سفر 100 یورویی به اروپا

سفر 100 یورویی به اروپا + تصاویر

قسمت دوم

اقدامات قبل از سفر

سفر در زندگی من از اهمیت بالایی برخوردار هستش به طوری که اعتقاد دارم خونه و ماشین یکی کافیه بجای زیاد کردن خونه و ماشین سعی میکنم سالی سه سفر داخلی و دو سفر خارجی داشته باشم اکثرا کشورهای همسایه رو برای سفر انتخاب می کردم و به هیچ عنوان فکر نمی کردم که بتونم به سفر اروپا برم.

در پی پیدا کردن مقصد بعدی سفر خارجی خودم بودم که با تبلیغ ها و سفرنامه های مختلف اروپا آشنا شدم و این سوال در ذهنم پیش اومد، من که عاشق سفر هستم چرا مقصد بعدی سفرم رو اروپا انتخاب نکنم؟ ولی برای سفر به اروپا غولی وجود داشت به اسم ویزای شینگن. از اونجایی که عاشق سفر هستم مثل کسی که عاشق کار یا خانوادش است تصمیم گرفتم مقصد بعدی خودم رو اروپا انتخاب کنم و چالش های این سفر را از نزدیک حس کنم. در ابتدا به قیمت های تور بسیار بالا از سمت آژانس ها برای اروپا برخوردم که برای اقامت در یک تا دو کشور اروپایی از پنج تا ده روز باید حدود سه میلیون تومان هزینه پرواز و دو هزار یورو پرداخت میکردم علاوه بر این تمام هزینه های سفارت و مسافرت به عهده خودم بود و هیچ تضمینی در صدور ویزا وجود نداشت. تو سایت خونده بودم که بعضی ها ترجیح میدن برای دریافت ویزای اول از آژانس استفاده کنند که رد نشن ولی من گفتم خوب من برای ویزای اول تنها اقدام می کنم و اگر رد شدم بار دوم به آژانس مراجعه می کنم. از آنجا که نظم برام اهمیت داره و تو کارام برنامه ریزی دقیق همراه با تحقیق و مشورت وجود داره حدود سه ماه در مورد دریافت ویزا تحقیق کردم که تجربه های خودم را در قسمت اول در اختیار شما عزیزان قرار دادم. بین سفارت هایی که وجود داشت با توجه به نکات قسمت اول ترجیح دادم سفارت هلند را انتخاب کنم و از اینجا بود که عشق آغاز شد.......

در این قسمت با اقدامات قبل از سفر من از زمان اقدام برای ویزا تا روز شروع سفر همراه با روش هایی برای داشتن یک سفر خوب و ارزان آشنا می شوید.

انتخاب شهر های سفر

اگر از شما بخوام که ده شهر اروپا را برای سفر نام ببرید قطعا همه، شهر های پاریس، رم، ونیز، بارسلونا و آمستردام را نام خواهید برد من هم از این قاعده پیروی کردم مقصد اول که باید آمستردام انتخاب میشد به دلیل اینکه از سفارت هلند اقدام کردم و در نهایت به دلیل اینکه هدفم دیدن مکان های تاریخی بود تا طبیعت علاوه بر آمستردام شهر های ونیز ، رم ، بارسلونا و پاریس را برای سفر پانزده روزم انتخاب کردم.

درخواست وقت از سفارت

اولین اقدام قبل از سفرم درخواست وقت سفارت برای ویزا بود. من قصد مسافرت در دهم اردیبهشت را داشتم و می دانستم که حداقل وقتی که سفارت ها می دهند برای یک ماه بعد است در این میان گرفتن وقت از سفارت ایتالیا به شدت وقت من را از بین برد و باعث آشنایی من با سفارت هلند شد. در ماه اسفند یک ایمیل حاوی اطلاعات خواسته شده که در فصل اول عرض کردم به ایمیل سفارت هلند در شرکت VFS  ارسال کردم و تاریخ سفر را  دهم اردیبهشت اعلام کردم بعد از دو روز ایمیلی از طرف شرکت دریافت کردم که متاسفانه وقت برای این تاریخ یک هفته قبل پر شده است و خواسته بود که تاریخ جدیدی اعلام کنم. بعد از بررسی هایی که انجام دادم تعطیلات خرداد را که در ماه رمضان بود برای سفر انتخاب کردم، تاریخ سفرم را به تاریخ اول جون یازدهم خرداد تغییر دادم  و برای شرکت ارسال کردم ولی اینبار در قسمت تاریخ مراجعه به شرکت به انگلیسی نوشتم در اسرع وقت و تاریخی نزدم. خوشبختانه این بار بعد از تلاش یک و نیم ماهه ای که داشتم  با درخواست وقتم موافقت شد.

کارت اعتباری بین المللی

یکی از مشکلات ما ایرانی ها برای تامین ارز و خرید یا رزرو در خارج کشور نداشتن کارت اعتباری معتبر هست و از اونجایی که برای خیلی ها نحوه دریافت این نوع کارت سوال شده تجربه خرید و استفاده خودم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم تا به راحتی بتونید کارت اعتباری بین المللی داشته باشید.

با یه جستجوی راحت تو گوگل میتوانید سایت های فروش مستر کارت را مشاهده کنید فقط از سایت هایی خرید کنید که دارای نماد اعتماد باشند.

بعضی از این سایت ها عبارتند از :

payment24.ir

www.tehranpayment.com

tehrancreditcard.com

almaspayment.com

کارت های اعتباری که در حال حاضر میتونیم خرید کنیم سه مدل مستر کارت مجازی، مسترکارت گیفت سبز، مستر کارت قرمز می باشد.

مستر کارت مجازی

مستر کارت مجازی فقط یه شماره کارت و تاریخ اعتبار و رمز می باشد که هیچ موجودیت فیزیکی ندارد و مورد استفاده اش فقط برای رزرو و خرید از اینترنت می باشد.

مستر کارت هدیه سبز

مستر کارت گیفت سبز به صورت فیزیکی برای شما توسط شرکت در همان روز کاری ارسال می شود که شامل یک شماره 16 رقمی، تاریخ اعتبار که یک سال است، رمز امنیتی یا CVV2   که برای خرید و رزرو اینترنتی استفاده می شود و یک رمز چهار رقمی برای خرید از دستگاه های POS  خارج از کشور می باشد. این کارت فقط یک بار شارژ می شود و حداکثر میزان موجودی 1000 دلار می باشد.

مستر کارت قرمز

مستر کارت قرمز هم مانند مستر کارت هدیه سبز می باشد با این تفاوت که دارای دو ماه اعتبار می باشد و زمان آماده سازی آن برای شما حدود دو هفته زمان می برد و می توانید از دستگاه های  ATM خارج از کشور هم ارز دریافت نمایید. این کارت دارای 100 دلار موجودی اولیه است و تا سقف 5000 دلار قابل شارژ می باشد. البته یک نوع دیگر هم دارد که با پرداخت سی دلار اسم خودتان هم می توانید روی کارت ثبت کنید.

در جدول زیر تفاوت بین این کارت های اعتباری را می توانید مشاهده کنید.

پیشنهاد می کنم کارت فیزیکی سبز را برای سفر انتخاب نمایید. من قبلا یک مستر کارت سبز خریداری کرده بودم که موجودی ندارد و برای رزرو هتل ها از آن استفاده می کنم. حدود هشت ماه قبل هم یک مستر کارت سبز 700 دلاری خریداری کرده بودم که برای سفر بعدیم استفاده کنم. درضمن این کارت ها علاوه بر داشتن پنل اینترنتی، برنامه برای دسترسی با موبایل هم دارند. در واقع هم اینترنت بانک دارند و هم موبایل بانک.

انتخاب پرواز

یکی از مهمترین قسمت آماده سازی مدارک تهیه بلیت پرواز و واچرهای هتل بود. در قسمت اول عرض کردم اکثرا برای ارائه بلیت به سفارت از رزرو استفاده می کنند و یک کاغذ بی ارزش می باشد چون رزرو  بین سه ساعت تا یک روز اعتبار دارد که در زمان بررسی برای سفارت هیچ ارزشی ندارد. قبلا همه با رزرو ویزا می گرفتند ولی جدیدا سخت گیری ها بابت داشتن بلیت پرواز معتبر و هتل زیاد شده است.

برای این که میخ اول را محکم بکوبم تصمیم گرفتم بلیت های پرواز رفت و برگشت را قطعی خریداری کنم که هم سفارت بتواند بررسی کند و مطمئن شود و هم در صورت پر شدن پرواز جای من محفوظ باشد نهایت اگر با درخواست ویزام موافقت نمیشد برای کنسل کردن، جریمه ای بین دویست تا پانصد هزار تومان پرداخت می کردم و این هم روی باقی هزینه ها برای دریافت ویزا. ولی مطمئن باشید همین امید داشتن باعث انرژی مثبت برای دریافت ویزا خواهد شد.

تو سایت های مختلف قیمت بلیت ها را در ایرلاین های مختلف جستجو کردم.

از بین پرواز های موجود تصمیم گرفتم پرواز ترکیش را انتخاب کنم و چون کد تخفیف 4 درصدی از یکی از سایت های فروش بلیت داشتم بلیت پرواز رفت و برگشت را با پرواز ترکیش به مبلغ 1545000 تومان خریداری کردم. بعد سر فرصت با اینکه نیاز نبود بلیت ها را در محل شرکت بردم و مهر کردم تا برای سفارت ارزش بیشتری داشته باشد.

انتخاب هتل

با توجه به اینکه میخواستم تنها مسافرت برم از دوستان و آشنایان زیادی تعریف هاستل ها را شنیده بودم به همین دلیل تصمیم گرفتم از قیمت هتل ها کم کنم و هاستل ها را برای اقامت انتخاب کنم در عوض باقی قیمت هتل را برای دیدن جاهای دیدنی بیشتر خرج کنم.

با توجه به سفر پانزده روزم تصمیم گرفتم شش روز در آمستردام، دو روز در ونیز ، دو روز در رم، دو روز در بارسلونا و سه روز در پاریس باشم با توجه به همین برای رزرو هتل وارد اکانتم در سایت Booking.com  شدم و چند روز  به جستجوی هاستل های مورد نظر پرداختم که بیشترین زمان من برای انتخاب هاستل صرف شد.

راهنمایی رزرو هتل از سایت booking

برای کسانی که می خواهند کار با سایت Booking  را یاد بگیرند به این صورت است که ابتدا وارد سایت Booking.com شوید و با انتخاب گزینه Sign in   در قسمت بالا و سمت راست یک نام کاربری ایجاد نمایید.

بعد از ایجاد اکانت در قسمت سرچ نام شهر مورد نظر خود را به انگلیسی تایپ نمایید و در قسمت دوم تاریخ ورود و خروج خود را انتخاب و در قسمت آخر مشخص کنید چند نفر می باشید بعد روی دکمه Search  کلیک کنید.

در این قسمت اسامی و قیمت هتل های شهر مورد نظر خود را مشاهده می کنید با توجه به قیمت و نزدیکی هتل به مکان های مورد نظر می توانید روی نام هتل کلیک نمایید تا وارد مرحله بعد شوید.

در قسمت سمت چپ هم می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود با انتخاب گزینه های موجود هتل مورد نظر خود را فیلتر کنید.

بعد از انتخاب هتل در وسط صفحه نوع اتاق ها و مبلغ و شرایط را به شما نشان می دهد که با توجه به این موارد می توانید اتاق مورد نظر را برای اقامت انتخاب نمایید.

برای رزرو قطعی با کارت اعتباری به دو چیز حتما دقت نمایید.

• اول اینکه حتما در قسمت مشخصات پرداخت  جمله FREE cancellation نوشته شده باشد که در صورت تغییر در هتل یا تاریخ یا رد شدن ویزا بتوانید به صورت رایگان هتل را کنسل نمایید.
  • دوم اینکه حتما جمله NO PREPAYMENT NEEDED - pay at the property هم نوشته شده باشد این جمله یعنی الان نیازی به پرداخت نیست هنگام ورود به هتل مبلغ را پرداخت نمایید.

جمله Breakfast included هم به این معنی است که روی اتاق شما صبحانه هم حساب شده است.

بعد از انتخاب روی دکمه  I'll reserve   کلیک کنید تا وارد قسمت بعد شوید.

در این صفحه موارد انتخابی نشان داده می شود در صورت تایید مشخصات خود را در قسمت خواسته شده وارد و به مرحله بعد بروید.

در این صفحه باید شماره تماس و کشور خود را در قسمت بالا انتخاب و در قسمت پایین مشخصات کارت اعتباری خود را وارد نمایید. در آخر روی دکمه  Complete Booking  کلیک کنید و صبر کنید تا اتاق شما رزرو و در آخر واچر خود را دریافت کنید.

در این صفحه می توانید با زدن دکمه  Print confirmation   و  زدن دکمه  English Version    واچر خود را برای ارائه به سفارت و هتل پرینت کنید.

برنامه سفر

بعد از تهیه بلیت پرواز و  واچر هتل منتظر تمام شدن تعطیلات نوروز شدم که بعد از تعطیلات باقی مدارک را کامل کنم. در این بین هم، با توجه به تاریخ سفرم با برنامه اکسل یه برنامه سفر خوب برای ارائه به سفارت طراحی کردم که مشاهده می کنید.

هر چند برنامه سفر برای کسانی که بلیت و واچر هتل قطعی دارند نیاز نیست ( این را کارمند شرکت VFS گفت ) ولی برای اینکه به سفارت ثابت کنید به سفری که میروید آشنایی دارید و با هدف و برنامه سفر می کنید بهتر است یک برنامه سفر با توجه به روزهای سفر خود ارائه دهید.

بیمه مسافرتی

یکی از مدارک مهم برای سفارت داشتن بیمه مسافرتی معتبر می باشد شرکت های مختلفی بیمه مسافرتی را صادر می کنند.

برای منطقه شینگن بیمه مسافرتی دو نوع پوشش تا سقف 30 هزار یورو  و  50 هزار یورو  را می توانید انتخاب کنید.

برای بیمه مسافرتی، من بیمه سامان با پوشش 50 هزار یورو را انتخاب کردم وقتی برای خرید به نمایندگی بیمه سامان رفتم با تعجب دیدم که قیمت بیمه ها نسبت به سایت بیمه سامان تفاوت قیمت بیش از 30 هزار تومان را دارد به همین دلیل وارد سایت بیمه سامان شدم.

در صفحه اول مشخصات خودم را وارد کردم

در صفحه بعد باید بین بیمه با پوشش 30 هزار یورو  و 50 هزار یورو یکی را انتخاب می کردم که طبیعتا با توجه به این که بین این دو پوشش فقط شش هزار تومان اختلاف بود من پوشش 50 هزار یورویی را انتخاب کردم. اعتبار داشتن پوشش بیمه 50 هزار یورویی برای سفارت خیلی بهتر از 30 هزار یورویی خواهد بود

برای اینکه میخ بعدی هم محکمتر کوبیده باشم بعد از خرید، بیمه نامه را در صورتی که نیازی به مهر ندارد به دفتر بیمه سامان بالاتر از سینما آزادی بردم و مهر کردم  ولی به نظرم  داشتن مهر باعث اعتبار بیشتر نزد سفارت و نشان دهنده نظم و اهمیت دادن به مدارک بود.

ترجمه مدارک

برای ترجمه مدارک مورد نیاز یعنی تمام مدارکی که به زبان فارسی است باید به سراغ دارالترجمه رسمی می گشتم دیده بودم خیلی ها استرس دارن که کدوم دارالترجمه خوب هست یا کدوم مورد تایید سفارت است ولی بدونید که هیچ فرقی نمیکنن مدارک را به نزدیکترین دارالترجمه رسمی بدید تا براتون ترجمه کنن من به یه دارالترجمه به اسم شبکه دادم که از طریق اینترنت سفارش میگرفت. مدارک را انتخاب می کنید قیمت را اعلام میکنه و بعد با پیک رایگان اصل مدارک را تحویل می گرفتند و بعد از انجام ترجمه ، مدارک را با پیک رایگان تحویل می دادند. ترجمه مدارکم بعد از 3 روز آماده شد و بهم تحویل دادند. اگر شما مدارک از قبل ترجمه شده دارید توجه داشته باشید که بیشتر از شش ماه از تاریخ آن نگذشته باشد.

تهیه ارز برای سفارت

دو هفته قبل از تاریخ مراجعه به سفارت برای خرید 90 یورو به فردوسی رفتم که خودتون میدونید چه داستان هایی درست شده بود برای خرید ارز. مگه کسی ارز میفروخت، همه میگفتن نداریم! فردوسی پر بود از آدم. یکی یکی صرافی ها رو رفتم بالاخره یکی یورو داشت، گفتم 90 یورو برای سفارت می خوام بهم قبض داد و تو زمانی که یورو  حدود 5100 بود داشت 6930 میفروخت به ناچار با بدبختی تونستم برای سفارت این 90 یورو را بگیرم. امیدوارم با این اتفاقات مملکت در زمینه ارز بستری ایجاد شود که سفارت ها ریال را قبول کنند.

گرفتن پرینت حساب بانکی

دو روز قبل از وقت سفارت به بانک مراجعه کردم و نامه تمکن مالی همراه با پرینت سه ماه حسابی که نامه تمکن مالی را گرفتم و یک پرینت سه ماهه از گردش حساب اصلیم گرفتم که همه به زبان انگلیسی با مهر و امضا بانک بود. همه کار ها را انجام دادم و منتظر روز مصاحبه بودم خیلی شنیدم که همه استرس دارن یا دنبال این هستن که سوالات سفارت چیه و چه جوابی باید داد. من هم خودم را برای این سوالات آماده کرده بودم تا روز سفارت.

روز مراجعه به سفارت

بالاخره انتظار به پایان رسید یک ساعت قبل از وقت سفارت وارد مجتمع پالادیوم شدم آسانسورهای مخصوص سفارت در انتهای طبقه همکف کنار رستوران قرار داشت. تو ایمیل نوشته بود 15 دقیقه قبل مراجعه کنید و قبلش از نظم خوب شرکت VFS  زیاد شنیده بودم، یکم دور زدم دیگه نتونستم تحمل کنم. با آسانسور وارد طبقه یازدهم شدم دیدم یا خدااااا تو چهار متر جا پنجاه نفر آدم ایستادن و منتظر هستن وارد بشن.

تو صف ایستادم همه چی داشت خوب پیش میرفت که از غیب فدراسیون والیبال و  وشو اومدن و با یه سلام احوال پرسی همه وارد شدن. جمعیت هر لحظه بیشتر میشد تا اینکه یه آژانس محترم اومد و 45 نفر همراه داشت، اونم با یه سلام احوال پرسی می خواست 45 نفر رو خارج از صف وارد کنه که سریع براشون راه باز کردن، همه چی ریخت به هم، همه صداشون در اومد، بحث  و دعوا شروع شد و هیچ کس پاسخگو نبود بعضی ها این وسط سو استفاده خواستن کنن که خودشون رو جزو 45 نفر جا بزنن، یکی میگفت من تنگی نفس دارم دارم خفه میشم بزار برم تو، یکی میگفت مدارک دادم ناقصی داشته، یکی میگفت پول نداشتم رفتم گرفتم، یکی میگفت وسیله جا گذاشتم خلاصه داستانی بود همه وقت ها عقب افتاده بود کسی که ساعت یازده و ربع وقت داشت 12 و نیم هنوز تو صف بود.

بعد از این داستان ها بالاخره وارد شدم و از اونجایی که وسیله ای جز مدارکم همراهم نبود قسمت تحویل وسایل رو رد کردم گذرنامم رو دادم و برای سفارت هلند بهم وقت دادن شمارم 84 بود، وارد گیت بازرسی شدم باز یه دعوا اونجا شد بین یه مامور امنیتی و یکی دیگه که من ال میکنم بل میکنم بعد از وساطت بقیه ختم بخیر شد و بعد از بازرسی وارد سالن اصلی شدم. سمت چپ قسمت VIP  بود که به خاطر یه لیوان آبمیوه و یه صندلی موقع تحویل مدارک که بشینید، و ارسال مدارک بعد از آماده شدن توسط شرکت باید 50 یورو بیشتر می دادید. سمت راست قسمت مراجعه کنندگان عادی بود.

قبل از ورود فکر می کردم یه اتاق تنگ و تاریک میرم یکی نشسته یه لامپم از جلوم میره میاد بعد با صدای خشن میگه چرا اومدی سفارت ( این رو با صدای ترسناک بگید) ولی دیدم یه جای بزرگه که مثل شعبه بانک میمونه و دارای باجه های زیاد هستش، نشستم تا شمارم رو بخونه نوبتم بشه. خود این شماره خوندن داستان داشت میگفت شماره 80 بعد شماره 75 شماره 312 شماره 400 شماره 1 خلاصه مثل تخم مرغ شانسی بود یهو شمارت درمیومد. بعضی ها تو سالن فکر میکردن اومدن امتحان بدن داشتن حفظ می کردن چی بگن یا هماهنگ میکردن اگر این رو پرسید چی جواب بدیم.

همه کارکنان شرکت هم ایرانی بودن و همه سوالات هم فارسی پرسیده میشد چیزی که من متوجه شدم اینه که اگر سوالی از شما پرسیده میشه برای اینه که مدارکتون کامل دریافت بشه و تا جایی که ممکن هست از رد شدن ویزا جلوگیری بشه پس اصلا استرس نداشته باشید مثلا یه خانم قبلا با دعوتنامه رفته بود این سری تنها اقدام کرده بود و واچر هتل نداشت بهش گفتن چون دعوتنامه ندارید باید هتل رزرو کنید مدارک را بهش داد تا کامل کنه بیاره اصلا سوالاتی که پرسیده میشد برای این نبود که به شما ویزا داده نشه اونا فقط مدارک رو میگیرن و داخل یه کاور میذاشتن تا برای سفارت ارسال کنن.

نوبتم شد رفتم جلوی باجه ای که صدام کرده بود و مدارک رو تحویل دادم مدارک رو یکی یکی چک کرد و روشون علامت زد دنبال مدارک شغلیم می گشت گفت کارت چیه شغلم و سمتم رو گفتم اتفاقا یه مشکلی تو این زمینه داشت ازم سوال کرد که کدوم  محصول بهتره برای خرید راهنماییش کردم، کپی ویزای شینگن ندید تو مدارکم ازم پرسید قبلا ویزا نداشتی؟ گفتم نه. بعد گفت دعوتنامه نداری گفتم نه تنها می خوام سفر کنم و برنامه سفر هم داخل مدارکم هست. در جواب گفت برنامه سفر نیاز نداری. پرسیدم چرا؟ گفت چون هتل ها با کارت اعتباری رزرو شده نیازی نیست ولی باز برنامه سفر هم داخل مدارک گذاشتم. بعد از چک مدارک همانجا ازم انگشت نگاری کرد و گفت برو صندوق، رفتم صندوق و 90 یورو دادم و 10 هزار تومان گرفتم بهم یه رسید داد و گفت دو هفته دیگه ایمیل اومد از طرف سفارت برای جواب بیا.

دیگه همه چی تموم شد و منتظر ایمیل بودم که دقیقا 14 روز بعد ایمیل اومد که برای دریافت مدارک بین ساعت 15:30 تا 17:00 حضور پیدا کنید. رفتم وارد شرکت VFS   شدم این بار خلوت بود شماره گرفتم و این بار هم شمارم 84 بود بعد از عبور از گیت امنیتی وارد قسمت VIP  شدم که جواب سفارت هلند را می داد نشستم تا نوبتم بشه یکی نامه اعمالش رو میگرفت رد شده بود یکی قبول شده بود یکی ناراحت یکی خوشحال.

یه نکته اینکه اگر شما از بقیه اعضای خانواده یا آشنا وکالت تحویل مدارک دارید علاوه بر وکالت باید اصل کارت ملی و یه کپی از اون همراهتون باشه خیلی ها کپی نداشتن و با بدبختی میرفتن دنبال یه جا برای گرفتن کپی بگردن.

بالاخره نوبتم شد و پاکتم رو بهم داد ولی اصلا باز نکردم حس عجیبی بود با انگشتام پاکت رو لمس میکردم ببینم داخلش میتونم کاغذ رو حس کنم، چون همونطور که قبلا تو قسمت ویزا گفتم اگر داخل پاکت کاغذ باشه شما ریجکت شدید. نتونستم متوجه بشم، از آسانسور پایین رفتم نمیخواستم تا خونه باز کنم ولی گفتم بیخیال هرچی شده، شده. پاکت رو باز کردم و بدون نگاه داخل پاکت گذرنامم رو برداشتم صفحه اول رو باز کردم نبود، زدم صفحه دوم نبود،زدم صفحه سوم نبود زدم صفحه چهارم یهو خشکم زد! چی میدیدم باور کردنی نبود! بهم ویزای یک ماهه چند بار ورود داده بودن چه لحظه خوبی بود. انرژی داشت جای خستگیم رو میگرفت امیدوارم همه این لحظه رو احساس کنید برای من که تک و تنها بدون هیچ مشورتی برای اولین بار با مدارک مالی نه چندان قوی و زحمت تونسته بودم این غول رو رد کنم خیلی لحظه خوبی بود. حالا میتونستم با خیال راحت ادامه برنامم رو برای سفر آماده کنم.

در جدول زیر هزینه هایی که از ابتدا تا دریافت ویزا داشتم را مشاهده می کنید.

خرید بلیت هواپیما بین شهر های مختلف اروپا

بخش بعدی اقدامات قبل از سفرم خرید بلیت برای پروازهای بین شهرهای اروپا بود. با توجه به سفر پانزده روزه من تمام وسایل حمل نقل بین شهر های مختلف اروپا را هواپیما انتخاب کردم به این دلایل که هم زمان بسیار کمی برای رسیدن بین شهر های مختلف سپری میشد حدود یک تا یک ساعت و نیم. هم جالب بود که در بعضی موارد قیمت بلیت هواپیما از قطار ارزانتر بود، البته توجه داشته باشید که برای خرید ارزانتر بلیت پرواز ها دو ماه تا چهل روز قبل از سفر بلیت ها را خریداری کنید ولی در زمان هایی که فصل سفر نیست اگر هواپیما خالی باشه یک هفته قبل از سفر هم خرید کنید ارزونتر از همیشه خواهد بود.

بلیت پرواز بین شهر های مختلف را از دو طریق می توانید خرید کنید :

• اول خرید از سایت های مختلف ایرانی که با توجه به قیمت روز ارز و  بالاتر از قیمت سایت های ارزان خارجی  اروپا می شود ولی نیازی به داشتن کارت اعتباری نیست.
  • دوم داشتن کارت اعتباری و خرید از سایت های ارزان مثل  www.jetcost.ie و با توجه به اینکه من از قبل یک کارت اعتباری 700 دلاری با قیمت ارز قدیمی داشتم این روش برای من بسیار به صرفه بود.

بین سایت هایی که برای خرید بلیت پرواز وجود دارد سایت www.jetcost.ie ارزانترین قیمت ها را داشت و در نظر بگیرید قیمت بلیت با توجه به تاریخ سفر قیمت های مختلفی دارد و همانطور که گفتم دوماه تا چهل روز قبل سفر بهترین تاریخ خرید می باشد.

بلیت پرواز بین شهر های مختلف را خریداری کردم که با توجه به ساعت پرواز و ایرلاین قیمت های کمتر و بیشتر از این هم وجود داشت.

در جدول زیر هزینه های هاستل برای پانزده روز در اروپا را مشاهده می کنید.

دلیل هزینه صفر برای هاستل ونیز را در زمان سفرم به آنجا توضیح میدهم.

در جدول زیر هزینه های بلیت پرواز بین شهر های اروپا را مشاهده می کنید.

خرید کارت های حمل و نقل و موزه شهرهای سفر

آخرین قسمت از بخش اقدامات قبل از سفرم برای اینکه سفر ارزانتر ولی خوب و کاملی داشته باشم تحقیق و خرید کارت های حمل و نقل و موزه ها بود که باید برای هر شهر به صورت جدا  خرید میکردم. مزیت این کارت ها علاوه بر اینکه در مدت اعتبار می توانید از تمام وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید از اکثر موزه ها و مراکز دیدنی هم می توانید به صورت رایگان بازدید کنید.

مهمترین، مهمترین و مهمترین مزیتی که این کارت ها برای موزه ها و مراکز دیدنی دارند استفاده از قابلیت Skip to Line  عبور از صف بودن است که به شدت به درد من خورد و در قسمت هر شهر توضیح خواهم داد.

استفاده از این قسمت سفرنامم باعث کاهش هزینه های شما در سفر به اروپا خواهد شد. توجه داشته باشید اگر شما بخواهید بلیت  وسایل حمل و نقل و مکان های دیدنی را تک تک خریداری کنید باید مبلغ بیشتری نسبت به این مواردی که توضیح می دهم پرداخت کنید.

برای معرفی کارت های تخفیف هر شهر با من همراه باشید.

آمستردام

اولین و اصلی ترین مقصد سفرم شهر آمستردام بود برای اینکه در مدت شش روز اقامتم بتونم از اکثر دیدنی های آمستردام و شهر های اطراف استفاده کنم تحقیق های زیادی کردم و با انواع کارت های سفر در آمستردام و هلند آشنا شدم و آنها را تهیه کردم.

کارت   I Amsterdam

یکی از مهمترین و پرکاربردترین کارت های شهر آمستردام  I Amsterdam  نام دارد. این کارت به صورت 24 تا 96 ساعته ارائه می شود و از زمان اولین استفاده اعتبار آن آغاز می شود. با توجه به مدت حضور در آمستردام استفاده از کارت های 72 ساعته و 96 ساعته پیشنهاد میشه که بسیار به صرفه است.

مزیت های داشتن این کارت :

• دریافت نقشه کامل آمستردام
  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهر آمستردام
  • ورود به بیش از 60 مکان دیدنی شهر آمستردام
  • استفاده رایگان یک ساعته از کشتی کروز
  • گرفتن تخفیف از رستوران های طرف قرار داد و مکان های دیگر
  • عدم نیاز به ایستادن در صف خرید بلیت

برای خرید این کارت می توانید وارد سایت  iamsterdam.com   شوید و نوع کارت را انتخاب نمایید.

کارت Holland Pass

این کارت در سرتا سر هلند مورد استفاده قرار می گیرد و از زمان اولین استفاده دارای یک ماه اعتبار است. این کارت در سه نوع کوچک متوسط و بزرگ می باشد و نوع استفاده به این صورت است که در کارت کوچک دو واچر نقره ای و یک طلایی، در متوسط دوتا نقره ای و دوتا طلایی، در بزرگ هم سه تا نقره ای و سه تا طلایی وجود دارد که با توجه به نوع و قیمت مکان مورد نظر، بعضی از آنها واچر نقره ای را می خواهند و بعضی ها طلایی. این واچر ها داخل خود کارت وجود دارد و موقع ورود توسط مکان مورد نظر اسکن می شود. همچنین با این کارت در اکثر مکان های دیدنی می توانید به جای استفاده از واچر های طلایی و نقره ای از تخفیف استفاده نمایید. استفاده از این کارت هم به شما پیشنهاد می کنم. با این کارت هم، می توانید از تخفیف رستوران ها استفاده نمایید. ولی این کارت قابلیت عبور از صف که در بالا گفتم را ندارد.

برای خرید این کارت می توانید وارد سایت hollandpass.com شوید و نوع کارت را انتخاب نمایید.

برای دیدن مکان های موجود در کارت  میتوانید  این صفحه (https://hollandpass.com/museums-attractions?category=&type_ticket=&region=&q=) را مشاهده نمایید.

انتخاب پکیج سفر

با توجه به اینکه من هر دو این کارت ها را خریدم، در برنامه سفرم میخواستم به شهر دنهاخ و روستای فوق العاده زیبای گیتورن بروم و دنبال انتخاب ارزانترین راه سفر به این دو مکان گشتم و با سایت  www.discoverholland.com آشنا شدم. اینجا می توانید پایین ترین قیمت ها را برای رفتم به شهر های هلند پیدا کنید در این سایت برای مکان های مختلف پکیج های ارزانی وجود دارد که شامل رفت و برگشت از آمستردام ، استفاده از حمل و نقل عمومی شهر مورد نظر و بلیت رایگان مکان مورد نظر می باشد.

من دو پکیج شامل سفر رفت و برگشت از آمستردام به دن هاخ، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهر و بلیت رایگان شهر مینیاتوری مادورادام و قایق سواری در گیتورن را خریداری کردم.

ونیز

من قصد اقامت دو روزه در ونیز را داشتم ولی با توجه به برنامه سفرم و  بلیت هواپیما که گرفتم فقط یک روز کامل می توانستم در ونیز بمانم و چون تصمیم داشتن حتما از  جزایر مورانو، بورانو و لیدو دیدن کنم فقط بلیت یک روزه حمل و نقل عمومی ونیز را گرفتم که شامل اتوبوس و قایق در ونیز و بین جزایر میشد.

کارت  VENEZIA UNICA

این کارت انواع مختلف دارد که در سایت زیر می توانید مشاهده کنید.

برای خرید کارت تخفیف مکان های دیدنی ونیز و استفاده از انواع وسایل حمل و نقل میتوانید از سایت www.veneziaunica.it/en/e-commerce/services  استفاده نمایید.

رم

کارت های تخفیف رم چند مدل می باشد یکی برای شهر رم یکی برای شهر واتیکان و یکی هر دو را ساپورت می کند که این مدل با توجه به قیمتش برای کسی خوب است که چهار تا پنج روز در رم باشد با توجه به اقامت دو روزه من در شهر رم من یک کارت Rome Pass و یک بلیت واتیکان را خریداری کردم.

کارت Rome Pass

این کارت برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در رم می باشد و در دو نوع 48 ساعته و 72 ساعته وجود دارد علاوه بر این با کارت 48 ساعته می توانید از یک مکان دیدنی و با کارت 72 ساعته از دو مکان دیدنی به صورت رایگان و بدون صف بازدید کنید که در شهر پر توریستی مثل رم قابلیت بدون صف واقعا بی نظیر هستش مخصوصا برای کسانی که حوصله چند ساعت تو صف ایستادن را در فصل های پر توریست ندارند یا در فاصله یکی دو روزه نمی خواهند زمان خود را در صف سپری کنند.

برای خرید این کارت می توانید وارد سایت  www.romapass.it/en/the-cards شوید و نوع کارت را انتخاب نمایید.

بلیت واتیکان

کارت Rome Pass  برای شهر رم است و موزه واتیکان را ساپورت نمی کند به همین دلیل برای خرید بلیت وارد سایت واتیکان (biglietteriamusei.vatican.va) شدم و دیدم بلیت موزه واتیکان و سیستین چاپل با قابلیت عبور از صف 17 یورو است که 4 یورو هم بابت مالیات اضافه میشد که جمعا 21 یورو باید پرداخت می کردم.

با یکم سرچ در اینترنت با سایت  www.tiqets.com/en  آشنا شدم که برای فروش بلیت مکان های دیدنی در اکثر شهرهای دنیا می باشد از شانس من این بلیت را با تخفیف به قیمت 17 یورو برای فروش گذاشته بود و 4 یورو مالیات هم نمی گرفت بنابراین بلیت موزه واتیکان را از اینجا خرید کردم. ولی جدیدا که چک کردم قیمتش از سایت واتیکان گرانتر شده بود همین بلیت را در واتیکان بخواهید خرید کنید با قابلیت عبور از صف دلال ها از شما حدود 50 یورو دریافت خواهند کرد.

بارسلونا

مقصد بعدیم بارسلونا بود و برای کمتر شدن هزینه های سفر دنبال کارت های تخفیف بارسلونا گشتم. کارت های تخفیف در بارسلونا چند مدل می باشد که با توجه به میزان اقامت و هدفتون میتونید آنها را انتخاب کنید.

کارت Barcelona Card

این کارت در سه نوع 72 ساعته تا 120 ساعته وجود دارد که شامل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم می شود اما مهمترین عیب این کارت اینه که جاهای معروف را به صورت رایگان در خود ندارد و فقط با تخفیف می توانید از مکان های دیدنی بازدید نمایید. برای دیدن قیمت ها و خرید می توانید از سایت www.barcelonacard.org استفاده نمایید.

همچنین برای دیدن مکان هایی که دارای تخفیف می باشد  میتوانید وارد این قسمت (www.barcelonacard.org/discounts) شوید.

من استفاده از این کارت را  پیشنها نمیکنم اصلا ارزش خرید ندارد.

کارت Barcelona Pass

یکی دیگه از کارت های بارسلونا  این کارت است در دو نوع دو روزه و سه روزه وجود دارد و اکثر مکان های دیدنی را به جز ساگرادا فامیلیا ساپورت میکنه و اگر بخواهید وسایل حمل و نقل عمومی هم ساپورت کند باید مبلغ بیشتری پرداخت نمایید.

برای دیدن و خرید می توانید وارد سایت  www.barcelonapass.com بشوید.

به دلیل قیمت بالای این کارت من این کارت هم به شما پیشنهاد نمیکنم.

با توجه به اینکه دیدم این کارت ها نیاز من را در سفر دو روزه برطرف نمیکنه تصمیم گرفتم یه کارت دو روزه حمل و نقل و بلیت مکان هایی که قصد دیدنشان را داشتم تک تک به صورت زیر خریداری کنم.

کارت Hola BCN

این کارت برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در بارسلونا می باشد. با این کارت از همه وسایل حمل و نقل عمومی در بارسلونا می توانید استفاده کنید و مزیت خوبش در این است که با داشتن این کارت دیگر نیازی به خرید بلیت رفت و برگشت از فرودگاه به شهر  نمی باشد.

این کارت در چهار نوع 48 تا 120 ساعته عرضه می شود و برای خرید می توانید از سایت  https://www.holabarcelona.com/tickets/hola-bcn-barcelona-travel-card  استفاده نمایید.

بلیت کلیسای ساگرادا فامیلیا

اگر قرار باشه فقط یکی از مکان های دیدنی بارسلونا را بروید حتما اون مکان باید این کلیسا باشه برای خرید بلیت وارد سایت www.sagradafamilia.org/en/tiquets بشید و بعد از انتخاب نوع بلیت و ساعت بازدید بلیت خود را خریداری کنید.

بلیت پارک گوئل

این پارک هم یکی دیگر از دیدنی های بارسلونا است و برای خرید باید از طریق  این سایت (www.parkguellonline.cat) اقدام کنید. هنگام خرید باید روز و ساعت مراجعه هم مشخص کنید.

بلیت ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا

یکی دیگه از جاهای دیدنی بارسلونا که قصد دیدنش را داشتم دیدن بزرگترین ورزشگاه اروپا بود. بلیت ورزشگاه نیوکمپ را می توانید از  سایت خود باشگاه به آدرس  www.fcbarcelona.com/tour/buy-tickets  خریداری نمایید.

پاریس

آخرین مقصد سفرم شهر پاریس بود. پاریس سیستم حمل و نقل پیچیده ای داره و قیمت وسایل حمل و نقل عمومی در قسمت های مختلف پاریس متفاوت است به همین دلیل تصمیم گرفتم برای حمل و نقل از بلیت های ده سفره استفاده کنم و بلیت رفت و برگشت از فروگاه به شهر هم جدا در فرودگاه خرید کنم. در مورد کارت های تخفیف هم پاریس کارت های مختلفی دارد که در زیر مشاهده میکنید.

کارت Paris Pass

این کارت هم دقیقا مثل کارت Barcelona Pass   هستش و در چند نوع دو تا شش روزه موجود می باشد. ولی متاسفانه قیمت این کارت برای ما ایرانی ها یکم بالا در میاد هرچند اگر بخواهید از امکاناتش استفاده کنید هزینه کمتری نسبت به دیدن تک تک مکان ها دارد.

برای خرید می توانید از سایت www.parispass.com/paris-pass-prices.php  استفاده نمایید.

کارت Paris Museum Pass

برای بازدید از موزه های شهر پاریس من این کارت را بهتون پیشنهاد می کنم با این کارت علاوه بر صرفه جویی در هزینه هاتون از قابلیت عبور از صف هم بهره مند می شوید در واقع صف های طولانی و خسته کننده مکان های تاریخی را دور می زنید.

عکس زیر نشان دهنده بخشی از صرفه جویی شما در پاریس با استفاده از این کارت می باشد.

مشاهده می کنید که قیمت چند تا از موزه ها 118 یورو میشه ولی گرانترین کارت موزه پاریس که شش روزه است 74 یورو هستش.

این کارت در سه نوع دو روزه، چهار روزه و شش روزه می باشد.

این کارت را  از این سایت (booking.parisinfo.com) می توانید خرید کنید.

برای مشاهده لیست موزه های موجود در کارت  از این قسمت (en.parisinfo.com/what-to-see-in-paris/paris-pass/paris-museum-pass) استفاده کنید.

بلیت برج ایفل

متاسفانه هیچ کدام از کارت هایی که در پاریس برای تخفیف موجود هست برج ایفل را ساپورت نمیکنن که یا باید حضوری در صف های طولانی بایستید تا بلیت خریداری کنید یا قبل از حضور  از این سایت (www.toureiffel.paris/en/rates-opening-times) خریداری کنید.

دو نکته مهم : اول اینکه بلیت 19 یورویی به این صورت است که دو طبقه یعنی تقریبا نصف برج را باید از پله بالا بروید که ممکنه برای خیلی ها سخت باشه بعد از آنجا با آسانسور به بالای برج بروید این بلیت فقط در محل خود برج ایفل به صورت حضوری فروخته می شود.

دوم اینکه بلیت 25 یورویی مستقیم بالا میرود، ولی در برگشت می توانید از آسانسور در طبقه دوم پیاده شوید فقط توجه کنید که این بلیت در سایت تا حدود دوماه آینده هم بفروش رسیده، پس در فصل های پر توریست برای خرید از سایت برای اینکه در صف طولانی نایستید حتما دو تا سه ماه قبل بلیت را خریداری کنید.

جدول زیر نشان دهنده بلیت ها و کارت های تخفیف و هزینه آنها است که تا اینجا قبل از سفر با کارت اعتباری خرید کردم.

عوارض خروج از کشور

یکی دیگه از اقدامات قبل سفر پرداخت پول زور عوارض خروج از کشور بود که باید مبلغ 220 هزار تومان را یا از طریق بانک ملی یا از طریق سایت امور مالیاتی پرداخت کنید که من  از  طریق این سایت (tollpayment.sadadpsp.ir) به صورت آنلاین پرداخت کردم.

آماده کردن وسایل سفر

از آنجایی که قصد سفر تنهایی و سبک را داشتم یک کوله و یک ساک داخل کابین در سایز 55x40x25   انتخاب کردم که از لطف دوستان و آشنایان پر شد از انواع خوراکی های مختلف تا جایی که وزن سفر سبکم 25 کیلو شد و باعث شد برای تمام کردن این خوراکی ها، در سفر کمتر هزینه غذا بدم.

فقط در این سفرهای سبک که چمدان و ساک داخل کابین هواپیما دارید اگر مایعات بالای 100 میل مثل شامپو، عطر، لوازم آرایشی دارید آن را به زیر 100 برسانید و داخل کیسه های پلاستیکی در بسته قرار دهید که در فرودگاه به مشکل نخورید.

سیم کارت

اگر بخواید از سیم کارت های هر کشور استفاده کنید طبیعتا باید هزینه زیادی پرداخت کنید و اگر بخواهید از سیم کارت های ایران استفاده کنید جدول تعرفه همراه اول و ایرانسل را در زیر میتونید مشاهده کنید. ولی اگر فقط برای اینترنت لازم دارید اکثر جاها در اروپا دارای اینترنت رایگان است مثل : فرودگاه ها، ایستگاه های قطار، داخل قطار، رستوران ها، هتل ها و هاستل ها، مراکز خرید، موزه ها، و همه مراکز توریستی پس نیازی به سیم کارت برای اینترنت نخواهید داشت.

فصل سفر

اگر از من بخواهید بهترین فصل برای سفر به اروپا را فصل بهار و پاییز میدونم بهتر است ماه های فروردین، اردیبهشت، آبان و آذر به اروپا سفر کنید که قیمت هتل ها ارزانتر و توریست ها کمتر هستند.

قسمت اول و دوم سفرنامه همانطور که گفته بودم بیشتر جنبه آموزشی داشت و امیدوارم برای کسانی که قصد سفر به اروپا را دارند یا در آینده خواهند داشت مورد استفاده قرار گیرد.

برای قسمت سوم که شروع سفر است وارد قسمت بعدی سفرنامه شوید.