سفرنامه کوتاهی از کنستانتین

با یک بلیط هم دردانه‌ی آسیا را بگردید و هم قدم به اروپا بگذارید! +تصاویر

مقدمه: زندگي سفري طولاني است که انسان با پيمودن اين مسير از زمانيکه کوچک است و تا وقتي که جوان و بزرگ تر مي شود , با به دوش کشيدن کوله باري از تجربيات و خاطرات بار سفر را مي بندد و به مقصدگاه ابدي خود مي رود.

برای کسانی که عاشق سفر هستند شاید فرقی نداشته باشد که کدام نقطه بر روی کره زمین مقصدشان خواهد بود. آنها تمام سختیها را به دوش میکشند تا با چیزهایی رو به رو شوند که تاکنون در زندگی تجربه ای از آن نداشته اند. مانند کوهنوردی که تنها برایش رسیدن به قله هدف است، نه مسیر صعود. در دنيای ما هزاران ساحل ، جنگل ، کوه، جزيره وجود دارند و با اینکه هیچ دو کوه و جزیره ای مانند یکدیگر نیست اما این لطف خداوند بوده که برایمان دست و دلبازی به خرج داده و در تمام زمین گسترانده است. با اینحال مگر ما چند تخت جمشید و چند سی و سه پل روی زمین داریم یا چند اسکندریه و اهرام ثلاثه.

استانبول شهری در ترکیه ،که با وجود مدرنیزه شدن و رنگ و بوی فرنگی گرفتن هنوز سایه سنت بر روی آن سنگینی میکند.
معماری و سبک زندگی با وجود تلاش برای تغییر سبک زندگی به شیوه اروپایی ، نخواسته است گذشته پر افتخارش را به فراموشی بسپارد . هنوز کوچه پس کوچه های این شهر بوی عثمانی ها را میدهند. و با وجود ظاهر اروپایی هنوز در بطن زندگی مردم آیین های مذهبی و اسلامی موج میزند. برای رفتن به استانبول چندین راه وجود دارد. که بدلیل همسایگی کشور ما با ترکیه و عدم نیاز به ویزا و از آن دست مناسبات اداری رفتن به استانبول به آسانی سفر به شهر های ایران است.

رفتن به استانبول برای ایرانیان هم زمینی و هم هوایی امکان پذیر است. اتوبوس تقریبا همه روزه مسافران زیادی را از تهران به استانبول روانه میکند و با وجود پروازهای مستقیم و غیر مستقیم از طریق آسمان هم میتوان هر روزی که اراده نمایید پا به استانبول بگذارید. بلیط هواپیما یا اتوبوس و هتل را خودتان هم میتوانید رزرو کنید، اما اگر حوصله این کارها را ندارید و با فضای مجازی و زندگی بر خط فاصله دارید، بهتر است این کار را به آژانسهای مسافرتی بسپارید. حتی تنها هماهنگی تلفنی با آژانس هم کافیست و نیازی به مراجعه حضوری هم ندارید.

سفر پنج روزه من به استانبول از طريق پرواز اطلس گلوبال انجام گرفت. با اینکه کمی با نرخ پروازهای ایرانی تفاوت قیمت داشت و گرانتر بود، اما از لحاظ کیفیت و امکانات هیچ برتری قابل مشاهده ای وجود نداشت. صندلي ها فضاي مناسبي نداشتند و خود هواپيما که ايرباس اي 320 بود بسيار کوچک طراحي شده بود. با وجود اینکه بنده فرد سخت گيري نيستم اما این هواپيما با توپولوف هاي خودمان زياد تفاوتي نداشت. توصيه ميکنم اگه ميخواهيد با پرواز خارجي به ترکيه برويد حتما پرواز هاي ترکيش یا اماراتی و قطری را انتخاب نمایید، البته اگر از لحاظ مالی محدودیتی ندارید. زیرا هم هواپيما هاي خوبي دارند و هم خدمات بهتري را به مسافران ارائه ميکنند.به هر حال مسیر سفر بخشی از آن است .

عکس شماره 1: هواپیمای اطلس گلوبال

عکس شماره 2 :میان وعده داخل هواپیما

مدت زمان رسیدن به استانبول از طریق فرودگاه امام تقریبا سه ساعتی طول خواهد کشید. و من به اتفاق یکی از دوستانم که همسفر من در این سفر بود ساعت هشت صبح به فرودگاه کمال آتاتورک شهر استانبول رسيدیم. بعد از درج مهر ورود داخل پاسپورتمان وارد سالن انتظار شدیم. ایرانی ها یک جا نشستند تا تورلیدرشان بیاید و آنها را تا هتلشان راهنمایی کنند. تورليدر ما که يک خانم جوان بود در طول مسیر رسیدن به هتل اطلاعاتي در مورد تاریخچه، امکانات و مراکز ديدني و تجاری شهر به مسافران دادند. و همچنین تورهایی که در مدت اقامتمان در این شهر میتوانستیم خریداری و استفاده کنیم را برایمان شرح داد.

عکس شماره 3 : فرودگاه آتاتورک (منبع اینترنت)

البته برای خرید تورهای مربوط به شهر استانبول مراکزی در سراسر شهر استانبول وجود دارند که مدیریت بسیاری از آنها با ایرانیان مقیم استانبول است. بنابراین میتوانید تورهایتان را از این مراکز هم تهیه نمایید.اما بدلیل کلاهبرداری هایی که اخیرا صورت میپذیرد ، از صحت و قانونی بودن این شرکتها و مراکز قبل از خرید اطمینان حاصل فرمایید. با این حال توصیه بنده خرید تور از طریق تورلیدر خودتان است. با وجود اینکه ممکن است تورها را کمی گرانتر از مراکز داخل شهر بفروشند اما به آنها میتوان بیشتر انتخاب کرد.و اینکه آژانس شما مسئولیت تور لیدر شما را بر عهده دارد و در صورت تخطی میتوانید از طریق آنها پیگیری نمایید.

عکس شماره 4 : انتهای خیابان منتهی به هتل

عکس شماره 5 : آسمان بارانی استانبول

عکس شماره 6

هتل ما يک هتل سه ستاره واقع در خيابان کادسي در لالعلي بود، به نام بیوک کبان . هتل تقريبا هيچ محوطه و امکانات تفریحی خاصی نداشت و بيشتر شبيه به يک هتل آپارتمان بود. البته بنده چیز بیشتری از یک اقامتگاه چند روزه به غیر از نظافت و آرامش مناسب با توجه به هزینه ای که پرداخت نموده ام نخواهم داشت. بيشتر مسافران این هتل ايراني و عرب بودند که شاید بدلیل نرخ پایین آن بوده است و با توجه به اینکه از سه ستاره های استانبول باید یک ستاره کم کرد که این بدلیل کمبود امکانات این هتل هاست، به نسبت سایر هتل های سه ستاره این هتل وضعیت قابل قبول تری داشت. از طرفی موقعیت جغرافیایی هتل دسترسي خوبي به بسیاری از مراکز ديدني و تاریخی و تجاری، همچنین نزدیکی به سيستم حمل و نقل عمومي آن را به سایر سه ستاره های استانبول متمایز میکرد . تقريبا پنج دقيقه تا ايستگاه مترو و اتوبوس فاصله داشت تا گرند بازار و اياصوفيه چيزي بين يک ربع تا نيم ساعت پياده روي داشت. خيلي راحت به هرجاي استانبول که دوست داشتيد ميتوانستید بروید.

عکس شماره 7 :اتاق دو تخته هتل بیوک کبان

عکس شماره 8 : سالن غذاخوری هتل

آسمان بارانی استانبول در بدو ورود ما، فضای استانبول را زیبا تر کرده بود. در انتهای خیابانی که هتل در آنجا مستقر بود. مسجد لالعلی وجود داشت که بسیار زیبا بود. کمی آنطرف تر شهرداری را میتوانستید ببینید .و پل های خشتی و تاریخی مربوط به دوران عثمانی در بالای همان خیابان پر از خودرو. باران حال و هوای شهر را به شدت زیبا و دلنشین کرده بود.
در آن زمان در کنار تمام آن زیبایی ها خستگی بر ما چیره شده بود، شب قبل را نخوابیده بودیم و پروازمان ساعت پنج صبح به وقت ایران بود . هرچند آن همه زیبایی مارا محو خود ساخت اما خستگی راه ، بیشتر به ما اجازه گشتن در اطراف هتل را نداد. ادامه ماجراجویی را تا بعد از کمی استراحت به تعویق انداختیم.
بعد از ظهر آسمان صاف و آفتابی بود و اولین جایی که تصمیم به بازدید از آن را گرفتیم پیاده روی در میدان تکسیم، و خیابان ساحلی منتهی به دولماباغچه و محوطه بیرونی ورزشگاه بشیکتاش بود و در نهایت گذر از میدان و خیابان استقلال و فروشگاه های مستقر در آن بود.

عکس شماره 9 : میدان تکسیم (منبع اینترنت)

استانبول شب های بیداری دارد . فستیوالها و جشنواره های زیادی مشغول به برگزاری نمایشهای خود هستند در کنار آنها هنرمندان خیابانی زیادی را خواهید دید که هر کدام با هنرشان افراد زیادی را دور خود جمع کرده اند . خیابانها پر است از کافه و رستورانهای متنوع از لوکس ترین و گرانترین ها گرفته تا فست فودی های ارزان قیمت قهوه خانه های سنتی. چون کشور اسلامی است بار ها و کلاب ها در معرض دید عموم قرار ندارند و یا در قسمتهای شلوغ شهر اجازه فعالیت ندارند. قیمت مواد غذایی تقریبا شبیه به ایران است ، شاید کمی گرانتر. استانبول شهر خرید است. از لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا لباسهای مارک و گران قیمت. البته مارک های ترکی مانند جین وست و کوتون طبیعتا بیشتر خود نمایی میکنند. قیمت پوشاک کمی از تهران ارزانتر است. البته این قطعا بدیل کاهش ارزش پول ملی ماست که اختلاف قیمت زیادی وجود ندارد. قیمت یک شلوار LCwikiki به پول ما چیزی حدود 120هزار تومان یا 60 لیر ترکیه میشد. اما به هر حال تنوع بسیار بالایی در هر رنج قیمتی وجود دارد.

عکس شماره 10 : خیابان استقلال

از طریق اینترنت چند نقطه از استانبول را برای بازدید نشانه گذاری نمودیم و مسیر های دسترسی به آنها را مطالعه کردیم ،به هتل بازگشتیم و تصمیم گرفتیم خودمان شخصا فردای آن روز به جزیره بیوک ادا برویم. برای رفتن به این جزیره هم میشد تور مربوطه را خریداری کنیم و هم خودمان شخصا اقدام به خرید بلیط کشتی در کنار اسکله نماییم. برای ما خرید بلیط از اسکله به صرفه تر بود . بنابرین خودمان اقدام به خرید کردیم.اسکله های زیادی برای رفتن به جزیره وجود دارند که ما از طریق اسکله امینونو به جزیره عزیمت نمودیم.

عکس شماره 11 : ورزشگاه وودافون باشگاه بشیکتاش

عکس شماره 12

روز دوم:
صبحانه هتل تنوع خوبی داشت و همه چیز مرتب و تمیز کنار هم چیده شده بود.اما فضای سرو صبحانه کمی کوچک بود و یک محیط تقریبا بسته ای داشت.که کمی توی ذوق میزد.به هر حال پس از صرف صبحانه به سمت اسکله حرکت کردیم.

عکس شماره 13: صبحانه هتل

برای رفتن به اسکله هم میتوانستیم با متروباس برویم و هم مترو و اتوبوس ، بهتر بود کارت مربوط به آنها که یکی هستند را تهیه نماییم.کارتی شبیه به عابر بانک به نام استانبول کارت.البته استانبول کارت ما توریستی بود و تاریخ انقضا و اعتبار کمتری داشت، البته میتوانستیم آن را هر زمان و هر چقدر که میخواستیم شارژ کنیم. مسیر رفتن به جزیره از تنگه بسفر و خط ساحلی بخش آسیایی استانبول میباشد و در طول مسیر میتوانید از دیدن شهر لذت ببرید. همچنین در طول مسیر مجمع الجزایر کوچکتری هم وجود دارند که بسیار زیبا و مینیاتوری معماری شده اند. جزیره بیوک ادا بزرگترین آنهاست .جزیره ای بدون خودرو و آرام که تنها از طریق دوچرخه ، کالسکه و یا پیاده میتوان در آن تردد کرد. رستوران ها و فروشگاه های کوچکی در قسمتهای شرقی جزیره وجود داشت.در قسمتهای غربی بیشتر ساحلها و پلاژها مستقر هستند.در قسمت شمالی پارک جنگلی بزرگی وجود داشت و در بالای تپه چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف را میتوانستید ببینید .چون جزیره تپه ای است ممکن است کمی تردد با دوچرخه شما را خسته نماید. در مجموع آرامش بخش بودن جزیره میتوانست به شما حس لذت بخشی را القا نماید.

عکس شماره 14 :نمای اسکله از داخل کشتی

عکس شماره 15 : نمای جزیره از داخل کشتی

عکس شماره 16

دوچرخه و گاری دو وسیله حمل و نقل در آن جزیره، مسافران زیادی را برای دسترسی به خود را به صف کرده بودند به طوری که برای اجاره  یک ساعت و نیمه گاری شما باید حداقل نیم ساعت در صف منتظر میماندید تا نوبتتان شود.بدلیل تنفر من و همسفرم از ایستادن در صف تصمیم بر آن شد علیرقم سختی مسیر برای راندن ، دوچرخه انتخاب کنیم.

عکس شماره 17 : گاری در جزیره

در جزیره خیابان طویلی وجود داشت پر از مراکز تهیه غذا. ما نیز نهار را در جزیره در یکی از رستورانهای آنجا صرف نمودیم .ایرانیهایی که عاشق کباب هستند .استانبول بهشت آنهاست.انواع کبابها در هر کجای ترکیه آماده سرو شدن است ،از دونر و اسکندر کباب گرفته تا کوکورچ که کباب احشا گوسفند است.همه آنها فوق العاده اند و قابلیت افزایش تولید هورمون اشتها را برایمان دارند.

عکس شماره 18 : غذاخوری های جزیره

گرچه جزیره ویلاهای لوکس شبیه لواسان خودمان را ندارد ، اما پر واضح است افراد عادی قابلیت خرید ویلا در این جزیره را ندارند. ساحل جزیره غیر از سواحلی که پلاژ بودند کمی کثیف بود. غیر از اینها چیز جذاب دیگری در جزیره وجو نداشت. بنابراین تصمیم به بازگشت گرفتیم تا کمی در شهر به گشت و گذار بپردازیم. گشت و گذار در این جزیره در مجموع میتواند یک روز را به خود اختصاص دهد.

عکس شماره 19 : خانه های ویلایی در جزیره

روز سوم:
برنامه ما برای روز سوم بازدید از مراکز تاریخی استانبول بود.ایاصوفیه و موزه آن ، مسجد آبی، مسجد سلطان احمد، موزه ایالرینی و چند مسجد دیگر که با توجه به نزدیکی .تصمیم گرفتیم پیاده تا این مراکز که با فاصله کمی در کنار یکدیگر بودند برویم.
در مسیر رفتن به آنها یک بازار سنتی به نام گرند بازار وجود داشت که شبیه به بازار های سنتی خودمان بود که بیشتر صنایع دستی ،دکانهای ادویه فروشی و شیرینی فروشی های سنتی وجود داشت.نکته قابل توجه ای که ذهن مرا درگیر خود کرد وجود نماد شیطان (ابلیسکو) در میان این همه مسجد و مناره بود.دلیل وجود این نماد که نشانه واضح از شیطان پرستان است ، در آنجا چه میکرد؟

بهتر است برای رفتن به ایا صوفیه و سایر موزه های این شهر که ملزم به پرداخت ورودی هستید موزه کارت تهیه نمایید. زیرا برایتان به صرفه تر خواهد بود .هرچند برای تهیه این کارت باید در صف های طولانی بایستید.اما بدلیل تفاوت قیمت با نرخ آزاد ارزش آن را دارد.لیست مکانهایی که با این کارت قادر به بازدید هستید محدود است همچنین هر کارت برای یک نفر و تنها برای یک بار بازدید میباشد. اما استانبول کارت را میتوانید مشترک استفاده کنید،تنها از شارژتان کسر خواهد شد.

EEQvPwx4fKhYrH7T9TDuBAnn2Ecjm1EtDkybvBhH.jpegUcqtmHGrVEMOzvlnMDalivw7exoltBvSwFx1NltO.jpeg

استانبول کارت و موزه کارت ( عکس از اینترنت)

یک روز گشتن این تعداد مراکز کمی خسته کننده است به طوری که همسفرم وسط راه خسته شد و به هتل بازگشت .اما من به مسیر خود ادامه دادم و اکثر مکانهایی که روی تلفن همراهم نشانه گذاری کردم را بازدید نمودم.

عکس شماره 20 : محوطه اطراف مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه

عکس شماره 21 : ایاصوفیه

عکس شماره 22

عکس شماره 23 : ابلیسکو

عکس شماره 24 : مجسمه داخل موزه

عکس شماره 25

عکس شماره 26 : داخل مسجد ایاصوفیه

عکس شماره 27

حتما نحوه کار گوگل مپ را که روی اکثر تلفن های همراه نصب شده میباشد یا برنامه های شبیه به آن را بیاموزید.صد در صد کارآمد خواهند بود.
بلاخره خستگی بر من هم چیره شد و تصمیم به بازگشت به هتل را گرفتم .و بدلیل اینکه برای شب تور تنگه بسفر را تهیه نموده بودیم.به همین دلیل بهتر بود من هم کمی استراحت نمایم.
تور تنگه بسفر یکی از بهترین تورهایی است که در استانبول به شما پیشنهاد داده خواهد شد، من هم به شما پیشنهاد این تور را میکنم.عبور از تنگه زیبای بسفر توسط کشتی آن هم در شب در کنار نورپردازی های زیبای آن بسیار دلنشین خواهد بود. محیط دوستانه و خانوادگی داخل کشتی حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد.

این تور شامل گشتی سه ساعته در امتداد تنگه بسفر به وسیله کشتی تفریحی بود .که شامل شام و اجرای موسیقی زنده و سایر موارد میشد.

عکس شماره 28 :تنگه بسفر

عکس شماره 30 :وعده غذایی داخل کشتی

روز چهارم:
چون ما جوان بودیم و تشنه هیجان از طرفی تابستان بود و گرمای هوا مناسب ، برنامه ما برای روز چهارم رفتن به یکی از پارکهای آبی استانبول بود.استانبول چند پارک آبی کوچک و بزرگ دارد که اغلب سر باز هستند و به همین دلیل تنها تابستانها فعالیت میکنند.به پیشنهاد یکی از دوستان به پارک آبی آکوامارین رفتیم .اکثر پارک های آبی از مراکز اصلی شهر سرویس رفت و برگشت دارند .اما تصمیم ما این بود که خودمان با اتوبوس به بیوک چکمه که محل پارک آبی بود برویم.خود پارک آبی در نزدیکی ساحل قرار داشت.و با پرداخت یک ورودی از تمام امکانات پارک بدون محدودیت میشد استفاده نمود.استخر پارک تمیز و بزرگ بود . برخی از لوازم مانند سرسره های آبی کمی مستهلک شده بودند. تعداد و تنوع کمی داشت اما در مجموع قابل قبول بود.

عکس شماره 31 :نمایی از پارک آبی آکوا مارین

عکس شماره 32 : سرسره های تقریبا مستهلک پارک

استانبول سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی دارد اگرچه قیمتها کمی بیشتر از تهران است .اما هم دسترسی بهتری دارد هم تجهیزات کیفیت بالاتری دارند و بدلیل تعداد بالا خلوت تر هم هستند. بنابراین در این شهر نیازی به اجاره یا کرایه تاکسی یا خودرو نیست زیرا قیمتها به مراتب بالا تر ازوسایل نقلیه ای مانند مترو و اتوبوس خواهند داشت.

عکس شماره 33 : متروی خلوت شهر استانبول

تعداد بالای مراکز خرید بزرگ و لوکس ما را مجاب به گشت و گذار در آنها می نمود. هر چند با توجه به افزایش نرخ ارز دیگر خرید در استانبول شاید صرف نکند.اما باز هم نمیتوان چشم را بر روی برخی از آنها بست. بنابراین تصمیم گرفتیم دوباره گشتی در خیابان استقلال بزنیم.به جز خرید چند دست لباس و چند جفت کفش و چند قلم لوازم آرایشی البته به سفارش برخی دوستان ، دست و جیبمان به خرید سایر موارد باز نشد.به طور مثال خرید یک جفت کفش نایکی اصل از نمایندگی چیزی بین دو تا چهار میلیون در می آمد که از هزینه کل سفرمان بیشتر میشد.

عکس شماره 34 : مرکز خرید استانبول

استانبول علاوه بر کبابهای معروفش، باقلوا وشیرینی های جذابی هم دارد.خوردن تنها دو لقمه از آن باقلواها فیل را از پا می اندازد. در خیابان استقلال و خیلی از خیابان های استانبول از این باقلوا فروشی ها به چشم میخوردند.

عکس شماره 35 : یکی از معروفترین باقلوا فروشی های خیابان استقلال (حاج اسماعیل  )

عکس شماره 36

عکس شماره 37 : دونر ترکیه (منبع اینترنت)

عکس شماره 38: خوراک اسکندر کباب

روز پنچم
روز بازگشت به وطن

پرواز بازگشت غروب بود یعنی ما هنوز تقریبا یک روز فرصت گشت و گذار داشتیم . بنابراین برج گالاتا و خیابانهای اطراف آن را در دستور کار خود قرار دادیم. همچنین سری به مرکز خرید استانبول جواهیر که مرکز خرید بزرگی در خیابان بیوکدر کادسی واقع شده رفتیم.

برج گالاتا یکی از قدیمی ترین قلعه های دیدبانی شهر بود که با رفتن به بالای آن میتوانستید تقریبا تمام شهر استانبول را نظاره کنید.البته موزه کارت در اینجا کاربردی نداشت و ما باید جداگانه ورودی پرداخت میکردیم.

عکس شماره 37 : برج گالاتا

عکس شماره 38 : نمایی از استانبول ،خیابان بیوغلو و ورزشگاه اردوغان

نکته جالب و البته تلخ برایمان این نکته بود که هنگامیکه از ایران به ترکیه پرواز کردیم.یورو پنج هزار تومان بود و هنگام بازگشت یورو به بالای دوازده هزار تومان رسید، این یعنی در پنج روز ارز ما با شیب بسیار تندی سقوط کرد و این سوال که با این وضع ارز آیا میتوان باز هم سفرهای خارجی را در برنامه هایمان بگنجانیم یا خیر؟

قیمت برخی از اقلامی که در استانبول خریداری نمودیم.

هزینه تور :  به ازای هر نفر برای 5 روز اقامت :2/350/000

هزینه استابول کارت : 6 لیر فقط قیمت کارت میباشد .برای شارژ باید هزینه جداگانه با توجه به میزان استفاده بپردازید. برای اولین سفر 2.5 لیر و برای سفرهای بعدی تقریبا 1.5 لیر کسر خواهد شد.

هزینه موزه کارت : 125 لیر ( تعداد موزه ها محدود است)

هزینه بلیط کشتی برای رفتن به جزیره : 20 لیر رفت و برگشت . (توقف در دو ایستگاه)

هزینه تور کشتی بسفر : 25 دلار

هزینه یک همبرگر مک دونالد : 12 لیر برای یک همبرگر معمولی.

هزینه دونر کباب : 5 تا 25 لیر بستگی به نوع آن دارد.

هزینه یک بطری آب معدنی : (آب لوله کشی استانبول غیر قابل شرب است) بطری یک و نیم لیتری 2 لیر

هزینه یک وعده در رستوران متوسط  : 40 لیر به بالا

ورودی پارک آبی : 60 لیر برای آقایان و 40 لیر برای خانم ها

به هر حال با قدم زدن در کوچه پس کوچه های استانبول شما غرق در سنت، فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه خواهید شد. اغلب خیابان های اطراف میدان استقلال منتهی به دریا هستند. پیاده رو ها و خیابان های فرعی اغلب سنگ فرش شده اند. دیوار اکثر خانه ها در قسمت های قدیمی شهر آجری و سنگی  هستند. همچنان مردم مهمان نواز و همواره سرزنده هستند. قیمتها برای یک سفر خارجی ارزان میتواند مناسب باشد. استانبول چهار فصل زیبایی دارد که با توجه به سلیقه تان میتوانید زمان سفر را تعیین نمایید. برای من سفر به استانبول تجربه زیبا و خاطره انگیزی بود.