سفرنامه مالزی-کوالالامپور

اینجا سرزمین عجیب‌ترین معبدهای جهان است! +تصاویر

سفرنامه مالزی-کوالالامپور

معرفی اجمالی مالزی

مالزی یا به‌طور رسمی فدراسیون مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. مالزی دارای ۱۳ استان است و استاندار هر استان را اصطلاحاً «شاه» می‌نامند. ساکنین کشور مالزی از سه نژاد مالایی (۶۰٪)، چینی (۲۷٪)، هندی (۱۲٪) و غیره (۱٪) تشکیل شده‌است. اين كشور توريستي، صنعتي كه عصر اطلاعات را به خوبي ادراك نموده است، داراي 330,803  كيلومتر‌مربع مساحت است. آب و هواي حاره‌اي و داراي بارندگي موسمي مي‌باشد و جمعيت آن حدود 28 ميليون نفر مي‌باشد و همسايگان آن "تايلند، برونئي، اندونزي، ويتنام و درياي چين" است و سيستم حكومتي پادشاهي دارد. واحد پول مالزی رینگیت( Ringgit ) مي‌باشد که با کد اختصاری MYR نمایش داده می شود. اسکناس های رینگیت در قطعات 1، 2، 5، 10، 50 و 100 رینگیتی موجود بوده و همچنین سکه های این واحد پول که سن یا سنت نامیده می شوند به صورت سکه های 1، 5، 10، 20 و 50 سنتی می باشند. هر 100 سنت هم معادل با 1 رینگیت است.

عکس 1 و2: موقعیت جغرافیایی مالزی

چرا مالزی...

چند مدتی بود که برای گردش و تغییر روحیه به دنبال یک مکان تفریحی جدید بودیم که ترکیبی از طبیعت، هنر، سنت و مدرنیته باشد. گزینه های مختلفی را بررسی کردیم و با دیدن عکس ها و خواندن سفرنامه های موجود در اینترنت، مشتاق بازدید از مالزی و سفر به افسانه های کهن مشرق زمین شدیم.

در ادامه ابتدا به گزارش سفر می پردازیم و سپس توصیه هایی که برای سفر به مالزی می تواند به کمک گردشگران عزیز بیاید را تیتروار ارائه می دهیم و در انتها لیست هزینه های سفر را به اختصار درج کرده ایم. در همین ابتدا از مدیریت محترم سایت لست سکند بابت فراهم نمودن امکان اشتراک تجربیات، آژانس مسافرتی چهارفصل بابت ارائه مطلوب خدمات تور و همچنین صبر و حوصله شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

سفر ما از تهران به مقصد کوالالامپور از چهارشنبه شروع شد یک تور هشت روز و هفت شب از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کوالالامپور مالزی. با توجه به ازدحام جمعیت در فرودگاه و اینکه باید ارز مسافرتی را از باجه بانک مستقر در فرودگاه تحویل می گرفتیم ، چند ساعت زودتر به فرودگاه رفتیم. ساعت 18 به فرودگاه رسیدیم، حدود یک ساعت طول کشید تا گیت برای دریافت کارت پرواز باز شد.  بعد از دریافت کارت و تحویل بار به گیت احراز هویت و چک کردن پاسپورت رفتیم و پس از گرفتن ارز سوار هواپیما شدیم . پرواز ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه با هواپیمایی ماهان شروع شد و تقریبا ۸ ساعت بعد در مالزی به زمین نشست سرویس پرواز شامل شام، صبحانه، نوشیدنی، پتوی مسافرتی، بالشت و چشم بند خواب بود. ساعت 10به کوالالامپور رسیدیم، از داخل هواپیما به کشور سرتاسر پوشیده از درختان استوایی که مانند نقطه ای سبز در دل اقیانوس بیکران آبی گم شده بود، خیره گشتیم. جنگل های بزرگ پالم که علاوه بر زیبایی بی نظیرش، سرمایه ای خدادادی و رونق بخش اقتصاد مالزی بود.

عکس های 3 و 4: عکس پذیرایی داخل هواپیما

بعد از رسیدن به فرودگاه از طریق تابلوهای راهنما به سمت خروجی رفتیم. در مسیر باید از گیت احراز هویت که با اثر انگشت و عکس گرفتن همراه بود می گذشتیم. فرودگاه کوالالامپور بسیار بزرگ و پیچیده است و برای طی مراحل ورود باید از چندین سالن عبور کرده و با متروی مستقر در فرودگاه به محل خروجی رفت، که نیازمند دنبال کردن تابلوهای راهنماست.  پس از گرفتن چمدان ها، به سمت لیدری که توسط تور مشخص شده بود، رفتیم. حدود یک ساعت طول کشید تا همه مسافران جمع شده و با یک اتوبوس به سمت هتل ها حرکت کردیم.  فرودگاه از شهر حدود یک ساعت فاصله داشت.در مسیر از کنار جنگل های سرسبز و ساختمان ها و مراکز خرید بزرگ عبور کردیم. بعد از رسیدن به شهر مسافران در هتل های مختلف پیاده می شدند و ساعت حدود ۱۴ و ۳۰ بود که به هتل رسیدیم .هتل مبلغ ۱۰۰ رینگیت به عنوان ضمانت و مبلغ ۷۰رینگیت به ازای هر اتاق به عنوان مالیات دریافت می کرد و چون پول های ما یورو بود، ابتدا در مانی چنجر رو به روی هتل، ۲۰۰یورو چنج کردیم. اتاق ما طبقه هشت هتل بود. هتل در ده طبقه و دارای استخر روباز بالای پشت بام، اینترنت رایگان و باشگاه بدنسازی بود.بعد از تحویل اتاق، ناهار خوردیم و استراحت کردیم.

ساعت ۸ شب برای گردش و دیدن جاذبه های اطراف هتل، بیرون رفتیم با توجه به اینکه هتل در مرکز شهر واقع شده بود مکانهای دیدنی زیادی از قبیل سنترال مارکت، محله چینی ها، محله هندی ها، معابد مختلف، میدان استقلال، مسجد جامع، موزه ها و غیره در نزدیکی هتل قرار داشت. ابتدا از سنترال مارکت که کنار هتل بود، شروع کردیم. یک مجتمع خرید بزرگ با اجناس متنوع از قبیل پوشاک، مواد غذایی، ارایشی بهداشتی و ... که حدود یک ساعت مارا سرگرم بازدید کرد. در ادامه از خیابانی که در کنار هتل قرار داشت و با نمادهای چینی تزیین شده بودو به تصور ما محله چینی ها بود عبور کردیم که بعدا متوجه شدیم یک خیابان معمولی بوده و محله چینی ها کمی دورتر از آن واقع شده است. در دو طرف و وسط خیابان مغازه های سیار و ثابت قرار داشت و اجناس با قیمت ارزان و کیفیت پایین چینی در آن عرضه می شد. از این بازار چند نمونه از میوه های مالزی از قبیل منگوستین و رامبوتان خریدیم. میوه های مالزی تقریباً همگی بیمزه و طعم ملس دارند و مانند میوه های ایرانی تنوع طعم ندارد. به هتل برگشتیم و بعد از نوشیدن چایی و کمی استراحت برای دیدن میدان استقلال که از نمادهای اصلی مالزی محسوب می شود، پیاده به سمت میدان رفتیم که حدودا 5 دقیقه فاصله داشت. یک میدان بزرگ با تعداد زیادی ساختمان با معماری های خاص در چهار طرف و یک پرچم بزرگ مالزی در وسط میدان که به دترن مردکا یا Merdeka Square معروف است. چند موزه، مسجد جامع، ساختمان سلطان عبدالصمد، مجمسه یادبود هفت نخست وزیر مالزی و رستوران ها و ساختمان های متعدد دیگری در دورتادور این میدان بزرگ واقع شده است.

عکس های5-6-7-8: میدان استقلال

عکس های9-10: میوه های مالزی

طبق روال  تورها یک روز را به گشت شهری رایگان اختصاص می دهند که با هدف آشنایی با برخی مکان های کمتر شناخته شده شهر و همچنین معرفی تورهای داخل شهر برگزار میشود .گشت شهری ما از صبح روز سوم مسافرت شروع شد و تا ظهر ادامه داشت. ساعت ۹صبح لیدر تور با اتوبوس به محل هتل آمد و به سمت معبد تین هو حرکت کردیم معبدی به سبک معابد چین که پلی بین مدرنیته و سنت محسوب می شد . معبد دارای ساختمان چهار طبقه بود که چندین مجسمه به عنوان الهه های مختلف (الهه ازدواج ،الهه خوشبختی، الهه ثروت و قدرت و غیره) در حیاط معبد قرارداشت. سالانه افراد زیادی برا بستن پیوند ازدواج به این معبد مراجعه می کنند. در سنت مشرق زمین این مجسمه ها هرکدام الهه و نماد یکی از ویژگیهای زندگی انسان است. لیدر تور در خصوص معبد و الهه ها توضیحاتی داد و توضیحات تکمیلی را برای روزهای بعد و معابد دیگر گذاشت. داخل ساختمان معبد، مردم به عبادت چندین مجسمه که تمثیل خدایان است، مشغول بودند.

بعد از بازدید از معبد به سمت میدان استقلال حرکت کردیم برای ما که این محل نزدیک هتل بود و قبلا بازدید کرده بودیم جذابیت زیادی نداشت ولی برای سایرین جزء مکانهایی بود که از دیدن آن به وجد امده بودند. بعد از گشت در میدان و گرفتن عکس ها، برای دیدن موزه مردم شناسی که در کنار میدان قرار داشت وارد موزه شدیم. در ورودی ایتکت های مخصوص روی لباس گردشگران نصب شد که نقش بلیط ورودی را داشت.در داخل موزه با ماکت های کوچک ساختمان های مختلف شهر و ماکت کلی شهر روبرو شدیم. سپس فیلم کوتاهی به مدت چند دقیقه پخش شد که در آن پیشرفت چشمگیر مالزی را برهه ای کوتاه نشان می‌داد. خیلی از گردشگران به مقایسه این پیشرفت ها با کشور خودشان در مدت مشابه می‌پرداختند. در ادامه به سمت فروشگاه شکلات و قهوه رفتیم حدود ۲۰ دقیقه به  تست کردن و بازدید از انواع شکلات و قهوه سپری شد و لیدر برخی برندها را  به عنوان سوغات پیشنهاد می داد. البته قیمت ها با ایران تفاوت چندانی نداشت.

در نهایت و پس از یک گردش خوب به سمت رستوران شیراز رفتیم. رستورانی تمام ایرانی در قلب شهر کووالامپور با غذای ایرانی که به صورت رایگان توسط تور برای مهمانان تدارک دیده شده بود. پس از نهار به دو گروه تقسیم شدیم. گروهی که تور شهری ثبت نام کرده بودند، برای ادامه تور با لیدر همراه شدند‌ و بقیه به سمت هتل ها برگشتیم. حدود ساعت ۴ به هتل رسیدیم و تا ساعت ۱۹ استراحت کردیم. غروب به سمت محله چینی ها(CHINATOWN PETALING) که نزدیک هتل قرار داشت، رفتیم. یک محله شلوغ با مغازه های ثابت و سیار که انواع اجناس چینی برای فروش به نمایش گذاشته شده و غالباً نمادهای مالزی، کفش و لباس، ساعت، عینک خوراکی و لوازمی از این قبیل را شامل می‌شد.قیمت اجناس در محله چینی ها به نسبت قسمت های دیگر شهر ارزان بود و حتما برای یک خرید خوب باید با فروشنده چانه میزدی که این امر می توانست قیمت یک جنس را تا حتی تا یک چهارم قیمت اولیه تقلیل دهد.  ساعت 11 شب در یک رستوران محلی ، غذا سفارش دادیم که با توجه به ذائقه و طبع ما، مزه غذاهای محلی چندان باب میل نبود. کلا غذاهای مالزی ترکیبی از انواع سبزیجات پخته همراه گوشت هست و در کنار آن ها انواع غذاهای سوخاری، ماهی و غیره یافت می شود. حدود ۱۲ شب به هتل برگشتیم.

عکس های 11-12-13: معبد تین هو

عکس های 15-16-17: غذاهای محلی

در هتل با دو خانواده ایرانی آشنا شدیم و قرار شد گشت و گذارها را با هم انجام دهیم که هم امنیت بیشتری داشت و هم صرفه جویی در هزینه ها و البته گردش های جمعی شیرینی خاص خود را دارد. امروز ساعت نه با یک ون که توسط grab سفارش داده بودیم به سمت غار میمونها و معبد باتوکیو رفتیم. فاصله معبد تا شهر 13 کیلومتر است و حدوداً نیم ساعت بعد به محل معبد رسیدیم. از Golden Triangle شما با تاکسی و یا اتوبوس خط 11 می توانید به راحتی به این محل برسید.

در ورودی معبد با گل فروش های متعددی روبه رو می‌شویم که گردنبندهای زیبای ساخته شده از گلهای طبیعی را میفروشند. یک مجسمه عظیم پروردگار مورگان به ارتفاع 42.7 متر در جلوی غار باتو کیو  نصب گردیده که بلندترین مجسمه پروردگار  Murugan در جهان است. مجسمه طلایی رنگ بزرگ به یکی از نمادهای اصلی مالزی تبدیل شده است. در پشت مجسمه، غار باتو کیو قرار دارد. این غار شامل 3 غار اصلی و یک غار کوچک می شود. و از سنگ آهک بوده که 400 متر ارتفاع و طول آن به بیش از 100 می رسد. از کنار مجمسه تا ورودی غار باید از 272 پله بالا برویم. در مسیر پله ها با میمون های موذی برخورد کنیم  که منتظر غفلت گردشگران هستند تا بطری آب، خوردنی یا گوشی موبایل گردشگران را بربایند پس باید مراقب وسایل همراه بود. البته گردشگران با موز، پفک وسایر خوراکی ها از آنها پذیرایی می کنند. داخل غار مجسمه های مختلفی که نماد خدایان است، نصب شده است.  هنگام ورود به غار اصلی از پله های داخل غار پایین رفته و سپس مجدداً از پله‌های انتهای غار بالا می رویم تا از تمام غار دیدن کنیم. در قسمت میانی غار سقف آسمان باز است و نمایی حیرت انگیز خصوصاً برای مشتاقانه عکس سلفی فراهم آورده است در کنار غار اصلی و از مسیر مجزا یک غار دیگر وجود دارد که به غار تاریک معروف است غاری که زیستگاه جانوران متنوع و حیواناتی است که بیش از ۱۰۰ میلیون سال سن دارند، همچنین در این غار عنکبوتی وجود دارد که از نادرترین عنکبوت های جهان است. در ابتدای غار باجه ی بلیط فروشی برای تور غارنوردی قرار دارد.!!!! در قسمت های مختلف غار و در پایین کوه در حال ساخت است. سمت راست مجسمه طلایی، استخر زیبایی قرار گرفته و ماهی، اردک، لاک پشت و برخی پرندگان را در خود جای داده است.  در کنار استخر ، معبد هندوها ساخته شده که با چندین پله از هر طرف احاطه گردیده و هندوها در آن به عبادت مشغول اند. یک آبشار و چندین مجسمه بزرگ در کنار معبد وجود دارد. همچنین یک بازار فروش مجسمه های کوچک و نمادهای مالزی در کنار معبد قرار دارد. ساعت حدودا یک با یک تاکسی به سمت هتل برگشتیم در مسیر راننده ما را به محل تولید برخی نمادهای مالزی برد و نهایتاً ساعت ۲ به هتل رسیدیم.

غروب با اتوبوس شهری به محل برج‌های پتروناس رفتیم. برج های دوقلو با احتساب آنتن بالای آنهاها، ۴۵۲ متر ارتفاع دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸ طبقه است و جمعاً ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر توسط مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. همچنین پلی طبقات ۴۱ و ۴۲ این دو برج را به هم متصل می کند. این برج ها متعلق به شرکت نفتی پتروناس است که در آن ساختمان های اداری تجاری و فروشگاه های متعدد وجود دارد نمای زیبای آبنمای موزیکال و منظره های اطراف برج صحنه های زیبایی برای عکاسی فراهم می کرد. با اتوبوس به خیابان بوکیت بینتانگ رفتیم. با ورود به این خیابان در واقع وارد عصر تکنولوژی می شویم.  از بیلبورد های بزرگ تبلیغاتی تا نورافشانی های چشم نواز که خاطره سفر به کشورهای پیشرفته اروپایی را تداعی می کند. در دو طرف خیابان شاهد خودنمایی برندهای مطرح پوشاک ،لوازم آرایشی، ساعت، موبایل رستوران های مطرح، مانی چنجرها و غیره هستیم. این خیابان به شب نشینی های متنوع و مراکز خرید بزرگ، مشهور است. دورهمی های بدون تشریفاتی که غالباً با ساپورت مالی رستوران های معروف و در مقابل آنها، شکل می گیرند و چند نوازنده به همراه یک مجری صحنه گردان اصلی مراسم هستند و هر کس هنری داشته باشد می تواند ارائه دهد از خوانندگی، رقص و موزیک گرفته تا تقلید صدا و شعبده بازی. ساعت 12 با تاکسی به هتل برگشتیم.

عکس های 18 تا24: غار باتوکیو

18.jpgzYiiRWzyTz8W5CFtIuLIRreWzn1GvoTC0KJ3C9rj.jpg20.jpg21.jpg22.jpgVOZ2DJDguWJCKpc2GyyDsK4s8ukdNruFjJSLW7B2.jpeg24.jpg

عکس های 25 و 26: برج های پتروناس

عکس 27:  بوکیت بینتانگ

امروز صبح گردش را در اطراف هتل ادامه دادیم. معبد ماهاماریمان(Sri Maha Mariamman Temple) راکه یک معبدمتعلق به هندوهاست و نزدیک به هتل قرار دارد، به عنوان اولین مقصد انتخاب کردیم.  حدود 7 دقیقه تا هتل فاصله داشت. این معبد با سردری که در ۱۰ طبقه با مجسمه‌ها و تمثال های مختلف ساخته شده ، محل عبادت هندوها به شمار می رود. در ابتدای ورود کفش ها را به مغازه ای که به عنوان کفشداری استفاده می‌شد،تحویل دادیم. در این مغازه خوراکی های متنوع از قبیل شیر، میوه، شیرینی های مختلف و سایر خوراکی به عنوان پیشکش برای خدایان به فروش می‌رسید. وارد معبد که می شوی دورتادور دیوارهای حیاط معبد با مجسمه های مختلف خدایان آذین شده و در وسط حیاط، ساختمان اصلی معبد قرار دارد که چندین تمثال خدایان در آن نصب گردیده و محل اصلی پرستش و عبادت است. سطل‌های غذا، شیر، میوه و خوراکی های دیگر به عنوان پیشکش در مقابل خدایان قرار دارد. در حین بازدید از معبد، راهبی که حدوداً ۷۰ سال سن داشت جویای ملیت ما شد و وقتی متوجه شد ایرانی هستیم شروع به تعریف از ایران و ایرانیان کرد و اینکه در جوانی به ایران سفر کرده است و در ادامه به معرفی تمثال ها و افسانه های مرتبط با آنها پرداخت و از نحوه پیدایش خدایان در ابتدای پیدایش خلقت صحبت کرد. از اینکه جسم سنگینی با خورشید برخورد کرده و سبب پیدایش خدایان بزرگ گردیده سخن گفت که مطالب جالب و جدیدی بود.

از معبد هندوها کمی جلوتر آمدیم و در طرف دیگر خیابان به معبد چِن شی شو یِن(Chan See Shu Yuen Temple)که یک معبد چینی است، رسیدیم. این یعنی در حدود ۵ دقیقه از هند وارد چین شدیم. از دو فرهنگ متفاوت با آداب و رسوم خاص خودکه حال و هوایی کاملا متفاوت را در فاصله زمانی کوتاهی به بازدیدکننده تقدیم می کرد. روز تعطیل بود و صف بزرگی در ورودی معبد شکل گرفته و چینی‌ها با ظرف هایی که چندین نوع غذا داشت از معبد بیرون می آمدند و در اطراف معبد با دست مشغول خوردن غذایی بودند که بعدا متوجه شدیم نذری معبد و مخصوص چینی ها است و به سایر افراد داده نمی شود. برای بازدید از معبد نیازی به صف ایستادن نبود. در دو طرف درهای ورودی کاغذهای مخصوص می‌فروختند که شبیه دعا بود و بازدید کنندگان پس از خرید این نوشته ها ،آنها را داخل آتش بزرگی که در وسط معبد بود، می‌انداختند. چندین خوک بزرگ کامل سوخاری شده، انواع میوه ها و غذاها، دسرها، بستنی ها و خوراکی های متنوعی در مقابل خدایان قرار می دهند و هرکس به اندازه نذر خود ،هدیه ای که غالباً خوراکی بود ، پیشکش می‌کرد .در این معبد هم خدایان متعددی نصب شده بود و یک مجسمه به عنوان خدای اصلی در انتهای سالن معبد قرار داشت که بیشتر هدایا در مقابل او قرار داده می شود .

از معبد به سمت محله هندوها رفتیم که حدوداً ۱۵ دقیقه پیاده روی داشت. در مسیر از بستنی های مک دونالد نمی‌شد بی‌تفاوت گذشت که رفع تشنگی وخستگی می‌نمود. اساس قدم زدن در خیابان های هندوستان را می‌شد در این محله درک کرد. همه چیز هندی بود، از شلوغی خیابان ها و محله ها، ساختمان خانه ها، مغازه های بزرگ طلا فروشی، دستفروشان، سوپرمارکت های شلوغ، رستوران ها و غذاهای مخصوص هند، مساجد و معابد و معماری ها گویا وارد هند شده بودی. قیمت اجناس در محله هندی ها به نسبت سایر مکانها ارزانتر بود. برای ناهار به رستوران سنا که یک رستوران ایرانی بود و نزدیک هتل واقع شده، رفتیم. دلمان برای غذای ایرانی تنگ شده بود با جوجه کباب ایرانی به همراه آب پرتقال مخصوص دلی از عزا درآوردیم و برای استراحت به هتل برگشتیم.

ساعت 3 عصر با یک grab به kl sentral رفتیم و بعد از کلی تحقیق نهایتا با مترو به پوتراجایا رفتیم.حدود ساعت 4.5 به پوتراجایا رسیدیم و با اتوبوس به محل مسجد صورتی رفتیم. شهر پوتراجایا (putrajaya) در 25 کیلومتری کوالالامپور یک سوپر مدرن شهر است که مرکز اداری مالزی محسوب می شود و با ساختمان ها و پل های متعدد که همگی کپی برداری از نمونه های مشهور جهانی است، پذیرای گردشگرانی زیادی از سرتاسر جهان می باشد. پل خواجو ایران هم به عنوان یکی از هفت پل منتخب جهان بر روی رودخانه مصنوعی و در نزدیکی مسجد صورتی ساخته شده است. مسجد با دیوارها و گلدسته های صورتی نمای مشهور کننده را به گردشگران تقدیم می کند. بعد از عبور از کنار ساختمان های مدرن و پل های زیبا، وارد مسجد شیک و تمیزی می شویم که هر گردشگری را جذب فرهنگ و معماری خاص خود می کند. در ورودی مسجد برای رعایت بیشتر حجاب به گردشگران لباسهای مخصوص صورتی که شبیه لباس راهبان است، داده میشود. غروب در کنار مسجد صورتی و پل‌های آن صحنه های زیبایی را برای عکاسی و لذت بردن از گردش فراهم می‌کند. بعد از گشت و گذار ، حدوداً ساعت 7 عصر با یک grab  به هتل برگشتیم.

عکس های 28-29-30: معبد ماهاماریمان

عکس های 31 تا 35: معبد چِن شی شو یِن

xcK8cwAdzEhTouvQmdHLrgjNuFeMrEb1m8gyLEXN.jpg2.jpg33.jpg34.jpgSASFKZB6Q7wLDePv1mklrkNZeheFRbhWFFcyv6cT.jpeg

عکس 36: محله هندوها

عکس های 37 تا 43: پتروجایا

روز ششم

پارک آبی سان وی لاگون(Sunway Lagoon) از بهترین تفریحات مالزی به شمار می رود. با توجه به اینکه قیمت آزاد بلیط پارک ۱۷۰ رینگیت بود ولی لیدر تور قبلا به ما پیشنهاد ۱۴۰ رینگیت با ترانسفر را داده بود، با لیدر هماهنگ کردیم و ساعت ۱۰ به همراه سایر گردشگران به پارک آبی رفتیم. صف ورود طولانی بود و بعد از۲۰ دقیقه ای نوبت به ما رسید و وارد پارک شدیم. مجموعه کامل که بزرگترین پارک آبی اسیا محسوب می شود و شامل چند سرسره بزرگ، دریاچه مصنوعی، موج سواری، پارک کودکان، ساحل، پل معلق، باغ وحش، شهربازی، قلعه وحشت، باغ پرندگان و سایر امکانات تفریحی میشودکه برای یک روز کامل برنامه ریزی شده بود، لحظاتی هیجانی و شاد را برای گردشگران رقم میزد. تا ساعت شش عصر داخل پارک بودیم و بعد از آن حدود 2 ساعت در مجتمع خرید بسیار بزرگ کنار پارک که محل تجمع برندهای مطرح بود به گشت و گذار گذراندیم. ساعت 8شب با اتوبوس به هتل برگشتیم و از خستگی زیاد تا روز بعد در هتل استراحت کردیم.

عکس های 44 تا 53: پارک آبی سان وی لاگون

44.jpg45.jpg46.jpg47.jpg48.jpg49.jpg50.jpgZWs4nkEA92E0wTCPoClpO5fUOGsDfywkJRNqCnZj.jpeg53.jpg

روز هفتم

صبح از مسجد جامع که در کنار هتل بود بازدید کردیم. یک مسجد سفید رنگ که در کنار رودخانه و در غرب میدان استقلال قرار دارد و با منظره چشم نوازش گردشگران را برای بازدید و گرفتن عکس های ماندگار می خواند. در ادامه از مک‌دونالد و بستنی های خوشمزه اش نمی‌شد بی‌تفاوت گذشت.  سپس برای گردش و مقداری خرید به محله هندی ها رفتیم و در راه از مسجد هندی ها بازدید کردیم. برای ناهار به رستوران ایرانی سنا رفتیم و سپس برای استراحت به هتل برگشتیم.

عصر برای شناخت بهتر محدوده شهر قدم زنان به میدان استقلال رفتیم و با راهنمایی نقشه مسیر را تا میدان صلح یا بنای یادبود ملی کوالالامپور(National monument) ادامه دادیم. بنای یادبود ملی مالزی از 7 سرباز ایستاده تشکیل شده است که هر کدام از سربازها نماد رهبری، صبر، رنج، مقاومت، شجاعت و اتحاد و از خود گذشتگی هستند و چندین نماد دیگر که اذین بخش میدان شده بود. در مسیر روبروی میدان، باغ گیاه شناسی و گلها باغ پروانه ها و چندین موزه و مجموعه دیدنی دیگر واقع شده است. باغ گیاه شناسی، یک پارک بزرگ با رودخانه ای در وسط آن و پوشیده از گیاهان و درختان مختلف به همراه فواره ها، پل‌ها ،آبشارهای مصنوعی و سایر المانهای طبیعی و مصنوعی ،منظره‌های چشم‌نوازی را به گردشگران هدیه می کرد.

عکس های 54 و 55:  مسجد جامع

عکس 56: مسجد هندوها

عکس های 57-58-59: میدان صلح

عکس های 60 تا 66:  باغ گیاه شناسی

روز هشتم

ساعت ۹صبح برای رفتن به ارتفاعات گنتینگ به kl central رفتیم. درآنجا بلیط رفت و برگشت را خریداری کردیم و با اتوبوس به سمت ارتفاعات گنتینگ راه افتادیم. گنتینگ یا گنتینگ هایلند یکی از نقاط دیدنی مالزی در قسمت شمالی کوالالامپور می باشد. فاصله ی گنتینگ که در بالای کوه با ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است تا کوالالامپور ۵۱ کیلومتر است. مسیر استوایی و کوهستانی با انبوهی از درختان جنگلی غرق در مه، مناظر  چشم نوازی را ارائه می داد. در ورود به مجموعه گنتینگ با تله کابین به معبد بهشت و جهنم که در ارتفاعات کوه  قرار دارد رفتیم.  بعد از پیاده شدن از تله کابین باید چندین مرحله با پله برقی پایین رفت تا  به معبد رسید. در دامنه کوه و در چندین طبقه ، کوه تراشیده شده و با مجسمه های مختلف به ترسیم تصویری ازجهنم و نحوه شکنجه گناهکاران پرداخته اند و بهشت در یک طبقه با شمائلی از پرواز فرشتگان نشان داده شده که در نوع خود جالب و قابل تامل است. سپس به مجسمه نشسته بودا و بودای ایستاده می‌رسیم که مجسمه هایی با ابعاد بسیار بزرگ و در فاصله نزدیک نصب گردیده اند. در کنار مجسمه چندین معبد قرار دارد و یک معبد هشت طبقه به نام Chin Swee Cave Temple  که برای ورود به آن باید بلیط خرید و   بالای آن منظره های چشم نواز از مجموعه گنتینگ و معابد و جنگل های اطراف به گردشگران ارائه می‌دهد. بعد از بازدید از مجموعه معابد، دوباره با پله برقی به محل تله کابین برگشتیم و مسیر را با تله کابین به سمت مجتمع خرید بزرگی که در انتهای مسیر قرار داشت ادامه دادیم. یک مجتمع با انواع برندهای مطرح و با بیلبوردهای تبلیغاتی جذاب و رستوران های بزرگ که دو ساعتی گردشگران را مجذوب خود می کرد. در برگشت با تله کابین به محل اتوبوس ها رفتیم. ساعت ۱۶ با اتوبوس به kl central برگشتیم.

از محله ی هند کوچک(Brickfields) که نزدیک kl central بود دیدن کردیم. به علت تشابه این محله به هند و زندگی کردن هندوها در آن، به آن هند کوچک می گویند. همچنین از عبادتگاه زرتشتی‌ها که پشت محله هند کوچک بود ،دیدن کردیم داخل کلیسا مجسمه های بودای نشسته، ایستاده و خوابیده که هر کدام نماد یکی از خدایان است قرار دارد. غروب با یک تاکسی به هتل برگشتیم. هتل در ۱۰ طبقه ساخته شده و پشت بام آن یک استخر روباز قرار دارد. منظره زیبای پشت بام ، شامل استخر، ساختمان های بزرگ اطراف، میدان استقلال، برج های دوقلو و برج مخابراتی و سایر چشم اندازهای زیبا، آن را به سوژه عکس های امشب تبدیل کرد .برای گرفتن عکس های یادگاری و آخرین بازدید، به میدان استقلال رفتیم و از مسجد جامع دیدن کردیم و برای شام و بستنی هم سری به کی اف سی و مک دونالد زدیم و در بازگشت از محله چینی ها عبور کرده و چند نماد مالزی برای یادگاری خریدیم.

عکس های 67 تا 81: گنتینگ

67.jpg68.jpg69.jpg70.jpg71.jpg72.jpgkZi2bxdZsQDF0xEtBDMi6LqRu1Grisfq3GDL7zLz.jpeg74.jpg75.jpg76.jpg77.jpg78.jpg79.jpg80.jpg81.jpg

عکس های 82 تا 87: محله هند کوچک

روز نهم

بعد از جمع کردن وسایل با اتوبوس به سمت برج های پتروناس رفتیم . بعد از گردش در شهر و دیدن برج ها و مراکز خرید، حدود ظهر به هتل بازگشتیم. تحویل اتاق ساعت ۱۲ بود و ما بعد از تخلیه اتاق وسایل را به انبار هتل تحویل دادیم. اتوبوس تور ساعت ۱۷ برای رفتن به فرودگاه می‌آمد و باید این مدت را در لابی هتل سر می کردیم. برای ناهار به رستوران ایرانی رفتیم و سپس یک ساعتی را در مسجد جامع سپری کردیم. حدود دو ساعت هم در لابی هتل منتظر شدیم و بعد از آمدن اتوبوس و جمع شدن سایر گردشگران از هتل های مختلف ساعت ۱۹ به فرودگاه کوالالامپور رسیدیم . بعد از گرفتن کارت پرواز و تحویل بار و عبور از گیت احراز هویت به سالن انتظار رفتیم. در نهایت ساعت 11.5 شب هواپیما به مقصد ایران پرواز کرد و ساعت 4.5 صبح به وقت ایران به فرودگاه امام خمینی رسیدیم و با یک اسنپ به خانه برگشتیم.

عکس 88 و 89:غذاهای ایرانی

عکس 90: شیرینی های مالزی

عکس 91: بستنی مک دونالد

توصیه ها:

1-برای آرامش بیشتر حتما دو تا سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید.

۲ -با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار و ارزانی نسبی مواد غذایی در ایران و همچنین همراه داشتن غذای آماده ، توصیه می شود انواع کمپوت ها، کنسروها، تن ماهی، نان، آجیل و سایر خوراکی های کم حجم به همراه داشته باشید.

۳ -همراه بردن یک عدد روتختی و روبالشتی و پتوی مسافرتی جهت جلوگیری از بیماریهای پوستی در سفر مفید است.

۴ -با چک کردن آب و هوا، همراه داشتن لباس مناسب با آب و هوای مقصد ضروری است. برای مالزی بهتر است لباس آستین دار برای جلوگیری از نیش حشرات و آفتاب زدگی استفاده گردد. در صورت بارانی بودن همراه داشتن چتر نیز ضروری است.

۵ -پماد ضد حشرات، قرص سردرد و سایر داروی هایی را که لازم دارید قبل سفر آماده نمایید. در صورتی که دارو بیش از حد نیاز دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید همراه داشتن نسخه پزشک ضروری است.

۶ -در صورت خرید ارز از ایران، ترجیحاً ارز رایج مقصد را خریداری نمایید ولی اگر مجبور به چنج کردن ارز در مقصد هستید در نزدیک هتل ها، داخل فرودگاه و داخل شهر مانی چنجر وجود دارد که نرخ های متفاوتی ارائه می دهند و بهترین نرخ مربوط به داخل شهر است. در کوالالامپور بهترین نرخ مربوط به خیابان بوکیت بود.  داشتن دلار نسبت به سایر ارزها بهتر و راحتتر است. برخی فروشندگان با یورو و دلار هم کالا می فروشند و نیازی به پول ملی نیست ولی غالباً از رینگیت استفاده می کنند.

7- پاسپورت، مدارک مهم و پول اضافی، داخل صندوق امانات هتل نگهداری شود و نیازی به همراه داشتن پاسپورت در داخل شهر نیست

8- نرم افزارهای آب و هوا ،نقشه آفلاین شهر ،نرم افزار تاکسی آنلاین  (grab) و نقشه گردشگری (سایجیک تراول ) را روی گوشی داشته باشید.

9- به هر اتاق یک سیم کارت رایگان مالزی توسط لیدر تور داده می شود که دارای ۶ رینگیت شارژ اولیه است و برای استفاده از آن باید مجدداً شارژ شود تا شش رینگیت آن فعال گردد، لذا بهتر است پنج رینگ شارژ نموده و اینترنت هفته ای با سرعت مطلوب دریافت نمایید و با توجه به نرم افزارهای چت موجود، چندان نیازی به فعال کردن رومینگ نیست.

۱۰- عموماً قیمت تورهای داخل شهر به نسبت گردش شخصی گران تر است( گاه تا سه چهار برابر). در صورتی که قبلا سفر کرده اید و در حد مبتدی مکالمه انگلیسی بلدید یا تعدادتان متناسب با ظرفیت یک تاکسی است، گردش شخصی راحت تر و ارزانتر از تور است.  بهتر است در گروه های ۴ یا ۶ نفره متناسب با ظرفیت تاکسی و ون مسافرتی نماید تا سفری ایمن تر و ارزانتر داشته باشید.

۱۱- غالب مسیرهای داخل شهر کوالالامپور دارای اتوبوس های رایگان است که با go kl مشخص شده اند و دارای رنگ بندی های مختلف هستند و نیازی به گرفتن تاکسی نیست. در صورت گرفتن تاکسی قبل از سوار شدن حتما کرایه را توافق کرده و ترجیحاً از تاکسی اینترنتی استفاده نمایید.

۱۲- کوالالامپور شهری با طراحی پیچیده است. قبل از حرکت به سمت مقصد حتما فاصله تا مقصد را با نرم افزار موقعیت یاب اندازه بگیرید . در بسیاری مواقع با توجه به نزدیک بودن محل نیازی به گرفتن تاکسی نیست.

13- از بردن میوه های ممنوعه به داخل اتاق هتل خودداری نمایید این میوه ها با تابلو در داخل هتل مشخص شدند.

۱۴- از سیگار کشیدن در مکان های ممنوع خودداری نمایید که جریمه سنگینی دارد.

۱۵ -سرویس بهداشتی اتاق های هتل ها فاقد دمپایی است حتما با خود همراه داشته باشید.

16- از شوخی های نامتداول و به کار بردن الفاظی از قبیل تروریست و امثال آن بپرهیزید با توجه به اینکه  مالایی ها انگلیسی را کم و بیش میفهمند و اصولا مردمی سیستماتیک و جدی هستند غالباً متوجه این که شما دارید شوخی می‌کنید ، نمی شوند.

۱۷- متولیان معابد از حضور گردشگران برای بازدید خوشحال می‌شود ولی باید از شوخی کردن با تمثال ها و پشت کردن به آنها خودداری نموده و هنگام ورود به معابد بدون کفش و جوراب وارد شوید.

۱۸- در پارک آبی همرا داشتن خوراکی ممنوع است همچنین با توجه به اینکه برای صندوق امانات پارک باید پول پرداخت شود، (برای صندوق کوچک23 رینگیت و برای صندوق بزرگ40 رینگیت) از بردن وسایل غیرضروری خودداری کنید. در پارک می توان به هر میزان که بخواهیم دستبند الکترونیکی که در ورودی به هر نفر داده می شود را شارژ کرد و به جای پول از اعتبار آن استفاده کرد و در هنگام خروج از مجموعه ،موجودی باقی مانده در دستبند را پول نقد دریافت کرد. همچنین بهتر است وسایلی از قبیل کاور موبایل، مایو، عینک و غیره که برای یک پارک آبی نیاز است را قبل از مسافرت تهیه کنید چراکه قیمت این اقلام داخل پارک گران است. با هر پوششی می‌توان وارد پارک شد و حجاب اشکالی ندارد . در پارک آبی بهتر است خلاف جهت حرکت جمعیت رفتار کرد تا با صف های طولانی مواجه نشویم یعنی ابتدا از امکاناتی استفاده کرد که خلوت تر است چرا که سرسره ها در ابتدای صبح شلوغ هستند و از ظهر به بعد خلوت می شود و نیازی به اتلاف وقت در صف صبحگاهی نیست.

۱۹- برای ورود به مساجد رعایت حجاب الزامی است و در ورودی مساجد لباس هایی برای رعایت حجاب توزیع می شود.

20- با توجه به کاهش ارزش پول ملی، غالب کالاهای موجود در فروشگاه ها گران هستند و خرید کردن توجیه اقتصادی ندارد. همچنین در خرید طلا با توجه به تفاوت عیار های موجود ، باید بسیار مراقب بود. کالاهای الکترونیک را از نمایندگی های معتبر خرید نمایید و گول اختلاف فاحش قیمت را نخورید. مواد غذایی در محله های مختلف، قیمت متفاوتی دارد. هرچه تعداد ستاره های هتل بیشتر می شود، قیمت کالاها در فروشگاه های داخل هتل و اطراف آن بیشتر می‌شود؛ لذا از فروشگاه های داخل شهر خرید نمایید. برای خرید میوه در صورتی که مقدار قابل توجهی مدنظر دارید بهتر است از میدان میوه شهر خرید نمایید که قیمت آن نسبت به دست فروش ها تا80 درصد ارزان تر است. برای خرید نمادهای مالزی محله چینی ها قیمت معقولی دارد که چانه زدن امری رایج و واجب است و می تواند قیمت یک کالا را تا یک چهارم کاهش دهد. علاقمندان به خرید میتوانند به خیابان بوکیت بینتانگ ، خیابان تونکو عبدالرحمن ، خیابان آمپانگ و همینطور مراکز خریدی همچون The Tall  ، Central Market و China Town سر بزنند.

۲۱- در گیت خروج فرودگاه کوالامپور وجود مایعات در بار ممنوع است.

۲۲ -همراه داشتن یک پلوپز مسافرتی برای گرم کردن کنسرو، تن ماهی و غیره مفید است.

۲۴- در رستوران قبل از سفارش غذا، منو را چک کرده و بر اساس آن سفارش دهید تا از ارائه غذای مشابه با قیمت بالاتر جلوگیری کنید.

۲۵- هنگام عبور از خیابان مراقب تردد وسایل نقلیه خصوصاً موتورسیکلت ها باشید چراکه نوع رانندگی و مسیرهای تردد با رانندگی در ایران متفاوت است و احتمال بروز حادثه وجود دارد.

۲۶- برای هتل زیاد هزینه نکنید هتل های سه یا چهار ستاره می تواند انتخاب خوبی باشد چرا که بیشتر وقت شما به گردش در بیرون هتل می‌گذرد.

۲۷ -با توجه به این که ملیت گردشگران برای ارائه دهندگان خدمات قابل شناسایی است، سعی نماییم چهره‌ ای خوب و بافرهنگ از کشورمان ارائه دهیم.

هزینه های سفر:

این هزینه ها برای یک تور 8 روز و 7 شب در هتل پاسیفیک اکپرس و به ازای دو نفر می باشد. با توجه به اینکه ما برخی خوراکی ها را از ایران همراه برده بودیم و به صورت شخصی در شهر گردش می کردیم و قصد خرید نداشتیم، هزینه ها تقلیل پیدا کرد.

هزینه تور شامل بلیط رفت و برگشت، هتل با صبحانه، بیمه، ترانسفر فرودگاهی، سیم کارت مالزی: 7.890.000 تومان

هزینه های قبل سفر و روز اول: کرایه تا فرودگاه امام خمینی 30هزارتومان + حدود 100 هزارتومن خوراکی و کنسروجات+ 450 هزارتومن عوارض خروج از کشور+ 500 هزارتومن هزینه های تمدید پاسپورت ها و مدارک مربوط به آن

هزینه های روز دوم:70 رینگیت مالیات اتاق+ 13 رینگیت میوه

هزینه های روز سوم: 15.6 رینگیت شام

هزینه های روز چهارم: 19 رینگیت تردد به باتوکیو + 2 رینگیت اب معدنی+ 5.5 رینگیت تردد به پتروناس و بوکیت

هزینه های روز پنجم:4.2 رینگیت آب معدنی+3.9 رینگیت بستی+19 رینگیت نهار+55.5 رینگیت تردد به پوتراجایا

هزینه های روز ششم: 280 رینگیت پارک ابی+ 12 رینگیت صندوق امانات+20.1 رینگیت نهار

هزینه های روز هفتم: 18 رینگیت نوشیدنی و نوشابه+32 رینگیت نهار+ 6.5 رینگیت بستنی+ 5.5 رینگیت کرایه گرب

هزینه های روز هشتم: 48 رینگیت تردد و بلیط گنتینگ+8 رینگیت گرب+20 رینگیت نماد مالزی+10 رینگیت بستنی