنوان یک غذای سنتی سرو می‌شود. از آنجایی ک تعریف این غذای محلی را بسیار شنیده بودم  چواپی سفارش دادم اما بعد از سفارش و تست کردن زیاد به مزاجم سازگار نیامد چون بیشتر شبیه سوسیس بود.

غذای معروف صربستان چواپی (Ćevapi)

در نزدیکی این رستوران کلیسای دیگری به نام سیناگوگا Novi Sad Synagogue  نیز وجود دارد و به عنوان نقطه عطفی تاریخی شناخته شده است . در حال حاضر، کنیسه برای مراسم مذهبی استفاده نمی شود و برای بسیاری از کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی استفاده می شود.  دیدن این بنا اگر به معماری علاقه مند باشید احتمالا برایتان جذاب باشد اما به نظرم بیشتر شبیه به سفارت خانه واتیکان در تهران بود تا یک کلیسایی که جز دیدنی های یک شهر باشد.

بنا به توصیه صاحب ویلا ایوان , متوجه شدیم که چیزی به عنوان تاکسی خالی در شهر عملا وجود ندارد و بهترین راه برای گرفتن تاکسی درخواست از جوانهایی هست که به راحتی با تلفن این کار را برای شما انجام خواهد داد و نرخ تاکسی بین 150 تا 250 دینار برای هر ماشین بود. البته اگر سیم کارت تهیه کرده باشید فکر کنم نرم افزار تاکسی اینترنتی در بلگراد به نام گرب Grab وجود داره که میتوانید ازش استفاده کنید که نرخش تفاوتی با اینکه کسی برایتان تماس بگیرد نداشته باشد.

تصاویری از شهر نوی ساد

روز بعد به ساحل رفتیم از آنجایی که ساحل شنی نووی ساد در کرانه ی دانوب، واقعا دیدنی است. خیلی از توریستهایی که هتلشان در بلگراد بود صبح برای دیدن ساحل به نووی آمده بودند و شب مجدد به بلگراد بر می گشتند . رستوران ها و کافه های ساحلی با صندلی های چوبی یا آفتاب گیر، روزتان را در ساحل یکی از زیباترین رودخانه های اروپا زیبا می کند.در دانوب می توانید تنی به آب نیز بزنید و تفریحات ساحلی هم مثل کایاک سواری ، یک زمین گلف کوچک ،والیبال ساحلی و چند زمین برای بازی بچه ها وجود دارد.در زمان جشنواره ی اگزیت، گروه های موسیقی خیابانی هم در این ساحل به اجرای زنده می پردازند  .اما متاسفانه این جشنواره یک هفته بعد از خروج ما از صربستان شروع می شد سعی کنید زمان سفرتان را با این جشنواره تنظیم کنید چون در زمان این جشنواره شهر سراسر از موسیقی و هیجان می شود و هنرمندان در سه بخش اصلی پاپ و راک، حرکات موزون، و هاردکور و متال به روی صحنه می روند.

تصویری از ساحل

بعد از خروج از ساحل دوچرخه های دونفره و چهارنفره ای برای گشت وجود داشت برای مدت 30دقیقه 200 دینار پرداخت کردیم و کلی از طبیعت  بی نظیر نووی ساد که همراه با نم های باران بود لذت بردیم در مسیر دوچرخه برج ساعت پترووارادین، قابل رویت بود این برج متعلق به عصر باروک است و در بالای یکی از دروازه های مجموعه ی پترووارادین قرار گرفته است.  در صفحه ی ساعت این برج، اشتباهی به چشم می خورد؛جای عقربه ی کوچک و بزرگ این ساعت با هم عوض شده است و عقربه ی بزرگ، نشان دهنده ی ساعت است. این کار برای این انجام شده که ماهیگیران پایین دستِ دانوب بتوانند از فاصله ی دور هم ساعت را بخوانند.برای دیدن این برج به همان فاصله دور اکتفا کردیم .

تصویر برج ساعت پترووارادین

بعد از اتمام اقامت سه روزه ما در شهر نوی ساد , با اتوبوس به بلگراد برگشتیم , در بلگراد با هزینه 1500 دینار برای هر تاکسی به فرودگاه نیکلا تسلا رفتیم و بدون هیچ گونه مشکلی با زدن مهر خروج بر روی پاسپورت به سالن ترانزیت رسیدیم. توصیه می کنم که دینارهای اضافه را قبل از گیت کنترل پاسپورت تبدیل کنید چون در سالن ترانزیت هیچ صرافی وجود ندارد و من مجبور شدم بعد از رسیدن به استانبول با نرخ خیلی بد دینارهایم را تبدیل به یورو کنم . بعد از ترانزیت سوار هواپیمای ایرباس از هواپیمایی اطلس گلوبال شدیم و چون کارت پرواز این طرف مسیر را هم در بلگراد گرفته بودیم به سرعت به گیت مورد نظرمان رسیدیم. دو نکته را مسافرانی که مثل من با یک توقف به مقصد می روند در نظر داشته باشند : اولا داشتن دو مقصد را به مسولین گیت پرواز یادآور بشوند که در ترانزیت با توجه به داشتن کارت پرواز دوم جهت دریافت آن معطل نشوند و چمدان هایشان مستقیم به مقصد برود. نکته دوم اگر مدت ترانزیتشان کمتر از 3 ساعت است و تمایلی به خروج از فرودگاه ندارند نیازی نیست که به گیت کنترل پاسپورت بروند چون در فرودگاه ها میتوانند از قسمت ترانزیت مستقیم به گیت وودی پرواز بروند البته اگر کشوری که درآن توقف دارند برایشان منع ویزا نداشته باشد مثل کشور ترکیه که به راحتی می توانید وارد خاک ترکیه بشوید و از گشت و گذار در آن لذت ببرید.

بعد از تاخیر یکساعته به خاطر شرایط جوی فردوگاه آتاتورک به تهران پرواز کردیم , در فرودگاه امام خمینی با یک ون به هزینه 90 هزارتومن به فرودگاه مهرآباد رفتیم و بعد از سوار شدن به هواپیما بعد از حدود 1 ساعت و 10 دقیقه در حدود ساعت 5 عصر در مشهد بودیم.

هزینه های سفر :

• بلیط رفت و برگشت به تهران حدودا نفری 300 هزار تومان
  • بلیط بلگراد نفری 2میلیون و 200 هزار تومان
  • خروجی نفری 220 هزار تومان
  • کل هزینه در طول 7 شب در زمان اقامت در کشور صربستان به همراه هزینه های هتل و ویلا برای هر نفر 250 یورو