استانبول و یک تجربه ی جدید دیگر

شهری که هیچ ایرانی از دیدن آن سیر نمی‌شود! +تصاویر

سلام به همه دوست داران و کاربران عزیز لست سکندی.امروز در مورد سفرنامه استانبول براتون میگم شهری که پر از صفا و صمیمیت هست.

البته این اولین سفرنامه من هست و اگر عیب و ایرادی داشت ببخشید.

این سفر ما شاید کمی با بقیه سفرها تفاوت داشته باشه چرا که ما خودمون رفتیم (بدون تور) و از همه مهم تر هتل نرفتیم (خونه کرایه کردیم) در طول سفرنامه جزییات کامل رو اعلام میکنم خدمتتون.

ما برای این سفر طوری که برنامه ریزی کردیم 6 روزه بود (از 3 شهریور الی 8 شهریور). هزینه بلیط نفری 4250000 تومن شد.پرواز ما از تهران ساعت 2 بعد از ظهر با هواپیمایی قشم ایر بود. از ترس اینکه به ترافیک برخورد نکنیم ساعت 10 راه افتادیم که خوشبختانه بدون معطلی ساعت 11.15 در فرودگاه امام بودیم.ما 4 نفر بودیم و عوارض خروجی رو هنوز پرداخت نکرده بودیم.در فرودگاه امام دستگاههایی جهت پرداخت عوارض با استفاده از کارت بانکی و وارد کردن کد ملی هست که دیگه نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست

( عکس1 پرداخت عوارض)

ما چون امسال اولین بار بود هزینه 220 هزار تومن رو پرداخت کردیم ( زمانیکه کد ملی رو وارد کنیم خود دستگاه مبلغ رو مشخص میکنه). بعد از گذر از دستگاه ها منتظر اعلام دریافت کارت پرواز شدیم و در نهایت در ساعت 13:30 جهت سوار شدن به هواپیما اعلام کردند. پرواز کمی دیرتر در ساعت 14:20 انجام شد.طول پرواز 3 ساعت و خداروشکر پرواز آرومی بود. ابتدا آب معدنی و بعد هم ناهار و چایی رو آوردند. ناهار انتخابی بود یا مرغ یا گوشت

( عکس شماره 2 و 3 و4 غذای هواپیما)

بعد از پیاده شدن از هواپیما مسیری رو طی کردیم و وارد صف کنترل پاسپورت و زدن مهر ورودی شدیم که صف خیلی طولانی نبود و سریع رد شدیم

( عکس شماره 5 زدن مهر ورودی )

مرحله بعدی تحویل چمدون ها بود.فرودگاه جدید استانبول به واسطه اینکه کمی دورتر از شهر هست هزینه تاکسی زیاد میشد در نتیجه تصمیم بر این بود که با اتوبوس های فرودگاه بریم.از روی تابلو ها مشخص هست و نوشته شده اتوبوس.جهت سوار شدن اتوبوس ها به طبقه -2 رفتیم

( عکس 6 آسانسور فرودگاه)

در طبقه پایین بصورت ایستگاه های مختلف برای جاهای مختلف اتوبوس هست و واقعا سرویس دهی عالی و منظمی دارند. مسیر ما میدان تکسیم بود پس باید به ایستگاه شماره 14 میرفتیم روی دیوار نام ایستگاهها مشخص هست

(عکس شماره 7 ایستگاه اتوبوس )

دستگاه های خرید استانبول کارت و شارژ کردن اون هم موجود هست ما چون از قبل کارت داشتیم فقط نیاز بود که کارت ها رو شارژ کنم.

(عکس شماره 8تا 10 خرید شارژ )

برای مسیر ما از فرودگاه تا میدان تکسیم نفری 18 لیر بود. در یکی از ضلع های میدان تکسیم مقابل هتل پوینت( Point Hotel) ایستگاهای اتوبوس های فرودگاه هست که به اسم هاوایست هست ( Havaist). حدودا 45 دقیقه در راه بودیم و بعد از پیاده شدن و تحویل گرفتن چمدانها رفتم دنبال تاکسی. مسیر ما در یکی از کوچه های آخر استقلال بود پیاده 20 دقیقه راه بود ولی چون چمدون داشتیم کمی سخت بود.متاسفانه از اونجایی که مردم استانبول انگلسیی بلد نیستند به چند تا تاکسی آدرس رو که حتی بصورت لوکیشن بود نشون دادم و گفتن نمیدانند کجاست تا بالاخره سوار یکی شدیم و تا دم در خونه مارو برد و 15 لیر گرفت. مکانی که ما گرفته بودیم بصورت سوییت بود شبی 300 لیر ( در اصل 150 لیر بود ولی بخاطر این فصل 300 شده بود).جای جمع و جور و تمیزی بود و ما از قبل با شخصی که برامون اینجا رو رزرو کرده بود در ارتباط بودیم و عکس ها شو به ما نشون داده بود

( عکس 11تا 16 منزل)

مکانش رو بخوام دقیق بگم بعد از گذشتن از کوچه های فرعی در آخر خیابون استقلال درمیاد و بعد از گذشتن از چند کوچه که سراشیبی هست میرسیم به این منزل که به متروی شیشانه ( ایستگاه بعد از تکسیم) 5 دقیقه راه داشت. کوچه های این منطقه سراشیبی دارن و تنها عیب این خونه همین بود وگرنه به همه چیز دسترسی داشتیم حتی سرکوچه مون هم هایپر شک بود

( عکس 17 و 18 کوچه محل اقامت)

شب اول بعد از جابجا کردن وسایل راهی خیابون استقلال شدیم

( عکس19 استقلال  )

شور و شوق همیشگی اون و جمعیت بسیار زیبای خیابون استقلال رو دیدیم و از سیب زمینی های خوشمره کمپیر گرفتیم که دونه ای 25 لیر بود. در راه برگشت به خونه سر کوچه برای فردا صبحانه خرید کردیم.قیمت ها مناسب بود مثلا یک بسته نون شبیه لواش که زیاد هم داشت 8 لیر بود. روز اول ما به اینصورت تمام شد.

صبح روز دوم بعد از خوردن صبحانه از خیابون استقلال رفتیم به سمت متروی تکسیم که بریم به سمت جزیره بویوک آدا.

در خصوص مترو هزینه هر بار سوار شدن 1.85 لیر هست که اگر با همون کارت دوباره بزنید 2.60 کسر میشه پس اگر نفری یک کارت داشته باشیم بصرفه تر میشه. از طریق متروی کاباتاش ( F1 ) دو ایستگاه بعدش یعنی کاباتاش پیاده شدیم و به سمت اسکله رفتیم.از هر کسی پرسید به راحتی مسیر اسکله رو نشون میدن. هزینه بلیط نفری 7.5 لیر بود که با همون استانبول کارت پرداخت کردیم. ما که رسیدیم کشتی تازه رفته بود و 45 دقیقه منتظر در اسکله نشستیم تا کشتی بعدی اومد و جمعیت هم همین طور هی اضافه میشد ما سریع سوار شدیم که جای خوب گیرمون بیاد.

( عکس 20تا 22 اسکله )

در طول مسیر چندین جزیره هست که توقف کوتاهی جهت پیاده کردن و سوار کردن افراد داره

( عکس 23تا 25 جزایر)24.JPG25.JPG

در جزیره دوم بویوک آدا پیاده شدیم که با جمعیت زیاد مردم مواجه شدیم

( عکس 26و27 بویوک آدا )

وقتی که ما رسیدیم خیلی گرسنه بودیم اول تصمیم گرفتیم ناهار بخوریم.در همون ابتدا دور و بر میدونش کلی رستوران هست که حتی ایرانی هم بود و کلی اصرار میکرد.بعد از کمی پیاده روی در یکی از کوچه ها یکی از رستوران ها منوشو به اصرار نشون داد و گفت تخفیف داره.سفارش ما کباب ترکی و ماهی و مرغ بود که زیاد تعریفی نداشت.ابتدا از روی منو غذاها رو که انتخاب کردیم از هر کدوم 3یا4 لیر کم کرد و به ظاهر تخفیف داد و قول چایی رایگان هم داد در آخر موقع حساب کردن 13 لیر بیشتر گرفت و گفت مالیات هست هر چه قدر بحث کردیم که چرا از ابتدا نگفتی و به ما کلک زدی بی فایده بود.از منو هم عکس گرفتم که قیمت ها مشخص هست

(عکس 28تا 32 ناهار در بویوک ادا)

بعد رفتیم برای کالسکه که برای 4 نفر 120 لیر بود برای 5 نفر 150 لیر.دیدیم اگر دوچرخه بگیریم بیشتر کیف میده.یه جا رفتیم اولش گفت 15 لیر گفتم بقیه میدن 10 لیر بعد گفت باشه همون 10 لیر.یه کارت شناسایی گرفت و یه ساعت تو کوچه پس کوچه هاش رفتیم و کلی عکس گرفتیم.

( عکس 33و34 دوچرخه سواری)

برای برگشت ساعت 16.15 حرکت بود که بلیط برگشت 10 لیر بود از باجه گرفتم

(عکس 35)

و به موقع سوار کشتی برگشت به سمت کاباتاش شدیم و با  متروی کاباتاش به تکسیم برگشتیم.چون خیلی خسته بودیم مجدد مثل شب قبل فقط رفتیم به خیابون استقلال موزیک های خیابونی ایرانی هم که قدم به قدم هست و تا منزل پیاده رفتیم و در استقلال هم خرید کردیم.

روز سوم صبح تصمیم بر این بود که به مرکز خرید ونیزیا بریم.مجددا از طریق متروی تکسیم سوار مترویی میشیم که میره به سمت ینی کاپی (M2) به ینی کاپی که رسیدیم با متروی هاوالیمانی میریم به سمت فرودگاه ( خط قرمز M1a) ایستگاه سوم اوتوباتلو پیاده میشیم ( Topkapi utubatli) بعد از مترو خارج که شدیم به سمت تراموا حرکت می کنیم مسیرش مشخص هست چون همه دارن به همون سمت تراموا میرن حدودا 3 دقیقه راه هست به تراموا که رسیدیم سوار  خط T4 یا آی سلام میشیم. 12 ایستگاه بعد به نام متریس کیپتاش ( kiptas venezia ) پیاده میشیم.در اون خیابون ساختمون مرکز اوت لت ونیزیا مشخص هست. خب در این مرکز که شبیه ونیز ایتالیا هست دور تا دور این مرکز هتل هست و پایینش مرکز خرید

(عکس 36 ونیزیا)

اینجا اکثر مارک ها بود ما بیشتر لباس و کفش های اسپورت مثل ریبوک و آدیداس خرید کردیم.از ال سی و کوتون هم کلی خرید کردیم که البته این ها در شعبه های دیگه هم بودن.انواع فست فود ها هم هست ناهار ما رفتیم برگر کینگ که چیکن برگر گرفتیم 28 لیر شد با نوشابه و سیب زمینی

(عکس 37 ناهار در ونیزیا)

بعد از این مرکز تصمیم گرفتیم بریم مرکز خرید فروم.مجدد با تراموا خط T4 سوار شدیم در ایستگاه Topkapi ulubatli پیاده شدیم و با متروی M1 که میره به سمت فرودگاه در ایستگاه Kocatepe پیاده شدیم.مرکز خرید فروم نزدیک به فروشگاه ایکیا هست و خودش رو به تنهایی بخواید بگردید بالای 4 یا 5 ساعت طول میکشه.ما هم چون خیلی از صبح پیاده روی داشتیم فقط تونستیم همین جارو بگردیم و به ایکیا نرسیدیم.مرکز فروم 4 طبقه هست و جزو 10 مرکز خرید اصلی ترکیه هست  که انواع برند ها و شهربازی و آکواریم و فست فودها و خلاصه همه چیز داره ما تقریبا تا ساعت 8 شب در اینجا بودیم و باز هم کلی خرید کردیم و موقع برگشت هم از بستی های 2 لیری مک دونالد گرفتیم و به سمت میدان تکسیم برگشتیم.از سوپر نزدیک خونه 1بسته خیارشور گرفتیم 4 لیر و 1بسته سوسیس و نون ساندویچی که شد 15 لیر .از میوه فروشی هم گوجه فرنگی و خیار گرفتیم کیلویی 5 لیر و انجیر و سیب کیلویی 8 لیر و انگور 9 لیر بود.

صبح روز چهارم تصمیم گرفتیم بریم خیابون عثمان بی.از ایستگاه شیشانه سوار  متروی ینی کاپی شدیم ( M2) دو ایستگاه بعد یعنی عثمان بی پیاده شدیم.طول خیابون مغازه های مختلفی هستند که قدم زنان همه رو نگاه کردیم تا رسیدیم به مرکز خرید جواهیر.این جا هم جزو اصلی ترین مرکز خرید ها هست و کلیه برند ها رو داره بنظر من فرق زیادی با فروم نداره.در طبقه بالاش هم انوع فست فودها هست و اینکار به کی اف سی رفتیم و غذا رو بصورت پک سفارش دادیم که شامل 2 تیکه مرغ سوخاری و قارچ سوخاری و مرغ برگر و نوشابه و سلاد و سیب زمینی بود با قیمت 32 لیر.

(عکس 38 ناهار در جواهیر)

بعد از خوردن ناهار مجدد با مترو به سمت منزل برگشتیم کمی استراحت کردیم و تصمیم گرفتیم بریم قسمت آسیایی.

از طریق متروی شیشانه سوار مترویی شدیم که به سمت ینی کاپی میره (M2) ایستگاه آخر یعنی ینی کاپی پیاده شدیم از طریق متروی مارمارای (خاکستری رنگ) سوار اون سمتی میشیم که میره به سمت گبزه ( Gebze) و در ایستگاه بستانچی پیاده میشیم.از هر کسی بپرسیم جاده بغداد نشون میدن.ما اول رفتیم به سمت ساحلش که یه قسمتیش ساحل شنی بود و مردم هم داشتند شنا می کردند یه قسمت هم ساحل سنگی بود که ماهیگیری می کردند

(عکس 39 ساحل)

بعد از اون رفتیم سمت خیابون بغداد.در این خیابون برند های خیلی لاکچری و گرون  هست مثلا وارد فروشگاه  Louis Vuitton شدم به کیف کوچیک مجلسی 17 هزار لیر قیمتش بود ولی از H&M خرید کردیم

(عکس 40 خیابون بغداد)

.قشنگی این خیابون در شب هست که ماشین های آنچنانی میان حدود ساعت 8:30 به سمت خونه برگشتیم.شب رو مجدد در خیابون استقلال تا خونه قدم زدیم و از موزیک های خیابونی ایرانی کلی لذت بردیم و از صدف های 1 لیری که مثل دلمه هست خوردیم.من چون با طعم خانواده ماهی ها نمی تونم کنار بیام از مزه اش خوشم نیومد.

صبح روز پنجم تصمیم گرفتیم صبحانه رو بیرون بخوریم رفتیم خیابون استقلال یه کافه بود سلف سرویس و نفری 31 لیر.همه چی داشت فضای بیرونش نشستیم و کلی چسبید

(عکس 41 صبحانه )

بعد از اینجا قدم زنان رفتیم به سمت یکی از نمادهای شهر بنام برج گالاتا

(عکس 42 گالاتا)

.از میون کوچه پس کوچه ها از آب میوه های طبیعی آب پرتغال خوردیم دونه ای 5 لیر که خیلی چسبید ما چون در سفرهای قبل برج رو دیده بودیم دیگه بالا نرفتیم و صف خیلی طولانی هم داشت.این برج رو به تنگه بسفر هست.بعد از اینجا تصمیم گرفتیم بریم کاخ توپکاپی پس از ایستگاه متروی شیشانه رفتیم تکسیم.از تکسیم با متروی خط کاباتاش  (F1) به اسکله کاباتاش رفتیم. از اینجا سوار تراموا شدیم خط (T1) و در ایستگاه  سلطان احمد پیاده شدیم. پیاده به سمت مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی رفتیم که برای ورود به مسجد به خانوم ها شال و به مردها که شلوارک داشتن پارچه ای می دادن که پوشیده باشن.

(عکس 43تا 45 مسجد)

این مسجد هنر محمد آقای صدفکار هست  بعد از اینجا به سمت کاخ توپکاپی پیاده رفتیم جمعیت بسیار زیاد بود و ورودی کاخ نفری 40 لیر بود و برای حرم سرا 25 لیر که ما فقط به کاخ بسنده کردیم

(عکس 46 گالاتا)

برای اشخاصی که به تاریخ علاقه دارند این مکانها توصیه میشه.بعد از گشتن در کاخ در محوطه ی بیرونی اون کمی نشستیم و خستگی مون که رفع شد به سمت تکسیم برگشتیم.برای ناهار رفتیم دور میدون تکسیم کباب ترکی.قیمت با نوشابه 25 لیر بود که ما مخلوط هم سفارش دادیم

(عکس 47 ناهار استقلال )

ساعت 3 رسیدیم خونه کمی استراحت کردیم یهو از خواب بیدار شدیم ساعت 6.30  بود و ما قرار بود که امشب به کنسرت بریم سریع حاضر  شدیم و بلیط کنسرت و گذرنامه خودم رو برداشتیم و سریع از استقلال پیاده رفتیم تا تکسیم سرراه نفری یک برگر از مک دونالد گرفتیم با نوشابه و سیب زمینی شد 23 لیر و تو راه خوردیم چون تا دیر وقت کنسرت بودیم گفتیم گشنه نمونیم. طبق نقشه ای که از گوگل مپ داشتیم هرطرفی میرفتیم یه جور دیگه بهمون نشون میداد. از یکی آدرس مرکز کنگره استانبول رو پرسیدیم کلا یه جای دیگه رو آدرس داد که با ماشین 45 دقیقه بود! واستادیم یک تاکسی اومد و بهش آدرس رو دادیم گفت 40 لیر هر چه قدر اصرار کردیم که فقط 10 دقیقه پیاده راه هست و مسیر خیلی کمه حرف گوش نکرد و گفت ترافیکه ما هم چون دیرمون شده بود گفتیم سوار شیم.مارو تا جلوی در کنگره برد و صف طولانی ورودی رو طی کردیم و خداروشکر به موقع وارد سالن شدیم

از شکوه و عظمت کنسرت هر چی بگم کم گفتم از ساعت 9 شروع شد تا ساعت 1.برای برگشت هم با جمعیت پیاده اومدیم تا تکسیم و بعد هم استقلال کلا 20 دقیقه راه بود.توی راه اول بلال خوردیم دونه ای 5 لیر بعد هم از بستنی های مک دونالد 2 لیری خوردیم تا رسیدیم خونه ساعت 2.30 شد.

صبح روز ششم و روز آخر تا ساعت 10 خواب بودیم و هنوز تو حال و هوای کنسرت بودیم .امروز ناهار منزل یکی از آشنایان دعوت بودیم ایشون خودشون اومدن دنبالمون و مارو بردن تا ساعت 5 مجدد ما رو روسوندن که وسایل رو جمع و جور کنیم چون شب پرواز داشتیم.بعد از تحویل دادن کلید به سرایدار دم خونه بودیم که یهو یک تاکسی رد شد نگه داشت و گفتیم میدون تکسیم ایستگاه هاواایست میریم قبول کرد و با 10 لیر مارو برد. به محض رسیدن از باجه بلیط اتوبوس های فرودگاه بلیط نفری 18 لیر خریدم که با استانبول کارت هم میشد پرداخت کرد و خیلی سریع ما رو رسوند فرودگاه. رفتم چرخ دستی گرفتم که هر چرخ 5 لیر هست و بعد از گذشتن از ایست بازرسی منتظر اعلام گیت و کارت پرواز شدیم توی فرودگاه قدم میزدم و واقعا این فرودگاه جدید استانبول با عزمت هست

(عکس 49 تا 54 فرودگاه استانبول  )

49.JPG50 .JPG51.JPG52.JPG53.JPG54.JPG

قیمت دستگاههای که وکیوم می کردن 75 لیر بود

(عکس 55 وکیوم)

روی بلیط ساعت پرواز 21:45 زده بود و روی برد ساعت 23 اعلام شد به اندازه 2 ساعت توی فرودگاه منتظر بودیم و بالاخره تو صف تحویل بار که بودیم یکی از کارمندان قشم ایر که ایرانی هم بودند اومدند و بلند اعلام کردن همه پروازهای قشم ایر در این ساعت 11 شب هست و آژانس باید به شما این مورد رو اعلام می کردند در هر صورت ساعت 23:10 شب پرواز ما به سمت تهران انجام شد و تجربه ای جدید با این سفر بدست آوردیم.