سفر به ریزه با عبور از مسیر شرقی ترکیه

مسیری زیبا در ترکیه که کمتر کسی از آن عبور کرده است! +تصاویر

سلام به دوستان عزیز

تا قبل از این سفر تجربه سفر به شهرهای استانبول، ترابزون و وان رو در ترکیه داشتم و با بررسی هایی که انجام دادیم  و تجربه سفر به ترابزون تصمیم گرفتیم زمینی به طبیعت زیبای شمال ترکیه سفر کنیم.

برای سفر به شمال ترکیه میشه از سرویس های اتوبوس باتومی از تهران و تبریز استفاده کرد که از ترابزون و شهرهای دیگه ترکیه میگذره. اما از اونجایی که این سرویس تکمیل شده بود، من و دوستم تصمیم گرفتیم از سرویس های حمل و نقل خود ترکیه از دوغوبایزید به ترابزون استفاده کنیم. با بررسی سایت حمل و نقل مسافر ترکیه (www.neredennereye.com) متوجه شدم که قیمت بلیط این مسیر 120 لیر و مدت زمان سفر حدود 8 ساعته.

با توجه به مدت زمان سفر از تهران تا مرز بازرگان (حدود 11 ساعت) و طولانی بودن ادامه مسیر، دوستم پیشنهاد داد آروم آروم به سمت شهرهای شمالی ترکیه بریم و شب رو در یکی از شهرهای نزدیکتر ترکیه بمونیم که با استقبال من روبرو شد.

با بررسی نقشه ترکیه و سرویس های موجود میان شهرهای ترکیه تصمیم گرفتیم بعد از عبور از مرز و شهرهای دوغوبایزید و ایغدیر شب رو در شهر قارص بمونیم و از اونجا به شهر ریزه بریم.

عکس 1: مسیر رفتن ما به ریزه (خط آبی رنگ) M4XLXeeQu1BfQb13sGfy8Nw0K0nZ4wQT9MphZl5b.jpeg

شب اول سفر: حرکت به سمت مسیر بازرگان

من اهل شیرازم و دوستم تهران زندگی میکنه. با توجه به مشغله کاری من و دوستم تصمیم سفر رو کمی دیر گرفتیم و این موضوع باعث شد نتونم بلیط اتوبوس به ماکو و تبریز از تهران رو در زمان مناسب تهیه کنم و تصمیم به سفر با سواری های ترمینال غرب گرفتیم. بنابراین خودمو با پرواز به تهران رسوندم و حدود 8 شب زمانی که به ترمینال غرب رسیدم در کمال ناباوری هیچ سرویس سواری به مقصد تبریز موجود نبود. پس از کمی بلاتکلیفی تصمیم گرفتیم نصف شب با سرویس های دربست بین شهری خودمون رو به مرز بازرگان برسونیم. با تماسی که با یکی از شرکت ها گرفتیم قرار شد با خودرو رانا به مبلغ 480 هزار تومن به مرز بازرگان بریم. حدود ساعت 2 شب حرکت کردیم و حدود 11:30 ظهر به مرز بازرگان رسیدیم.

روز اول سفر: عبور از مرز بازرگان و رسیدن به قارص

مرز روز آرومی رو داشت و زیاد شلوغ نبود. در شعبه بانک موجود در مرز عوارض خروج از کشور به مبلغ 220 هزار تومن برای هر نفر رو پرداخت کردیم و قبل از عبور از مرز بازرگان 100 دلار رو به لیر تبدیل کردیم. زمان کشور ترکیه 1 ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب تره بنابراین ساعتمون رو تنظیم کردیم.

با انجام تشریفات مرزی که حدود یک ساعت و نیم طول کشید بالاخره وارد ترکیه شدیم و با مینی بوس رایگانی که بود به آخر فنس های مرز ترکیه رسیدیم و سوار دولموش (مینی بوس) شهر دوغوبایزید شدیم. فاصله مرز تا شهر دوغوبایزید حدود 40 کیلومتره (30 دقیقه) که با دولموش های مرزی با کرایه نفری 8 لیر میشه به این شهر رفت و از اونجا ادامه مسیر داد (هر لیر در زمان سفر ما حدود 2020 تومان).

بعد از عبور از مرز اولین چیزی که در سمت راست جاده جلب توجه میکنه کوه با شکوه آرارات با ارتفاع حدود 3600 متر هست که در مرز ترکیه و ارمنستان قرار داره و قله اون در تمام سال پوشیده از برفه.

عکس 2: قله با شکوه آرارات p0PhjTsUIVAo2mZBlQbxH0h3DpaIpCOGFDNnCIzY.jpeg

پس از حدود 40 دقیقه و کمی معطلی در مسیر به دلیل ایستگاه های بازرسی جاده ای حدود ساعت 13:30 به وقت ترکیه به شهر دوغوبایزید رسیدیم.

عکس 3: میدان اصلی دوغوبایزید CUnOYjjh061QQyM5xY0RRfssxpBzfRaNFqtyBTXW.jpeg

با پرس و جو سر کوچه ای که به ترمینال دولموش ها میرفت پیاده شدیم. از اونجایی که گرسنه بودیم تصمیم گرفتیم ناهار رو در شهر دوغوبایزید بخوریم ولی به دلیل خستگی راه من پیش وسایل موندم و دوستم برا خرید غذا به مرکز شهر رفت. حدود نیم ساعت طول کشید تا با دو پرس غذای دونر گوشت به مبلغ هر پرس 25 لیر برگشت. ظاهرا از رونق مرکز شهر خوشش اومده بود و میگفت مرکز خرید نسبتاً خوبی داره. خلاصه غذا رو به صورت سرخ پوستی خوردیم. غذای بسیار خوشمزه ­ای بود و با توجه به قیمت نسبتاً گرونش حجم خوبی هم داشت. بعد از خوردن غذا پیاده به سمت ترمینال دولموش ها حرکت کردیم. از اونجا دولموش ها با مبلغ 13 لیر به ایغدیر میرفتن. کمی منتظر شدیم تا مسافرهای ایغدیر تکمیل بشن. تو این فاصله همونجا چای خوردیم (هر چای یک لیر) و به سمت ایغدیر حرکت کردیم. فاصله دوغوبایزید تا ایغدیر حدود 50 کیلومتره (40 دقیقه). با توجه به خستگی، بیشتر مسیر رو تو حالت خواب و بیداری بودم. حدود ساعت 14:45 دقیقه به شهر ایغدیر رسیدیم. ازونجایی که قصد رفتن به شهر قارص رو داشتیم با دیدن تابلو قارص در نبش یک کوچه از مینی بوس پیاده شدیم. قبلا با چک کردن سایت حمل و نقل مسافری ترکیه متوجه شده بودیم که از ایغدیر به قارص از 6 صبح تا 5 عصر هر از حدود دو ساعت یک سرویس داره. با توجه به نزدیکی شهرهای اطراف بیشتر از مینی بوس استفاده میکنن.

عکس 4: ترمینال شهر ایغدیر (حرکت به سمت قارص) u74PfgVJh7hCxNJrpKmB5KOV7M2mVJeEESDruXlt.jpeg

همونطورکه سمت راست عکس مشخصه مردم ترکیه برا صرف چای اهمیت خاصی قائلند و تقریباً در همه شهرهای ترکیه میتونین مردم رو در حال گفتگو و صرف چای مشاهده کنین. بلیط شهر قارص رو نفری 25 لیر و ساعت حرکت 15 تهیه کردیم.

عکس 5: بلیط مینی بوس ایغدیر به قارص dolxK0mMDqXYk3RmLM7cwbBuIQ6VTEpI1mJgykU1.jpeg

از شهر ایغدیر چیزی ندارم بگم چون جمعا حدود 30 دقیقه تو این شهر بودیم. تنها چیزی که میشه گفت اینه که از شهر دوغوبایزید کمی بزرگتر و پیشرفته تر به نظر میرسید. دو تا بستنی از سوپر مارکت خریدیم (هر بستنی 6 لیر). بعد از اون خرید تصمیم گرفتیم قبل از هر خرید اول قیمت رو چک کنیم بعد بخریم. یک سیم کارت ترکسل هم از قبل داشتیم که اون رو هم از شعبه ترکسل روبرو ترمینال به مبلغ 46 لیر (7 گیگ اینترنت، هفتصد دقیقه صحبت و هزار تا پیامک) شارژ کردیم.

عکس 6: شارژ ترکسل

بعد از کمی معطلی با حدود 5 دقیقه تاخیر به سمت قارص حرکت کردیم. فاصله ایغدیر به قارص 136 کیلومتره که با توجه به سربالایی های مسیر حدود 1 ساعت و 45 دقیقه طول میکشه. سمت راست جاده، رودخانه ای جاری بود که ظاهرا مرز طبیعی کشور ترکیه با ارمنستانه. توی مسیر قارص میشد گله های بزرگ گاو رو دید که از کنار جاده یا وسط جاده در حال عبور بودن و باعث توقف ماشین های عبوری میشدن.

عکس 7: گله های بزرگ گاو در مسیر ایغدیر به قارص 17.jpg

عکس 8: گله های بزرگ گاو در مسیر ایغدیر به قارص 2 8.jpg

بیشتر مسیر رو با توجه به خستگی خواب بودیم بعد از حدود یک ساعت در یک مغازه بین راهی توقف داشت که بعد از صرف چای به حرکت و خوابمون ادامه دادیم.

عکس 9: در مسیر ایغدیر به قارص 9.jpg

حدود ساعت 18 در هوای بارانی به ترمینال قارص در شمال این شهر رسیدیم. اولین چیزی که در این شهر جلب توجه میکنه قلعه ایه که بالای تپه شمال شهر خودنمایی میکنه.

با بررسی سایت حمل و نقل مسافر ترکیه میدونستیم که از شهر قارص به ریزه فقط یک سرویس اونم ساعت 9 صبح وجود داره که با پرس و جو مطمئن شدیم. هوا داشت تاریک می شد بنابراین در جستجوی هتل راهی شدیم. پس از پرس و جو متوجه شدیم قیمت هتل تمیز و مرتب در این شهر حدود 160 تا 200 لیر هست. البته با کیفیت مسافرخونه حدود شبی 80 لیر برای دو نفر هم پیدا میشه. بالاخره هتل Kent Ani  که شمالی ترین و نزدیکترین هتل به ترمینال (5 دقیقه پیاده) رو با شبی 120 لیر انتخاب کردیم. اینقدر چونه زده بودیم که صاحب هتل تا آخر اقامتمون جواب سلام ما رو نداد.

عکس 10 : هتل کنت آنی10.jpg

عکس 11: اتاق هتل کنت آنی11.jpg

بعد از کمی استراحت رفتیم برای صرف شام و گشت در شهر. قارص شهر بسیار زنده ای بود و میشه همه برندهای معروف برا خرید رو اونجا پیدا کرد. برای شام دونر مرغ خوردیم (هر دونر 8.5 لیر) و به هتل برگشتیم.

عکس 12: در شهر قارص12.jpg

پس از برگشت به هتل در لابی هتل چشمم به نقشه قارص افتاد و متوجه شدم قارص جاهای دیدنی زیادی داره و ارزش حداقل یک تا دو روز ماندن رو داره ولی تصمیمون رو گرفته بودیم و فردا صبح راهی ریزه بودیم. با توجه به زمان محدودی که داشتیم و با خستگی زیاد تصمیم گرفتم از مسجد فتحیه (شماره 39 نقشه در عکس) دیدن کنم. بازدید از قلعه قارص و دیدنی های اطراف اون رو برای فردا صبح زود قبل از حرکت به سمت ریزه برنامه ریزی کردیم.

عکس 13  : نقشه توریستی شهر قارص 13.jpg

مسیر خلوت بود ولی امنیت خوبی برقرار بود. با خیال راحت بازدیدم رو انجام دادم.

عکس 14 : مسجد فتحیه در شهر قارص14.jpg

عکس 15 : میدان آتاتورک شهر قارص 15.jpg

به هتل برگشتم و استراحت کردم.

روز دوم: بازدید از قلعه قارص و حرکت به سمت ریزه

زنگ ساعت خبر از ساعت 6:30 صبح رو میداد. برنامه ما بازدید از قلعه قارص، برگشت به هتل، خوردن صبحونه و حرکت به سمت ریزه بود. فاصله هتل ما تا قلعه حدود بیست دقیقه پیاده بود. البته ما صبح زود رفتیم بازدید و درهای ورودی قلعه قفل بود.

عکس 16: قلعه قارص

عکس 17 : نمای شهر از قلعه قارص17.jpg

عکس 18: کلیسا در اطراف قلعه 18.jpg

همونطور که از عکس ها مشخصه قارص شهر قشنگیه و ارزش حداقل یک روز موندن رو داره. غذای معروف قارص از گوشت غاز درست میشه که فرصت نکردیم بخوریم.

بازدید رو انجام دادیم به ترمینال رفتیم و بلیط ریزه رو به مبلغ هر نفر 90 لیر گرفتیم و برای خوردن صبحونه به هتل برگشتیم. صبحونه هتل عالی بود و متوجه شدیم دو تا خانواده ایرانی دیگه هم تو هتل اقامت دارن. وسایلامون رو جمع کردیم و به سمت ترمینال رفتیم.

عکس 19: بلیط قارص به ریزه 19.jpg

مینی بوس با کمی تاخیر حرکت کرد. فاصله قارص تا ریزه 346 کیلومتره که حدود 7 ساعت با مینی بوس زمان میبره و از شهرهای اولور، آرتوین، بورچکا، هوپا و پازار عبور میکنه و مسافرها رو پیاده یا سوار میکنه. در طول مسیر میشه جنگل های کاج، رودخونه ها، آب جمع شده پشت سدها تونل های زیادی رو دید.

عکس 20 : تپه های جنگلی در مسیر قارص به ریزه20.jpg

عکس 21: سد در مسیر قارص به ریزه21.jpg

عکس 22: رودخونه در مسیر قارص به ریزه (روبروی محل توقف مینی بوس جهت استراحت و چای)22.jpg

عکس 23: شهر آرتوین در مسیر قارص به ریزه23.jpg

هرچه به شمال ترکیه نزدیک تر بشیم سرسبزی بیشتری رو میتونیم ببینیم که اوج این سرسبزی در مسیر ساحلی دریای سیاه به چشم میاد.

عکس 24: مسیر ساحلی دریای سیاه در مسیر قارص به ریزه24.jpg

بالاخره حدود ساعت 16 به شهر ساحلی و سرسبز ریزه رسیدیم. با توجه به خستگی راه، من با وسایل در میدان اصلی شهر موندم و دوستم به دنبال هتل رفت.

عکس 25: میدان اصلی شهر ریزه25.jpg

قیمت هتل در ریزه هم مثل قارص حدود 160 تا 220 لیر بود. که ما هتل EFES رو در مرکز شهر با چونه شبی 140 لیر گرفتیم.

عکس 26: هتل EFES شهر ریزه26.jpg

عکس 27: نمای شهر از هتل EFES شهر ریزه27.jpg

بعد از گرفتن هتل گشتی در شهر زدیم و شام (ماهی کباب نفری 30 لیر) خوردیم. سری هم به آژانس تورهای یک روزه زدیم و آمار دیدنی های اطراف ریزه رو گرفتیم. با توجه به اینکه لیر مون تموم شده بود تصمیم گرفتیم فردا اول صبح دلار رو به لیر تبدیل کنیم و یکی از تورها رو بریم. به هتل برگشتیم و استراحت کردیم.

عکس 28: تورهای یک روزه اطراف ریزه28.jpg

روز سوم: تور معبد سوملا

صدای زنگ ساعت خبر از 7:30 صبح می داد. پس از خوردن صبحانه برای تبدیل دلار به لیر راهی شدیم.

عکس 29: صبحانه هتل EFES در ریزه29.jpg

عکس 30: صبحانه و نمای شهر از هتل EFES در ریزه30.jpg

صرافی نزدیک هتل بود و از ساعت 9:00 صبح شروع به کار می کرد. حرکت تورها هم ساعت 9 صبح بود. امیدوار بودیم بتونیم به یکی از تورها برسیم که خوشبختانه دقیقه نودی و با عجله هم هتل رو تمدید کردیم برای یک شب دیگه و هم به آخرین تور که سرویسش هنوز حرکت نکرده بود رسیدیم. تور یک روزه که از چهار منطقه توریستی بازدید میکرد: معبد سوملا در نزدیکی ترابزون، تراس شهر Torul ، غار  Karaci Magarasi نزدیک شهر Gumusane و منطقه زیبای Hamsikoy به مبلغ 70 لیر.

عکس 31: مسیر ریزه تا معبد سوملا31.jpg

عکس 32: مسیر رفت به معبد سوملا32.jpg

پس از حدود دو ساعت به معبد سوملا رسیدیم.

عکس 34: زیبایی های ابتدای راه معبد سوملا33.jpg

عکس 33: معبد سوملا بر فراز کوه34.jpg

با توجه به مسیر سربالایی معبد میشه از دولموش ها با مبلغ 5 لیر (رفت و برگشت) استفاده کرد (در عکس 33 مشخصه). البته بعضی ها این مسیر رو پیاده میومدن بالا و از طبیعت زیبای جنگلی و آبشارها نهایت استفاده رو میبردن که کار سخت و انرژی بری هست. ورودی اصلی معبد هم 10 لیر هست که با توجه به در دست تعمیر بودن معبد اصلاً توصیه نمیشه.

عکس 35: بخشی از مسیر معبد سوملا (با موسیقی محلی و رقص بازدیدکنندگان)35.jpg

عکس 36: طبیعت زیبای اطراف معبد سوملا36.jpg

عکس 37: اطراف معبد سوملا37.jpg

عکس 38: معبد سوملا در حال تعمیر38.jpg

عکس 39: قلعه "آیا وار وارا" در نزدیکی معبد سوملا39.jpg

بعد از بازدید از معبد سوملا سوار سرویس شدیم و در رستورانی کنار رودخانه برای نهار توقف کردیم. ناهار گوشت کبابی و کوفته سفارش دادیم به مبلغ 55 لیر.

عکس 40: تابلو رستوران در مسیر برگشت از معبد سوملا40.jpg

مقصد بعدی تور، تراس شهر Torul بود. که بعد از حدود 40 دقیقه به شهر Torul رسیدیم.

عکس 41: زیبایی های مسیر رفت به شهر Tolur41.jpg

عکس 42: تراس شهر Torul42.jpg

عکس 43: منظره شهر Torul از بالای تراس43.jpg

عکس 44: مناظر اطراف شهر Torul 44.jpg

حدود 30 دقیقه توقف داشتیم با طعم آهنگ های محلی مخصوص منطقه دریای سیاه (کارا دنیز) و دو تا بستنی، هر بستنی به مبلغ 5 لیر.

مقصد بعدی غار Karaci Magarasi بود که پس از حدود 30 دقیقه به مقصد رسیدیم (ورودی غار 10 لیر). نمیدونستم چه چیزی انتظارم رو میکشه، پس از دیدن زیبایی های غار شگفت زده شدم. واقعاً عکس ها از نشان دادن زیبایی های این غار عاجزه. حدود 30 دقیقه از غار بازدید داشتیم.

عکس 45: ورودی غار Magarasi و بلیط فروشی45.jpg

عکس 46: ورودی غار Magarasi46.jpg

عکس 47: چکنده ها و چکیده های زیبای غار Magarasi بر اثر رسوبات آب در طول هزاران سال47.jpg

عکس 48: درون غار Magarasi - ستون های با ارتفاع بیش از 10 متر48.jpg

مقصد بعدی منطقه زیبای Hamsikoy بود. توقف کوتاهی در یک فروشگاه بین راهی داشتیم و به مسیرمون ادامه دادیم.

عکس 49: توقف کوتاه در فروشگاه بین راهی نزدیک غار Magarasi49.jpg

پس از مدتی از مسیر اصلی خارج شدیم و به سمت مسیر کوهستانی سرسبز و موازی با جاده اصلی در ارتفاعات رفتیم. کل منطقه Hamsikoy رو مه پوشونده بود و باران نم نم می بارید. در یک رستوران برای صرف معروفترین غذای این منطقه یعنی"فرنی" توقف کردیم. (هر فرنی 10 لیر).

عکس 50: منطقه Hamsikoy پوشیده از مه (جاده اصلی مشخصه در عکس)50.jpg

عکس 51: منطقه Hamsikoy پوشیده از مه (نمای منطقه از تراس رستوران)51.jpg

عکس 52: تبلیغ فرنی Hamsikoy بر روی بیلبوردها52.jpg

عکس 53: فرنی مشهور Hamsikoy  53.jpg

حدود ساعت 18:30  Hamsikoy رو به سمت ریزه ترک کردیم و ساعت 20:30 به ریزه رسیدیم.

در تور ترکیبی سوملا فاصله زیادی پیمایش میشه (حدود 400 کیلومتر رفت و برگشت) ویک روز کامل از 9 صبح تا 9 شب زمان میبره. مستقیم به آژانس رفتیم و بلیط تور فردا به مقصد آیدر به مبلغ 70 لیر رو گرفتیم. پس از رسیدن به هتل و کمی استراحت برای شهرگردی و شام بیرون رفتیم. شام دونر کباب بره گرفتیم هر سیخ با مخلفات 11 لیر.

عکس 54: شام دونر کباب بره در شهر ریزه54.jpg

عکس 55: شام دونر کباب بره در شهر ریزه55.jpg

بعد از شام گشتی در خیابون ها زدیم

عکس 56: گشت شبانه در شهر ریزه56.jpg

عکس 57: نماد تیم فوتبال ریزه اسپور در شهر ریزه57.jpg

تیم ملی ترکیه همون شب بازی داشت جو خاصی در چایخونه ها برقرار بود. بنابراین نشستیم هم چای بخوریم هم بازی رو در کنار مردم ببینیم. کلا چایی های ترکیه هر چی به آخر شب نزدیک میشه طعم جوشیده میده و این طعم به تلخی نزدیک میشه (هر چای2.5 لیر).

عکس 58: صرف چای با طعم بازی تیم ملی ترکیه

به هتل برگشتیم و استراحت کردیم.

روز چهارم: تور آیدر

بعد از صرف صبحانه و تمدید هتل برای یک شب دیگر، به سمت محل حرکت تور ترکیبی آیدر رفتیم. تور آیدر شامل بازدید از دره سرسبز Firtina، شهرک سینمایی Senyuva، آبشار Palovit، قلعه Zil و منطقه زیبای آیدر بود.

عکس 59: مسیر حرکت از شهر ریزه به سمت آیدر59.jpg

حدود نیم ساعت پس از حرکت به مقصد اول دره سرسبز Firtina رسیدیم. این منطقه به طبیعت جنگلی، پل های سنگی، رفتینگ آبهای خروشان، تاب های نسبتا بزرگ کنار رودخانه و زیپ لاین معروفه. ورودی زیپ لاین و تاب هر کدوم مبلغ 10 لیر.

عکس 60: طبیعت زیبای Firtina60.jpg

عکس 61: یکی از پل های سنگی در Firtina61.jpg

عکس 62: طبیعت زیبا از بالای یکی از پل های سنگی در Firtina62.jpg

عکس 63: زیپ لاین بر فراز رودخانه در منطقه Firtina63.jpg

عکس 64: تاب های نسبتا بزرگ حاشیه رودخانه در منطقه Firtina64.jpg

مقصد بعدی شهرک سینمایی Senyuva  در همون نزدیکی بود که در اونجا فیلمی ضبط شده بود که مردم ترکیه اون فیلم رو دوست داشتن و جذابیت خاصی براشون داشت.

عکس 65: شهرک سینمایی Senyuva65.jpg

مقصد بعدی آبشار Palovit با ارتفاع حدود 15 متر بود. منطقه ای بسیار زیبا و پر از آبشارهای کوچک و بزرگ.

عکس 66: جاده منتهی به آبشار Palovit66.jpg

عکس 67: تابلو راهنمای آبشار Palovit67.jpg

عکس 68: آبشار Palovit68.jpg

عکس 69: طبیعت زیبای منطقه آبشار Palovit 69.jpg

ایستگاه بعدی قلعه Zil همون نزدیکی منطقه آبشار Palovit بود (ورودی قلعه 3 لیر).

عکس 70: قلعه Zil70.jpg

عکس 71: قلعه Zil و تابلو راهنما71.jpg

عکس 72: ورودی قلعه Zil72.jpg

عکس 73: قلعه Zil از داخل73.jpg

عکس 74: نمایی از طبیعت زیبای اطراف قلعه Zil74.jpg

عکس 75: ورودی دستشویی قلعه Zil75.jpg

بعد از بازدید از قلعه به سوی مقصد نهایی و اصلی تور، یعنی آیدر راهی شدیم. به منطقه آیدر، آلپ ترکیه هم میگن و مناظری زیبا و سحر انگیزی داره.

عکس 76: ورودی منطقه آیدر76.jpg

عکس 77: ارتفاعات آیدر77.jpg

حدود ساعت 14:30 به آیدر رسیدیم. باران در حال باریدن بود و هوا رو بسیار لطیف کرده بود. از فرصت استفاده کردیم و ناهار رو در یکی از رستوران های اطراف خوردیم. ماهی سفارش دادیم هر پرس 25 لیر.

عکس 78: ناهار در منطقه آیدر78.jpg

عکس 79: محیط رستوران در منطقه آیدر79.jpg

بعد از صرف ناهار باران هم تموم شده بود و رفتیم گشتی در منطقه بزنیم.

عکس 80: آیدر80.jpg

عکس 81: آیدر81.jpg

عکس 82: آیدر82.jpg

عکس 83: آبشار در آیدر83.jpg

عکس 84: هتل در آیدر84.jpg

عکس 85: عکس وسیع از آیدر85.jpg

فیلم از آبشار در آیدر

پس از حدود دو ساعت بازدید از منطقه به سمت ریزه حرکت کردیم.

عکس 86: دریای سیاه در راه برگشت به ریزه86.jpg

حدود ساعت 18 به ریزه رسیدیم.

هوا هنوز روشن بود بنابراین تصمیم گرفتیم گشتی در ساحل این شهر بزنیم. دنیای دیگری در ساحل انتظارمون رو می کشید. ساحل پر بود از کافه ها و رستوران های بزرگ و کوچک.

عکس 87: ساحل ریزه87.jpg

عکس 88: کافه در ساحل ریزه88.jpg

عکس 89: ماهیگیری در ساحل ریزه89.jpg

عکس 90: ماهی های صید شده در ساحل ریزه90.jpg

عکس 91: پیاده روی در ساحل ریزه91.jpg

عکس 92: غروب آفتاب در ساحل ریزه92.jpg

به هتل برگشتیم و تصمیم گرفتیم فردا آخرین روز سفرمون باشه، خریدامون رو انجام بدیم و شهر ریزه رو بگردیم. بنابراین به ترمینال شهر ریزه رفتیم و بلیط برای فردا شب به مقصد شهر مرزی دوغوبایزید (دو مسیره: اول Agri و بعد دوغوبایزید) به مبلغ هر نفر 120 لیر و ساعت حرکت 20:00 تهیه کردیم.

عکس 93: نمای بیرون هتل EFES ریزه در شب93.jpg

عکس 94: بستنی در شهر ریزه به مبلغ 2 لیر94.jpg

عکس 95: مسجد در اطراف میدان اصلی شهر ریزه96.jpg

گشتی در شهر زدیم و برگشتیم هتل.

روز پنجم: خرید، گردش در شهر ریزه و حرکت به سوی ایران

روز آخر برنامه تور نداشتیم و بیشتر خوابیدیم. حدود ساعت 9 صبحانه رو خوردیم و راهی خرید شدیم. همانطور که گفتم بیشتر برند ها در ریزه شعبه دارن و مشکلی برا خرید نیست: Koton، LC Waikiki، FLO و ... . خرید ها رو انجام دادیم (مثلا تی شرت 25 لیر، شلوار جین 60 لیر، پیراهن 40 لیر و ... ) و به هتل برگشتیم و وسایل رو جمع کردیم و تا ساعت 12 اتاق رو تحویل دادیم.

بلیط مون برا ساعت 20:00 بود بنابراین 6 7 ساعت وقت داشتیم شهر ریزه رو بگردیم.

عکس 96: تندیسی در یکی از میدان های اصلی شهر ریزه97.jpg

عکس 97: کوچه ای در شهر ریزه99.jpg

عکس 98: نمایی از شهر ریزه98.jpg

عکس 99: کوچه ای در شهر ریزهIMG_20190909_142924.jpg

عکس 100: اطراف میدان اصلی شهر100.jpg

یکی از چیزهایی که در شهر ریزه جلب توجه میکنه سگ های این شهر هستن که شماره گذاری شده و به تعداد محدود داخل شهر هستن و هر روز اونها رو می بینید.

اصلی ترین مکان دیدنی ریزه قلعه ریزه هست که بالای تپه ای بر فراز شهر واقع شده. قلعه ریزه از مرکز شهر حدود 20 دقیقه پیاده روی داره و مسیرش هم سربالایی هست. با تاکسی هم میشه به اونجا رفت.

عکس 101: مسیر قلعه ریزه101.jpg

عکس  110: شهر ریزه از فراز قلعه110.jpg

عکس 111: شهر ریزه از فراز قلعه111.jpg

عکس 112: عکس وسیع از ساحل شهر ریزه از فراز قلعه112.jpg

مسافرت به شهر ریزه بدون دیدن زیبایی های شهر از فراز قلعه لطفی نداره.

حدود ساعت 17:00 به شهر برگشتیم و حسابی گرسنه بودیم. ناهار “Lahmacan” خوردیم به مبلغ هر دونه 6 لیر. اولش خواستیم ببریم کنار ساحل بخوریم ولی اینقدر داغ و خوشمزه بود حیفمون اومد سرد بشه.

عکس 113: رستوران در شهر ریزه113.jpg

عکس  114: لیست غذاهای رستوران در شهر ریزه114.jpg

عکس 115: Lahmacan  (وسطش گوشت و سبزیجات، داغ داغ از تنور)115.jpg

عکس 116: تابلو شاهین در رستوران116.jpg

شاهین در شهر ریزه نماد محبوبی هست و در گوشه و کنار شهر میشه مجسمه و تابلو هاش رو دید.

عکس 117: مجسمه شاهین روی پایه چراغ در شهر ریزه117.jpg

در راه رفتن به ساحل ذرت فروشی دیدیم و بلال خریدیم. هر بلال 3 لیر.

عکس 118: بلال فروشی در شهر ریزه118.jpg

عکس 119: ساحل شهر ریزه119.jpg

ساعت نزدیک 19 بود برگشتیم وسایلمون رو از هتل برداشتیم و به پایانه ریزه رفتیم. پایانه در غرب ریزه واقع شده و حدود 15 دقیقه از مرکز شهر پیاده روی داره. با تاکسی هم با 15 لیر میشه رفت.

عکس 120: ترمینال شهر ریزه120.jpg

عکس  121: اتوبوس ما121.jpg

اتوبوس با کمی تاخیر حرکت کرد و از شهر دوست داشتنی ریزه خداحافظی کردیم.

اتوبوس های ترکیه معمولا WIFI دارن ولی اتوبوس ما نداشت. در طول مسیر دوبار پذیرایی انجام شد (با منوی انتخابی: چای، قهوه، آبمیوه، نوشابه)

عکس 122: توقف بین راه در مسیر برگشت به سمت مرز (هوا بسیار سرد بود)122.jpg

عکس 123: منو رستوران بین راهی123.jpg

عکس 124: ترمینال شهر Agri (6 صبح)124.jpg

ساعت 6 صبح به ترمینال شهر Agri رسیدیم و اتوبوس رو به مقصد شهر دوغوبایزید تعویض کردیم.

ساعت 7 صبح به شهر مرزی دوغوبایزید رسیدیم. جلو ترمینال سوار دلموش مرکز شهر شدیم (نفری 1.5 لیر) و از داخل شهر با دولموش های مرز به مرز بازرگان رفتیم (نفری 8 لیر). حدود 35 دقیقه بعد به مرز رسیدیم. مرز خلوت بود و نیم ساعته تشریفات مرزی رو انجام دادیم و حدود ساعت 11 صبح وارد کشور عزیزمان شدیم. از مرز بازرگان با سواری به ماکو و از اونجا به تبریز و از تبریز با اتوبوس به تهران اومدیم. حدود ساعت 22:00 به تهران رسیدیم و سفرمون تموم شد.

نکات سفر:

• کل سفر ما داخل ترکیه 5 روز و چهار شب بود (یک شب قارص و سه شب ریزه). با توجه به مسافت حدود 570 کیلومتری مرز بازرگان تا شهر ریزه و فاصله مقصد تورها (حدود 200 و 85 کیلومتر) از شهر ریزه بیشتر زمان رو در جاده ها و اتوبوس بودیم (مجموع رفت و برگشت حدود 1700 کیلومتر). بنابراین سفر زمینی حوصله زیادی میخواد.
  • شهرها و روستاهای عبوری سفر ما در ترکیه در مسیر اصلی سفر (عکس1) :  مسیر رفت :دوغوبایزید، ایغدیر، قارص، اولور، آرتوین، هوپا، پازار و ریزه. مسیر برگشت: ریزه، ترابزون، گوموشانه، ارزروم، آئری و دوغوبایزید.
  • با اینکه رفتار مردم ترکیه کاملاً دوستانه بود، مشکل ارتباطی اولین مشکلی هست که ممکنه در سفر به شهرهای کوچک ترکیه به وجود بیاد اگر به زبون ترکی مسلط نباشین. بنابراین توصیه میشه قبل از سفر جمله های کلیدی رو یادداشت کنین یا مترجم کلمات فارسی به ترکی رو روی گوشی همراه نصب کنین. کلا فقط سه نفر دیدیم که کمی زبان انگلیسی بلد بودند.
  • زمان برگزاری تورهای شهر ریزه مصادف با تعطیلات آخر هفته ترکیه بود و ممکنه تور روزهای عادی با توجه به حجم درخواست و تعداد مسافران برگزار نشه. ولی با توجه به توریستی تر بودن ترابزون و نزدیکی به شهر ریزه، همه تورهای شهر ریزه از ترابزون هم برگزار میشه.
  • شمال ترکیه زمستان های سرد و برفی داره و بهترین فصل سفر بهار و تابستونه.
  • نرخ تبدیل دلار به لیر در زمان سفر ما حدود 5.7 بود و قیمت لیر حدود 2020 تومان.
  • از ریزه به مقصد ایران تور داشتن که در عکس زیر مشخصه.

عکس 125: تور از ریزه به مقصد ایران125.jpg

عکس 126: تور ترکیبی از ریزه با گذر از ایران126.jpg

• کل هزینه خارجی سفر برای هر نفر شامل بلیط رفت و برگشت (۲۵۶ لیر)+ هتل ۴ شب(۲۷۰ لیر)+ دو تور از ریز(۱۴۰ لیر)+ .... در کل حدود ۱۰۰۰ لیر (بدون خرید لباس) + هزینه های سفر داخلی تا مرز بازرگان
  • با اینکه دو بار به شمال ترکیه سفر کردم ولی هنوز جاهای دیدنی زیادی هست که ندیدم امیدوارم بتونم باز هم به این شهرهای زیبا و روح نواز سفر کنم.