سفر به استان هرمزگان و بهشت زمین شناسان جزیره هرمز

این نقطه از ایران، بهشت زمین‌شناسان است! +تصاویر

به نام خدا

مقدمات سفر:

قرار بود آخر فروردین به بوشهر و شیراز سفر کنم که چون هفته پیش از سفرم سیل اومده بود تصمیم به انتخاب مقصد جدیدی گرفتم. این بار به استان هرمزگان برای دیدن جزیره رنگارنگ هرمز برم. گرچه تا دو سه روز قبل سفر دریا مواج بود اما بعدش هوا خوب و دریا آروم بود. راه دسترسی به جزیره هرمز مسیر دریایی از بندرعباس و جزیره قشمه. گشت جزیره معمولاً یک روز وقت لازم داشت دلم نمی اومد به جنوب برم، ولی جزایر کیش و قشم رو نبینم. پس جوری برنامه ریزی کردم که اینطور باشه: جزیره کیش، بندرعباس، جزیره هرمز و در آخر جزیره قشم.

نقاط قرمز مسیر سفرم در استان هرمزگان

زمان سفر از تاریخ 98/1/28 تا98/2/2 شد. مرخصی روزای کاری چهارشنبه و شنبه رو گرفتم. مثل سفرای قبلم از سایتای اینترنتی اول بلیط و بعد هتل رو انتخاب کردم، در کیش هتل 4 ستاره هلیا مناسب بود که2 شب 440.000 تومن هزینه اقامت می شد. اما موقع رزرو سایت جا نداد. چند تا هتل ارزون رو هم از سایت امتحان کردم بازم نشد. شاید چون هم آخر هفته و عید نیمه شعبان بود اینطور شد. دیگه آخر یک شب هتل دو ستاره فانوس و یک شب هتل4 ستاره فلامینگو رو انتخاب کردم. بقیه هتلا طبق برنامه رزرو شد.

روز اول:

پرواز کیشم با هواپیمایی ایران ایرتور ساعت 15بود. ساعت 13:45 با تاکسی اسنپ به سالن پروازای داخلی فرودگاه زیبای شهید هاشمی نژاد مشهد رفتم.

ورودی سالن پروازهای داخلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

بعد از بازرسی وارد سالن شدم. دو دستگاه بود که بلیط پرواز ایران ایرتور رو با دادن کد ملی پرینت می گرفت. وقتی رد می شدم تا به سمت گیت برم کسی که اونجا ایستاده بود مقصدم رو پرسید. شماره ملیم رو به ایشون گفتم و موقع تعیین صندلی هنوز جا زیاد بود اما طبق معمول که می گی کنار پنجره می خوام، روی بال انتخاب کردن. سمت چپ که دو نفره بود. بدون معطلی به گیت رفته و چمدونم رو دادم (البته هنوز صف این پرواز خلوت بود) . هر روز چند پرواز دیگه کیش هم از مشهد انجام می شه. مثلاً پرواز هواپیمایی وارش ساعت15:30 بود.

سالن پروازهای داخلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

بعد از بازرسی و... سوار هواپیما شدم و پذیرایی خوبی داشت.

پرواز و پذیرایی هواپیمایی ایران ایرتور مشهد-کیش

فقط موقع نشستن و باز شدن چرخ ها یکم تکون می خورد. هوای کیش عالی بود.

سالن ورودی فرودگاه جزیره کیش

خیلی به کیش سفر کردم ولی باز هم مثل بار اول هیجان زودتر دیدن دریا رو داشتم. چمدونم رو تحویل گرفتم. گرچه مثلاً هدیه سایت ترانسفر رایگان به هتل بود اما خبری نشد. طبق اینکه (هتل های زیر دو شب رزرو، ترانسفر رفت هم ندارن) هتل همینو گفت و برای گرفتن تاکسی رفتم.

مسیر فرودگاه تا هتل فانوس کیش

برعکس دفعات قبل این بار راننده ها خوش اخلاق نبودن. با پرداخت 20.000 تومان به هتل رفتم. برخورد کارکنان هتل خوب بود و اتاقم رو با تخت دبل در طبقه+1 زود تحویل دادن. هتل جمع و جور و به صورت اتاق هایی در آپارتمان و بعضی قسمت ویلایی بود.

اتاق دبل هتل فانوس کیش

یخچالش مینی بار با هزینه داشت. هتلی تمیز اما کمی دور از مرکز شهر بود. نزدیک میدان سعدی و بازار پارس خلیج که جلوش ایستگاه مینی بوسه. با ماشین10 دقیقه تا مرکز شهر بود. وسایل رو در اتاقم گذاشتم و با مینی بوس تا ایستگاه بازار ونوس رفتم، کرایه 1.500 تومن بود. مینی بوس کارت خوان یا پز هم داشت. اول سری به اسکله تفریحی زدم.

مجسمه زیبا نزدیک هتل فلامینگو

بعد به هتل فلامینگو رفته تا بلیط پارک دلفین رو برای فردا عصر بگیرم. فهمیدم برای فردا صبح اتاق خالی ندارن و زودتر از ساعت14 تحویل نمی دن. بهم گفتن بلیط پارک دلفین رو همون فردا بگیرم. تازگی کیش بودم و دفعه پیش سوغاتی زیاد خریده بودم. فقط چرخی در مجتمع تجاری کیش زدم و قیمت شکلات هارو دیدم که تقریبا بسته یک کیلوییشون 50.000 تومان شده بود. جلوی بازار پانیذ دوباره سوار مینی بوس شده و به پارک ساحلی مرجان رفتم.

بازار پانیذ کیش

نسیم خنکی می وزید. چند تا ماشین فست فود سیار نزدیک پارک ساندویچ می فروختن. کلاً این موقع سال جزیره شلوغ نبود.

پارک ساحلی مرجان کیش

شب رو با دوستم که در کیش دانشجو بود از فودلند ساندویچ همبرگر و هات داگ با نوشابه گرفتیم. کیفیتش خوب بود و زیر آلاچیق نزدیک دریا نشستیم. کنار دریا و صدای امواج که آهسته با سنگ ها برخورد می کردن خیلی حس خوبی داشت. از زندگی روزمره و پر مشغله برای چند روز دور شده بودم. بعد از شام از دوستم خداحافظی کردم کنار اسکله آقایی گیتار می زد بعضی نشسته بودن و گوش می دادن یا فیلم می گرفتن، دل کندن از این حال و هوا سخت بود، اما باید با مینی بوس به هتل برمی گشتم.

هزینه های روز اول: پرواز مشهد کیش 217.000تومن. هزینه تاکسی از فرودگاه تا هتل 20.000تومن. کرایه مینی بوس 4.500تومن. هزینه اقامت هتل فانوس 140.000تومن.

روز دوم:

از اونجایی که من به طلوع و غروب خورشید دریا علاقه زیادی دارم صبح زود بیدار شده و قبل صبحانه راهی پارک و اسکله میرمهنا شدم این موقع صبح خیلی هوا عالیه و صدای پرنده ها فقط به گوش می رسید.

به سوی پارک میرمهنا

هوا هنوز گرک و میش بود و دریا موج کمی داشت. یکی دو نفر برای ماهیگیری کنار اسکله اومدن.

طلوع خورشید-پارک میرمهنای کیش

کمی عکس گرفتم و بعدش به رستوران هتل برای صرف صبحانه رفتم. زمانش از ساعت 8 تا 10 صبح بود. رستوران پشت هتل و نسبت به دو ستاره بودن، صبحانه خوب بود. بعد تحویل اتاق چمدونم رو به امانت سپردم. گشت جزیره رو شروع کردم. چون علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردیم پیاده روی رو دوست دارم. تا ساحل هتل دریایی 5 ستاره ترنج رفتم.

میدان جاسک کیش در مسیر

داخل محوطه هتل اول مسیرم چند پرنده زیبا داخل قفس دیدم. بعد تو آلاچیق کنار ساحل نشستم و همین طور که دریا رو تماشا می کردم، یاد صخره قارچی افتادم که دفعه پیش تو مسیر کشتی یونانی از داخل ماشین دیدم.

محوطه هتل دریایی ترنج کیش

بیرون هتل مسیر دوچرخه سواری رو پیاده ادامه دادم و درختایی که روی زمین پهن شده بودن، بعضی جاها سایه خوبی داشتن. میوه شون شبیه قلاف لوبیا بود.

درخت بومی جزیره

یکی از بومیان کیش تو ساحل و آب شفاف دریا در حال ماهیگیری بود. ازشون در مورد مکان صخره قارچی پرسیدم بهم گفت جلوی اون ساختمون سفید که از دور دیده می شه. از لنج غرق شده رد شدم. یک صخره با شکلی جالب که بخاطر مد نصفش بیرون از آب بود.

صخره قارچی در کیش

خوبه بعدش کلبه هور که به اینجا تقریبا نزدیکه رو می دیدم. مسیر دوچرخه سواری رو ادامه دادم. بعضیا موتور شارژی و دوچرخه سوار بودن. خرچنگ و ماهیایی شبیه گل خورک بین صخره ها بالا و پایین می رفتن.

چند تا خانواده کنار ساحل دور هم ناهار می خوردن. اینجا آلاچیقایی برای نشستن رو به دریا داشت. نزدیکش مجسمه فلزی بلند مردی با دو بال و فانوسی در دست دیده می شد.

کلبه هور- کیش

از دور به سمت کشتی یونانی نگاه کردم بنظر آخرین جای گشت جزیره امروزم بود. از بانجی جامپینگ رد شدم.

بانجی جامپینگ کیش

همین طور از موزه کیش، هواپیمایی که کافی شاپ بود. در آخر به کشتی یونانی رسیدم، جایی که در هر بار سفر می رفتم. چند خانواده مشغول عکاسی بودن.

ساحل پارک کشتی یونانی

مسیر پیاده روی از هتل فانوس تا کشتی یونانی

معمولاً بعضی با گشت جزیره برای دیدن غروب اینجا میان. وقتی کنار جاده منتظر تاکسی بودم. چون سرظهر و پنج شنبه بود کلاً از خیابونای این طرف جزیره بندرت ماشین رد می شد. یک ماشین نزدیکم نگه داشت زن و شوهر جوونی بودن اونا می خواستن به شهرک نوبنیاد برگردن ازم پرسیدن چجوری تا اینجا آمدی؟ گفتم پیاده. با تعجب تعارف کردن که تا یک مسیری باهاشون برم. بعد هم پیاده به هتل فانوس رفتم. (ساعت14 بود از سایت رزرو هتلم پیامک اومد که امروز روز اقامت شما در هتل فلامینگوس و...) بعد از دریافت چمدون، پذیرش برام تاکسی تلفنی گرفت. کرایه تاکسی از هتل فانوس تا هتل فلامینگو 13.000 تومن شد.

موقعیت هتل فلامینگو تا اسکله بزرگ تفریحی کیش

هم زمان چند خانواده دیگه هم در لابی هتل منتظر تحویل اتاقشون بودن. دومین بار بود که به این هتل بزرگ و زیبا می اومدم. دفعه پیش خانوادگی اومده بودیم. اتاقم قسمت ویلایی در ساختمان عقب هتل طبقه+1 بود. کتری برقی و چای کیسه ای و شکر و قند و...حتی پد نخ و سوزن داشت همه چی خوب بود.

اتاق بخش ویلایی هتل 4 ستاره فلامینگوی کیش

فوری لباس عوض کرده و به پذیرش رفتم تا بلیط پارک دلفین رو برای امروز بگیرم. با آقای گلبرگ هماهنگ کردن قرار شد 16:15 تو لابی باشم. اگر بلیط رو از سایتای تخفیف دار بگیریم 124.000 تومن می شه و البته مینی بوس برای رفت و برگشت در این مسیر وجود داشت. به لابی رفتم و بعد جلوی هتل سوار ون شدم. روبه روی یک اژانس نگه داشتن تا بلیط بخریم و بعد به پارک دلفین رفتیم. صف ورودی یکم طولانی بود (اونجا هم بلیط فروشی داره). اولین بار در 11 سال پیش که به کیش سفر کردم بلیط 45.000 تومن بود و با یک قطار از ورودی تا جلوی باغ پرندگان بردنمون. این بار کنار مسیری که پیاده می رفتیم قطار نوستالوژیک رو دیدم که مردم باهاش عکس یادگاری می گرفتن.

به سوی باغ پرندگان کیش

خانم هایی با لباس شبیه هم از اول تا آخر مسیر مردم رو راهنمایی می کردن و بعضی جاها عکس می گرفتن. به باغ پرندگان رسیدم. بلیط رو داده و از بوفه رد شدم. قبلش یک قسمت خزندگان داره که من موقع برگشت دیدم. بیشتر به خاطر خواهرزاده کوچکم که به پرنده توکان و دلفین علاقه داشت رفتم. از همه جا عکس و فیلم گرفتم که بعد توی تبلتش بریزم و تماشا کنه تا ان شاا... خودشون زمستون برن. اول مسیر بیشتر طاووس و پرندگانی مثل چند نوع طوطی، فلامینگو، درنا، توکان، لک لک و ... بود. در قسمت خزندگان یک ایگوانا و چند تا مار بودن.

باغ پرندگان کیش

سالن خزندگان مجموعه پارک دلفین

طبق زمان بندی بیرون سیرک منتظر شدم تا ساعت18 که برنامه شروع بشه. جمعیت زیاد بود و کل سالن تقریباً پر شد. عکاسی ممنوع بود. من ردیف بالا و روبه روی سن بودم به نظرم بهترین دید رو داشتم. برنامه امسال از قدیم بهتر بود. بندبازی و نمایش با چند طوطی و قسمت لیزرشو رو دوست داشتم، بد نبود.

محوطه جلوی سیرک- پارک دلفین

برنامه بعد نمایش هیجان انگیز دلفیناس که البته قدیم بنظرم هیجان بیشتری داشت. شیر دریایی و دلفینا برنامه اجرا کردن. این بار تابلو نقاشی دلفین رو یک خانوم با مبلغ 1.300.000 تومن خریدن. از اینجا به اکواریوم آب شور رفتیم حوضچه کوچک چند توتیا، سفره ماهی و ستاره دریایی داشت.

در یکی از اکواریوم ها گیتار ماهی یا شیطان دریا بود که پشت شیشه خودنمایی می کرد. (قبلاً خشک شده و مومیاییش رو در موزه آستان قدس حرم امام رضا (ع) دیده بودم) . کوسه، ماهیای رنگارنگ، لاک پشت و... هم بود.

اکواریوم آب شور-پارک دلفین

در پارک نقش حنا هم انجام می دادن. وقتی خارج می شدیم سی دی برنامه هارو 20.000 تومان می فروختن و عکسایی که به درخواست مردم گرفته شده بود، فروخته می شد. بیرون مجموعه مینی بوسا ایستگاه داشتن. یک مینی بوس تا جلوی هتلا با کرایه 2.500 تومن می برد. بعد از صرف شام برای اولین بار چون اسکله تفریحی نزدیک هتل بود و مردم تا صبح در رفت و آمدن. منم تا نزدیک ساعت2 بامداد کنار اسکله بودم.

اسکله بزرگ تفریحی کیش در شب

هزینه های روز دوم: هزینه تاکسی تا هتل بعدی13.000 تومن. اقامت در هتل4 ستاره فلامینگو کیش379.600 تومن. بلیط پارک دلفین135.000 تومن با سرویس رفت. کرایه برگشت به هتل با مینی بوس 2.500 تومن.

روز سوم:

صبح قبل طلوع خورشید کنار اسکله بودم.

اسکله تفریحی بزرگ کیش

ساعت 6:30 به رستوران هتل رفتم که صبحانه کاملی داشت.

کافی شاپ و رستوران هتل 4 ستاره فلامینگوی کیش

هنگام ورود از پذیرش یک عکس رایگان با هماهنگی قبلی می گرفتن. (من چون سه ماه پیش هتل سورینت مریم بودم بهم کارت عکس رایگان دادن ولی من با تخفیف دو تا عکسی که گرفته بودم. همون طور تو پاکت داخل کمدمه و نگاهشون نکردم)

بیشتر به عکس گرفتن از طبیعت علاقه دارم. حافظه داخلی گوشیم با اینکه حجم زیادی داشت پر شده بود. دلم نمی اومد عکسای سفرای قبلم رو پاک کنم. پس کمتر عکس گرفتم. شنیده بودم به تازگی یک رستوران که قسمتیش زیر آبه در کیش افتتاح شده بود. به مکانش در محوطه کیبل اسکی رفتم. اما گفتن دریا طوفانی بوده و رستوران به ساحل اومده و از اینجا بردنش.

مسیر پیاده روی تا پارک کیبل اسکی

محوطه کیبل اسکی و کافی شاپ ساحلی در کیش

کمی در آب قدم زدم و به تماشای درختان نارگیل نشستم.

بعد ناهار، اتاق رو ساعت 12 تحویل دادم. چمدون رو به هتل سپرده و کمی داخل محوطه زیبای هتل گشتم. شب ها یک چایخانه در محوطه فعال بود.

محوطه هتل فلامینگو

به جاهای دیگه در جزیره مثل ساحل شنی دامون رفتم .

اطراف ساحل دامون کیش

تا ساعت 21 که برای گرفتن چمدونم به هتل برگشتم و با پرداخت 20.000 هزار تومن راهی فرودگاه شدم و با جزیره زیبای کیش خداحافظی کردم.

سالن فرودگاه پروازهای خروجی کیش

صف پرواز بندرعباس با هواپیمایی ایران ایر خلوت بود. من تا بحال با هواپیمای مسافربری کوچیک و ملخ دار سفر نکرده بودم، کمی می ترسیدم! این حس رو خانم صندلی کناری هم داشت. چند ردیف جلوی ما خالی بود. باز هم صندلی کنار  بال و صدای موتور بیشتر شنیده می شد. بخاطر کوچکی هواپیما، تکونا بیشتر بود. پذیرایی انجام شد. 45 دقیقه بعد در فرودگاه بندرعباس نشستیم.

پرواز کیش بندرعباس و پذیرایی

داخل سالن خروجی یک نقاله بار وجود داشت. چمدونم رو برداشته و به سمت تاکسی فرودگاه رفتم. پرسیدم هزینه تاکسی تا هتل اطلس چقدر می شه؟ گفتن: 26.000 هزار تومن و زیاد بود. تاکسی اسنپ هزینه کمتر می شد، البته ساعت 23:30 شب و گوشیم شارژ باطریش تموم شده بود. فقط آدرس هتل رو نگاه کردم.

مسیر فرودگاه تا هتل اطلس بندرعباس

کمی جلوتر رفتم یک راننده دیگه گفت: چون فرودگاه خارج شهره معمولاً همین قیمته و بالاخره با 15.000 تومن راضی شد منو به هتل اطلس ببره. دیگه توقع زیادی از این هتل ارزون قیمت نداشتم. (چون فقط شب رو می خوابیدم و صبح زود به جزیره هرمز می رفتم) . قسمت پذیرش آقای خوش برخوردی بود. فکر می کردن زودتر از این موقع به هتل می رسم. آپارتمان قدیمی در چند طبقه و کوچک بود. اما موقعیتش خوب بود. ساعتمو کوک کردم و 5 صبح وسایل لازم برای هرمزگردی (دلیل اصلی سفرم) رو تو یک کیف دوشی گذاشتم.

هزینه های روز سوم: کرایه مینی بوس 3000 تومن. کرایه تاکسی از هتل فلامینگو تا فرودگاه جزیره کیش 20.000 تومن. پرواز کیش به بندرعباس209.400 تومن. کرایه تاکسی از فرودگاه بندرعباس تا هتل اطلس15.000 تومن. اقامت یک شب در هتل اطلس 93.500 تومن.

روز چهارم:

ساعت 6 صبح از اتاق به پذیرش زنگ زدم تا چمدونم رو امانت بذارم. خیابون شهید بهشتی انتهاش اسکله شهید حقانی با 20 دقیقه پیاده روی بود. از ورودی ماشینای روباز بودن که با پرداخت 1.000 تومان تا ساختمان اداری اسکله می بردن. خوشبختانه ساعت 6:30 صبح رسیدم چون حرکت اولین شناور از بندرعباس به هرمز ساعت 6:45 بود. جلوی ساختمان اداریش یک قسمت برای قشم و سمت دیگه برای رفتن به هرمز بود. دستگاه خرید بلیط داشت اما کاغذ چاپش تموم شده بود. تا اینکه یک نفر برای فروش بلیط اومد. با ارائه کارت ملی بلیط رو به قیمت 15.000 تومان خریدم و 7.000 تومن برای ساکنین هرمز بود.

به سوی جزیره هرمز

سوار شناور شدم و تقریبا یک ساعت بعد به جزیره زیبای هرمز رسیدم.

بین مسافرا زن و مردی اهل ترکیه بودن که هر کدوم دو تا کوله پشتی بزرگ همراه داشتن. این جزیره برای زمین شناسان به نظرم عالی بود حتی ما که چیزی در مورد شناخت سنگای مختلف و کانی ها نمی دونستیم. (از اون جایی که با خودم گفتم شاید اسکله جزیره هرمز بخش امانات نداشته باشه چمدونم رو نیاوردم تا مستقیم به جزیره قشم برم. البته اسکله بندرعباس که بزرگ تر هم بود، بخش امانات نداشت). موقع پیاده شدن حالم زیاد خوب نبود چون معمولاً ساندویچ مرغ نمی خورم و در پرواز دیشب امتحان کردم. خانمی بهم یک لیمو ترش داد که حالم رو بهتر کرد. گفتم که با سه چرخه که روبازه و راحت تره برای عکس گرفتن، گشت جزیره رو برم. اما توصیه کردن بهتره با ماشین بری که کولر داره و چون تکون های سه چرخه زیاده، حالت بدتر نشه. قیمت کرایه سه چرخه با ماشین فرقی نداشت. کسانی که با تور و گروهی به جزیره اومده بودن استفاده از ون براشون بصرفه تر بود.

اولین منظره از جزیره هرمز که دیدم

3 نفر خانوم با هم بودن که اونام دنبال وسیله بودن 4 نفر شدیم. قیمت سه چرخه 200.000 تا 250.000 تومن برای چند ساعت بود. البته بعضی ساعتی حساب می کردن. با یک ماشین به قیمت 150.000 تومن توافق کردیم.

وسایل حمل و نقل در جریره هرمز

راننده مون اهل هرمز و ساکن بندرعباس بود. تو ماشین من فقط بار اول به جزیره اومده بودم. (با تفاهم به جاهای دیدنی جزیره رفتیم) گفته می شه: (خاک جزیره بیش از90 طیف رنگی داره و از خاکش برای لوازم آرایشی و از رنگ سرخش برای ضد زنگ استفاده می شه. از مصارف دیگه خاک  که در گویش محلی گِلَک گفته می‌شه استفاده غذایی داره که با ماهی ساردین و نارنج مخلوط شده و روی نان ریخته و خوردنی خوشمزه‌ای به نام «سوراغ» تهیه می‌شه، نانی که طرفدارای زیادی در استان هرمزگان داره) . اولین جایی که پیاده شدیم کنار جاده روی زمین آب جمع شده بود.

آبگیری کنار جاده

اول به قسمت پروژه هتلی با سقف های گنبدی شکل که در حال ساخت و سازه رفتیم.

پروژه هتل در حال ساخت

بعد فرش رنگی رو در نزدیکیش دیدیم. البته چیزی از رنگاش نمونده بود. می گفتن معمولاً بهمن ماه میان و فرش جدید رو با خاکای رنگی درست می کنن.

فرش رنگی جزیره

از اینجا به غار رنگین کمان رفتیم. راننده ماشین رو کنار جاده پارک کرد. خوشبختانه اول صبح بود و هنوز قبل ما کسی اونجا نبود. مسیرش یکم خاکیه ولی سخت نیست.

دیواره هایی که بعضی جاها گوگردی و زرد رنگ بود. مسیر کمی شیب داشت بهتره کفشی مناسب که سرنخوره بپوشیم. درختچه هایی سر راه بود.

مسیر پیاده روی تا غار رنگین کمان

ورودی غار از بالا دیده نمی شد. به پایین و دهانه غار رسیدیم.

ورودی غار رنگین کمان

راننده می گفت امکان داره مار داشته باشه.  زیاد صحبت نکنین. کمی باید خم شده تا از ورودی نمناک غار رد بشیم (کلاً لباسی که برای جزیره می پوشیم باید طوری باشه لک نشه) با فلاش گوشی داخل شدیم. پشه زیاد داشت موقع عکس گرفتن به صورت نقاط نورانی تو عکس می افتادن. برای همین چندین عکس گرفتیم که بعضیش بهتر باشه. واقعاً هم غار رنگین کمانی بود همه جاش سنگا با لایه های مختلف رنگی به چشم می خورد.

داخل غار رنگین کمان

ما فقط گوشی و دوربین همراه داشتیم. اما متاسفانه توی غار مسافرا زباله ریخته بودن.

بعد از عکاسی و دیدن اولای غار به کنار جاده برگشتیم بقیه داشتن با موتور و ... می آمدن. ما با آرامش و مسیر خلوت، غار رو دیدیم. از اینجا به بهشت لاک پشتا یا ساحل محیط زیست رفتیم. منظره ای زیبا که فقط عکسش رو دیده بودم حالا خیلی خوشحالم که طبیعیش جلوی چشمامه.

بهشت لاک پشت ها

راننده گفت: شانس بیارین لاک پشت می بینین اما نبودن و ماهیای بزرگ رو از بالا بهمون نشون دادن. زیر صخره ها خالی بود و نباید زیاد به لبه هاش نزدیک شد. دلم می خواست اگر فرصت بیشتری داشتیم تا اون ساحل پایین می رفتم. در جزیره آهوی آزاد وجود داره، البته ما ندیدیم. مکان بعدی معدن سرخ و ساحل نقره ای بود.

معدن خاک سرخ جزیره هرمز

مردم علاقمند به برداشتن شن از ساحل نقره ای، جاهایی شن ها از دستشون روی خاکای قرمز ریخته بود و زیر نور خورشید می درخشیدن.

خاک سرخ این قسمت بیشتر تو چشم بود و آب دریا رو قرمز رنگ کرده بود.

ساحل نقره ای نزدیک معدن

اینجا کمی شلوغ بود. همراهان از راننده خواستن تا به ساحل نقره ای دیگه ای بریم و ایشون هم قول دادن که ببرن. خوراکی و آب بهتره با خودمون ببریم چون آب معدنی کوچک 1.200 تومنی رو 2.000 تومن می دادن و بعضیا مجبور بودن چند باری آب بخرن.

کوه برفی رو در مسیر دیدیم. مکان بعدی کنار جاده ماشینای زیادی پارک شده بودن. دره مجسمه هارو خودمون رفتیم. اول مسیر صاف  بعد قسمت کوتاهیش باریک و لابه لای سنگا که باید دستمون رو از دیواره ها می گرفتیم کمی لغزنده بود. آخرش بالای سرمون صخره هایی شبیه سر حیوانات و اشکال جالب بودن.

دره مجسمه ها

جای خوبی برای عکس گرفتن یا موندن، چون شلوغه نبود. بخاطر بارندگی قبل سنگاش خیس و لغزنده بود و آخرش به پرتگاهی رو به دریا می رسید.

پرتگاه و آخر مسیر دره مجسمه ها

بعد اینجا به غار نمکی رفتیم که نزدیک جاده بود. کمی به سمت پایین رفتیم دهانه غار مشخص شد.

داخلش مرطوب بود و دیواره هاش بلورای نمک داشت.

غار نمکی

کلاً جزیره نمکی با خاکای رنگارنگ بود. از اینجا به دیدن دره سکوت و الهه نمک رفتیم با کمی پیاده روی که اول مسیرش زمین هموار بود. رسوبات و نمک کنار آب کمی که روی زمین جاری بود به چشم می خورد.

دره سکوت

کمی جلوتر، نزدیک دیواره نمکی سربالایی بود و یه جا هم شکافی بود که از اون پایین صدای آب می اومد.

الهه نمک

زیباییش رو با کلمات و حتی با عکس نمی شه توصیف کرد. بعضی قسمتا مثل سنگ نمک براق از زیر خاکا بیرون زده و یکم سر بود.

مسیر برگشت از الهه نمک

از اینجا که برگشتیم منتظر دیدن یک ساحل نقره ای بودیم. راننده ما رو به یک ساحل صاف که ماسه هاش زیر نور آفتاب می درخشیدن برد. این ذرات نقره ای بر خلاف ماسه ها جنس سنگینی داشتن. البته ما به خاطر حفظ محیط زیست از خاک و ماسه برنمی داشتیم و عکسای هنری گرفتیم.

ساحل نقره ای

بعد هم به آخرین مکان دیدنی گشت جزیره یعنی قلعه پرتغالیا رفتیم. بیرونش زنای اهل هرمز صنایع دستی، صدف و شیشه های پر شده از خاک رنگی جزیره رو می فروختن. بعضی مسافرا در حال چانه زدن برای خرید برقع بودن.

صنایع دستی و سوغات جزیره

بیرون قلعه روی تابلو اینطور نوشته شده بود: این بنا در سال1507 میلادی توسط انقالسو آلبوکرک دریادار پرتغالی ها ساخته شد که شامل برج، سربازخانه، مقر فرماندهی، کلیسا، آب انبار و زندان می باشد و به مدت11 سال مورد استفاده پرتغالی ها قرار گرفت و زمان ساخت آن 30سال طول کشیده است سرانجام در سال1622 به دستور شاه عباس صفوی به فرماندهی امام قلی خان جزیره هرمز و قلعه از تصرف پرتغالی ها خارج گردید.

ورودی 2.500 تومانی برای بازدید قلعه دادیم. مسیرای سنگ چینی رو برای عبور مشخص کرده بودن (البته اینو وقتی دیدم که از پله های قلعه بالا رفته بودم) . اول مسیر سربازخانه س و بعد کلیسا که کفش آب جمع شده بود.

کلسیای دره پرتغالی ها

آب انباری هم داشت.

آب انبار قلعه پرتغالی ها

از محوطه بزرگ قلعه عبور کردیم. چند تا توپ قدیمی نزدیک پله های قلعه قرار داره.

توپ قدیمی در قلعه

بالا رفتم و چشم انداز اون بالا یک طرف دریا و طرف دیگه خانه های مسکونی جزیره بودن. منظره خوبی داشت.

چشم انداز خانه های مسکونی و محوطه قلعه

(قبل از این هم در بندر ملاکای مالزی آثاری از قلعه قدیمی مربوط به پرتغالیا با توپای قدیمیش رو دیده بودم). از قلعه بیرون اومدیم. باد که می وزید بویی مربوط به خشک کردن ماهیا نزدیک ساحل به مشام می رسید. همراهیان برای ناهار آدرس رستورانی که غذاهای دریایی خوبی داشت رو دادن. به نظرم دقیق جاشو بلد نبودن پس همین طور که جلو می رفتیم از داخل کوچه ای بعضی غذا تو ظروف یک بار مصرف به دستشون و بیرون می اومدن.

موقعیت رستوران خنجی زاده در جزیره

اسم رستوران خانگی خنجی زاده بود. چند تا مبل کنار دیوار داشت. مردم رو زمین نشسته بودن تا غذا حاضر بشه. کولر روشن و هواش خنک بود. من به غذای دریایی علاقه ندارم. بقیه تعریف می کردن و... گفتم اگر شد برنجش رو فقط می خورم. نوبتی صدا می زدن و سفره یک بار مصرف همراه با قاشق، چنگال و نمکدان دادن. غذا که پلو با ماهی شیر، قلیه ماهی با میگو، ترشی انبه، نوشابه و آب معدنی همراه بود.

غذاهای دریایی در رستوران خنجی زاده

قیمت این غذاها تا 55.000 تومنه و ارزون تراش مثل پلو مرغ و قیمه 25.000 تومن بود. راننده ها هم که به نظر غذاشون رایگان بود گوبولی گوشت می خوردن.

به شناور ساعت 14 نمی رسیدیم. (البته من اگر تنها بودم طبق برنامه خودم باید ساعت 15به بندرعباس می رفتم تا جاهای اطراف اسکله رو ببینم) . اینجا دیگه راننده ما رو تا محل خرید بلیط شناور رسوند. بلیط که خریدیم، با ایشون تسویه حساب و خداحافظی کردیم.  به اسکله رفتیم.

در حال برگشت از جزیره هرمز

کمی طول کشید تا شناور راه بیفته.

و یک ساعت بعد به اسکله شهید حقانی بندرعباس رسیدیم. از همراهان امروز خداحافظی کردم. نگاهی به بازار قدیم بندرعباس انداختم. بعد پیاده تا معبد هندوها رفتم. البته برخلاف عکسایی که در اینترنت دیدم جای قشنگ تری بود محوطه ای با چند بوته گل کاغذی و نیمکت داشت. چیزایی داخل محوطه می فروختن و نقش حنا هم انجام می شد.

معبد هندوها

برای دیدن داخل معبد کنجکاو بودم. سربازی 2.500 تومان برای ورود می گرفت. روی تابلو نزدیک ورودیش اینطور نوشته بود: (معبد هندوها نمونه منحصر به فردی از سبک معماری هندی و ایرانی اسلامیه. به گفته سدید السلطنه در سال 1267ه.ش محمد حسن خان سعدالملک که در بنادر حکومت داشته بیست تا از هندی ها را به کار گرفته و اجازه ساخت به اون ها داده و هندی ها هم به وسیله استادان ماهر این بنا رو ایجاد کردن. بنا مربوط به دوره قاجار و عصر مظفرالدین شاهه. که به شماره 1999در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. مردم قدیم بندرعباس هندی های قدیم اون را به نام گور یا گیر می شناختن. معبد در زبان بومی به بت گوران شهرت یافته و هنوزم کم و بیش به همان نام باقی مانده باقی مونده. هندوها تا اواخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی اول بیشتر در بندرعباس ماندگار نشدن و همراه با بازگشت به کشور خود بت ها و وسایل عبادی خود رابه وطنشون برگردوندن) . الان بازسازی شده و نقاشیا به مرور زمان از بین رفته. سالنی دور تا دور معبد بود. نوشته هایی که توضیح مختصر راجع به اشیاء داخلش داشت.

84.jpgورودی معبد هندوها

محراب اتاق مرکزی معبد

عود سوز معبد هندوها بعد از مرمت

با دقت نگاهشون کردم. بعد از اینجا تصمیم به دیدن برکه گرد در بلوار شهدای محراب، سه راهی 22بهمن گرفتم. یک اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی-قاجار بود. به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1379 به ثبت رسیده.

برکه گرد

داخل یک پارک که به نظر بازسازیش تموم شده بود. بچه ها دور و برش بازی می کردن. کمی از اطرافش عکاسی کردم. تو مسیر هتل مغازه ای سر چهارراه به خاطر عید شب نیمه شعبان شربت می داد. حال و هوای خوبی بود. چمدونم رو از پذیرش گرفتم و به درخواستم تا اسکله شهید حقانی به تاکسی تلفنی زنگ زدن. وقتی به اسکله رسیدم یک شناور در حال حرکت بود و بلیط 20.000 تومنی به قشم گرفتم، چمدونم رو قسمت بیرون شناور گذاشتن

و کمتر از یک ساعت به بندر شهید ذاکری قشم رسیدم هوا تاریک شده بود. با تاکسی تا هتل وانیا رفتم. هتل از نظر من موقعیت خوبی داشت. به صورت آپارتمانی نزدیک بازار سیتی سنتر1 بود.

موقعیت هتل وانیا در شهر قشم

مسئول پذیرش نگاهی به برگه رزرو انداخته و گفت یک نفرید؟ گفتم بله با آسانسور به طبقه+1 هتل رفتیم و واحد رو تحویل گرفتم. یک واحد دو خواب با یک هال داشت. برای من که یک نفر بودم خیلی بزرگ بود. تو یک اتاقش کمد دیواری و جالباسی داشت. چون به صورت آپارتمانیه رستوران نداشت. کتری برقی و کمی وسایل لازم در آشپزخانه بود. کنار ورودی حمام با توالت فرنگی بود. جای دیگه هم فقط سرویس بهداشتی ایرانی داشت.

هتل آپارتمان وانیا واحد 4تخته

بعد گشتی تا اطراف هتل و پاساژ سیتی سنتر1 زدم.

رستورانی نزدیک پاساژ سیتی سنتر1

مغازه ای در پاساژ سیتی سنتر1

هزینه های روز سوم: بلیط شناور تا هرمز 15.000تومن. گشت جزیره 40.000تومن. بلیط برگشت 15.000تومن. ورودی معبد هندوها 2.500تومن. تاکسی از هتل تا اسکله شهید حقانی 8.000تومن. بلیط شناور تا قشم 20.000تومان. تاکسی تا هتل 6.000تومن. هزینه اقامت یک شب در هتل وانیا 108.500تومن

روز چهارم:

صبح زود با زنگ ساعت بیدار شدم و پیاده به پارک ساحلی زیتون رفتم.

میدان حافظ نزدیک هتل

ورودی پارک ساحلی زیتون

آب با خودم نبردم و کمی خوراکی برای صبحانه همراهم بود. داخل پارک مغازه داشت اما ساعت 10صبح باز می کردن. مردم مشغول پیاده روی و شنا کنار ساحل بودن.

داخل پارک زیتون

ساحل طلایی رنگ با ماسه هایی سفت بود. روی تابلویی نزدیک دریا هشدار شنا ممنوع و وجود سفره ماهی داده بود.

ساحل زیبای قشم

دسته کوچکی از ماهیا وقتی توی آب قدم می زدم زیر آب شفاف و آروم دریا دیده می شدن. یک ساعتی اونجا بودم.

چشم اندازی از پارک زیتون

بعدش پیاده تا پاساژ سیتی سنتر1 رفتم.

خیابانی در قشم

پاساژ سیتی سنتر1

به هتل برگشتم وسایل رو جمع کردم. ساعت 13:30 با تاکسی به اسکله شهید ذاکری قشم می رفتم قلعه پرتغالی هارو در مسیر دیدم. (دفعه پیش جاهای دیدنی قشم رو دیده بودم) .

قیمت تفریحات قشم در هتل

ساختمان اداری اسکله شهید حقانی بندرعباس

از اسکله تا راه آهن با چانه زدن 10.000 تومن شد. بلیط قطار برگشتم برای ساعت 15:40 به مشهد بود. هم کوپه ایا مادر و دختری اهل بندرعباس بودن که به مشهد می اومدن و خانمی که به بجنورد می رفت. امسال به خاطر بارندگی می گفتن مسیر سبز و قشنگ تر شده.

عکسایی از مسیر برگشت در حال حرکت قطار

همراهان قلعه فین که یک مکان تاریخی بود رو از داخل قطار بهم نشون دادن. بلیط قطار4 تخته غزال رو با پذیرایی گرفته بودم.

قطار 4تخته غزال بندرعباس-مشهد

هزینه های روز چهارم: هزینه تاکسی تا اسکله شهید ذاکری 7.000تومن. شناور تا بندرعباس 20.000تومن. از اسکله تا راه آهن 10.000تومن. بلیط قطار 4تخته غزال بندرعباس به مشهد با پذیرایی 147.000تومن.

روز پنجم:

از یک مکان گرم به مشهد سرد اومدم که باید ژاکت می پوشیدم و ساعت 14:30 به ایستگاه راه آهن مشهد رسیدم.

کل هزینه سفر به جز غذا  1.651.500 تومن شد. از سفرم راضی بودم.

***

در آخر

• بنظرم بهترین زمان سفر به جنوب اواخر آذر تا اواخر اردبیهشته که گرم نباشه.
  • برای سفر به جزیره هرمز بهتره کرم ضدآفتاب، کلاه یا آفتابگیر، عینک و کفش مناسب برای پیاده روی ببریم. من دستکش و ژل ضدعفونی کننده دست هم برده بودم.
  • خانه بومگردی و رستوران خانگی چندتایی در جزیره هرمز وجود داره.
  • ساعت حرکت شناورها در تاریخ سفرم به این صورت بود:
  • از بندرعباس به جزیره هرمز 6:45-9-12-14-17-21:30
  • ساعت حرکت شناور از جزیره هرمز به بندرعباس 7-10-13-15:30-19
  • ساعت حرکت شناور از قشم به جزیره هرمز 7 و 14
  • ساعت حرکت شناور از هرمز به قشم 8و 15
  • بندرعباس بعضی جاهای دیدنی مثل بازار قدیم، بازار روز، بازار لاری ها، موزه مردم شناسی، حمام گله داری و مسجد گله داری، برکه های باران، برکه گرد، معبد هندوها، امام زاده سیدمظفر، آبگرم گنو و اطراف بندرعباس مثل میناب، البته اگر وسیله داشته باشیم. ساحلی که پیشنهاد شد ساحل سورو بود.
  • در سفرم به هرمزگان جاهایی که رفتم. با اینکه سطل زباله تقریبا هر جایی که مسافرا می رفتن بود بازم در پارک یا ساحل و غار زباله ریخته شده بود. در جزیره هرمز کنار ساحل و داخل غار پشه زیاد بود.