این منطقه از ایران به خانه‌های زیبا و بی‌نظیرش معروف است! +‌تصاویر

در سفرنامه قبل با عنوان "سفر به روستای گلگون ایران، ابیانه" با من و همسرم در سفر به این روستای زیبا همراه شدید، در ادامه به کاشان سفر کردیم تا زیبایی های این شهر رو به قاب تصویر بکشیم.

روز سوم سفر - بیست و پنجم آبان 97 -  درود ای مهد تمدن ایرانی، کاشان

کاشان با قدمتی نزدیک به 7500 سال از کهن ترین شهرهای ایران می باشد که همواره بدلیل وجود خانه های تاریخی و معماری باشکوه آنها، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

حدود ساعت 12 ظهر بود که ابیانه زیبا را به مقصد کاشان ترک کردیم. از شیراز به واسطه یکی از دوستان یک سوئیت رو در شهر کاشان رزرو کرده بودیم و تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه باغ فین در نزدیکی اتوبان تهران - قم قرار گرفته ابتدا به دیدن این جاذبه فاخر کاشان بریم. مسیر ابیانه به باغ فین نزدیک به 83 کیلومتر بود و حدود ساعت 1 ظهر به باغ فین رسیدیم. ماشین رو در پارکینگ مجموعه پارک کردیم و زیر باران نم نم، قدم زنان به سمت ورودی رفتیم.

مسیر ابیانه به کاشان در گوگل مپ

باغ فین، نمونه زیبای باغ ایرانی

باغ فین که قدمتش به دوره صفویه بر می گردد به عنوان مشهورترین جاذبه کاشان شناخته می شود که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت گردیده است. باغ شامل کوشک قاجاری، حوض جوش، اتاق شاه نشین، حمام، عمارت هشتی، خلوت نظام الدوله و ... می باشد.

در بدو ورود به باغ با جوی آب و درختان بلند قامت سرو روبرو می شوید که در مرکز باغ نیز عمارت کوشک صفوی خود نمایی میکند. آب در این باغ یکی از برجسته ترین نقش ها را دارد و آثار آن در گوشه به گوشه باغ به چشم می آید. این باغ دارای تعداد زیادی جوی آب، استخر، حوض خانه و فواره می باشد که آرامش خاصی به محیط می بخشد.

نخستین تصویر از باغ فین

نماد زیبای باغ فین

باغ زیبای فین

شاه نشین باغ فین

معماری و نقاشی زیبای سقف عمارت باغ فین

آبی که در باغ فین جاریست از یک چشمه به نام "چشمه سلیمانیه" تامین می شود و بوسیله لوله های سفالی در عمق یک متری به سمت فواره ها میرود که تمام طراحی آن را یک ریاضی دان قرن دهم به نام غیاث‌الدین جمشید کاشانی انجام داده است.

حوض جوش باغ فین

جوی آب فیروزه ای رنگ

اما تک تک ما در دوران تحصیل نام امیرکبیر را همراه باغ فین شنیده ایم. میرزا تقی خان محمد فراهانی که به امیرکبیر مشهور بود و صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود که در حمام این باغ به دستور خود ناصرالدین شاه به قتل رسید.

صحنه بازسازی شده قتل امیرکبیر در حمام فین

پس از حدود یک ساعت که دیگر گرسنگی صبرمان را بریده بود از این باغ زیبا خارج شدیم و به سمت پارکینگ رفتیم.

کالسکه سواری در خارج از باغ

چند قدم مانده به پارکینگ درختانی با برگهای یکدست زردرنگ و زیبا در یک بوستان توجه ما را به خود جلب کرد، این بوستان فیروزی نام داشت. گرچه باران حالا کمی شدت گرفته بود اما آنقدر رنگ زرد برگهای این درختان زیبا بود که نتوانستیم به سادگی از کنارشان عبور کنیم و دقایقی برا عکاسی وارد این بوستان شدیم.

برگهای زرد درختان بوستان فیروزی

و اینگونه بود که گرسنه‌ی گرسنه به سمت رستوران سنتی عباسی واقع در کنار خانه تاریخی عباسی در محله قدیمی کاشان رفتیم.

رستوران سنتی عباسی

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

فضای رستوران بسیار زیبا طراحی شده بود و محیط دل چسبی داشت. برای پیش غذا سوپ و ماست سنتی را انتخاب کردیم که نان خشک سنتی با طعمی بسیار خوب هم در کنارش قرار داشت. برای غذای اصلی دیزی مخصوص و چلو کباب بره گوسفندی به همراه دوغ محلی و دلستر برای نوشیدنی انتخاب کردیم که از هردو غذا لذت بردیم.

ماست سنتی بهمراه نان خشک

چلو کباب بره گوسفندی

دیزی مخصوص

بعد از صرف غذا برای بازدید به طبقه دوم رستوران رفتیم که فروشگاه صنایع دستی و عرقیات قرار داشت.

نمای رستوران از طبقه دوم

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

ساعت حدود 3:15 عصر بود که فرصت رو غنیمت شمرده و به دیدن خانه تاریخی عباسیان درست در کنار رستوران رفتیم.

خانه تاریخی عباسیان، جلوه گاه هنر در معماری

این بنای تاریخی در سال 1202 هجری شمسی بمدت 20 سال توسط سید ابراهیم تاجر کاشانی ساخته شده. این خانه تاریخی دارای پنج حیاط گودال باغچه، تزئینات گچبری و نقاشی، تزئینات معماری اسلامی نظیر رسم بندی، یزدی بندی، مقرنس و گره سازی در اوج زیبایی و ظرافت، از بارزترین ویژگی های این بنای با ارزش تاریخی می باشد. این بنای تاریخی شامل پنج حیاط بیرونی، اندرونی و حوض‌خانه می باشد.

خانه تاریخی عباسیان

بخش بیرونی این بنا به عنوان مهمانپذیر و محل پذیرایی از مهمانان تجاری بکار میرفته که شامل اتاق آئینه، تالار سر پوشیده، ایوان و اتاق های سه دری و پنج دری می باشد.

تالار آیینه

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

این خانه تاریخی دارای تقارن در معماریست به نحوی که اگر در میان هر ضلع خطی فرضی ترسیم شود، طرفین ضلع کاملاً قرینه هستند. همچنین با توجه به شرایط اقلیمی شهر کاشان، این خانه دارای قسمتهای تابستان نشین و زمستان نشین بوده و در هر فصل از سال از بخشهای خاصی از بنا استفاده میشده است.

خانه تاریخی عباسیان

پس از حدود 45 دقیقه بازدید حدود ساعت 4 عصر بود که خسته ی خسته به سمت سوئیت اجاره ای رفتیم. یک سوییت خیلی نقلی اما تمیز و آرام.

پس از کمی استراحت و بازیابی توان تصمیم گرفتیم از روشنایی روز نهایت استفاده رو ببریم و به قصد بازدید از سایر قسمتهای تاریخی شهر، خانه را ترک کردیم.

مقصد نخست ما امام زاده اسحاق و ابوطالب و مدرسه و مسجد آقابزرگ بود.

فاصله خانه تا مرکز شهر و اماکن تاریخی بسیار مناسب بود و پس از 10 دقیقه به امام زاده اسحاق و ابوطالب رسیدیم. در قسمت قدیمی شهر کوچه ها بسیار باریک بودند به نحوی که حتی در برخی قسمتها عبور یک خودرو هم به سختی میسر بود.

آستان مقدس امامزادگان اسحاق و ابیطالب

این دو امام زاده فرزند حمزه بن موسی بن جعفر (ع) می باشند که در دوره امام هشتم بصورت گروهی از مدینه راهی ایران شده تا امام هشتم را در طوس کمک نمایند اما اکثر آنها در مناطق مرکزی ایران که بر سر راه مشهد بوده بدست حاکمان که دست نشانده عباسیان بوده اند به شهادت میرسند. همچنین در این مکان مقبره چند فرد دیگر نیز وجود دارد.

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

پس از بازدید به سمت مدرسه و مسجد آقا بزرگ رفتیم که درست در کنار این امام زاده واقع شده بود.

مدرسه و مسجد آقا بزرگ

قدمت اینجا همان طور که در سنگ نوشته ورودی آن مشخص می باشد، به زمان قاجار برمیگردد. این مسجد و مدرسه در دو طبقه قرار گرفته و همچون سایر خانه های تاریخی کاشان دارای معماری باشکوهی می باشد. تصور اینکه روزگاری در اینجا هم نماز اقامه میشده و هم تدریس صورت میگرفته بسیار جالب می باشد.

تابلو مدرسه و مسجد آقا بزرگ

ورودی مدرسه و مسجد آقا بزرگ

سنگ نوشته ورودی

مدرسه و مسجد آقا بزرگ

حیاط مدرسه و مسجد آقا بزرگ

پس از بازدید از اینجا به سمت حمام تاریخی سلطان امیر احمد در محله ای با همین نام رفتیم که در خیابان علوی قرار داشت. اینجا محل قرار گرفتن اکثر خانه های تاریخی کاشان می باشد.

کوچه ای که تعداد زیادی از جاذبه های تاریخی کاشان در آن قرار گرفته

حمام سلطان امیر احمد، متمایزترین حمام ایرانی

این حمام که قدمتش به دوران سلجوقیان بر می گردد دارای کاشی کاریهای بسیار زیبا با رنگهای سفید، زرد، آبی و مشکی می باشد و بدین جهت آن را نسبت به سایر حمام های تاریخی متمایز کرده است.

تابلو حمام سلطان امیر احمد

ورودی حمام سلطان امیر احمد

پشت بام حمام سلطان امیر احمد

چاه قرارگرفته در حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد

پس از بازدید از این حمام تاریخی زیبا به سمت خانه تاریخی طباطبایی‌ها رفتیم که در انتهای کوچه ای واقع شده بود که ابتدای اون امامزاده سلطان امیر احمد از فرزندان امام موسی كاظم (ع)  قرار داشت.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها

خانه های تاریخی باشکوه در گذشته در تملک ثروتنمندان و تاجران بوده است این خانه هم با مساحت نزدیک به 5000 متر مربع با معماری بی نظیر، گچبری و آینه کاری های ظریف جزو آثار ملی ایران می باشد و زمانی که وارد اون میشید متوجه برتری اون نسبت به سایر خانه های تاریخی کاشان خواهید شد.

تابلو ورودی خانه تاریخی طباطبایی‌ها

حیاط خانه تاریخی طباطبایی‌ها

خانه تاریخی طباطبایی‌ها

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

پس از بازدید از این خانه به سمت امام زاده سلطان امیر احمد رفتیم و پس از دقایقی به سمت بازار تاریخی کاشان راهی شدیم چون سایر خانه های تاریخی این محل با توجه به نزدیکی به غروب تعطیل شده بودند.

امام زاده سلطان امیر احمد

بازار تاریخی کاشان، کهن ترین بازار شهر

زنده ترین خیابان شهر کاشان خیابانی می باشد که این بازار در آن واقع شده. خیابان بابا افضل پر از مغازه هست و شبها بسیار مورد استقبال قرار میگیرد. بازار کاشان بر خلاف انتظارمان که می بایست محل فروش صنایع و سوغات محلی باشد یک بازار با فروشگاه های معمولی بود و در واقع محل تامین مایحتاج روزانه مردم بود.

بازار تاریخی کاشان

مسجد بازار تاریخی کاشان

پس از بازدید از این بازار و کمی خرید به خانه برگشتیم و تصمیم گرفتیم فردا به سمت مشهد اردهال و آرامگاه سهراب سپهری برویم.

هزینه های روز اول در کاشان

جدول 1.jpg

روز چهارم سفر - بیست و ششم آبان 97 بازدید از مشهد اردهال، نیاسر، قمصر

صبح حدود ساعت 8:30 به سمت مشهد اردهال حرکت کردیم. شهری که میزبان آرامگاه سهراب سپهری می باشد و در فاصله حدوداً 40 کیلومتری از کاشان قرار گرفته.

مسیر کاشان به مشهد اردهال در گوگل مپ

جاده غرق در مه بود و بدلیل کاهش شدید دید با سرعت پایین حرکت می کردیم تا زمانی که بالاخره به شهر مشهد اردهال رسیدیم. آرامگاه سهراب سپهری در امام زاده سلطان علی بن محمد باقر قرار گرفته.

امام زاده سلطان علی بن محمد باقر

ایشان فرزند امام پنجم ما شیعیان یعنی امام محمد باقر هستند. در تاریخ گفته می شود ایشان به منطقه فین در شهر کاشان آمدند و مردم را به دین اسلام دعوت کردند اما در نهایت توسط شخصی به نام ارقم شامی به شهادت رسیدند. هر ساله مراسمی با نام "قالی شویان" توسط مردم در نزدیک ترین جمعه به سالگرد شهادت ایشان در محل دفن ایشان یعنی مشهد اردهال برگزار میشود.

به سمت آرامگاه سهراب سپهری و حرم مطهر

حرم امام زاده سلطان علی بن محمد باقر

گنبد حرم امام زاده سلطان علی بن محمد باقر

کبوتران حرم امام زاده سلطان علی بن محمد باقر

حرم امام زاده سلطان علی بن محمد باقر

در هوای بسیار مطبوع در حالی که مه فضای امام زاده رو در بر گرفته بود وارد آن شدیم و از نگهبان مکان آرامگاه سهراب را جویا شدیم. قدم زنان به پیش‌ رفتیم اما هرچه گشتیم آرامگاه سهراب را نیافتیم و اینبار از یکی از زائرین سوال خود را تکرار می کنیم که می‌گوید شما درست بر بالای مقبره سهراب هستید. سنگ قبری ساده مثل سایر سنگ قبرها !

سهراب سپهری شاعر آب و آینه

سهراب سپهری متولد سال 1307 در کاشان بود و از ابتدا علاقه بسیاری به شعر، نقاشی و خطاطی داشت. وی پس از اتمام دانش سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد و سپس به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و اینجا بود که نخستین دفتر شعرهایش را چاپ کرد و این نخستین قدم او در عرصه شعر بود و بعدها بسیار پیشرفت کرد. سهراب سپهری در سال 1359 بدلیل سرطان خون از دنیا رفت و در اینجا آرام گرفت ولی هم‌اکنون آثارش زنده هست و علاقه مندان زیادی دارد.

تصویر سهراب سپهری در نزدیکی آرامگاهش

آرامگاه سهراب سپهری

پس از خواندن یک فاتحه و شعری از سهراب وارد صحن حرم امام زاده سلطان علی بن محمد باقر شدیم و پس از چند دقیقه آنجا را به مقصد شهر نیاسر ترک کردیم.

مسیر مشهد اردهال به نیاسر در گوگل مپ

ساعت حدود 10:45 بود که به نیاسر رسیدیم، شهری که بدلیل ارتفاع بالاترش نسبت به کاشان یک منطقه خوش آب و هوا به حساب می آید اما در این فصل، بسیار سرد و آنقدر مه شهر رو در این زمان از صبح فراگرفته بود که هیچ چیزی مشخص نبود. مقصد بازدید چهار طاقی نیاسر بود که در بالای آبشار نیاسر قرار گرفته بود. در کنار چهارطاقی مسجد امام حسن عسکری قرار داشت که همان موقع برای نذری حلیم پخته بودند که لطف کردند و دو کاسه هم به ما دادند که در آن سرما بسیار چسبید. به سمت چهار طاقی رفتیم که نقل شده که کاربرد این چهار طاقی که به دوران ساسانیان برمیگرده، محاسبات تقویمی در گذشته بوده.

مسجد امام حسن عسگری (ع)

چهارطاقی نیاسر غرق در مه

سپس به پارک آبشار رفتیم و از چند مغازه عرقیات فروشی هم دیدن کردیم و از قدم زدن در این پارک زیبا که در سکوت محض قرار داشت و غرق در مه بود بسیار لذت بردیم.

پارک آبشار

پارک آبشار غرق در مه

کارگاه تولید و فروشگاه عرقیات

ساعت نزدیک به 11:45 بود که نیاسر رو به مقصد شهر زیر زمینی نوش آباد ترک کردیم.

مسیر نیاسر به شهر زیر زمینی نوش آباد در گوگل مپ

شهر زیر زمینی نوش آباد، مرموزترین شهر زیر زمینی ایران

شهر زیر زمینی نوش آباد یا "اویی" جزو عجایبی هست که به تازگی کشف شده و در شهر نوش آباد در فاصله حدوداً ۲۰ کیلومتری کاشان قرار گرفته. این شهر زیرزمینی در حال حاضر دو ورودی دارد.

ما برای بازدید از ورودی شماره ۲ وارد شدیم.

پارک کنار شهر زیر زمینی نوش آباد

ورودی شماره دو شهر زیر زمینی نوش آباد

پله های به نسبت زیادی رو پایین رفتیم تا به پذیرش رسیدیم، مبلغ ورودی به ازای هر نفر 6 هزار تومان رو پرداخت کردیم و به سمت آب انبار هدایت شدیم. بازدید کننده ها به گروه های ۲۰ نفری تقسیم شده و همراه با یک لیدر از مجموعه بازدید میکردند و امکان بازدید به صورت انفرادی وجود نداشت.

پله های منتهی به شهر زیر زمینی نوش آباد

در طول مسیر لیدر توضیحاتی رو در مورد مجموعه می داد. این آب انبار در گذشته به خود شهر زیر زمینی اتصالی نداشته اما امروزه برای رفاه حال بازدید کننده ها مسیری به قسمت زیرین آب انبار از خود شهر زیر زمینی باز شده.

آب انبار کنار شهر زیر زمینی نوش آباد

بعد از بازدید از آب انبار به دیدن شهر زیرزمینی رفتیم. این شهر در ۳ طبقه ساخته شده و تماماً توسط دست و ابزار های ساده حفاری شده. هدف ایجاد این شهر در امان ماندن ساکنین از حملات دشمن بوده.

راهرو های شهر زیر زمینی نوش آباد

یکی از جالبترین نکاتی که در اینجا دیدیم، ساخت تله هایی برای به دام انداختن دشمن در شهر زیر زمینی بوده. عمق این شهر از سطح زمین بین ۴ تا ۲۳ متر هست و وسعتی حدود ۴ کیلومتر مربع داره.

شهر زیر زمینی نوش آباد

راهرو های شهر زیر زمینی نوش آباد

دلیل پنهان ماندن این شهر آمدن سیلی بزرگ بوده که که شهر زیرزمینی رو زیر لایه هایی از خاک مدفون کرد و بعد از اون هم کسی بدنبال لایروبی از اون نرفت تا اینکه در سالهای اخیر شخصی مشغول حفر چاه در حیاط خانه خود بود که متوجه وجود شهر زیر زمینی شد.

پس از بازدید از این شهر اعجاب انگیز همزمان با صدای قار و قور شکم هایمان به سمت کاشان و رستوران خاتون رفتیم.

با توجه به اینکه این رستوران بین اهالی شهر کاشان بسیار محبوب هست، بسیار شلوغ بود. برای غذا چلو کباب میکس (۱ سیخ جوجه + ۱ سیخ کوبیده) و شیرین پلو مرغ آلو سفارش دادیم. کباب ها خیلی معمولی بودند و شیرین پلو مرغ آلو تنها سه عدد آلو دورچین داشت! در کل انتظار خیلی خیلی بیشتری داشتیم از این رستوران.

تصویر 4.jpg

شیرین پلو مرغ آلو

تصویر 5.jpg

چلو کباب میکس

پس از صرف ناهار مجدداً به منطقه تاریخی سلطان امیر احمد رفتیم تا که ماموریت نا تمام را یعنی بازدید از خانه های تاریخی شهر به پایان برسونیم.

خانه تاریخی بروجردی ها، خانه ای با نقاشی های منحصر به فرد

این خانه که ساختش به سال 1292 هجری قمری بازمیگردد بدلیل معماری باشکوه، گچ بری، آینه کاری و از همه مهمتر نقاشی های بسیار زیبای خود که بیشتر توسط برادرزاده ی کمال الملک نقاش سرشناس ایرانی کشیده شده، مشهور شده است.

حیاط خانه تاریخی بروجردی ها

درختان انار خانه تاریخی بروجردی ها

خانه تاریخی بروجردی ها

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

مالک این خانه حاج سید حسن نطنزی بوده است که وی به دلیل سفرهای زیادی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده است.

حیاط خانه تاریخی بروجردی ها

خانه تاریخی بروجردی ها

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

پس از بازدید از این خانه تاریخی زیبا به سمت خانه تاریخی عامری ها درست در نبش خیابان علوی رفتیم.

خانه تاریخ عامری ها، خانه ای تاریخی با نورپردازی چشم نواز

این خانه تاریخی که بخشی از آن به هتل و رستوران تبدیل شده از دیگر خانه های تاریخی زیبای شهر کاشان می باشد. قدمت این خانه تاریخی به دوران زندیه بازمیگردد و در دوران قاجار گسترش یافته است. این خانه تاریخی از ۲ بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است که در هر کدام از آنها بخش های دیگری مثل حوضخانه، ایوان، اتاق و شاهنشین دیده می شود که دور تا دور حیاط قرار گرفته اند.

ورودی هتل و خانه تاریخی عامری ها

حیاط خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها

درختان انار خانه تاریخی عامری ها

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

با توجه به اینکه خورشید در آسمان بود تصمیم گرفتیم شب نیز برای بازدید مجدد این خانه تاریخی بازگردیم. سپس به سمت قلعه جلالی و حصار سلجوقی حرکت کردیم.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی، همچون کوه استوار

این قلعه و حصار از دوران سلجوقی به یادگار مانده که امروزه یکی از جاذبه های کاشان می باشد گرچه در حال حاضر داخل حصار زمینی متروکه هست اما در گذشته همین حصار بلند کاهگلی از مردم در برابر حملات دشمنان محافظت میکرده. فضای بیرون حصار در حال حاضر به یک پارک کوچک تبدیل شده است.

از مغازه های فروش ظروف مسی در خیابان علوی

نماد چرخ نخ ریسی در پارک بیرون قلعه جلالی و حصار سلجوقی

پارک بیرون قلعه جلالی و حصار سلجوقی

حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

پس از بازدید از اینجا به دیدن زیباترین هتل، رستوران ایران در خانه تاریخی منوچهری رفتیم.

خانه تاریخی منوچهری، زیباترین فضای رستوران ایرانی

این خانه تاریخی که در محله محتشم واقع شده و معماری آن به دوران صفویان باز میگردد یکی از زیباترین رستورانهای ایران در آن جای دارد که تصاویر خود گویای این حقیقت می باشند.

خانه تاریخی منوچهری

با توجه به زمان باقی مانده تا پایان روز تصمیم گرفتیم بدلیل فاصله کم به قمصر برویم.

قمصر، شهر گلاب ناب ایرانی

قمصر شهری به فاصله 40 کیلومتری از کاشان در استان اصفهان جای خوش کرده و همانطور که میدانید به شهر گل و گلاب مشهور است. درست است که برخی مناطق گردشگری زمانهای خاص خود را برای بازدید طلب میکند اما به هر حال بازدید از قمصر به جز اردیبهشت و خرداد هم خالی از لطف نیست. این شهر پر از کارگاه های عرق گیری می باشد که در فصل بهار همگی به گرفتن گلاب مشغول می باشند و در سایر فصل ها به گرفتن سایر عرقیات ها می پردازند.

مسیر کاشان به قمصر در گوگل مپ

به شهر قمصر که رسیدیم شهر کاملاً در مه فرو رفته بود و وسعت دید به شدت کاهش یافته بود. به سمت یکی از کارگاه های عرقیات گیری رفتیم. برای نخستین بار بود که از نردیک روش گرفتن عرقیات رو می دیدیم و همین برایمان جذاب بود. پس از کمی خرید عرقیات با توجه به وضعیت هوا تصمیم گرفتیم به کاشان برگردیم و آخرین بازدید خود را از خانه های تاریخی یعنی خانه تاریخی عامری ها انجام بدیم.

کارگاه عرقیات گیری در قمصر

کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ

خانه تاریخی عامری ها را همانطور که در قبل توضیح دادم بدلیل وجود نورپردازی زیبا می بایست در شب هم بازدید کنید و از دیدن معماری آن لذت ببرید.

خانه تاریخی عامری ها در تاریکی شب

و اینگونه بود که بازدید ما از این شهر تاریخی بسیار زیبا در اینجا به پایان رسید تا فردا صبح راهی چشمه های باداب سورت و دریاچه چورت بشویم.