تفلیس شهری خاطره انگیز

اینجا، اروپای آسیا محسوب می‌شود! +تصاویر

08-Tbilisi-Blog cover (01-02-18).jpg

ماجرای سفر به تفلیس زیبا یا همان تیبیلیسی ، از جایی شروع شد که خواهرم با توجه به دریافت وقت سفارت یکی از کشورهای اروپایی می بایست در یک تاریخ معین در سفارت آن کشور در گرجستان به همراه فرزندان خود،حضور به عمل می آورد . به دلیل عدم حضور همسر ایشان در ایران طی تماسی تلفنی و مطالبه خواهر از بنده به جهت همراهی خود و فرزندانش در این سفر به دلیل عدم آشنایی با سفر خارجی ، بنده با این توفیق اجباری موافقت کردم و عازم سفری پر هیجان شدم .سفر خودم رو با یک ضرب المثل گرجستانی آغاز می کنم . گرجستانی ها بر این باورند، آن روزی که خدا در ابتدای خلقت در حال تقسیم نعمات خود بین مناطق مختلف دنیا بوده است، به یک مملکت نفت داد، به دیگری آب ،به یکی گاز و .... خداوند به گرجستان خاک خوب داد. این ضرب المثل کاملا درستیه چرا که خاک گرجستان بسیار خوب و حاصل خیز هست . سفر بنده در روز یکشنبه چهار آذرماه 1397 آغاز و در روز جمعه نهم آذرماه و پس از حدود شش روز به پایان یافت . قبل از شروع سفرنامه لازم به ذکر است واحد پول کشور گرجستان لاری می باشد و در زمان سفر ما هر یک لاری معادل حدود 4600 تومان برآورد می شد و به عبارت دیگر هر یک یورو معادل سه لاری بود . ساعت محلی به وقت تیبیلیسی نیم ساعت از ساعت به وقت تهران جلوتر می باشد. هتلی که از قبل و از طریق سایت بوکینک رزرو کرده بودیم، هتل Alliance سه ستاره بود. این هتل در انتهای خیابان دولیتزه و بر فراز تپه های این منطقه و با نمایی زیبا به سمت شهر تفلیس قرار داشت .

نمایی از هتل Alliance بر فراز تفلیس

هتلی سه ستاره و با کیفیت خوب و صبحانه هایی خوشمزه که در اونجا خبری از سلف سرویس نبود و معمولا شیر برنج و صبحانه های محلی طبخ شده رو سرو می کردیم . قهوه اسپرسو و آمریکانو هم در منوی صبحانه بود که البته به صورت مجانی سرو نمی شدند .

روز یکشنبه ساعت 8 شب از فرودگاه امام خمینی تهران با پرواز قشم ایر عازم تفلیس شدیم و پس از مدت زمان یک ساعت و نیم وارد فرودگاه شهر تفلیس شدیم. پس از ورود به این شهر با دمای 7 درجه سانتیگراد روبرو شدیم که هوایی خنک رو به سرد بود و پس از انجام بازرسی گذرنامه ها، سریعا به باجه فروش سیم کارت مراجعه کردم و یک عدد سیم کارت شرکت Bee Line رو به صروت رایگان دریافت کرده و چهار گیگ اینترنت  رو به مبلغ 10 لاری از همان باجه خریداری و بر روی گوشی شارژ گردید. دستگاهی با نام پی باکس و شبیه عابربانک های کوچک در فرودگاه وسایر نقاط شهر به جهت شارژ دیتا و مکالمه خطر خریداری شده وجود دارد. با مراجعه به پی باکس فرودگاه همان لحظه با پرداخت ده لاری به دستگاه ، سیم کارت را جهت مکالمه تلفنی شارژ نمودم. اپراتورهای معروف سیم کارت در گرجستان شامل اپراتور بی لاین (Bee Line)، مگتی (MagtiCom) وژئوسل (Geo Cell) هستند که تعرفه های تقریبا یکسانی دارند . جهت شارژ دیتا و مکالمه هر نوع سیم کارت بایستی همانور که گفته شد از طریق دستگاه پی باکس و پس از تغییر زبان دستگاه به انگلیسی، اقدام کرد . به گونه ای که پس انتخاب گزینه اپراتورهای موبایل و شرکت سیم کارت خریداری شده ، یکی از پیشنهادات رو انتخاب کرده و پس از وارد کردن شماره سیم کارت و تایید آن ، مبلغ مورد نظر رو از طریق کارتهای اعتباری و یا به صورت نقد به قسمت ورود اسکناس تعبیه شده در پایین دستگاه پرداخت و اس ام اس شارژ دیتا یا مکالمه رو دریافت نمود .

دستگاه Pay Box (عکس انتخاب شده از اینترنت )

پس از خریداری سیم کارت و شارژ دیتا و مکالمه اون توسط دستگاه پی باکس در فرودگاه، سریعا دو نرم افزار Yandex  و Taxify رو نصب کردم. این دو نرم افزار دقیقا مشابه اسنپ و تاچ سی  در کشور ایران عمل می کنند و کاملا شبیه به هم کار می کنند. با مکان یاب داخل هر یک ایز این نرم افزارها ابتدا مکان فعلی تون رو انتخاب و بعد مکان مورد نظر رو تایید می کنید و در نهایت مبلغ رو به لاری به شما اعلام کرده و پس از درخواست شما ، با مشخص نمودن راننده ، شماره پلاک و مدل ماشین که عمدتا تویوتا پریوس هستند ، شما را در انتظار رسیدن سرویس قرار خواهد داد . قیمت تاکسی فای معمولا ارزانتر از یاندکس می باشد . در ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری تیبیلیسی باید گفت مترو ، اتوبوس ، مینی بوس و تاکسی  به صورت انبوه در داخل شهر جهت حمل و نقل توریست خدمت وجود دارد. اگر می خواهید از خطوط اتوبوس استفاده نمایید، از طریق برنامه Google Map مسیر خودتان رو پیدا کرده و با زدن کلید مسیر یابی به قسمت نحوه رسیدن به مقصد با اتوبوس را انتخاب نمایید و به شما پیشنهاد می شود به چه صورت و با کدام خط ها به مکان مورد نظر جا به جا شوید.

پس از انتخاب مسیر و درخواست ماشین ، توسط راننده به هتل Alliance وارد شدیم و با ارائه پاسپورت ها و ووچر هتل، کلید اتاق 203 را گرفته و به طبقه دوم رفتیم و وارد اتاق شدیم . اطاق سه تخته ای رو به کوچه کنار هتل و دارای امکانات یخچال  و اینترنت WIFI رایگان که سرعت فوق العاده اون در داخل اتاق برای ما بسیار لحظات خوبی را به ارمغان آورد. همان شب اول و در ساعت 12 شب تصمیم گرفتم به اولین منطقه جذاب شهر که قبلا در مورد آن شنیده بودم بروم . هوا سرد شده بود دمای هوا حدود 1 درجه بالای صفر و کل مسیر را تا ابتدای خیابان دولیتزه پیاده آمدم . ورود خیابان دولیتزه ، خیابان اصلی ای با نام خیابان پیکینی بود که یک مرکز تجاری بزرگ با نام هالیدی در آنجا قرار داشت. متاسفانه اکثر تاکسی های شهری آشنایی به زبان انگلیسی ندارند و برای رفتن به هتل به آنها می گفتیم به میدان هالیدی برن و بعد دولیتزه و مابقی آدرس را با اشاره به آنها نشان می دادیم. البته ما عمدتا از تاکسی فای استفاده کردیم و واقعا راضی بودیم . خیابان Shardeni که پر بود از رستوران و کافه، اولین مقصد گردشگری بنده در تفلیس بود. کافه های مختلف به ارائه انواع غذا و قلیان و غیره می پرداختند .نکته قابل توجه در سفر به این کشور این است که پس از ورود به هر کافه و رستورانی ابتدا منوی آنها را که دارای قیمت باشد مورد بررسی قرار دهید و اگر قیمتی در منو وجود نداشت، قیمت ها رو بپرسید.

مشاهده شده بعضا قیمت ها در برخی رستوران ها بسیار بالاست و در نهایت منجر به ایجاد مشکلاتی بعد از سرو غذا شده است. روز دوشنبه صبح به همراه خواهرم و بچه ها با تاکسی فای به Tbilisi Mallرفتیم. تیبیلیسی مال یکی از بزرگترین پاساژهای خرید شهر تفلیس می باشد . انواع برندها و شاپینگ های متنوع و مختلف از جمله بزرگترین شعبه carrefour فرانسوی نیز در طبقه همکف این پاساژ بسیار بزرگ وجود دارند . قطعا یکی از مکانهایی که به جهت تنوع محصولات و قیمت مناسب در تمام دنیا معروف هستند ، همین فروشگاه های کارفور می باشند که بنده نیز خرید زیادی از شعبه تیبیلیسی مال این فروگاه داشتم. پیشنهاد می کنم حتما خریدهای زیادی از این مرکز داشته باشید. طبقه بالای پاساژ مثل اکثر پاساژهای بزرگ دیگر، فود کورت تیبیلیسی مال بود و  رستوران و کافه های بزرگی از جمله دانکین دوناتز در آنجا گرد هم آمده بودند. نهار را در همان جا خورده و به هتل برگشتیم .

محل فروش محصولات دریایی در کارفور

پس از بازگشت به هتل و استراحتی مختصر، با توجه به اینکه بنده در کار قهوه هستم، تصمیم گرفتم به تنها کافه روستری (کافه ای که در آنجا قهوه روست یا اصطلاحا بو داده می شود) تفلیس بروم . به لطف گوگل مپ به راحتی به همه جا امکان دسترسی وجود داشت و خب مجددا با تاکسی فای به کافه رسیدم و پس از مشاهده دستگاه روست این کافه، نوشیدنی های مورد علاقه خودم که قهوه های تخصصی بودند را تهیه و میل نمودم. ابزار کافه بسیار عالی و کامل بود .

کافی شاب اسپشیالتی کافی لب

دستگاه روستر جیزن(گیزن) معروف در کافی شاپ

در حال نوشیدن قهوه تخصصی اتیوپی نچرال از کافی لب

یک بعد از ظهر بسیار دلچسب را در این کافه سپری کردم و بعد از بازگشت به هتل به استراحت پرداختم .در زمان رزرو هتل ، شام هم رزرو داشتیم و هر شب با یک غذای متنوع از ما پذیرایی می شد . انواع سوپ ها و غذاهای محلی را در این چند شب تجربه داشتیم .

یکی از وعده های شام هتل Alliance – پوره سیب زمینی + مرغ سرخ شده + سوپ + سالاد اسفناج

صبح روز سه شنبه و پس از راهی کردن خواهرم و بچه ها به سفارت، پیاده تا ابتدای خیابان دولیتزه رفتم . فاصله هتل Alliance تا ابتدای دولیتزه حدود پانزده دقیقه پیاده روی بود. از آنجا با گرفتن تاکسی فای عازم توریستی ترین مکان تفلیس شدم. میدان تفلیس که شب اول و اما در تاریکی آخر شب برای دیدن خیابان شاردانی به آنجا رفته بودم ، اینبار در صبح و هوایی آفتابی با 17 درجه سانتیگراد، تجربه شیرین تری را برایم به ارمغان آورد. از همین میدان، تله کابینی جهت نقل و انتقال به نارینکالا که بر فراز تپه های تیبیلیسی قرار دارد ، رفتم.

ایستگاه تله کابین نارینکالا

پس از پرداخت 5 لاری جهت رفت و برگشت با تله کابین ، سوار بر آن شدم و نمای دیدنی زیر پایمان از شهر زیبای تفلیس واقعا هیجان انگیز بود .

نمایی از تله کابین های در حال حرکت به سمت نارینکالا

پس ازخروج از تله کابین در انتهای مسیر، وارد منطقه نارینکالا شدیم . سمت راست و پس از اندکی پیاده روی ، به تندیس بسیار زیبای مادر رسیدم. یادبود کارتلیس ددا مادر گرجستان از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس، بر فراز تپه های سولولاکی نمادی از قدرت و مهمان نوازی گرجستان به حساب می آید. تندیس مادر گرجستان بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1958 توسط مجسمه ساز معروف Elguja Amashukeli طراحی و به مناسبت جشن هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس رونمایی شد. این مجسمه ۲۰ متری از آلومینیوم و به شمایل بانویی گرجی با لباس محلی ساخته شده که در دست راست وی شمشیری به معنای سلحشوری و تهدید دشمنان و در دست چپ، پیاله ای به نشانه مهمان نوازی و استقبال از دوستان قرار دارد.

مجسمه مادر تیبیلیسی (عکس از اینترنت )

در راه برگشت به تله کابین ، سمت راست و در واقع پشت مجسمه مادر ، باغ ملی بوتانیکال گرجستان با وسعت بسیار زیادی وجود داشت (National Botanical Garden Of Georgia  ) باغ ملی بوتانیکال تفلیس از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس است که قبلا به باغ گیاه شناسی تفلیس معروف بود، یک نهاد حفاظت پژوهشی، فرهنگی-آموزشی و طبیعی در گرجستان است. این باغ در حومه قلعه ناریکنالا در تفلیس است که 161 هکتار مساحت دارد.

در سمت چپ تله کابین قلعه نارینکالا که در داخل آن کلیسای سنت نیکلاس زیبا قابل دسترسی بود . نام قدیمی این مکان شوریس تسیخه به معنای “قلعه حسد”  بوده است، بعد از حمله مغول ها در بین قرن 11 و 12 به گرجستان این مکان “نارین کالا” ( برگرفته از زبان ترکی “نارین” به معنای کوچک و “کالا” به معنی قلعه) که به معنای قلعه کوچک است، نام گذاری شد.نارین قلعه تفلیس گرجستان یا قلعه نارینکالا تفلیس گرجستان یا شوریس تسیخه از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس است که حدودا در قرن چهارم میلادی، یعنی در حدود 1700 سال پیش روی کوه متاتسمیندا بنا شده است.

کلیسای سنت نیکلاس در داخل قلعه نارینکالا

تندیس های داخل محوطه قلعه نارینکالا

روشن کردن شمع به یاد مادر و همسرم

پس از بازگشت به ایستگاه تله کابین و پیاده شدن از آن وارد پارک ریکه شدم . پارکی بسیار تمیز و زیبا که در قسمت سمت راست آن مرکز تئاتر تفلیس که به شکلی بسیار زیبا طراحی و ساخته شده بود، قابل مشاهده بود .بر فراز آن نیز کاخ ریاست جمهوری گرجستان دیده می شد . در همان روز سه شنبه خانوم سالومه در مرحله دوم رای گیری ، رئیس جمهور کشور گرجستان شد و در خیابان کازبیگی شاهد خوشحالی هواداران ایشان بعد از پایان رای گیری بودم .

مرکز تئاتر تفلیس و کاخ ریاست جمهوری گرجستان

در اواسط این پارک زیبا، و در سمت چپ آن ، پل شیشه ای معروف به پل صلح دیده می شد . پل صلح تفلیس از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس، یک پل کمانی شکل شیشه ای است که بر روی رودخانه کورا(متکواری) فقط برای عابران ساخته شده است و از این جنبه پیاده روی در این مکان بسیار فرح بخش است. این سازه مدرن توسط معمار ایتالیایی Michele De Lucchi طراحی شده و در تاریخ 6 مه 2010 به طور رسمی افتتاح شد.پل صلح تفلیس یک طراحی خیره کننده است و همچنین این پل محل اتصالی بین شهر قدیمی و تفلیس مدرن است.

ورودی پل شیشه ای صلح از پارک ریکه

پل شیشه ای صلح

پل شیشه ای صلح از نمایی دیگر

در همان میدان شاردانی که پر از مکانهای دیدنی بود،کلیسای متخی که از جاذبه های گردشگری شهر تفلیس گرجستان به شمار می رود دیده می شود. این کلیسا در ساحل سمت چپ رودخانه متکواری، بر لبه صخره ای، کنار پل متخی قرار گرفته است و توسط پادشاه گرجستان سنت دیمیتری تاودادبلی دوم بین سال های 1278-1284 ساخته شده است . نام متخی، که به قرن 12 میلادی می رسد، به معنی «منطقه اطراف کاخ» است. در کنار این کلیسا مجسمه دیوید کینگ بر روی اسب  به علامت پیروزی وجود دارد .

کلیسای متخی در کنار رودخانه متکواری

مجسمه دیوید کینگ

روز چهارشنبه صبح به دلیل عدم حضور خواهرم و بچه ها ، مجددا به خیابان شاردنی رفتم و بازدیدهای خود در روز گذشته از نارینکالا تا مجسمه مادر و پل صلح و .... را مجددا با هم مشاهده نمودیم و از آنجا با گرفتن تاکسی فای، عازم پارک متاتسمیندا یا همان شهربازی تفلیس شدیم . این پارک دلپذیر در بالای کوهی به همین نام قرار گرفته و در بلندترین نقطه شهر و ارتفاع 700 متری تفلیس، دلبری می کند. برای آن که به این پارک دیدنی برسید، لازم نیست راه دوری بروید، چرا که درست در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی بسیار آسانی دارد. نکته جذاب تر این است که برای رسیدن به متاتسمیندا می توانید سوار قطار کابلی شوید و در حین بالا رفتن از کوه، مناظر شهری را هم دید بزنید.

قطار کابلی برای رفتن به متاتسمیندا

پارک متاتسمیندا تفلیس دارای سرسره آبی، تونل وحشت، ترن هوایی و چرخ و فلک بسیار بزرگی است که در شب از تمام شهر در بالای تپه می درخشد. همچنین در پارک متاتسمیندا وسایل تفریحی زیبایی برای کودکان وجود دارد. این پارک دارای رستوران ها و کافه های شیک و مفرحی با منظره شهر تفلیس است. قدمت بوستان وسیع و 100 هکتاری متاتسمیندا، به بیش از 100 سال می رسد و به راحتی مشهورترین پارک موضوعی تفلیس محسوب می شود.

ورودی پارک متاتسمیندا

نقشه پارک متاتسمیندا و بازی های داخل آن

چرخ و فلک بزرگ شهربازی متاتسمیندا

یک دکل تلویزیونی مرتفع در همین شهربازی وجود دارد که از تمام شهر دیده می شود .

دکل تلویزیونی در شهربازی بر فراز تفلیس

قبل از رفتن به شهربازی به مک دونالد شعبه خیابان پکینی در نزدیکی دولیتزه رفتیم . و خب مک دونالد همیشه دوست داشتنی را در این کشور تجربه کردیم.

مک دونالد در خیابان بیکینی

پنج شنبه صبح و بعد از صبحانه عازم کلیسای سامبا شدیم. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارتودوکس بر اساس گنجایش و سومین کلیسای ارتودوکس بر اساس ارتفاع در دنیا می باشد .اجازه عکاسی و فیلمبرداری در این کلیسای جامع وجود نداشت و خب بنده با سرعت عمل بالایی چند عکس به یادگار گرفتم.

کلیسای بزرگ سامبا

نمای سالن اصلی کلیسای بزرگ سامبا

نمایی از داخل کلیسای بزرگ سامبا

در اطراف کلیسای سامبا غازه های کوچکی بود که بیشتر به فروش موارد دست ساز و خانگی پرداخته بودند. بازرهای و کبابی های بسیار گرم که عبور از کنار انها خالی از لطف نیست . بعد از کلیسای سامبا با گرفتن تاکسی فای ، عازم یک پاساژ بسیار بزرگ با نام East Point  شدیم . این پاساژ خارج از شهر و بسیار بسیار بزرگ بود .دارای سوه های عظیم که پر بود از نمایندگی های برندهای مختلف لوازم خانه و آشپزخانه و نمایندگی دیگر کارفور اما با فروشگاهی کوچکتر و انواع برند . فروشگاه بسیار عظیم و طویلی با نامه Domino در آنجا وجود داشت که تماما محل لوازم و ابزارآلات باغداری و ساختمانی بودند واقعا عالی بود و لذت بردم از بازدید چنین فروشگاههایی. به هتل برگشتیم و بعد از استراحتی کوتاه به میدان آزادی رفتیم و تندیس آزادی را در آنجا مشاهده کردیم .

تندیس آزادی در میدان آزادی

در همانجا یکی دیگر از پاساژهای بسیار بزرگ شهر تفلیس وجود داشت . Galleria Mall یک پاساژ بسیار بزرگ و بسیار شیک بود که پر بود از نمایندگی های بزرگ پوشاک و غیره .

ورودی Galleria Mall

فضای بین طبقات  Galleria Mall

در بالاترین طبقه این پاساژ بزرگ و با توجه به اینکه بنده در صنعت قهوه فعالیت دارم ، چشمم به کافی شاپ Illy ایتالیا خورد و بسیار خوشحال به این کافه مراجعه و نوع دیزاین زیبای آن لذت بردم و خودم را به قهوه ای دلچسب میهمان کردم.

ورودی کافی شاپ Illy

دیزاین لوستر کافی شاپ Illy

دیزاینی دیگر در کافی شاپ Illy

پس از بازگشت به هتل و استراحت فردای آن روز یعنی جمعه ساعت 11 با پرواز هواپیمایی تابان به تهران بازگشتم . فرودگاه بسیار زیبا و با اطلاع رسانی دقیق و دارای فری شاپ بسیار مجلل در گیت های خروجی بود.

کافی شاپی کوچک در داخل فرودگاه تفلیس

سفری بسیار جذاب و پر هیجان بود و به اندازه کافی در این مدت از مکانهای دیدنی و پاساژهای خوب این شهر بازدید به عمل اوردیم . یکی از نکات قابل ذکر در شهر تفلیس ، امنیت بالای شهر هس، بنابراین با خیال راحت به خرید و سیاحت خود در شهر تفلیس بپردازید. سفرنامه تفلیس را با تعدادی تصاویر و درج توضیحات در زیر آنها، به پایان می برم .

ساختمان های مرتفع و قدیمی که  در نقطه ای از شهر به وفور دیده می شد

پیتزا لوکالینو

قهوه ترک شنی

ماهیگیری فردی گرجستانی در رودخانه متکواری و در کنار پل صلح

نانوایی تنوری در خیابان دولیتزه (قیت هر نان 80 تتری)