"سفری میان دو خواهر خوانده، از اصفهان تا کوآلالامپور"

سفری میان دو خواهر خوانده! +‌تصاویر

+غارهای باتو (Batu Caves): معبد رنگین کمانی

پس از خوردن صبحانه به سمت سنترال مارکت رفته و با یک پیاده روی 15 دقیقه ای به ایستگاه Bank Negara رسیدیم. پیدا کردن این ایستگاه با راهنمایی غلط شهروند راه بلد نمایی! 15 دقیقه ای زمان برد. از یک پل هوایی بالا رفته تا به ایستگاه رسیدیم. ایستگاه در حال ساخت و ساز بود و بسیار خلوت. بلیط ایستگاه Batu Caves را از بلیط فروشی خریدیم و در پلت فرم مربوط منتظر مترو ماندیم. پس از نیم ساعت به مقصد رسیدیم. غارهای Batu با محافظت از یک تندیس یادبود از خدای هندو، Lord Murugan یک جاذبه آیینی، گردشگری و یک سفر یک روزه از کوآلالامپور را در خود جای داده است. این غارهای آهکی دارای معابد هندو هستند که در آن صحنه های اسطوره ای در زیر استالاکتیک ها می درخشند، خفاش ها در سایه ها پرواز می کنند و میمون ها با توریست هایی که 272 پله را به سمت معبد بالا می روند، بازی و شیطنت می کنند.

این معبد 100 ساله در حدود 12 کیلومتری شمال کوآلالامپور در منطقه Gombak، Selangor واقع شده است. غارهای آهکی به صورت طبیعی ساخته شده و حدود 400 میلیون سال قدمت دارند. سه غار بزرگ و تعدادی غار کوچک دیده می شود. نام این غارها از رودخانه مجاور آن Sugei Batu (رودخانه صخره ای) و Bukit Batu (تپه صخره ای) که غار اصلی در آن قرار دارد، گرفته شده است.

از مترو پیاده شدیم. ایستگاه شلوغ و پرهیاهوست. هندوها پیر و جوان، زن و مرد با لباس های زیبای سنتی بیشتر از همگان دیده می شوند. هوا بسیار گرم و شرجی بود. محیط بیرون ایستگاه کثیف تر از سایر مناطق بود. با جمعیت به سمت غارها حرکت کردیم. در مسیر تعدادی مغازه، غرفه و دست فروش غذا، نوشیدنی، اسباب بازی، سوغات و وسایل قدیمی هندی را می فروختند. غرفه های نقاشی حنا نیز در گوشه و کنار مسیر دیده می شد. از دور مجسمه طلایی رنگ مورگان را دیدیم. روبروی مجسمه در محوطه بیرون صدها کبوتر، کودکانی که در حال بازی با آنها هستند و افرادی که برایشان دانه می پاشند را تماشا کردیم. بی شک حضور این کبوتران نماد صلح و فداکاری است. به پایین مجسمه رسیدیم. مجسمه غول پیکر با 42 متر ارتفاع و 55 تن وزن بزرگترین مجسمه لرد مورگان در جهان است. یک معبد رنگارنگ با ستون ها و نقاشی های زیبا در پایین قرار داشت. به یک حوضچه زیبا با پلی زیگزاکی که پر از ماهی ها و لاک پشت ها بود رسیدیم. از بالای پل قدم زدیم. به گالری هنری غارها و Vallurar Kottam رسیدیم که محلی برای نمایش نقاشی ها و تندیس ها بود. تندیس گاو پنج پا در ورودی گالری دیده می شد.

تصویر 43 و 44: مجسمه های غول پیکر هدایان هندی در معبد غارهای باتو

تصویر 45: معبد رنگارنگی که در پایین پله ها برای عبادت وجود داشت.

به پایین پله ها رسیدیم، پله های رنگین کمانی. قطرات رنگ در فضا زیر نورآفتاب به گونه ای پخش شده بود که گویی در مداد رنگی هزار رنگ قدم بر میداشتی. 272 پله تا معبد فاصله داشتیم. کفش راحت، کلاه آفتابی و بطری آب برای این کوه پیمایی رنگین ضروری بود. بعد از صعود به بالای پله ها، اکنون در ورودی بزرگترین غار ایستاده ایم. فضای داخلی غار بسیار بزرگ با سقفی بلند وزیبا بر خلاف بیرون آرام و خنک بود. تمام بخش های داخلی معبدی رنگارنگ با تندیس های خدایان و هندوهایی در حال عبادت و نمازگزاری را بازدید کردیم. تماشای عبادت هندوها و آشنایی با آیین ها و آداب رسومشان برای ما بسیار دیدنی بود. زوج های جوان و خانواده هایشان برای برگزاری مراسم ازدواج به این معابد آمده بودند. بازدید از برخی بخش های داخلی معبد با پرداخت تنها چند رینگت امکان پذیر بود. هنگام بازگشت از بالای پله ها نمای پانارومای اطراف را از دست ندهید. همان مسیر را تا پایین و برای رسیدن به مترو و بازگشت به کوآلا طی کردیم. در پایین غار تنها آب نارگیل خنک تونست گرما و خستگی مسیر را کمی کم رنگ کنه و خوشحال بودیم که یک استراحت 30-40 دقیقه ای در مترو خنک در انتظارمونه.

تصویر 46: 272 پله تا عبادت خدای هندوها

تصویر 47: پله های رنگارنگ غارهای باتو لوکیشن زیبایی برای عکاسی هستند.

تصویر 48: میمون های بازیگوش در گوشه و کنار پله ها در حال شیطنت و بازی دیده می شوند.

--- نکاتی که در بازدید از غارهای Batu باید به آنها توجه کرد:

• رعایت احترام به عبادت کنندگان در معبد الزامی است.
  • قبل از ورود به معابد کفش های خود را در بیاورید.
  • بازدید از غارها رایگان است( به جز یکی از معابد داخلی).
  • در ورودی غار افرادی وجود دارند که پوشش بازدیدکنندگان را بررسی کرده و در صورتی که بسیار کوتاه و یا باز باشد، شال هایی برای پوشیدن به بازدیدکنندگان داده می شود.
  • طی فستیوال Thaipusam بزرگترین جشن Thaipusam در جهان، میلیون ها گردشگر به این مکان برای مشاهده مراسم مقدس گرد هم می آیند. بازید طی این فستیوال پیشنهاد نمی گردد.
  • هوا در این مکان بسیار گرم و شرجی است، در صورتی که با کودکان خردسال به بازدید می آیید، پیشگیری از گرمازدگی احتمالی را جدی بگیرید.
  • پله های رنگین کمانی لوکشین رایگان زیبای دیگری است برای خلق عکس های خاطره انگیز زیبا، به ویژه در صبح زود که خلوت است.

تصویر 49: منظره ای که پس از بالا رفتن از 272 پله قبل از ورود به غار از بالا مشاهده می شود.

>>> راه های دسترسی به غارهای Batu:

6 راه ارتباطی مختلف برای رفتن به این مکان محلی وجود دارد، که از میان آنها تنها راه پیشنهادی ما که ارزان ترین و مناسب ترین راه است، استفاده از مترو می باشد. به ایستگاه KL Sentral بروید، مترو KTM Komuter شما را مستقیما به غارها می برد. کافی است پس از 8 ایستگاه در Batu caves station پیاده شوید. این سفر حدود 40 دقیقه زمان می برد. اولین قطار در ساعت 7:36 صبح و آخرین آنها در ساعت 11:29 شب به غارها می رسند. هزینه بلیط یک طرفه 6/2 رینگت برای هر نفر است. مترو حدودا هر نیم ساعت یک بار از این ایستگاه می گذرد.

راه دسترسی دیگر استفاده از Grab است که بین 23 تا 28 رینگت از KL Sentral هزینه داشته و 15 تا 20 دقیقه زمان می برد.

***توجه: قبل از رفتن به غارهای Batu با مترو زمان حرکت متروها رو از طریق Google mapبررسی کنید.

تصویر 50 و51 و 52: معابد داخل غار اصلی و سقف آهکی چندین میلیون ساله غار

تصویر 53: دخترکان زیبای هندی که برای عبادت به غارهای باتو آمده بودند.

تصویر 54: آب نارگیل خنک در پایین پله های غار برای فرار از آفتاب سوزان

+ محلی چینی ها، خیابان پتالینگ (Jalan Petaling, Chinatown): چین کوچک در مالزی

پس از بازگشت از غارهای باتو کمی در هتل استراحت کردیم تا انرژی از دست رفته باز گردد. پس از آن به سمت مقصد بعدی به راه افتادیم. تابلو ورودی که با حروف طلا Jalan Petaling رویش حک شده بود، ورود ما را به Chinatown کوآلالامپور خوش آمد، گفت. در روزگان قدیم که مالزی هنوز به عنوان مالایا شناخته می شد، گروهی از معدن چیان چینی برای کار در معادن قلع به این کشور آمدند. در طول جنگ داخلی، معادن موقتا تعطیل شدند. پس از جنگ، برای ترغیب چینی ها به ماندن در این کشور، در خیابان Petaling فعلی آسیابی برای کار به آنها داده شد. اکنون Petaling محله چینی ها در کوآلالامپور است که بین Jalan Pudu وJalan Sultan واقع شده است. خیابانی شلوغ پر از غرفه ها و فروشگاه های مختلف از لباس و وسایل الکترونیک گرفته تا عطر، لباس و فیلم و رستوران هایی با غذاهای چینی و سایر ملل. Chinatown در قلب کوآلا نسبت به همسایگان بزرگ، لوکس و پر زرق و برقش چون KLCC و Bukit Bintang رنگارنگ تر و شلوغ تر است. وارد خیابان که شدیم، در بالای سرمان، سایبانی سبز طول خیابان را برای محافظت از گرما و باران پوشانده بود. کل خیابان عملا با کالای تقلبی یا همان فیک خودمان پر شده بود. اگر از چیزی خوشتان آمد، ابتدا با "How much?" شروع کنید، کافیه خودتون رو خیلی مشتاق نشون ندین، بعد شروع کنین به چانه زنی، نا امید نشین، اونقدر ادامه بدین تا فروشنده راضی بشه، مطمین باشین هر چقدرکه فروشنده پایین بیاد بازم این شما هستین که ضرر کردین. یادتون باشه که چانه زنی یکی از اصول اولیه خرید از این خیابان است!

تصویر 55: خیابان Petaling یا همان محله چینی ها در کوآلالامپور (عکس از اینترنت)

در این خیابان انواع و اقسام رستوران ها دیده می شود. از اونجا که هیچ اشتیاقی نسبت به غذاهای چینی نداشتیم، ناهار را در رستوان خاورمیانه ای Arbesque در انتهای خیابان Petaling خوردیم (شاورما 30 رینگت و چای و باقلوای ترکی 9 رینگت، طعم و کیفیت غذا بسیار خوب بود).

از هتل پسفیک اکسپرس تا China Town کمتر از 15 دقیقه راه است. برای دسترسی به محله چینی ها اگر از مونوریل استفاده می کنید در ایستگاه Maharajalela پیاده شوید. با کمک MRT از KLCC و یا KL Sentral به ایستگاه Pasar seni رفته و با پیاده روی خودتون رو به محله چینی ها برسانید.

+ معبد سری ماهاماریامان(Sri Mahamariamman temple): برجی با 75 خدای هندو

در ادامه گشت و گذار در محله چینی ها به یک معبد هندی با کاشی کاری های اسپانیایی و ایتالیایی، سنگ های قیمتی و طلا برخوردیم. Sri Mahamariamman temple معبد اصلی هندویی کوآلالامپور است که بین دو معبد بودایی در حاشیه Chinatown قرار دارد. از دور به معبد نگاه کردیم. ساختار معبد به شکل بدن انسان است، که سر آن به سمت غرب و پاها به سمت شرق قرار دارد. برجی با یک گوپورام (gopuram) با 75 خدا در 5 ردیف که در بالا ایستاده است. این برج آستانه ای بین دنیای مادی و معنوی است. در واقع عبور از این دروازه برای هندوها به منزله ی خروج از صدا و شلوغی شهر و ورود به آرامش و سکوت معبد است. در هر ردیف یک دروازه اصلی وجود دارد، که هر کدام با 228 خدای هندو که به سبک جنوب هند مجسمه سازی شده اند، آراسته شده است. خدای بزرگSri Maha Mariamman در پناهگاه اصلی واقع شده است که تنها ورودی رو به شرق است. برای ورود به معبد باید کفش و جوراب های خود را در آورده و به کفش داری کنار معبد تحویل دهید. نقاشی های داخل معبد داستان هایی از اوایل هندوئیسم را به تصویر کشیده اند. در تالار اصلی معبد تصویر الهه Sri Maha Mariamman قرار دارد که شفاعت این الهه برای محافظت در برابر بیماری و حوادث شیطانی است. کاهنان در این جا نماز می خوانند. در بالا سقفی با گنبد پیازی شکل بسیار تزیین شده است. چهار زیارتگاه کوچک تر در اطراف ساختمان اصلی معبد قرار دارند. یک ارابه بزرگ که به جشن هندوها اختصاص دارد، در محوطه دیده می شود. در خارج از معبد فروشندگان گل، ریسه هایی از گل را برای فروش آماده می کنند، و عبادت کنندگان نذوراتی برای معبد با خود به همراه می آورند. روبروی معبد با نقاشی که در حال نقاشی کردن از معبد بود، آشنا شدیم. گفت که یک سالی می شود که به سفر در شرق آسیا و نقاشی کردن مشغول است؛ چه ترکیب زندگی بخشی، هنر و سفر.

تصویر 56: معبد هندو Sri Maha Mariamman در محله چینی ها

تصویر 57: نقاشی که در روبروی معبد Sri Maha Mariamman در حال نقاشی کردن بود.

--- نکاتی که در بازدید از معبد Sri Mahamariamman باید به آنها توجه کرد:

• بازدید از معبد رایگان است. تنها باید هزینه کفش داری را پرداخت کنید ( کمتر از 1 رینگت)
  • ساعات بازدید از معبد 6 صبح تا 21 شب است.
  • احترام به عقاید هندوها و عبادت کنندگان از اصول اخلاقی است.

>>> راه های دسترسی به معبد Sri Mahamariamman:

این معبد در محله چینی ها قرار دارد. برای دسترسی به این معبد، با LRT در ایستگاه Pasar Seni پیاده شده، به سمت چپ حرکت کرده تا به خیابان Tun H.S. Lee که دقیقا موازی Petaling است برسید. 50 متر جلوتر در سمت چپ معبد را می بینید. با استفاده از منوریل در ایستگاه Maharajalela پیاده شده و با حدود 2 کیلومتر پیاده روی به معبد می رسید. با استفاده از اتوبوس GO KL و پیاده شدن در Pasar Seni با پیاده روی به راحتی معبد را پیدا خواهید کرد.

+ معبد Sin Sze Si Ya: معبد چینی ها در محله چینی ها

تنها سه دقیقه از پتالینگ فاصله گرفتیم که بلافاصله به معبد Sin Sze Si Ya از قدیمی ترین معابد بودایی در کوآلالامپور رسیدیم. این معبد با یک سالن اصلی و دو سالن کوچک جانبی یک مرکز فرهنگی برای چینیان نیز محسوب می شود. در این جا چینی ها با خزیدن زیر یک میز درست جلوی مجسمه ها برای کمک به کاهش بارهای دنیوی و یا سه بار چرخاندن دور محراب اصلی معبد به عبادت می پردازند. دانش آموزان قبل از رفتن به مدرسه در ایام امتحانات برای دعا به این معبد می آیند. این معبد از ساعت 7 صبح تا 5 بعدازظهر باز است.

تصویر 58: معبد Sin Sze Si Ya در محله چینی ها

تصویر 59: حیاط معبد Sin Sze Si Ya

+ معبد Kuan Ti : معبد چینی ها در محله چینی ها

این معبد با یک نمای نارنجی رنگ در فاصله کمی از معبد قبلی قرار دارد.یک مجسمه با ریش بلند و صورت قرمز در پشت معبد قرار داشت. دو شیر سنگی که سمبل محافظت در برابر انرژی منفی است، در پایه های ورودی سالن دیده می شد. شیر نر با یک توپ در سمت چپ به بیرون نگاه می کند و شیر ماده یا یک بچه در سمت راست است. سقف با حکاکی هایی از اژدها مزین شده است. اژدهای رنگی در اطراف دو ستون اصلی معبد پیچ خورده اند. این معبد از ساعت 7 صبح تا 7 شب باز است.

تصویر 60: معبد Kuan Ti در محله چینی ها

تصویر 61: محل عبادت در معبد Kuan Ti در محله چینی ها

+ خیابان آلور (Jalan Alor): تجربه غذا و هنر در فضای باز شهری

از محله چینی ها به بوکیت بینتانگ رفتیم. به پیاده روی در بوکیت بینتانگ ادامه دادیم. به آلور رسیدیم. خیابان آلور در قلب کوآلالامپور به عنوان یک مکان پر جنب و جوش، هر شب با مناظر، صداها، بوها و غذاهای ارزان قیمت محلی و عمدتا چینی میزبان هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران ماجراجو است. رستوران ها، کافه ها و غرفه های غذا در دو طرف پیاده رو به صورت زنده آشپزی می کنند. از روده های سرخ شده، انواع کباب، سبزیجات، غذاهای دریایی، قورباغه، اردک و انواع نودل و برنج تا آبمیوه های عجیب غریب (مثل آب نیشکر) و میوه های استوایی مثل دوریان همه را یکجا در سرتاسر این خیابان می توان تجربه کرد. چون بیشتر غرفه ها در شب باز بوده و خیابان پرجنب و جوش تر و شلوغ تر است، پیشنهاد می کنم که از آلور در شب بازدید کنید. غذاهای این خیابان با سلیقه ما جور نبود و حتی امتحان هم نکردیم اما تماشای آنها به ویژه خوردن دوریان با دستکش جالب بود. تنها تجربه ما بستنی نارگیل معروف  از Sang Kaya بود که در کاسه هایی با پوست نارگیل سرو میشد و مزه جدیدی داشت (10/9رینگت).

تصویر 62 تا 64: غرفه های فروش غذا و میوه در خیابان آلور در منطقه بوکیت بینتانگ

به قدم زدن در کوچه ها و خیابان های اطراف آلور ادامه دادیم. درست به موازات خیابان آلور در پشت آن با یک گالری نقاشی در فضای باز شهری روبرو شدیم. روی دیوار، ساختمان ها و بر روی زمین با رنگ های روشن و متنوع نقاشی های دوبعدی و سه بعدی زیبا می بینیم. موزه ی هنری رایگان برای تبدیل کردن خیابان های کثیف به یک اثر هنری رنگارنگ. جنگل های بارانی و گرمسیری، حیوانات مختلف و جذاب ترینشان یک جریان آب بر روی زمین و تابلوهای نئونی به شکل ابر بالای آن که در غروب روشن می شوند، جالب ترینشان بودند. در کوچه ها یک به یک گشتیم، در هر گوشه و کنار نقاشی متفاوتی می بینیم. هر دیوار مضامین ویژه ی خود را دارد. سنجاقک های بزرگ، خرگوش های سفید، پروانه ها، زنبور، حلزون ها در مقابل دریای آبی، پسری که در حال فوت کردن حباب است و زنی که نماد جهانی صلح است و رنگین کمانی هفت رنگ، همه روی دیوار و زمین جا خوش کرده اند. بر خلاف خیابان آلور این خیابان ها و کوچه های فرعی بسیار خلوت بودند. زمان مناسب برای دیدن نقاشی ها قطعا در روشنایی روز است. در اواخر سال 2010 شهرداری کوآلالامپور تصمیم گرفت این خیابان و خیابان های اطراف آن را به پروژه های هنری تبدیل کند. بیشتر نقاشی های دیواری موجود در سال 2018 کشیده شده اند. تقریبا تمام دیوارها رو دیده بودیم که ناگهان رعد و برق بلندی زد و بارانی 1 ساعته و شدید ما رو مجبور به نشستن در لابی هتلی کوچک در یکی از کوچه های فرعی کرد.

*** دسترسی به خیابان آلور همان مسیر دسترسی به بوکیت بینتانگ است.

***یک نکته: از چند نفر از افراد محلی که در مورد این خیابان سوال کردیم، به ما گفتن که امنیت ندارد، خلوت است و بهتره به این جا نرید، البته ما در چند ساعتی که اونجا بودیم مورد خاصی مشاهده نکردیم. بهتر است از این خیابان های فرعی در شب بازدید نکنید.

پس از تماشای نقاشی ها به KLCC رفته در بازگشت از مجددا از پاویلیون و هند کوچک دیدن کردیم.

تصویر 65 الی 68: برخی از نقاشی های دیواری در خیابان های فرعی آلور در منطقه بوکیت بینتانگ

------------------------------------------------------------

+ ارتفاعات گنتینگ (Genting Highlands): لاس وگاسی به سبک آسیایی مالایی در میان ابرها

در طبقه زیرین KL Sentral سوار اتوبوس شدیم. اتوبوس 8 صبح در یک جاده پر پیچ و خم بسیار زیبا و سرسبز به سمت ارتفاعات حرکت کرد. پس از حدود 45 دقیقه به گنتینگ رسیدیم. ارتفاعات گنتینگ تفریحگاهیست با تمام امکانات در 50 کیلومتری شمال کوآلالامپور در ارتفاع 1800 متری از سطح زمین در بالای کوه و در میان جنگل های بارانی 100 میلیون ساله. گنتینگ با بزرگترین هتل جهان با 10 هزار اتاق، پارک های بازی بیرونی و سرپوشیده، زمین گلف، کازینو، بزرگترین مزرعه توت فرنگی مالزی، مراکز تجاری، رستوران ها، زمین های پوشیده از برف، سینماهای چند بعدی و ... تمام سلایق را برای ساعت ها و یا حتی روزها می تواند سرگرم کند.

تصویر 69: مجموعه بزرگ ارتفاعات گنتینگ (عکس از اینترنت)

ابتدا بلیط برگشت را از دستگاه های اتوماتیک خریده و سپس تابلو Skyway Awana را دنبال کرده و بدون هیچ صف انتظاری بالافاصله سوار تله کابین شدیم. تله کابین از بالای یک جنگل سرسبز به سمت آسمان بالا می رفت. به ابرها نزدیک و نزدیک تر می شدیم. منظره زیر پایمان بی نظیر بود. Skyway Awana بهترین راه برای رسیدن به قله ارتفاعات گنتینگ است. در ایستگاه معبد چین سویی پیاده شدیم و از چند سری پله برقی پایین رفته تا به معبد رسیدیم.

تصویر 70: بالاتر از ابرها در ارتفاعات گنتینگ

+ معبد غارهای چین سویی (Chin Swee Caves Temple): معبدی در آسمان

سکوت، خنکی لذت بخش هوا، ابرهای سفید، آسمان آبی و معابد رنگی اینجا را به نقطه عطف بازدید از گنتیگ برای ما تبدیل کرد. معبد غارهای چین سویی در ارتفاعات گنتینگ در زمینی که توسط بنیانگذار گنتینگ اهدا شد بود، ساخته شده و به افتخار یک راهب بودایی، Chin Chin Swee به این نام گذاشته شده است. تراس آسمانی، مجسمه Guan Yin، مجسمه بودا، 10 اتاق جهنم، پل فرشتگان، دیوار شانس با 9 اژدهای رنگی، معبد Chin Swee، خدایان Fuk-Luk Sou؛ آب معدنی اژدها، معبد بودا، مجسمه Tan Sri Lim Goh Tong، بودای خندان و یک نمازخانه 4 طبقه دیدنی های مختلف معبد هستند.

مجسمه خدایانی که در حال بازی دوستانه شطرنج هستند و حکاکی های سنگی که از چین آورده شده اند و 24 داستان آموزنده را نقل می کنند؛ که بیشتر آنها در مورد احترام به پدر و مادر است، نیز در محوطه معبد دیده می شود.

در پایین معبد جاده ی در میان جنگل پیچ و تاب خورده است. با ایستادن در این ارتفاع، آرامش را در میان ابرهای سفید در حال حرکت و نسیم خنکی که صورت را نوازش می کند؛ احساس می کنیم. منظره اطراف معبد را از هر گوشه تماشا کنید، به شما قول می دهم که هر بار منظره ای بی نظیری را تجربه کنید.

معبد دارای ستون های بلند قرمز با سقف های تزیین شده است. مجسمه Chin Swee و یک کتیبه که زندگی نامه اوست؛ در محوطه وجود دارد. در پشت مجسمه یک جریان آب که از یک سنگ می گذرد، دیده می شود؛ که "آب معدنی اژدها" نامیده می شود و اعتقاد دارند که می تواند بیماران را شفا دهد. Pagoda یک معبد 9 طبقه بلند با 10 هزار چراغ برکت است که تصاویری از بودا و مجسمه های مختلف در آن وجود دارد. از پله های مارپیچی به بالای معبد رفتیم. منظره ی پارانومای 360 درجه ای روبروی چشمان ماست. در میان ابرها ایستاده ایم. از اینجا آسمان را می توان لمس کرد.

تصویر های 71 تا 78: معبد چین سویی در ارتفاعات گنتیک

در سمت دیگر وارد مسیری به نام "سفر به روشنگری" شدیم، در این مسیر در عین بالا رفتن از یک تپه 10 اتاق جهنم نمایش داده می شود. طبق اعتفادات چینی ها، اتاق اول جهنم اعمال افراد را به نمایش می گذارد تا تصمیم گرفته شود که آیا فرد مجازات می شود یا خیر. خوبان برای تولد دوباره به قلمرو آسمانی فرستاده می شوند و بدان بر حسب اعمالشان به یکی از اتاق های جهنم فرستاده شده تا مجازات شوند.

اتاق دوم جهنم که گفته می شود در زیر اقیانوس قرار دارد، به طور مشخص افرادی که مردان و زنان را ربوده، از املاکی که متعلق به آنها نیست استفاده کرده، یا به دیگران آسیب می رسانده و نیز پزشکانی که بیماران خود را فریب داده اند یا ناهنجاری کرده اند، زوج های زناکار و کسانی که قبل از انجام تعهدات خود خودکشی کرده اند، مجازات خود را در اینجا دریافت می کنند. اتاق سوم جهنم افراد ناسپاس، بی وفا و دزدان را مجازات می کنند. اتاق چهارم افراد مقصر در فرار مالیاتی و زورگویان مجازات می شوند. اتاق پنجم برای مجازات قتل، تجاوز و دعواست؛ در حالی که اتاق ششم برای مجازات وحشیگری و افرادیست که نسبت به دین بی احترامی کرده اند. در اتاق هفتم قاچاق، قمار و سقط جنین مجازات می شود. اتاق هشتم برای مجازات کسانیست که به پدر و مادر خود احترام نگذاشته اند و اتاق نهم برای مجازات افرادی که در سوختن و آسیب رساندن به دیگران نقش داشته اند. در آخر، در اتاق دهم در مورد مکان، شکل و جنسیت تولد مجدد هر فرد تصمیم گیری می شود.

پس از تماشای سرنوشتی که در انتظار بدکاران است، در امتداد مسیر روشنگری هفت "پری بهشتی" با لبخندهایی بر لب به استقبال مان آمدند. خدای شانس، خرد و طول عمر و الهه مادر در ارابه هایی که توسط این پریان حمل می شود، از آسمان به زمین می آیند.

سپس دیوار شانس با نه اژدهای رنگی که هر رنگ نشان از نوع خاصی از شانس است، نقش بسته شده است. تور بهشت و جهنم جالبی بود. سایر بخش های معبد را دقیق تماشا کرده و نیز روی نیمکت هایی که رو به ابرها بود در سکوتی کامل استراحت کرده و پس از آن به ایستگاه تله کابین بازگشته و بالا رفتیم.

***توجه: بازدید از معبد رایگان و رعایت احترام به عبادت کنندگان و مجسمه ها از اصول اخلاقی است.

تصویرهای 79 تا 83: مسیر روشنگری شامل اتاق های جهنم و پریان بهشتی در معبد چین سویی در ارتفاعات گنتینگ

با همان بلیط رفت تله کابین به Sky Avenue رسیدیم. یک مرکز تجاری بزرگ با طبقات مختلف پوشیده شده با صفحات نمایش LCD رنگی که در همه جا آن فروشگاه های مختلف برای خرید، رستوران و کافه دیده می شد. برای خرید گشتی زده و سپس به طبقه زیرین رفتیم. در این طبقه کازینویی بزرگ، صحنه نمایش زنده که عروسک های بزرگی در حال اجرا بودند و یک تم پارک وجود داشت. کازینو، نور، موزیک بلند، جمعیت در حال هیاهو لاس وگاس کوچک آسیایی را در دل ابرها ساخته است. این بخش از گنتیگ تجربه متفاوتی بود و ارزش دیدن و وقت گذاشتن را حتما داره، از دستش ندین. مابقی وقت خودمون را در تم پارک Skytropolis که یک پارک تفریحی سرپوشیده برای تمام گروه های سنی است؛ گذراندیم. برای هر بازی 10 رینگت و در آخر هفته ها 15 رینگت باید بپردازید. اما اگر مثل ما دوست دارین که یادی از دوران کودکی خودتون بکنید، بلیط نامحدود 60 رینگتی برای هر نفر را تهیه کرده و هر چقدر که دوست داشتین سوار بشین و لذت ببرین. از نظر طراحی این تم پارک زیبا بود و کافه هایی که در اطرافش بودند فضای مینیمال و فانتزی داشتند و شیرینیجات و نوشیدنی هایی خوشمزه ای را سرو می کردند.

***توجه: این تم پارک از 10 صبح تا 10 شب باز می باشد.

تصویر 84: شهربازی Skytropolis در ارتفاعات گنتینگ

--- نکاتی که در بازدید از ارتفاعات گنتینگ باید به آنها توجه کرد:

• بهتر است بلیط رفت و برگشت به گنتینگ را روز قبل تهیه کنید.
  • در هنگام تهیه بلیط بسته به علاقمندی خود زمان بازدید از بخش ها را در نظر گرفته و سپس بلیط بازگشت را خریداری کنید. بلیط رفت ما ساعت 8 صبح بود و بازگشت ساعت 2 بعد از ظهر (تنها بلیط اتوبوس ها ساعت دارند و تله کابین ها ساعتی ندارند).
  • برای تنظیم زمان خود برای بازگشت 10 دقیقه مسیر تله کابین تا پایین و بسته به شلوغی روز زمان انتظار در صف برای سوار شدن را نیز در نظر بگیرید.
  • بهتر است در روزهای شنبه و یکشنبه به علت ترافیک سوار شدن تله کابین به گنتینگ سفر نکنید.
  • حتما بلیط تله کابین را برای ادامه مسیر از معبد به بالای مسیر و نیز برای بازگشت نگه دارید.
  • دمای هوا در ارتفاعات گنتینگ حدود 10 درجه پایین تر از کوآلالامپور است.

>>> راه های دسترسی به ارتفاعات گنتینگ:

• مناسب ترین راه استفاده از اتوبوس است. در هر جا که هستید کافیست خودتان را به ایستگاه KL Sentral برسانید. به طبقه زیرین ایستگاه رفته و کیوسک بلیط فروشی که در بالای آن go genting نوشته شده را پیدا کنید. مسئول فروش بلیط که باید با صدای بلند باهاش صحبت بشه ساعت رفت و برگشت شما رو می پرسه و اگر ساعت خالی باشه بلیط اتوبوس و تله کابین (cable car) هر دو رو براتون صادر می کنه. هزینه بلیط یک طرفه اتوبوس برای هر نفر 4/9 رینگت است. چند دقیقه قبل از ساعت بلیطتون در ایستگاه آماده باشید و اتوبوس ها شما را از جلوی همین کیوسک تا ترمینال اتوبوس Skyway Awana در گنتینگ به مدت حدودا 45 دقیقه می برند، و در اونجا سوار تله کابین شده و به بالا می روید.

***توجه 1: در صورتی که به علت پر شدن امکان خرید بلیط رفت و برگشت همزمان در KL Sentral وجود نداشت، نگران نباشید. به گنتینگ رفته و در هنگام ورود و قبل از بالا رفتن با تله کابین در Level 2 کانتر فروش بلیط وجود دارد که از دستگاه های اتوماتیک می تونید بلیط برگشت اتوبوس (هر ساعتی که ظرفیت خالی موجود باشه) و تله کابین را تهیه کنید.

بلیط یک طرفه تله کابین برای هر نفر 9 رینگت است و تله کابین 7 صبح تا 12 شب باز است.

***توجه 2: خرید بلیط برگشت را در همان بدو ورود به گنتینگ از دستگاه های اتوماتیک فروش بلیط انجام بدین، چون ممکنه اتوبوسی برای برگشت گیرتون نیاد.

***توجه3: اتوبوس های گنتینگ هر یک ساعت از 8 صبح تا 7 شب از ایستگاه KL Sentral حرکت می کنند.