روزهای رنگارنگ کریسمس از آتن تا ولز

از آتن تا ولز، کریسمس را چطور جشن می گیرند؟ +‌تصاویر

ولز Wales

پرچم ولز

ولز رو چه چطور تعریف کنم؟! ولز مترادف با اژدهاست، اژدهای بزرگ قرمز رنگ بخش زیادی از پرچم سفید و سبز این کشور رو در بر گرفته، ولز ترکیبی وصف ناپذیر از فرهنگ عامه باستان، میراث صنعتی و سبک معاصر رو ارائه می ده، اما فراتر از اینها باید بگم با سفر به این سرزمین ، شگفتی های شگفت انگیزی رو پیدا خواهید کرد که تا به حال تجربه اون رو شخص من نداشتم، از طبیعت بی نظیرش تا  مردمی که به ریشه های خود وابسته هستند و به تاریخ و آداب و رسوم خود پایبند . نژاد خالص ولزی و مردم اصیل این سرزمین زیبا رو من اینجا دیدم و در سفر کوتاه به این سرزمین به این نتیجه رسیدم که باید دوباره برگردم و سفر دوباره ای داشته باشم برای دیدن بهتر و بهتر.

بریتانیای کبیر از چهار ایالت انگلستان (در جنوب)، اسکاتلند (در شمال)، ولز در (جنوب غربی) و ایرلند شمالی (در شمال جزیره ایرلند) تشکیل شده است که به عنوان کشور مستقل هم نام برده میشن .

پایتخت انگلیس، شهر لندن است ، مرکز اسکاتلند شهر ادینبورگ ، مرکز ایالت ولز شهر کاردیف و مرکز ایرلند شمالی شهر بلفاست است.

جمعیت ولز در حدود سه میلیون نفر است و به دو زبان انگلیسی و  ولزی سخن می‌گویند . با این وجود از میان جمعیت ولز تنها یک پنجم جمعیت قادر به تکلم زبان ولزی هستند. سطح پایین‌تر قیمت مسکن و مواد غذایی در ولز ، کم‌هزینه‌تر بودن تحصیلات دانشگاهی و همچنین رایگان بودن دارو از تفاوت‌های میان ولز و انگلستان است . در گذشته چون این منطقه بسیار محروم بوده هم اکنون مردم این کشور و دانش آموزان و دانشجویان بومی از تسهیلات ویژه برای ادامه تحصیل در هر کجای بریتانیا برخوردارن .

ساختمون قدیمی داخل محوطه دانشگاه سوانسی

از مهمترین شهرهای ولز می‌توان سوانزی (سوانسی) ، نیوپورت، پمبروک، ابریستویت و هالی هد را نام برد. شاهزاده چارلز پسر ملکه انگلیس هنگامی که ۹ ساله بود عنوان شاهزاده ولز به او اعطا شد .

طبیعت بکر کشور زیبا و رویایی ولز به یقین یکی از بهترین دلایل برای سفر به این نقطه از بریتانیا می تونه باشه، که مسلما نسبت به سایر نقاط گردشگری مسافر کمتری داره و از دید بسیاری از گردشگران جهان دور مانده است. سواحل زیبا و آرام تا  آبشارهای جذاب از مشخصات بارز این منطقه است .

مرکز ولز شهر کاردیف است که فرودگاه بین المللی آن به نقاط مختلف پرواز داره از جمله قطرایرلاین که می شه از ایران راحت به اینجا سفر کرد، البته به اندازه لندن پروازهای متنوع و ارزان قیمت نداره و مسلما گرون تره، ولی برای پرواز های داخلی به نقاط مختلف بریتانیا پروازهای زیاد و ارزانی وجود داره در کاردیف.

ما در ایالت ولز به شهر ساحلی سوانسی یکی از بزرگترین شهرهای این ایالت بعد کاردیف سفر کردیم، ما با اتومبیل شخصی فاصله بین لندن تا سوانسی رو به مدت حدود  3.5 ساعت طی کردیم . مسیر بسیار زیبا ، مزرعه های بزرگ ، دشتهای وسیع از مناظری بود که  در طول مسیر دیدیم.

در مسیر لندن به سوانسی ( ولز)

مسیر پرتردد پروازها در آسمان مشخص بود

سوانسی

مدت اقامت ما در این شهر 4 روز بود ، که در خونه خواهرم اقامت کردیم . سوانسی شهری است ساحلی که خونه هاش از سمت ساحل با شیب ملایم به سمت ارتفاع ساخته شده و از بیشتر نقاط شهر منظره و ویو دریا معلومه. سوانسی از دید من یک شهر زیبا ، بسیار آروم، مردمی خالص بریتانیایی برعکس لندن و در کل متفاوت با شهرهای بزرگی مثل لندن. دانشگاه سوانسی یکی از دانشگاه های معتبر در بریتانیا محسوب می شه ، که مدرک این دانشگاه مورد قبول بسیاری از کشورهاست از جمله ایران است. هم اکنون دانشگاه سوانزی (Swansea University) در لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داره ، داخل دانشگاه سوانسی مثل یک پارک بزرگه و بسیار زیباست. تیم فوتبال این شهر هم به اسم Swansea City A.F.C نیز معروفه و حتما علاقه مندان به فوتبال می شناسنش .

سواحل و مناظر طبیعی این شهر واقعا زیبا و آرامش بخشه و در فصل گرم سال می شه از شنا در دریا بهره برد و برنامه های متنوعی توی ساحل تو فصل گرم اجرا میشه . هوای سوانسی با توجه به ساحلی بودنش و در جنوب بریتانیا واقع شدنش معتدل و با باران های خوبی همراه است . و بنابراین در این فصل سال یعنی ژانویه هوا سرد بود ولی نه خیلی و از برف هم خبری نبود و به خاطر بارش های فراوانش زمین ها و درختان سبز بودن .

ویو حیاط محل اقامتمون

هوای بارونی سوانسی

شهر زیبا و تمیز سوانسی

نون و کلوچه ای خوشمزه سنتی این شهر

20170107_092704 - Copy.jpg

اینم باربیکیو خونگی تو هوای بارونی ژانویه

یکی از خیابونهای شهر سوانسی با ویو دریا

خرید و خرید و خرید .....

خوب همون طور که ابتدا سفرنامه ذکر کردم  یکی از دلایل سفر ما به غیر از دیدن روزهای شاد و رنگارنگ کریسمس ، خرید بعد سال نو بود که با توجه به تجربه اطرافیانم یکی از بهترین روزهای خرید اوایل ژانویه هست. سوانسی با داشتن مراکز خرید بزرگی هم در مرکز شهر و هم در اطرافش می تونه بهشت خریداران باشه تو این ایام .

لازمه توضیح بدم بعد از سال نو حراجی های واقعا خوبی در همه مراکز خرید این شهر انجام میشه که با توجه به تبدیل ارز برای ما واقعا هنوزم بصرفه و مناسب بود قیمتها و در بعضی مواقع تا 80% تخفیف واقعی می خوره اجناس. کیفیت اجناس عالی بود، فروشگاههای Debenhams، مارکس اند اسپنسر که به‌اختصار با عنوان ام اند اس M&S  نامیده میشه و از برند انگلیسی هستن و همچنین سایر فروشگاه ها مثل HOME SENSE ، NEW LOOK ، CARD FACTORY ، BOOTS  و مارک های مختلف دیگه تو گوشه و کنار این شهر ما رو برای خرید به وجد می آورد.

Outlet Bridgend

باحدود نیم ساعت رانندگی به شهر نزدیک سوانسی به اسم Bridgend میشه رسید . توی سوانسی و شهرهای اطرافش مراکز خرید بزرگی اطراف شهر هستند با انواع امکانات از پارکینگ و رستوران گرفته تا فروشگاههای خیلی وسیع که تو این فصل واقعا باید وقت گذاشت برای دیدن و خرید از همشون .

درخت کریسمس تو اوت لت Bridgend

Outlet Bridgend هم یکی از همین مراکز بود که خیلی این اطراف معروفه و طرفدار داره، اگه تو ایام حراج که یکیش همین ایام بعد سال نو هست به اینجا بیاین واقعا خریدهای خوبی می تونید کنید از انواع مارکهای مختلف از همه نوع کالا و از خریدتون لذت ببرید، ما یک نصف روز بیشتر به این مرکز خرید اختصاص دادیم و اگه امکان بار اضافی برای برگشت داشتیم حتما بیشتر خرید می کردیم، این جور مراکز رو باید سر فرصت گشت تا اجناس خوش قیمت و با کیفیت رو بتونید پیدا کنید.

بعضی از رگال ها اتیکت زرد می خوره و دیگه به معنای واقعی با توجه به مارک و جنسش می شه گفت مفت میشه، مثلا بسته به شانس ممکنه هر چی تو یک رگاله یکدفعه بیان بگن شد 3 پوند که البته زیاد نیست این موارد ولی اتفاق میوفته !!

من یک کفش Levis از فروشگاه لیواز انتخاب کردم که قیمتش 120 پوند بود و با آفش 20 پوند می فروختن، یک جفت خریدم، روز آخر تو مسیر برگشت به لندن اومدم سراغ این فروشگاه تا ببینم اگه هست بازم بخرم، حتی 1 دونه نبود و کلا جنس ها عوض شده بودن.

برچسب های قرمز که تخفیفهای از 50 درصد به بالا رو توی نمایندگی آدیداس نشون میده، 95 پوند بوده با 55% تخفیف شده 39 پوند

110 پوند شده 49 پوند

پس هر چی به چشمتون خورد که خوب بود همون جا برش دارید معلوم نیست برگردید باشه. بعضی ها  رو میدیدم از رو رگال های زرد شده  فقط فله ایی بدون اینکه به سایز و مدلش نگاه کنن میرختن همه رو داخل سبد خریدشون. پرسیدیم فهمیدم اینا اینجوری می خرن و بعد میبرن می فروشن. انواع کفش و لباس مارک از 5 تا 30 پوند و بالاتر اینجا پیدا می شد . کتونی اصل آدیداس از نمایندگیش اینجا خریدم 32 پوند که قیمتش 110 پوند بود و 70% آف خورده بود. با توجه به اینکه سال عوض میشه می خان فقط اجناس رو رد کنن بره تا جنس جدید وارد کنن. خلاصه بگم من هیچ جایی مثل انگلیس رو ندیدم که بشه خرید کرد البته تو فصل حراجش که یکی از این فصول حراج  همین اوایل ژانویست .

swansea old town مرکز شهر سوانسی

مرکز شهر سوانسی پشت ترمینال این شهر قرار داره (که همیشه برای لندن و سایر شهرها اتوبوس داره و با هزینه کم در صورت رزرو آنلاین میشه بلیط لندن به سوانسی رو مثلا بین 5 تا 10 پوند خرید کرد )، مرکز شهر جایی هست برای گشتن ، تفریح ، غذا خوردن و البته بازم خرید ، فروشگاه بزرگ Debenhams و یکی از بزرگترین فروشگاه های تسکو  TESCO این شهر با محوطه پارکینگ وسیع همینجاست . تو این فروشگاه تسکو هم با توجه به تغییر سال همه چیز از انواع پوشاک و ... تخفیف عالی خورده بود. مخصوصا اجناسی که با تم کریسمس باقی مونده بودن، از لباس گرفته تا وسایل تزئینی و خوردنی مثل شکلات های کریسمس و ...خیلی ارزون شده بود در اینجا. با 2 الی 5 پوند میشد بلوزهای بافت برای بچه ها با تصاویر کریسمس گرفت که شیک هم بود .

یکی از نکته های جالب توجه تو تسکو جعبه میوه ای بود که جلوی ورودی گذاشته بودن و روش نوشته بود برای خوردن کودکان، که می تونن از میوه های داخل جعبه که اونروز نارنگی و موز بود به رایگان استفاده کنن تا والدینشون خرید کنن!!! چه فرهنگ های خوبی دارن که به فکر سلامت کودکان هست!!

اینم عکس توضیح بالا!!

20170106_200536 - Copy.jpg

وارد فروشگاه بزرگ دبن هامز که بشید با دو طبقه وسیع از انواع کالا، پوشاک، کفش ، آرایشی و.... روبرو میشید که با توجه به کیفیت بالا اجناس اینجا می تونید خرید های خوبی داشته باشید ، قیمت ها اینجا به خاطر برند و کیفیت عالیش مسلما بیشتر بود ولی تخفیفات خوبی داشت .

از داخل این فروشگاه به سایر خیابونها و بازارهای داخل مرکز شهر سوانسی دسترسی خواهید داشت. باید وقت داشت و گشت و موارد خوبی برای خرید پیدا میشه . یکی از مارک های ارزون قیمت تو اروپا و انگلیس به اسم پریمارک (Primark) هم با یک شعبه بزرگ تو این قسمت شهر سوانسی شعبه داره که خیلی شلوغ بود !!!! به عنوان مثال یک کت و شلوار اداری مرتب خوش دوخت شده بود 15 پوند! شما حالا حساب کنید برای خودشون چقدر مفت در میاد این قیمتها!! از اینجا رفتیم به Swansea Market که بازار محلی مرکز شهر بود، این بازار با سقف بلندی از شیشه و آهن ساخته شده و از بیش از 100 غرفه تشکیل شده که انواع محصولات محلی رو عرضه میکنن. برای من دیدن غرفه های فروش انواع ماهی و موجودات دریایی چون جلبک دریایی  وخرچنگ ها متنوع جالب بود. شیرینی های محلی خوشمزه ایی هم اینجا داشت .

مرکز شهر سوانسی

مارکت مرکزی شهر سوانسی

انواع موجودات دریایی تازه

به غیر از اینجا مراکز خرید بزرگ مختلفی هم در حاشیه سوانسی قرار داره که برای وقت گذرونی و خرید عالی بود ، مثل Morfa -  Liberty Stadium  - Fforestfach  تو این فروشگاه ها انواع مارک ها ارائه میشه - مارک home bargains از مارک های قیمت مناسب بود و فروشگاههای Poundland هم که همه چیز توش 1 پوندیه. از انواع شکلات و خوردنی گرفته تا وسایل باغبانی و ابزار و بهداشتی و آرایشی و ... تو این مراکز شعبه داره .

20170105_170703 - Copy.jpg

بخشی از خرید ما در سوانسی

پارک داخل شهر سوانسی، توی این پارک پر از قو های سفید بود

20170106_112909 - Copy.jpg

دیدنی های سوانسی و اطرافش که ما طی مدت اقامتمون رفتیم و دیدیم

سواحل سوانسی

یک از دیدنی های سوانسی سواحل این شهره که خیلی وسیع و زیباست و تپه های مشرف به دریا با منظره رویایی داره اسم دریای این نقطه از کشور بریتانیا سلتی Celtic Sea هست . هوا سرد بود ولی پیاده روی کوتاه در حاشیه سواحل واقعا لذت بخش بود .

ساحل مرکزی شهر سوانسی

Swansea Marina

اسکله این شهر که نزدیک مرکز شهره و قایق های تفریحی شخصی زیبایی اینجا توقف کردن، ما هم تو روز بارونی و ابری اینجا اومدیم هم تو روز آفتابی ، منظره بسیار زیبایی داشت. دیدن طلوع و غروب آفتاب در اینجا بسیار پیشنهاد میشه. عکسهای قشنگی ما گرفتیم.

مارینا در روز بارانی

SWANSEA CASTLE

بقایای قلعه قدیمی شهر که در مرکز شهر سوانسی واقع شده و یک محوطه بزرگ با آب نما اینجا رو زیبا تر کرده .

قلعه شهر

اطراف قلعه در مرکز شهر

در روز بارونی

20170106_145126 - Copy.jpg

کلیسا شهر سوانسی

Wind Street

یک جورایی میشه گفت واکینگ استریت این شهره و شبهای جمعه و شنبه از همه روزها شلوغ تر و زنده تره و البته خیلی ها هم تو این شبها حال خوشی نداشتن!! رستورانها خوبی اینجا وجود داشت، یک رستوران بوفه آزاد به اسم کازمو نزدیک اینجاست. اینجا با پرداخت 10 پوند میشد از انواع غذاها و دسرهای که به صورت بوفه سرو می شد استفاده کرد ، صاحب رستوان هم چینی بود.  انواع گوشت مرغ و ماهی ، انواع استیک و خوراک های گوشتی و میگو و سایر غذاها بصورت زیادی موجود بود و نسبت به قیمتش واقعا می ارزید ...

Mumbles

دهکده توریستی مومبلز

اینجا یک دهکده ساحلی پر جنب و جوش معروف بود که ما دیدیم ، یک روز ظهر به بعد با حدود 20 دقیقه رانندگی از سوانسی به این نقطه توریستی و زیبا رسیدیم . غذاهای دریایی مومبلز خیلی معروف و خوشمزست . یک نوع ماهی کوچیک دارن که بصورت چیپسی سرخ میشه و با سیب زمینی سرخ شده و سس مخصوص سرو میشد خیلی خوشمزه بود . و همچنین اینجا فیش اند چیپس های خوشمزه ایی داره با حدود 10 الی 15 پوند میشه غذای خوبی خرید و از منظره زیبا اینجا لذت برد .

غذای دریایی در مومبلز

این نقطه ( مومبلز ) در خلیج سوانسی یک تفریحگاه عالی برای مردم محلیه و زیبایی های طبیعی برجسته ایی داره . راه رفتن در اسکله قدیمی و دیدن نمای سفید فانوس دریایی و عکس گرفتن از این منظره رویایی واقعا خاطره انگیز بود .

مرکز مومبلز

از نمایی دیگر و در انتها فانوس دریایی سفید مشخصه

برجسته ترین بخش تاریخی مومبلز ، قلعه Oystermouth است که در تپه ای مشرف به ساحل واقع شده و منظره ای خیره کننده از خلیج سوانزی را نشون می ده.

نوشته مربوط به معرفی این قلعه نشون می داد این سازه مربوط به قرن دوازدهم میلادی بوده و اخیراً مرمت شده است. ما داخلش نرفتیم و از همون نمای بیرونش عکس گرفتیم .

قلعه مومبلز

سه ساعتی که در مومبلز بودیم واقعا به ما خوش گذشت و با خوردن یک بستنی خونگی معروف اینجا به سوانسی برگشتیم ( بستی ولزی شنیدم خیلی معروفه تو بریتانیا احتمالا به خاطره هوا و طبیعتش باشه که شیر خوش طعم و پرچربی تولید میشه) . تو مسیر برگشت کلبه های ساحلی خیلی رومانتیک با ساحل ماسه شنی گسترده ای در دسترس بود که میگن تابستونها اینجا خیلی پر رونقه .

خلیج سوانسی

20170103_1613166 (2).jpg

شهر رویایی Tenby

اولین دید ما از این ساحل و منظره زیبا

زیباترین جایی که ما تو مدت اقامتمون تو کشور ولز دیدیم ، شهر زیبای Tenby بود . روز آخر قبل از رفتن به لندن و برگشت به ایران که هوا آفتابی و صاف بود ، با حدود 1.5 ساعت رانندگی از سوانسی و عبور از جنگلهای زیبا و مزارع بزرگ با خونه های اعیونی وسط مزارع دقیقا مثل تو فیلمها و عبور از دهکده های وشهرهای کوچیک که دیدن این مسیر خودش به تنهایی لذت بخش بود ، رسیدیم به شهر توریستی و ساحلی تن بی Tenby.

در مسیر تن بی

رودخانه پر پیج در مسیر ورود به دریا Celtic Sea (دریای سلتی)

با توجه به وضعیت هوا که شب قبلش چک کرده بودیم هوا صاف و آفتابی بود و چنین هوایی توی این فصل بندرت پیش میاد، تصمیم گرفتیم نهار رو خودمون کنار ساحل بصورت باربیکیو درست کنیم، گوشت و وسایل رو هم از سوانسی خرید کرده بودیم و با خودمون آورده بودیم. ماشین رو تو یک پارکینگ نزدیک مرکز شهر پارک کردیم . ابتدا گفتیم یک گشتی تو شهر خیلی کوچیک تن بی بزنیم و بعد بریم سمت ساحل، این شهر تو ارتفاع قرار داره و همه شهر سنگ فرش شده و قدیمی بود، از بالای یک قسمت شهر دید بسیار زیبایی از ساحل  و خلیج Tenby دیده میشه که دوستان واقعا زیبا و جذاب بود این منظره .

دریا و ساحل تن بی

مرکز شهر

دیوار قدیمی

کلیسا قدیمی شهر

اینجا یک شهر ساحلی و تفریحی قدیمی هست، خونه ها و مغازه های شهر رنگی و کوچه های باریک شهر با شیب ملایم به سمت ساحل ادامه پیدا کرده .  کلیسا قدیمی مربوط به قرن 15 میلادی هم وسط شهر خودنمایی میکرد. بخشی از دیوار قدیمی قلعه مانند شهر تو مرکز شهر باقی مونده بود .

دیوار قلعه قدیمی مرکز شهر

20170103_1613143 (2).jpg

رنگ در رنگ

کوچه های زیبا تن بی

صخره های مشرف به دریا و خونه های رنگی زیبا با ویو دریا ( چه حالی می کنن کسایی که تو این خونه ها اقامت دارن)

20170103_1613168 (2).jpg

بعد از گشت و گذار در شهر و دیدن چند تا مغازه به سمت ماشین رفتیم و وسایل رو به همراه چادر (که برای بچه ها برداشته بودیم که اگه خیلی سرد شد داخل چادر بریم) برداشتیم و به سمت ساحل حرکت کردیم .

ساحل وسیع ، تمیز ، با ویو صخره ایی بزرگ روبرومون و قلعه قدیمی سمت چپمون منظره جلوی روی ما بود.

ساحل ، دریا و صخره ، ویوی روبروی جایی که نشستیم

میشد داخل این صخره رفت

منظره پشت سر ما

نکته جالب که تو انگلیس و سایر شهرهای اروپایی دیدم، اینکه که اینجا ها مثل ایران نمیشه هر جایی آتیش روشن کرد!! مثلا من تو ایران دیدم توی پارک عمومی وسط شهر جمع دوستان یا خانواده نشستن آتیش کردن و کباب درست می کنن!! حتی خود ما تو خارج شهر زیاد بوده که آتیش روشن کردیم و ازش استفاده کردیم، اینجا میگن تو محل های مخصوص و نه اونم هر جایی میشه کباب بصورت باربیکیو با ذغال درست کرد ( تو بعضی پارکها و ساحل ها ...) شاید جاهایی هم باشه که بشه مستقیم آتیش روشن کرد ولی ما ندیدیم. به همین خاطر هم بسته های ذغال جالبی داشتن . این بسته های آلومینیومی که داخلش ذغال بود و روش یک تور سیمی با پایه گذاشته بودن و میشد تو فروشگاه ها با تخفیف 1 الی 2 پوند خرید .

این بسته های ذغال خیلی کار ما رو راحت کرد و 2 تا خریدم و با زدن یک کبریت ذغالها که روش کاغذ مخصوص بود برای آتیش گرفتن سریع آتیش گرفت و قرمز شد پایه هم برای زیرش بود که هوا رو از سوراخ های ریزی به داخل انتقال می داد تا ذغال سریع تر قرمز بشه، به نظرم که چیز خیلی خوب و کار راه اندازی بود!! ما با گوشت مرغ و گوساله ایی که از قبل مزه دار شده بود و همراه با سوسیس خریده بودیم، جاتون خالی یک نهار خوشمزه لب ساحل خوردیم.

بسته های ذغالشون که من خیلی خوشم اومد

آماده کردن نهار لب ساحل

بعد نهار از راه مخصوص پیاده روی به روی صخره های مشرف به دریا رفتیم، که منظره زیبایی رو از اون بالا شاهد بودیم. روی بلند ترین نقطه شهر ساختمون کوچیک سفید رنگی همراه با  توپ های جنگی و یک قلعه مخروبه که از قدیم اینجا باقی مونده بود خودنمایی می کرد .

بر روی صخره های Tenby

انواع کبوتر و مرغان دریایی

ارتفاع صخره ها تا سطح ساحل

پرندگان منتظر غذا

توپ جنگی و منظره فوق العاده روبرومون

ساختمون سفید و قلعه باقی مونده مشرف به دریا

در سال 2014 به ساحل بندرگاه تن بی به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ساحلی اروپا رای داده شده است. نام آن در ولزی به معنای شهر کوچک ماهی هاست. گفته شده است که تن بی به دلیل کیفیت آب، زیبایی محیط شهرت فراوانی در دنیا دارد .

سکو ها و محل نگهداری قایق ها در ساحل تن بی، قایق از داخل اون اتاق سفید و سکو شیب دار به داخل دریا می رفت و برعکس، من تا به حال ندیده بودیم همچین چیزی

تن بی دارای سه ساحل شگفت انگیز بود : ساحل شمالی ،  ساحل جنوبی و ساحل قلعه. ما تو ساحل قلعش بودیم. سواحل تن بی واقعا بکر و زیبا بود ، هر سه بخش دارای ساحل ماسه های طلایی گسترده ای هستند.

بهترین ساحل برای شنا ، ساحل قلعه می باشد ، شنیدم در فصل گرم سال این شهر بسیار پررونق و پر از توریست و گردشگره . خونه های رنگارنگ روی صخره ها از مشخصه بارز این شهر رویایی می باشد و طاق های صخره ایی طبیعی منظره ایی شگفت انگیزی رو در اینجا ایجاد کرده. سفر به تن بی حتما شما رو مثل ما مجذوب می کنه .

سواحل و صخره های طبیعی

اگر به دنبال ساحل مناسب برای کودکان کوچک باشید و یا مکانی برای ماجراجویی، یکی از سواحل فوق العاده و مکانی برای این کار همین تن بی است. بچه های همراه ما تو ساحل با این که بادی هم میومد و سرد بود ولی کیف کردن و کلی بازی. اگه هوا گرم بود خود من هم خیلی دوست داشتم تو این سواحل شنا کنم واقعا تمیز و عالی بود.

مسیری ماشین رو وجود داشت که میشد به بالای صخره ها رفت با ماشین و سواحل و دریای زیبا رو از بالای صخره های بلند تونستیم ببینیم و این باعث شد عکسهای فوق العاده زیبایی از خودمون تو این منظره طبیعی بتونیم بگیریم .

سواحل زیبا Tenby

20170103_1613136 (2).jpg

قبل تاریکی هوا به سمت سوانسی حرکت کردیم، اینجا برای استراحت و تفریح در ایام گرم سال ارزش 2 سه روزی اقامت و حتی بیشتر رو داره،  انواع هتل و هاستل رو میشه از سایت هایی مثل بوکینگ با قیمت های نسبتا مناسب رزرو کرد. مثلا از الان (آبان 98) برای تابستون سال آینده در تن بی از 100 پوند به بالا برای 2 نفر به مدت 2 شب میشه هتل رزرو کرد از بوکینگ . و برای رفت و آمد از سوانسی یا کاردیف تا تن بی با اتوبوس با نفری حدود 10 پوند میشه تو عرض 1.5 الی 2 ساعت به این شهر ساحلی زیبا سفر کرد .

قسمتی از سواحل ولز نزدیک تن بی در مسیر برگشت ( بسیار بسیار زیبا بود)

تو مسیر برگشت تو بعضی مزارع تصویر مرغ بزرگی رو دیدم که اونجاها می شد تخم مرغ محلی خرید. یکی از این مزارع نگه داشتیم تخم مرغ بخریم در زدیم کسی در رو باز نکرد می خواستیم برگردیم مردی رو دیدیم که سوال کرد چیکار دارید، گفتیم تخم مرغ می خوایم. گفت از تو سبد چوبی زیر تصویر مرغ بردارید!! دیدیم تو جعبه چوبی بسته های 6 تایی تخم مرغ رو گذاشتن و هر چند تا بخوای می شه برداشت و پولش رو که روی جعبه نوشته بودن چقدره (1پوند) داخل شیشه کنارش انداخت و رفت!!!! از این چیزها زیاد دیدیم تو انگلیس ( اعتماد، راستگویی و قانون مداری ....!! )

خرید تخم مرغ محلی در مسیر برگشت به سوانسی بدون فروشنده

همون تصویر مرغ

جعبه چوبی ، تخم مرغ و شیشه انداختن پول !!

ولز جاهای دیدنی و طبیعت شگفت انگیز خیلی داره و ما گوشه کوچکی از این سرزمین زیبا رو دیدیم. اینجا خبری از سازه های مدرن و شیک مثل لندن نبود ، همه چیز در عین سادگی زیباست. مردمی بسیار مودب و خوش لباس داره و قانون مند و قیمتها نسبت به لندن پایین تره .

ولز رو باید دید. اینجا یک مسیر کمتر شناخته شده است ولی برای دوستداران طبیعت خیلی جذابیت ها خواهد داشت. از سواحل وسیع گرفته تا آبشار های خروشان، از کوههای و صخره های بلند طبیعی تا مزارع وسیع و شهرهای و روستاهای کوچیک و صمیمی و  ........

این سفر اولین سفر ما بود که به انگلیس و در واقع بریتانیا سفر می کردیم و یکی از بهترین سفرهای ما شد.  بطوری که تا به الان که در آبان 98 مشغول نوشتن این سفرنامه هستم، 2 بار دیگه به این کشور زیبا سفر کردم و به غیر لندن یکی دیگه از ایالت های بریتانیا یعنی اسکاتلند و شهر ادینبورگ رو هم دیدم، که بودن در این شهر هم در واقع مثل این بود که تو تاریخ قدم می زدیم و بی نهایت جذاب و زیبا بود و باز هم دوست دارم گوشه هایی از این سرزمین یعنی بریتانیای کبیر رو در آینده ببینم.

مسافرت طولانی ما این گونه به انتهاش رسید، فردا ساعت 4 صبح با اتوبوس مگاباس که از سایت www.busbud.com از قبل بصورت آنلاین خریده بودیم به مبلغ نفری 9 پوند به لندن ایستگاه ویکتوریا رفتیم، 4.5 ساعت زمان برگشت ما شد از سوانسی به لندن. قیمتهای بلیط اتوبوس بین 5 تا 17 پوند متغیره و تو سایت بالا میتونید انواع مسیرهای اتوبوس تو اروپا رو چک کنید.

اول صبح داخل اتوبوس سوانسی به لندن، دیدن پل برج در مسیر برگشت به ایستگاه ویکتوریا و سپس فرودگاه هیترو -  ازدحام مردم جهت رفتن به سر کار20170405_085122.jpg

نمای بیگ بن از داخل اتوبوس

از ایستگاه ویکتوریا که یکی از ایستگاه های اصلی تو شهر لندنه مستقیم با مترو که در فرودگاه هیترو ایستگاه داره خودمون رو رسونیدم فرودگاه هیترو لندن. جالب بود هنگام خروج از انگلیس پاس ما مهر نخورد و ماموری هم پاس ما رو چک نکرد، همون بارکد کارت پرواز رو  روی دستگاه گرفتیم و در شیشه ای باز شد و وارد سالن ترانزیت شدیم. پرواز برگشت ما با ایر فرانس بود، که دیگه این پرواز هم در سال 97 پروازهاش رو به ایران قطع کرد. تو فرودگاه شارل دوگل پاریس توقف 2 ساعته داشتیم و فروشگاههای داخلی این فرودگاه کلی ما رو سرگرم کرد و بعد با یک پرواز راحت و خوب به تهران برگشتیم.

فرودگاه هیترو

بر فراز پاریس

سالن فرودگاه شارل دوگل پاریس

هواپیمای غول پیکر ایرباس

تختهای استراحت فرودگاه شارل دوگل پاریس

غذا هواپیمایی ایر فرانس در مسیر برگشت به تهران

هزینه این سفر :

• بلیط پرواز از تهران به لندن و برعکس رو میشه دو سه ماه قبل سفر با پایه قیمت 220 الی 250 پوند برای پروازهایی چون پگا سوز و اوکراین ایر خرید کرد ( قیمت مربوط به سال 98)  www.skyscanner.net من از سایت اسکای اسکنر استفاده میکنم بیشتر برای خرید بلیط ، حتما شرایط بار رو چک کنید. پروازهای ارزون قیمت معمولا بدون بار هستن و تنها مجاز به حمل یک چمدون کابینی 8 کیلویی می باشند .  اوکراین ایر قبلا بار مجاز 20 کیلویی داشت ولی الان باید بار و غذا روجداگانه خرید کنید. در ضمن برخوردهای بد و نامناسب ماموران مرزی اوکراین تو کی یف رو هم باید در نظر داشته باشید. خود من 2 بار شاهد این رفتار زشتون بودم به عنوان مثال تو یک پرواز ترانزیت به اروپا ما رو جداگانه نگه داشتن و چیزی هم نمی گفتن که چرا!! همه مسافران وارد هواپیما شدن، نمی دونم به اصالت ویزا ما شک داشتن و یا کلا گیر بودن نسبت به ایرانی ها که تا لحظه آخر اجازه دادن سوار هواپیما بشیم و همین طور یک سری برای ورود به خود کی یف که ویزا اوکراین رو داشتیم نزدیک 1 ساعت من و خانواده ام توی اتاق توسط 2 مامور بد اخم میشه گفت بازجویی شدیم و مدارک مختلف میخواستن و کلی با هتلی که رزرو کرده بودیم و کسی که رابط ما تو اوکراین بود تلفنی صحبت کردن. خیلی شرایط بدی داشتیم اون لحظه. خلاصه ولی در آخر که دیگه مهر ورود زدن و وارد شهر کی یف شدیم قشنگی این شهر به سختی ورودش می ارزید ولی دیگه خودم اگه مجبور نشم پرواز اوکراینی نمی خرم چون این گیر دادن ها برای خیلی از اطرافیانم هم رخ داده بود مثلا گیر دادن به بار قانونی همراهشون و گرفتن پول اضافه و در بعضی مواقع در صورت اعتراض اجازه سوار شدن ندادن و گیت رو دستوری بستن. تو شرایط مساوی پروازهای ترکیه فعلا بهتره، بلیط پگا سوز رو من برای برای دی ماه امسال مسیر تهران-لندن که خرید کردم به این صورت که یک طرف بدون بار و برگشت با بار ( 20 کیلو +8 کیلو کابین )شد حدود 3.700.000 تومان . هزینه پروازهای ما برای کل سفرنامه ذکر شده 420 پوند شد نفری.
  • ویزا انگلیس بابت هزینه ویزا حدود 100 پوند هزینه داره که باید با کارت اعتباری پرداخت کنید و این پرداخت در مرحله آخر تکمیل فرم صورت میگیره ( هزینه های ترجمه و رفت و آمد هم اضافه میشه)
  • هزینه اقامت ما به مدت 5 شب در بوداپست 250 یورو شد، یعنی بابت هر شب 50 یورو در هتل 3 ستاره عالی با صبحانه برای 2 بزرگسال و یک کودک
  • هزینه های رفت و آمد تو بوداپست و میانگین هزینه خورد و خوراک رو هم تو قسمت سفرنامه بوداپست توضیح دادم که مناسب و معقول بود، کلا تو مجارستان هزینه ها پایین تره در مقایسه با کشورهایی اروپای غربی
  • ما تو انگلیس در هتل اقامت نکردیم و خونه شخصی داشتیم ولی تو تایم سفر ما برای اقامت تو ایام کریسمس و بعد اون که قیمتهای جدید رو برای اطلاع شما گرفتم (آبان98). برای اقامت یک شب در هاستل با تخت با پرده جهت حفظ حریم خصوصی در مرکز شهر می توان با شبی حدود 25 پوند اقامت کرد (نفری) قیمت پایین تر هم پیدا میشه دورتر از مرکز شهر (10 الی 15پوند) و همچنین برای 2 نفر با شبی 45 پوند میشه اقامت در هتل داشته باشید در لندن. البته اگه حداقل 2 الی 3 ماه زودتر از تاریخ سفرتون برای این رزروها اقدام کنید با قیمت های مناسب می تونید رزرو کنید .  من تمام مراکز اقامتیم رو از بوکینگ رزرو میکنم که خدمات مشتریان خیلی خوب و پیگیری عالی هم داره . نکته دیگر اینکه با 5 بار خرید از بوکینگ طی 2 سال جزء مشتریان سطح Level 2 میشید که مزایایی چون تخفیف 10 الی 15 درصدی و استفاده از صبحانه رایگان تو بعضی هتلها و تغییر رایگان اتاق به اتاق بهتر در صورت درخواست و ... شامل حالتون میشه. خود من که تو این سطح هستم تا به حال شده که وقتی از خدمات هتلی بنا به هر دلیلی ناراضی بودم و بصورت ایمیل این اعتراض رو با خدمات مشتریان بوکینگ مطرح کردم پس از بررسی چند باری مقداری از پول هتل به کارتم برگشته و عذرخواهی شده از بابت عدم رضایت من ( بابت این گونه اعتراضات بهتره مدرک یا عکسی مربوط به علت اعتراضتون همونجا تهیه کنید که بدردتون می خوره و پیگیری میشه).
  • برای رفت و آمد تو شهری مثل لندن برای هر روز اقامت اگه کارت روزانه رو به قیمت حدود 13 پوند خرید کنید، به همه جای لندن همون طور که گفتیم دسترسی خواهید داشت و می تونید هتل بهتر و قیمت مناسب تری نه در مرکز شهر بلکه در زون های دورتر لندن بگیرید و خیلی راحت به مرکز شهر با مترو و قطار سفر کنید . رفت و آمد در لندن خیلی راحته از اون چیزی بود که من فکر میکردم .
  • برای هزینه ها خورد خوراک روزانه با 25 پوند میشه صبحانه ، نهار و شام خورد تو رستوران معمولی یا غرفه های عرضه غذا که کیفیت خوبی هم دارن .  بعضی قیمتها رو من تو سفر اشاره کردم بهش ، میشه از این پایین و یا بالاتر هم با توجه به بودجه شما در بیاد و اینکه آیا خودتون می خواین غذا تهیه کنید یا رستوران برید خیلی تاثیر میزاره تو هزینه های خورد و خوراکتون، بیشتر هاستل ها و بعضی هتل ها امکانات آشپزی دارن .
  • برای رفتن به شهرهایی در ولز و یا سایر شهرهای بریتانیا با اتوبوس از لندن همیشه ماشین هست که بیشترشون از ایستگاه ویکتوریا حرکت میکنن قیمتها هم با توجه به مسیر و خرید آنلاین میتونه متغیر باشه. برای رفتن به کاردیف یا سوانسی بین 5 تا 10 پوند میشه بلیط خرید، تو این سایت انواع مسیرها و قیمتها رو می تونید برای حمل و نقل بااتوبوس داشته باشید و برنامه ریزی کنید . www.busbud.com
  • برای پرواز به ادینبورگ پایخت اسکاتلند یا بلفاست پایتخت ایرلند شمالی که با ویزا انگلیسیتون می تونید این دو شهر زیبا رو هم ببینید و پیشنهاد می کنم مخصوصا ادینبورگ رو ببنید، با استفاده از سایت اسکای اسکنر می تونید پروازها رو چک کنید که پروازهای مستقیم متعددی از فرودگاه های لندن به این شهرها در طول روز انجام میشه. مثلا از الان (آبان 98) بخواین برای ایام نورزو 99 بلیط رفت و برگشت 3 روزه از لندن به بلفاست رو بخرید با 50 پوند میشه این خرید رو انجام داد و یا جهت ادینبورگ همین تایم پرواز ایزی جت با 45 پوند رفت و برگشت میشه خرید کرد ( پوند الان حدود 14000 تومنه )
  • برنامه سفر رو هر چه از قبل پیش بینی کرده باشید و خرید های لازم از بلیط حمل و نقل هوایی و زمینی و هتل ها و مراکز اقامتیتون رو انجام داده باشید و با برنامه ریزی کامل سفرتون رو انجام بدید تو هزینه های سفرتون صرفه جویی قابل ملاحظه ایی خواهد شد و چه بسا در صورت داشتن ویزا انگلیس سفر به انگلستان که شاید خیلی سفر گرونی به چشم بیاد و تصورات قبلی این باشه که این سفر خیلی هزینه داره و شاید کمتر بهش فکر بشه برای سفر، اگه درست برنامه ریزی کنید شاید خیلی ارزون تر از اون چیزی که فکرشو می کردید در بیاد هزینه های سفر به انگلیس و این کار شدنیه و همه چیزی که باید بدانید این است که شما می توانید!!

این سفرنامه برداشت های شخصی من از سفر به نقاطی بود که اولین بار بود در ایام کریسمس و سال نو به این مکانها سفر کرده بودم؛ این سفر برای ما بسیار هیجان انگیز و خاطره ساز شد و دوست داشتم هم اکنون که ایام کریسمس هست و در آستانه سال نو میلادی جدید (2020) هستیم، تصاویر و تجربیات این سفر رو با شما دوستان عزیز به اشتراک بگذارم و همینجا مراتب سپاس و قدردانی خودم رو نسبت به شما عزیزان ابراز می کنم که تا پایان این سفرنامه طولانی همراه من بودید و براتون بهترین ها رو از خدواند منان آرزومندم.

زندگی ذره کاهیست که کوهش کردیم، زندگی نام نکوییست که خارش کردیم, زندگی نیست بجز نم نم باران بهار، زندگی نیست بجز دیدن یار ، زندگی نیست بجز عشق ، بجز حرف محبت به کسی ، ورنه هر خار و خسی، زندگی کرده بسی، زندگی تجربه تلخ و شیرین فراوان دارد، ما چه کردیم دراین فرصت کم.