مسافر پاییزی ، سپتامبر 2018 - هلند ، آلمان ، چک، ایتالیا

این مناطق در مسیر سبز و مه گرفته‌ی اروپا قرار دارند!+تصاویر

ایتالیا

رم

آخرین سفر من به رم 9 ماه پیش در ایام  کریسمس  بود ، اینبار به خاطر همراهی مادرم این مقصد رو دوباره انتخاب کردیم ، البته در سفر قبلی ما فقط از شهر رم بازدید کردیم و اکنون ونیز و میلان رو هم تو برنامه داشتیم .

پرواز ایزی جت تو فرودگاه بین المللی چمپینو (Rome Ciampino Airport) که دومین فرودگاه بین المللی شهر رم است فرود اومد ، سری قبلی از فرودگاه لئوناردو داوینچی  پرواز داشتیم ، برای رفتن از این فرودگاه به مرکز شهر رم که همون ایستگاه ترمینی میشه پس از کلی بررسی از قبل  به این نتیجه رسیدم  که بهترین قیمت و مسیر ،  خرید بلیط یک طرفه با اعتبار 90 دقیقه  حمل و نقل عمومی به قیمت 1.5 یورو می باشه  ، که به این ترتیب با اتوبوس  شماره 520 خودمون رو به ایستگاه Cinecittà رسونیم و از اونجا با مترو  مستقیم به هتل رفتیم ، به هر جای شهر رم که خواستید می  تونید با مترو سفر کنید . سایر  گزینه های حمل و نقل از فرودگاه اتوبوس بود که بین 5 تا 9 یورو قیمت داشت و تاکسی که 45 یورو هزینه داشت .

در سفر قبلی هتل ما نزدیک ایستگاه ترمینی رم بود ، این سری برای تنوع  نزدیک کلیسا واتیکان انتخاب کردم هتل رو ، اولویت هم مثل همیشه برای من تو انتخاب مکان ،  اولا مرکزیت در قسمت قدیم  شهر یا همون Downtown بود چون به نظرم خیلی مهمه و جذابه وقتی شما از هتلتون بیرون میاین همه دیدنی ها در دسترس و نزدیکتون باشه و تو وقتتون هم صرفه جویی می شه ، و بعد اینکه نزدیک ایستگاه حمل و نقل عمومی باشه تا به خاطر رفت و برگشت با چمدون اذیت نشیم  و البته اینکه امتیاز خوبی داشته باشه و قیمتش منصفانش هم جزء اولویت های من هست همیشه .

محلی که از قبل از بوکینگ رزرو کرده بودم به اسم  Il Sogno Di Amelie  نام داشت . یک اتاق سه تخته مرتب و شیک با  صبحانه برای 2 شب یه قیمت 180 یورو که البته مالیات شهر برای هر نفر به مبلغ 3.5 یورو هر شب اضافه می شد .  ما هم خوشحال که به موقع می رسیم به اتاقمون و استراحت می کنیم و عصری میرم برای رم گردی !!!

آدرس رو با کمک نرم افزار پیدا کردیم ، از نگهبان جلو در خواهش کردیم با تلفنش با صاحب خونه تماس بگیره که ما رسیدم و اون هم با دل دردی قبول کرد و زنگ زد !! خانمی که پشت خط بود گفت رزرو شما کنسل شده ، همسرم گوشی رو گرفت و گفت یعنی چی ما رزرو داریم طرف هم پشت خط با بی ادبی تمام موضوع رو انکار کرد و در جواب درخواست ما که لطفا بیا اینجا ما رو راهنمایی کن ، گفت نمی تونه بیاد  و گوشی رو قطع کرد!!!!

تو اون لحظه واقعا نمی دونستم باید چیکار کنم و فکرم کار نمی کرد چون تا حالا همچین تجربه ایی نداشتیم ، نه اینترنتی داشتیم و نه خط تلفنی ، همسرم پیشنهاد داد اون اطراف دنبال جایی بگردیم که بتونیم دسترسی به نت داشته باشیم ، چمدون ها رو کنار مادرم همونجا گذاشتیم و رفتیم دنبال اینترنت!! تو یک کافه که وای فای رایگان داشت و البته با یک سفارش تونستیم به نت وصل بشیم ، اولین کاری که کردیم دوباره با شماره صاحب ملک تماس گرفتیم ، ولی دیگه جواب نداد !! ایمیلم رو چک کردم ، دیدم شب قبل یک ایمیل  از booking.com  برام اومده که دقیقا به کنسل شدن این ملک اشاره کرده  و عذر خواهی کرده بود و نوشته بود که با شماره شما هم تماس گرفتیم ولی جواب ندادید ، و اینکه ما یک ملک مشابه و بهتر از ملک قبلی در نزدیک همونجا با قیمت پایین تر ، 140 یورو برای شما در نظر گرفتیم ، و اگه مورد قبول نیست می تونن هتل های دیگری رو پیشنهاد بدن !! با دیدن این ایمیل یک جورایی خیالمون راحت شد ، ولی باید بصورت پرداخت لحظه ایی با کردیت کارت محل جدید رو رزرو می کردم و نمی شد رزرو کرد و پول رو بعدا پرداخت کرد و اگه هم می شد باید تلفن می زدیم و مشکلات دیگه که بی خیال شدیم  ، شانس آوردم که تو کردیت کارتی که شمارش رو داشتم  موجودی داشت و همون جا رزرو کردم ، با  نرم افزار مپس می هم فاصله 10 دقیقه پیاده رو تا محل جدید نشون می داد ، رفتیم و چمدونها رو برداشتیم و با کلی آدرس پرسیدن و سردرگمی چون این محل اسم مشابه داشت با جای دیگه بلاخره تونستیم البته نه  راحت پیدا کنیم ....

موارد بالا رو گفتم تا تجربه ایی بشه برای دوستانی که این  مطالب رو می خونن ، اگه در همچین موقعیتی قرار گرفتن بدونن همیشه ایمیلی رو که رزروهاتون رو باهاش انجام می دید شب قبل و هر وقت که وقت داشتید در مسافرت چک کنید ، چون شما رو ممکنه در صورت تغییرات احتمالی در رزروهاتون و یا حتی مشخص کردن آدرس برای پیدا کردن راحت محل و غیره بصورت ارسال ایمیل  در جریان بزارن و حتما اطلاع رسانی  خواهد شد ،  و اگه تلفنی رو هم که اون موقع دادید روشن باشه و در دسترس شما ، تماس می گیرن باهاش .

و در صورتی هم که مثل ما یهو و بدون خبر تو این موقعیت قرار گرفتید اصلا نگران نباشید و بدونید حتما جایگزینی بهتر برای رضایت شما مشخص شده و تنها کافیه اینترنت داشته و مراحل پیشنهادی رو چک و رزرو کنید . در ضمن اگه هزینه ای برای نقل و انتقالتون ناخواسته به خاطر این جابه جایی پرداخت کردید ، مثل تاکسی ، اینترنت و .... حتما رسید و فاکتورش رو تقاضا  کنید و نگه دارید .

من پس از سفرم و برگشت به ایران کلی با قسمت سرویس مشتریان بوکینگ  customer.service@booking.com  مکاتبه کردم و البته قبلش ایمیلی از همین سرویس دریافت کردم که اگه هزینه های بابت جابه جایی متحمل شدید با ارائه رسید ما جبران می کنیم و کلی عذرخواهی کرده بودن ، من چون اولین تجربه ام بود بابت هزینه ها هیچ رسیدی نگرفتم تو اون شرایط ، ولی کامل مشکلات و ناراحتی که برای من و خانواده ام به خاطر این موضوع پیش اومده بود توضیح دادم و در آخر پس از کلی عذرخواهی از من از طرف چند تن از تیم مشتریان بوکینگ ، مبلغ 25 یورو بابت ناراحتی پیش آمده به حساب کارت قرار شد واریز کنن ، اگه رسید داشتم مبلغ رسیدها و فاکتورها پرداخت می شد . من که راضی بودم از این همه پیگیری و احترام به مشتری ، چیزی که تو اینجا به شخصه مشاهده نکردم .

آپارتمان جدید که بوکینگ خودش در نظر گرفته بود و اونم با قیمت پایین تر از قبلی یعنی 140 یورو برای 2 شب Maison San Pietro Apartment نام داشت . امتیاز 8.3 Very good و تو منطقه واتیکان سیتی بود ، تا مترو 10 دقیقه پیاده و برای همه مسیرها اتوبوس از فاصله 2 دقیقه ایی وجود داشت . آپارتمان بزرگ با یک خواب مستقل و 2 تا تخت دبل ، با همه امکانات شیک و تمیز ، هر چند در جابه جایی سختی کشیدیم و خسته شدیم ؛ ولی  جا جدید راضی مون کرد ، پس از استراحت و خوردن یک هات چاکلت داغ انرژی از دست رفته برگشت و راهی دیدن شهر رم شدیم .

IMG_20180917_183812.jpgIMG_20180917_183826.jpgIMG_20180917_183844.jpgIMG_20180917_183836.jpgIMG_20180917_183830.jpgIMG_20180917_183850.jpg

در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی در رم با توجه به سفر دوباره به این شهر می تونم بگم که برای مسیرهای نزدیک در مرکز شهر اتوبوس کاربرد بیشتری داشت برای ما ، مترو و تراموا هم در دسترس هست ، مترو برای مسیرهای طولانی بیشتر توصیه می شه ، ایستگاه ترمینی Termini ایستگاه مرکزی شهر رم محسوب میشه و تمامی قطارها به سرتاسر ایتالیا و کشورهای دیگه مبدا و مقصدشون اینجاست و همین طور مسیر اتوبوس ها از و به فرودگاه های رم هم اینجا ایستگاه داره ، این اطراف کلی هتل هست به خاطر موقعیت خوبش ، سری اول ما تو این منطقه بودیم و دسترسی به همه نوع حمل و نقل عمومی از اینجا میسره ، اطرافش هم پر از مغازه و رستورانه که توسط بیشتر فروشندگان آسیایی اداره میشه ، و مراقب قیمتهاشون باشید که پولی که پرداخت می کنید الباقیش رو درست پس بدن خیلی نامطمئن هستند .

منطقه واتیکان سیتی در اقامت دوم به نظر من بهتر بود هم امنیتش و کلا بافت منطقش و اونجا هم شلوغ و زنده است و با کلی فروشگاه ، کافه و رستوران ، تو رم هم بعد ساعت 7 تقریبا تمام فروشگاه ها بغیر رستوران ها تعطیل می شن . در صورت استفاده از حمل و نقل عمومی و اسکان  تو این منطقه بهتره  فاصله تا ایستگاه مترو کم باشه برای رفت و آمد از و به فرودگاهها و سایر مناطق دورتر رم  .

تو مدت محدود ما که عملا کمتر از 1.5 روز بود ما تونستیم مکان های زیر رو ببینیم :

شب اول

• میدان پوپولوPiazza del Popolo

از میدان های  اصلی شهر رم محسوب می شه ، و ستون بلندی و مجسمه های شبیه به معماری مصری داره که سه تا خیابون از اون انشعاب می گیره ، این میدون می تونه شروع خوبی برای دیدن رم باشه چون تراموا ، مترو و اتوبوس اینجا ایستگاه داره و در امتدادش خیابانهای معروفی چون کوندونتی ، پله های اسپانیایی ، فواره تروی و کلی دیدنی دیگه قرار داره ...

ایام کریسمس هم این منطقه و خیابونهای اطرافش خیلی زیبا تزئین می شن و تمام فروشگاه های شیک اینجا تم کریسمس می گیرن .

هوا تاریک بود که ما با اتوبوس به این میدون رسیدیم ، نم بارون هم زده بود و هوا خیلی عالی شده بود ، حس خوبی بود قدم زدن دوباره در رم .

• پله های اسپانیایی Piazza di Spagna

مجموعه ایی از پله ها که انتهاش به کلیسای فرانسوی  Trinita dei Monti ختم می شه ، خیلی بین توریستها معروفه و دیدن رم بدون نشستن و عکس گرفتن روی این پله کامل نمیشه . روبرو این پله های هم خیابون Condotti  کوندوتی قرار داره که فروشگاه های شیک و گرون رو می تونید اینجا ببنید . لازم به توضیح هم که نیست معروفیت  برند ها و طراح های  مد ایتالیایی .

نکته خوشمزه تو این محل : کلا تو ایتالیا تا می تونید ، دسر معروف ایتالیایی یعنی تیرامیسو ، بستنی و پاستا و پیتزا بخورید و البته بدونید کجا برید و اینها رو میل کنید . برای این راه هم سرچ و نظرات کاربران تو اینترنت می تونه کمکتون کنه ، مثل نظرات کاربران تو سایت تریپ ادوایزر و سایر پیشنهاد های غذایی و بهترین رستورانها در اینترنت . که خود من به رستورانها و مکانهایی که امتیاز بالایی از بیشترین تعداد نظرات می گیره اگه تو مسیر بازدیدم باشه از قبل برنامه ریزی می کنم و می رم .

برای خوردن تیرامیسو با توجه به اینکه چند جای دیگه رو هم تو رم امتحان کردم ، فروشگاه Pompi  از همه تیرامیسوهای  خوشمزه تری رو ارائه می داد ، دو طعم کلاسیک و میوه ایی رو چندین بار امتحان کردیم که به نظر ما خیلی خوشمزه بود ، قیمت هم برای سایز کوچیک 4 یورو بود .

تیرامیسو میوه ایی و کلاسیک Pompi

بستی و شیرینی خامه ایی های خوشمزه ایی هم تو Pompi  موجوده و می شه امتحان کرد ، چندین شعبه تو رم داره که نزدیک ترین شعبش به پله های اسپانیایی تو خیابون Viadella Croce   قرار داره .

آدرسPompi شعبه نزدیک پله های اسپانیایی

• فواره تروی Trevi Fountain

بزرگترین آب نمای رم و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری رم این فواره است ، همیشه شلوغ و پر جمعیت ، می تونید بصورت زنده این مکان و خیلی از دیدنی ترین نقاط جهان رو تو این لینک مشاهده کنید

این مکان که پشت کاخ معروفی و با شخصیت ها و اسبها و مجسمه های زیبایی در مقابل حوض آب پر از سکه بنا شده  ، جریان سکه رو هم که حتما می دونید ، اینجا اعتقاد دارن که اگه کسی تنها یک سکه از پشت سر به داخل آب اینجا بندازه و آرزو کنه ، دوباره به رم برمی گرده !! برای ما که همین جور شد البته....

• رستوران Pasta Chef

DSC_0800.jpgDSC_0799 - Copy.jpg

لازانیا سفارش من

این رستوران امتیاز خوبی داشت تو تریپ ادوایزر  و مابین کولوسئوم و بنای یادبود امانوئل قرار داره  ، ما برا ی خوردن پاستا و لازانیا به این محل رفتیم ، قیمت غذا بین 5 تا 10 یورو می باشد ، حجم غذا متوسط و  کیفیت خوب بود .

آدرس رستوران

اگه اهل پیاده روی هستید و دوست دارید با تمام وجود این شهر باستانی و قدیمی رو حس کنید ، شهر رم و مکانهای اصلی و دیدنیش رو می تونید تک تک با پیاده روی ببنید ، همه در مرکز شهر هستند و پراکنده نیست ، در غیر این صورت اتوبوس گزینه خوبیه .

• کولوسئوم

بنای با عظمت  بیضی شکل رم باستان ،کولوسئوم معروف  ، اولین مکان مورد بازدید ما در صبح آفتابی روز  17 سپتامیر بود ، با اتوبوس خودمون رو مستقیم از آپارتمان به کولوسئوم رسوندیم ، با گوگل مپ نزدیک ترین اتوبوس به مقصدمون رو پیدا کردیم ( گوگل مپ تو مسافرت خیلی بدردمون خورده همیشه ، جزئیات تمام مسیرها با اطلاعات دقیق و بهترین ساعت ورود و خروج و شماره وسایل حمل و نقل عمومی و مدت زمان سفر رو با اطمینان میشه ازش در آورد )

کولوسئوم و طاق کنستانتین

این بنا که در سال 80 بعد میلاد افتتاح شد ، برای مراسم های مختلف از قبیل تئاتر ، جشن و .... استفاده می شد و در چهار طبقه بنا شده ، که طبقه اول و دوم بترتیب دراختیار شاهان و اشراف و طبقه سوم و چهارم جهت مردم عادی بود . با نگاه کردن به این سازه با عظمت در حیرت چگونگی ساخت این مجموعه در آن زمان خواهید شد . طاق کنستانتین هم در کنار همین مجموعه یادبودی از دوران امپراطوری و با شعار صلح و آزادی ساخته شده .

اگه برنامه ریزی سفرتون طوری باشه که در اولین یک شنبه هر ماه تو رم باشید بازدید از بیشتر جاذبه ها و موزه ها رایگانه(البته عمومیت تو کل اروپا داره فکر کنم اولین یک شنبه هر ماه و رایگان بودن بازدید از جاذبه ها توریستی) ، ما از این قانون در سفر کریسمس استفاده کردیم و کولوسئوم و تپه پلاتین  چند موزه رو رایگان دیدم . در این تایم بلیط ورودی کولوسئوم و مشترکا با پلاتین 12 یورو بود .

• تپه پالاتین Palatine Hill

شکوه و عظمت شهر قدیم رم باستان رو میشه اینجا دید ، تاریخ مربوط میشه به اوایل قرن نهم قبل میلاد ، بقایای کاخ ها ، معابد ، باغ ها و .... رو میشه اینجا و در تپه ای مجاورش دید . علاقه مندان به تاریخ مثل من از دیدن اینجا خیلی لذت خواهد برد.

IMG_20180918_115500.jpgDSC_0651 - Copy.JPGDSC_0655 - Copy.jpgDSC_0734 - Copy.jpg

• میدان تراژان Foro di Traiano و میدان رومی

شهر رم دقیقا مثل یک موزه روبازه و همین طور خیلی جاها رایگانه برای بازدید ، مثل بزرگترین میدان امپراطوری رم که توسط امپراطور تراژان بنا شده ، سنگ ستونها و آثار باقی مانده از کاخ ها ،بازارها و معابد و کلیساها اون دوران در همه جای این  میدان قابل مشاهده است ، دو کلسیا دو قلو به نام anta Maria di Loreto و Santissimo Nome di Maria نیز نمای خاصی یه اینجا داده . حد فاصل کولوسئوم و این میدان پر از هنرمندان و نوازندگان خیابانی هست که جمعیت انبوه توریست ها رو سرگرم می کنن .

IMG_20180918_121450.jpgIMG_20180918_121241.jpgIMG_20180918_121733.jpg

اینم یک مدل رم گردی

• بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم National Monument to Victor Emmanuel II

این بنای یادبود باعظمت که تقریبا جدیدتر محسوب میشه و بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۱۱ ساخته شده ، و نماد پیروزی اتحاد ایتالیایی ها و به یاد اولین پادشاه آنها ساخته شده است .  نمای سفید آن با مجسمه های اسب و پادشاه و پرچم های بزرگ ایتالیا عظمت خاصی داره .

تمام این دیدنی ها در حد فاصل نزدیک به هم هستن و تو یک زمان میشه بازدید کرد از همشون .

از ایستگاه بنای یادبود با اتوبوس مستقیم رفتیم معبد واتیکان .

• واتیکان

شهر و کشور مستقل واتیکان در رم  با داشتن یکی از بزرگترین کلیساهای جهان به نام سن پیتر بسیار دیدنی می باشد ، با ورود به این کلیسا و دیدن عظمت و آثار هنر و معماری باشکوه ، به نظر من فرقی نمیکنه چه مذهبی داشته باشید  چون حتما اونجا به یاد  عظمت خداوند بزرگ خواهید افتاد و دعا گو شاکر خداوند خواهید شد .

IMG_20180918_141113.jpgIMG_20180918_140800.jpgIMG_20180918_140302.jpg

تاریخ ساخت این کلیسا به 505 سال قبل بر میگرده و آثار هنرمند معروف میکل آنژ در سرتاسر اینجا وجود داره ، در این کلیسا بیش از 100 آرامگاه قرار داره که 91 از آنها مربوط به پاپ ها می باشد . و یک مورد جالب در باور مردم اینجا اینکه که در سال یوبیل که تو هر 25 سال 1 بار شروع می شه ، دری به عنوان در مقدس در این کلیسا قرار داره که اگه تو سال مقدس که همین یوبیل می شه از این در مردم عبور کنند تمام گناهان و کفاره آنها بخشیده میشه .

برای دیدن کلیسا باید در فصول کم توریست حداقل نیم ساعت تو صف باشید تا بتونید وارد کلیسا شوید ، موزه واتیکان هم در پشت کلیسا قرار داره که ما نرفتیم .

Pastasciutta و Alice این  پیتزا و پاستا فروشی معروف نزدیک واتیکان رو برای نهار انتخاب کرده بودم از قبل ، در خصوص پیتزا های ایتالیایی با توجه به ذائقه ما که بیشتر پیتزاها به اصطلاح پر ملات خودمون در ایران که به آمریکایی هم معروفه رو میپسندیم و در مقابل پیتزاهای تو ایتالیا که معمولا یک نون نازک و مخلفات خیلی کمی هست فکر می کنیم راضی مون نکنه ، تو این سفر تصمیم گرفتم حتما امتحان کنم پیتزا ایتالیایی رو ، و از قبل همون طور که قبلا اشاره کردم باید بدونید کجا بهترین ها را ارائه میده .

IMG_20180918_144444.jpgIMG_20180918_145829.jpgIMG_20180918_145844.jpgIMG_20180918_145910.jpg

پیتزا های خوشمزه

من نظرم واقعا عوض شد نسبت به خوردن پیتزا ایتالیایی در اینجا و خوشم اومد ،اینجا می تونید انواع مختلف پیتزا رو بصورت ترکیبی انتخاب کنید و ما هم چندین مدل رو انتخاب کردیم ، قیمتهاش مناسبه و وزن میشه انتخاب های شما ، چیزی که به نظر ما رو جلب کرد تو این پیتزا ، خمیر و نون لایه لایه و برشته و پنیر خوشمزش بود . اینجا رو حتما پیشنهاد می دم واسه امتحان کردن و شعبه های مختلفی هم داره تو رم  از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر بازه، البته جای نشستن نداره و مردم رو پله و همون اطراف پیتزاشون رو می خورن . درست کنار همین پیتزا فروشی یک پاستا فروشی اونم بسیار محبوب و خوشمزه به اسم  Pastasciutta قرار داره که اونم خیلی عالی بود و ما دوست داشتیم ، ما  انواع پیتزا و پاستا برای نهار انتخاب کردیم که حیف دیگه وقت نداشتیم دوباره به اینجا سر بزنیم .

xY5HzJ8tM9lAcWVJJ8mN38bsWByKd2XLxmMnk3Ad.jpegIMG_20180918_144724.jpg

پاستا خوشمزه

یک پیتزا فروشی معروف و خوشمزه دیگه هم توی رم به شما معرفی می کنم که هم امتیاز بسیار خوبی داره و هم قیمتش مناسبه  به اسم  Pizza Zizza Caffetteria Birreria Desserteria نو منطقه واتیکان .

پس از استراحت در آپارتمان ، بعد از ظهر مکانهای زیر رو دیدیم :

• معبد پانتئون

2018-11-01 07-57-03_0276 (2).jpg

این بنا اون طور که شنیدم حدود 2000 سال به صورت دست نخورده باقی مونده و یکی از خیلی خیلی قدیمیهای رم می باشه که سالم مونده !! معماری و مهندسی بی نظیری داره که نشان از توانمندی بالای سازندگان رومی هست .

مقبره تعداد زیادی از پادشاهان و افراد سرشناس ایتالیایی اینجا قرار داره ، بازدید از معبد رایگانه ولی ساعت 7 بعد از ظهر به بعد بازدید از داخلش تعطیل می شه .

• معبد هادریان

در نزدیکی معبد پانتئون ،  Tempio Adrianoقرار داره این معبد که تنها ستونهای سنگی سالمی از اون باقی مونده ، 2000 سال قدمت داره و خیابونها منتهی و اطراف به اون خیلی زنده و پرجنب و جوشه با کلی مغازه های خوشگل و رستورانها مختلف که مردم رو به صرف غذا و نوشیدنی  در صندلی ها و میزهای گوشه خیابونش دعوت می کنن .

بقیه شب رو به گشت و گذار در دل این شهر تاریخی گذروندیم و دوباره خودمون رو به صرف بستنی و تیرامیسو های خوشمزه Pompi  و خوردن پاستا کنار پله های اسپانیایی دعوت کردیم و به این ترتیب آخرین شب حضور ما در رم به پایان رسید .

IMG_20180917_214718.jpgIMG_20180917_215152.jpgIMG_20180917_223030.jpgIMG_20180917_223839.jpg

شبهای زیبای رم

IMG_20180918_194823.jpgDSC_0977 - Copy.jpgDSC_0976 - Copy.jpgIMG_20180918_205654.jpg

خوشمزه های رم

جاهایی رو که قبلا دیده بودم و تو این سری نشد ببینیم خلاصه اینجا ذکر می کنم :

• قلعه سنت آنجلو Castel Sant'Angelo
  • ميدان پيازا ناوونا
  • کلیسای سانتا ماریا ماجوره ؛ که از اسمش خیلی خوشم اومده بود و یادمون همیشه مونده

صبح اول وقت خودمون رو با مترو به ایستگاه ترمینی رسونیدم بلیط قطارمون برای ساعت 8:30 صبح بود ، ایستگاه بزرگی بود ،  رو تابلو نیم ساعت قبل مسیر حرکت رم به ونیز روشن شد و تونستیم به سکو مورد نظر بریم ، خطوط سریع السیر قطار Italo در تقریبا 2 ماه قبل که من مسیرهام رو رزرو کردم قیمت خیلی بهتری ارائه می داد ( Italo لینک آدرس: www.italotreno.it) . و قطار مرتب و جدیدی بود .

قطار ایتالو

این بار دیگه شبها همیشه ایمیل ها رو چک می کردم بعد اون اتفاقها ، و شب قبل ایمیل از Italo برام اومده بود که اطلاع داده بودن شماره واگن شما و صندلی هاتون عوض شده و خوبه خوندم تا اون روز باز معطل نشیم !! قیمت بلیط رو برای مسیر سه ساعت و چهل و پنچ دقیقه برای هر نفر 27 یورو خریدم . و راس ساعت بدون هیچ تاخیری حرکت کرد .

ونیز

عاشقانه ونیز

یک شهر خاص ، یک شهر رویایی ، یک شهر که عاشقش می شید  و به قول دخترم شهر دریاها ، می تونه توصیف ما از این شهر زیبا باشه .

از دقایق اول که از تو قطار وارد ونیز شدیم و قطار از کنار آب دریا داشت وارد این شهر می شد احساس کردم اینجا یک مقصد متفاوته و خوشم میاد ازش و همین طور هم بود دقیقا .

ورودی ونیز عکس از داخل قطار

اینجا لازمه بگم سفرم به ونیز رو یک طور برنامه ریزی کردم که دقیقا ظهر روز 19 سپتامبر اونجا باشیم و ظهر روزبعدش با قطار عازم میلان بشیم و به این صورت می تونستیم یک روز کامل تقریبا تو ونیز باشیم . خیلی ها قبل من تعریف کرده بودن ، از رم کفایت میکنه یک نصف روز رفتن و دیدن ونیز و برگشتن دوباره به رم ، در صورتی که به نظر من برای دیدن و قدم زدن در کوچه و پس کوچه ها این شهر جادویی و درک کامل این شهر شاید بیشتر از 2 روز کامل هم لازم باشه ، برای ما که یک روز کفایت نکرد و نیم روز دوم بدوبدو بودیم همش !!!

در انتخاب هتل در شهر ونیز برای من اولویت ، انتخاب هتل در نزدیک ایستگاه قطار مرکزی به نام Santa Lucia این شهر بود ، و بعد امتیاز و قیمت هتل ، تو ونیز هتلها نسبت به جاهای دیگه گرون تر هستن که البته با توجه به ماهیت شهر غیر منطقی هم نیست . از تو بوکینگ  حدود 3 ماه گذشته هتل Casa Sant'Andrea رو پس از کلی بررسی انتخاب کردم به قیمت 120 یورو برای اتاق 3 تخته با صبحانه و امتیاز Very good 1,540 reviews  ، که با نرخ یورو روزانه حدود 2 میلیون تومان برای 1 شب باید هزینه می کردیم ، که این نرخ جزء بهترین نرخ هایی بود که تونستم بگیرم و قیمتهای خیلی بیشتری بود .

فاصله این هتل تا ایستگاه مرکزی ونیز تقریبا با توجه به  قسمتی از مسیر که از روی پل بزرگ کنار ایستگاه می گذشت کمتر از 10 دقیقه پیاده راه بود و 600 متر فاصله داشت و این یک پوئن مثبت تو شهر ونیز محسوب میشه ، چرا ؟ میگم خدمتتون ، تو ونیز برای حمل و نقل عمومی می تونید از انواع اتوبوس دریایی ، تاکسی دریایی  و قایق استفاده کنید ، و همه روی آب و چیزی به عنوان ماشین و اتوبوس و تاکسی نیست ، کرایه اتوبوس دریایی که از همه ارزون تر و عمومی تره برای مسیرهای تک سفره 7.5 یورو قیمت داره و گرون ترین هاشم گاندو معروف ونیزه که 70 یورو برای نیم ساعت هزینه باید پرداخت کنید . سوای قیمت ها یک چیز خیلی مهم اینکه با توجه به کانال بودن شهر ونیز و وجود پل های فراوون اگه هتل رو تو مرکز شهر بگیرید و چمدون داشته باشید رفت و آمد و بالا پایین رفتن رو پل ها برای رسیدن به مقصد حتما خسته کننده خواهد بود ، همون طور که ما تو شهر توریستها رو می دیدم که چمدون نهای بزرگ رو چطور با مشقت حمل می کردن .

ما همراهمون 4 تا چمدون سایز کابینی و یک کالسکه بود که برای عبور از پل شیشه ایی و تنها یک پل و فاصله کوتاه تا هتل بازم خیلی راحت نبود ، و چمدون های سایز بزرگتر مشکلش بیشتره ، پس حتما این موضوع رو تو انتخاب هتل مد نظر داشته باشید یا هتل هایی بگیرید که تا ایستگاه اتوبوس دریایی فاصله کمی داشته باشه .

محل اقامت ما کنار یک کانال آروم و زیبا و روبرو ایستگاه اتوبوس دریایی قرار داشت ؛ Casa Sant'Andrea از یک ساختمون خیلی قدیمی تغییر کاربری به  هتل داده بود ، لابی و اتاق ها تمیز و مرتب بود و رضایت ما را در هنگام ورود فراهم کرد ، هزینه اقامت رو هم بصورت وجه نقد در بدو ورود مثل سایر هتلها پرداخت کردیم .

پنجره اتاق ما رو به کانال

برای نهار تصمیم گرفتیم به یک پیتزا فروشی که فاصله 10 دقیقه ایی از محل ما داشت به اسم Pizza Al Volo بریم  که امتیاز خوبی گرفته بود . با استفاده از نرم افزار مپس می به سمت اونجا رفتیم که خیلی عالی مسیرها رو آفلاین نشون می داد . حس و حال قدم زدن در ونیز رو باید تجربه کنید تا منظورم رو بدونید ، خیلی باحاله ، سنگ فرشها ، کانالها ، خونه های رنگی ، آب ، انواع قایق ها ، توریستها که فقط دارن خودشون رو به عبارتی تو ونیز گم می کنن و بدون نقشه به هر جایی سرک می کشن ، فروشگاه های پر از رنگ ، شیشه ووووو...... نمیشه با گفتن این شهر رو وصف کرد ، خیلی خوشحالم و خوشحال از اینکه در کنار خانواده عزیزم  بودن تو این شهر رو تجربه کردیم .

قاب همسر جان در عکاسی

مدل روی پل!!

IMG_20180919_152004.jpgIMG_20180919_153159.jpgIMG_20180919_160218.jpgIMG_20180919_161859.jpgIMG_20180919_161927.jpgPFNFZ6xWDDEuaENVz3Y9m4h1nI5RD2Eai89FK32V.jpeg

گوندولا ونیزی

IMG_20180919_141709.jpgIMG_20180919_141841.jpgIMG_20180919_141951.jpgIMG_20180919_142701.jpgIMG_20180919_142823.jpg

پیتزا فروشی رو پیدا کردیم ، انواع پیتزا همون جا تو تنور آماده می شد و به هر صورت که می خواستی ، اسلایدی یا کامل فروخته می شد ، ما یک پیتزا ماهی کامل و 4 اسلاید مختلف سفارش دادیم به قیمت 14 یورو ، ترکیب اصلی خمیر و سس گوجه و پنیر هست که از بقیه مواد مقدار کمی روش می ریزن ، مزه این پیتزا رو هم دوست داشتیم ، البته نه به اندازه پیتزاهای رم ، پیتزا رو میشه تو صندلی های اطراف میدون (در تصویر بالا ) که روبروش چشمه آبی هم داره میل کرد.

پیتزا ماهی

پیتزا فروشی

مسیر بعدیمون میدون سن مارکو بود ، فاصله کلی پیاده روی از هتل تا این میدون اصلی شهر تقریبا نیم ساعت راهه که اصلا با توجه به زیبایی این شهر به چشم نمیاد .

توی مسیر از پل چوبی Ponte dell'Accademia رد شدیم ، که بهترین ویو رو به گرند کانال داره  Grand Canal Venice که نمای خیلی از عکسهای ونیز از اینجاست لینک آدرس، همانند تصاویر پائین که از روی این پل گرفتیم :

IMG_20180919_153603.jpgIMG_20180919_154420.jpgIMG_20180919_154433.jpg

گرند کانال

هر چی به میدون سن مارکو نزدیک تر می شدیم جمعیت توریست ها بیشتر می شد ، وارد میدون سن مارکو شدیم  ، هوا خیلی عالی و آفتابی بود ، تو این میدون کافیه مقداری گندم و یا خورده نون دستتون بگیرید کلی کبوتر روی دستتون و اطرافتون می شینن و عکسهای زیبایی می تونید با نمای میدون و برج و کلیسا Basilica di San Marco بگیرید ، برام جالب بود تو زمستون یا بارش بارون و طغیان دریا محوطه این میدون رو آب فرا می گیره ( الان که دارم این سفرنامه رو تکمیل می کنم یکی از این سیلهای بزرگ تو ونیز اتفاق افتاد ، خیلی ها می گفتن شاید روزی دیگه ونیز نباشه و زیر آب بره ) ، با دیدن میدون و کلیسا زیبا سن مارکو به سمت اسکله راه افتادیم ، کلی میز تو اطراف خیابون بود که از اینها برای مواقعی که سطح آب بالا میاد توی شهر ، برای رفت و آمد استفاده می شه !!

کبوترها میدون سن ماکو

میدون سن مارکو

کلیسا Basilica di San Marco

میزها

GqIWASH0yYjs8UIfeFvgeEdzwusCDpLNSI0H7S0J (1).jpeg

تصویر از اینترنت ( سیل اخیر ونیز و کاربرد میزها !!)

تصویر از اینترنت ( سیل اخیر ونیز - پل ریالتو)

Riva Degli Schiavone اسکله اصلی ونیز ، کنار میدان سن مارکو قرار داره و کلی ویو و منظره زیبا منتظر شماست اینجا  ، اگه  اینجا بودید دیدن پل معلق افسوس ها به نام Bridge of Sighs in Venice رو از دست ندید که داستان جالبی و غم انگیزی داره ، این پل که در قرن 17 میلادی ساخته شد ، در اون ایام بین دو طرف پل یکی دادگاه و دیگری زندان قرار داشت ، نقل شده  مواقعی که زندانی ها رو دست بسته از دادگاه یا برای اعدام و یا برای زندان رفتن منتقل می کردن ، برای آخرین بار از 2 پنجره این پل منظره شهر و محیط آزاد بیرون رو می دیدن و افسوس می خوردن و آه می کشیدن ! که اکنون به نام پل افسوس ها و پل آه هم مشهوره . تجمع توریست  ها روی این نقطه برای دیدن و عکس برداری خیلی زیاده .

IMG_20180919_170831.jpgIMG_20180919_170842.jpgIMG_20180919_171118.jpg

اسکله

پل افسوس ها

از بستی ایتالیایی نمیشه گذشت و همه جا پر از بستی فروشیه ، بستی های قیفی  بین 2 تا 4 یورو قیمت دارن ، تو یک کوچه باریک و شلوغ  برای تجدید انرژی و استراحت بستنی خوردیم و راهی ادامه بازدیدمون شدیم .

مسیر بعدی پل معروف Rialto Bridge  یا پل  ریالتو بود، دو تا از مشهور ترین دیدنی های ونیز یکی میدان سن مارکو هست و دیگری پل ریالتو که سمبل ونیز نامیده می شه ، این پل که روی گرند کانال قرار داره قدیمی ترین پل بر روی این کانال محسوب میشه ، ما پس از کلی گشتن و لذت بردن از مناظر  و استراحت کنار گرند کانل ، با اتوبوس آبی نزدیک غروب خورشید برگشتیم به هتل ، البته پس از خوردن شام دوباره با اتوبوس آبی در تاریکی شب یک گشتی دور ونیز زدیم که خیلی هم عالی بود.

پل ریالتو

نزدیکای غروب ونیز

کلیسا روبرو ایستگاه مرکزی قطار

پل شیشه ایی کنار ایستگاه مرکزی

IMG_20180919_214027.jpgIMG_20180919_214633.jpgIMG_20180919_214641.jpg

شبهای آروم ونیز

فردا ساعت12:15 ظهر بلیط داشتیم برای میلان ، برای خوردن صبحانه ساعت 8 رفتیم رستوران هتل ، اگه مثل من از خوردن انواع  شیرینی و کاپوچینو و یا هات چاکلت داغ برای صبحانه لذت می برید ، صبحانه این هتل می تونه شما رو راضی کنه ، انواع کروسانت های بزرگ ساده و یا پر از شکلات داغ  و سایر شیرینی های خوشمزه همراه نوشیدنی های گرم برای من که خیلی لذت بخش بود .

دیس صبحانه دختر بابا که براش تو اتاق بردیم

برای خریدن نمادی از ونیز و دیدن قسمت دیگه از این شهر با عجله راهی قلب ونیز شدیم ، تو ونیز انواع ماسک و صنایع شیشه ایی  و عروسک های چوبی مثل پینوکیو رونق خاصی داره و به عنوان نماد این شهر میشه خرید ، خونه پدر ژپتو معروف هم تو ونیزه که ما نشد ببنیم ، و البته خونه مارکوپولو جهانگرد معروف  . به عنوان یادبود یک اردک شیشه ایی دست ساز خیلی طبیعی به قیمت 30 یورو همراه یک ماسک کوچک برای یادگاری از این شهر خریدیم و با اتوبوس آبی  با عجله خودمون رو رسونیدم به هتل و اتاق رو تحویل دادیم و از اونجا با همون اتوبوس آبی همراه  چمدون ها  برگشتیم به ایستگاه قطار که دو ایستگاه فاصله داشت .

IMG_20180920_093243.jpgIMG_20180920_104229.jpgIMG_20180920_112707.jpgIMG_20180919_175604.jpgIMG_20180919_175556.jpg

صنایع دستی ونیز

coop supermarket venice:  سوپر مارکت بزرگ کپ تو ونیز چند تا شعبه داره که یکیش دقیقا 2 دقیقه تا هتل ما و 5 دقیقه تا ایستگاه قطار فاصله داشت ، به ایستگاه که رسیدیم و من دیدم  تا حرکت قطار وقت هست هنوز  ، چون تعریف این فروشگاه و متنوع و مناسب بودن قیمت این فروشگاه رو شنیده بودم سریع خودم رو رسوندم به اونجا ، یک فروشگاه خیلی بزرگ مواد غذایی بود که قیمت ها ش هم خیلی مناسب بود ، مقداری میوه و تنقلات و همین طور نون و یک عدد مرغ درسته سرخ شده و نوشیدنی برای توی قطار از اونجا خریدم . وقت کم بود و می شد بیشتر برای خرید وقت گذاشت ، با عجله حساب کردم و بدو بدو خودم رو رسوندم ایستگاه ، قیمت هاش  مناسب بود فکر کنم یک مرغ کامل سرخ شده خوشمزه حدود 4 یا 5 یورو شد ،که با توجه به نرخ ها غذا کلا تو اروپا مبلغ مناسبی بود.

پس اگه ونیز بودید می تونید برای خرید مایحتاج روزانتون روی یک فروشگاه کپ حساب کنید .

آدرس سوپرمارکت کپ

قطار که همون Italo بود ، راس ساعت وارد ایستگاه شد و بدون تاخیر حرکت کرد ، بلیط این قطار رو قبلا برای هر نفر 9.5 یورو خریده بودم . مدت زمان سفر هم تا میلان 2:30 ساعت بود .

خلاصه اینجوری شد که ما با شهر دریاها ونیز زیبا خداحافظی کردیم ؛ به امید اینکه شاید روزی دوباره برای دیدن این شهر برگشتم ، تو سفر به ایتالیا دیدن این شهر رو از دست ندید و حتما تو برنامه سفرتون قرار بدید .

چند راهنمایی مفید  و به درد بخور در ونیز :

• رستوران Taverna al Remer ، نزدیک پل ریالتو قرار داره ، رستورانی با غذاهای خوب ، نکته مثبت اینه که شما می تونید در قبال سفارش یک نوشیدنی تا سقف 3 یورو ، از بوفه غذا سبک و خوشمزه ایتالیایی این رستوران استفاده کنید و هیچ عجله ایی هم نداشته باشید !

لینک آدرس رستوران

• Dal Moro's Fresh Pasta to Go ، انواع پاستا های رنگ و وارنگ خوشمزه  این مغازه که جلو خودتون خمیر پاستاها رو درست می کنن و شکل می دن و تو باکس های مقوایی با طعم مورد نظر شما پر می شه رو می تونید اینجا میل کنید ، قیمت هم بین 5 تا 7 یورو

آدرس

• برای دیدن عرض گرند کانال و کوچه پس کوچه های ونیز گاندولا معروف ونیزی باملوان های با لباس فرم یک دست و صندلی های شیک و با قیمت 70 یورو برای نیم ساعت و شاید با تخفیف 50 یورو می تونه تجربه خوبی باشه حتما ، ولی اگه نمی خواین با توجه به قیمت مسخره یورو تو کشورمون خیلی هزینه نکنید ، قایق هایی هست به اسم  (تراگتی)تراگتوست Traghetto که به ازای 2 یورو شما رو تو عرض کانال می گردونه !! خوبه مگه نه..
  • اگه وقت اضافه هم داشتید به دو تا جزیره مورانو که محل ساخت انواع محصولات شیشه ایی و مخصوصا جزیزه بورانو که خونه های رنگ و وارنگش معروفه و خیلی خوشگله سر بزنید . اتوبوس آبی به این جزایر رفت و آمد داره و با خرید کارت روزانه به قیمت 24 یورو می تونید کلی از این وسیله عمومی آبی تو ونیز استفاده کنید .

با دیدن ونیز و حضور در اونجا همیشه یاد شعر شاعر عزیز سهراب سپهری می افتادم و زمزمه می کردم در این شهر :

قایقی خواهم ساخت

که در آن وسعت خورشید به اندازه چشمان سحرخیزان است
قایقی باید ساخت

میلان

شهر میلان رو تو سفرم فقط به این دلیل انتخاب کردم چون بلیط برگشت ما برا پرواز ایران ایر از این شهر انجام می شد ،  هتل Arco Hotel  انتخاب من از بوکینگ تو این شهر بود ، دسترسی ، موقعیت و قیمت مورد نظر بود من بود در انتخاب این هتل ، چون فقط برای یک شب استراحت اینجا رو می خواستیم و فردا صبح زود باید ترک میکردیم هتل رو ، اتاق Quadruple Room 4 تخته رو به قیمت 80 یورو کرایه کردیم . موقعیت خیلی خوبی داشت این هتل .

تو ایستگاه قطار مرکزی میلان پیاده شدیم ، ایستگاه واقعا بزرگی بود و دیدنی ، درست روبرو خروجی ایستگاه و حاشیه خیابون اتوبوس شماره 60 ما رو تا جلو هتل می برد .

ایستگاه مرکزی میلان

یک صحنه جالب توجه تو اول ورود ما به میلان دیدن هیئت عزاداری امام حسین بود ، که جمعیت زیادی از مسلمانان این شهر پشت علم و پرچم های مزین به اسم امام حسین (ع) مشغول عزاداری بودن .

اتاقمون رو که تو طبقه دوم بود تحویل گرفتیم ، اتاق بزرگ تمیز و مرتبی بود ، ولی هتل معلوم بود قدیمیه و توسط یک خانواده اداره می شه ، این هتل تا میدون دومو اصلی ترین جای میلان 20 دقیقه پیاده راه بود و تو یکی از خیابونهای اصلی میلان با کلی مغازه  و فروشگاه اطرافش  قرار داشت .

در خصوص حمل و نقل عمومی این شهر ، بهترین و منصفانه ترین قیمت ،  گرفتن بلیط 24 ساعته برای استفاده از تمام گزینه های حمل و نقل عمومی بغیر از تاکسیه  به مبلغ 4.5 یورو می باشد . با توجه به وقت محدود ما تو این شهر تصمیم گرفتیم تنها اصلی ترین جای این شهر یعنی میدان دومو و کلیسا معروف جامع میلان و مرکز خرید گالریا رو ببینیم . درست از مقابل هتل با اتوبوس شماره 73 در عرض 12 دقیقه به میدان دومو رسیدیم . شهر میلان خیلی بزرگه و یک جورایی نسبت یه سایر شهرهای دیگه ایتالیا مدرن تره ، ولی راستش رو بخواین ما از این شهر اصلا از همون ابتدا ورود خوشمون نیومد و به دلمون ننشست ، اطراف ایستگاه قطار مرکزی پر از افراد سیاه پوستی بود  که هر گوشه به صورت گروهی نشسته و یا دراز کشیده بودن و یک جورایی حس امنیت خوبی ایجاد نکرد ، خیابونهای خیلی شلوغ و پرترافیک و......

وارد میدان دومو شدیم ، میدانی پر از کبوتر و توریست که کلیسا معروف دومو خیلی جلوه داشت اونجا ، این کلیسا که به سبک گوتیک ساخته شده در واقع  دومین کلیسا بزرگ ایتالیا بعد از سن پیتر محسوب میشه و سومین کلیسا بزرگ جهان به نقل از ویکی پدیا ست .

IMG_20180920_183417.jpgIMG_20180920_183821.jpgW95bdOfmJmqwkDnDBPAunKfNZPE4hqsNzs1HiWp3.jpegIMG_20180920_184314.jpgIMG_20180920_183952.jpg

بازار گالریا که کنار میدون  کلیسا قرار داره ، داری سقفی از شیشه می باشد که واقعا بی نظیره ، کف آن را هم با موزائیک های کوچیک رنگی بسیار زیبا طراحی کردن ، لازم به ذکر هم که نیست لباسهای شهر مد دنیا یعنی میلان تو این بازار چقدر گرون بود .

IMG_20180920_184657.jpg95wIzWA9DvhnNyDVNve5wL26FWBpAVO0TphzYzDp.jpegIMG_20180920_185640.jpgIMG_20180920_193459.jpgAkQjJheTRR1TUW9BjqD6wX3syWWBh4fmnkamHm2h.jpeg

مجسمه شاه ویکتور امانوئل دوم هم تو این میدون قرار داره که ما ساعتی رو سکوهای کنار این میدون نشستیم و عسلی بابا مشغول بازی با کبوترها شد و ما هم با دیدن توریستها جورواجور و فضای اطراف میدون خودمون رو سرگرم کردیم و با تراموا برگشتیم هتل تا زودتر بخوابیم که صبح زود باید راهی فرودگاه می شدیم .

جاهایی رو که دوست داشتم تو میلان ببینم و نشد :

ورزشگاه سن سیرو  San Siro ، که مترو مستقیم تا این ورزشگاه میره و دیدن اون برای اهل فوتبال حتما خالی از لطف نیست.

Navigli ، که یک رودخانه وسط میلانه ، که دو طرفش پر رستورانه و کافه است و یک جورایی زندگی شبانه اینجا جریان داره ، رستوران هایی هم داره مثل MANHATTAN که با پرداخت 11 یورو می تونید از بوفه غذاش که متنوع هم هست استفاده کنید .

یک نکته در پایان در خصوص خرید بلیط و استفاده از حمل و نقل عمومی در اروپا اینجا بگم شاید دونستنش مفید باشه ، تو بیشتر کشورهای اروپایی که من سفر کردم در ابتدا ورود به هر نوع وسیله حمل و نقل بیشتر اتوبوس ، تراموا ، مترو و ... کسی از شما بلیط تقاضا نمیکنه ، و اگه بلیط همراهتون باشه در دستگاه های مشخص داخل اونجا بلیط خودتون رو پانچ یا رجیستر می کنید . درسته کسی بلیط ها رو چک نمی کنه ، ولی معمولا در ساعات و روزهای نامشخصی بصورت رندوم و با کلی مامور و یا مامورهای تکی با لباس شخصی ممکنه از شما تقاضای بلیط کنن و اگه بلیط نداشته باشید جریمه سنگینی خواهید شد . مثلا تو برلین حتی برای قطار و مترو هم هیچ کس بلیط چک نمی کرد ولی جریمه نداشتن 60 یورو بود ، که ما مشاهده کردیم ماموری رو که دو تا دختر جوان رو برای نداشتن بلیط ابتدا پاسپورت تقاضا کردن و سپس جریمه ، تو میلان هم هم 37 یورو نوشته بود جریمه داره . کارتها روزانه بستگی به مدت سفر شما پیشنهاد می شه به بلیط یک طرفه و بصرفه تره .

پرواز ما ساعت 11:30 از میلان به تهران بود ، ساعت 6 صبح از هتل خارج شدیم و با اتوبوس به ایستگاه مرکزی رفتیم ، تو ایستگاه مرکزی از روبرو سمت چپ اتوبوسهایی هستن که با پرداخت مبلغ 8 یورو شما رو به فرودگاه مالپنزا میلان می رسونن ، مدت زمان سفر هم طولانی و تقریبا 1 ساعت راهه خط مترو مستقیم وجود نداره ، حواسستون در فرودگاه به ترمینال پرواز تون باشه که شماره 1 هستید یا 2 چون فاصله این دو تا ترمینال خیلی از هم دوره ، پروازهای بین المللی ترمینال 2 هستن معمولا . تشریفات پرواز به موقع انجام شد و راس ساعت هواپیمای ایرباس ایران ایر کشور ایتالیا رو با کلی مسافر و هم وطن به مقصد کشور عزیزم ایران ترک کرد .

هزینه های ما در این سفر به شرح زیر شد :

2000 یورو وجه نقد

700 پوند خرید و کسر از کردیت کارت

و حدود 10 میلیون تومان ، بابت بلیط ایران ایر ، عوارض خروج ازکشور ، و سایر هزینه های رفت و برگشت

با احتساب یورو 16 هزار تومنی و پوند 20 هزار تومنی در تاریخ سفر ما ، برای 13 روز ، 4 تا کشور و 7 تا شهر  تو اروپا برای تعداد 4 نفر حدود 56 میلیون تومان این سفر هزینه داشت برامون .

در پایان از تمامی دوستان عزیز که وقت گذاشتن و این سفرنامه رو مطالعه کردن تشکر و سپاس دارم و عرض می کنم مهمترین گام ، گام اول است ، برای تحقق آرزوها و سفرهایی که شاید در ابتدا دست نیافتنی به نظر بیان نباید ترسید و گام اول رو برداشت ، مطمئن باشید به هر چیزی که فکر کنید و دربارش گام مثبت  بردارید بهش خواهید  رسید و در این صورت هیچ وقت به عقب بر نخواهید گشت ، با توکل بر خدا

وقتی که سفر می کنید می فهمید که سفر تا چه اندازه ی توی زندگی شما تغییر ایجاد کرده و طرز فکر و نگرش شما رو نسبت به قبل عوض کرده . می بینید که سفر دیگر جزء جدایی ناپذیری از وجودتان می شود و چه درها که به رویتان باز نمی کند و چه فرصت ها که پیش رویتان نمی گذارد!  می فهمید زیباترین چیزی که در دنیا وجود دارد، خود دنیاست. پس از عمر خود استفاده کنید ، کار کنید، سفر کنید، پول هایتان را جمع کنید و دوباره تکرار! زمان کم و دنیا گسترده است.

سن من 37 ساله ، یادم میاد تو سال 82 اولین سفر خارج از کشورم رو رفتم ، بعد اون 6 یا 7 باری با تور سفرهام رو انجام می دادم  ، ولی وقتی اولین سفر بدون تور رو تجربه کردم که کشور اوکراین بود و  برنامه بازید و ... با خودم بود ، به این نتیجه رسیدم که این گونه سفر کردن بغیر صرفه اقتصادی ، لذت خیلی بیشتری داره و بعد اون سفرهای زیادی داشتم بدون استفاده از خدمات تور و هر بار بهتر از قبل .

من  زمانی که با برنامه ریزی کامل به سفر می رم ، هنگام ورود به مقصدم حس اینو دارم  که قبلا اینجا بودم ، چون دقیقا می دونم کجا هستم ، کجاها می خوام برم ، با چه وسیله رفت و آمد کنم و حتی کدوم رستوران برای صرف غذا برم و چه چیزی میل کنم.. ...  و این رو باید تجربه کنید تا بدونید چه حس خوبیه و باید به خودتون افتخار کنید .

این کار  سخت نیست ، البته زحمت داره و باید انگیزه قوی داشته باشید و وقت بذارید تا بتونید با یک برنامه ریزی کامل سفر کنید که این کار علاوه بر احساس آرامش خودتون تو سفر و داشتن  سفر بدون استرس ،  توی کاهش هزینه های سفرتون هم تاثیر زیادی خواهد داشت .  من توی جستجو منابع برای خودم علاوه بر سایت های داخلی بیشتر به سایت های خارجی در خصوص سفر سر میزنم و اطلاعات خیلی خوبی و بدرد بخوری هم همیشه گرفته که توی هیچ سایت فارسی زبان اشاره ایی نشده بود بهش .

ندونستن و یا کم دونستن زبان انگلیسی هم نمی تونه بهانه سفر نکردن و یا سفر تنها با استفاده از تور ها باشه ، در صورتی که با برنامه ریزی کامل سفر کنید اصلا  نترسید ، دونستن کامل زبان انگلیسی حتما خیلی بدردتون خواهد خورد ، ولی با دونستن مقدار کمی  زبان که بتونین کاراتون رو راه بندازین و تاکید می کنم در صورت برنامه ریزی دقیق مشکلی تو سفرهای خارجی نخواهید داشت و توصیه می کنم مهارت زبانتون رو تقویت کنید .

باید عاشق سفر بود و می تونید عاشق سفر بشید وقتی اراده کنید و بدونید که میشه  و هرگز از سفر کردن حتی تنها نترسید ، که وقتی گام اول رو برداشتید طی مسیر راحت خواهد بود ، شک نکنید ......