بلگراد مقصدی سبز، آرام و امن

گوشه‌ای سبز، آرام و امن!  + تصاویر

سفر به شهری سبز، آرام و امن

سلام خدمت دوستان وهمراهان سایت لست سکند که این سفرنامه رو مطالعه میکنند. من درسفر یک هفته ای به کشور صربستان از دو شهر "بلگراد" و "نووی ساد" بازدید کردم و تلاش کردم تا در این سفرنامه اطلاعاتی که یک گردشگر به آن نیاز دارد را دراختیارتان قرار دهم. سفرنامه من شامل دو بخش است که بخش اول اطلاعات کلی در مورد مقصد سفر که از مطالعه سایتهای گردشگری و تجربیات سفرنامه های گذشته، جمع اوری شده و قسمت دوم تجربه شخصی خودم از سفر به دو شهر بلگراد و  نوی ساد، که سعی خواهم کرد تمام جزییات لازم را در اختیارتان بگذارم.

اوایل فصل بهار97بود که تصمیم گرفتم به یک سفر خارجی کم دردسربروم و با توجه به اینکه از شهریور 96 ویزای کشور صربستان برای ایرانی ها لغو شده بود و میتوانستم بدون طی مراحل وقت گیر و هزینه بر دریافت ویزا به این کشور سفر کنم، مقصد رو شهر بلگراد در کشور صربستان در نظر گرفتم. و بلافاصله در مورد نحوه رفتن، اقامت و دیدنیهای شهر بلگراد و شهرهای اطراف شروع به تحقیق کردم.ابتدا اطلاعاتی کلی وثابت را برایتان بازگو میکنم و در ادامه برنامه سفر را توضیح خواهم داد.از آنجا که سفر من یک هفته ای بود تلاش کردم از تمامی امکاناتی که یک شهر میتواند در اختیار یک گردشگر قراردهد استفاده کنم. بنابراین سفرمن ترکیبی از بازدیداز بناهای تاریخی و باارزش، خرید، وقت گذرانی در رستوران و کافه های مختلف شهر بلگراد و غیره است. پس شما میتوانید براساس نوع سفر و مدت اقامتتان برنامه ریزی مخصوص به خود، برحسب علاقمندی تان داشته باشید.

اطلاعات کلی کشورصربستان

صربستان در اروپا، در شبه‌جزیره بالکان، جایی که پیوندگر میان مرکز، جنوب و شرق اروپاست واقع شده. رودخانه پرآب دانوب در یک‌سوم شمال کشور جاری است. طول ۵۸۸ کیلومتری این رودخانه در کشور، مرز با کرواسی و بخشی از مرز با رومانی را تشکیل داده‌است.بیش از یک چهارم (27%)سرزمین صربستان پوشیده از جنگل است. وجود دشت های وسیع و حاصلخیز و آب و هوای مناسب این کشور را به یکی از مراکز تولیدات کشاورزی در منطقه تبدیل کرده است. شرایط طبیعی صربستان به‌گونه‌ای است که بهره‌مند از دشت‌های کوچک و بزرگ است.

تصویر شماره 1:موقعیت کشور صربستان

• ساعت رسمی کشور در حال حاضر ۲ و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.
  • زبان رسمی این کشور، صربی است، اما اکثر افراد به ویژه جوانان توانایی صحبت به زبان انگلیسی را دارند و شما مشکلی برای برقراری ارتباط ندارید.
  • دین و مذهب:برای قرن‌ها دین‌های ارتدوکس و کاتولیک و پس از آن اسلام در این کشور نفوذ داشته‌اند. صربستان از لحاظ مذهبی یکی از ناهمگون‌ترین کشورهای قاره اروپا ‌است. استان کوزوو با ۹۰ درصد مسلمان، استان وُیوودینا با ۲۵ درصد کاتولیک یا پروتستان و صربستان مرکزی و بلگراد با بیش از ۹۰ درصد مسیحی ارتودوکس نشاندهنده این گوناگونی است.
  • نوع برق شهری:برق شهری در بلگراد ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع F هستند.
  • شهرهای مهم صربستان:بلگراد، نوی ساد، نیش، کراگوبواتس، سوبوتیتسا
  • واحد پول:دینار صربستان (RSD)

تصویر شماره 2:اسکناس های رایج صربستان

شماره های اضطراری:

• کد کشور:۳۸۱+
  • پلیس ۹۲
  • آتش نشانی ۹۳
  • آمبولانس ۹۴
  • ساعت گویا ۹۵

آب و هوای شهر بلگراد

بلگراد آب و هوای معتدل قاره‌ای با چهار فصل متمایز دارد. پاییز طولانی‌تر از بهار است. در فصل زمستان هم سرمای شدید در این شهر وجود ندارد و تعداد روزهایی که دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد، به طور میانگین ۲۱ روز است. ژانویه، سردترین ماه سال و فصل بهار کوتاه و بارانی است. آگوست با دمای میانگین ۲۲.۵درجه سانتی گراد, گرم ترین ماه سال است. ژانویه با ۱.۱ درجه سانتیگراد کمترین میانگین دما را در تمام سال دارد .بارندگی در بلگراد در تمام سال بسیار زیاد است. این اتفاق حتی در خشک ترین ماه سال نیز رخ می دهد.. متوسط دما در اینجا ۱۲.۳ سانتی گراد است. در اکتبر میزان بارش در کمترین حد خود قرار دارد بیشترین میزان بارش در ژوئن رخ می دهد.

بهترین زمان سفر به بلگراد

بهترین زمان سفر به صربستان و بلگراد از ماه می (اردیبهشت) تا سپتامبر (شهریور) است. در این مدت هوا برای سفر مساعد است و گردشگران زیادی در این بازه زمانی به صربستان سفر می کنند. البته در ماه های جولای(تیر) و آگوست(مرداد) ممکن است هوا کمی گرم باشد، پس اگر گرمای هوا اذیتتان می کند ماه های دیگری را برای سفر به صربستان انتخاب کنید. به طورمعمول ماه سپتامبر (شهریور) شلوغترین ومحبوبترین زمان برای سفربه بلگراد و صربستان است.

البته در مجموع بلگراد یک مقصد گردشگری چهار فصل است و در هیچ کدام از ماه‌های سال برای سفر به این شهر محدودیت نخواهید داشت.در ماه می(اردیبهشت)، خیابان‌ها و میدان‌ها پر از مردمی است که برای لذت بردن از زیبایی‌های بهار در شهر می‌گردند. رویداد فرهنگی شب موزه‌ها‌ در این ماه برگزار می‌شود و موقعیتی عالی برای کسانی است که به بازدید از موزه‌ها علاقه دارند. ماه آگوست، ماه برگزاری فستیوال‌های مختلف است. در ماه‌های اکتبر و نوامبر هم فستیوال‌های هنر و موسیقی در بلگراد برپا می‌شود.

هزینه‌های سفر

در زمان سفر من (اردیبهشت97) پرداخت ارز مسافرتی به مبلغ حدودی هر یورو 5180 تومان بود که با تبدیل ارز به دینار تقریبا هر دینار 43 تومان میشد.بنابراین هزینه هایی که در ادامه گفته می شود بر مبنای این قیمت می باشد واگر در زمان سفر شما، نرخ ارز تغییر کند یا از ارز با قیمت آزاد استفاده کنید، این نرخ ها باید به روز شود.معمولا بیشترین هزینه سفر مربوط به پرواز و هتل محل اقامت می باشد که شما برای سفر به بلگراد در فصول مختلف با هزینه های متفاوت روبرو  خواهید شد.و در مورد محل اقامت انتخابهای متنوعی پیش رو دارید.

هزینه‌ی اماکن اقامتی

هزینه‌ی اقامت هر شب در خوابگاه (هاستل‌ها)۱۲۰۰ دینار(510 هزار ریال) است. اتاق دوتخته در هتل معمولی ۵۰۰۰ دینار (دو میلیون و صدو پنجاه هزار ریال) برای یک شب هزینه دارد. هزینه‌ اقامت درهتل‌های لوکس،به ازای اتاق دوتخته، ۱۲ هزار دینار (پنج میلیون و صدو شصت  هزار ریال) است.

هزینه‌ی غذا

ارزان‌ترین غذایی که در صربستان می‌توانید تهیه کنید، انواع فست فود با قیمت 100  و۲۰۰ دینار(86هزار ریال) است مانند پیتزا تکه ای و انواع رول ها، یک وعده غذا در رستوران‌های محلی حداقل۱۲۰۰ دینار (516 هزار ریال) هزینه دارد. شام و نوشیدنی در یک رستوران لوکس حداقل۲۴۰۰ دینار(یک میلیون و سی و دو هزار ریال) قیمت دارد.

هزینه‌وسایل حمل و نقل عمومی

هزینه‌ بلیط‌ های حمل و نقل عمومی داخل شهری بین ۹۰ تا ۱۵۰ دینار(38 هزار تا64 هزار ریال) است. تاکسی‌های داخل شهری برای هر سفرحداقل در حدود ۴۰۰ دینار(172هزار ریال) هزینه دارند.

هزینه فعالیت‌های تفریحی

ورودی موزه‌ها در صربستان معمولا در حدود ۲۰۰تا300 دینار(86هزار تا130هزار ریال) است. تورهای یک روزه‌ اختصاصی ۴۳۰۰ دینار (یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار ریال) هزینه دارند.

شکم گردی در بلگراد

غذاهای اصلی این کشور بیشتر شامل گوشت است و انواع نان و شیرینی های با کیفیت به وفور دربلگراد به چشم میخورد. از غذاهای معروف و خوشمزه این کشور می توان به چواپی، آیوار، موساکا و همبرگر صربستانی اشاره کرد.علاوه بر آن شما میتوانید انواع غذاهای بین المللی را در رستورانهای متنوع در سطح شهر سفارش دهید.

اگر به صربستان سفر کردید حتی الامکان سعی کنید به جای غذاهای فست فودی که در هرجایی پیدا می شود، غذاهای محلی و خاص این کشور را امتحان کنید. آشپزی این کشور تحت تاثیر فرهنگ های مختلف قرار گرفته و به طعمی بی نظیر رسیده است. آشپزی صربستان با ذائقه ما ایرانی ها کاملا سازگار است و مطمئنا از طعم این غذاها لذت خواهید برد.

فستیوال های شهربلگراد

مهمترین فستیوال های سالانه شهر شامل، جشنواره موسیقی بلگراد (BEMUS)که در ماه اکتبر به مدت ۱۵ روز و فستیوال موسیقی جاز بلگراد در آخرین هفته ماه اکتبر به مدت پنج روزدر مرکز فرهنگی جوانان در شهر بلگراد برگزار می شود.فستیوال بین المللی فیلم بلگراد (FEST) در آخرین جمعه ماه فوریه آغاز می شود و تا اولین هفته ماه مارس ادامه پیدا می کند.

نکاتی در موردشهر و فرهنگ مردم بلگراد

• یادآوری جنگ و اشاره به موضوعات سیاسی برای مردم صرب چندان خوشایند نیست. پس اگر خواستید سر صحبت را باکسی باز کنید در مورد جنگ یا سیاست حرفی به میان نیاورید.
  • مردم صربستان نیز مثل سایر کشورهای بالکان عاشق گوشت هستند و گوشتخوارهای حرفه ای محسوب می شوند.
  • اگرگیاهخوار هستید شاید آشپزی این کشور چندان برایتان خوشایند نباشد، البته در کنار هر وعده غذایی معمولا از سبزیجات و سالاد استفاده می شود. والبته میتوانید سالاد را به صورت وعده غذایی در کافه رستورانها سفارش دهید.
  • قهوه در فرهنگ صربی مثل چای در فرهنگ ما ایرانی هاست. در بلگراد هرجا که بروید می توانید یک کافه پیدا کنید . حتی در کوچه های فرعی محلات که قسمتی از پیاده روها را به عنوان فضای کافه استفاده می کنند.
  • حمل و نقل عمومی در شهر بلگراد بسیار خوب است و شمابرای رفتن به تمام نقاط شهر و حومه شهر مشکلی نخواهید داشت.
  • احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و عابر پیاده به وضوح قابل مشاهده است.

اتوبوس، ترولی‌باس، تراموا و مینی‌بوس‌های بلگراد تحت نظر سیستم جامع حمل و نقل شهری با نام Beograd فعالیت می‌کند.

معرفی حمل و نقل عمومی شهر بلگراد:

سیستم حمل و نقل عمومی در شهر بلگراد شامل اتوبوس، ترولی‌باس، تراموا و مینی‌بوس است که تحت نظرسیستم جامع حمل و نقل شهری با نام Beograd فعالیت می‌کند. برای استفاده از آن‌ها می‌توان از یک کارت بلیط قابل شارژ استفاده کرد که  از کیوسک‌ها یا خود راننده‌ها قابل خریداری است. بلگراد هنوز مترو ندارد.

اجاره‌خودرو

برای گشت و گذار در خود شهر بلگراد نیازی به خودرو ندارید ولی اگر می خواهید به شهرهای اطراف بروید و تنظیم زمان دست خودتان باشد کرایه‌ی خودرو گزینه مناسبی است. البته باید به فکر پارکینگ هم باشید.

تاکسی
سیستم تاکسی‌رانی بلگراد براساس استانداردهای اکثر شهرهای غربی قاره‌ی اروپا است. کرایه‌ها از حدود 150 دینار شروع می‌شود که البته در ساعات ۱۰ شب تا ۶ صبح، روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی بیشتر هم می‌شود. از طرف دیگر برای هر کیلومتر صد دینار به مبلغ کرایه اضافه می‌شود و اگر راننده را منتظر گذاشتید باید ده دینار دیگر هم بپردازید. حتما قبل سوار شدن به علامت تاکسی و شرکت آن که روی سقف گذاشته شده دقت کنید.از اپلیکیشن های کرایه تاکسی هم میتوانید استفاده کنید.

تراموا
اولین‌بار در سال ۱۸۹۲میلادی خط تراموا راه‌اندازی شد. ۶ سال بعد کلیه‌ی خطوط تکمیل شد که تا الان هم تغییری نکرده است. ۱۱ خط تراموا در شهر فعال است که ایستگاه‌های خط ۲ آن به صورت مدور بافت مرکزی شهر را به هم متصل کرده است و یک مسیر کامل دور بافت قدیمی شهر  طی میکند.پس برای گشت در این قسمت شهر حتما خط ۲ را در نظر داشته باشید.

اتوبوس
اتوبوس‌رانی بلگراد زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کند و جمعا ۱۷۶ خط دارد. زمان انتظار برای حرکت اتوبوس‌ها بین ۳ تا ۳۰ دقیقه است.اتوبوسها کیفیت بهتری نسبت به ترامواهای قدیمی دارند.

دوچرخه

بیش از ۵۰ مسیر دوچرخه‌سواری در کل شهر معین شده که میتوانید برای گردش در شهر کرایه‌ دوچرخه را مدنظر قرار بدهیدکه بهتر است در بافت جدید شهر از آن استفاده کنید مانند اسکله زمون.

اکثر مراکز تفریحی بلگراد مثل اسکله‌ی زمون یاجزیره سیگانلیا(Ada Ciganlija) کیوسک‌هایی برای مراجعه‌ی حضوری و کرایه‌ی دوچرخه دارند. مبلغ اجاره به طور متوسط از ساعتی 150دینارشروع می‌شود و برای یک روز کامل به 400دینارمی‌رسد.

دسترسی از فرودگاه بلگراد به مرکز شهر

فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهر بلگراد قرار گرفته و دو ترمینال مسافربری دارد که نزدیک یکدیگر قرار دارند. فرودگاه بلگراد به صورت ۲۴ ساعته باز است. شما با استفاده از مینی بوس، اتوبوس و تاکسی می توانید به راحتی به هتل ویا مرکز شهر برسید. صربستان کشور نسبتا ارزانی است و لازم نیست نگران هزینه حمل و نقل باشید.

تاکسی

بعد از خروج از سالن پروازهای ورودی، نزدیک درب خروجی فرودگاه میزی به نام اطلاعات تاکسی وجود دارد که شما را راهنمایی می کنند. کارکنان این بخش آدرس یا نام هتل محل اقامتتان را می پرسند و بعد کرایه تاکسی را محاسبه می کنند و سپس شما را با قیمت مشخص به سمت تاکسی هدایت می کنند. تاکسی راحت ترین گزینه حمل و نقل فرودگاه بلگراد است و در مقایسه با سایر کشورها، کرایه نسبتا ارزانی دارد. واگر تعداد همراهان بیش از دونفر باشد بسیار باصرفه است.

مینی بوس شماره A1

ارزان ترین گزینه،سرویس مینی بوس فرودگاه است که در طول مسیر دو توقف دارد: ایستگاه قطار و خیابان(PariskeKomunestreet).این مینی بوس ها در طول روز هر ۲۰ دقیقه یکبار و پس از ساعت ۱۹:۳۰ هر یک ساعت یکبار حرکت می کنندکه درمدت زمان ۳۰ دقیقه می توانید به میدان اسلاویا(Slavija Square)،که یکی از میدان های اصلی و مرکزی شهر است برسید. از این میدان می توانیدسوار اتوبوس یا تاکسی شوید.بلیط اتوبوس را می توانید هنگامی که سوار شدید از راننده خریداری کنید. راننده تنها دینار صربستان را قبول می کند.اگر چمدان های زیادی همراهتان است ممکن است استفاده از مینی بوس گزینه چندان مناسبی نباشد، جای زیادی برای قرار دادن چمدان ها وجود ندارد.مینی بوس ها از مقابل ساختمان فرودگاه حرکت می کنند. اگر مقصدتان ایستگاه مرکزی اتوبوس است باید در ایستگاه قطار از اتوبوس پیاده شوید.

اتوبوس شماره ۷۲

اگر هتل یا مقصدتان در جایی حوالیZeleniVenacقرار دارد با استفاده از اتوبوس شهری خط ۷۲ می توانید به نزدیکی آن منطقه بروید. این مسیر ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول می کشد اما حرکت اتوبوس ها مثل خط ۱ منظم نیست. به طور کل، اتوبوس خط ۷۲ هر نیم ساعت یکبار حرکت می کند و بلیت را هم از راننده تهیه کنید. اتوبوس ها در بیرون سالن پروازهای ورودی مسافران را سوار می کنند. اتوبوس شماره ۷۲هم ارزان ترین گزینه حمل و نقل فرودگاه بلگراد است.

تصویر شماره 3:تصویر اتوبوس های برقی شهر بلگراد

تصویر شماره 4:تصویری ازایستگاه اتوبوسهای برقی بلگراد

تصویر شماره 5:تصویری از تراموای برقی قدیمی بلگراد

سیم کارت های صربستان:

خرید سیم‌کارت خیلی راحت و ارزان است. در هر کیوسک، فروشگاه یا شعبه‌ اپراتورها می‌توانید پیدایشان کنید. بهتر است از شعبه‌ها و فروشگاه‌های رسمی سیم‌کارت بخرید. چون سایز سیم‌کارت‌های فروشی در کیوسک‌ها ممکن است متفاوت باشد و به گوشی شما نخورد. در نتیجه مجبور خواهید شد برای تبدیلش به سیم‌کارت میکرو، پانچش کنید.

چنانچه عجله داشتید تا به محض ورود به صربستان سیم‌کارت داشته باشید از فرودگاه هم می‌توانید آن را بخرید و فعال کنید.

سه اپراتور محبوب صربستان شامل MTC، Telenor و VIPهستند که بیش از ۹۰ درصد کشور را تحت پوشش آنتن‌دهی خودشان دارند. هر سه از شبکه 4G پشتیبانی می‌کنند که Telenor پکیج‌های مکالمه و اینترنت متنوع‌تری دارد در حالی‌که VIP به درد کسانی می‌خورد که تازه به شبکه‌ی موبایلی متصل شدند و اصطلاحا New User هستند. پسVIP برای گردشگران گزینه‌ی مناسب‌تری است.

قیمت پایه سیمکارت ها به این صورت است که مثلا سیم‎کارت MTC سیصد دینار هزینه دارد که شارژ اولیه‌اش ۲۵ دینار است، قیمت Telenor دویست دینار است که ۲۵ دینار شارژ اولیه‌اش است و برای خرید VIPدویست دینار باید پرداخت کنید که هدیه‌ی ۷روز مکالمه‌ رایگان و ۲ گیگابایت اینترنت دارد.

تصویر شماره 6:سیکمارت اپراتورVIP

انتخاب من سیکمارت VIP بودکه برای گردشگران مناسب است که شمامیتوانید این سیمکارت را از کیوسکهای "mojkiosk"یا شعبه ای که در ابتدای خیابان "کنز میهایلوا"روبروی فروشگاه H&M قرار دارد خریداری کنید.

مراحل خرید بلیط و رزرو هتل

بعد از تحقیق و بررسی در مورد کشور مقصد و جمع آوری اطلاعات لازم از سایت ها و سفرنامه های مختلف نوبت به خرید بلیط پرواز و رزرو هتل بود.طبق تحقیقات در ماه اردیبهشت پروازهای مستقیم تهران بلگراد با ایرلاین ایران ایر روزهای شنبه ساعت هشت صبح و سه شنبه ساعت هفت صبح هر هفته برقرار بود. والبته پروازهای غیر مستقیم ترکیش ایرلاین و پگاسوس هم گزینه های مناسبی بودند که به دلیل توقف در استانبول و صرف وقت بیشتر، از انتخابشون منصرف شدم. ولی اگر قصد داشته باشید که از شهر استانبول هم در سفرتون دیدن کنید این پروازها گزینه مناسبی هستند، خصوصا اگر در زمانی که نرخها مناسبند  بلیطها خریداری شوندکاملا به صرفه است. در حال حاضر در تابستان 97دو ایرلاین ایرانی قشم و ماهان هم در طول هفته پروازهای مستقیمی به بلگراد دارند.

انتخاب من پروز رفت در تاریخ هجدهم اردیبهشت ساعت شش و پنجاه دقیقه صبح و برگشت بیست و پنجم اردیبهشت ساعت نه و پنجاه و پنج دقیقه صبح به وقت محلی با ایرلاین ایران ایربود. که فروش سیستمی به مبلغ دو میلیون و صد و هشتاد هزار تومان بود که بلیطهای چارتری قیمتشان مناسبتر بود ولی بلیط چارتری به راحتی خارج از تور بفروش نمیرسید و چون تورهای بلگراد در آن تاریخ سه و چهار روزه بودند، آژانسها راضی به فروش بلیط هفت روزه نبودند. و بلیطهای چارتری سه روزه و چهار روزه این تورها را بعضی از آژانسها به مبلغ یک میلیون وچهارصد هزار تومان به فروش می رساندند که با تماس با آژانسهای مختلف توانستم یک بلیط چارتری با قیمت یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان پیداکنم که پایین تر از نرخ بلیط سیستمی بود. بیمه نامه مسافرتی را هم به مدت هفت روز به مبلغ 32700 تومان با پوشش سی هزار یورو از بیمه سامان به صورت آنلاین خریداری کردم و پرینت گرفتم.

تصویر شماره 7:بلیط رفت و برگشت بلگراد با ایران ایر

بعد از مشخص شدن تاریخ بلیط ها باید به فکر محل اقامت می بودم که میتوانستم با چک کردن هتلها و قیمت آنها در سایت های رزرو هتل مانند booking.com در موردش تصمیم بگیرم .من هتل چهار ستاره ENVOY که از نظر موقعیت مکانی و رضایت مسافرین در رتبه خوبی قرار داشت را انتخاب کردم. هتل ENVOY در مجاورت پیاده راه "کنزمیاهیلوا" در بافت قدیمی شهرقرار دارد.هتل را به مدت هفت شب با استفاده از کارت اعتباری بین المللی رزرو کردم.در مورد محل اقامت باید گفت که در بلگراد امکان اقامت با هربودجه ای وجود دارد و معمولا کیفیت هتلها حتی با ستاره پایین و  آپارتمانها قابل قبول است. اگر کارت اعتباری بین المللی ندارید، میتوانید با کمک تعدادی از سایتهای ایرانی رزرو آنلاین هتل با پرداخت مبلغی به عنوان کارمزد رزرو را انجام دهید.

بعد از مشخص شدن زمان سفر و محل اقامت، نوبت به بررسی اماکن دیدنی و نکات مهم در سفر به این شهر  رسید.با استفاده از مطالعه سفرنامه های موجود و اطلاعات لازم از سایتهای مختلف داخلی و خارجی به جمع بندی قابل قبولی رسیدم که در طول سفر به آنها اشاره میکنم.

لیست دیدنیهای شهر بلگراد

• باغ وحش بلگراد
  • موزه توهم (ILUZIJA)

لیست دیدنیهای شهر نووی ساد

• میدان جمهوری(شامل تعدادی کلیسا و بناهای تاریخی)
  • قلعه پتروواردین

دوشنبه، روز قبل از سفر

با توجه به حساسیت مامورین فرودگاه بلگراد، اولین نکته که به نظر مهم رسید این بود که حتما باید بلیط رفت و برگشت و بیمه نامه مسافرتی برای مدت زمان اقامت و همینطور برگه رزرو هتل را پرینت شده همراهتان داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز ارائه بدهید. که در مورد این سفر مسوول صدور کارت پرواز ایران ایر بلیط برگشت من رو چک کردند.

یک روز قبل از پرواز عوارض خروج به مبلغ 220 هزار تومان رو پرداخت کردم و حواله ارز مسافرتی به مبلغ هزار یورو را از بانک ملی دریافت کردم. ارز مسافرتی را بعد از دریافت کارت پرواز و گذشتن از گیت های کنترل پاسپورت میتوانید از بانک ملی مستقر در طبقه پایین سالن انتظار دریافت کنید.

سه شنبه، روز پرواز

روز سفر رسید و من سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه امام حاضر بودم.مراحل دریافت کارت پرواز و چک گذرنامه و دریافت ارز را در یک ساعت طی کردم و منتظر زمان پرواز شدم.پرواز ایران ایر سر ساعت 6.50 دقیقه صبح انجام شد، به دلیل ابری بودن آسمان ایران و ترکیه، نزدیک به یکساعت و چهل دقیقه هواپیما تکانهای شدیدی داشت و بالطبع پذیرایی امکان نداشت بعد از آن یک بسته صبحانه که محتویاتش در عکس زیر مشخص است به مسافرین داده شد.

تصویر شماره 8:صبحانه در پرواز ایران ایر

بعد از حدود سه ساعت و نیم پرواز به فرودگاه نیکولا تسلا  بلگراد رسیدیم، سیمای شهر از بالا شبیه شهرهای شمالی ایران بود و میشد یک تصویر کلی از شهر را در ذهن ثبت کرد. رود دانوب بصورت یک نشانه مشخص در طول مسیر  پرواز بعد از گذشتن از مرز ترکیه کاملا در معرض دید بود.

تصویر شماره 9:نمای قسمتی شهر از داخل هواپیما

در زمان خروج از هواپیما در انتهای تونل قبل از ورود به سالن، مامورین فرودگاه پاسپورت ها را چک می کردندو بعد اجازه ورود می دادند.بعد ازاین مرحله وارد سالن شدیم و در صف کنترل گذرنامه قرار گرفتیم و مهر ورود به کشور در پاسپورت ثبت شد. و به قسمت دریافت چمدان ها رفتم.کل این مراحل به سرعت انجام شد.فرودگاه نیکولا تسلا یک فرودگاه نسبتا کوچک و آرام بود که میشد به سرعت ابتدا و انتهای آن را طی کرد.

تصویر شماره 10:نوار نقاله چمدان ها در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد

در همان قسمت خروج میتوانید با استفاده از دستگاه خودپرداز مقداری از پولتان را تبدیل به دینار صربستان کنید و برای نیازهای اولیه مثل کرایه تاکسی و یا خرید سیمکارت استفاده کنید.

برای رسیدن به شهر چند روش وجود دارد.روش اول گرفتن تاکسی از باجه تاکسی که قیمتهای مشخص دارد و براساس منطقه ای که هتل در آن وجود دارد کرایه محاسبه می شود.که گرانترین انتخاب است ولی اگر دو نفر یا بیشتر باشید کاملا منصفانه است.روش بعدی استفاده از اتوبوس و مینی بوس  است که هزینه کمتری دارد.من استفاده از مینی بوس خط A1   با هزینه سیصد دینار رو انتخاب کردم که از فرودگاه به مقصد ایستگاه مرکزی شهر که در کنار ایستگاه راه آهن قرار داشت و ازآنجا میشد با استفاده از اتوبوسهای شهری براحتی به نقاط دیگر شهر  رفت.

روز اول (سه شنبه،18 اردیبهشت)

بعد از رسیدن به هتل و پذیرش و تحویل چمدان به انبار توشه به دلیل اینکه اتاق را زودتر از ظهر نمیتواستم تحویل بگیرم تصمیم گرفتم تا در پیاده راه مرکزی و اصلی شهر به اسم"Knezmihaila" به گشت و گذار بپردازم تا با شهر آشنا شوم و کمی ارز به دینار تبدیل کنم.خیابان کنز تقریبا شلوغترین قسمت شهر است که از ابتدای میدان جمهوری شروع می شود و به محوطه تاریخی kalemegdan می رسد.این میدان یک میدان مرکزی است که مجسمه شاهزاده کنز میهایلوا سوار بر اسب در آن قرار دارد.در اطراف میدان جمهوری علاوه بر کافه و رستوران های متعدد، ساختمان ملی تئاتر و موزه ملی شهر قرار دارد، که در زمان سفر من، موزه ملی در دست تعمیر بود و نمیشد از آن بازدید کرد.در خیابان کنز تقریبا تمام برندهای معروف دنیا شعبه ای داشتند و همینطور در زمان حضور من در آنجا افتتاحیه برند"LC WAIKIKI"در خیابان کنز بود که با تخفیف بیست درصدی گزینه مناسبی برای خرید بود.

تصویر شماره 11:میدان جمهوری بلگراد

صرافی ها درمراکز تجاری وخیابان های مهم شهر بخصوص در خیابان کنز به وفور هستندکه تقریبا هرساعتی از روز میشد به آنها مراجعه کرد و همچنین نرخ تبدیل در صرافی  ها مشابه بود.سیمکارت های قابل خرید متنوع بودن که من یک سیمکارت با اعتبار یک هفته و  سه گیگ اینترنت از شرکت vipبه قیمت سیصد دینار خریداری کردم.که در پایان هفته با اینکه استفاده زیادی داشتم نصفی از حجم آن باقی مانده بود.

چند نکته مهم که باید در این قسمت از سفرنامه به آن اشاره کنم:

1-استفاده از اپلیکیشنهای نقشه های آفلاین و دانلود نقشه شهر مورد نظر که من از اپلیکیشن "mapsme"  استفاده کردم وقبل از سفر مقصدهای مورد نظر را در نقشه نشانه گذاری و ذخیره کرده بودم.که بدون نیاز به اینترنت میتوانستم از آن استفاده کنم.

2-نصب اپلیکیشن "moovit"که برای مسیریابی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کمک بسیاری میکند که نیاز به دسترسی اینترنت دارد.

3-خرید سیمکارت و خرید کارت بلیط اتوبوس بر حسب نیاز خودتان از کیوسک های زنجیره ای که در سطح شهر وجود دارند مانند "mojkiosk"

4-در موردهتل محل اقامت هم باید بگویم که رفتار کارکنان بسیار مودبانه و محترمانه بود و در کل زمان اقامت هر کمکی که از دستشان بر می آمد دریغ نمیکردند و صبورانه راهنمایی لازم را انجام میدادند.و به نظرم در صربستان نباید به ستاره های هتل توجه زیادی کرد، چون مردم کاملا به منافع گردشگری و سرویس دهی خوب به گردشگران آگاهی دارند و تلاش میکنند تا خاطره خوبی از کشورشان داشته باشید و به رضایت خاطر شما اهمیت فراوانی میدهند.

تصویر شماره 12:اپلیکیشن های مورد استفاده در قبل و طول سفر

با اطلاعاتی که در این مدت بدست آوردم متوجه شدم که بهترین و ارزانترین راه برای رسیدن به مقصدهای مورد نظر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که شامل اتوبوس و ترامواهای جدید و قدیم می باشند.برای این منظور یک کارت بلیط اتوبوس به مدت اعتبار پنج روز به قیمت هزار دینار خریدم که شما میتونید در صورت تمایل یک کارت بخرید و به انداره نیاز شارژ کنید که قیمت هربار استفاده به مدت نود دقیقه از وسایل حمل و نقل عمومی نود دینار است.در زمان ورود به اتوبوس کسی از شما کرایه یا کارت نمیخواهد، بلکه شما خودتون مسوول پرداخت هزینه بااستفاده از دستگاه کارتخوان موجود در اتوبوس هستید که مبلغ نود دینار کم میکند و شما میتونید تا نود دقیقه از حمل ونقل عمومی به دفعات استفاده کنید حتی اگر مسیر و اتوبوس رو عوض کنید تا نود دقیقه لازم نیست از کارت استفاده کنید.اگر کرایه پرداخت نکنید کسی حرفی نمیزند ولی مامورهایی هستند که به صورت اتفاقی چک میکنند و اگر کسی از کارت استفاده نکرده باشد جریمه میشود.

با استفاده از اپلیکیشن کاربردی "moovit"میتوانید با وارد کردن مقصد مورد نظر، شماره اتوبوس و نزدیکترین ایستگاه را به شما اطلاع میدهد، من در کل سفر از این اپلیکیشن برای رفت وآمد و مسیریابی استفاده کردم که واقعا مفید و بدون ایرادبود.

در مورد احساس امنیت هم باید بگویم، به عنوان یک خانم که تنها سفر میکند، در فضاهای عمومی به هیچ عنوان احساس خطر نکردم و در تمام مدت اقامت احساس امنیت فوق العاده ای داشتم.

بعد از قدم زدن در پیاده راه کنز ،تبدیل ارز به دینار صربستان و خرید سیمکارت و صرف غذا در یکی ازکافه ها، تصمیم گرفتم به هتل برگردم ، اتاق رو تحویل بگیرم وکمی استراحت کنم.نکته مورد توجه این بود که بعد از هر نوع خرید و پرداخت پول، به شما فاکتور خرید تحویل میدهند و مابقی مبلغ بدون هیچ کم و کاستی به شما پرداخت می شود.

بعد از تحویل اتاق و کمی استراحت، به وقت عصر  برای بازدید از یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدکس جهان به اسم "سنت ساوا"حرکت کردم و ترجیح دادم که پیاده به آنجا بروم تا با مردم و فضای شهر بیشتر  آشنا شوم.در طول مسیر تعداد زیادی ساختمان چند طبقه با نمایی پر از تزیینات وجود داشت که بعضی از آنها اداره دولتی بودند و به خوبی مرمت و نگهداری شده بودند. بعد از حدود چهل دقیقه پیاده روی به کلیسا رسیدم، که از فاصله دور بنای کلیسا واقعا زیبا بود و به دلیل رنگ سفید نما درپس زمینه به  نحو خارق العاده ای  خودنمایی میکرد.داخل کلیسا بی نهایت زیبا و آراام بود و جمعیتی که برای زیارت و دعا می آمدند اکثرا جوان بودند.کلیسا زیرزمین زیبایی دارد که در آن زمان به دلیل تعمیرات قابل بازدید نبود.درسقف کلیسا تصویر زیبایی از مسیح و حواریون نقاشی شده و همینطور محراب کلیسا نقاشی های بسیار جذابی داشت. اطراف کلیسا پارک و آبنمایی وجود دارد که خانواده ها برای گذران اوقات از آن استفاده میکنند که شما هم  میتوانید برای استراحت به آنجا بروید. واگر تمایل داشتید با مردم بیشتر اشنا شوید.

تصویر شماره 13:نمای کلیسا سنت ساوا از قسمت ورودی

تصویر شماره 14:تصویر سقف گنبدی کلیسای سنت ساوا

تصویر شماره 15:نمای کلیسا از سمت آبنمای پارک

تصویر شماره 16:نمای کلیسا از سمت پارک

در مسیر برگشت توجهم به ساختمانی با نمای نورپردازی شده  جلب شد که ساختمان شورای ملی بلگراد بود و به زیبایی خودنمایی میکرد که البته داخلش قابل بازدید نبود.

تصویر شماره 17:نمای ساختمان شورای ملی صربستان

تصویر شماره 18:نمای ساختمان شورای ملی صربستان در روز

بعد از بازدید و کمی پیاده روی در شهر برای صرف شام در کوچه ای نزدیک هتل یکی از غذاهای محلی صربستان به اسم چواپی"Chevapi" که نوعی کباب به شکل سوسیس است ودر نان تازه محلی که در رستوران پخته شده سرو می شودانتخاب کردم.در کنار آن میتوانید دوغ و پودر فلفل و پیاز سفارش دهید.با اینکه گوشت چرب بود ولی فوق العاده لذیذ بود و در دو سایز ارائه میشد که من سایز کوچک سفارش دادم.

تصویر شماره 19:چواپی(chevapi) غذای محلی صربستان

در کل انتخاب غذا برای سخت سلیقه ترین آدمها هم در بلگراد راحت است، چون تنوع غذایی بالا و همینطور تنوع رستوران ها مشهود است.شما میتوانید از مغازه های کنار خیابان که پیتزاهای تیکه ای به قیمت صد دینار میفروشند تا رستورانهایی که غذاهایی بسیار باکیفیت با قیمت حداقل دو هزار دینار سرو میکنند استفاده کنید.قیمت غذاها شبیه به قیمت رستورانهای تهران است ولی به نظر من بسیار باکیفیت تر، که از خوردن آنها میتوان نهایت لذت را برد.همچنین نانوایی و شیرینی فروشی های کنار خیابان محصولات بسیار متنوع و باکیفیتی ارائه میدهند که  برای میانوعده گزینه های مناسبی هستند و حتما باید تست کرد.

تصویر شماره 20:یکی از شیرینی فروشیهای مورد علاقه من در خیابان کنز

تصویر شماره 21:خوراکیهای موجود در بازارچه محلی بلگراد

تصویر شماره 22:یکی از تقاطع های خیابان کنز

تصویر شماره 23:پیاده راه کنز در شب

روز دوم( چهارشنبه19 اردیبهشت)

موزه نیکولا تسلا:بعد از صرف صبحانه برای بازدید از موزه نیکولا تسلا که در مرکز شهر بلگراد قرار دارد رفتم که خانه مسکونی دانشمند مخترع و مهندس معروف نیکولا تسلا بوده و اموال و آثار بجا مانده از ایشان  مانند وسایل شخصی، اختراعات و همچنین خاکسترجسدشان که در یک گوی طلایی نگهداری می شود در آنجا به نمایش گذاشته شده.این موزه برای کسانی که به الکترونیک علاقه دارند می تواند جذاب باشد. هر ساعت یکبار یک فیلم از زندگینامه و اختراعات این دانشمند و بعد از آن نحوه کار تعدادی از دستگاههایی که در موزه وجود دارند به نمایش در می آید.بلیط ورودی برای این موزه 500 دینار بود که به نظر کمی زیاد بود.

تصویر شماره 24:بلیط ورودی موزه نیکولا تسلا

تصویر شماره 25:ساختمان موزه نیکولا تسلا

بورک: در مسیر برگشت در خیابان اصلی از یک شیرینی فروشی یک بورک پنیری به قیمت صد دینار به عنوان میانوعده خریدم که بر خلاف انتظارم  طعم پنیری آن برای من دلچسب نبود.

تصویر شماره 26:بورک پنیری

کلیسای سنت مارک: مقصد بعدی کلیسای سنت مارک بودکه در پارک تاشمدان قراردارد. سنت مارک یکی از بزرگترین کلیساهای این کشور که در سال ۱۹۴۰ ساخته شده است. علاوه بر معماری زیبای این کلیسا در داخل آن نیز تزئینات و نمادهای تاریخی و مذهبی کشور قرار دارند.که دارای دو گنبد اصلی و سه گنبد کوچکتر به رنگ آبی می باشد و روی هرگنبد یک صلیب برافراشته شده است. نما از سنگهایی به رنگ مس ساخته شده که ترکیب رنگی خارق العاده ای را تصویر کرده است.د اخل کلیسا با یک محراب زیبا و صندلی های چوبی بلند تزیین شده که قابل توجه است.تصویری که بسیار به چشم میخورد حضور مردم به خصوص جوانان برای زیارت بود که این نتیجه حاصل میشد که کلیساهای شهر بلگراد هنوز کارکرد زیارتی دارند ولازم است که توریست ها در این مکانها سکوت و آدابشان را رعایت کنند.بازدید از کلیساها رایگان است.

تصویر شماره 27:تصویری از محراب کلیسای سنت مارک

تصویر شماره 28:نمای ورودی کلیسای سنت مارک

تصویر شماره 29:نمای کلیسا از سمت پارک تاشمدان

موزه تاریخ: در مسیر برگشت به هتل ساختمان موزه تاریخ بلگراد نظرم را جلب کرد و برای بازدید وارد شدم.در آن زمان سه سالن فعال داشتند که یکی نمایشگاه دایمی از تاریخ شهر بود و دوتای دیگر یکی نمایشگاه موقت نقاشی های گرافیتی بود که مربوط به جنگ کوزوو میشد و بسیار تصاویر مفهومی جالبی داشت.بلیط ورودی 200 دینار بود. مکان موزه روبروی تابلوی نام بلگراد (BELGRAD)که گردشگران با آن عکس میگیرند قرار دارد.این موزه برای علاقمندان به تاریخ و گرافیک جذاب بود.

تصویر شماره 30:بلیط ورودی موزه

تصویر شماره 31:ساختمان موزه تاریخ

تصویر شماره 32:تصویری از نمایشگاه گرافیتی ها با موضوع جنگ کوزوو در موزه تاریخ

قلعه بلگراد:بعد از صرف یک همبرگر صربستانی به عنوان ناهار، در یکی از کافه رستوران های خیابان کنز و استراحت درهتل ساعت شش عصر برای بازدید از قلعه کالمگدان که در انتهای خیابان کنز و در مجاورت رود دانوب قرار دارد راهی شدم.بعد از عبور از خیابان سرزنده کنز در انتهای این پیاده راه بعد از عبور از خیابان به ورودی پارک کالمگدان رسیدم .برای ورود به محوطه قلعه نیازی به پرداخت هزینه نیست  ولی اگر قصد بازدید از برجکها یا موزه را دارید  هزینه کمی در حدود صد دینار برای هر محل باید پرداخت کنید.در ورودی پارک تعدادی دکه برای فروش صنایع دستی وسوغاتی وجود دارد و همینطور میتوانید از فروشنده های سیار پارک، بستنی های خوشمزه ای بخرید.به دلیل وسعت زیاد قلعه شما باید مسیر گردش خودتان رو  مشخص کنید. چون ممکن است نتوانید در یک روز کل جزییات رو ببینید ولی هر مسیر جذابیت های خاص خود را دارد، که من مسیر سمت راست که قسمت شمالی قلعه رو پوشش میدهد، انتخاب کردم که به نظر خلوت تر بود.در طول مسیر بعداز گذر از پارک بازی و ورودی باغ وحش و چندبنای موزه به مسیر سراشیبی رسیدم که به نظرم یکی از زیباترین و سبزترین کلیساهای سنگی  در آن مکان ساخته شده بودو به قدری صحنه زیبایی در ذهن من ایجاد کرد که هنوز از یادآوری آن احساس شادی میکنم.

بعد از گذر از کلیسا به یک فضای سبز مسطح رسیدم که در کنارخیابانی در مجاورت رود دانوب بود و کاربری  پارک داشت. از آن پایین  یکی از دروازه های ورود به قلعه را  در دیوار  در سطحی بالاتر دیدم که بعد از طی یک مسیر شیبدار از دروازه وارد فضای مرتفع قلعه شدم بعد از گذر از دروازه وقتی به پشت سر نگاه کردم یک تصویرزیبا از دانوب و فضای سبز پایین قلعه در قاب دروازه نقش بسته بود که واقعا فوق العاده بود. از بالای قلعه میتوانستم دورنمای شهر و محل رسیدن دو رود دانوب و ساوا را مشاهده کنم که صحنه ای بسیار زیبا خلق شده بود.در مسیر برگشت از مسیر مستقیمی از قلعه خارج شدم که دروازه های اصلی قلعه بودند و بازدید از بقیه فضاهای قلعه را به زمان دیگری موکول کردم. به نظرم قلعه بلگراد یکی از بهترین فضاهایی بود که در سفر با آن روبرو شدم و میتوان گفت که نظر همه سلیقه ها، در رده های سنی مختلف را میتواند به خود جلب کند.

تصویر شماره 33:کلیسای ارتدوکس RUZICA در قلعه کالمگدان

تصویر شماره 34:کلیسای ارتدوکس RUZICA در قلعه کالمگدان

تصویر شماره 35:کلیسای saint patka در قلعه کالمگدان

معرفی قلعه بلگراد:

یکی از قدیمی ترین جاذبه هایی که در شهر بلگراد وجود دارد و متعلق به ۳ قرن پیش از میلاد مسیح است در قدیمی ترین بخش شهر بلگراد به منظور دفاع و حفاظت از این شهر توسط قوم سلتیک ساخته شده است. کل جمعیت این شهر تا مدت ها درون این قلعه تمرکز داشتند بنابراین تاریخچه دژ به نوعی تاریخچه این شهر صربی محسوب می شود.

قلعه بلگراد به چهار بخش تقسیم می شود. از این چهار بخش، دو بخش خود قلعه هستندو دو بخش دیگر پارک کالمگدان امروزی را تشکیل می دهد. امروزه قلعه بلگراد از قسمت هایی به نام بالا شهر، پایین شهر و همینطور فضای سرسبز بسیار وسیع جلوی قلعه به نام کالمگدان تشکیل شده است. واژه کالمگدان را ترک ها بر این محوطه گذاشتند: کاله (kale)به معنای شهر و قلعه است و مگدان (megdan)در زبان ترکی معنای میدان و زمین را می دهد. پارک کالمگدان که امروزه زیباترین و وسیع ترین پارک در بلگراد است روزگاری محل مبارزه و جنگ با دشمنان بوده است.شما میتوانید با خرید بلیط با قیمت ارزان از بعضی از برجکها دیدن کنید و از مناظر بالای برج لذت ببرید.

تصویر شماره 36:یکی از برجها و ورودیهای قلعه کالمگدان که قابل بازدید بود

تصویر شماره 37:تصویر دانوب از یکی از دروازه های قلعه

بالا شهر، اصلی ترین بخش و قلب قلعه بلگراد محسوب می شود . این بخش آخرین سد دفاعی بلگراد در برابر دشمنان و محل سکونت فرماندهان بوده است. یکی از دیدنیهای بالا شهر مجسمه "ویکتور"است که سمبل شهر بلگراد محسوب می شود. ویکتور (قهرمان کالمگدان)پیکره بسیار بزرگ یک مرد است که از جنس برنز ساخته شده است. شمشیری در دست راست و کبوتری در دست چپ این مجسمه به چشم می خورد. مجسمه ویکتور ۱۴ متر ارتفاع دارد و روی سکویی سنگی قرار گرفته است.

تصویر شماره 38:تصویر تندیس قهرمان کالمگدان (ویکتور)

تصویر شماره 39:دید از بالای قلعه در تلاقی دو رود دانوب و ساوا

تصویر شماره 40:دید از بالای قلعه در تلاقی دو رود دانوب و ساوا

معرفی پارک کالمگدان

در مجموعه پارک کالمگدان و قلعه بلگراد موزه ها و گالری های مختلفی وجود دارد. همچنین رستوران، زمین بازی و باغ وحش بلگراد نیز در این منطقه قرار دارد. در تابستان این پارک فضایی بسیار مناسب برای پیک نیک و تفریح ایجاد می کند و در زمستان نیز به مکانی ایده آل برای اسکی و اسکیت روی یخ تبدیل می شود. در پارک کالمگدان حیوانات مختلفی زندگی می کنند و اگر خوش شانس باشید می توانید حیواناتی مثل سنجاب را از نزدیک ببینید. پیاده روی در پارک به تنهایی تفریحی لذتبخش است، اما اگر حوصله پیاده روی ندارید می توانید با سوار شدن به قطارهای کوچک تفریحی در پارک گردش کنید.

تصویر شماره 41:نمایی از برج ساعت قلعه کالمگدان

تصویر شماره 42:نمایی از مسیر جنوبی قلعه کالمگدان با دید مجسمه ویکتور

تصویر شماره 43:نمایی از مسیر جنوبی قلعه کالمگدان

تصویر شماره 44:دید شب شهر از بالای قلعه کالمگدان

روز سوم(پنجشنبه 20 اردیبهشت)

مرکز خرید USCE:بعد از  صرف صبحانه تصمیم گرفتم به یکی از مراکز خرید به اسم اوزچه(usce) بروم که از مرکز شهر فاصله داشت و میتوانستم بایک اتوبوس به راحتی به آن برسم.در طبقات پایینی مجتمع اوزچه تمام برندهای معروف دنیا حضور داشتند و تقریبا تمام سلایق را پوشش می دادند.بعد از خریدکمی لباس، در فودکورت طبقه بالای مجتمع که تنوع غذایی زیادی داشت ناهار خوردم به قیمت هفتصد و پنجاه دینار که کیفیت و قیمت قابل قبولی داشت.بعداز صرف غذا به سمت مرکز شهر برگشتم و به سمت یک کوچه تاریخی و قدیمی به اسم اسکادارلیا که پر از کافه های سرسبز با گلدانهای زیبا بود رفتم تا برای استراحت و نوشیدن یک قهوه از فضا استفاده کنم که تجربه بسیار دلچسبی بود. توصیه میشود که ساعات شب را برای گذراندن وقت و صرف غذا در این خیابان انتخاب کنید که فضای شادتری دارد.

تصویر شماره 45:مرکز خرید USCE عکس از اینترنت

معرفی کوچه قدیمی اسکادارلیای بلگراد

بخشی قدیمی شهر اسکادارلیا در زمان های گذشته بخش اصلی بلگراد بوده و مردم در آن سکونت بیشتری داشته اند. اسکادارلیا هنوز هم ساکنان خودش را دارد و از رستوران ها، کافه ها و اقامتگاه های دنج و سنتی برخوردار است. با وجود شلوغ و پر سروصدا بودن به خصوص در روزهای شنبه، دیدن بافت قدیمی شهر در کنار نوای موسیقی سنتی خالی از لطف نیست.

تصویر شماره 46:نمای بیرونی یکی از کافه های کوچه اسکادارلیا

قلعه بلگراد: عصر روز سوم بعد از استراحت بعدازظهر، برای تماشای  غروب خورشید یکبار دیگر به قلعه بلگراد و محوطه تاریخی کالمگدان رفتم و اینبار مسیر مرکزی قلعه رو انتخاب کردم که مسیری کاملا طراحی شده بود و در طول مسیر  میشد آثار به جا مانده ازجنگ را درکنار ورودی اصلی قلعه که از سنگ ساخته شده بود ببینیم،برای ورود به قلعه باید  از روی پلی که  از روی خندق میگذشت  عبور میکردیم. و بعد عبور از چند دروازه به بالای قلعه و  دورنمای شهر و منظره رود دانوب میرسیدیم که همچنان برای من جذاب بود.در بالاترین نقطه قلعه مجسمه قهرمان کالمگدان قرار دارد ، نمادی از پیروزی کشور صربستان در جنگ های جهانی اول و غلبه صربستان بر امپراتوری اتریش و عثمانی طی جنگ بالکان بوده است. بعد از تماشای غروب و گذراندن وقت در پارک و قلعه، شام را در یکی از رستوران های خیابان کنز صرف کردم و بعد از کمی قدم زدن در پیاده راه و تماشای نمایشها و موسیقی های خیابانی و خرید سوغاتی به هتل برگشتم. برای خرید سوغاتی مانند مگنت و ماگ و سمبلهای مربوط به شهر بلگراد می توانید از مغازه هایی در خیابان کنز و دکه هایی در ورودی پارک کالمگدان خرید کنید.