سفر یهویی به شهر وان و تبریز

زیبایی‌های بهشت شمال شرقی ایران، دروازه‌ای به آن سوی مرزها! +تصاویر

21-Van-Blog cover (01-03-11).jpg

من و همسرم تصمیم گرفتیم یه سفر یهویی بریم. شهر تبریز رو برای مقصدمون انتخاب کردیم و از سایت فلایتیو یه بلیط رفت و برگشت هواپیما از تهران به تبریز گرفتیم .(بلیط رفت نفری 179000 تومان و برگشت نفری 225000 تومان)

موقع رزرو هتل تبریز باز یه تصمیم یهویی دیگه گرفتیم که  از تبریز به وان بریم.با توجه به تاریخ بلیط هواپیما برای وان و تبریز هرکدام دو شب در نظرگرفتیم. متاسفانه بعلت یهویی بودن سفر خیلی فرصت تحقیق و جمع اوری اطلاعات نداشتیم.

از سایت الی گشت دو شب هتل هیلتون وان رو رزرو کردیم (با صبحانه شبی 655000تومان اتاق دوتخته)و از سایت اسنپ تریپ هم دو شب هتل بین المللی تبریز( با صبحانه شبی 320000 تومان) .

روز اول سفر

صبح روز یکشنبه  ساعت 4:15 صبح از منزل با ماشینمون به مقصد فرودگاه مهراباد حرکت کردیم .پروازمون ایران ایرتور ساعت 5:40 صبح بود.بموقع رسیدیم و چک این کردیم و در کمال ناباوری پروازمون بدون حتی یک دقیقه تاخیر انجام شد و ما راس ساعت 6:40 در فرودگاه تبریز فرود امدیم.بعد از گرفتن چمدون ها یه اسنپ به مقصد ترمینال تبریز گرفتیم که ازونجا بریم شهر خوی(هزینه اسنپ 9000 تومان) .

ساعت 7:30 رسیدیم ترمینال تبریز و دوتا بلیط اتوبوس به مبلغ 26000 تومان برای ساعت 7:45 به مقصد خوی گرفتیم. متاسفانه اولین تجربه سفر زمینی ما با اتوبوس بود و بعد از کلی معطلی به جهت گرفتن مسافر ساعت8:15 تازه از ترمینال راه افتاد و بازهم دوجا در تبریز ایستاد تا مسافر سوار کنه و خلاصه باکلی معطلی در بین راه بخاطر خرید نان و پلیس راه بعد از 3:30 ساعت ما تازه رسیدیم خوی.(مسیری که با ماشین شخصی دوساعت هم نیست).

ساعت 12:30 از ترمینال خوی به مقصد وان ، ون گرفتیم نفری پنجاه هزار تومان که ساعت 1 با هفت مسافر دیگه حرکت کرد. همه مسافرها ترک بودن. مسیر خوی به مرز رازی مسیری بسیار باریک و پیچ در پیچ و خیلی جاها بعلت تعمیرات یک بانده میشد و خاکی و بسیار خطرناک. اگه با ماشین شخصی میرید خیلی احتیاط کنید. خلاصه بعد از گذشت یک ساعت رسیدیم مرز رازی.

بخاطر قطع بودن اینترنت کلی ون در مرز مونده بودن. بعد از حدود سه ربع و زدن مهر خروج ایران و ورود ترکیه دوباره سوار ون شدیم و به سمت شهر وان حرکت کردیم. از مرز رازی تا مرکز شهر وان حدود 1/5 ساعت طول کشید.مسیر بسیار سرسبز بود و گاهی هم بارون میزد .ساعت تقریبا 4:30 رسیدیم مرکز شهر وان (البته به وقت وان میشد ساعت 3).

یه اطلاعات مختصری در مورد وان داشتیم اما باز از راننده ون در مورد نحوه رفتنمون به هتل سوال کردیم و ما رو جلوی ایستگاه دلموش پیاده کرد. با 5 لیر از مرکز شهر به هتل رسیدیم . هتل هیلتون از مرکز شهر حدود یک ربعی فاصله داره و ما این رو از قبل میدونستیم اما بخاطر 5 ستاره بودنش و تخفیف خوبی که داشت گرفته بودیم.

بعد از چک این هتل بدون هیچ استراحتی دوباره با دلموش هایی که از جلوی هتلمون رد میشدن رفتیم مرکز شهر. میخواستیم ناهار بخوریم که رفتیم فودکورت مرکز خرید وان و همسرم یه استیک سفارش داد 25/5 لیر.

و من هم اسکندر کباب 20 لیر. هر دو غذا کیفیت خوبی داشت (باوجود اینکه از دوستانمون شنیده بودیم کیفیت غذای وان مثل استانبول خوب نیست) .

بعد از صرف ناهار حدود دوساعتی پاساژ رو گشتیم .(اطلاعات در مورد این مرکز خرید و کلا خرید در وان در اینترنت زیاد هست و من دیگه چیزی در این مورد نمیگم).

بعد از گشت درپاساژ رفتیم داخل شهر و خیابون معروف وان یعنی جمهوریت رو قدم زنان گشتیم و دنبال یه تور گشت شهری برای روز بعد بودیم. بالاخره یه جا پیدا کردیم و نفری 65 لیر دادیم که شامل ترنسفر و بلیط کشتی و ورودی جزیره و بازدید کارگاه نقره سازی و خانه  گربه ها میشد.

بما گفتن ساعت 10 میان لابی هتل دنبالمون و عصری هم برمیگردونن به هتل (که البته برگشت مارو مرکز شهر پیاده کردن). خلاصه روز اول سفرمون هم اینگونه  گذشت.

روز دوم سفر

روز دوم بعد از صرف صبحانه رفتیم به هایپرمارکت نزدیک هتل که حدود ده دقیقه ای پیاده راه بود. کمی خوراکی و اب برای گشت جزیره  خریدیم. (شنیده بودیم جزیره رستوران یا مغازه ای برای خرید نداره).

خلاصه طبق برنامه ریزی های این گشت ها و بدقولی هاشون بجای ساعت 10  ساعت 11:30 تازه اومدن دنبال ما.(همراه داشتن پاسپورت برای این گشت الزامی است) .یه ون بزرگ با کلی مسافر ایرانی که ما اخرین مسافرایی بودیم که سوار شدیم چون هتل ما اخرین هتل بود.بعد از حدود نیم ساعت رسیدیم ساحل ادرمیت یه ساحل کف شیشه ای ،حدود 15 دقیقه وقت دادن برای دیدن و عکاسی در این ساحل ( احتمالا نوشته EDREMIT  رو با یه قلب دیدین که معروفه).دوباره سوار ون شدیم و بعد از حدود نیم ساعت رسیدیم اسکله برای سوار شدن کشتی به مقصد جزیره (هزینه بلیط کشتی و ورودی جزیره به عهده تور بود که ما هم نپرسیدیم نفری چقدر هست).

چهار تا ون دیگه که همه ایرانی و مقصدشون جزیره بود هم به ما ملحق شدن. بلافاصله سوار کشتی شدیم و بعد از گذشت سه ربع با کلی رقص و موزیک رسیدیم جزیره.حدود یک ساعت و نیم برای گشت جزیره وقت دادن .

داخل جزیره یه کلیسای قدیمی بود . که تور لیدر در موردش توضیحاتی دادن که متاسفانه بعلت ازدحام و شلوغی بازدید کننده ها هیچ صدایی شنیده نمیشد.

هوای جزیره بسیار خنک و دلپذیر بود.بعد از بازدید از کلیسا به قسمتی که رو بلندی بود رفتیم  ویوی بسیار جالبی به دریاچه و کوه های سرسبز اطراف داشت.

بعgت کم بودن وقت فرصت نشستن و لذت کافی بردن از مناظر و هوا رو نداشتیم.دوباره سوار کشتی شدیم و برگشتیم اسکله. برنامه بعدی تور بردن به رستوران معروف شاهی کباب بود که البته هزینه بعهده خودمون بود.

کباب بره خوشمزه اما بسیار چرب خوردیم. کلا این رستوران به خاطر همین غذا معروفه. نفری 22 لیر بابت دو سیخ کباب بره بدون نوشیدنی(غذا یه دورچین هم داشت شامل ترشی و ماست).

از رستوران به مقصد خانه گربه ها حرکت کردیم .چند تا گربه سفید با چشمای تابه تا داخل یه قفس بزرگ بود، کلا شهر وان به این گربه ها معروف هست یه چشم ابی یه چشم سبز.

کنار خانه گربه ها هم یه کارگاه نقره سازی بود  که از پشت شیشه میتونستین ببینید و یه سری از صنایع دستی وان هم برای فروش بود که به رسم همه سفرهامون یه نماد از وان خریدیم رو یخچالی با طرح گربه و نوشته  VAN KEDDISI(پنج لیر).

بعد بردنمون سمت قلعه وان که بخاطر بارون شدید دیگه از ماشین پیاده نشدیم و فقط از داخل ماشین تماشا کردیم. تور لیدر گفت برای رفتن به قلعه و بازدیدش حداقل باید یه نصفه روز وقت گذاشت. تور گشت ما تموم شد. گشت شهری همه رو به هتلاشون رسوند و هتل ما چون خارج شهر بود  همون مرکزشهر پیاده کرد.شهر حسابی شلوغ و پر ترافیک شده بود بخاطرتموم شدن تعطیلات عید فطر.

دوباره گشتی در شهر زدیم و به توصیه لیدر(آقارضا) رفتیم یه جا برای صرف کونفه که دسر معروف ترکیه است.یه کونفه با بستنی و دوتا چای شد 12.5 لیر. اسمش علی اوستا بود که در همون خیابون جمهوریت واقع شده.

و بدین صورت روز دوم هم گذشت و ما به هتل برگشتیم.

روز سوم سفر

روز سوم و درواقع روز اخر سفر ما در وان بعد از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل و چک اوت با دلموش به مرکز شهر رفتیم و برای برگشت به مرز رازی برای ساعت 12 ون گرفتیم نفری 25 لیر. حدود یک ساعتی وقت داشتیم، چمدونها رو سپردیم به همونجایی که ون گرفته بودیم و چرخی در مغازه های اطراف زدیمو از ال سی یکم خرید کردیم. (به پیشنهاد دوستمون  سوجوک هم خریدیم کیلویی 65 لیر)

ساعت 12 سوار ون شدیم که البته نیم ساعتی معطل کرد تا مسافرهای بیشتری سوار کنه. ساعت 12:30 راه افتاد هنوز خیلی از شهر دور نشده بودیم که متاسفانه پنچر کرد و نیم ساعتی طول کشید تا دوباره راه بیفته و ما هم با توجه به شنیده هامون در مورد قطعی سیستم مرز و شلوغی حسابی استرس داشتیم که بموقع برسیم. 1/5 ساعت زمان برد تا رسیدیم مرز. حواستون به ساعت باشه چون مرز ساعت 16:30 بسته میشه با توجه به اختلاف 1.5 ساعت ترکیه ماباید نهایت دیگه 3 مرز میبودیم که خداروشکر بموقع رسیدیم و حدود سی نفری تو صف بودن برای مهر ورود ایران ، طبق معمول مامور مرز رفته بود برای ناهار و نماز و زن و بچه همه تو گرما تو کانتیر منتظر ایشون که بیان و یه مهر فقط بزنن.

دم مرز تاکسی سوار شدیم به مقصد تبریز نفری 50000 تومان .البته تاکسی نبود یه ماشین شخصی که مسئول تاکسیرانی گفت معتبره.

بعد از 3:30 ساعت رسیدیم شهر تبریز . مارو نزدیک ایستگاه راه اهن تبریزپیاده کرد و ازونجا یه اسنپ برای هتل گرفتیم(9000 تومان).تقریبا شب شده بود که رسیدیم هتل و بعلت خستگی دیگه در هتل موندیم و استراحت کردیم.و بدین ترتیب سفر سه روزه ما به وان خاتمه پیدا کرد.

روز چهارم سفر

روز چهارم سفر و در واقع روز اول تبریز تصمیم گرفتیم جاهای دیدنی تبریز رو بگردیم که  بعد از صرف صبحانه

ماشین گرفتیم برای خانه قاجار . این موزه در خانهٔ امیرنظام گروسی  قرار گرفته‌. در سال ۱۳۸۵ خورشیدی پس از مرمت و بازسازی، به‌طور رسمی راه‌اندازی شد. در دو طبقه و با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع ساخته شده. ساختمان دو حیاط اندرونی و بیرونی داره که باغچه‌ها و حوضها، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. ۱۶ ستون با سرستونهای زیبا ایوان سراسری را نگهداشته‌اند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی با شیشه‌های رنگی، گچبری‌ها ، و همچنین آینه کاریها به زیبایی مجموعه می‌افزایند و در زیرزمین حوضخانه وجود دارد که یکی از زیباترین قسمتهای بنا است.

بعد به مقبره ملک الشعرا که نزدیکش بود رفتیم. یکی از گورستان‌های تاریخی تبریزه ومتاسفانه دورتادورشو داربست زده بودن و مشغول بازسازی بودن که نمای جالبی نداشت.

و بعدش هم راهی خانه پروین اعتصامی شدیم (که اصلا پیشنهاد نمیشه). خانه شخصی پروین اعتصامی شاعر معاصره که مربوط به دوره پهلوی است.یه تندیس از خانم اعتصامی روی پله ها هست و البته حیاط سرسبز با حوض که صدای بلبل تو قفس فضا رو خیلی دلنشین کرده بود.

بعد رفتیم به بازار بزرگ تبریز که تعریفشو زیاد شنیده بودیم. . بازار تبریز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در جهانه که  با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ دنیاس. در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو  به ثبت رسیده‌است. این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه. به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود. حدود دوساعتی در بازار گشتیم .بهترین قسمت بازار تیمچه مظفریه بود که پر بود از فرشهای زیبای دست بافت هنر بافنده های تبریزی.

ناهار رو در معروفترین رستوران بازارتبریز خوردیم (کبابی حاج علی که حدود یک ساعتی تو صف بودیم).که بنظرم کیفیت غذا خیلی معمولی بود و ارزش صفشو نداشت اصلا

بعد از ناهار رفتیم مسجد کبود تبریز. که مربوط به دوران  قراقویونلوها در قرن نهم هجری است در زلزله سال ۱۱۵۸ شمسی (۱۷۸۰ میلادی) آسیب فراوانی به مسجد وارد آمد و در اثر این زلزله گنبدهای مسجد فرو ریخت. بنای اصلی مسجد آجری می‌باشد. کاشی‌کاری‌های ایوان ورودی مسجد با کاشی‌کاری‌های معرق تزئین شده‌است. حتما از رواقهای شرقی مسجد دیدن کنید.

و بعد از دیدن مسجد کبود به موزه اذربایجان رفتیم.یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران که در جوار مسجد کبود قرار گرفته ما پیاده رفتیم. آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌اند. در طبقهٔ همکف موزهٔ آذربایجان، اجساد مرد و زنی هست که مربوط به سه هزار سال پیش در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و در پیرامون مسجد کبود یافت شده‌. در حیاط موزه مجموعه‌ای از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده‌اند که حتما بازدید کنید.

و بعد به  خانه مشروطه که تقریبا نزدیک همون بازار بود رفتیم. این بنا به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده‌. بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه قاجار در خانهٔ حاج مهدی کوزه‌کنانی جمع شده و به همفکری می‌پرداختند. همچنین این مکان محل تشکیل نشست‌های انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان و مرکز تصمیم‌گیری برای پایین‌آوردن پرچم‌های تسلیم در برابر شاه قاجار بوده‌. از افراد مهمی که در این مکان به فعالیت و همفکری پرداخته‌اند می‌توان ستارخان، باقرخان، حاج مهدی کوزه کنانی را نام برد.

دیگه حسابی خسته بودیم و هوا هم گرم شده بود برگشتیم هتل و کمی استراحت کردیم. ساعت 6 عصر با مترو از جلوی هتل رفتیم شاهگلی که تقریبا معروفترین بنای تبریزه در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌. عمق دریاچهٔ ائل گلی۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود. عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ شاه‌گلی که به کاخ ائل گلی شهرت دارد،الان رستوران و کافه شده. بعد از گشت در پارک و صرف عصرونه در کافه ایلگلی رفتیم عینالی .که از نظر من بهترین جای تبریز همین عینالی بود.تله کابین سوار شدیم(16000 تومان دونفر) و رفتیم بالای کوه.

دم غروب هوا عالی و منظره دیدنی شهر خیلی لذت بخش بود.دیگه برگشت رو پیاده اومدیم تا پایین کوه که حدود یک ونیم ساعتی زمان برد.مسیر سنگ فرش بود و موسیقی شاد  اذری در طول مسیر درحال پخش بود که واقعا گذر زمان رو احساس نمیکردیم.

ساعت 10 شب بود که رفتیم مرکز خرید لاله پارک برای صرف شام. طبقه اخر فودکورت داشت و ما غذا سفارش دادیم و بعد از صرف شام برگشتیم هتل.

روز آخر سفر

روز اخر سفر چون پروازمون ساعت 5:45 عصر بود تصمیم گرفتیم بریم به کندوان. بعد از صرف صبحانه چک اوت کردیم و یه اسنپ رفت و برگشت برای کندوان گرفتیم .

روستای صخره ای کندوان با قدمت چندین ساله. هزینه اسنپ(75000 تومان با دوساعت هم معطلی). حدود یک ونیم ساعتی از تبریز تا کندوان طول کشید .روستایی در دل صخره ها .دوساعتی در روستا گشتیم و به نقطه ای هم برای دیدن دورنمای روستا رفتیم که بسیار پیشنهاد میشود.در داخل روستا یه چای خوردیم و دوباره به تبریز برگشتیم.

برای صرف ناهار با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده بودیم رفتیم رستوران ایمانی در سردرود.

که پیش غذا و سالاد و دسر سلف سرویس بود.(دونفر 160000 تومان)

بعداز برگشت به هتل  یک ساعتی وقت داشتیم تا بریم فرودگاه بنابراین تصمیم گرفتیم برای سوغاتی از قنادی تشریفات غرابیه بخریم که خوشبختانه قنادی تا هتل ما پیاده پنج دقیقه ای بیشتر راه نبود.

و بعد هم یه اسنپ از هتل به فرودگاه گرفتیم و پرواز برگشتمون هم بسیار بموقع انجام شد و ما ساعت 18:40  رسیدیم فرودگاه مهراباد تهران.(هزینه پارکینگ 116000 تومان بابت پنج روز توقف).