مسافر پاییزی ، سپتامبر 2018 - هلند ، آلمان ، چک، ایتالیا

این مناطق در مسیر سبز و مه گرفته‌ی اروپا قرار دارند!+تصاویر

زندگی ماجراجویی جسورانه ایست ، در غیر اینصورت ، هیچ چیز نیست . (هلن کلر)

با عرض ادب و احترام خدمت تمامی دوستان عزیز

من عاشق سفرم و سفر یکی از اولویت های من توی زندگیمه ، این سفرنامه را می نویسم که شریک بشم قسمتی از تجربیاتم رو با خوانندگان عزیز این سایت عالی که مطالب مفیدش برای شخص من تاکنون خیلی کاربرد داشته و سپاس از مدیریت موفقش  .

این سفر در واقع سومین ورود من از ایران به محدوده شینگن طی امسال و سال گذشته بود ، ویزا شینگن اول من از سفارت فرانسه و شینگن دوم رو از سفارت ایتالیا برای خودم و همسرم بصوت سینگل و توسط خودمون گرفته بودیم و سفر کردیم باهاش  ، حدود شش ماه قبل از این سفر که دارم سفرنامش رو می نویسم  تو فکر این سفر بودم و براش برنامه ریزی می کردم ، این سری اولویت برای من و خانواده ام گرفتن ویزا مولتی شینگن حداقل یک ساله بود ، برای همین خیلی تحقیق کردم ببینم کدوم سفارت ویزا مولتی بهتر می ده و به این نتیجه رسیدم که هلند با شرایط من مناسبه بنابراین از طریق ایمیل به VFS هلند که کارهای سفارت هلند رو انجام می ده برای اوایل مرداد ماه 97 وقت گرفتم برای 4 نفر ،به کشور هلند قبلا 2 بار سفر کرده بودم ، به خاطر اینکه بهتره اولین ورود از کشور محل صدور ویزا  باشه برنامه ریزی سفر رو بعد کلی تغییر و پرس و جو به صورت 1شب آمستردام ، 3 شب برلین ، 1 شب درسدن آلمان ، 3 شب پراگ ، 2 شب رم ، 1 شب ونیز و 1 شب میلان کلا 12 شب و 13 روز انجام دادم ( قبلا تو قاره اروپا کشورهای انگلیس ، هلند ، فرانسه ، اسپانیا ، یونان ، ایتالیا ، مجارستان، روسیه ، اکراین رو سفر کرده بودم ) یکی از دلایل دیگم که آمستردام رو برای ورود و میلان روبرای خروج انتخاب کردم پرواز مستقیم ایران ایر به این دو شهر بود که تیر ماه قیمت بسیار خوبی حدود 1.6 میلیون رفت و برگشت تو سایت خودش نشون می داد البته همون موقع زمزمه حذف ارز مبادله و مسافرتی هم بود و من با توجه به اینکه یک جورایی از ویزا شدنم مطمئن بودم با توجه به داشتن ویزا مولتی انگلیس و همین طور دو تا ویزا شینگن قبلی و چند تا ویزا کشورهای دیگه تصمیم گرفتم بلیط پروازم رو سریع تر بخرم ( البته کنسلی بلیط هم 200 هزار تومان بود که اگه ویزا هم نمی شدیم در برابر گرونی احتمالی مبلغی نبود) و با این کار عملا برنامه سفر قطعی شد ، البته تا اقدام کردم مقداری گرون تر و نفری حدود 2 میلیون بلیط رفت و برگشت رو از خود سایت هما خریدم لینک و اینم بگم بعد خرید من هر روز گرون تر شد و در هفته بعد که ارز دولتی ایرلاین ها حذف شد و اتفاقاتی که افتاد در خصوص شرایط کشور و قیمت ارز ، قیمت بلیط به 4 میلیون و در روزهای آخر بلیط چند صندلی محدود مونده این پرواز  به 11 میلیون هم رسیدددد!!!!!

از 3 یا 4 ماه قبل سفر با توجه به برنامه ریزی شهرهایی که داشتم از سایت Booking.com هتل های مورد نظرم با توجه به شرایط مد نظرم ، مثل امتیاز بالای مسافران قبلی ، قیمت ، نزدیکی به حمل و نقل عمومی و مرکزیت شهر و لوکیشن خوب و..... بصورت رزرو با قابلیت کنسلی رایگان رزرو کردم ، با تجربه ایی که داشتم می دونستم هر چه زودتر اقدام کنم برای این کار شرایط و قیمت مناسب تر می تونم خرید کنم هتل ها و موارد دیگه رو ،  که همین طور هم شد .

کار بعدی که مونده بود پیش بینی و برنامه ریزی برای رفت و آمد توی مسیر شهرها و کشورهایی بود که باید ازشون بازدید می کردیم ، ما باید 7 شهر تو اروپا رو از هلند که  تقریبا تو شمال اروپا تا جنوب اروپا رم ایتالیا می رفتیم ، به همین خاطر به فاصله شهرها و قیمت حمل و نقل عمومی که از هواپیما تا قطار و اتوبوس رو شامل می شد  مد نظر قرار دادم برای رزرو بلیط ها برای این کار سه تا سایت همیشه بهترین نرخ ها رو به من می داد اول سایت SKyscanner.net که به نظرم بهترین نرخ پروازهای رو تو اینجا بیشتر وقتا پیدا میکردم و بعدش سایت goeuro.com که با مشخص کردن مسیر رفت و برگشت بهترین نرخ برای مقایسه هواپیما ، قطار و اتوبوس رو میده به همراه مقدار زمان مسیر و می تونید انتخاب کنید و سایت دیگه برای گرفتن بلیط اتوبوس busbud.com که کلیه اتوبوس های تو مسیرتون رو نشون می ده که من از این سایت ها استفاده کردم ، لازمه خرید هم کردیت کارت با موجودی کافیه البته ...

مسیر رفت که از ایران با پرواز ایران ایر به آمستردام بود و بعد از یک شب اقامت تو آمستردام هلند با توجه به مسیر نسبتا طولانی تا برلین هواپیما گزینه بصرفه تری در مقایسه با اتوبوس بود  با صرف یک مقدار هزینه بیشتر ، و من برای ظهر ساعت 12:30 پرواز ایزی جت رو از سایت ایزی خریدم که در واقع خوبیش این بود که موقع ورود می تونستیم هتلمون رو سر وقت تو برلین check in کنیم  ، مسیر برلین تا درسدن 2 ساعت راه بود که اون رو هم با اتوبوس گرفتم که ظهر برسیم درسدن و مسیر درسدن به پراگ رو هم  بلیط اتوبوس خریدم که 2 ساعت فاصله داشت  .

مسیر بعدی که پراگ به رم بود و طولانی ، بصورت هوایی انتخاب کردم با پرواز رایان ایر و برای سفر داخلی در ایتالیا هم دو مسیر رم به ونیز و ونیز به میلان از سایت italotreno.it که بهترین نرخ رو می داد نسبت به قطار های دیگه ایتالیا و سریع و السیر و جدید هم بود کلا برای 4 نفر و دو مسیر 138 یورو پرداخت و خرید کردم ،  و اینجوری بود که تقریبا  فکرم از هتل و رفت و آمد راحت شد .

موعد وقت سفارت نزدیک شد خوشبختانه یک ایمیل از VFS هلند اومد برام که اعلام کرده بودن بخاطر مشکلات دفترشون یک سری از تاریخ های ملاقات به خود سفارت منتقل شده که تاریخ ما هم جزء همین تاریخ بود و این یعنی لازم نبود 28 یورو پول خدمات دفتر VFS رو پرداخت کنیم توی این گرونی ارز و مستقیم به خود سفارت می رفتیم  !!

مدارکی که ترجمه کردم( ترجمه دارالترجمه کفایت می کنه) و با سایر مدارک برای سفارت آماده کردم عبارت بود از :

• ترجمه شناسنامه خودم و تمام همراهانم
  • ترجمه گواهی اشتغال به کار با ذکر سمت و برگه جداگانه مرخصی طبق بلیط
  • سه ترجمه جداگانه از سند ملک و آپارتمان برای 3 تا بزرگسال
  • ترجمه فیش حقوق ماه آخر
  • صورت حساب لاتین بانکی 3 ماهه که حقوق 3 ماه قبل به اون واریز می شد با مانده تقریبی 25 میلیون تومن 6-
  • تمکن و صورت حساب بانکی لاتین برای همسر و مادرم با مانده تقریبی 90 میلیون تومن برای هر نفر
  • چهار قطعه عکس
  • فرم های تقاضای ویزا که از خود سایت هلند گرفتم و سیستمی پر کردم برای 4 نفر ، و مدت زمان تقاضای ویزا رو هم با توجه به اعتبار پاس برای خودم مولتی 18 ماهه  همسرم مولتی  یکساله دخترم مولتی 2 ساله و مادرم دوبار ورود 45 روزه درخواست دادم
  • بیمه مسافرتی معمولی از بیمه ملت
  • کپی ویزاهای قبلی شامل شینگن ، انگلیس و ...

سر وقتش رفتیم سفارت هلند تو دیباچی شمالی که خیلی هم شلوغ بود !! و مدارک رو تحویل دادیم  و هیچ مصاحبه ایی هم  نداشت ، برگی به ما  داده شد  که 14 روز دیگه جواب رو تو دفتر هروی تحویل بگیریم ولی جواب بعد 22 روز اومد ، می دونستم که قبلش باید خودشون زنگ بزنن و بگن که برای گرفتن جواب بیاین ؛ و من هم دو روز بعد تماسشون رفتم سفارت ، جالب بود یکی از پرسنل یواشکی اومد به من گفت شما ویزا شدید !! 100 نفر قبلی رو ریجکت کرده تو این چند روز !! من بسته هامون رو همون جا باز کردم و دیدم شکر خدا ویزا مولتی برای من و همسر و فرزندم مولتی یکساله و مادر مولتی 30 روزه ، خیلی هم عالی ....

اوضاع ارز و قیمتها هم که داغون و مشخص نبود چی میشه بغیر ارزی که از قبل داشتم ،  یورو از بازار به قیمت 14 هزار تومن خریدم !!! و حین سفرمون به 16 هزار تومن هم رسید ،  یادش بخیر سال قبل همین موقع 4 هزار بود....

آمستردام هلند

پرواز ما 9 سپتامبر ساعت 8.5 صبح به وقت تهران از فرودگاه امام به مقصد آمستردام بود با پرواز ایران ایر و هواپیمای جدید برجامی  !!

ساعت 5 با اسنپ خودمون رو رسونیدیم فرودگاه امام ، سر ساعت  پرواز انجام شد ،  طول پرواز 5:30 دقیقه بود و پذیرایی صبحانه و نهار داشت و پرواز راحتی بود ، حدود ساعت 12:30 ظهر به وقت هلند رسیدیم  فرودگاه اسپاخول آمستردام ، بعد از مهر ورود و تحویل بار باید خودمون رو به هتل می رسونیدم ، این سومین باری بود که من وارد این فرودگاه می شدم و به راحتی خودمون رو رسونیدم به محل ایستگاه ترن و قطار فرودگاه که از فرودگاه به بیشتر نقاط هلند به ترن و قطار موجوده و می شه سفر کرد .

اینجا بهتره در خصوص قیمت حمل و نقل عمومی در هلند توضیح بدم که چطور راحت بتونید بلیط تهیه کنید ، چند نوع کارت و بلیط مختلف وجود داره ، بلیط تک سفره مترو ، تراموا ، قطار و اتوبوس 3یورو برای محدوده شهر آمستردام که اگه سفرتون بیشتر از 1 تا 7 روز طول میکشه بهتره از کارتهای روزانه که تو فرودگاه ، شهر و هتلها موجوده و میشه راحت خرید کنید استفاده کنید ،بعضی از این کارتهای تخفیفهای خوبی هم برای مناطق توریستی و موزه ها دارن . یکی از این کارتهای Amsterdam Travel Ticket است که با اعتبار 1،2،3 روز به ترتیب 16 ، 21 ، 26 یورو قیمت داره و معتبر در یک روز و نه 24 ساعت است (یعنی تا ساعت 4 صبح روز بعد معتبر است ) و استفاده نامحدود از حمل و نقل عمومی در آمستردام و همچنین مسیر فرودگاه به شهر و برعکس رو شامل میشه ، ما چون ساعت 12 ظهر به فرودگاه آمستردام رسیدیم و فردا دوباره ساعت 12 ظهر از این فرودگاه پرواز داشتیم به همین خاطر این کارت چون ساعت 4 صبح باطل میشه عملا یک روزش برای ما بصرفه نبود . برای ما راه دیگه که وجود داشت این بود که با هزینه 5.4 یورو برای هر نفر بلیط قطار به داخل شهر و ایستگاه مورد نظرمون رو بخریم و اونجا از بلیط های 24 ساعته حمل و نقل عمومی بصورت نامحدود که محدوده شهر رو شامل میشه و مسیر فرودگاه رو شامل  نمیشه استفاده کنیم ، که قیمتش  برای 1 روز 7.5 یورو بزرگسال و کودک 3-14 سال 3.75 یورو بود و از 12 ظهر تا 12 ظهر فرداش معتبر بود  .

این رو بگم که تو آمستردام با تراموا ، اتوبوس و مترو همه جا در اختیارتونه و خیلی منظم به همه دیدنی ها دسترسی خواهید داشت مخصوصا تراموا که کل شهر رو پوشش می ده و از جلوی همه دیدنی ها نیز عبور می کنه .

اقامت گاه ما تو آمستردام (Stayokay Amsterdam Oost(Zeeburg  نام داشت که امتیاز Very good 8.2 از 6848 نفر دریافت کرده بود ما اتاق Quadruple Room رو به قیمت 98 یورو برای یک شب از قبل رزرو کرده بودیم ، کلا قیمت هتلها تو آمستردام زیاده ،

تو تحقیقم دیدم که از فرودگاه تا ایستگاه Muiderpoort Station که تا هتل 8 دقیقه پیاده راه بود میشه مستقیم تو 30 دقیقه با قطار  رفت وما  همین کار رو کردیم ، هوا تو این فصل که تقریبا آخرای شهریور ماه  ما میشد و اونجا فصل پاییزشون بود ، خیلی مطبوع و آفتابی و نسبتا خنک بود ولی برای ما که عالی بود،   البته خودشون لباس های خیلی گرمی پوشیده بودن که برای ما تعجب آور بود .

ما سفرهای این مدلی تو اروپا که جابجایی زیاد داریم  رو با چمدون های کوچیک و به اصطلاح کابینی سفر می کنیم که هم حمل و نقلش برامون راحت تره و هم برای پروازهای داخلی تو  اروپا و بقول خودشون پروازهای اقتصادی هزینه بار اضافه پرداخت نکنیم  و مشکلی هم هیچ وقت نداشتیم با این موضوع ( چمدون کابینی) ، بعد پیاده شدن از ترن پس از 8 دقیقه پیاده روی با کمک نرم افزار مپس می ، که کاملا آفلاین جواب می ده به هتلمون رسیدیم ، خیلی راحت پذیرش شدیم و اتاقمون رو تحویل گرفتیم ، البته من از قبل ایمیل زدم و شرایطم رونوشتم و اونها هم لطف کردن و یک سوئیت کامل 4 تخته با یک خواب مجزا به ما دادن ، تمیز و راحت و برای یک شب اقامت خیلی مناسب  ، این هتل نزدیک یکی از آسیاب بادی های قدیمی و معروف شهر آمستردام به نام دخووایا   De Gooyer Windmillقرار داشت .

آسیاب بادی

بعد از استراحتی کوتاه از لابی بلیط 1 روزه حمل و نقل عمومی رو به مبلغ 7.5 یورو خریدم و راهی دیدن چند منطقه معروف شهر  آمستردام شدیم ، جلو هتل پارک کوچک و زیبایی بود که عسلی بابا مقداری بازی کرد و بعدش با تراموا راهی مرکز شهر شدیم .

محل اقامت ما در آمستردام

من و همسرم سال گذشته 4 روز آمستردام بودیم و همه جاهاش رو دیده بودیم به همین خاطر چون وقت کم بود تصمیم گرفتیم چند جای اصلی شهر رو فقط بازدید کنیم ، برای همین ابتدا به سنترال استیشن که ایستگاه اصلی شهر آمسترام هست و خود ساختمون این ایستگاه یکی از دیدنی های شهره رفتیم ، خوبی تراموا اینه که شما از بسیار از دیدنی ها شهر رد میشین ،بعد بازدید از اونجا با دوباره تراموا مستقیم روبرو موزه معروف Rijksmuseum پیاده شدیم ، علاوه بر ساختمان زیبا موزه یکی از نماد های معروف I am amesterdam روبرو این موزه است که همیشه کلی جمعیت در حال بالا و پایین رفتن ازش و عکس گرفتن هستن ، موزه ون گوگ هم تو همون قسمته و اگه علاقه مند به بازدید از موزه هستید این دوتا از موزه معروف آمستردام هستن .

ادرس نماد معروف  I am amesterdam

تو برنامه بازدید از Flower market هم بود که اشتباه تراموا رو سوار شدیم و از جای دیگه ایی سر در آوردیم که البته برای من خوب شد چون درست روبرو EYE Filmmusum که موزه فیلم و سینما بود و دوست داشتم ببینم اونور رودخونه پیاده شدیم ، نمای قشنگی داره برای عکس گرفتن در غروب زیبای آمستردام .

موزه سینما

ما از داخل سنترال استیشن دوباره با ترموا در میدان دام Dam Square میدان اصلی شهر با کلی جاذبه دیدنی پیاده شدیم و از دیدنی های اطراف که شامل قصر و کلیسا و نماد یادبود و فروشگاه های پنیر و .... بود دیدن کردیم ، همچنین از منطقه معروف Red Light که بعد از تاریک شدن هوا شلوغ ترین محل آمستردام میشه ، هم دیدن کردیم .

میدان دام

IMG_20180910_094929.jpgUbvsIvwynToB4YbSElgtcHF13Rvg9dfBJcHJ18Og.jpeg

موزه ون گوگ

فستیوال مد آمستردام

20170610_220522 - Copy.jpg20170611_233915.jpg

خیابون رد لایت

در آخر هم پس از خوردن سیب زمینی سرخ شده معروف  آمستردام که از مغازه Manneken Pis  که خیلی امتیاز خوبی داشت در خیابان بین  سنترال استیشن و دام خریدم که خوشمزه هم بود ، با ترموا برگشتیم هتل برای استراحت .

آدرس مغازه Manneken Pis

نیم روز خوبی بود برای دیدن بخش کوچکی از شهر زیبا آمستردام ، البته تجربه به من ثابت کرده مقصد تکراری تو سفر به هیچ وجه لذت دیدن بار اول رو نداره و آمستردام هم همین طور بود برای من و همسرم این سری ..

سیب زمینی سرخ شده معروف هلندی

فردا صبح بعد از صبحانه و تحویل اتاق،  با تراموا رفتین سنترال استیشن و از اونجا با ترن مستقیم رفتیم فرودگاه ، پرواز ایزی جت رو قبلا نفری 37 پوند به مقصد برلین آلمان خریده بود ام ، ساعت 12:30 ظهر زمان پروازمون بود ، از قوانین پرواز ایزی جت اینه که شما می تونید یک چمدون کابینی به ابعاد 56*45*25 با خودتون رایگان حمل کنید ، وزن چمدون هم مهم نیست هر چقدر می تونه باشه ، ما هم از این قانون استفاده کردیم و 4 تا چمدون کابینی همراهمون رو رایگان بردیم داخل پرواز، برا چمدون بزرگتر باید بار بخرید و اگه آنلاین موقع خرید بلیط بارتون رو بخرید حدود نصف ارزون تر در میاد تا تو فرودگاه بخواین بخرید ، برای چمدون 20 کیلویی فکر کنم حدود 16 پوند بود هزینه بار آنلاین ، یک تجربه دیگه هم از اولین پروازم با هواپیمایی رایان ایر که مشابه ایزی جت هست اینجا یادآوری کنم و اون اینکه این خطوط که از پروازهای ارزان قیمت اروپا هستن ،ما در سفر به اسکاتلند به هوای  اینکه مثل سایر پروازها کارت پرواز رو تو فرودگاه می تونیم بگیریم رفتیم فرودگاه استانستد لندن و وقتی کانتر رو پیدا کردیم متوجه شدیم باید از قبل ، چک این آنلاین Check in online می کردیم و اونجا مجبور شدیم نفری 15 پوند برای این کار بدیم در صورتی که خود بلیط رو فکر کنم حدود 25 پوند خریده بودیم اون موقع برای هر نفر !! و این شد که دیگه حواسم بود و حتما قبلش چک آنلاین رو انجام می دادم تو پروازهای این مدلی ، که از یک ماه قبل تاریخ پرواز میشه تو سایت هواپیمایی مربوطه این کار رو انجام داد و راحته ، پس مدنظر داشته باشید این مطلب رو ...

خلاصه پرواز ما سر ساعت آمستردام را به مقصد برلین ترک کرد و طول پرواز 1:30 ساعت  بود ، من تصوراتم از برلین با دیوار برلین و دروازه معروفش براندنبورگ و همین طور جنگ جهانی ، هیتلر ، نازی ها و ..... آمیخته بود و به این دلیل خیلی شوق و اشتیاق داشتم این کشور و این شهر رو ببینم و  تو برنامه سفرم گذاشتمش .

آلمان - برلین

2 تا از فرودگاه های معروف برلین به اسم تگل و با نام اختصاری TXL و دیگری شونفلد SXF نام دارن  ، که تگل بزرگتره ، پرواز ما به فرودگاه شونفلد بود و هواپیما سر ساعت رسید به برلین سرسبز ، اینجا مختصری در خصوص بلیط و حمل و نقل عمومی تو برلین توضیح بدم که یکی از قوی ترین و سریع ترین سیستم های حمل و نقل رو تو اروپا داره ، دو تا خط مترو و قطار به اسم اختصاصی S سبز و U آبی در کنار سایر وسایل حمل و نقل از قبیل اتوبوس و تراموا و ... تو برلین کار می کنن که بیشترین نقش رو تو حمل و نقل برلین دارن ، قطار های S معمولا رو زمین حرکت می کنن و قطارهای U زیر زمینی مثل مترو خودمون ، استفاده ازشون اولش ممکنه یکم پیچیده باشه ولی بعد راه میاوفتین و راحته و خیلی سریع به تمام مناطق دیدنی برلین دسترسی خواهید داشت ، بلیط تک سفره 1.7 یورو و بلیط روزانه 7.6 یورو و به تناسب مدت سفرتون برای روزهای مختلف موجوده ، که از فرودگاه و دستگاه های فروش بلیط تو ایستگاه ها می شه خرید کرد ، من تحقیق کردم دیدم برای گروه های 5 و زیر 5 نفر بصرفه ترین بلیط Small Group Day ticket است که کل منطقه ABC برلین رو پوشش می ده( برلین به 3 منطقه تقسیم شده) که فرودگاه ها و شهر پوتسدام رو هم شامل میشه به قیمت 20.8 یورو برای 5 نفر بزرگسال و ما که 3 بزرگسال و 1 کودک بودیم از همین نوع  بلیط برای 4 روز اقامتمون تو برلین استفاده کردیم ، و با یک قطار S شیک و مرتب از فرودگاه مستقیم در ایستگاه Ostbahanhof  که دقیقا روبرو هتلمون بود رفتیم و پیاده شدیم .

جدول قیمتهای مختلف بلیط حمل و نقل عمومی

هتل ما هتل  (Schulz Hotel Berlin (wall at teh East Side Gallery نام داشت ، هتلی تازه تاسیس که از افتتاح اون 1 ماه بیشتر نمی گذشت این هتل رو از سایت بوکینگ قبلا رزرو کرده بودم و تخفیف خوبی هم بابت افتتاحیه بهم داد اتاق 4 نفره 250 یورو برای 3 شب ، که بعدش خیلی گرون تر شد ، علاوه بر موقعیت عالی این هتل که کنار ایستگاه قطار بود ( تو همین ایستگاه  2 تا از فروشگاه های بزرگ زنجیره ایی آلمان به اسم REWE و REAL شعبه داشتن که برای خرید مواد غذایی خیلی مناسب بودن )  این بود که این هتل دقیقا در کنار بخش بزرگی و دست نخورده ای از دیوار برلین که کلا نقاشی های زیبایی با مفهومی از آزادی و ... روش نقاشی شده بود و همین طور کنار رودخانه بزرگ  Spree که از وسط برلین رد میشه قرار داشت .

نمای هتل و دیوار برلین

اتاق ما در هتل Schulz

پذیرش خوش برخورد و عالی هتل Schulz کارهای ما رو سریع انجام داد و با هدیه کوچکی که به انتخاب خود دخترم بود خیلی خوشحالش کردن .  اتاقمون رو در هتل زیبا ، مدرن و تمیز در طبقه 3 تحویل گرفتیم ، پس از استراحت با استفاده از ترن S و U ترکیبی خودمون رو رسوندیم به ایستگاه دروازه براندنبورگ ، از پله های ایستگاه که بالا اومدیم و هوا هم نیمه تاریک بود خودمون رو روبرو این دروازه زیبا و معروف دیدیم ، کلی توریست اینجا بود ، امروز روز تولد من بود و با کیکی که خریده بودیم تولدم رو کنار دروازه برلین جشن گرفتم و کلی عکس گرفتیم ،  خیلی دوست داشتم اینجا رو و حال و هوای اطرافشو ، در ضمن هوا هم خیلی خوب بود در این فصل سال سپتامبر ، اون اطراف پیاده دوری زدیم و برای استراحت برگشتیم هتل  .

دروازه برلین

شب اول در برلین

فردا صبح برنامه بازدید از میدان معروف برلین به اسم گندرمن مارکت Gendarmenmarkt  رو داشتیم باهمون S , U  در ایستگاه Franzosische پیاده شدیم تا این میدان 5 دقیقه پیاده راه بود ، این میدان در قرن 17 میلادی ساخته شد کلیسای جامع برلین ، کلیسای جامع فرانسه و خانه کنسرت جلوه زیبایی به این میدان داده بود و برای عکسای و نشستن و دیدن گروهای کنسرت خیابانی و جمعیت توریست های محل خوبیه و دیدنی .

تصویری پانورما از میدان گندرمن مارکت

سپس با مترو دوباره رفتیم دروازه برلین که نزدیک رایشتاک Reichstag یا همون پارلمان معروف برلین بود ، جمعیت زیاد توریست ها تو اون محوطه کاملا مشهود بود ، از قبل تحقیق کرده بودم که گنبد شیشه ایی پارلمان برلین رو میشه رایگان با ارائه پاسپورت دید ، صف نسبتا طولانی برای بازدید بود ، سوال کردیم گفتن باید از قبل ثبت نام کنید ، نشونمون دادن اوندست خیابان یک کیوسک بود که مردم تو صف بودن برای ثبت نام و ما هم تونستیم برای نوبت ساعت 8:45 فردا صبحش که جا مونده بود ثبت نام کنیم .

پارلمان برلین

یکی از راه های صرفه جویی در هزینه ها تو برلین سوار شدن به اتوبوس ها شماره 100 و 200 است که غرب به شرق برلین رو می رن و از مراکز مهمی مثل میدان اروپا ، دروازه برلین ، کاخ صدراعظم ، خانه فرهنگ های جهان ، سالن فیلارمونیک و برج تلویزیون و ....... عبور می کنه و به عبارتی  بخش زیاد و دیدنی از برلین رو می تونید با بلیط حمل و نقل عمومی ببینید . پیشنهاد میشه به اتوبوس های 2 طبقه این خطوط سوار بشید در طبقه بالا بنشینید ، برای دیدن ویو بهتری از شهر  .

ما هم از کنار پارلمان سوار اتوبوس 100 شدیم که از خیابون سرسبز که اطرافش پر پارک و فضای سبز بود رفتیم به سمت  کاخ خانم مرکل صدراعظم آلمان ، ساختمون کاخ  سفید ،ساده و زیبا بود با نرده های بسیار کوتاه که می شد تا نزدیک کاخ رفت  ، تنها 2 تا نگهبان فقط دو سر کاخ نگهبانی می دادن!!

کاخ خانم مرکل

محوطه اطراف کاخ پر از پارک و باغ ها با درختان برگ زرد و سبز رنگ بودن ، قشنگ حس پائیز ، این فصل زیبا رو اینجا داشتیم ، از اونجا پیاده تا ستون و مجسمه طلایی پیروزی که یکی از نمادهای برلینه رفتیم ، این ستون سمبل پیروزی در جنگ  آلمان بر فرانسه و احتمالا دانمارکه .

پارک زیبا در برلین مابین قصر و ستون پیروزی

ستون پیروزی

پارک ها و فضاهای عمومی برلین

از همون جا با اتوبوس دو طبقه 100 رفتیم به سمت ایستگاه Alexanderplatz که برج مخابراتی معروف برلین همون جاست تو مسیر از خیلی از دیدنهای معروف برلین مثل جزیره  موزه و ساختمان شهرداری و ... عبور کرد و بادیدن موقعیت این مکانها از داخل اتوبوس  مشخص کردیم  اولویتها انتخاب رو تو برنامه فردا.

جزیره موزه برلین

میدان الکساندر پلاتز یکی از محل های گردشگری برای مسافران و توریست هاست و کلی فروشگاه و مرکز خرید و رستوران اطرافش هست ، از جمله مرکز خرید الگسا Alexa و فروشگاه پری مارک و میدان نجومی و برج مخابراتی در این میدون هستن ، پس از یک مقدار خرید لباس و سوغاتی رفتیم برای نهار فوت کورت مرکز الگسا ، اتفاقی یه یک فروشگاه غذا برخوردیم که عکس تابلوش رو براتون پایین می زارم ،  اینجا می شه با پرداخت مبلغ 7 یورو برای ظرف بزرگ و 4 یورو ظرف کوچکتر از انواع غذاهای حدود 20 مدل انواع مرغ و اردک وماهی سوخاری , و انواع گوشت و برنج و چیزهای خوشمزه مختلف دیگه ظرفت رو به هر اندازه ایی که می خوای پر کنی  ، و با توجه به حجم کم و قیمت زیاد غذاها تو اروپا این فروشگاه واقعا برای صرف نهار و شام توصیه میشه و کیفیتش خوب و مزش هم خوشمزه بود .

میدان الکساندر پلاتز

فوت کورت مرکز الگسا و تابلو رستوران و غذایی که ما اونجا خوردیم

بعد خوردن نهار برگشتیم هتل تا پس از استراحت برنامه بعد از ظهر رو داشته باشیم .

برنامه بعد از ظهر بازدید از معروف ترین منطقه خرید در برلین کورفورتسنددام Kurfurstendamm بود ، با استفاده از قطار و مستقیم حدود نیم ساعت و 12 ایستگاه در ایستگاه Zoologischer پیاده شدیم ، پشت این ایستگاه باغ وحش معروف برلین قرار داره و روبرو همون خیابان کورفورتسنددام هست ؛ خیابونی که با ویو  یک کلیسا قدیمی و یکی از نمایندگی های معروف بنز شروع می شه ، انواع مارکهای مختلف تو این خیابون شعبه دارن ، داخل این خیابون می تونید از لباسهای ساخت آلمان Made in Germany که کیفیتی عالی دارن خرید کنید و البته با قیمتهای بالا با توجه به ارزش پایین پول ما ، فروشگاه ها هم ساعت 8 عصر همه تعطیل می شن ، جای خوب و دیدنی بود برای یک گردش عصر و پیاده روی و وقت گذروندن  ، با همون قطار برگشتیم هتل .

خیابون و منطقه کورفورتسنددام

تکه های دیوار برلین به عنوان نماد و یادگاری این شهر

و خرس نماد دیگری از برلین

آخرین روز در برلین رو با دیدن گنبد شیشه ایی پارلمان شروع کردیم ، همون طور که قبلا گفتم با پاسپورت و ثبت نام از قبل می شه این سازه دوار شیشه ایی بالای پارلمان برلین رو تماشا کرد ، که جالب و جذابه دیدن برلین از اون بالا ، در ضمن شما می تونید نمایندگان پارلمان رو هم هنگام کار تو مجلس تماشا کنید .

داخل گنبد شیشه ایی

ما سر وقت ساعت 8:45 صبح خودمون رو رسونیدم به پارلمان و چون کالسکه همراهمون بود از ورودی جداگانه و اختصاصی با آسانسور وارد محوطه پشت بام پارلمان شدیم ، یک مطلب که اگه فرزند کوچیک همراهتونه و کالسکه داره ، با داشتن  کالسکه تو خیلی جاها مثل صف گیت فرودگاه ها ، موزه ها ، حمل و نقل و........ اولویت با شماست و خیلی کارهاتون سریع تر انجام میشه  و بغیر این کودک شما راحتره حتما !!  این خیلی فرهنگ سازی شده تو اروپا و این موضوع رو در صورت داشتن کالسکه در سفر حتما باهاش برخورد خواهید کرد .

گنبد شیشه ایی رایشتاگ علاوه بر اینکه به یکی از دیدنی ها  برلین برای توریستها تبدیل شده ، خودش کاربردیه برای این ساختمون به طوری که از پنل های شیشه ایی و آینه ای که سرتا سر این سازه مدرن رو در برگرفته برای تولید انرژی خورشیدی و تامین برق مورد نیاز مجموعه و حتی آب گرم اینجا استفاده میشه و همین طور در روز صحن پارلمان با نور طبیعی روشن میشه !!!

تصاویر از بالای پشت بام پارلمان

بعد از دیدن این مجموعه زیبا و عکسهایی متفاوت از اون بالا به سمت بلوک های بتنی معروف برلین یا همون یادمان هولوکاست که به یاد یهودی های کشته شده در جنگ جهانی با 2711 بلوک بتونی در سطح شیب دار و با ارتفاع کوچیک و بزرگ ساخته شده رفتیم ، برای من که خیلی جالب بود  دیدن منطقه ایی که یک روزی  محل رفت و آمد نازی ها  بوده و همچنین کنار پناهگاه ضد بمب هیتلر و محل خودکشی هیتلر و معشوقش اوابراون  قدم زدن ....

بلوک های بتونی یادگار هولوکاست

تو اینجا ما دقایقی خوش و هیجان انگیز رو با دخترم داشتیم بدو بدو و قایموشک بازی لابلای بلوک های که حدود 2 کیلومتر مربع مساحت داشتن و مثل ما افراد زیادی در حال این کار ، این منطقه یکی از دیدنی ترین مناطق برلین هست . دروازه برلین رو هم تو این 3 روز ، هر روز از کنارش ناخواسته  رد می شدیم و عکسی به یادگار ازش میگرفتیم .

روبرو دروازه یکی از خیابونهای معروف برلین به اسم Unter den Linden قرار داره که به اسم خیابان زیر درختان لیمو هم معروفه و اواسطش به جزیره موزه و کلیسا جامع برلین و موزه  Altes می رسه و انتهاش به الکساندر پلاتز و برج مخابراتی ختم می شه و کلی جای دیدنی دیگه اطراف این خیابونه و محل عالی برای قدم زدن در شب و روز در برلینه .

با اتوبوس به سمت جزیره موزه رفتیم ، محوطه زیبا این محل برای عکاسی و کمی استراحت خیلی مناسبه. ما بازدیدی از موزه هاش نداشتیم بخاطر اینکه قبلا موزه ای معروف و بزرگی چون موزه برتیش لندن ، لوور پاریس و هرمیتاژ سن پطرز بورگ رو دیده بودیم راستشو بخواین علاقه ایی دیگه به دیدن موزه نداشتیم و تو این سفر موزه ایی رو هم بازدید نکردیم .

موزه  Altes

کلیسا جامع برلین

برای نهار به Markehalle Neun که سمت هتلمون بود رفتیم ، غذاهای در غرفه های مختلف سرو می شد و همگی داخل یک سالن سر بسته قرار داشت که البته چیز خاصی هم نبود اون طور که فکر می کردیم ، چیپس و ماهی خوردیم برای نهار ، فروشگاه مناسب مواد غذایی ALDI کنار همین جا شعبه داشت .

Markehalle Neun

بعد از ظهر رفتیم به ایستگاه بازرسی چک چارلی با مترو U تو ایستگاه به همین نام یعنی Checkpointcharlie پیاده شدیم و درست روبروش،  پاسگاه بازرسی چارلی قرار داشت ، بطور خلاصه این ایستگاه بازرسی زمانی که دیوار برلین هنوز سرپا بود به عنوان یک گذرگاه مشهور بین دو بخش غربی و شرقی آلمان بوده ، و الان به عنوان یادبودی از آن دوران باقی مونده و 2 سرباز با پرچم آمریکا در قبال دریافت پول کنار شما می ایستن و عکس می گیرن ، این خیابون پر از رستوران و مغازه است که وقت ما کم بود و به دیدن همین ایستگاه چارلی رضایت دادیم ، و با اتوبوس شماره M48 رفتیم تا به قولی یکی از بزرگترین میدان های قدیم اروپا که در جنگ جهانی دوم نابود و دوباره بازسازی شد به اسم Potsdamer Platz رو ببنیم ، اینجا یک قسمت جدید و مدرن از برلین می باشد که پر هتل و سینما و مراکز خرید مختلفه ،  و مرکز بزرگ کمپانی سونی با سقف بلند و با عظمتش اونجا خودنمایی می کنه که بسیار دیدنیه ..

ایستگاه بازرسی چک چارلی

نقشه دیوار و آلمان شرقی و غربی

منطقه Potsdamer Platz

مرکز خرید سونی در منطقه Potsdamer Platz

تصویر جزیره موزه از داخل قطار هنگام برگشت

شب آخر رو هم در فروشگاه های میدان الکساندرپلاتز گشتیم و شب رو پایان رسونیدم .

چهار شنبه 12 سپتامبر آخرین روز حضور ما در برلین بود و ساعت 12 ظهر با اتوبوس باید برلین رو به مقصد درسدن ترک می کردیم ، و آخرین جایی رو که تو برنامه داشتیم و بازدید نکرده بودیم دیوار برلین بود که دقیقا کنار هتلمون قرار داشت و گذاشته بودیم واسه روز آخر ؛ این قسمت از دیوار برلین که از طولانی ترین و سالمترین بخشهای این دیوار معروف باقی مونده دقیقا کنار رودخانه Spree و قسمتی از دیوار مقابل سالن معروف Mercedes-Benz Arena قرار داره که برای کنسرت های و برنامه های معروفی استفاده می شه ، امروز هوا ابری و با بارون ملایمی همراه بود ، این قسمت دیوار برلین پر از نقاشی های زیبا و رنگ و وارنگی بود که بیشتر با موضوع آزادی و اسارت نقاشی شده بود و برای ما خیلی هیجان انگیز بود، بودن در کنار دیواری با این همه خاطرات و سرگذشته پیچیده و احتمالا غم انگیز در گذشته  ....

دیوار برلین و مناطق اطراف کنار هتل ما

بخش پایانی سفر با خداحافظی از دیوار برلین ،  خاطره ایی به یاد ماندنی از این شهر پرحادثه و مدرن و زیبا برای ما رقم زد ، برلین رو باید دید خیلی جاها شاید مونده بود تو این شهر بزرگ که نشد ببنیم ، ولی تو این 3 روز من تونستم ارتباط خوبی با این شهر برقرار کنم و دوست داشتمش و الان می تونم بگم که یکی از شهرهایی بود که از سفر بهش خیلی راضیم و منو جذب کرد و سفر به برلین رو پیشنهاد می دم .

از هتل تا ایستگاه اتوبوس Sudkreuz با خط S بصورت مستقیم و در ایستگاهی به همین نام رفتیم ، با تجربه ایی که در سفر بدست آوردیم پیشنهاد می دیم که حتما برای مسیرهای زمینی که با قطار یا اتوبوس می خواید جابه جا بشین در یک شهر و کشور ناآشنا ،حداقل طوری برنامه ریزی کنید که 1ساعت قبل ساعت بلیطتون توی محل حاضر باشید و بتونید محل سوار شدنتون رو بدون استرس پیدا کنید ، که جا نمونید همون طور که تو این سفر برای ما این اتفاق افتاد و درجاش اشاره می کنم چطور!!

ما 11:40 رسیدیم به ایستگاه اصلی که توی سالن بزرگی بود و شلوغ ، با پرس جو از چند نفر و آخر سر پرسیدن از باجه اطلاعات ، فهمیدیم که باید بریم طبقه پایین ،  با استرس و عجله خودمون رو رسونیدم پایین تا محل سوار شدن به اتوبوس که بیرون محوطه بود رو پیدا کردیم ، اتوبوس هم دقیقا سر ساعت 12 اومد سوار کرد و راه افتاد و اصلا تاخیر نداشت و منتظر کسی هم نموند  ، پس برای اینکه استرس نرسیدن نداشته باشید زودتر برنامه ریزی کنید که به مقصدتون به موقع برسید .

آلمان  - درسدن :

مقصد بعدی ما شهر درسدن Dresden آلمان بود که یک جورایی تو راه برلین و پراگ قرار داشت ، 2 ساعت راه از برلین تا درسدن و 2 ساعت راه از درسدن به پراگ ، علت انتخاب این شهر برای من اول اینکه تو مسیر شهر پراگ قرار داشت که جزء برنامه های اصلی سفرم بود تور جمهوری چک و دیدن پراگ ، و بعدش با مشورت از دوست عزیزی که ساکن پراگه دیدن این شهر رو خیلی پیشنهاد داد به من و اینکه سرچ کردم و دیدم درسدن که به فلورانس بر کرانه الپ همه معروفه یکی از قشنگترین شهرهای دنیاست که بعد که دیدم این شهر رو ، واقعا هم زیبا بود ....

درسدن شهریه که درکنار رودخانه الپ  Elbe بنا شده و پر از آثار فرهنگی و هنریه ، و اینکه این شهر تو جنگ جهانی دوم براثر بمباران کلا ویران شد و کلی کشته داد ، ولی بعدش بصورت کامل بازسازی شد و ساختمونها و بناهای تاریخی دوباره مثل شکل اول درست شدن .

اتوبوس مسیر برلین به درسدن رو قبلا برای هر نفر به مبلغ 5 یورو از شرکت Regio jet رزرو کرده بودم ، موقع سوار شدن بلیط ها رو با اسامی خودشون چک کردن و در صندلی خودمون که از قبل انتخاب کرده بودم  نشستیم ، اتوبوس کاملا راحت و مجهز به صندلی های مناسب ، اینترنت ، مانیتور برای دیدن فیلم ، بازی و ... و همین طور پذیرایی رایگان با انواع کافه و شکلات داغ و چای که به هر مقدار بود . مهماندار خانم اول مسیر از ما سوال کرد که چه میل داریم و سفارشمون رو آورد ، خودمون هم می تونستیم از دستگاه چندکاره استفاده کنیم . اینترنت با سرعت بالا هم یکی از مزیت های این شرکت  اتوبوسرانی بود .

اتوبوس Regio jet

مسیر بارونی ، سرسبز و تمیز بود ، انگار هر چی آب و سرسبزی و هوای خوبه برای اینهاست ....!!  اتوبوس خیلی راحت نفهمیدیم کی 2 ساعت گذشت تا رسیدیم درسدن ، ایستگاه اتوبوس زیر یک پل بود که اونجا پیاده شدیم ، بارون شدیدی می بارید ، کمی منتظر شدیم که شدت بارون کمتر بشه و بعد تابلو مرکز شهر رو دنبال کردیم تا رسیدیم به ایستگاه تراموا ، دو ایستگاه فاصله تا هتلمون بود که با تراموا رفتیم سمت هتل ،  پیاده 15 دقیقه راه بود از ایستگاه مرکزی تا هتل .

پیاده شدن از اتوبوس در هوای بارونی قشنگ درسدن

اسم هتل ما Cityherberge بود که تو سایت بوکینگ امتیاز Fabulous 8/8 از حدود 6100 نفر گرفته بود با موقعیت عالی ، من یک اتاق خانوادگی با صبحانه برای 1 شب 100 یورو از قبل رزرو کرده بودم ، در ضمن از صبحانه این هتل هم خیلی تعریف شده بود . کارهای پذیرش رو انجام دادیم و اتاقمون رو تو طبقه اول گرفتیم ، اتاق تمیز و مرتبی بود .

اقامتگاه ما در درسدن Cityherberge

بعد از یک استراحت پیاده راهی دیدن شهر معروف درسدن شدیم فاصله هتل تا مرکز قدیم شهر 700 متر راه بود ، بارون بند اومده بود و هوا عالی برای پیاده روی ، مرکز درسدن کوچیکه و راحت همه ساختمونها و دیدنی های هاش رو میشه تو یک نصف روز دید . برای ما خیلی جالب بودی شهری که به مدت 2 روز کامل زیر بمباران نیروهای هوایی انگلستان و آمریکا بود و نابود شده بود، به همون صورتی که قبل سال 1945 بوده و کل کاخ ها ، کلیساها و خانه اپرا و .... دقیقا مثل قبل بازسازی شده اند و ما انگار تو تاریخ راه می رفتیم ،منظره رودخانه ، پل و کاخ ها بی نظیر بود ....

بازارچه های وسط یکی از میدون های اصلی درسدن

خانه اپرا درسدن

قلعه درسدن

رودخانه الپ که شهر رو به دو قسمت تقسیم کرده

از دیدنی های اصلی درسدن یکی از قشنگ ترینهاش برای من ، تابلو عظیم گئورگنتور یا رژه شاهزادگان  بود که روی دیوار یکی از کاخ ها در مرکز درسدن قرار داشت و بی نظیر بود ، کلیسای بانوی ما ، ایوان برول که به بالکن اروپا هم شهرت داره و نمای زیبایی رو از رودخانه و اونور شهر به نمایش می زاره ، قلعه درسدن و ساختمون موزیکال و ..... از دیدنی های دیگه این شهر زیباست .

تابلو بزرگ رژه شاهزاده گان

عکسهایی از شهر درسدن

غذای معروف آلمان و البته درسدن سوسیس و سیب زمینی سرخ شده همراه با سس فراوونه که بهترین سوسیس رو ما بعد کلی تحقیق از قبل توی رستورانی به Curry 24 خوردیم ، که خوشمزه بود و خوشمون اومد هر پرسی حدود 5 یورو می شد (سوسیس و سیب زمینی)

سوسیس معروف آلمانی با سیب زمینی و سس کاری

ایستگاه تراموا درسدن

با تراموا  هنوز هوا کمی روشن بود برگشتیم هتل ، البته خودم شب تنهایی برای دیدن نورپردازی شهر دوباره تا اونطرف رودخانه رفتم و برگشتم ، ولی خیلی خلوت و سوت و کور بود ، کلا بعد ساعت 8 شب بیشتر شهرهای اروپایی رو که دیدم تعطیل و خلوت می شن به غیر رستورانها و کافه ها...

شبهای درسدن

صبحانه این هتل خیلی متنوع و کامل بود و از صبحانش لذت بردیم و علت یکی از امتیاز های بالای اینجا همین صبحانش بود .

صبحانه Cityherberge

ما ساعت 10 بلیط اتوبوس Eurolines داشتیم به مقصد پراگ که 2 ساعت از درسدن راه بود ، ساعت 8:45 از هتل خارج شدیم ساعت 9 جلو ایستگاه اصلی درسدن بودیم ، رو هیچ تابلویی از محل اتوبوس خطوط  Eurolines چیزی پیدا نکردیم ، از چند نفر هم سوال کردیم ولی اطلاع نداشتن ، از اینفورمیشن ایستگاه که صف طولانی هم داشت و خیلی کند جواب می داد پرسیدیم ، آدرس همون جای پیاده شدن دیروز زیر پل رو دادن ، فاصله تا اونجا 7 دقیقه ایی حدودا بود پیاده ، با استرس و سریع رفتیم اون سمت هنوز حدود 10 دقیقه ایی به ساعت 10 مونده بود که از دور اتوبوس Eurolines رو دیدیم که اونجاست ولی حرکت کرد و ما بهش نرسیدیم !!

اصلا حس خوبی نبود ، از مسئول سایر خطوط مثل  Flixbus هم که سوال می کردیم چیکار باید کنیم ؛جواب می دادن ما فقط درباره خطوط خودمون می تونیم پاسخ گو باشیم !! هیچ کس هم نمیدونست ، آخر سر هم با توجه به نداشتن اینترنت مجبور شدیم از تنها دفتر همون کنار ایستگاه یعنی Flixbus خرید مستقیم کنیم برای 1:45 دقیقه بعد یعنی ساعت 11:45 دقیقه اونم از یک متصدی خیلی کند و بی خیال که همه تو صف از دستش کلافه شده بودن  ، بلیط رو به مبلغ 75 یورو برای 4 نفر خریدیم !! و زیر پل و هوای تقریبا سرد کلی الاف شدیم تا اتوبوس اومد و راهی پراگ زیبا شدیم .......

اینجا لازمه تجربه خودم رو در خصوص این موضوع بیان کنم  تا اگه احیانا به مشکلی مثل ما برخوردید بدونید چیکار کنید و یا از قبلش بدونید تا پیش نیاد براتون اصلا ، من بلیط اتوبوس رو قبلا از سایت Busbud.com با توجه به روز و ساعت مد نظرم برای 4 نفر حدود 50 یورو برای مسیر درسدن به پراگ خریدم ، همون موقع هم قیمت اتوبوس فیکس باس از همه گرون تر بود .  اولا برای مسیر ها ناآشنا حتما زودتر به محل برید تا اگه مشکلی پیش بیاد وقت داشته باشید و جا نمونید ، دوما حتما مسیرهای که از قبل اینترنتی رزرو کرده اید ، شب قبل و یا قبل حرکت از محل اقامتتون ایمیل خودتون رو چک کنید که اگه تغییری یا آدرسی برای شما فرستاده شده اونو مشاهده کنید ، من بعد این اتفاق تو آپارتمان پراگ که دسترسی به اینترنت پیدا کردم ایمیلم رو چک کردم  ، دیدم از شب قبل ایمیلی برای من ارسال شده که دقیقا جزئیات محل سوار شدن به اتوبوس همراه با نقشه و تصویر 360 درجه محل که همون زیر پل بود رو به من یادآوری کرده بودن و اگه دیده بودم ایمیل رو ، مستقیم می رفتیم همونجا و این بدوبدو و استرس  و ضرر رو هم نداشتیم ( این چک نکردن ایمیل 2 جای دیگه هم برای من دردسر شد که به جاش می گم)

سوما ، اگه حالا به هر دلیلی جا موندید مخصوصا تو شهرهایی پر رفت و آمدی مثل درسدن که مابین برلین و پراگ  و دو تا پایتخت قرار داره ، اصلا لازم نیست مثل ما دوباره برگردید و از دفتر فروش بلیط ، بلیط بخرید . اگه اینترنت دارید رو گوشیتون همونجا چک کنید اتوبوس بعدی کی می یاد می تونید آنلاین بخرید و اگه نه  ، این مسیرها مثل مسیرهای پر رفت و آمد کشور خودمون می مونه و هر 15 دقیقه و یا نیم ساعت یک اتوبوس دیگه همون مسیر بین دو شهر رو میره و ما اگه می دونستیم ، احتیاج نبود کلی راه برگردیم و تو صف بمونیم و یک پول اضافه هم بابت خدمات صدور بلیط پرداخت کنیم و 2 ساعت هم الاف بشیم ... همونجا وامیستادیم و اتوبوس های گذری که نصف بیشترشون هم خالی بود و همون جا می شد از راننده و یا مهماندار اتوبوس بلیط گرفت و حتی تخفیف هم گرفت ، زودی سوار می شدیم و می رسیدیم پراگ ولی متاسفانه چون تجربه اولمون بود و تو اون شرایط نمی دونستیم چیکار کنیم ، و این شد تجربه ایی برای آینده  .

و البته که هیچ تجربه ایی بدون هزینه نیست ، این رو هم اضافه کنم وقتی من برگشتم ایران ، به سرویس مشتریان Eurolines  ایمیل دادم که من به اتفاق خانواده ام در ساعت 9:50دقیقه در ایستگاه درسدن بودیم ولی اتوبوس زودتر از 10 حرکت کرد (که دقیقا همین طور هم بود) و ما جا موندیم و اتفاق رو تشریح کردم براشون و درخواست کردم مقداری از مبلغ بلیط رو برام واریز کنن ، دو روز بعد ایمیل اومد برام که درخواست شما در حال بررسی است و چند روز بعد دوباره ایمیل اومد که 44 یورو به کارت اعتباری شما واریز شد !! .  از اونجایی که اینجا اروپاست و حق با مشتری شما اگه اعتراضی و یا درخواستی دارید مطمئن باشید که رسیدگی می شه و امیدوار باشید جوابی خواهید گرفت پس احیانا اگه مشکلی داشتید پیگیر  باشید . برای من که جالب بود این پیگیری و نتیجش ....