سفری کوتاه به مهاباد، قطب خرید پوشاک در کشور

با قطب خرید پوشاک در کشور آشنا شوید! +تصاویر
21 آبان 1398 12:00

سلام به همه دوستان بزرگوار و نازنین اهل سفر

ابتدا بابت وقتی که برای خواندن این سفرنامه خواهید گذاشت از تک تک شما تشکر می کنم و امیدوارم بتونه اطلاعات مفیدی رو در مورد مقصد و شرایط آن به شما عزیزان منتقل کنه. من علی عباسی هستم، مهندس کامپیوتر، کارشناس ارشد مارکتینگ، اهل ارومیه و دوستدار سفر. در تعطیلات عید فطر امسال (سال 98) فرصتی دست داد تا سفری یک روزه رو از ارومیه به شهر مهاباد تجربه کنیم. هدف دیدن زیبایی های این شهر و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن بود. البته بدمون هم نمیومد تا سری به تاناکورای معروف این شهر بزنیم. به همین دلیل از چندین روز قبل از سفر، برنامه سفر به این شهر رو چیده بودیم.  شهر مهاباد در فاصله حدودا 110 کیلومتری با ارومیه قرار دارد و فاصله مسیر تقریبا یک ساعت و ربع می باشد. جاده در حدود 40 کیلومتر به صورت اتوبان دو طرفه است و مابقی مسیر به صورت جاده دو طرفه و البته کم عرض تر است. در طول مسیر اولین شهری که از آن عبور می کنیم نقده است که از سه راهی نقده – مهاباد – ارومیه می توان به آن رسید. فاصله شهر نقده از ارومیه 75 کیلومتر و از مهاباد 35 کیلومتر می باشد.

موقعیت مکانی شهر اورمیه و مهاباد در نقشه استان آذربایجان غربی

فاصله ارومیه تا مهاباد

تابلو های راهنما در طول مسیر

وقتی در فصل سبز سال یعنی بهار در این مسیر حرکت می کنید، سرسبزی مسیر واقعا دلرباست و می توان از زیبایی های کنار جاده و طبیعت اون نهایت استفاده رو برد.

گوشه ایی از طبیعت مسیر

در ادامه مسیر، پس از سه راهی نقده، به دریاچه زیبای سد حسنلو می رسیم. از جاده اصلی وارد جاده انحرافی دریاچه می شویم. متاسفانه مسیر خیلی هموار نیست، و باید کمی آرام برانید. افراد مختلفی رو می توان دید که در اینجا کمپ زده اند. کمی دور طرف تر شاهد ورود گله ی گوسفندان نیز هستیم.

دریاچه سد حسنلو

بعد از بیست دقیقه مجددا سوار ماشین شده و مسیر رو به سمت شهر مهاباد ادامه دادیم.  حوالی ساعت 10 صبح به مهاباد رسیدیم. در ابتدای ورودی شهر مهاباد، نماد هواپیمای جنگنده اف 4 و خلبان شهید آن خالد حیدری وجود دارد. شهید خالد حیدری به عنوان اولین شهید نظامی ایران در جنگ ایران و عراق شناخته می شود که در عملیات انتقام نیروی هوایی ایران در روز 31 شهریور سال 1359 عازم عراق بود، هواپیمایش مورد اصابت موشک قرار گرفت و در رودخانه دجله سقوط کرد.

ورودی شهر مهاباد

اولین جایی که در شهر مهاباد قصد دیدن آن را داشتیم، غار آبی سهولان بود. این غار در خارج از شهر مهاباد و در فاصله 45 کیلومتری آن در جاده مهاباد به بوکان واقع شده است. از نظر فاصله این غار به شهر بوکان نزدیک تر است، اما جزء جاذبه های شهر مهاباد محسوب می شود. مسیر رسیدن به این غار مساعد و کاملا سرسبز است. مخصوصا اگر در فصل بهار به این غار بروید، سرسبزی و زیبایی مسیر شما را یاد جاده های شمال خواهد انداخت.

فاصله شهر مهاباد با غار آبی سهولان

در مسیر غار

در ابتدای ورود به محوطه این غار، برای استفاده از پارکینگ باید هزینه 5 هزار تومانی را پرداخت کنید. بعد از پارک خودرو می توانید از طریق کالسکه هایی که در طول مسیر پارکینگ تا دهانه غار فعال هستند، استفاده نمایید. هزینه این کالسکه ها 5 هزار تومان می باشد.

بلیط ورودی این غار به دو صورت است. فقط بازدید از خود غار بدون استفاده از قایق: 7 هزار تومان و بازدید از تمام قسمت های غار و استفاده از قایق 11 هزار تومان می باشد. در روزهای تعطیل و در شرایطی که گردشگران زیادی از این غار دیدن می کنند، برای استفاده از قایق به احتمال قوی حدود 2 ساعت معطلی خواهید داشت و همین امر باعث میشه که در برخی شرایط قید استفاده از قایق و گردش در قسمت آبی آن را بزنید و بی خیال بشید. به نظرم اگر قصد استفاده از قایق را دارید، یا صبح خیلی زود روز های تعطیل به این غار بروید و یا در روزهای غیر تعطیل از آن دیدن کنید. مساحت این غار 2 هکتار می باشد و در قسمت آبی عمق آن تا 30 متر نیز می رسد. همچنین این غار دو ورودی دارد که با عنوان ورودی های الف و ب شناخته می شوند. از هر ورودی که وارد غار شوید (در صورت استفاده از قسمت آبی و قایق) از قسمت دیگر آن خارج خواهید شد. در نهایت باید اضافه کرد این غار شبیه غار علیصدر همدان است، فقط با مقیاس کوچکتر. اما باید توجه کرد که غار سهولان نیز حرف هایی برای گفتن دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

این عکس شخصی نیست

صحنه ایی زیبا در بیرون غار

حوالی ساعت دوازده و نیم بود که از غار در اومدیم و به سمت شهر مهاباد حرکت کردیم. وقتی که به شهر رسیدیم دیگه وقت ناهار بود و از روی اپلیکیشن لست گرام، دنبال رستوران های این شهر بودیم. اولین رستورانی که در لست گرام پیشنهاد شده بود، رستوران سپیدار بود که وقتی رفتیم، متاسفانه به دلیل شلوغ بودن بیش از حد، غذاش تموم شده بود. دست از پا دراز تر به سراغ گزینه بعدی رفتیم، یعنی رستوران روبار.

رودخانه ایی که از وسط شهر مهاباد عبور می کند

رستوران سپیدار که متاسفانه غذا نداشت

رستوران روبار

میدان کوهسار و جایی که رستوران روبار در کنار آن واقع است

بعد از ناهار، دوست داشتیم به سمت حمام میرزا رسول ،از جاذبه های تاریخی این شهر بریم. به همین دلیل آدرس رو بر روی مپ ، به سمت مقصد تنظیم کردیم. اما وقتی بعد از چند دقیقه به مقصد رسیدیم، متاسفانه با در بسته مواجه شدیم و امیدمون نا امید شد. این هم یکی از موارد عجیبی هست که بارها شاهد آن بوده ایم که چرا یک مکان گردشگری و تاریخی در روز تعطیل که معمولا پتانسیل جذب گردشگر را دارد باید تعطیل باشد؟

حمام میرزا رسول

عکس شخصی نیست

برنامه بعدیمون حرکت به سمت تاناکورای معروف این شهر بود. برای همین منظور، بعد از ناکام ماندن از بازدید حمام میرزا رسول به سمت تاناکورا به راه افتادیم. در طول مسیر، تونستم چند عکس از داخل شهر بگیرم که در زیر می تونید ببینید.

شهر مهاباد از قدیم الایام به دلیل داشتن بازار تاناکورایش معروف بوده است. بازار تاناکورا در ابتدا مکانی بود که در اون اجناس استوک و دست دوم خارجی به فروش می رفت اما درگذر زمان اجناس نو نیز به آن افزوده شده است. امروزه بازار تاناکورا مهاباد دارای مغازه های بسیار زیادی می باشد که اکثر آنها اجناس نو نیز با قیمت بسیار مناسب در کنار اجناس استوک می فروشند. شاید بتوان بازار تاناکورای مهاباد را یکی از قطب های کفش های اسپورت نامید. در این بازار امکان ندارد برند مورد علاقه کفش تان را پیدا نکنید. از کفش های آمریکایی گرفته تا اروپایی در این بازار وجود دارند.

ترمینال اتوبوس شهر مهاباد نیز درست در کنار تاناکورای این شهر واقع شده است. چنانچه با خودروی شخصی به این بازار می روید، نگران محل پارک خودرو نیز نباشید، چون محلی برای این کار در نظر گرفته شده است که می توانید از آن استفاده نمایید.  لباس، لوازم آرایشی، کفش، کیف، عینک از جمله مواردی هستند که می توانید با قیمت بسیار مناسب از این بازار تهیه کنید.

قسمتی از تاناکورای این شهر

بعدش به سمت بازارچه نور رفتیم که با فاصله کمی حدود 150 متر از تاناکورا قرار داشت. بازارچه نور در شهر مهاباد یکی از بازارچه های این شهر است که می توان از آن خرید های خوبی انجام داد. این بازارچه در دو راسته جدید و قدیم مشغول فعالیت است و مابین مرکز خرید امی و تاناکوارای این شهر واقع شده است. این مرکز خرید 4 طبقه دارد و محلی خوبی برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس می باشد. اقلام آرایشی در این بازارچه قیمت بسیار مناسبی دارند. همچنین این بازار محل خوبی برای خرید لباس زنانه است. در صورتی که گذرتون به مهاباد افتاد، بازدید از این بازارچه رو پیشنهاد می کنم.

بازارچه نور

بعد از خرید و بازدید از بازارچه ها، دوست داشتیم سد مهاباد رو هم ببینیم، ولی چون خسته بودیم وپسرم مانی نیز بی تابی می کرد، مجبور شدیم حوالی ساعت 7 عصر مهاباد رو به سمت ارومیه ترک کنیم.

در انتها چند جاذبه دیگر این شهر که ما فرصت دیدنش رو نداشتیم برای شما عزیزان معرفی میکنم.

دریاچه سد مهاباد

حقیقت این است که شهر مهاباد، شهری سرسبز و زیباست، و وجود این سد که بسیار نزدیک شهر است، محیطی بکر رو برای طبیعت این منطقه به وجود آورده است. تماشای غروب آفتاب در این منطقه لذتی دو چندان دارد و حس خوبی رو به فرد منتقل می کند.

عکس ها شخصی نیستند

سرای هیمن

اینجا یک موزه کوچک از مفاخر شهر مهاباد است که کتاب ها، آلبوم های عکس و دست نویس های شش تن از مفاخر این شهر در آن قرار دارد. این موزه در سال 97، در بین موزه های کوچک، به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شد.

امیدوارم که این سفرنامه برای دوستانی که اهل سفر به این منطقه باشند، مفید واقع شده باشه. از اینکه وقتتون رو برای خوندن این سفرنامه صرف کردین، صمیمانه تشکر میکنم. پایدار باشید و برقرار، و همواره به سفر.