روزهای رنگارنگ کریسمس از آتن تا ولز

از آتن تا ولز، کریسمس را چطور جشن می گیرند؟ +‌تصاویر

صبح که از خواب بیدارش کردم و گفتم برو ببین برات هدیه گذاشته یا نه، یک دفعه پرید از جاش و از خواب بلند شد سریع رفت در رو باز کرد  و دید اییییی !!!! تو کفشش پر شکلات و اسمارتیزه و یک هدیه که خودش از قبل دوست داشت داشته باشه و تو بازار بوداپست دیده بود، بابانوئل شب واسش آورده بود همون رو و تو کفشش گذاشته بود.....!!!! . بچم سورپرایز شد و خیلی ذوق کرد. ما هم فیلم عکس العملشو گرفتیم که خیلی بامزه و جالب شد این فیلم ( حالا بابانوئل از کجا فهمید دختر ما از چی خوشش اومده بود ما که نفهمیدیم !!!)

اینم از هدیه های بابانوئل مهربون برای دختر ما که خیلی خوشحالش کرد، دستش درد نکنه واقعا !!

برنامه روز بعد بازدید از میدان قهرمان بود و همچنین بازدید از باغ وحش قدیمی بوداپست که یکی از قدیمی ترین باغ وحش های اروپاست. پیاده به سمت میدان قهرمان راه افتادیم که در ابتدای خیابان آندراسی قرار داره. تو مسیر ساختمون معروف ترور رو هم دیدیم.  هوا ابری بود امروز ،  تو این مدت سفر از بارون و برف به غیر از روز اول ورودمون خبری نبود .

خانه و موزه ترور در مسیر پارک قهرمان - زیرزمین اینجا در زمان جنگ جهانی، شکنجه گاه حزب نازی بوده، اما حالا تبدیل به یک موزه برای یادگاری های تلخ آن زمان شده

تصاویر کسانی که اینجا شکنجه و کشته شده اند و اجسادشان را داخل دانوب ریختن!!

تصاویر بیرون ساختمان ناراحت کننده بود و شنیده بودم بازدید از داخلش خیلی غم انگیز تره !!

در مسیر میدان قهرمان

کیوسک های تلفن بوداپست هم یک جورایی مثل کیوسک های قرمز لندن نماد این شهر شده اند

• Heroes' Square

میدان قهرمانان

این میدان باشکوه اثری از معمار مشهور، Albert Schickedanz است که مسئولیت ساخت موزه‌ی هنرهای زیبا را هم برعهده داشت . یکی از دیدنی‌های این میدان، بنای یادبود هزاره است. ستونی ۳۶ متری که بالای آن مجسمه‌‌ای از Archangel Gabriel قرار گرفته و در اواخر قرن نوزدهم رونمایی شده است. نزدیک پایه‌ ستون مجسمه گروهی از اسب‌سواران جنگجو برنزی قرار داره.  چند ردیف ستون به شکل نیم‌دایره هم در کنار این میدون قرار دارد که بین آنها مجسمه هایی از پادشاهان مجارستان قرار گرفته است. در مقابل بنای یادبود ، یک بنای یادبود دیگر برای سربازان گمنام  هم وجود داشت .

تصاویر میدان قهرمان و توضیحات بالا

این میدان و منظره اطرافش جالب توجه و زیبا بود و عکسهای خوبی ما تونستیم بگیریم. پشت میدان هم یک پیست پاتیناژ بزرگ و شلوغ بود که پرسیدیم گفتن باید کفش مخصوص همراه داشته باشیم بتونیم استفاده کنیم، که ما نداشتیم و نرفتیم .

پیست پاتیناژ

ادامه مسیر از کنار پیست به یک قلعه زیبا به نام قلعه Vajdanhunad  ختم میشه که این قلعه در پارک سیتی وودلند  پشت میدان قهرمان هست، این مکان هم یک محل عالی برای عکس گرفتن و استفاده از مناظر زیبا این شهره .

قلعه زیبا داخل پارک

ورودی قلعه

از نمایی دیگر

حموم و استخرهای آب گرم معروف Széchenyi در بوداپست نیز تو همین پارک قرار داره ، که جزء برنامه های ما برای روزهای بعد بود استفاده از این حموم تاریخی. از این قلعه تا باغ وحش بوداپست کمتر از 5 دقیقه پیاده راه بود. به باغ وحش رسیدیم و بابت بلیط  ورودی نفری 2500 فورنیت جمعا 7500 تا پرداخت کردیم و وارد شدیم . از محیط ، فضا و حیونات باغ وحش و موزه ها مختلف اون خیلی خوشمون اومد مخصوصا که وقت غذا دادن به حیوانات اونجا بودیم و بعضی از این حیوانات رو برای اولین بار بود که از نزدیک می دیدیم ، کلا تجربه جالبی بود هم برای ما و هم دخترمون ....

در سفر به بوداپست پیشنهاد می کنم دیدن  باغ وحش این شهر رو از دست ندید.

ورودی باغ وحش

تصاویر باغ وحش بوداپست

یک نوع میمون بند انگشتی کوچیک

DSC_1469 - Copy.jpg

خیلی بازیگوش بودن

DSC_1474 - Copy.jpg

ظرف نهار متنوع

DSC_1473 - Copy.jpg

یک بچه موش براش گذاشته بودن برای نهارش!!!

تنبل ها با ناخن های بلند و عجیب

گوریل ها رفتارشون خیلی شبیه انسان بود،  با خانواده زندگی می کردن و خیلی بزرگ بودن!!

قشنگ منتظر بود چیزی بهش بدیم بخوره

حدود 3 ساعت یا بیشتر اونجا بودیم و آخرش هم سرسریع از خیلی جاهاش رد شدیم. می شد بیشتر وقت گذاشت برای دیدن اینجا ولی ما طبق برنامه ایی که از قبل آماده کرده بودیم باید بین ساعت 4 تا 5 عصر که برنامه بازدید از بابانوئل واقعی تو میدون Vörösmarty برگزار می شد خودمون رو اونجا می رسوندیم. می خواستیم حتما بابانوئل رو ببینیم مخصوصا که دخترم که دیشب سانتا رو از پشت تو موتور چهار چرخ دید ولی اون گاز داد و رفت و نتونست چهرش رو ببینه خیلی اصرار داشت ببینتش و این که دیشب هم براش یواشکی هدیه گذاشته بود!!

تو همین حین که می خواستیم از باغ وحش خارج بشیم یک بابانوئل و یک شیطون تو باغ وحش از روبرومون ظاهر شدن و دوتاشون با خوشحالی دخترم رو بغل کردن و باهاش کلی عکس گرفتن. بابانوئل دو تا شکلات بابانوئلی قرمز از کیسه اش در آورد و به دخترم هدیه داد و اون هم خوشحال که بلاخره بابانوئل رو از نزدیک دید ...!!

عکس بابانوئل با چهره ایی مهربون و شیطون کیسه بدست

منتظر گرفتن هدیه از بابانوئل

هدیه بابانوئل تو باغ وحش

بعد خروج از باغ وحش کنار دریاچه زیبایی که تو پارک نزدیک باغ وحش بود نهار خوردیم و به پرنده ها غذا دادیم .

پارک و دریاچه زیبا

پرنده ها در هر جا بودن خودشون رو سریع رسوندن

با مترو از اونجا مستقیم رفتیم میدون Vörösmarty که همون بازار کریسمس اصلی بود و دیدیم یک صف طولانی از بچه ها و خانواده هاشون برای دیدن بابانوئل که توی یک غرفه تزئین شده نشسته بود تشکیل شده. مردم یکی یکی می رفتن و بابانوئل که ظاهر پیر و مهربونی داشت رو بغل می کردن و عکس می گرفتن باهاش و اونم یک هدیه کوچیک به بچه ها می داد ما یک ربعی ایستاده منتظر موندیم دیدم حالا حالا ها صف تکون نمی خوره و بی خیال سانتا جان شدیم و برگشتیم با مترو سمت هتل.

میدون Vörösmarty و جمعیت مشتاق برای دیدن بابانوئل

صف دیدار با بابانوئل

مسیر برگشت به هتل

رسیدیم به هتل ، دیدم تو بازارچه کریسمس کنار هتل یک بابانوئل و و شیطون بی کار نشستن و سرشون هم خیلی خلوته و منتظر بودن کسی بره پیششون و شکلات و عکس بگیره ازشون !! رفتیم جلو، بابانوئل و شیطون هم با خوش رویی از تو کیسه شون یک عالمه شکلات دادن به دختر بابا و باهاش عکس هم گرفتن. با خودمون گفتیم خوب شد اون صف طولانی رو منتظر نموندیم و الکی خودمون رو خسته نکردیم و به قول معروف یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم. تو این سفر وقتی این خوشی ها و سرگرمی های متنوع مردم تو این ایام رو دیدم به این فکر می کردم که این کشورها چه مراسم خوب و شادی دارن برای شادی خانواده ها و کودکانشون برای ایام کریسمس و سال نو .....!!

بابانوئل و شیطان ( البته این شیطونش بدجنس نشون نمی داد ) در کنار هتلمون

اینم گرفتن شکلات از دست بابانوئل همسایه

بعد استراحت و شامی در هتل، دوباره تنهایی رفتم بیرون برای دیدن شبهای بوداپست ،  رودخانه دانوب ، پلها  و همچنین پارلمان و مناظر دیگر با نورپردازی شبشون خیلی زیبا می شن. دیدن شبهای بوداپست رو در سفر به این شهر اصلا از دست ندید. نتیجه این شب گردی من عکسهای زیبایی شد که ثبت کردم .

شبهای روشن بوداپست

ترن های تزئین شده این شهر جهت کریسمس واقعا زیبا بود

در راه برگشت به هتل

ساختمان اپرا

روز بعد اول از همه رفتیم دیدن کنیسه یهودیان بوداپست که دومین کنیسه بزرگ بعد نیویورک هست. داخلش نرفتیم و به دیدن نمای بیرونش اکتفا کردیم ، سپس بعد از خرید تو یک فروشگاه همون نزدیکی که اتفاقی به چشممون خورد و قیمتهاش هم مناسب بود با اتوبوس شماره 61 رفتیم به سمت قلعه ماهیگیر Fisherman's Bastion و کلیسا معروفش به اسم کلیسا ماتیاس در بالا تپه و  اون سمت رودخونه .

کنیسه یهودیان

بازارهای کریسمس همه جای بوداپست دایر بود

قلعه (سنگر) ماهیگیر  (Fisherman’s bastion)

از قلعه ماهیگیر نمای زیبا و کاملی از شهر و رودخانه دانوب و پارلمان خواهید داشت. ورود به محوطه قلعه رایگانه و با اون هوای آفتابی و صاف ولی سرد ، تصاویر زیبایی رو در کنار هم ثبت کردیم و از بودن در اونجا لذت بردیم .

از بالای قلعه نمای پارلمان و دانوب و شهر

کلیسای 700 ساله ماتیاس، اینجا محل برگزاری خیلی از مراسم تاج گذاری پادشاهان مجاری بوده

Matthias Church

قلعه ماهیگیر

محوطه کلیسا

در مسیر برگشت از قلعه و رفتن به بازار مارک هال، مجسمه آزادی رو که توعکس پایین، بالای تپه هست دیدیم ولی وقت نشد اونجا رو ببینیم، ویو قشنگی به شهر داره.

یک بازار کریسمس دیگه تو مسیر ( اجناسی که تو این بازارهای عرضه میشد تقریبا مشابه هم بود)

دوباره با همون خط شماره 61 رفتیم به اولین ایستگاه مترو و با عوض کردن 3 خط آبی و سبز و قرمز رسیدیم به بازار مارک هال برای خرید سوغاتی و یادبود مجارستان و بوداپست. قبل از هر چیز تو غذاخوری های طبقه بالای بازار مارک هال یک غذای خوشمزه مجارستانی که یکی از سفارشامون نوعی گولاش بود از ترکیب گوشت و یک نوع خمیر پاستا مانند ، با سوپ مرغ و دسر خوشمزه که قیمت این غذا 1550 فورینت بابت هر پرس شد و دیگری خمیر گرد سرخ شده ایی به اسم langos که با پنیر و خامه ترش پوشانده شده بود و خوشمزه بود قیمتش 650 فورنیت شد. طعم و رنگ غذاهاشون بیشتر بابت همون استفاده زیاد از انواع پاپریکا هست که مزه و طعم خوبی به غذاها می ده.

گولاش و سوپ مرغ و دسر

langos که انواع مختلفی داره و روش با خیلی چیزا بطور دلخواه پر میشه

نوشیدنی داغ که در همه جای بوداپست عرضه میشه ( من دوست نداشتم مزشو )

بعد نهار کلی تو بازار چرخیدیم و از انواع پاپریکا به عنوان سوغات خرید کردیم و همچنین یک نماد بوداپست هم از اینجا خریدیم ، که کل خرید هامون چیزی حدود 22.000 فورنیت برامون هزینه برداشت. من از پاپریکا دودی خیلی خوشم اومد و عالی بود چون طعم خوبی به همه غذاها میده . با مترو برگشتیم هتل وسایل رو گذاشتیم  و برای عصر دوباره تو بازارهای بوداپست خودمون رو سرگرم کردیم .

روزهای آخر و بازار گردی در شهر

نوشیدنی های داغ!!

دلمه های کلم

کوکی های جذاب

دیگهای پر از نوشیدنی های داغ!!

کاپ کیک بابانوئلی ( همه چیزاشون قشنگ درست شده بود و با سلیقه )

انواع دیگه ایی از نوشدینی های داغ !!

شکلات های دست ساز ( قیمت کالاها تو بازارهای کریسمس ارزون نبود البته برای ما )

ما روز آخر سفر کارت 24 ساعته رو به قیمت نفری 1650 فورنیت خریدیم ، چون امروز و فردا هم برای گشتن داخل شهر و هم برای مسیر فرودگاه بیشترین استفاده رو می خواستیم از سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشیم. کارت 24 ساعته خیلی بصرفه تر بود از یک طرفه خرید کردن بلیط برای بچه هم رایگانه. تو اون روز  هم برعکس روزهای قبل مامورین بصورت گروهی هم تو خود مترو و هم ایستگاه ها چندین بار تو مسیرهای مختلف بلیط ها رو چک میکردن که  کسی بدون بلیط سوار نشده باشه. چون روزهای قبل به غیر از بعضی ایستگاه های مترو کسی بلیط ها رو چک نمی کرد ولی امروز چند بار دیدیم جاهای مختلف بلیط چک شد و کسانی که نداشتن جریمه می شدن (کارت های 2 روزه 3 روزه و هفتگی هم داره که اول توضیحات بوداپست لینکش رو گذاشتم)

• Széchenyi Thermal Bath

حمام‌ آب گرم سیچینی

صبح بعد خوردن یک صبحانه مفصل کمی استراحت کردیم و یک گشت کوچیک اطراف هتل زدیم خودمون رو خسته نکردیم و برنامه عصر به بعد روز آخر رو گذاشتیم برای استفاده از حموم های طبیعی و معروف تاریخی بوداپست. ساعت 16:30 که هوا تاریک شده بود وسایل و حوله رو برداشتیم و با مترو رفتیم پارک City Woodland و آب معدنی معروف Széchenyi ، بلیط اینجا به نسبت گرون بود. نفری بدون کابین 4900 فورنینت و برای بچه بالا 2 سال هم کامل همین مبلغ رو میگرفتن. اونجا یک دستبندهایی می دن که باهاش می شه کمدهایی رو که درشون بازه داخلش وسایل رو گذاشت و بست . این مجموعه زیبا  از چندین استخر و حوضچه و انواع سونا و .... در داخل محوطه سرپوشیده و باز تشکیل شده که خود ساختمونش بصورت سقف های بلند و کاخ مانند ساخته شده  و آب تمیز معدنی سرد و گرم با درجات مختلف داخل استخرها وجود داره. از همه جالب تر و بهتر 3 استخر روباز و بزرگ داخل محوطه بیرونشه ، که استخر وسطی با آب ولرم، فقط مخصوص شناست و باید کلاه شنا همراه داشته باشید و دو تا استخر طرفین با آبی با دمای 38 درجه است و مخصوص آرامش و استراحته. تجربه استفاده از این محیط برای ما تو هوای صفر درجه ماه دسامبر بوداپست که بخار آب و سرمای بیرون و گرمای داخل آب تجربه فراموش نشدنی رو برای ما رقم زد و لذت این سفر رو در شب پایانی برای ما دو چندان کرد و آرامشی واقعی و رویایی همراه با ریلکس شدن و حال خوب بهمون دست داد. تجربه این حموم و مجموعه آبی و اگه وقت باشه سایر مجموعه های آبی و حموم های توی شهر زیبا بوداپست رو حتما باید امتحان کرد . عالی بود ... این یک تجربه فراموش نشدنیه خوبه واقعا....

تصاویر از اینترنت می باشد که تونستم مناسب ترین هاش رو اینجا انتخاب کنم، نمی تونم عکسهایی که خودم گرفتم رو بذارم ، تو نت سرچ کنید و عکسهای کاملی ازش رو مشاهده کنید

استخرهای بیرون

واقعا حس خوبیه تو سرما و در کنار برف تو فضای داغ این استخرها بودن....

نمونه ایی از چند استخر داخلی

استخر وسط محوطه بیرون مخصوص شنا

اینم تنها عکسهایی که می تونم فقط از بخار آب تو سرمای زیر صفر آخرین شب حضور در بوداپست از تجربه ایی فراموش نشدنی براتون بزارم

با مترو برگشتیم میدون Vörösmarty و به خاطر اصرار دختری رفتیم KFC  و یک سطل بزرگ 15 تیکه به همراه 2 بسته سیب زمینی و نوشابه با شارژ نامحدود سفارش دادیم. قیمتش شد حدود 3000 فورنیت ، ولی پشیمون شدم که زیاد سفارش دادم چون دیگه میلی برای تست سایر غذاهای مجارستانی که به وفور توی بازارهای کریسمس وجود داشت و خودنمایی می کرد نداشتیم و وقتی هم دیگه باقی نمونده بود برای تست غذاها. تو برگشت به هتل هم هر چقدر خواستیم از شیرینی ها رولی آتیشی مخصوص بوداپست بخریم و تست کنیم دیدیم واقعا میلی اصلا برای خوردنش نداریم و این شیرینی ها همون تازه و داغش خوشمزست و انشالله تو سفرهای بعدی جبران می کنیم ولی شما دوستان حتما امتحان کنید.

شیرینی ذغالی

روی این شیرینی ها رو با هر موادی که بخواین از پودر شکر و دارچین و یا پودر انواع مغزها به انتخاب خودتون می پوشونند، هر کی بخواد داخلش رو با بستنی یا شکلات هم پر می کردن

شب آخر سفر هم طبق توصیه دوستان تراموا شماره 2 که از کنار رودخانه دانوب و دیدنی های اصلی بوداپست رد می شه رو سوار شدیم ، تراموا هم با چراغهای زیبا تزئین شده بود. این کار یعنی سوار شدن به این شماره خط تراموا و دیدن مناظر ، خودش یکی جاذبه های گردشگری تو بوداپست محسوب میشه و سفارش شده بود تو همه سایت های گردشگری ، و به این صورت با این گشت ، آخرین شب بودن در بوداپست رو به پایان رسوندیم .

گشت شب آخر با تراموا شماره 2

آخرین عکس از خیابان زیبا آندراسی و در انتهاش میدان قهرمان

فردا بعد از خوردن صبحانه ساعت 9 تسویه کردیم و از هتل خارج شدیم و با مترو و همون اتوبوس E200 رفتیم سمت فرودگاه که اونم دقیقه نودی رسیدیم و با استرس نرسیدن به پرواز تند تند خودمون رو به گیت هواپیمای lot airlines رسوندیم. کار خوبی که کردیم این بود که از قبل کارت پرواز رو آنلاین گرفته بودیم ، با توجه به مقصد بعدیمون که انگلیس بود پاس و ویزا انگلیس ما  قبل سوار شدن به هواپیما کنترل شد و مهر خروج بر ویزا شینگن ما ( که از اعتبارش فقط 2 روز باقی مونده بود) زده شد. پرواز ما از بوداپست به مقصد لندن فرودگاه LCY London City بود .  طول این پرواز 2:45 ساعت بود . بلیط این مسیر رو تو این تایم جهت اطلاع از قیمتش از سایت اسکای اسکنر برای تاریخ 24 دسامبر2019 به بعد چک کردم این مسیر پروازی رو با پرواز رایان ایر 17 الی 19 پوند نشون میده که قیمت واقعا مناسبیه (آبان 98).

بوداپست (ملکه‌ دانوب ) شهری تاریخی و مدرن بود ، بودن در بوداپست رویای یک عاشق تاریخ  را به حقیقت می پیوندد . مناظر تپه های بودا این شهر  از بهترین مناظر و مناطق اروپای شرقی است و سایر مناظر شهری و جنگلی با ویو رودخانه دانوب رویای یک عکاس خواهد بود ، عاشقان غذا در این شهر سرگردان از اینکه کدام غذا رو تست کنن و پشیمان از کمبود وقت برای چشیدن طعم های بی نظیر غذاهای مجاری... بوداپست رویای یک عاشق هنر است ، از سمفونی اپرا گرفته تا موزه هایی که به آهنگ سازان و نوازندگان مجاری اختصاص داده شده ، بوداپست شهریست برای هنر ....

بوداپست به نظر من زیبا ، باشکوه و دیدنی بود. ما 5 شب اونجا بودیم و باز همه جاهایی که تو برنامه سفرم بود رو نشد کامل ببینیم. بوداپست رو باید دید . کشوری در اروپای مرکزی، با قیمتها مناسب تر  نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی و همچنین شهری با غذاها و دسرها خوشمزه .... و شهری رنگارنگ برای درک کریسمس و سانتا ....

در کل حال خوبی داشت بوداپست و مجارستان برای ما و به همین خاطر امیدوارم روزی دوباره بهش سفر کنم.

لندن London

الان یعنی آبان 98 که دارم این سفرنامه رو تکمیل می کنم  و پس از دیدن کشورهای زیادی تو اروپا و آسیا می تونم بگم با امتیاز بسیار بالا لندن و در کل بریتانیا همیشه تو اولویت من نسبت به بقیه قرار داره و اصلا می خوام بگم کلاس این کشور با همه جاهایی که دیده بودم فرق داشت( نوشته ها و موضوعاتی که من تو این سفرنامه مطرح کردم همگی برداشت های  شخصی خود منه از این سفر و نظرات و دیدگاه ها به طبع می تونه متفاوت باشه و قابل احترام ).

تجربه گرفتن ویزا مولتی 6 ماهه بریتانیا در شهریور 98:

قبل شروع داستان سفر به بریتانیا تجربه خودم رو در گرفتن ویزا دوباره مولتی انگلیس براتون بگم شاید بکارتون بیاد دوستان. من همیشه خودم به تنهایی ویزا انگلیس رو چه برای خودم و خانواده و دوستان گرفتم و به نظرم هیچ نیازی به سپردن این کار به آژانس و غیره نیست. ابتدا وارد این سایت شوید و اطلاعات رو کامل کنید visas-immigration.service.gov.uk. معمولا روزهای 3 شنبه و 4 شنبه از ساعت 12:30 تا 14 تهران جزء گزینه های انتخابی می یاد (البته تو ساعت های دیگه هفته هم امتحان کردم رندومی باز بوده )، اگر هم نبود هیچ مهم نیست مرکز دیگه ایی رو انتخاب کنید و فرم ها رو کامل پر کنید در آخر امکان انتخاب شهر تهران تو روزهای که گفتم برای گرفتن وقت میاد و راحت می تونید وقت تهران رو بگیرید. دوست عزیز خانم پریا کمالی به طور کامل تو سفرنامه خودش تو سایت لست سکند ریز مراحل گرفتن و پر کردن فرم بالا رو توضیح داده و با اجازش لینک سفرنامش رو اینجا می زارم.

فقط نکته ایی که دوباره من می خوام تاکید کنم روش اینه که برای گرفتن ویزا انگلیس اثبات منشا پول خیلی مهمه. بنابراین هر صورت حساب بانکی یا درآمدی که نشون می دید برای اون باید دلیل و مدرک کامل تو مدارکتون بزارید . آدرس دفتر VFS انگلیس تغییر کرده بود نسبت به آدرس قبلی و هم اکنون تو میدان آرژانتین، خیابان الوند، خیابان راشل کوری، ساختمان شماره 11، طبقه اول هست. یک چک لیستی خود سایت بعد تکمیل فرم بهتون میده ، من طبق همون مدارک رو کامل کردم و مثل سری قبل هیچ مدرک اضافی هم نذاشتم و ویزا شدم. چک لیست سایت جهت مدارک مورد نیاز برای ویزا توریستی انگلیس:

1- گذرنامه یا سند مسافرتی، گذرنامه باید برای بازدید شما از انگلیس معتبر باشد ، از هر دو طرف حداقل یک صفحه خالی داشته باشید. اگر قبلاً ویزای انگلستان داشته اید، اما این ویزا در یک گذرنامه قدیمی است ، هر دو گذرنامه خود را ارسال کنید ( سایر گذرنامه های قدیمی که داخلش ویزا شینگن ، کانادا و ویزاهای با اعتبار دیگه هم اگه داشتید اصلش رو بگید ارسال کنن براتون، همگی دوباره بهتون بر می گرده).

2- اطلاعات مربوط به بازدید شما مانند: جزئیات تور (همون برنامه سفر اگه بدون دعوت نامه میرید )/ جزئیات پرواز ( رزرو خالی بلیط رفت و برگشت پروازتون، به صورت رایگان از آژانس ها می تونید بگیرید) / نامه دعوت نامه ( یک برگ معمولی از دعوت کننده با امضاء فقط ) / شواهد حامی مالی ( مدارک مالی دعوت کننده، مثل فیش حقوقی و فیش پرداخت مالیات و...) وضعیت مهاجرت در انگلیس ( مدارک مربوط به نوع اقامت دعوت کننده در بریتانیا مثل کپی ویزا کاری یا تحصیلی، یا مدارک اقامت دائم و شهروندی در بریتانیا)

3- اشتغال فعلی؛ اسنادی که نشان دهنده درآمد و اشتغال شما باشند، مانند: نامه اشتغال به کار از کارفرما / برگه پرداخت ( فیش حقوقی ، فیش مالیات) / اظهارنامه مالیاتی / اسناد ثبت شرکت و هر چیزی که نشون بده شما تو ایران مشغول کار هستید و از بابتش درآمد دارید

4-  صورت حساب بانکی (درآمد یا پس انداز) اسنادی مانند:  صورتهای حساب بانکی 6 ماهه / نامه بانکی ( همون تمکن مالی که بانکها می دن ) / گواهی موجودی و..... بصورت لاتین باید باشه

5- آدرس خانه و اطلاعات املاک ؛ اسنادی که نشانگر مکان زندگی شما هستند ، مانند: اظهارنامه املاک / بیانیه های وام مسکن / قراردادهای اجاره نامه / اسناد ثبت زمین ( اینجا همون ترجمه اسناد ملکیتون و اگه اجاره نامه دارید ترجمه اون رو می زارید و همین طور اگه بابت ملکی اجاره می گیرید مدارک مربوط به اون، که توجه داشته باشید مبلغ اجاره دریافتی در صورت حساب بانک قابل مشاهده باشه )

6- اطلاعات اضافی  ؛ مدارک و شواهد از اعضای خانواده باقی مانده در کشور خود هنگام سفر. ( مثل ترجمه شناسنامه های خود و اعضای خانواده رو اینجا ارائه می دید ، من کپی پاس ها ویزاهای قبلی خودم و اعضاء خانواده رو اینجا ارائه دادم و .......

تاریخچه سفرهای قبلیتون رو با کپی مهر و ویزاهای قبلی رو هم بزارید، من در خصوص علت سفرم کاور لیتر توضیحی هم به انگلیسی گذاشتم و امضا کردم ( مثلا نوشتم علت سفرم دیدار خانواده و خرید در ایام کریسمس و سال نو و .. )  و همچنین یک کاورلیتر توضیحی درباره میزان درآمد و نحوه محاسبش و چگونگی رد یابیش در صورت حساب بانکیم .

تغییر دیگه جدیدی هم که در دفتر VFS انجام گرفته بود نسبت به 2 سال قبل این بود که به غیر از پاس جدید و قدیمتون هیچ مدرکی رو ارسال نمی کنن و همه مدارک همون جا اسکن میشه و به شما بر می گردونند. پس اگه ترجمه هاتون رو برای بعد لازم دارید و نمی خواین پلمپش باز بشه می تونید از قبل کپی کنید و اونجا همراهتون داشته باشید و بدید اونا رو به جای اصلی اسکن کنند براتون. کپی مدارک رو با اصلش چک می کرد و بعد اسکن می گرفت . خیلی هم خوب همه چیز انجام شد، هر مدرکی بدید از شما میگیرن و ارسال می کنن برای پروندتون و هیچ اطلاعاتی هم به شما نمیدن تو این مرکز ، حتما از کل صفحات پاس جدیدتون کپی داشته باشید که نگهبان جلو ورودی مرکز به همراه برگه وقتتون ازتون درخواست میکنه  که ببینه ، و اگه نداشته باشید معطل میشد.

حمل و نقل عمومی در لندن

با مراجعه به لینک های که در پایین گذاشتم میشه خیلی راحت از سیستم حمل و نقل عمومی کامل و پیشرفته لندن استفاده کنید :

آدرس زیر بطور کامل قیمت حمل و نقل عمومی در لندن برای استفاده در 6 زون شهر لندن رو نشون میده . همیشه تهیه بلیط روزانه بصرفه تر از بلیط تکی هست. کارت روزانه رو با قیمت 13 پوند می تونید تهیه کنید. فرودگاه هیترو در زون 6 لندن قرار داره که با کارت Oyster card یا کارت روزانه امکان دسترسی از این فرودگاه به مرکز شهر وجود داره با مترو .

www.visitbritainshop.com/world/london-transport-which-ticket-to-buy

www.londontoolkit.com/briefing/travelcard.htm

لندن 6 تا فرودگاه داره که بصرفه ترین راه های دسترسی از و به فرودگاه ها از مرکز شهر لندن در لینک زیر قابل مشاهده است :

www.findingtheuniverse.com/get-to-london-from-airport

Oyster card

ارزانترین راه برای سفر با کارت Oyster است. کارت Oyster به شما امکان می دهد تا بین همه قسمت های لندن در قطار ، تراموا (DLR) ، مترو ، برخی قایق های رودخانه ،  اتوبوس های قرمز رنگ لندن سفر کنید. برای دانش آموزان زیر 18 سال 30% تخفیف اعمال می شود. البته یک توضیح بدم در خصوص استفاده خود ما از سیستم حمل و نقل در لندن ، ما کارت Contactless داشتیم. این کارت همون کارت اعتباری بانکیه ( مستر یا ویزا کارت ) که تو خود انگلیس صادر شده بود، این کارتهای بانکی دقیقا همون کار کارت oyster رو انجام میده و مبلغ کرایه از حساب کارت ما کم میشد. کردیت کارتهای سایر کشورها ( که علامت وایرلست روش ثبت شده ) هم عمل میکنه ولی نرخ تبدیل ارز به پوند رو حساب میکنه و در صورتی که از این کارتها دارید حواستون باشه تنها برای یک نفر می تونید استفاده کنید.

پیاده روی و چرخه

دوچرخه سواری تو لندن هم می تونه جذاب باشه. ایستگاه های دوچرخه همه جا به چشم میخوره بیش از 750 ایستگاه و 11500 تا دوچرخه !! تا 30 دقیقه می توانند به صورت رایگان به همون طریق که درباره استفاده از دوچرخه در توضیحات مربوط به بوداپست دادم، استفاده کنید تا بتونید کل روز از دوچرخه استفاده کنید در لندن. برای این کار می بایست که قبل هر نیم ساعت دوچرخه رو به یک ایستگاه تحویل بدید و دوچرخه بعدی رو سوار شید!!! برای بیشتر از نیم ساعت 2 پوند هزینه اضافی داره ! پیاده روی هم یکی از واجبات سفر به لندنه اگه بخواین روح واقعی این شهر رو درک کنید .

خوب بریم سراغ ادامه سفر سال نو به لندن، پرواز lot airlines (که به علامت اختصار LOT با رنگ آبی و از خطوط لهستان هست ) رو سوار شدیم ، این پرواز از فراز اروپا گذر کرد و از روی هلند رد شد و به دریا رسید و از اونجا به سمت انگلیس و لندن ادامه مسیر داد. خوبی این پرواز این بود که تو فرودگاه لندن سیتی که داخل خود شهره و فرودگاه کوچیکیه فرود می اومد و از این فرودگاه دسترسی عالی به همه جای شهر وجود داره.

دوستی دارم که تجربه تقریبا می شه گفت تمام پروازها مختلف به کل دنیا رو داشته و الان ساکن کانادا هست راهنماییم کرد کدوم صندلی رو بر اساس بهترین دید از شهر لندن انتخاب کنیم که میشد سمت چپ هواپیما ردیفهای نزدیک به آخر که رو بال نباشه. که بر اساس شانس باید دید هوا چطوره زمان فرود به لندن، برای ما این انتخاب برای پرواز ورودی به لندن و فرودگاه و همچنین انتخاب صندلی عالی بود و با توجه به هوای صاف اون روز تونستیم کل شهر لندن رو از فاصله بسیار نزدیک از بالا ببینیم که تجربه خوبی بود اون لحظه ...

حدود ساعت 14 رسیدیم لندن، هوا بدون ابر باعث شد همه دیدنی های معروف لندن رو از بالا ببینم چشم لندن، برج شارد ، رودخانه تیمز ، بیگ بن ، پارلمان ، پل لاندن بریج ، هاید پارک و ..... خیلی منظره قشنگی بود از بالا و عکسهای بسیار زیبایی گرفتیم.

عبور از خاک هلند

بر فراز لندن

برج شارد ، منطقه سیتی ، پلها ، رودخانه تیمز

بیگ بن ، پارلمان و چشم لندن

هاید پارک لندن

لندن 6 تا فرودگاه داره که هیترو اصلیشه، تو هواپیما یک کارت می دن که باید همراه با پاسپورت ارائه کنیم، قبلا این کارت رو از اینترنت که به اسم  landing card گرفته بودیم و پرش کرده بودیم. مشخصات ، شغل ، تلفن و آدرس اقامت تو انگلیس رو می خواد ( الان دیگه حذف شده این کارت ) پرواز ما تو فرودگاه  لندن سیتی که تو خود شهره LCY London City فرود اومد. خانم افسر مرزبانی اول دلیل سفرمون رو پرسید ، شغلم و اینکه چند روز می خوایم بمونیم و بلیط برگشت رو چک کرد ، مهر زد و گفت خوش اومدی.

ما تو ایام حضور در لندن خونه یک دوست و همسایه قدیمی عزیز بودیم که یک خونه دربست رو در اختیار ما قرار داد بنابراین هتل رزرو نکردیم. ولی هزینه اقامت در هتل و یا هاستل و همچنین خورد و خوراک و رفت آمد در لندن رو در انتهای سفرنامه با قیمتهای مربوط به امسال براتون می نویسم تا بودجه تقریبی لازم برای 1 روز اقامت در لندن بدستتون بیاد .

اون روز خواهرم به اتفاق خانوادش به ما ملحق شدن و دور هم یک مهمانی گرم خانوادگی و دوستانه برگزار کردیم.

• تجربه اولین روز دیدن لندن

هوا تو تقریبا اواسط دسامبر واقعا عالی بود . روز اولمون 8 درجه بالای صفر و آفتابی بود. اروپا دیر هوا روشن میشه و زود هم تاریک ، مثلا ساعت 8 صبح تازه هوا روشن می شد و 5 کلا تاریک .

آفتاب صبح نوید روزی خوش رو می داد، تصورم از لندن تو این فصل ابری و سرد بود. ولی امروز روز شانس بود ، هوای صاف و آفتابی امروز  ذوق و شوق ما رو برای کشف لندن بیشتر کرده بود .

ابتدا تصمیم گرفتیم تا ایستگاه مترو با ماشین بریم و بقیه مسیر رو با مترو ادامه بدیم.  اغلب دیدنی های این شهر تو zone 1  و مرکز شهر لندنه ،  نمیشد رایگان با ماشین شخصی تو مرکز شهر دور زد. سوال کردیم و از تو اینترنت هم سرچ کردیم دیدیم میشه با پرداخت چیزی حدود 11 پوند ، به صورت خرید اینترنتی مجوز تردد در مرکز شهر رو پیدا کنیم که عالی بود برای ما و اینجوری وارد مرکز لندن شدیم. خیلی هیجان داشتم برای دیدن شهر و هیجانم با دیدن چشم لندن و کاخ باکینگهام و علی الخصوص بیگ بن (برج ساعت ) کامل شد. همیشه دوست داشتم بیگ بن معروف رو از نزدیک ببینم .

تصاویر خیابان گردی با ماشین شخصی در اولین روز گشت در لندن

شرکت های مدرن در قلب پایتخت

تو انگیس نمای خونه های قدیمی رو خراب نمی کنن و هر گونه بازسازی داخل خونه رخ می ده، بیرون خونه ممکنه خیلی قدیمی باشه و داخلش مدرن

موزه تاریخ طبیعی

بیگ بن

کالسکه های تو شهر مثل اونی که تو کارتون سیندرلا بود

تاکسی معروف لندن

اینم یک وسیله حمل و نقل توریست ها تو لندن که هم تو خشکی می رفت و هم تو رودخونه به اسم،  لندن Docks Tour

خوبی تردد با ماشین این بود که یک دید کلی از شهر و دیدنی ها اون دستمون اومد تا بعد سر فرصت ببینیم همه رو. بصورت اتفاقی از خیابان منتهی به کاخ باکینگهام رد شدیم . جمعیت توریست ها خیلی زیاد بود، ساعت نزدیک 11:30 بود که حدس زدم مراسم تعویض نگهبان کاخ باید باشه که شنیده بودم توی این تایم انجام  میشه. از ماشین پیدا شدیم تا مراسم تعویض نگهبان  کاخ رو از نزدیک ببینیم. مراسم جالبی بود و بیشتر از همه هماهنگی و انظباط کاملشون خلیی به چشم میومد .

کاخ ملکه انگلیس

میدان رو برو کاخ

مراسم تعویض نگهبان در کاخ باکینگهام

یک مشکل تو لندن پارک ماشینه، نمی شه همین جوری تو خیابون یا کوچه ها پارک کرد. همه جا تابلو پارک داره که باید هزینه رو پرداخت کنی. برای حداقل دو ساعت چیزی حدود 5 یا 7 پوند پرداخت می شد. اگه همینجوری پارک کنید برید اون جور که شنیدم می گفتن به خونت نرسیدی جریمه زودتر از خودت رسیده به خونه،  همه چیز قانونی.

ما تو یک کوچه ایی اتفاقی پارکینگ عمومی پیدا کردیم برای 4 ساعت توقف 20 پوند پرداخت کردیم!!  کلا گرون بود همه چیز برای ما تو لندن چون تبدیل می کردیم. روزهای اول برای ما سخت بود این تبدیل و گرونی ولی هر روز که از اقامتمون می گذشت عادت کردیم و کمتر به ریال تبدیل و مقایسه می کردیم !! اولین پیاده روی رو به اتفاق خانواده از پارک نزدیک کاخ شروع کردیم، زمین سبز ، آسمون آبی و هوای بسیار تمیز در لندن.

پارک و خیابون منتهی به کاخ

پارکی زیبا با انواع پرنده و کلی سنجاب که کنارت بازی می کردن و شبه دریاچه ایی نصفه نیمه یخ زده و بسیار زیبا مدتی ما رو سرگرم کرد و استفاده کردیم از این محیط. از نمای بیرون کاخ باکینگهام عکس گرفتیم و به سمت کلیسای وست‌مینستر و بیگ بن حرکت کردیم  . همه جا زیبا، دیدنی و جذاب بود برای ما ، از ساختمونها و عمارت ها گرفته تا جمعیت زیاد توریست ها، از اتوبوس های دو طبقه و کیوسکهای تلفن و صندوق های پست قرمز  به عنوان نماد لندن تا تاکسی ها معروف لندن و همه زیبایی های دیگه این نقطه در شهر لندن.

پارک زیبا مابین کاخ و بیگ بن

انواع پرنده هایی که تو محیط پارک آزادانه می گشتن

ثبت تصاویر زیبا با دوربین حرفه ایی، عکسهایی که در این سفرنامه ملاحظه می کنید با دوربین حرفه ایی کانن و موبایل هواوی و ال جی گرفته شده

آرامش

سنجاب های بازیگوش

ویو زیبا دریاچه و کاخ ملکه انگلیس

دریاچه یخ زده

برای دیدن نمای کامل بیگ بن و ساختمان پارلمان به روی پل معروف Westminster Bridge رفتیم و از اون ور رودخونه نمای کامل بیگ بن و پارلمان رو دیدیم . تجربه اولین روز دیدار ما از لندن بسیار جذاب و به یاد ماندنی شد.

خلاصه حدود 4 ساعت همون دور و ور گشتیم و عکس گرفتیم و نهار خوردیم و بعدش برای استراحت برگشتیم خانه.

نمای کاملی از بیگ بن و پارلمان

چشم لندن

مکانهایی که تو مدت اقامت در لندن دیدیم و با اولویت موضوع کریسمس و اطلاعات خلاصه برای هر کدوم اینجا بترتیب ذکر می کنم:

به لندن لقب پایتخت جهان رو دادن، از همه کشورها شما ردی و محلی  تو لندن پیدا می کنید ، از دیدن لندن هیچ وقت سیر نشدم همیشه جایی بوده برای گشتن و سرگرم شدن ، با توجه به 3 سفر در ایام مختلف به لندن می تونم بگم تنها جایی بوده که بازم دوست دارم بهش سفر کنم و دوباره برای سفر بهش برنامه دارم . برای درک این شهر باید تو کوچه پس کوچه هاش و محله های مختلفش گم شد و دید و دید .....