طعم فوتبال در شهر شب های سفید، روسیه

اینجا به شهر شب‌های سفید معروف است! +تصاویر

16-Russia-Blog cover (01-03-11).jpg

طعم فوتبال در شهر شب های سفید

همه چیز از آشنایی با سایت لست سکند آغاز شد و این همسفر مجازی منو تا بحال به چندین سرزمین با فرهنگ های مختلف فرستاده بدون اینکه خودش خبر داشته باشه و محرک این سفر آخر من باز هم لست سکند بود، دوست خوبی که با سر زدن به سایت و کانالهای تلگرامی مرتبط با آن هر لحظه وسوسه می شوی تا یکی از هزاران پیشنهاد خوش رنگ و لعاب اون رو اجرایی کنی و دل به دریا بزنی و بیخیال قیمت ارز و سکه و تورم بشی و بهترین تفریح دنیا از نظر من یعنی سفرو تجربه کردن رو انتخاب کنی، سال گذشته بدلیل اینکه با دو سفرنامه در بخش مسابقه سفر نامه نویسی سایت شرکت کرده بودم این فرصت رو داشتم که با حوصله تمامی سفرنامه های بخش مسابقه رو خوانده و مورد داوری و ارزیابی قرار بدم و در پاسخ به این علاقه خودجوش، مدیریت جوان و با ذوق لست سکند که هیچ نکته ای از نظرایشان پنهان نمی ماند ، از من و سایر عزیزانی که کل سفرنامه ها رو قضاوت کرده بودند دعوت کردند تا در مراسم باشکوه انتخاب برگزیدگان حضور داشته باشیم و چه افتخاری از این بالاتر که جایی باشم و اطرافم کسانی باشند که تجربه های مختلف و زیبایی از سفر به اقصی نقاط کره خاکی داشته باشند و از طرف دیگر جوایزی که برای مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده بود بسیار متنوع و وسوسه انگیز بود از جمله جایزه سفر به روسیه در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال و لحظه به لحظه شانس برنده شدن خودم رو بیشتر حس می کردم و تقریبا تمام دوستانی که با هم سر یک میز بودیم جایزه ای نصیبشان شده بود و همین حس واقعی بودن و در دسترس بودن رویای قدیمی حضور در فضای جام جهانی آنهم در شهر زیبا سن پترزبورگ و در زمان رویداد منحصربفرد شبهای سفید رو بیشتر القاء می کرد یعنی همزمانی چند اتفاق خارق العاده باهم غیر قابل چشم پوشی بود ولی در نهایت برنده این جایزه با ارزش خانم ورزش نژاد عزیز بود که اتفاقا با ایشون و همسرشون دور یک میز نشسته بودیم امید من برای رفتن به جام جهانی کمرنگ شده بود و حسی در وجود من در حال جوشیدن بود که من باید و باید این جام جهانی رو از نزدیک ببینم به هزار دلیل و توجیه...

از سالن برگزاری مراسم که بیرون اومدم سوز برف و سرما بهمن ماه منو به خودم آورد که رفتن به جام جهانی و از پس هزینه های ریز و درشت آن برآمدن به این راحتی ها نیست و جوانب کار باید بیشتر سنجیده شود. هزینه سفر با تور بطور چشمگیری افزایش یافته بود و تور یک هفته ای مسکو و سنت پترزبورگ که در حالت عادی 3 تا 4 میلیون قیمت داشت به رقمهای 10 میلیون به بالارسیده بود و آنطور که در سایتهای خبری و رسانه ها خونده بودم بدلیل تدابیری که فیفا جهت جلوگیری از سودجویی و ایجاد بازار سیاه گرفته بود بلیط هر مسابقه تنها بنام فرد متقاضی صادر میشد و در این صورت آژانس های مسافرتی هم به بلیط بازیها هم دسترسی نداشتند و سفر انفرادی هم ماجراجویی های خاص خودش را داشت و در نهایت با تمرکز بروی مقدمات سفر استارت کار برای سفر به روسیه از فردای همایش لست سکند یعنی جمعه 13 بهمن ماه سال 96 زده شد.

مقدمات سفر

بلیط بازی

خرید با کارت اعتباری از سایت فیفا یا کارت شتابی از فدراسیون فوتبال ایران

ویزا روسیه

دریافت FAN ID  از طریق سایت فیفا یا اقدام ازطریق آژانسهای مسافرتی

پرواز به روسیه

هواپیمایی ماهان، ایران ایر، Aeroflot, AZAL, Turkish

خرید بلیط هواپیما

خرید با کارت شتاب از علی بابا، فلایتیو، فلای تودی و... یا با کارت اعتباری از CHEAPOAIR, kayak

اقامت درهتل یا هاستل

رزرو از طریق سایتهای داخلی مانند جاباما، فلایتیو، بریم سفر یا از طریق سایتهای اینترنتی Booking , HOSTELWORLD

اپ های مورد نیاز

YANDEX ,Google map, TRIPADVISOR, Google translate, UBER

اقامت تور روسیه

3 شب و 4 روز اقامت در سنت پترز بورگ

قدم اول خرید بلیط مسابقه ایران با مراکش بود که این بازی قرار بود روز 25 خرداد در شهر سن پترزبورگ برگزار شود و خرید بلیط بازیها از طریق سایت فیفا با در اختیار داشتن کارتهای اعتباری بین المللی و یا از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران با امکان پرداخت ریالی از طریق کارت های عضو شتاب میسر بود، در آن زمان مرحله دوم فروش بلیط توسط سایت فیفا انجام شده بود و علاقمندان باید تا شروع فاز بعدی و فروردین ماه منتظر می ماندند از طرف دیگرخرید سهمیه بلیط طرفداران ایرانی رو به اتمام بود و فقط خرید تعدادی محدود بلیط cat3 بازی ایران با مراکش  از طریق فدراسیون میسر بود  که با پرداخت مبلغ 475 هزار تومان این کار انجام و ایمیل تایید فدراسیون خیالم رو راحت کرد. در این دوره از بازیها کشور روسیه با هماهنگی با فیفا برای دارندگان بلیط بازیها اقدام به صدورکارتی با عنوان FAN ID  می کرد که مزایای زیادی برای طرفداران فوتبال داشت اولین مزیت فن آیدی این بود که این کارت حکم ویزا چندین بار ورود به کشور روسیه رو داشت و دارنده آن از 10 روز مانده به شروع مسابقات تا 10 روز پس از فینال بازیها نیاز به ویزا پیدا نمی کرد و می توانست بدفعات به کشور روسیه ورود و خروج کند بماند که پوتین رییس جمهور روسیه در پایان جام جهانی اعلام کرد که اعتبار این ویزا تا پایان سال 2018 تمدید خواهد شد از طرف دیگر از پرداخت هزینه 110 دلاری ویزا و معادل ریالی آن که تنها آژانسهای مسافرتی در حال حاضر امکان انجام این پروسه را دارند، معاف می شد. از دیگر مزایای فن آیدی امکان استفاده رایگان از ترن های بین شهری و تراموا درون شهرهای میزبان بازیها و امکان استفاده رایگان از مترو شهری در روز بازی و درصدی تخفیف در بازدید از بعضی موزه ها و اماکن بود که در جای خودش به آن اشاره خواهم کرد ودر کل نعمتی بود برای من و دیگر تماشاگران و حکم کارت مخصوص حاکم بزرگ رو داشت. برای دریافت فن آیدی هم پس از ثبت مشخصات پاسپورتی در سایت اختصاصی چندین راه وجود داشت که مطمئن ترین آن درخواست ارسال از طریق پست کشور روسیه بود و نهایتا ظرف 10 تا 14 روز اصل کارت به درب منزل یا هر آدرسی که متقاضی ارائه می داد فرستاده می شد.

عکس1: ( FAN ID )

عکس2: بلیط صادر شده فیفا برای بازی ایران با مراکش

قدم بعدی بررسی پروازهای تهران به مقصد مسکو یا سنت پترزبورگ بود، متاسفانه قیمت بلیط بدلیل تقاضای فراوان سفر به روسیه در ایام جام جهانی رو به افزایش بود طوریکه بیشترین نگرانی من برای این سفر از بابت تهیه بلیط هواپیما و زمان پرواز بود کار هر روز من شده بود چک کردن سایتهای مختلف و بررسی مسیرهای پروازی و مقایسه قیمتها، برای مثال پروازهای دوطرفه ماهان به مقصد مسکو که در حالت عادی حداکثر یک میلیون تومان قیمت داشت در بهمن سال پیش کمتر از 200/2 من ندیدم به همین ترتیب در نظر بگیرید پرواز ایرفلوت 500/2، ترکیش 400/2، امارات و قطر 700/2 ولی مناسب تر از دیگر ایرلاین ها پرواز آذربایجان برای 25 خرداد با توقف کوتاه در باکو به مبلغ 500/1 بود که در اون تاریخ و با در نظر گرفتن همه جوانب بهترین انتخاب بنظر می رسید. نکته منفی ماجرا این بود که در اون زمان پرواز های مستقیم یا غیر مستقیم به مقصد مسکو و سنت پترزبورگ برای روز افتتاحیه بازیها یعنی 24 خرداد 97 جای خالی نداشت  یا اگر هم بلیط بود مانند پرواز امارات یا ایر آستانا قزاق با کانکشن های طولانی 20 تا 30 ساعته بود که علاوه بر خستگی خریدار متحمل هزینه های اضافی هم میشد برای نمونه یکی از دوستانیکه از مسیر آستانا به سن پترزبورگ می آمد برای ویزا قزاقستان 40 دلار تو فرودگاه پرداخت کرده بود. برای مسیر مسکو به سنت پترزبورگ منتظر موندم تا وضعیت قطارهای رایگانی که قرار بود کشور روسیه بین شهرهای محل برگزاری بازیها برقرار کند کاملا مشخص شود در خوش بینانه ترین حالت فکر می کردم ممکنه از این قطارهای سریع السیرکه بنام  SASPAN  معروفه هم برای این مسیر ها بزارن ولی با اعلام برنامه حرکت این قطارها مشخص شد که برای جابجایی رایگان تماشاگران از قطارهای درجه 2 استفاده شده و از ترنهای سریع السیر خبری نیست نکته بعدی اینکه بهای بلیط قطارهای پر سرعت با هواپیما تفاوت زیادی نداشت و حدود 100 دلار هزینه داشت و بدلیل صرفه جویی در زمان ترجیح دادم از سایت علی بابا پرواز ایر فلوت در مسیر مسکو به سنت پترزبورگ رو به مبلغ 000/556 تومان خریداری کنم. و از تقاضای زیاد بلیط در این مسیر همین بس که هموطنی رو در فرودگاه شرمیتوا مسکو دیدم که روز پرواز بلیط این مسیر رو به مبلغ سه و نیم میلیون تومان خریده بود و ناخودآگاه به اهمیت برنامه ریزی و دوراندیشی برای سفر پی بردم. برای برگشت از سن پترز بورگ به مسکو هم از دو ماه قبل از سفر از سایت مخصوصی که برای تماشاگران جام جهانی ایجاد شده بود و بلیط رایگان در مسیر شهرهای میزبان مسابقات ارایه می داد کوپه 4 تخته قطار شب رو بین این دو شهر را انتخاب کردم. ساعت حرکت این ترن 10 شب بود و طبق برنامه 6 صبح به مسکو می رسید. برای رزرو بلیط نیاز به داشتن فن آیدی و شماره بلیط درخواستی فیفا بود و پس از چندین مرحله مکاتبه با ایمیل با پشتیبان این سایت در چند روز مانده به سفر فایل pdf  بلیط مذکور برایم ایمیل شد.

عکس3: رزرو بلیط های هواپیما و قطار

مشکل اصلی من در این سفر رزرو هتل بود از سال قبل یکی از دوستان که قرار بود به این سفر بیاید اتاق دو تخته ای را به قیمت مناسب 87 دلار برای 3 شب در یکی از هتل های سن پترز بورگ که در منطقه خوب شهر در نزدیکی خیابان نوسکی قرار داشت  رزرو کرده بود و خیال مرا از بابت محل اقامت تا حد زیادی راحت کرده بود ولی متاسفانه این دوست عزیز بدلیل اینکه از طریق سایت فیفا اقدام به پیش خرید بلیط بازیها کرده بود در قرعه کشی انجام شده برنده بلیط نشد و در نهایت از انجام سفر منصرف شد و اعلام این موضوع بعد از تعطیلات نوروز مصادف شده بود با افزایش قیمت  و پر شدن ظرفیت هتل ها  و کاسه چه کنم چه کنمی که من دستم گرفته بودم. از طرف دیگر افزایش روزانه قیمت ارز هم هزینه های سفر را هر لحظه بالاتر می برد با اینکه تابحال تجربه اقامت در هاستل را نداشتم ولی با تعاریف زیادی که از فضای شاد و انرژیک داخل هاستل شنیده بودم بودجه ایکه برای اقامت در نظر گرفته بودم، هاستل اورست Everest  رو با امتیاز 1/9 از طریق سایت بوکینگ برای سه شب و به مبلغ 43 دلار رزرو کردم خوبی این مکان این بود که به اماکن دیدنی شهر بسیار نزدیک بود و در نظرات مردمی از تمیزی و لوکیشن عالی آن تعریف شده بود ولی کسانیکه تجربه حضور در دوره های قبلی جام جهانی را داشتند از سرگردانی ایرانیها در شهرهای برزیل و عدم اعتبار رزرو های اینترنتی خاطره ها داشتند تا اینکه چند روز قبل از سفر نماینده هاستل از طریق واتس اپ بمن پیغام داد که بدلیل پاره ای مشکلات نمی تواند پذیرای من باشد و درخواست کنسلی کرد و من ناراحت و عصبانی از این وضع تصمیم گرفتم حداقل موضوع رو به پشتیبانی سایت بوکینگ با ایمیل اطلاع دهم و دوباره روز از نو روزی از نو و کار من شده بود گشتن در سایتهای ایرانی و خارجی و مواجه شدن با جاهایی که امتیازات مکانهای قبلی رو نداشتند ولی با قیمتهای به مراتب بالاتری از قبل ارایه می شدند. در نهایت با مشورت با دوستانیکه تجربه هایی از حضور در چنین رویدادهای جهانی داشتند تصمیم گرفتم تا چند هتل و هاستل را همزمان از طریق سایت بوکینگ رزرو کنم تا ریسک های احتمالی رو به حداقل برسانم. برای این کار لازمه هر 3 فیلتر   no payment needed ,free cancellation, book without credit card ,  فعال کرد تا بدون نیاز به کارتهای اعتباری و پرداخت پول در زمان رزرو امکان کنسل کردن هتل تا لحظات آخر هم فراهم باشد. خوشبختانه پیگیری از سایت بوکینگ هم جواب داد و هاستل مورد نظر در روزهای بعد پاسخگو شد هرچند پاسخ مبهم و نه چندان روشنی داده شد که برای اطمینان بیشتر خواهان ارسال ووچر معتبر از سوی مدیریت هاستل شدم و...

عکس4: نمونه ووچر مهر شده هاستل وتصویر اتاق هتل

4 (2).jpg

در دنیای امروزی استفاده از سایت گوگل و اپ ها و نرم افزارها در بین گردشگران از محبوبیت روز افزونی برخوردار شده و در کشور روسیه از وب سایت yandex.ru  و اپلیکیشن های اون استفاده میشه، یاندکس مختص روسیه و کشورهای همون حوزه به صورت تخصصی نقشه ها و بسیاری از ابزارهای کاربردی در سفر رو داره مانند:

• YANDEX navigator بیشتر راننده تاکسی های روسیه از این نرم افزار برای پیداکردن بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند. این نرم افزار بصورت آنلاین مسیرهای کم ترافیک، مسیرهای مسدود، چراغ های راهنمایی و ... رو نشون میده و نقشه های مورد استفاده در اون قابلیت دانلود رو هم داره و اگر کاربر آنلاین باشه و GPS رو هم روشن کنه میتونه فست فودها، رستوران ها، هتل ها، بانک ها، داروخانه ها و ... مکانهای دیگه رو در اطراف دید.
  • YANDEX translate   نرم افزار مترجم انگلیسی به روسی و بالعکس و با قابلیت استفاده بصورت آفلاین که البته زبانهای دیگه رو هم پشتیبانی می کنه
  • YANDEX maps مثل گوگل مپ هست ولی دقیقتر و قابلیت دانلود نقشه شهر مورد نظر وکار آفلاین هم داره
  • YANDEX metro نرم افزار آفلاین نقشه مترو با قابلیت جستجوی نام ایستگاه ها و نمایش مسیر
  • YANDEX taxi شبیه اسنپ عمل می کنه و البته برای فعالسازی نیاز به سیم کارت و شماره تلفن داره ولی قیمتهای خوبی به کاربران ارایه میده
  • BLABLA Car که برای سفرهای بین شهری تخفیفات خوبی داره

و به لطف نوآوری های جدید در دنیای ارتباطات نرم افزارهای دیگری نیز همچون نرم افزار سفارش آنلاین و معرفی رستوران های اطراف، نرم افزار معرفی مکانهای تفریحی، نرم افزار برنامه ریزی خودکار سفر، نرم افزارخرید پروازهای داخلی روسیه و حتی نرم افزار یافتن رستوران دارای غذای حلال در روسیه از تولیدات اپل بنام Crave Halal و اپلیکیشن خرید بلیط تئاتر و رقص باله با مناسبترین قیمت برای گوشی های اندروید و آیفون بنام parter.ru

عکس5: اسکرین شات از اپ های کاربردی در روسیه و چند نمونه کاربردی

از دیگر کارهاییکه قبل از سفر باید انجام میدادم بیمه مسافرتی بود که من از خدمات بیمه دانا استفاده کردم و بیمه 7 روزه با پوشش ده هزار یورویی رو به مبلغ ناچیز 6700 تومان خریداری کردم و برای ارز مسافرتی هم با داشتن فن آیدی و بلیط مبلغ 500 یورو به مسافران جام جهانی تخصیص پیدا کرده بود که البته برای کشوری مانند روسیه که تا حدی هزینه ها در آنجا بالاست این مبلغ کم به نظر می رسید و برای همین مقداری هم دلار با وسواس از بازار آزاد تهیه کردم چرا که به گفته دوستان ساکن روسیه صرافیها اسکناسهایی که قبل از سال 2009 چاپ شده باشند یا مهر صرافی داشته باشند رو با اکراه و در مواردی با کسر کارمزد چنج می کنند در آخر با وجود اینکه روی بلیط مسیرهای پروازی من یک بسته 23 کیلو گرمی بار وجود داشت ولی ترجیح دادم بدلیل سرعت عمل و چابکی در سفر فقط یک کوله همراه خودم داشته باشم که این موضوع خیلی بمن کمک کرد. نکته مبهم و حل نشده ای هم که قبل از سفر وجود داشت بحث رجیستری توریستها در روسیه بود طبق قانون روسیه که از قبل هم اجرا میشده کلیه خارجی هاییکه به هر عنوان وارد خاک روسیه می شوند و بیش از 7 روز در یک شهر اقامت دارند باید در اداره مهاجرت روسیه رجیستر شوند و طبق دستور پوتین این مدت از 7 روز به 3 روز کاهش پیدا کرده بود و البته قانونا هتل یا هاستل یا صاحب خانه میزبان و مسئول رجیستر مسافران هستند و هزینه رجیستر درپول هتل لحاظ شده است ولی در مواردی هم شنیده شد که محل اقامت زیر بار رجیستر کردن مسافر نمی روند و نداشتن برگه رجیستری ممکن است منجر به جریمه نقدی و سوء سابقه در مهاجرت به روسیه شود هرچند در مواردیکه صاحب آپارتمان های خصوصی یا هاستل زیر بار نرود آژانس هایی هستند که با گرفتن هزینه این کار را انجام میدهند و عده ای از هموطنان در طول سفر و با توجه به جابجایی هایی که بین شهر های روسیه داشتند درگیر این موضوع رجیستری بودند.

هزینه های قبل از شروع سفر

بلیط مسابقه ایران با مراکش

475000 تومان

بلیط تهران به مسکو ( رفت و برگشت)

1504000 تومان

بلیط مسکو به سن پترزبورگ

556000 تومان

2535000 تومان

25 خرداد آغاز سفر

بعداز ظهر روز قبل از سفر آب و هوای شهر سن پترز بورگ رو در روزهای آتی از طریق سایتهای هواشناسی چک کردم خوشبختانه هوای مطبوعی در انتظارم بود و نیاز به بردن لباس گرم و اضافه احساس نمی شد. با مراجعه به سایت BUTA airways و Azerbaijan airlinesو Aeroflot.ru سعی کردم چک این آنلاین انجام بدم این کار مزایای زیادی در سفر با هواپیما دارد اول اینکه با مشاهده پلان صندلی های هواپیما می شود صندلی دلخواه خود را از قبل انتخاب کرد بعد اینکه در بعضی مسیرها با دریافت فایلpdf  کارت پرواز یا نسخه بارکد دار موبایلی از مصیبت ایستادن در صف های داخل فرودگاه رها شد بخصوص وقتی چمدان یا بار برای تحویل به قسمت بار نداشته باشیم و مزیت دیگری که برای من مهم بود اینکه وقتی از قبل چک این انجام داده باشی تا 45 دقیقه قبل از پرواز هم مهلت برای رسیدن به گیت خروجی داریم والا باید 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم ولی نکته دیگه اینکه اگه بخواهیم صندلی خودمون رو عوض کنیم مبلغی بعنوان جریمه باید بپردازیم مثلا هواپیمایی بوتا در آن زمان 3 دلار یا در فرودگاه معادل 20 هزار تومان درخواست می کرد بهر حال ساعت 12 شب وارد سالن پروازهای خروجی شدم فضای سالن بدلیل اعزام لحظه آخری طرفداران فوتبال به روسیه با پروازهای اختصاصی کاملا ورزشی بود، پس از چک پاس و ویزا و گرفتن 500 یورو ارز مسافرتی از باجه بانک ملی منتظر باز شدن گیت پرواز به سمت باکو آذربایجان شدم.

عکس6: وضعیت آب و هوا در شهر سن پترز بورگ

عکس7: اسکرین شات نمونه کارت پرواز

عکس8: داروهای کاربردی در سفر به روسیه

عکس9: کوله پشتی آماده سفر

هواپیما راس ساعت 2:25 به پرواز درآمد و در طول سفر پذیرایی فوق العاده مختصری از مسافران انجام شد و ساعت 3:20 بوقت محلی در فرودگاه حیدر علی اف باکو GYD فرود آمدیم. چرخی در فری شاپ و فضای داخلی ترمینال 1 فرودگاه زدم طراحی زیبایی داشت ولی بدلیل اینکه روز پر مشغله ای در انتظارم بود ترجیح دادم در باکس های ویژه ای که برای خوابیدن بود ساعتی استراحت کنم. با صدای یکی از همسفرا که در فرودگاه با هم آشنا شده بودیم از خواب بلند شدم گویی گیت پرواز به سمت مسکو عوض شده بود خوشبختانه کارهای قبل از پرواز در کوتاهترین زمان انجام شد و ساعت 7:25 ایرباس A319 هواپیمایی آذربایجان با حداکثر مسافر به سمت مسکو انجام شد در این پرواز به طور ملموسی خدمات پروازی به مسافران در سطح بالاتری از پرواز قبلی قرار داشت. از پذیرایی گرفته تا رفتار خدمه و امکانات داخل کابین تا اینکه به آسمان مسکو رسیدیم شهری سرسبز با درختان سر به فلک کشیده و چمنهای انبوه که جلوه خاصی به این شهر می داد.

عکس10: مقایسه پذیرایی پرواز تهران - باکو با باکو – مسکو

عکس11: فضای داخلی فرودگاه حیدر علی اف و اسلیپ باکس های ویژه استراحت

هواپیما قرار بود ساعت 9:40 در مسکو  فرود بیاد ولی خوشبختانه 20 دقیقه زودتر به زمین نشست و مراحل چک پاسپورت و ورود نیز به سادگی و سرعت انجام شد افسر مرزبانی پس از موافقت با ورود و مهر کردن پاسپورت برای رد شدن از گیت برگه کوچکی بنام میگریشن کارد برای کلیه اتباع خارجی که قصد ورود به خاک روسیه دارند صادر می کنه که مشخصات پاسپورتی افراد به دو زبان انگلیسی و روسی در آن درج میشه و باید بخوبی از این ورقه مراقبت کرد چون موقع برگشت باید به پلیس مرزبانی فرودگاه تحویل داد والا جریمه در انتظار مسافر خواهد بود و در سفرهای بعدی احتمالی به روسیه دچار مشکل خواهد شد در حقیقت این برگه مدرک ورود قانونی به کشور روسیه می باشد و ممکنه پلیس در هنگام تردد در شهر از شما مطالبه کنه.

جنب و جوش اصلی من از داخل فرودگاه ونوکووا VNUKOVO  مسکو شروع می شد پرواز بعدی به سمت سن پترزبورگ ساعت 13:05از فرودگاه شرمیتیووSHEREMETYEVO  مسکو انجام می شد که در فاصله 57کیلومتری فرودگاه ونوکووا قرار داشت و با توجه به ترافیک صبحگاهی مسکو بخصوص در ایام جام جهانی استرس زیادی داشتم که به موقع به این پرواز برسم و با هر شخصی که تجربه سفر به مسکو رو داشت صحبت میکردم از دو ساعت فاصله بین این دو جا می گفت یکی دقیقا در شمالی ترین نقطه مسکو و دیگری در جنوبی ترین. برای تردد بین این دو فرودگاه چندین روش وجود داشت استفاده از قطار آیرواکسپرس که از فرودگاه تا اولین ایستگاه مترو متصل به مرکز شهر  بدون توقف در حرکت بود به مبلغ 450 روبل و از اونجا با کمی پیاده روی و استفاده از خطوط  مترو در ایستگاه پیاده شده و مجدد از قطار تندرو اکسپرس که تا نزدیکی فرودگاه شرمیتوو حرکت میکنه استفاده کرد یا اینکه از ترکیب خطوط اتوبوسرانی و مترو برای تردد بین این دو مسیر استفاده کرد که زمان و ریسک زیادی می طلبید البته خیابان روبروی فرودگاه ایستگاه اتوبوس ها بود که مثلا با اتوبوس شماره 911 با نفری 55 روبل تا ایستگاه مترو سالاریوو SALARYEVO میتوان جابجا شد و بعد بقیه مسیر. با مشورت با کسانیکه به ترافیک شهر مسکو از قبل آشنایی داشتند تصمیم گرفتم با نصب برنامه یاندکس تاکسی و یا اوبر روی گوشی و خرید سیم کارت اپراتورهای تلفن همراه روسی از کیوسک های داخل فرودگاه از تاکسی اینترنتی استفاده کنم که هزینه ای بین 1000 تا 1200 روبل برای این مسیر در برداشت ولی کلی در زمان صرفه جویی میشد.از طرف دیگه بدلیل شرایطی که  بازار ارز در اون زمان داشت اسکناس روبل همراهم نبود و تلاشم برای خرید حداقل 2000 روبل برای خرید سیم کارت و کرایه تاکسی بدون نتیجه مانده بود و شنیده بودم نرخ تبدیل ارز در باجه های داخل فرودگاه های روسیه چندان منصفانه نیست با شناختیکه از فرودگاه ونوکووا پیدا کرده بودم قبل از درب خروجی کنار شعبه ای از یک بانک روسی باجه صرافی بود که با شرایط بهتری دلار چنج میکرد به طوری که در آن زمان برای هر 100 دلار حدود 5700 روبل پرداخت میکرد در صورتیکه داخل شهر بین 6200 تا6300 در نوسان بود برای همین ترجیح دادم 50 دلار و به اندازه نیاز اولیه تبدیل کنم ولی متاسفانه صرافی ها برای مبالغ زیر 300 دلار گویا مبلغی در حد 300 روبل بعنوان کمیسیون کم می کردند ولی باز بهتر از صرافی های دیگر داخل فرودگاه بود که نرخ تبدیل حدود 5200 روبل داشتند قدم بعدی خرید سیم کارت بود که برندهای مختلف داخل فرودگاه شعبه داشتند ولی بدلیل شلوغی و ازدحام مسافرین متقاضی نصب و راه اندازی سیم کارت به این نتیجه رسیدم که خرید سیم کارت و به تبع آن استفاده از تاکسی های اینترنتی رو به تعویق انداخته از سیستم چانه زنی برای گرفتن تاکسی استفاده کنم برای همین از سالن فرودگاه بیرون اومدم و خوشبختانه با اولین راننده تاکسی که آرم یاندکس رو ماشینش حک شده بود با مبلغ 1400 روبل به توافق رسیدم حالا بماند که درخواست اولیه او 2200 روبل بود و گویا نرخ تاکسی های آزاد هم در همین حدود بود راننده جوانی تاجیک بود و فارسی هم بلد بود هرچند فارسی آنها با ما متفاوت است و این موضوع را در سفری که چندسال قبل به تاجیکستان داشتم متوجه شده بودم بهر حال مرور خاطرات سفر به تاجیکستان در هم صحبتی با جوان تاجیک باعث شد ترافیک بزرگراههای عریض و طویل و کمربندی مسکو کمتر اذیت کننده باشد زودتر از حد انتظار در ساعت 11:20 به فرودگاه شرمیتووا رسیدم این فرودگاه برخلاف فرودگاه ونوکووا که بیشتر میزبان پرواز ایرلاین های آسیایی بود پروازهای داخلی به خصوص ایرلاین ایروفلوت و پروازهای اروپایی رو پوشش میداد برای همین طیف وسیعی از مسافران بخصوص تماشاگران فوتبال از ملیت های مختلف با لباسهای ملی و سنتی  رو میشد در فضای فرودگاه نظاره کرد. در این فرودگاه چون از قبل چک این اینترنتی انجام داده بودم کارت پروازم رو از دستگاه تحویل گرفتم و با خیال راحت به سمت سالن خروجی رفتم. متاسفانه با دو پسر جوان ایرانی روبرو شدم که بدلیل تشخیص اشتباه گیت از پرواز ساعت 11 صبح جا مانده بودند و مجبور شده بودند بلیط لحظه آخری رو به مبلغ 500 یورو خریداری کنند.

عکس12: ایرباس هواپیمایی آذربایجان و قطار سریع السیر آیرواکسپرس

عکس 13: فاصله بین دو فرودگاه روی Google map

عکس14: فرودگاه ونوکووا مسکو و نرخ تبدیل ارز در خردادماه روی تابلو صرافی فرودگاه

عکس15: اسکناس 100 و 1000 روبلی

عکس16: نمونه میگریشن کارد و شهر مسکو

عکس17: حال و هوای مسافران جام جهانی و تماشاگران اسپانیایی در فرودگاه

فاصله دو شهر مسکو تا سن پترز بورگ در مدت زمان 1:20 دقیقه سپری شد و ساعت 14:25 به فرودگاه پالکوو  PULKOVO رسیدم داخل پرواز اکثریت با تماشاگران ایرانی و مراکشی بود که مثل من لحظه آخر رو برای رسیدن انتخاب کرده بودند هرچند بدون اغراق و فقط ایرلاین ایرفلوت بالغ بر 10 پرواز در روز بین این دو شهر برقرار کرده بود اولین کاری که باید انجام می دادم این بود که از باجه های فیفا مستقر در فرودگاه بلیط فیزیکی مسابقه رو دریافت می کردم که با وجود تعداد زیادی دختر و پسر جوان و باحوصله که برای کار داوطلبانه ساماندهی و توجیه شده بودند این کار راحت و بدون دردسر انجام شد اینکه میگم راحت یعنی بخشی از استرس قبل از سفر من این بود که بخاطر تحریمها بلیط بازیها از کشور سوییس مقر فیفا برای تماشاگران ایرانی پست نمیشد و اینکه کجا و چگونه بلیط دستمون برسه خودش داستانی بود.

در مرحله بعد برای خرید سیم کارت اقدام کردم و با توجه به اطلاعاتی که از قبل گرفته بودم چندین شرکت، خدمات با بسته های مختلف ارایه می دادند که با توجه به تجربیات دیگران خدمات و قیمت این 3 شرکتی که معرفی می کنم مناسب تر از بقیه هستند و بخصوص که باید حواسمون باشه که سیم کارت انتخابی باید پوشش سراسری داشته باشه چون بعضی سیم کارتها مثلا فقط در مسکو کار میکنه  و البته قیمت انواع سیم کارت در داخل شهرها کمتر از فرودگاه هاست.

• Beeline
  • هفت روز اینترنت نامحدود و 30 دقیقه تماس با ایران 350 روبل
  • MTC
  • 7 گیگ اینترنت، 100 دقیقه مکالمه، 100 پیامک برای 20 روز 400 روبل
  • TELE2
  • 5 گیگ اینترنت و 20 دقیقه تماس برای هفت روز 250روبل
  • 15 گیگ اینترنت ، 50 دقیقه تماس و 500 پیامک به مبلغ 400 روبل

خرید سیم کارت نیاز به ارایه کپی پاسپورت داشت وبرای نصب و راه اندازی از فروشنده کمک گرفتم چون مراحل نصب به زبان روسی انجام می شد. قدم بعدی استفاده از اپلیکیشن تاکسی یاندکس بود برای انتقال به هتل در مرکز شهر و با توجه به اینکه راننده ها جز زبان روسی به زبان دیگری آشنایی نداشتند و نیاز بود که راننده با من برای تایید نهایی و مکان دقیق سوار شدن تماس بگیرد و برای همین کمی طول کشید تا تاکسی مورد نظر را که یک اشکودا خاکستری رنگ بود رو پیدا کنم و کرایه ای که اعلام شد برای این مسیر مبلغ 680 روبل بود که نقدا در انتها پرداخت کردم و چنانچه از تاکسی های گردشی استفاده می کردم باید حداقل 1200 روبل می دادم. در کل استفاده از این اپ و یا اوبر خیلی راحته و همه چیز شفاف و مشخصه مسیر 35 کیلومتری فرود گاه تا هتل در منطقه گورکوفسکایا  GORKOVSKAYAبه سرعت طی شد و زمان چندانی نیز تا شروع مسابقه ایران با مراکش نمانده بود در مرکز شهر علاقمندان فوتبال با شوق و علاقه و هیاهو بسیار و بعضا با پای پیاده به سمت استادیوم محل برگزاری بازی در حرکت بودند.

برای اقامت در نهایت من تصمیم گرفتم   GORKOVSKAYA Homestay رو انتخاب کنم که هم امتیاز خوب و نقدهای خوبی از سایت بوکینگ گرفته بود و هم در روزهای آخر قبل از سفر امکان رزرو 3 شب رو با توجه به ظرفیت پر مراکز اقامتی در آن ایام رو داده بود ولی در واقع خانه قدیمی بود در یکی خیابان فرعی که چندین اتاق داشت و حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه اش مشترک با دیگر مسافران هتل بود ودر نگاه اول از این انتخاب راضی نبودم ولی بدلیل فشردگی برنامه سفر چاره دیگه ای هم نداشتم و فقط فرصت کردم کوله خودمو تو اتاق بزارم و لباسهامو عوض کنم و با عجله به سمت استادیوم برم.

عکس18: سیم کارت  TELE2 و نمونه مشخصات سیم کارت MTC

عکس19: فضای اپلیکیشن یاندکس تاکسی

برای رفتن به استادیوم سوار اتوبوس های رایگانی شدم که در روز مسابقه به سمت سنت پترزبورگ آرنا SAINT PETESBURG ARENA STADIUM حرکت می کردند و باید در ایستگاه کرستوفسکی   KRESTOVSKIY OSTROV پیاده می شدم و خوشحال از اینکه هنوز نیم ساعت به شروع بازی مانده بود ولی غافل از اینکه یک مسیر 2 کیلومتری را باید پیاده طی می کردم هر چند مسیری سرسبز و مملو از درختان زیبا در دو سوی راه بود و اتفاقا شهربازی این شهر هم بنام DIVO OSTROV هم در سمت راست این خیابان قرار داشت که چرخ و فلک و ترن هوایی مهیج اون قابل مشاهده بود. اطراف ورزشگاه به شدت شلوغ بود و جو کاملا فوتبالی و دلچسبی همراه با شعار و کری خوانی پر سر و صدایی بین طرفداران هردو تیم در جریان بود. نمای بیرونی ورزشگاه مدرن و زیبا بود و مراحل ساخت این استادیوم در سال 2017 و جهت میزبانی از جام کنفدراسیون ها به اتمام رسیده بود و با توجه به علایم راهنما و جوان هایی که به طور داوطلبانه با کمیته برگزاری مسابقات همراهی می کردند به راحتی صندلی خودمو پیدا کردم لحظاتی از شروع بازی گذشته بود و به جرات می توانم بگویم که تا پایان نیمه اول و استراحت بین دو نیمه از فضای حاکم بر استادیوم و جریان بازی بیرون نیامده بودم تجربه ای وصف ناشدنی بود برای من، زن و مرد، پیر و جوان در کنار هم و با خوشحالی و خارج از عصبیت های رایج در استادیوم های ایران مشغول تماشای بازی بودند بخصوص خانم های ایرانی که به ندرت امکان تجربه چنین شرایطی را در داخل ایران داشتند شاداب تر و پر انرژی تر از آقایان خود را نشان می دادند و با تمام وجود تیم ملی رو تشویق می کردند، ایرانی ها از قومیت های مختلف با لباسهای محلی و یا لباس اصلی تیم ملی در ورزشگاه حاضر شده بودند هرچند تماشاگران مراکشی منسجم تر و متحد تر به نظر می رسیدند. خوشبختانه با گل بخودی لحظات پایانی بازیکنان مراکش بخش ایرانی استادیوم از فرط خوشحالی و هیجان منفجر شد و این جشن و پایکوبی تا ساعتها پس از اتمام بازی در خیابانهای اطراف ورزشگاه و مرکز شهر و مکانهایی که برای تجمع هواداران تیمها در شهرهای میزبان جام جهانی در نظر گرفته شده بود بنام فن فست FAN FEST  در جریان بود در محوطه بیرونی ورزشگاه تماشاگران در حال سلفی گرفتن و عکس و فیلم دسته جمعی و ثبت تصویر یادگاری با یکدیگر و با هنرمندان و سلبریتی هایی بودند که برای تماشای بازی تیم ملی کشورشان از اقصی نقاط دنیا به این شهر آمده بودند.

عکس20: تجمع هموطنان و تماشاگران فوتبال قبل از بازی

عکس21: مسیر سرسبز منتهی به استادیوم کرستوفسکی

عکس22: نمای بیرونی ورزشگاه سن پترزبورگ

عکس23: نمای داخلی ورزشگاه هنگام بازی ایران با مراکش

عکس24: خوشحالی تماشاگران ایرانی پس از بازی

در مسیر بازگشت به هتل و در ایستگاههای مترو هم وضع به همین شکل بود وقتی به ایستگاه گورکوفسکایا رسیدم ساعت از 12 شب گذشته بود ولی آسمان در تاریکی مطلق نبود و لذت مشاهده شبهای سفید داشت خودش رو نشون می داد گوشی موبایلم رو که در هیاهو و شلوغی مترو در جیبم پنهان کرده بودم از جیب بیرون آورده تا برای رفتن به هتل با استفاده از گوگل مپ یا یاندکس مپ مسیر یابی کنم که متوجه شدم بدلیل استفاده مداوم از شب گذشته تا بحال شارژ گوشی تمام و خاموش شده، به اطرافم نگاه کردم همه جا ناشناخته و مبهم بود از قبل بخاطر سپرده بودم که هتل در یک کیلومتری این ایستگاه قرار داره ولی اینکه از کدام طرف حرکت کنم رو سپرده بودم به تکنولوژی که متاسفانه خاموش شده بود نگرانی ام از این موقعیت هر لحظه عمیق تر می شد نگاهم به دو مردیکه روبروی ایستگاه مترو مشغول حرف زدن بودند افتاد، فکر کردم با کمک از گوشی های اونها مسیر یابی کنم با ایما و اشاره و چند جمله به زبان انگلیسی و نشان دادن گوشی خاموش به آنها فهماندم که برای پیدا کردن محل اقامتم دچار مشکل شده ام و تنها چیزیکه یادم بود اسم خیابانی بود هتل در اونجا قرار داشت یکی از اون دونفر هم از تمام حرف ها و سر و کله زدن من همین اسم رو فهمید و مدام تکرار می کرد، اولیتسا کارپوتکینا ULITSA KORPOTKINA  ناجی من شده بود اشاره کرد که سوار ماشینش بشم دودل شده بودم که به این شخص ناشناس در آن موقع شب اطمینان کنم یا نه؟ بر تردید خودم غلبه کردم و سوار شدم راه کوتاهتر از انتظار بود وقتی به هتل رسیدم خیالم راحت شد، از پولی که صبح تبدیل کرده بودم 250 روبل همراهم بود و به سمتش تعارف کردم ولی با بزرگواری دست منو رد کرد و گفت که منو رایگان رسونده دوباره اصرار کردم ولی قبول نکرد مثل اکثر روسها چهره سرد و خشکی داشت ولی در اون شب حکم فرشته نجات رو برای من داشت.

روی تخت که دراز کشیدم تمام اتفاقات امروز رو مرور کردم همگی شیرین بود، رویای حضور در کشور میزبان جام جهانی تحقق پیدا کرده بود و چه جایی بهتر از روسیه و سنت پترزبورگ با شبهای سفیدش.

هزینه تاکسی بین دو فرودگاه شهر مسکو

2650 روبل

265000 تومان

شنبه 26/03/1397

صبح کمی دیرتر از خواب بلند شدم بعد از دوش گرفتن برای تهیه صبحانه بیرون رفتم سوپر مارکت بزرگی در اطراف وجود داشت که چرخی در اون زدم و قیمت تقریبی میوه و خوراکی دستم اومد تا حد زیادی قیمتها به ایران نزدیک بود برای یک بسته 200 گرمی ژامبون مرغوب 89 روبل یک بسته نان تست 30 روبل و آبمیوه و آب معدنی نیم لیتری 40 روبل هزینه کردم. برای پیدا کردن صرافی و تبدیل دلار از متصدی پذیرش هتل کمک گرفتم خانم میانسال و مهربانی بود که نزدیکترین شعبه اسبیر بانک SBERBANK رو که در فاصله نزدیکی قرار داشت بمن معرف کرد با 5 دقیقه پیاده روی به این بانک رسیدم که بهترین نرخ تبدیل رو داشت و در ضمن برای مبالغ پایین هم کمیسیون کم نمی کرد هر 100 دلار در اون روز با 6369 روبل معاوضه کردم و با استفاده از خط 40 تراموا به سمت ایستگاه مترو SPORTIVNAYA  رفتم تراموا قدیمی و پر سرو صدا ولی نوستالژیک بود این ایستگاه کنار مجموعه ورزشی قدیمی شهر  و استادیوم تیم فوتبال زنیت سن پترزبورگ قرار داشت بر خلاف روز قبل استفاده از مترو رایگان نبود ژتون سکه ای مترو تک سفره در سن پترز بورگ 45روبل قیمت داشت البته کارت بلیط با اعتبار 1 تا 7 روزه ودر رنگهای مختلف هم وجود داشت برای نمونه کارت مترو ده سفره 3 روزه 400 روبل بود که 60 روبل قیمت خود کارت بود یا بیست سفره قرمز رنگ750 روبل و برای کسیکه استفاده مداوم از مترو داشت به صرفه تر بود و با این کارتهای چند روزه از اتوبوس و مترو هم می توان استفاده کرد ودیگه اینکه ایستگاه های مترو تا ساعت 12 شب باز بود، ایستگاه بعد بنام ADMIRALTESKAYA  پیاده شدم نکته اینکه در مورد ایستگاههای مترو وجود دارد اینکه در اعماق زمین بنا شده و با پله برقی چند دقیقه طول میکشه تا به سطح زمین رسید این ایستگاه تقریبا در نزدیکی خیابان معروف و توریستی نوسکی و اکثر جاذبه های مرکز شهر سن پترزبورگ واقع شده طوریکه با دو دقیقه پیاده روی به میدان و محوطه باز جلو موزه هرمیتاژ رسیدم.

عکس 25: تراموا قدیمی و نوستالژیک

عکس26: ایستگاه مترو آدمیرال تسکایا در اعماق زمین و نمونه کارت اعتباری مترو

عکس27: نقاشی دیواری زیبا در ایستگاه SPORTIVNAYA  بعنوان یکی از زیباترین ایستگاههای مترو

عکس28: نقشه جدید ویژه جام جهانی مترو سن پترزبورگ

جاذبه های سن پترزبورگ

ازاین شهر بعنوان یکی از زیباترین شهرهای اروپا و جهان نام برده می شود شماری از جاذبه های فرهنگی و گردشگری تاریخی و مذهبی که سالانه گردشگران فراوانی رو به طرف این شهر زیبا جذب میکنه در اینجا قرار داره و امسال با برگزاری مسابقات فوتبال شهر از همیشه پویاتر و زیباتر بود هریک از این جاذبه ها برای  خود اعتبار و اهمیت جهان شمول داشت.

موزه هرمیتاژ یکی از قدیمی ترین و زیبا ترین موزه های جهان Hermitage MUSEUM

کلیسا سنت اسحاق بزرگترین کلیسا ارتودوکس روسیه و چهارمین در جهان St.Isaacs Cathedral

کلیسا جامع کازان Kazan Cathedral

خیابان نوسکی NEVSKY PROSPECT

تئاتر مارینسکی MARIINSKY Theatre

جشنواره بادبانهای سرخ The Scarlet Sails

و قایق سواری در رودخانه ها و کانال های آبی و...

برای دیدن و لذت بردن از این اماکن شاید بیش از یکهفته زمان لازمه و با توجه به سه روزی که در این شهر بودم بعضی از این فهرست رو برای بازدید انتخاب کردم

موزه هرمیتاژ Hermitage MUSEUM

بیرون از ساختمان و فضای موزه میدان کاخ Palace Square سن پترزبورگ قرار داشت که اون رو می توان قلب شهر توریستی سن پترزبورگ دانست. این میدان نوسکی را به جزیره واسیلفسکی متصل می کند. و جای ایده آلیست برای اینکه گردشگران به شکوه معماری هرمیتاژ و کاخ زمستانی خیره شوند و هر گوشه اش جذابیت خودشو داشت در بخشی دو جوان روس مشغول اجرای موسیقی خیابانی بودند و جمعیت زیادی روبروی اونها روی زمین نشسته و از هنرنمایی این دو جوان لذت می بردند و در بعضی لحظات با اونها همخوانی و همراهی دلنشینی داشتند در گوشه ای دیگر جرثقیل بزرگی همراه با کارگران در حال احداث استیج و سازه فلزی بزرگی بودند که احتمالا این مکان در روزهای بعد میزبان یک گروه از خواننده های مطرح موسیقی جهان بود. در قسمتی دیگر کالسکه های قدیمی همراه با اسبهای تنومندی دیده می شد که بعضی از توریستها با افرادی که کنار کالسکه ها بودند و لباس سنتی روسها رو به تن کرده بودند عکس یادگاری می گرفتند. ستون مرکزی میدان هم بنام ستون الکساندر به ارتفاع 47 متر از دیگر زیبایی های این میدان است.

از دیگر ساختمانهای اطراف میدان کاخ زمستانی با سبک معماری دوره باروک که در زمان خودش محل زندگی تزارهای روس بوده و موزه هرمیتاژ در این کاخ قرار داره، برای خرید بلیط با کارت اعتباری دستگاههایی در محوطه بیرونی کاخ وجود داشت که صف کمتری داشت ولی باجه بلیط فروشی اصلی در ورودی موزه و کاخ قرار دارد این موزه روزهای دوشنبه تعطیل و اولین پنجشنبه هر ماه برای تمام بازدیدکنندگان رایگان است. قیمت بلیت ورودی موزه هرمیتاژ برای گردشگران خارجی بیشتر از قیمت ورودی برای شهروندان روسیه و بلاروس است به‌طوری‌که قیمت آن برای خارجی‌ها ۷۰۰ روبل و شهروندان ۴۰۰ روبل است. کودکان زیر ۷ سال، دانش‌آموزان و دانشجویان هم می‌‌توانند رایگان از موزه بازدیدکنند. این موزه روزهای دوشنبه تعطیل و باقی روزها از ساعت 10:30 تا 18:30باز است.

امکان خرید آنلاین بلیت بازدید از این موزه هم وجود دارد که قیمت آن برای یک‌روز بلیت برابر با ۱۷٫۹۵ دلار و برای دو روز بازدید برابر با ۲۳٫۹۵ دلار است. ویژگی خرید بلیت آنلاین علاوه‌ بر رهایی از صف طولانی گیشه بلیت‌فروشی اینه که این بلیت‌ها ۱۸۰ روز اعتبار دارند. مجموعه ی موزه هرمیتاژ از ۵ ساختمان مجزا تشکیل شده که به هم متصلند ، این موزه ها شامل کاخ زمستانی، هرمیتاژ کوچک، هرمیتاژ قدیمی، هرمیتاژ جدید و تئاتر هرمیتاژ می شود و هریک میزبان مجموعه‌های فرهنگی‌ هنری از اقصی‌نقاط دنیا در دوره‌های تاریخی مختلفه و بازدید با حوصله از کلیه آثار شاید به چند روز زمان نیاز داشته باشد و من با توجه به زمان کمی که داشتم سعی کردم در عرض چند ساعت از این کلکسیون هنری و تاریخی لذت ببرم. نکاتی هم در مورد چیدمان آثار و موزه داری جلب توجه می کرد که در موزه های داخلی کمتر به آن پرداخته می شود بعنوان مثال بروشور معرفی موزه و پلان اتاقهای مختلف به چندین زبان رایج در ورودی موزه برای استفاده بازدیدکنندگان قرار داده شده بود یا کیوسکهای دیجیتالی که میتوان با استفاده از آنها به صورت تور مجازی از کلیه آثار دیدن کرد یا فضایی که داخل ساختمان موزه برای استراحت و صرف خوراکی و نوشیدنی تعبیه شده بود ویا علایم و نشانه هایی که برای تعیین و رعایت حریم آثار هنری بکار گرفته شده بود و موارد دیگرکه همه و همه در راستای احترام به مخاطب بود.

از موزه هرمیتاژ که بیرون اومدم ساعت نزدیک 6 عصر بود و بعد از صبحانه چیزی نخورده بودم با استفاده از گوگل مپ به جستجوی نزدیکترین رستوران KFC  پرداختم که خوشبختانه در ابتدای خیابان نوسکی و در 300 متری موزه شعبه ای از آن وجود داشت قیمت ها متعادل و شبیه ایران و شاید هم کمتر بود، مرغ کنتاکی سه تیکه 149 روبل قیمت داشت که با محاسبه هر روبل 100 تومان مناسب بنظر می رسید البته به نوشابه و سیب زمینی سرخ شده %8 مالیات تعلق می گرفت.

عکس29: سازه و استیج زیبایی در میدان کاخ و اسبهای تنومند با کالسکه های قدیمی

عکس35: تابلوهای نقاشی داخل موزه

35 (1).jpg

عکس36: نمونه بلیط و بروشور موزه هرمیتاژ

عکس37: کیوسک دیجیتال تور مجازی بازدید از موزه و فضایی برای مطالعه و تحقیق داخل موزه

عکس38: منو رستوران KFC و سفارش من

کلیسا جامع سنت اسحاق St.Isaacs Cathedral

از رستوران که بیرون آمدم از سوپر مارکت کنار ایستگاه مترو آدمیرال تسکایا بطری 1 لیتری آب معدنی خنک به مبلغ 55 روبل خریدم و به سمت کلیسا سنت اسحاق به راه افتادم کمتر از 1 کیلومتر پیاده روی داشت تا نمای بیرونی زیبا کلیسا خودش رو به من نشون بده این مکان مذهبی و تاریخی کنار میدانی به همین نام واقع شده نکته جالب این بود که ساعت کار این کلیسا از 10تا 18 تعریف شده با هزینه ورودی 250 روبل ولی از اول جون تا 31 سپتامبر از ساعت 18 تا 22 نیز پذیرش بازدید کننده دارد اما با ورودیه 400 روبل این کلیسا یک بنای کم نظیره که با سبک معماری کلاسیک ساخته شده و یکی از برترین جاذبه های گردشگری روسیه برای توریست ها می باشد . کلیسای سنت اسحاق یا ایزاکیوفسکی سابور بزرگترین کلیسای جامع ارتدوکس در روسیه شناخته میشه و گنبد طلایی و زیبای اون از بیشتر نقاط شهر پیداست شمال کلیسا  باغ و فضای سبزی بنام باغ الکساندروفسکیAleksandrovskiy Garden واقع شده که گلکاری زیبایی بشکل تاج در ورودی اون بچشم می خورد در انتهای باغ هم به سمت راست که نگاه می کردی میدان سنا  Senate     Square قرار داشت با چشم انداز مجسمه سوار کار برنزی Bronze Horseman  که در واقع همان پتر کبیر مشهورترین تزار روسیه است. در چمن این پارک افراد زیادی روی زمین نشسته یا دراز کشیده بودند و از هوای مطبوعی که از ترکیب آفتاب عصر گاهی و نسیم خنک این موقع از سال پدید آمده بود لذت می بردند من هم ترجیح دادم کمی استراحت کنم ولی اونقدر که این لحظات دلنشین و خوش گذشت که تا ساعت 11 شب که البته هوا کاملا روشن بود در اون هوا و فضا موندم و یکی از بهترین لحظات سفرم اونجا رقم خورد.

شبهای سفید پدیده ایست دیدنی و تکرار نشدنی که در حد فاصل  15 تا 25 ژوئن هر سال نمود بیشتری دارد و خوشبختانه شانس اینو داشتم تا این پدیده منحصربفرد رو از نزدیک تماشا کنم در واقع نور همیشه وجود دارد و تاریک ترین زمان در شبانه روز همون حالت گرگ و میش پس از نیمه شبه، پیاده و از کنار رودخانه نوا Neva River به سمت ایستگاه مترو گورکوفسکایا که اونطرف کانال آب بود براه افتادم ، قایق های تفریحی از کنار اسکله های کوچک مسافر سوار می کردندکه برای دیدن لحظه باز شدن پلها و قایق سواری در کانال و رودخانه باید800 تا 1000 روبل پرداخت می شد برای نمونه از یکی از اسکله های آدمیرالیتی کنار رود نوا ساعت 12:15 نیمه شب سوار قایق می شدیم و حدودا یک ساعت و نیم قایق سواری و دیدن صحنه باز شدن پل پالاس The Palace Bridge طول می کشید و به این فکر می کردم که دیروز و امروز چقدر همه چیز عالی و رویایی سپری شده، چقدر مردم این شهر و کشور خوب وآروم و مهربان هستند و با احترام با توریستها برخورد می کنند البته که شاید بخشی از این رفتار به شرایط میزبانی جام جهانی بر میگرده ولی بخش عمده ای در وجود این آدمها به مرور زمان نهادینه شده و ...

عکس39: کلیسا سنت اسحاق

عکس40: نمای بیرونی کلیسا سنت اسحاق

عکس41: تابلو ساعت کار و مشخصات کلیسا

عکس42: گلکاری زیبا بشکل تاج در ورودی پارک الکساندروفسکی

عکس43: گنبد طلایی کلیسا از داخل پارک

عکس44: مجسمه سوار کار برنزی یا پتر کبیر

عکس45: رودخانه نوا و اسکله قایقهای تفریحی

عکس46: باز شدن پل ها برای عبور کشتیها ( عکس از اینترنت)

پرداخت پول هتل برای 3 شب

825000تومان

یکشنبه 27/03/1397

موزه بزرگ ماکت روسیه  Grand MACKET

اولین جاییکه امروز قصد داشتم ببینم موزه ماکت روسیه بود برای این کار بعد از صرف صبحانه به سمت ایستگاه مترو گورکوفسکایا براه افتادم با استفاده از خط 2 مترو که در نقشه برنگ آبی مشخص شده در ایستگاه Moskovskiy Vorota  پیاده شدم از خروجی ایستگاه که بیرون آمدم  با میدان بزرگی به همین نام روبرو شدم بسمت راست خیابان حرکت کردم وپس از رسیدن به اولین خیابان بنام Zastavskaya  بسمت چپ چند دقیقه ای پیاده رفتم تا به موزه رسیدم ساعت کار موزه از 10 صبح تا 8 شب بود و بهای بلیط آن برای افراد 3 تا 14 سال 280 روبل و برای بزرگسالان 480 روبل بود که خوشبختانه در ایام جام جهانی برای دارندگان فن آیدی تخفیف 50% در نظر گرفته شده بود وارد که می شدی در سمت چپ کمدهایی قفل دار برای وسایل اضافه همراه بازدید کننده وجود داشت بنام Locker  و همچنین محفظه هایی برای شارژ تلفن همراه بنام IPAD kiosk، در سمت راست کارگاه کوچکی بود که چندین نفر مشغول ساخت ماکت و توسعه مینیاتورهای موزه بودند، اتاق کنترل و کافی شاپ و سرویس های بهداشتی و فروشگاه فروش هدایا و نمادهای مربوط به موزه همگی در طبقه اول بود اما در طبقه دوم زیبایی و عظمت یک کشور در قالب ماکت و مینیاتور  خودنمایی می کرد تمام وسعت خاک کشور روسیه از سنت پترزبورگ گرفته تا شرق دور با توجه به ویژگی جغرافیایی و اقتصادی آن منطقه به نمایش گذاشته شده بود از مناطق سردسیر شمالی و سیبری گرفته تا جنگلهای تایگا و مناطق نفت خیز روسیه و حتی مناطقی که صنعت اسلحه سازی در آنجا نمود دارد همه و همه در این مکان دیده می شد و جالبتر اینکه بعد از چند دقیقه روز به پایان می رسید و همه جا تاریک می شد بجز ماکتها که با نورLED روشن می شد و زیبایی دو چندانی پیدا می کرد. طبق اطلاعاتیکه بروشور موزه ارایه می داد در سه سال پیاپی 2014 و 2015 و 2016 این موزه از نگاه سایت معتبر تریپ ادوایزر بعنوان مکان برتر گردشگری در شهر سنت پترزبورگ انتخاب شده و عکاسی و فیلمبرداری در داخل مجموعه برای بازدیدکننده ها مجاز بود.

لحظات خوب و متفاوتی رو در این فضا تجربه کردم و با خرید نمادهای کوچکی از این موزه خارج شدم به امید اینکه روزی پسرامو برای دیدن به اینجا بیاورم بیرون از موزه به یک مغازه شیرینی فروشی برخوردم و پس از بررسی قیمت شیرینی های مختلف بابت خرید کراوسان شکلاتی 35 روبل پرداخت کردم و البته خیلی تازه و خوشمزه بود.

عکس47: فاصله ایستگاه مترو موسکوفسکی تا موزه گرند ماکت روی گوگل مپ

عکس48: بلیط موزه با تخفیف 50%  و بروشور موزه گرند ماکت

عکس49: ماکت قسمتهای مختلف کشور روسیه در روز

عکس50: ماکت قسمتهای مختلف کشور روسیه در روز

عکس51: ماکت قسمتهای مختلف کشور روسیه در شب

عکس52: ماکت قسمتهای مختلف کشور روسیه در شب

عکس53:  شیرینی های تازه در ویترین کافی شاپ موزه و شیرینی فروشی

وارد خیابان موسکوفسکی که شدم تراموا در ایستگاه توقف کرده بود و ترجیح دادم فاصله کم تا میدان رو سوار تراموا بشم و انرژی خودمو برای پیاده روی های عصر نگه دارم غافل از اینکه تراموا در میدان توقف نمیکنه و ایستگاه بعدی حداقل 1 کیلومتر جلوتر بود. روبروی جاییکه پیاده شدم مرکز خرید بزرگ کیف و کفش و کلاه قرار داشت و تصمیم گرفتم برای خرید سوغات وارد اینجا شوم ولی قیمتها بقدری گران بود که از خرید منصرف شدم مثلا یک کفش تابستانه زنانه 4250 روبل قیمت خورده بود یا یک کلاه 3200 روبل که با روبل 100 تومانی آن زمان گران به نظر می رسید کلا بر خلاف مواد غذایی و میوه خرید لباس و کیف و کفش در روسیه به صرفه نبود. انتهای این مرکز خرید هم هایپرمارکت بزرگی بود که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در اون پیدا میشد. قیمت مواد غذایی و میوه و ... تا حدودی شبیه ایران بود که به بعضی از اونها اشاره میکنم: زردآلو و گیلاس کیلویی 100 روبل ، سیب و انگور 60 ، گوشت گوسفند 340 روبل و گوساله 400 و...

از مرکز خرید که بیرون اومدم اینبار سوار اتوبوس شده و بسمت ایستگاه مترو رفتم. کنار ایستگاه مترو رستوران ترکی بود که چندین نوع کباب و غذای ترکی مثل اسکندر کباب یا آدنا کباب هم داشت و به صورت سلف سرویس اداره می شد برای میکس جوجه و آدنا کباب و دوغ و 150 روبل پرداختم  برای عصر میخاستم از کلیسا ناجی در خون ریخته شده بازدید کنم و در ادامه در فن فست فیفا FIFA FANFEST که در مجاورت این کلیسا بود از فضای شاد حاکم بر این مکان لذت ببرم و مسابقه آلمان با مکزیک و برزیل با سوئیس رو تماشاکنم.

عکس54: میدان Moskovskiy و دروازه بزرگ آن

عکس55: مرکز خرید کیف و کفش و ویترین مغازه های کفش وکلاه

عکس56: انواع غذاهای روسی در هایپر مارکت

عکس57: هایپرمارکت داخل مرکز خرید

کلیسا منجی بر خون ریخته شده Church of the Savior on Blood

این کلیسا در مرکز شهر و در کنار کانال گریبایدوف قرار داره وقتی از دور دست به این کلیسا نگاه می کنی گنبد رنگارنگ و متفاوتش بیش از هر چیز جلب نظر میکنه  بارزترین ویژگی کلیسای ناجی در خون سبک معماری این کلیساست. در حالی که اغلب کلیساها و ساختمان های شهر سن پترزبورگ به سبک باروک و نئوکلاسیک ساخته شده اند، این کلیسا از سبک متمایزی به نام ملی گرایی رومانتیک برخورداره و در بخش درونی کلیسا از مجموعه ای موزاییکی بالغ بر 7500 متر مربع استفاده شده که بعد از کلیسای جامع سنت لوئیس با 7700 مترمربع، بیشترین میزان موزاییک در دنیا را دارست. ورودی کلیسا توسط بزرگ‌ترین معماران روسی آن زمان ساخته شد و دیوارها و سقف داخلی کلیسا با استفاده از موزاییک‌های فوق‌العاده زیبا کاملاً پوشیده شده ،تصاویر اصلی روی موزاییک‌ها متعلق به کتاب مقدس‌اند، البته با ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌های چشم‌نواز.

ساعات بازدید :همه روزه به غیر از چهارشنبه ها 10:30 -  بازدید عصرانه در تابستان: 18:00 - 22:30

ورود به کلیسای ناجی در خون تنها تا ساعت 17:30 امکان پذیر بوده و در روزهای چهارشنبه کلیسا تعطیله

هزینه های بازدید:بزرگسالان: 250 روبل کودکان: 100 روبل راهنمای شنیداری: 100 روبل

بازدید عصرانه (تنها در روزهای تابستان): 400 روبل

راهنمای شنیداری کلیسا به زبان های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی ارایه میشه

بعد از بازدید از این کلیسا با توجه به فرصتی که تا شروع بازی آلمان و مکزیک داشتم به سمت کلیسا کازان راه افتادم تا از این مکان مذهبی هم دیدن کنم فاصله این دو کلیسا در امتداد کانال آبی گریبایدوف 650 متر و کمتر از 10دقیقه پیاده است و کلیسا کازان در مجاورت خیابان نوسکی و در چند قدمی ایستگاه مترو نوسکی قرار دارد.

کلیسا جامع کازان of our lady of KAZAN  Cathedral

بنای این کلیسا با الهام از کلیسا سن پیتر شهر رم و به شکرانه پیروزی بر ناپلئون ساخته شده که به کمک مریم مقدس به سربازان روسی در زمان جنگ اشاره دارد قهرمان جنگ مارشال کوتوزوف در سال ۱۸۱۳ در این کلیسا دفن گردید و تندیس ایشان همراه با تندیس سرلشکر مشهور آن دوره ژنرال بارکلوی دتولی مقابل در ورودی کلیسا نصب شده است. نام دیگر آن کلیسا بانوی ما کازان است و تمثال این بانوی مقدس بر دیواره های داخلی این بنا دیده می شود و بنا بر این دلایل یکی از مقدس ترین مکانهای مذهبی پیروان ارتودکس در روسیه به شمار می رود فضای داخل آن حالت موزه ای ندارد و به شدت مذهبیست طوریکه خانم ها بهتره هنگام بازدید از این مکان موهای خود را بپوشانند و آقایان بهتره با شلوارک وارد کلیسا نشوند. و اتفاقا گروه های زیادی از مردم مشغول عبادت و راز و نیاز بودند که شبیه این مراسم رو قبلا در کلیساهای شهر رم دیده بودم.

ساعت بازدید: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۸:۰۰ شب، شنبه و یکشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۰۰ شب که البته بازدید از این کلیسا رایگان است.

عکس58: کانال گریبایدوف و کلیسا در یک نما

عکس59: نمای بیرونی کلیسا ناجی در خون

عکس 60:  نمای داخلی کلیسا ناجی در خون

عکس61: سقف کلیسا ناجی در خون

عکس 62: نمای بیرونی و ستونهای کلیسا کازان

عکس63: بازدید کننده ها در صف ادای مناسک مذهبی

عکس64: نقاشی زیبا مسیح بر صلیب در کلیسا کازان

عکس65: نمایی زیبا از کلیسا کازان در شب (عکس از فضای مجازی)

از کلیسا کازان که بیرون اومدم ساعت پنج و نیم عصر بود و به طرف محل فن فست فیفا در پشت کلیسا ناجی در خون براه افتادم. متاسفانه راه مستقیم به سمت فن فست به دلیل ازدحام جمعیت بسته شده بود و مجبور بودیم از مسیر دیگری که از کنار باغ زیبای میخائیلوفسکیMikhailovsky Garden  می گذشت عبور کرده تا به این مکان برسیم و این موضوع باعث شد از این باغ سر سبز هم دیدن کنم .

FANFEST   FIFA یا جشنواره هواداران فیفا در اصل برای طرفدارانی در نظر گرفته شده بود که امکان حضور در ورزشگاههای محل مسابقات رو نداشتند و در ایام برگزاری جام جهانی در میادین اصلی و یا در زیباترین نقاط شهر و در بخش های مرکزی و قابل توجه شهرهای میزبان جام جهانی تعبیه شده بود و با تجهیز به چندین نمایشگر بسیار بزرگ که پخش تلویزیونی بازی ها رو به عهده داشت و کافی شاپ و فروشگاههایی بنام FAN SHOP که در اون لباس تیم های ملی و نمادهای جام جهانی بفروش می رفت میزبان چندین هزار تماشاگری بود که علاقه داشتند در کنار هم و به صورت سر پا و یا نشسته بر زمین بازیهای اون روز رو در فضایی شاد و متفاوت تماشا کنند فن فست سن پترزبورگ در کنار میدان Konyushennaya ploshchad  و با گنجایش 15000 نفر احداث شده بود و برای ورود علاقمندان موارد امنیتی و حفاظتی در گیت های ورودی کامل رعایت می شد تماشاگران از کشور های مختلف با پوشش و رفتارهای فرهنگی متفاوت در این مکان گرد هم می آمدند و در آخر هر بازی می شد تقابل غم و شادی رو در چهره اونها دید و اینجا بود که می شد به معجزه فوتبال درایجاد نشاط اجتماعی و گردآوری جوامع فرهنگی مختلف در کنار هم ایمان آورد. بعد از تماشای دو مسابقه فوتبال پشت سر هم همراه با جمعیت بزرگی که در این مکان جمع شده بودند به سمت خیابان نوسکی براه افتادم. این خیابان بسیار زنده و تماشاییه و تصمیم گرفتم فردا حتما سرتاسر اینجا رو پیاده طی کنم و لذت ببرم . برای شام قصد داشتم به رستوران ایرانی رومینو ROMINO Bar  بروم که در نزدیکی ایستگاه مترو LIGOVSKIE Prospect  قرار داشت ولی کمی دیر شده بود و مطمئن نبودم تا به اونجا برسم هنوز باز باشه برای همین به شعبه ای از رستوران برگر کینگ BERGER KING  در همان خیابان نوسکی رفته و بابت چیزبرگر با سیب زمینی و نوشابه و ناگت 200 روبل پرداخت کردم و البته کوچه های منتهی به خیابان نوسکی در حوالی کلیسا کازان پر از کافه های شلوغه و در ادامه از فروشگاهی در مسیر کمی میوه های تابستانی خریدم قیمتها تا حد زیادی با قیمت میوه در ایران مطابقت داشت هرچند بعضی از اونها ظاهر و کیفیت بهتری داشتند.

عکس 66: باغ زیبای میخائیلوفسکی

عکس67: تماشاگران برزیلی با شور و اشتیاق فراوان

عکس68: دیدن بازی آلمان با مکزیک از نمایشگر فن فست

عکس69: لوکیشن و فن فست سن پترز بورگ

عکس70: فن شاپ ویژه فروش البسه و نمادهای جام جهانی

عکس71: منو رستوران برگر کینگ

آخرین شبی بود که در سن پترز بورگ بودم و دل کندن از شبهای سفید این شهر تاریخی و زیبا سخت بود مطابق شبهای گذشته دوست داشتم پیاده روی کنم و از روشنایی های شهر بهره ببرم به مردمی نگاه کنم که بر خلاف ظاهر سرد و یخی ، قلبی گرم و آروم دارند و با وجود اینکه به دلایل تاریخی و سابقه امنیتی روسیه به دیدن اینهمه توریست خارجی عادت ندارند ولی سعی میکنند با خارجیها با احترام رفتار کنند و بخصوص فرهنگ بالایی که در رانندگی و عبور و مرور دارند و احترامی که برای عابر پیاده قائلند.

بلیط مترو و اتوبوس 3 مرحله

1190 روبل

119000 تومان

دوشنبه 28/03/1397

امروز صبح کمی دیر تر از خواب بلند شدم و باید وسایل و لباسها رو جمع و جور می کردم و اتاقم رو تحویل می دادم بین جاهایی که ندیده بودم مردد بودم که کجا برم و واقعا برای دیدن کامل این شهر حداقل یک هفته زمان لازمه، کل وسایل و لوازم سفرمو داخل کوله پشتی جا دادم و کوله بدوش براه افتادم در آخرین لحظه تصمیم گرفتم قید کاخ کاترین و باغ پترهوف را که از مرکز شهر فاصله حدودا یک ساعته با تاکسی داشتند رو بزنم و از جاذبه های نزدیکتر دیدن کنم برای مثال برای رفتن به باغ پترهوف باید با استفاده از خطوط آبی و قرمز مترو خودمو به آخرین ایستگاه مترو بنام AVTOVO  می رسوندم و از ایستگاه اتوبوس AVTOVO Station با اتوبوس شما  k-424A به طرف این مجموعه زیبا حرکت می کردم که بر اساس جزئیات نقشه گوگل مپ حدود 1:40 دقیقه زمان می برد یا برای رفتن به کاخ کاترین باید از همان خط آبی مترو و بعد از 10 ایستگاه در ایستگاه مترو KUPCHINO  پیاده شده و با اتوبوس خط K-342 ادامه مسیر داده تا  ایستگاه Leont'evskaya St / Srednyaya St و بعد از چند دقیقه پیاده روی به کاخ می رسیدم که در نهایت حداقل 1:30دقیقه زمان می خواست.

به میدان گورکوفسکایا که رسیدم با تابلویی روبرو شدم که نشان می داد باغ وحشLeningrad Zoo  810 متر با میدان فاصله دارد و قلعه پتر و پل Peter and Paul Fortress  هم 800 متر ولی از دو مسیر مقابل هم به این دو مکان باید رفت. با وجود اینکه در سفرها دیدن باغ وحش جزو اولویتهای منه ولی در نهایت تصمیم گرفتم از قلعه تاریخی بازدید کنم، بعداز گذر از پل کوچک روی رودخانه نوا Neva River  وارد جزیره زائیچی یا جزیره خرگوشها ZAYACHI Island شدم دو مجسمه خرگوش بر روی پایه‌های پل کنار جزیره خرگوش‌ها قرار گرفته‌اند تا به گردشگران خوش‌آمد بگویند. علاوه بر آن مردم محلی و گردشگران در کنار این مجسمه‌ها به سمت خرگوش‌ها سکه پرتاب می‌کنند و اعتقاد دارند اگر سکه بر روی سکوی خرگوش بیفتد آرزویشان بر آورده می‌شود. ساحل شنی کنار جزیره و هوای آفتابی در این موقع از سال فرصت مناسبی برای مردم بومی منطقه فراهم کرده بود تا کنار ساحل آفتاب بگیرند و بچه ها آب بازی کنند.

Peter and Paul Fortress

قلعه پتر و پل در ۱۶ می ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر ساخته شد و اولین بنای معماری این شهر است. در ابتدا هدف از ساخت این قلعه شش ضلعی دیده بانی از رودخانه ی نوا و دسترسی به دریای بالتیک بود برای همین هم هست که این قلعه در جزیره زایاچی بنا شد. قلعه طوری در کنار رودخانه قرار گرفته که همه ی کشتی هایی که از مسیرهای آبی خودشان را به روسیه می رسانند از گذرگاه قلعه می گذشتند و به دقت بازرسی می شدند. این قلعه را به صورت شش ضلعی ساختند تا قابلیت دفاعی بالایی داشته باشد و اتفاقا در تعدادی از جنگ های روسیه هم نقش زیادی ایفا کرده است.

کلیسای پتر و پل در قسمت مرکزی قلعه واقع شده و با ارتفاع 122.5 متر در بلندترین نقطه ، مرتفع ترین ساختمان در شهر سنت پترزبورگ می باشد و برج ناقوس این کلیسای ارتدوکس بلندترین برج ناقوس در جهان محسوب می گردد . فرصت طلایی بازدید از زنگ های ناقوس تاریخی قلعه پیتر و پل و یکی از جذاب ترین چشم اندازهای شهر در ارتفاع 42 متری با بالا رفتن از پله ها و صرف هزینه 150 روبلی میسر می شود

مجسمه پتر کبیر Statue of Peter the Great نیز در قلب این مجموعه قرار دارد این مجسمه برنزی از سال ۱۹۹۱ تا به حال در بالای تخت تزار قرار دارد و گردشگران از آن دیدن می کنند.

از داخل جزیره به اطراف که نگاه می کردی منظره زیبایی از رود نوا و کلیساهای زیبا سنت اسحاق و ناجی در خون در طرف مقابل خودنمایی می کرد و ناخودآگاه تصمیم گرفتم این مسیر رو پیاده طی کنم غافل از اینکه بیش از 2.5 کیلومتر باید پیاده روی کرد.

عکس72: مجسمه ماکسیم گورکی نویسنده معروف در میدان گورکوفسکایا

عکس73: دروازه ورودی قلعه

عکس74: کلیسا پتر و پل

عکس75: هزینه ورود به قسمتهای مختلف مجموعه

عکس76: مجسمه پتر کبیر

عکس77: کلیسا پتر و پل

عکس78: موزه نظامی و مجسمه خرگوشها بعنوان نماد جزیره

در مسیر به سمت نوسکی برای آخرین بار از روی پل بزرگ قلعه و رودخانه نوا گذشتم و برای نهار به شعبه ای از پیتزا هات Pizza Hut  در خیابان نوسکی رفته و بابت 4 اسلایس پیتزا و نوشابه 186 روبل پرداخت کردم هم خوشمزه بود و هم نیم ساعتی که اونجا بودم خستگیم در رفت. خیلی دوست داشتم مسیر ابتدا تا انتهای خیابان نوسکی رو پیاده طی کنم و مدام از اینطرف خیابان به سمت دیگر میرفتم و بر می گشتم در کنار بعضی از مسیر های فرعی موتورسیکلت های بزرگی به چشم می خورد که واقعا صدای غرش موتورشان آدم رو می ترسوند و با مبلغ 1000 روبل توریستها رو به گشت شهری می بردند در جای دیگر هنر مندی نقاش پرتره دختر نوجوانی رو به تصویر می کشید فروشگاههای زیادی هم بود که صنایع دستی و نمادهایی از روسیه رو میشد بعنوان سوغات از اونها تهیه کرد مانند ماتروشکا که بسته به سایز و کیفیت از 200 روبل شروع میشد به بالا و البته این قیمتها برای ماتروشکاهایی بود که چینی ها طبق معمول کپی کرده و به بازار روسیه فرستاده بودند والا برای  ماتروشکاهای روسی حداقل باید 800 روبل به بالا خریداری میشد. در مسیر از برندهای پوشاک ZARA, H&M, BENETON هم دیدن کردم که واقعا قیمت لباس در روسیه گران بود و تنها از بنتون با توجه به تخفیف 50% که روی بعضی از لباسها داشت کمی خرید کردم. در ادامه به مجسمه زیبا و بزرگ کاترین دوم ملقب به کاترین کبیر رسیدم که بمدت 34 سال امپراتور روسیه بود در این مجسمه کاترین لباس رسمی پوشیده و در دست راستش عصای سلطنتی و در دست چپش حلقه زیتون دارد.

بعد از گذر از رودخانه زیبا فونتانکا FONTANKA River و پل آنچیکوف ANICHKOF Bridge و چندین ایستگاه مترو که در امتداد مسیر قرار داره به میدان وستانیا Ploschad Vosstaniya رسیدم که کنار مرکز خرید گالریا GALERIA Shopping Mall و همچنین ایستگاه قطار سن پترزبورگ بنام Moskovskiy vokzal قرار داشت.

عکس79: کشتی روسی در رودخانه نوا در مسیر خیابان نوسکی

عکس86: فروشگاههای صنایع دستی و عروسک ماتروشکا در نوسکی

عکس 87: فروشگاه زارا در خیابان نوسکی

عکس88:  مرکز خرید گالریا

برای رفتن به مسکو از قطارهای رایگانی که روسیه در مسیر شهرهای میزبان مسابقات برقرار کرده بود استفاده کردم، این قطارها برای جابجایی تماشاگران فوتبال بخوبی تجهیز و بروز شده بودند. قطار ساعت 21:55 آماده حرکت بود و متصدی ایستگاه از بلندگو مدام تکرار می کرد مسافرین مراقب باشند قبل از حرکت قطار و ترک ایستگاه چیزی جا نگذارند ولی من احساس می کردم تکه ای از قلبمو در این شهر جا گذاشتم و حسابی غمگین و بی حوصله بودم درسته که هرجایی روی کره زمین زیبایی های خودشو داره ولی این شهر یه جورایی برای من خاطره انگیز شد بخصوص خورشیدی داشت که غروب نمی کرد و تیم ملی کشورم که باعث غرورآفرینی شد.

درکوپه تمیز 4 نفره، من بودم با یک جوون ایرانی که از آمریکا اومده بود و یک زوج مراکشی که هنوز بابت گلی که در دقایق آخر از ایران خورده بودند ناراحت بودند و اظهار تاسف می کردند. خیلی زود صندلی ها رو به حالت تخت درآورده و همه دراز کشیدیم از پنجره قطار که به بیرون نگاه می کردم جز درختان سرسبز چیزی نمی دیدم و کل مسیر تا مسکو به همین شکل بود.

ساعت 6 صبح ترن وارد ایستگاه قطار مسکو بنام لنینگرادسکی شد در نزدیکی اینجا و در فاصله 10 دقیقه ای هم ایستگاه قطار کازانسکی به مقصد شهر کازان که میزبان دیدار ایران با اسپانیا بود قرار داشت و عده زیادی از مسافرین به سمت اونجا می رفتند بین این دو ایستگاه راه آهن هم ایستگاه مترو کومسومولسکایا Komsomolskaya بود که در زون قهوه ای رنگ در نقشه مترو مسکو قرار گرفته و از این ایستگاه برای رسیدن به ایستگاه سالاریوو SALARYEVO  در انتهای خط قرمز رنگ فقط نیاز به یک بلیط 55 روبلی مترو و تعویض خط بود ، در مسیر از کنار ورزشگاه معروف لوژنیکی مسکو که میزبان بازی افتتاحیه و فینال بازیها هم بود رد شدم و پس از 16 ایستگاه و 40 دقیقه زمان به مقصد رسیدم. در خط قرمز مترو مسکو قطاری وجود داره که در اون گالری نقاشی برپا شده سه قطار خاص دیگه هم در این خط وجود داره برای مطالعه ، شعر و ادبیات و همچنین یک قطار کلاسیک و نوستالژیک که یادآور اولین مترو مسکوست. بعد از خروج از ایستگاه مترو محوطه ایستگاه اتوبوس ها بود و از اونجا هم با خط اتوبوس 911 و 55 روبل هزینه به فرودگاه ونوکووا راه داشت. و در نهایت به سالن ترمینال پروازهای بین المللی فرودگاه که در طبقه دوم قرار داشت رسیدم و با پرواز ساعت 10:40 هواپیمایی آذربایجان خاک سرسبز روسیه و امپراطوری تزارها رو ترک کردم.

عکس89: قطار مسافری مسیر سن پترز بورگ به مسکو

4010 روبل

15000 تومان

چند نکته موثر در سفر به روسیه

- در صورت مواجه و بروز مشکل با پلیس مرزبانی یا گم شدن گذرنامه یا سایر مسائل با کنسولگری ایران در مسکو با شماره تلفن 89154774630+ تماس گرفته و کمک بخواهید.

- همراه داشتن پاسپورت و میگریشن کارد هنگام تردد در سطح شهر الزامیست و در صورت مطالبه پلیس باید ارایه شود.

- از ساختمانهای دولتی روسیه عکس نگیرید که با برخورد پلیس مواجه خواهید شد.

- اگر شیء قدیمی از فروشگاهی خریداری کردید از فروشنده گواهینامه قدمت کالا بگیرید تا در مرزهای خروجی به مامورین گمرک نشان دهید چون خروج اشیاء عتیقه و قدیمی از روسیه ممنوع می باشد.

- در تابستانها هوای روسیه غیر قابل پیش بینیه و ممکنه ناگهان هوا ابری و بارانی بشه و دما تا 15 درجه پایین بیاد. پس همراه داشتن چتر و لباس مناسب توصیه میشود.

- اگر ممکنه هنگام ورود در حد 2000 روبل پول نقد همراه داشته باشید برای تاکسی و سیم کارت وگرنه به اندازه 50 دلار یا یورو در فرودگاه چنج کنید و مابقی رو در سطح شهر تبدیل کنید.

- روسها به سرویس بهداشتی توالت می گویند و اکثر سرویس های بهداشتی پولی هستند و بین 20 تا 30 روبل هزینه استفاده از اونهاست این موضوع رو من در جاهایی عمومی مانند ایستگاه راه آهن سن پترزبورگ یا قصر پتر و پاول بچشم خودم دیدم.

- در روسیه صرافیها برای تبدیل ارز و  اسکناسهایی که مهر خورده یا تا خورده یا قبل از سال 2009 باشند کمی مشکل دارند.

• حتما قبل از تبدیل پول از کمیسیون صرافی اطلاع کسب کنید و به سراغ آنهایی بروید که روی شیشه عبارت بدون کمیسیون درج شده باشد. در اسبیر بانک SBER BANK با داشتن میگریشن کارد و پاسپورت و برگه رجیستری و اظهارنامه ایکه نشان دهید منشا پول از کجاست می توانید حساب باز کنید و کارت اعتباری برای خرید غیر نقدی دریافت کنید.
  • عکس 96: انواع کارتهای اعتباری اسبر بانک
  • IMG_20181112_223754_705 (1).jpg

-در داخل شهر از اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنید تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

- در صورتیکه از تاکسی گردشی استفاده می کنید حتما مبلغ رو قبل از سوار شدن با راننده چک کنین و حتی روی گوشی یا کاغذ بنویسین تا دقیقا متوجه بشن چون اکثرا انگلیسی بلد نیستن و ممکنه مشکل بوجود بیاد.

برای سوار شدن به اتوبوس حتما از در جلو سوار بشین و مبلغ رو همون اول حساب کنید چون ممکنه پلیس بین راه به صورت رندوم چک کنه و جریمه بشین.

- باجه بلیط فروشی در ایستگاههای مترو KACCA  نام دارد و بعد از خرید کارت مترو میتوان کارت را روی دستگاه اسکن کرد و شماره سبز رنگ تعداد بلیط باقیمانده رو نشان می دهد.

- آدرس سایت خرید اینترنتی بلیط قطار Pass.rzd.ru می باشد که انواع بلیط قطارهای سریع السیر و یا معمولی و شب رو از این سایت میتوان با کارت های اعتباری بین المللی خریداری کرد فقط باید توجه داشت هنگام کنسلی تا 90 درصد پول بلیط قابل برگشته منتها به حساب کارتی که با آن خرید انجام شده پول برگشت می خورد.

- و نکته آخر اینکه سایتهایی برای خرید بلیط تئاتر و کنسرت و رقص باله وجود داره به آدرس های:

Bolshoi.ru - ponominalu.ru - nationalrussianshow.ru - parter.ru و همچنین اپلیکیشن هایی به همین نام برای گوشی های اندروید و IOS که برای خرید بلیط با قیمت مناسب و دیدن اجرای رقص باله دریاچه قو یا خانم کارمن در سالنهای روسیه تجربه ای زیبا و تکرار نشدنی محسوب می شود. قیمت بلیط هم بسته به جایگاه و ردیف صندلی از حدود 2000 روبل شروع می شود.

در پایان با بررسی و جمع بندی مخارج سفر به این نتیجه رسیدم که هزینه های انجام شده واقعا کمتر از حد تصور من بود و سدی بنام هزینه سفر با برنامه ریزی تبدیل به یک مانع کوچک خواهد شد و به راحتی قابل عبور است و سفر به روسیه با هدف بودن در فضای جام جهانی و دیدن زیباییهای سن پترزبورگ کاری بود که اگر انجام نمی دادم حتما الان که دارم سفرنامه می نویسم حسرت و افسوس زیادی بابتش می خوردم و به قول همسفری که در قطار داشتم کاری رو انجام دادم و لذتی رو بردم که می توانم سالها در مورد تک تک لحظاتش با بچه هام و در آینده با نوه هام در موردش صحبت کنم، بیاد روزهای قبل از سفر می افتم که نگرانی  و استرس زیادی بابت ارز مسافرتی، هتل، فرصت کم برای جابجایی بین دو فرودگاه مسکو و ... ده ها موضوع دیگر وجود داشت ولی هنگام سفر و پس از آن همه چیز شیرین بود و خاطره ای فراموش نشدنی برایم رقم زد، پس امیدوارم شما خواننده عزیز در درجه اول دل به دریا بزنید و از هزینه های سفر نترسید و بعد اینکه با خواندن این سفرنامه پاسخ برخی از سوالهای احتمالی خود را بیابید و منو از نظرات و نقدهای راهگشای خود بی بهره نگذارید.