سفر 100 یورویی به اروپا

قسمت ششم

سفر به رم

روز هشتم : جمعه هجدهم خرداد

بعد از یک ساعت پرواز، جیمبو تو فرودگاه لئوناردو داوینچی رم فرود اومد.

تو سالن فرودگاه نمایندگی کارت Rome Pass  رو پیدا کردم و با نشان دادن واچر یه پک شامل کارت، نقشه توریستی رم و کاتالوگ رو بهم داد.

بعد از گرفتن کارت برای رفتن به شهر سه راه وجود داشت . یا باید با 14 یورو از قطار استفاده میکردم و به ایستگاه مرکزی Termini  می رفتم و از اونجا از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده میکردم. یا باید 8 یورو میدادم و با اتوبوس های توریستی به ایستگاه Termini  می رفتم. یا با اتوبوس های معمولی که یک یورو بود به نزدیکترین ایستگاه مترو میرفتم و از اونجا به Termini  می رفتم.

از اونجایی که عجله  نداشتم راه سوم که ارزانترین راه بود رو انتخاب کردم. برای خرید بلیت اتوبوس از مامورین فرودگاه سوال کردم و متوجه شدم بلیت این اتوبوس رو باید از یه کافه داخل سالن به اسم Maka  خریداری کنم. برام جالب بود که کافه بلیت میفروخت. از سالن فرودگاه بیرون اومدم و در ایستگاه اتوبوس که جلوی در ورودی ترمینال بود منتظر اومدن اتوبوس شدم.

حدود نیم ساعت طول کشید تا اتوبوس اومد به راننده گفتم در نزدیکترین ایستگاه مترو بهم خبر بده. درحدود یک ربع بعد به نزدیکترین ایستگاه مترو رسید و من پیاده شدم. به سمت ایستگاه مترو به اسم Eur Fermi که برای خط B   بود رفتم تا به سمت ایستگاه Termini  حرکت کنم.

ایستگاه Termini  یه ایستگاه مرکزی ارتباطی است و مثل ایستگاه امام خمینی تهران میمونه.

نقشه کلی مترو شهر رم به شکل زیر است. وسایل حمل و نقل عمومی داخل دایره قابل استفاده می باشد و خارج از دایره شامل هزینه جدا است.

هوای رم هم بر خلاف دو شهر قبل کاملا آفتابی و گرم بود.

درب ورود به مترو با اسکن کارت Rome Pass  باز شد و 72 ساعت اعتبار کارت شروع شد. هر چند با اینکه من 48 ساعت در رم بودم کارت 72 ساعته گرفتم. در قسمت دوم سفرنامه گفتم که کارت 72 ساعته اجازه ورود به دو مکان دیدنی و 48 ساعته یک مکان را میدهد.

با خط آبی B  مترو که واقعا کثیف و افتضاح بود از ایستگاه Eur Fermi به سمت ایستگاه Termini  رفتم و از اونجا با خط نارنجی A به سمت ایستگاه Ottaviano رفتم.

تو شهر رم یه هتل آپارتمان نزدیک واتیکان پیدا کردم به اسم Vatican days  که یک واحد تو یک ساختمان بود. با دو اتاق یکی دو تخته و یکی تک تخت و سرویس حمام و دستشویی هم جدا بود فقط آشپزخانه اشتراکی داشت. اینترنت رایگان هم موجود بود و تمام وسایل یک هتل را در خود داشت. از نظر نظافت کاملا تمیز و دسترسی بسیار نزدیک به مترو هم داشت.

عکس اتاق از اینترنت

ساعت دوازده به هتل رسیدم و از شانسم چون روز قبل مسافر در هتل نبود اتاق رو همون موقع بهم دادن. منم که دو روز بود خسته و کوفته شده بودم اول رفتم یه دوش گرفتم و کلی سبک شدم و بعد تا حدود ساعت سه بعد از ظهر خوابیدم. پرونده همه مشکلات هم به خواب بردم.

ساعت سه از خواب بیدار شدم و چون از قبل بلیت موزه واتیکان رو گرفته بودم پیاده به سمت کوچکترین کشور جهان حرکت کردم.

موزه واتیکان Vatican Museum

موقع رسیدن برای خرید بلیت حدود هفتاد هشتاد نفر تو صف بودن و چون بلیت من قابلیت عبور از صف داشت از کنار صف وارد سالن شدم و به سمت گیت امنیتی رفتم و بعد از بازرسی وارد واتیکان شدم. قیمت بلیت حضوری 17 یورو می باشد. این بلیت رو دلال های اطراف واتیکان 50 یورو به شما قیمت می دهند.

موزه واتیکان در قرن 16 ساخته شد و با گذشت زمان آثار موجود در آن توسط پاپ ها جمع آوری شده است. یکی از برزگترین و غنی ترین موزه های دنیاست و متشکل از مومیایی ها مجسمه ها و نقاشی های و قالیچه های قدیمی می باشد. همچنین در موزه واتیکان بیشتر از هرجای دیگر دنیا آثار برهنه وجود دارد.

مجسمه های واتیکان هنر ایتالیایی رو به رخ می کشید. یکی از یکی زیبا تر و جذابتر. در قسمت دیگه موزه بخش مصر وجود داشت که آثار مصر باستان از جمله ظروف و مومیایی ها در این قسمت وجود داشتند.

در بیرون موزه نمایی زیبا از باغ واتیکان حیاط موزه و کلیسای سنت پیتر باسیلیکا قابل رویت بود.

کلیسای سیستین چاپل Sistine Chapel

در ادامه موزه، به سمت کلیسای سیستین چاپل حرکت کردم تا با نقاشی های خیره کننده میکل آنژ بیشتر آشنا بشم. کارهایی که در یک کلمه میتونم بگم : بی نظیر

کلیسای سنت پیتر باسیلیکا St. Peter's Basilica

بعد از دیدن موزه واتیکان و کلیسای سیستیل چاپل وارد کلیسای سنت پیتر باسیلیکا شدم. کلیسایی که از درو دیوارو سقفش هنر میریخت.

در آخر هم وارد میدان سنت پیتر شدم با نمایی فوق العاده از کلیسا و شهر واتیکان

فیلم کوتاه از میدان واتیکان

مگه میشه به واتیکان امتیازی کمتر از 5 داد.

بعد از دیدن واتیکان باشکوه، تصمیم گرفتم کمی در شهر قدم بزنم و زودتر به هتل برم تا برای برنامه فشرده فردا خودم رو آماده کنم. تا ساعت 9 شب شهر رو متر میکردم. تو راه به یه رستوران شلوغ رسیدم به اسم L'Isola della Pizza که تمام میز هاش یا پر بود یا رزرو، و عده ای سرپا منتظر خالی شدن میز بودند. داخلش دکور بسیار زیبایی داشت همراه با یه دیوار که فکر میکنم عکس شخصیت های معروف رم بود که به این رستوران رفته بودند. یکم منتظر شدم و چون یک نفر بودم سریع داخل سالن یه میز بهم دادن.

اینجا انواع غذاهای مختلف را داشت ولی بیشتر استیک و اسپاگتی سرو میکردند. آشپزی که استیک درست میکرد بر خلاف ظاهرش که مثل قصاب ها با گوشت سروکار داشت بسیار مهربون و خوش برخورد بود.

من هم مثل بقیه یه استیک سفارش دادم به همراه نوشابه به مبلغ 18 یورو. استیک هارو روی منقل ذغالی قرار میداد و با سس های مختلف تزیین میکرد. استیک ها بسیار آبدار و لذیذ بود که به محض خوردن تو دهن آب میشد.

تصمیم گرفتم فردا شب هم در اینجا اسپاگتی ایتالیایی رو تست کنم. این رستوران در سایت TripAdvisor  از حدود سه هزارتا نظر، از پنج، رتبه چهار گرفته. در زیر می تونید موقعیت مکانی رستوران را مشاهده کنید.

جدول هزینه های روز هشتم سفر

روز نهم : شنبه نوزدهم خرداد

امروز آخرین روزی بود که به طور کامل تو رم هستم و باید کل رم رو شخم میزدم. ساعت 9 صبح از خواب بیدار شدم صبحانه خوردم و به سمت ایستگاه مترو Ottaviano  خط نارنجی A رفتم تا به سمت ایستگاه مرکزی Termini  برم و از اونجا با خط آبی B به سمت اولین مکان دیدنی کولوسئوم Colosseum برم که ایستگاهی به همین نام داشت.

بلیت های مترو را می توانید هم از باجه های فروش بلیت هم از دستگاه های موجود در ایستگاه ها خرید کنید. قیمت بلیت روزانه 7 یورو و بلیت صد دقیقه ای 1.5 یورو می باشد که با توجه به هدفتون میتونید انتخاب کنید.

اکثر ایستگاه ها و قطار های رم هم قدیمی و کثیف هستش و نباید توقع یه مترو مدرن رو داشته باشید.

کولوسئوم Colosseum

در ایستگاه Colosseum پیاده شدم بعد از خروج از ایستگاه با عظمت رم و یکی از عجایب هفت گانه دنیا روبرو شدم.

به سمت درب ورود رفتم با جمعیتی مواجه شدم که تا حالا تو یه صف این همه آدم ندیده بودم. بی دلیل نیست که کولوسئوم پر بازدیدترین مکان دیدنی دنیا است. این جمعیتی که می بینید رو سه برابر کنید تا به محل فروش بلیت برسید.

تا این لحظه نمی دونستم که کارت Rom Pass  هم قابلیت عبور از صف داره و به خودم میگفتم تموم شد تا عصر باید تو صف بمونم. آخر صف رو پیدا کردم و رفتم که وایسم. به مسئول اونجا که ته صف داشت صف رو کنترل میکرد کارت رو نشون دادم و گفتم من هم باید اینجا بمونم؟ که گفت نه شما از در بالا برید. انقدر خوشحال شدم که گفتم کل پول کارت Rom Pass  برا همین یدونه کافیه حلالتون باشه. رفتم جلو و با این نما روبروشدم. صف سمت چپ برای گروه ها و لیدرها و دلال ها بود و صف سمت راست که من بودم و سایه ام برای کارت های Rom Pass

نمی دونید چقدر خوشحال بودم. وارد شدم و بعد از عبور از گیت امنیتی که مخصوص دارندگان کارت بود سریع وارد کولوسئوم شدم. قیمت بلیت اینجا 12 یورو هست ولی در ایام پر توریست، صف اینجا تمام وقت شما رو خواهد گرفت.

کولوسئوم محلی برای مبارزه گلادیاتورها و حیوانات بود و گنجایش 50  تا 80  هزار نفر را داشت. بتن های کار برده در این بنا نشان دهنده اختراع بتن به دست رومی ها است و بزرگ ترین آمفی تئاتر در دنیاست و سال ساخت آن به سال 70 میلادی بر میگردد.

فیلم کوتاهی از کولوسئوم

امتیاز من به کولوسئوم 5 می باشد.

رومن فروم Roman Forum

رومن فروم در زمان قدیم میدان اصلی رم باستان بوده و مراکز دولتی رم باستان در اینجا قرار گرفته بود. همچنین طاق سپتیموس سوروس، معبد ساترن، طاق تایتوس و خانه وستال ها نیز در این منطقه بود که امروزه جز دیوارها و ستون ها چیز بیشتری از آن باقی نمانده است. اکثر معابد و کلیساهای رم قدیم در این منطقه قرار داشت. پیشنهاد میکنم تاریخچه اینجا را مطالعه کنید چون واقعا جالب و جذاب است. من بعد از دیدن این مکان ها فیلم های تاریخی رو بهتر میتونم درک کنم. بلیت اینجا همراه با همان بلیت کولوسئوم است.

فیلم کوتاهی از رومن فروم

امتیاز من به رومن فروم 5 است.

دیدنی های رم هم مثل آمستردام به نظرم یک وجبه یعنی اگر عاشق سفر باشی همه رو به ترتیب پیاده میری و میبینی.

میدان ونیزی رم  Piazza Venezia

بعد از اینجا به سمت Imperial Forums و میدان ونیزی رم  Venezia Square Rome   رفتم. اینجا یکی از میدان های مهم و مرکزی رم است که خیابان های مهم رم به اینجا وصل میشه و قبر سرباز گمنام هم در اینجا قرار گرفته. دیدن این نمای عظیم از نزدیک واقعا جذاب اشت.

معبد پانتئون The Pantheon

وقتی میکل آنژ در مورد اینجا بگه که این اثر بیشتر کار فرشتگان است تا آدمیزاد دیگه نمیشه در مورد عظمت و زیبایی اینجا صحبت کرد معبدی که یکی از بزرگترین گنبد های دنیا را دارد و با وجود گذشت 2000 سال از قدمت آن هنوز هم شگفت انگیز و زیبا است.

کلیسای سان لویجی دی فرانسیس San Luigi dei francesi

بعد از اینجا به سمت کلیسای سان لویجی دی فرانسیس San Luigi dei francesi رفتم که سه نقاشی بسیار زیبا از کاراواجو در اینجا قرار دارد و یکی از زیباترین کلیساهای رم است.

میدان پیازا ناوونا Piazza Navona

استادیوم قدیمی رم باستان در اینجا بود که برای جشن ها و مسابقات بزرگ ورزشی مورد استفاده قرار میگرفت. بعد از تخریب استادیوم، بعد ها این میدان در آن بنا نهاده شد. جاذبه اصلی میدان ناوونا سه فواره است که فواره وسط آن چهار رودخانه نام دارد و از پیچیده ترین فواره های ساخته شده می باشد.

در کنار این میدان کافه ها و رستوران های زیادی قرار داره، از جمله یه بستنی فروشی معروف و شلوغ به اسم GROM GROM  که خوردن بستنی تو گرمای رم واقعا خستگی رو از تن بیرون میکنه.

فواره تروی  Trevi Fountain

بعد از دیدن این میدان و خوردن بستنی به سمت یکی از شلوغ ترین و پر توریست ترین مکان های دیدنی رم حرکت کردم به اسم فواره تروی.

یکی از بزرگترین مجسمه های دنیا در اینجا قرار دارد. اگر با سر پایین وارد این محوطه بشید و در جلوی فواره سرتان را بالا بگیرید از عظمت و زیبایی اینجا هیجان زده خواهید شد. تمام توریست های رم حتما به این مکان سر خواهند زد و روایتی هست که اگر با دست راست سکه ای در چشمه عشاق در پایین مجسمه بیندازید شما باز هم به رم بر میگردید.

پله های اسپانیایی Spanish Steps

بعد از دیدن فواره های فوق العاده تروی به سمت مقصد بعدی که پله های اسپانیایی بود حرکت کردم. اینجا یکی از عریض ترین و طولانی ترین راه پله های اروپا است. در قدیم عشاق قرار های خود را در این مکان می گذاشتند و به همین دلیل جنبه رمانتیک هم دارد. در قدیم سفارت اسپانیا در پایین این پله ها بود و برای رسیدن به کلیسای ترینیتا دی مونتی که در بالای پله ها قرار دارد، هزینه ساخت این پله ها را پرداخت کرد تا راه ارتباطی باشد بین کلیسا و سفارت به همین دلیل به اینجا پله های اسپانیایی یا میدان اسپانیا گفته میشه.

نمای پله ها از بالا

در بالای پله ها ایستگاه مترو Spagna  بود رفتم سوار شدم و برای دیدن محل بعدی به سمت ایستگاه بعد به اسم Flaminio  رفتم.

میدان پوپولو Piazza del Popolo

در اینجا یکی دیگه از میدان های مهم شهر رم به اسم پوپولو یا مردم قرار داشت. در یک طرف میدان دروازه  پورتا دل پوپولو  قرار دارد.

در سمت مقابلش دو کلیسای دوقلو و مشابه هم قرار دارن یکی کلیسای سانتا ماریا دی مونته سانتو  و دیگری کلیسای  سانتا ماریا دی میراکولی

در دو سمت میدان هم آبنماهای زیبایی قرار گرفته.

اینجا هم یکی از قشنگ ترین دیدنی های رم است. در کنار میدان یه شیب ملایم قرار داره که با بالا رفتن از آن به یک پارک زیبا به اسم پبنچو میرسید و نمای بسیار زیبایی از میدان و شهر رم را میتوانید مشاهده کنید.

یه مورد جالبی که تو شهر رم دیدم استفاده از ماشین های اسمارت کوچک دو نفره بود طوری که تو هر کوچه و خیابان شصت درصد ماشین ها رو تشکیل میدادن هم خانم ها و هم آقایان از آن استفاده میکردن.

قلعه سنت آنجلو Castel Sant'Angelo

ساعت حدود شش و نیم بود. تو برنامه های مختلف موبایل دیدم که قلعه سنت آنجلو تا ساعت هفت و نیم باز هست منم به سمت قلعه حرکت کردم. با مترو به ایستگاه Lepanto  رفتم و از اونجا تا به قلعه رسیدم ساعت هفت بود ولی با تعجب دیدم که قلعه بسته است وقتی دلیلش رو پرسیدم گفتند که تا ساعت هفت و نیم باز است ولی آخرین وردی یک ساعت قبل در ساعت شش و نیم می باشد. هرچی من و چند نفر دیگه اسرار کردیم که زود بازدید میکنیم نشد که نشد و فقط تونستم اطراف قلعه و رود کنار اون را ببینم.

تو این قلعه قبر امپراطور هادریانوس قرار گرفته که ما تو سریال اصحاب کهف زیاد اسمش رو شنیدیم. دلیل نام گذاری این قلعه به فرشته این است که در قدیم طاعون همه شهر را فرا گرفته بود و اکثر مردم مرده بودند. بقیه مردم از خدا طلب کمک کردند که پاپ فرشته میکائل را میبیند که شمشیر خود را در غلاف میگذارد و نشان دهنده این است که خدا دعای آنها را پذیرفته است. این فرشته بالای قلعه هم همان میکائیل است و به این دلیل اسم این قلعه فرشته است. هزینه بلیت این قلعه 14 یورو است که اگر وقت میشد با کارت Rome Pass  رایگان بود.

بعد از کمی گشتن و استراحت برای شام باز به سمت همان رستوران قبلی رفتم و اینبار اسپاگتی ایتالیایی سفارش دادم که به همراه نوشابه 11 یورو شد.

با توجه به اینکه ساعت 9 صبح به شهر بعدی پرواز داشتم زودتر به هتل رفتم، وسایل رو جمع کردم و خوابیدم.

در نقشه زیر محل مکان های دیدنی که از آنها بازدید کردم را مشخص کردم.

جدول هزینه های روز نهم

روز دهم : یکشنبه بیستم خرداد

ساعت شش از خواب بلند شدم، دوش گرفتم و برای رفتن به سمت فرودگاه وارد ایستگاه مترو Ottaviano  شدم و به سمت ایستگاه Termini رفتم.

باز اینجا همون سه راه را برای رفتن به فرودگاه داشتم و با توجه به اینکه صبح زود بود تصمیم گرفتم از اتوبوس های توریستی استفاده کنم. به سمت ایستگاه اتوبوس های فرودگاه رفتم و اتوبوس های فرودگاه لئوناردو داوینچی رو پیدا کردم. حتما بپرسید برای کدوم فرودگاه است که اشتباه سوار نشید. 8 یورو هزینه بلیت دادم و به سمت فرودگاه حرکت کردیم داخل اتوبوس هم اینترنت رایگان وجود داشت.

طبق معمول تو فرودگاه از طریق دستگاه های Check-in  با اینکه از قبل انجام داده بودم کارت پروازم رو دریافت کردم.

این پرواز آلیتالیا هم یک ساعت تاخیر داشت و به جای ساعت 9 صبح ساعت ده صبح فرودگاه لئوناردو داوینچی رم را به مقصد فرودگاه ال پرات بارسلونا ترک کرد.

درباره رم
  • حداکثر تا نیم ساعت قبل از ساعت تعطیل شدن مکان های دیدنی در آنجا حضور داشته باشید.
  • حداقل سه روز کامل در رم بمانید.
  • تمام مکان های دیدنی رم را در شب هم به دلیل نورپردازی های زیبا بازدید کنید.
  • حتما حتما تا جایی که میتونید در فصل های پر توریست از بلیت های Skip to Line که از صف عبور می کنید استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه اکثر دیدنی های رم نزدیک به هم است بهتره از بلیت های تکی مترو استفاده کنید چون نهایت دوبار از مترو استفاده خواهید کرد. ولی اگر به هر دلیل نیاز به استفاده از مترو دارید بلیت روزانه تهیه کنید.
  • آب های داخل شیر آب در سطح شهر قابل خوردن است و نیازی به خرید آب معدنی نیست.

برای ادامه سفرنامه وارد قسمت بعد شوید.