سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت + تصاویر

به نام خدا

عنوان سفرنامه: سفری باصرفه  بانکوک پوکت

نام هتل: هتل آسیا بانکوک و هتل دوانجیت پوکت

بلاخره بعد از ماهها انتظار شرایط برای یک سفر خارجی مهیا شد و من به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم برای یک تور تایلند برنامه ریزی کنیم. شرایط مطلوب آب و هوایی تایلند در آن فصل سال ، جاذبه های منحصر بفرد و طبیعی تایلند و رشد صنعت توریسم در آن کشور اصلی ترین دلایل انتخاب تور کشور تایلند بود.  هر چند تقریبا این اولین سفر خارجی ما محسوب می شد اما در پایان سفر احساس می کردیم خیلی خوب و با برنامه عمل کردیم و از سفرمون و هزینه ای که بابتش داده بودیم رضایت کامل داشتیم و خاطره این سفر شیرین در ذهن ما ماندگار شد. از ماه قبل وقتیکه تصمیم رفتن ما جدی شد ، تحقیقات در مورد کشور تایلند و هتل ها و رستورانها و آژانسهای مسافرتی شروع شد. اولین منبع تحقیق ما سایت جامع و دوست داشتنی لست سکند بود که بی شک در این عرصه بی همتاست. بنده مخصوصا با مطالعه سفرنامه ها و نظرات دوستان که بی هیچ چشم داشتی اطلاعات خود را در سایت مذکور قرار می دهند خیلی زود توانستم به یک چاچوب ذهنی شفاف از سفرمون برسم که همینجا جا دارد مراتب قداردانی و سپاس خود را از این دوستان و عوامل سایت لست سکند بعمل آورم. تصمیم ما تور ترکیبی بانکوک پوکت بود و لذا شروع به تحقیق در مورد هتل ها و جاذبه های و تورهای داخلی این دو شهر کردیم. به موازات با شرکت های ارائه دهنده تور که پکیج های مورد نظر ما را داشت در تماس بودیم تا بلاخره با یک آژانس برای یک تور 3روز بانکوک و 3 روز پوکت و 1 روز بانکوک قراداد بستیم و با پیش پرداخت 50 درصد تور عملاً تصور و خیال سفر رنگ واقعیت گرفت. با توجه به محدودیت حمل بار پروازهای داخلی تایلند ( نفری 15کیلو در قسمت بار هواپیما و 7 کیلو کیف دستی) بنا به توصیه آژانس مسافرتی این ترکیب را انتخاب کردیم که روز آخر را برای خرید اختصاص بدهیم. البته الان که از سفر برگشتیم احساس می کنم بهتر بود پکیج 3 روز بانکوک و 4 روز پوکت را انتخاب می کردم.

پرواز مستقیم تهران بانکوک منحصر به هواپیمایی ماهان بود که این پرواز به لحاظ قیمت مناسب و ساعت مناسب رفت و برگشت که صبح وارد بانکوک می شدیم و شب برمیگشتیم بسیار مناسب بود.

ما برای اقامت در بانکوک هتل ASIA HOTEL را با توجه به موقعیت منحصر بفردش انتخاب کردیم و برای پوکت هتل DUANGJITT را با توجه به توصیف های هموطنان و رتبه بالای هتل در سایت Tripadvisor انتخاب کردیم. قیمت پکیج با پرواز ماهان 6450 میلیون برای دو نفر که با هزینه رستوران ، ایاب ذهاب و تورهای داخلی و نیز خرید سوغاتی نهایتاً 11میلیون برایمان تمام شد که خودم فکر می کنم بسیار با صرفه بوده است.

لازم می دانم قبلا نکته ای را از تجارب شخصی خدمتتان عرض کنم و آن اینستکه در سفر بخصوص خارجی و پرهزینه وقت طلاست و لازم است در تمام طول سفر هوشیار و در لحظه باشید و تا می توانید از اتمسفر و فضای متفاوت آنجا لذت ببرید.

همچنین در گام نخست برای استفاده از حداکثر پتانسیل های توریستی منطقه قبل از سفر روی تورها و بازدیدهای خودتان برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و برای این منظور تمام اماکن و تورهای مورد نظرتان را به همراه زمان و تاریخ  بازدید در گوشی همراهتان داشته باشید و مسیرهای دسترسی به آن نقاط را روی نقشه علامت بزنید. بیاد داشته باشید بعضی از اماکن مانند کاخها ، موزه ها، شوها و بازارها در زمانهای خاصی باز می باشند. در لیست پایین شما می توانید مهمترین تورها و اماکن گردشگری بانکوک و پوکت به همراه نرخ ورودی و زمان بازگشایی آنها را که از سایتهای معتبر تایلند گردآوری کردم ملاحظه بفرمائید:

گام دوم جستجوی جذابترین، سریعترین و کم هزینه ترین روش ترانسفر به مکان مورد نظرتان است. شهر بانکوک دارای3 خط BTS(ترن هوایی) و یک خط MRT (مترو زیر زمینی) و قایق تاکسی Khlong Boat روی کانال Saen Saep و قایق Express Boat روی رودخانه چائوپرایا می باشد که نقشه مسیر و ایستگاههای آنها را در زیر ملاحظه می فرمائید:

شکل (1): نقشه خطوط MRT و BTS بانکوک

شکل (2): نقشه قایق تاکسی Khlong Boat کانال Saen Saep و قایقهای Express  رودخانه چائوپرایا

بعنوان مثال:

با BTS از میسر قرمز رنگ از ایستگاه Phaya Thai می توانید با 30 بات ظرف 40 دقیقه به  فرودگاه سووارنابومی بانکوک بروید.

و یا از مسیر آبی کم رنگ می توانید با قایق های Khlong Boat ترافیک سنگین مرکز شهر را دور زده و با هزینه 10تا 20 بات از مرکز پتونام به ایستگاه Phan Fa Lilat رفته که از آنجا به خیابان کانسرود و Golden Mount رفته یا با یک تک تک به مجموعه کاخ پادشاه یا باغ وحش و تخت سلطنتی آنانتا ساماکوم  بروید.

از ایستگاه Sapan Taksin می توانید با قایق به ایستگاه Tha Tien رفته و از آنجا به کاخ پادشاه ، معبد بودای خوابیده و موزه ملی بروید و همچنین در این ایستگاه می توانید با قایق اکسپرس مجانی که تا ساعت 23:30شب برقرار است به مجموعه آسیاتک در رفت آمد باشید.

برای رفتن به معبد بودای طلایی و محله چینی ها می توانید با MRT در ایستگاه Hua Lamphong پیاده شوید.

در ایستگاه متروی Thailand Cultural center یک شاتل مجانی آماده است تا شما را به محل برگزاری شوی Siam Niramit Show ببرد.

از ایستگاه ترن هوایی Mo Chit می توانید به بازار چاتوچاک بروید.

اگر تمایل به سفر با اتوبوس داشتید سایت transitbangkok.com می تواند جزئیات کاملی از ایستگاهها و مسیر را در اختیارتان قرار دهد.

نکته: MRT(مترو) و BTS بانکوک دو شرکت متفاوت هستند و برای تردد بین آنها باید بلیط تهیه کنید و نکته دوم اینه که دو نوع بلیط برای سوار شدن به BTS بانکوک وجود دارد. بلیط Single Journey Ticket که بین 15 تا 42 بات می باشد و شما فقط یکبار می توانید از آن استفاده نمائید و به محض خروج از گیت یک ایستگاه باطل خواهد شد و دوم بلیط های One-Day Pass که قیمت آن 140 بات هست و برای یک روز کامل می توانید نامحدود از آن استفاده کنید.

برای تهیه بلیط کافیه در ایستگاه ترن در صورت نداشتن سکه به باجه فروش برید سکه های 1، 5، 10 باتی تهیه کنید و بعد پای دستگاه صدور و شارژ بلیط ابتدا باید یکی از دکمه های قسمت (1) را بزنید. از روی تابلو کناری (Fare Info) و با توجه به ایستگاه مورد نظرتون می تونید ببینید که چه شماره ای را باید انتخاب کنید که این شماره در حکم هزینه بلیط آن ایستگاه هست. بعد سکه ها را از قسمت (2) وارد ماشین کنید تا بلیطون از قسمت (3) ماشین خارج بشود. به همین راحتی.

شکل(3): نمونه بلیط و دستگاه صدور بلیط مستقر در ایستگاه مترو

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

اما تردد و نحوه تهیه بلیط متروی بانکوک (MRT) بسیار راحتر است و فقط کافیه که در باجه فروش با گفتن اسم ایستگاه تون و پرداخت هزینه اش بین 20 تا 50 بات ، بلیط که یک چیزی شبیه دکمه پلاستیکی بود دریافت کنید و با قرار دادن اون در گیت ورودی گیت باز می گردد.

یک تجربه: در بانکوک مرکز شهر بین 07:30-09:30 صبح و نیز بین 16:30-18:30 عصر ترافیک سنگین است و توصیه من اینستکه در این ساعات برای رفتن به مرکز شهر مثلا برای بازدید از کاخ شاه و موزه بجای تاکسی از سایر وسایل حمل نقل نظیر مترو و قایق تاکسی استفاده نمائید.

من خودم با توجه به تسلط اندکی که به زبان انگلیسی داشتم و قصد سفر ماجراجویانه و بدون تور داشتم نیاز بود خودم برای تورها و بازدیدها برنامه ریزی کنم از قبل در ایران کلیه اطلاعات تورها و نحوه ترانسفر را در گوشی آماده کرده بودم و جالب است بدانید که این موضوع به یکی از تجارب شیرین سفرمان تبدیل شد و ما بجای اینکه ساعتها با ون از این هتل به آن هتل برای Pick up سایر مسافران وقتمان را تلف کنیم با مترو یا قایق تندرو روی رودخانه چائو ویا Khlong boatهای کانال های آبی سطح شهر و یا با تک تک تردد داشتیم و اتفاقاً جدای از بحث هزینه سفرمان جذابتر هم شده بود.

گام سوم شناسایی رستورانهای مناسب در آن حوالی قبل از حرکت می باشد. ما که در مورد بوی بد غذاهای تایلندی صحبتهایی شنیده بودیم در آنجا به حقیقت مسئله پی بردیم. در بانکوک یک روز ما تا ساعت 3 بعدازظهر در حوالی Golden Mount بدنبال رستوران مناسب با غذاهای اینترنشنال می گشتیم اما خبری نبود. چون گرسنه بودیم به ناچار دو بار به رستورانهای تایلندی رفتیم اما همسرم تاب تحملش را از دست داد و هر دو بار قبل از سفارش غذا رستوران را ترک کردیم.

یک تجربه: در خصوص غذاهای تایلندی اگر خواستید امتحان کنید مناسبترین غذاها که با ذائقه ما جور در می آید پد تایلندی و خوارک سبزیجات می باشد البته ممکن است غذاهای لذیذ دیگری هم باشد که ما امتحان نکرده باشیم. اما در مورد میوه های آنجا قضیه برعکس است تا می توانید از میوه های آبدار و ارزان قیمت استوایی آنجا مانند رد اپل ، رامبوتان و منگوستین و نارگیل و... لذت ببرید.

شکل(4): انواع میوه های استوایی همراه با قیمت آنها

تجربیات قبل از سفر:

• آژانس مسافرتی طرف قرارداد ما علیرغم پیگیری بسیار روز آخر که چه عرض کنم دقیقه نود ، مدارک را تحویلمان داد و این قصور را به گردن سفارت و عدم صدور روادید تا آن لحظه مطرح کرد که به نظرم غیر منطقی بود. من برای گرفتن حواله ارز مسافرتی مجبور شدم یک روز زودتر مرخصی بگیرم و به تهران بیام. بدتر اینکه من آن شب ساعت 9:45 پروازمان بود و تا ساعت 14 هنوز در آن آژانس منتظر تحویل روادید سفرمان بودم. تنها شانسی که آوردم این بود که قبلا بصورت اینترنتی درخواست ارز مسافرتی را در سایت بانک ملت انجام داده بودم والا انجام امور ارزی در آن ساعت برای بانک مقدور نبود و ما 370 هزار تومان ضرر می کردیم و شرکت مذبور هم زیر بار این مسئله نمی رفت. از صبح آنروز در هوای سرد بهمن ماه تا ساعت 14 در آن حوالی معطل بودیم و من که از خیر ارز مسافرتی گذشته بودم و دعا می کردم مشکل بدتری اتفاق نیافتد تا اینکه پیک موتوری ساعت 14 پاسپورت ما را آورد و ما شتابان به بانک ملت شعبه نفت میرداماد مراجعه و ارز مسافرتی را بعد از تحمل کلی استرس و دوندگی در دقیقه نود دریافت کردیم.

یک تجربه: قبل از امضای قرارداد به دقت محتوای آنرا بخوانید و یکی از نکاتی که لازم است قبل از امضای قرارداد با آژانس به تفاهم برسید تحویل به موقع مدارک می باشد.

• در خصوص دریافت حواله ارز مسافرتی همانطور که اشاره کردم قبلا در سایت بانک ملت بصورت آنلاین ثبت نام کرده بودم. نکات قابل ذکر در این خصوص:

الف- برخلاف شنیده ها دریافت این حواله برای ما در کمتر از یک ربع ساعت انجام شد. بعد از ارائه مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و اصل و کپی صفحه اول و صفحه ویزای پاسپورت و بلیط پرواز ممهور به مهر آژانس و پر کردن فرم مربوطه ، حواله ای بنام تان صادر می گردد.

ب- حضور فرد برای پرکردن و امضای فرم درخواست حواله در بانک الزامی می باشد.

ج- در صورتیکه قبلا از طریق سایت بانک ملت به نشانی  https://ecurrency.bankmellat.ir/ecurrency/entrance.action  بصورت آنلاین درخواست حواله نموده باشید آن وقت این امکان وجود دارد که بعد از ساعت 13 که شعبات ارزی بانکها از صدور حواله ارزی معذورند برای دریافت حواله به شعبه بانک مراجعه نمائید.

د- در هنگام ثبت درخواست حواله از طریق سایت بانک ملت از شما در خصوص شعبه بانک مورد نظرتان برای دریافت حضوری حواله سوال می شود که در آنجا یکی از شعبات بانکی بسته به شرایط خودتان را انتخاب کنید.

ه- بعد از دریافت حواله آنرا نزد خود نگه دارید و در فرودگاه امام قبل از ورود به بخش ترانزیت و بعد از رد شدن از گیت پرداخت عوارض خروج در طبقه زیرزمین که از یک راهرو در انتهای یک کافی شاپ به آن منتهی می شود به شعبه شبانه روزی بانک ملت مراجعه و با ارائه گذرنامه و حواله، ارز خود را (نفری 300دلار) بلافاصله تحویل بگیرید.

تصویر کلی من از تایلند در پایان سفر

تایلند کشوری آزاد و امن با مردمی مهربان تلاشگر  منضبط و معتقد به مذهب و نظام پادشاهی

مشاهداتی که توجه مرا جلب نمود:

الف- در بانکوک حیواناتی همچون سگ گربه و کبوتر آزادانه و با آرامش خاصی در خیابانها و پیاده روها خوابیده اند یا پرسه می زنند و وقتی از کنارشان عبور می کردیم کوچکترین عکس العملی که نشانه ترس باشد از آنها مشاهده نمی کردیم. امنیت و آرامش حتی در وجود حیوانات نیز احساس می شد.

ب- با وجود محرومیت بخشی از جامعه تایلند تکدی گری وجود نداشت و هر کسی هر هنری داشت بکار می بست تا امرار معاش نماید مثلا پیر زنی مشاهده کردم شکلات در بسته بندی دست ساز به قیمت 5 بت می فروشد و یا مرد میانسالی روی پل عابر پیاده نی لبک می زند و یا زنی همراه دخترش نارگیل های آبدار می فروشد خلاصه فرهنگ تلاش برای امرار معاش در میان تایلندیها کاملا احساس می شد.

شکل(5): مردی در حال نواختن نیلبک روی پل سیام دیسکاوری

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

ج- موضوع جالب بعدی انضباط و تبعیت از قانون بود. در آنجا کمتر خودرویی دیدم که در ترافیک یا پشت چراغ قرمز بوق بزند. مردم در متروها و BTS ها همه منظم پشت سرهم می ایستند و به محض رسیدن قطار به ایستگاه برای سوار شدن هجوم نمی آوردند. حتی یک مورد مشاهده نکردم عابرین پیاده برای عبور از خیابان بغیر از پل عابر پیاده و یا خطوط مخصوص عابر پیاده از عرض خیابان عبور کنند. کشیدن سیگار در اماکن عمومی ممنوع و عملی ناپسند بود و هیچ فروشگاهی سیگار را برای فروش جلو دید مشتری قرار نداده بود.

د- موضوع جالب بعدی صبر و حوصله و انعطاف پذیری بالای تایلندیها بود. کمتر دیدم کسی صدایش بلند شود یا کنترل خود را از دست بدهد. هر کسی در عالم خود بود. اگر با فروشنده ها ساعتها سر جنسی چانه می زدیم خسته و بی خیال نمی شد و باز هم با روی گشاده با ما بحث می کردند. البته شاید دلیل این امر این باشد که مردم تایلند فرهنگ برخورد با توریست را بخوبی فرا گرفته اند.

ه- موضوع بعدی احترام مثال زدنی بود که مردم برای پادشاه مملکتشان قایل بودند. در تمام شهر عکس های بیشماری از شاه متوفی و شاه جوان می دیدیم که با گل شمع و تشکیلات بخصوص آذین شده و مردم با عبور از کنار آن احترام خاص خودشان را اجرا می کردند و بعد رد می شدند. اعتقاد کامل به پادشاه کاملا احساس می شد که شاید همین امر به نوعی به انسجام و اتحاد ملی و قانون مداری مردم آن دیار کمک کرده است.

شرح حال و ماجراهای سفر

روز اول : گشت نیمروز معبد بودای طلایی ، تور شام کشتی رودخانه چائوپرایا

پرواز ما با ماهان ایر طبق برنامه ساعت 21:30 انجام شد و در ساعت 7:30 دقیقه صبح در فرودگاه سووارنابومی بانکوک به زمین نشست. هرچند طول پرواز حدود 6:30 ساعت بود اما نمیدانم چرا این زمان طولانی را اصلا احساس نکردم و قبل از اینکه موفق بشوم چرتی بزنم صبحانه را آوردند و بعد هم که اعلان کردند کم کم در حال کاهش ارتفاع هستیم. از طرف دیگر همسرم از استرس سفر حالش بد بود و در هواپیما نه شام خورد و نه صبحانه و  من کمی نگرانش بودم. به هر تقدیر از هواپیما پیاده شدیم و بعد از طی تشریفات معمول در سالن انتظار براحتی تابلو شرکت هما لیدر تورمان را دیدیم. نکته جالبی که در فرودگاه دیدم این بود که علی رغم صحبتهای نگران کننده ای در مورد ورود دارو های خاص مانند داروهای کدئین دار به کشور تایلند شنیده بودم در فرودگاه بانکوک ساکها و کیف دستی مسافرین بازرسی نشد.

بعد از جمع شدن گروه با لیدرمان که دختر خانمی مودب و با جنبه تایلندی بود به راه افتادیم. یکی از هموطنان عزیزمون که حاج آقای 50 یا 60 ساله ای بود در طول مسیر مرتب به این خانم لیدرمون گیر می داد و به هر چیزی بی خود بی جهت به او اعتراض می کرد.

من که هنوز رانندگی از سمت چپ در تایلند دستم نیامده بود در تمام طول مسیر متعجب بودم که چطور در تایلند دختر کم سن سالی پشت فرمان می نشیند و همزمان با رانندگی، در مورد تور با ما صحبت می کند و حتی چند بار به عقب برمی گشت تا نقشه ها و سیم کارتهای ما را تحویل بدهد. مدتی طول کشید که درک کنم اینجا فرمان ماشین سمت راسته هستش نه چپ. هر چه به سمت شهر نزدیکتر می شدیم ترافیک خیابانها سنگین تر می شد. در طول مسیر لیدر شروع کرد به توضیح دادن در مورد گشت نیمروزی به معبد بودای طلائی اما من که برای تمام دقایق سفرم برنامه چیده بودم مایل نبودم به گشت نیمروزی بریم  اما در این مورد با سایر گروه که اکثراً میانسال به بالا بودند به اجماع نرسیدم و این بود که به این گشت نیمروزی به اجبار تن دادم. نزدیک ظهر بود که به محله چینی ها رسیدیم و در انتهای یک جاده شلوغ در محلی توقف کردیم و پیاده شدیم. آن طرف خیابان معبد بودای طلایی (WAT TRAIMIT) نمایان شد. 45 دقیقه برای گشت و گذار در معبد اختصاص داده شد.

شکل (6): معبد بودای طلایی (WAT TRAIMIT)

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

بعد از بازدید به سمت هتل حرکت کردیم. هتل ما هتل آسیا در قلب تجاری شهر بود و من به لحاظ نزدیکی به نقاط تجاری و توریستی و مترو این هتل را انتخاب کرده بودم.

• نقاط ضعف و قوت هتل آسیا بانکوک:

به جرات می توانم بگویم که انتخاب این هتل بعنوان محل اقامت در بانکوک بهترین تصمیمی بود که در کل سفرمان گرفته بودم. این هتل در قلب بانکوک قرار دارد که از طبقه اول آن به ایستگاه ترن هوایی Ratchathewi متصل شده است که ما روز آخر از این ایستگاه با 90 بات خودمان به فرودگاه سووارنابومی بانکوک رفتیم و یا از این ایستگاه BTS هتل به ایستگاه sapan Taksin رفتیم و از آنجا نفری 30بات با Express Boat های رودخانه چائوپرایا که اسکله آن ده متر جلوتر از این ایستگاه قرار داشت به کاخ پادشاه و روز بعد به آسیاتک رفتیم که مهمتر از بحث هزینه،  سفر با قایق روی رودخانه زیبای چائو پرایا و دیدن معابد باشکوه و برجهای زیبای اطراف رودخانه در مقایسه با تاکسی برایمان بسیار جذاب و دلنشین بود. همچنین 200 متر جلوتر از هتل کانال آبی بنام Saen Saep واقع است که ما بارها با قایق تاکسی های تندرو  موسوم به Khlong  Boat با 9 بات !  از یک طرف به مرکز خرید پتونام و از طرف دیگر تا گلدن مونت و تاب بزرگ در حوالی کاخ پادشاه تردد داشتیم. همچنین ما بارها از هتل با ده دقیقه پیاده روی به مراکز خرید MBK و SIAM که جاذبه های اکواریوم و مادام تسو و خانه جیم تامپسون در آن حوالی است در رفت آمد بودیم.

شکل(7): نمایی دور از هتل آسیا که از طبقه اول آن به ایستگاه ترن هوایی Ratchathewi متصل شده است

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

از دیگر مزایای هتل وجود حداقل دو آژانس مسافرتی (که یکی از آنها جنب هتل بود ) در آن حوالی بود که ما تور نیرامیت شو را از یکی از آنها خردیدم. همچنین یک صرافی به نام Siam Exchange درست روبروی Siam Discovery قرار دارد که بهترین نرخ تبدیل ارز را داشت ( تصویر و کروکی این صرافی را در زیر ملاحظه می کنید) .

یک تجربه: قبل از سفر در خصوص صرافی های تایلند تحقیقات اینترنتی زیادی داشتم و به این نتیجه نهایی رسیدم که در تایلند بهترین صرافی ، صرافی های زنجیره ای بنام Super Rich است که در اکثر نقاط تایلند شعبه دارد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت آن www.superrichthailand.com  خودتان نرخ ها را مقایسه کنید و به این مسئله واقف شوید. البته از خوش اقبالی ما صرافی Siam Exchange  نرخ تبدیلش با سوپر ریچ تقریبا یکی بود.

طبقه پنجم هتل بدلیل وجود شیر آب در دستشویی به ایرانیها اختصاص داشت و بلاخره رفتار و منش فوق العاده حرفه ای و خوب پرسنل هتل بسیار چشمگیر بود. اما شاید تنها عیب این هتل قدیمی بودنش و نیز بوی ادویه غذاهای تایلندی بود که در بدو ورود به هتل به مشام ما خوش نمی آمد.

شکل (8):  تصویر و کروکی صرافی Siam Exchange نزدیک هتل با بهترین نرخ تبدیل ارز

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

به محض ورود به هتل آقای میانسالی که ایرانی بود بنام آقای افسری به استقبالمان آمد و خود را تور لیدرمان معرفی کرد. بنا به گفته خودشان در هتل های بسیاری مسئولیت لیدری قبول کرده بودند و سرشون بسیار شلوغ بود و بندرت اتفاق می افتاد ما ایشان را زیارت کنیم و بیشتر از طریق گوشی در ارتباط بودیم و ایشان سعی می کردند تور ما به بهترین شکل ممکن برگزار گردد. آقای افسری با عجله توضیحاتی در مورد هتل مسیرهای تردد و امکانات اطراف هتل و تورهای شرکت هما در روزهای آینده ارائه داد و ظرف چند دقیقه اتاقمون را تحویل گرفت.

در این فاصله ما به لیست تورهای حاج آقا افسری نگاهی انداختیم. کلا بدلیل ضیق وقت برای بانکوک قرار نبود تور خاصی شرکت کنیم ولی توصیه می کنم اگر فرزندتان همراهتان است حتما از تورهای سافری و دریم ورلد استفاده کنید. از لیست تورها ، تور شام در کشتی کروز که قیمت هاش به دلار بود را بخاطر اینکه احساس کردم در کنار هموطنان جذاب تر خواهد بود را در همان لحظه برای همان شب رزرو کردیم. تا اتاقمون را تحویل گرفتیم و نهاری مختصری که از ایران همراه برده بودیم صرف کردیم ساعت 14:30 بعد از ظهر شده بود و برای بازدید کاخ پادشاه دیر شده بود. هر چند خستگی شب قبل داخل هواپیما تو تنمون بود اما هیجان داشتیم که زودتر با محیط اطرافمون آشنا بشیم پس سریع آماده شدیم و از هتل خارج شدیم.

از درب هتل که خارج شدیم مرکز سیام و MBK حدود 1000 متر جلوتر دیدیم و پیاده به آن سمت حرکت کردیم. در مسیر به یک فروشگاه سون ایلون برخوردیم و سیم کارتهامون را در آنجا شارژ کردیم و جلوتر درست روبروی سیام دیسکاوری یک صرافی دیدیم. نرخ تبدیلش رو با فرودگاه و هتل مقایسه کردیم. بسیار مناسب بود و 300 دلار را آنجا چنج کردیم و بعداً هرجای شهر که رفتیم بهتر از آن صرافی ندیدیم. ارائه پاسپورت ضروری بود. به تقاطعی رسیدیم که در آن دست خیابان مرکز MBK و 200متر جلوتر مرکز سیام سنتر قرار داشت. اولین منظره ای که توجه مان را جلب کرد ، وجود پلهای عابر پیاده و مسیرهای پر پیچ خم متروها درست در وسط خیابان بود که چشم انداز بد ترکیبی به خیابان داده بود. در مرکز خرید MBK بی هدف به گشت و گذار پرداختیم و در همان حال من کمی از اینکه روز اول وقت تلف میکنیم نگران بودم و مرتب از گوشیم برنامه هامون را چک می کردم. اما در آن حوالی مکانی وجود نداشت تا قبل از 17:30 بعدازظهر که می بایست برای تور شام کشتی در لابی هتل باشیم، بازدید کنیم.

ولی خوب قبول این مسئله برایم سخت بود که روز اول سفرمان فقط با یک تور شام در کشتی تمام شود.  بعد از مختصر سیر و سیاحت در آن مراکز خرید به هتل برگشتیم. در لابی هتل منتظر بودیم که در ساعت 17:45 یک ون به دنبالمان فرستادند. ون از مسیرهای پر ترافیک شهر گذشت و در پارکینگ River City متوقف شد. در آنجا تورلیدر که باز هم یک دختر خانم کم سن سال ریز نقش تایلندی بود و من تا آخر تور نتوانستم به زبان انگلیسی با او ارتباط بگیرم، یک برچسب که آرم شرکت Chao phraya dinner Cruise روش مشاهده می شد، روی لباسمون چسابند که در حکم بلیط سوار شدن به کشتی بود.

یک تجربه: در مجتمع River city چندین شرکت وجود داشت که تور شام کشتی کروز را برگزار می کردند که مجلل ترین آنها Grand Pearl Dinner Cruise بود با قیمت 1400 بات . هزینه تور کشتی سایر شرکتها در حدود 1000 بات بود. اگر شما قصد داشتید خودتان این تور را بخرید کافیست روز قبل تا ساعت 17 همانروز به این مرکز مراجعه کنید و از یکی از این شرکتها وچر تور را  تهیه کنید.

ساعت از وقت تعیین شده برای سوار شدن به کشتی گذشته بود اما نمیدانم چرا لیدر عزیز از روی ساعت به ما نشان داد 15 دقیقه در اطراف چرخی بزنید و دوباره به همان محل بیائید. با خودم گفتم لیدر است دیگر از ما بهتر می داند و لذا ما و سایر گروه در میان جمعیتی که روی اسکله منتظر سوار شدن در کشتی ها بودند هر کدام به سویی پراکنده شدیم. ما هم چرخی در اطراف زدیم و چندتا عکس یادگاری گرفتیم. از هیجانی که داشتیم زودتر از موعد مقرر به محل قرار برگشتیم اما هر چه در اطراف گشتیم لیدر را پیدا نکردیم. لیدر گم شده بود. مستاصل و نگران با چندتای دیگه که شرایط ما رو داشتند به دفتر فروش تور مراجعه کردیم. خانم متصدی و همکاراش خنده های مرموزی می کردند.

آنجا متوجه شدم کشتی دقایقی قبل از رسیدن ما به ریور سیتی حرکت کرده بوده و خانم لیدر قصدش این بوده کشتی دیگه ای برای ما ردیف کند. خانمی با قیافه ای جدی که ظاهراً رئیس بود وقتی جریان را متوجه شد به سمت جمعیت منتظر در اسکله حرکت کرد و به ما اشاره کرد که به دنبالش بیائیم. مثل شیر جمعیت را کنار می زد و راه رو برای ما باز می کرد. بعد از رسیدن به اسکله با قایقی که در آنجا منتظر مسافر بود به زبان تایلندی چیزهایی گفت و بعد ما را سوار قایق کرد. قایق به سرعت حرکت کرد و بعد از طی مسافتی به کشتی کروز رسیدیم. در مسیر حرکت من که درست نفهمیده بودم جریان از چه قرار است به خیال اینکه قرار است تور شام در کشتی کروز ما روی همین قایق برگزار بشود به راننده قایق گفتم ما بلیط تور کشتی کروز را خریدیم نه قایق که قایقران اشاره کرد که نگران نباشید و ده دقیقه دیگر به کشتی می رسیم و من خیالم راحت شد.

خلاصه بعد از رسیدن و سوار شدن به کشتی کروز ما رو به سمت میز دو نفره ای روی عرشه کشتی هدایت کردند و در ابتدا با یک نوشیدنی از ما پذیرایی ش . مسافران در حال صرف شام بودند. برای اینکه از قافله عقب نمانیم سریع به بوفه رفتیم. غیر از نوشیدنی سایر موارد مجانی بود اما بوهای عجیب غریب غذاهای تایلندی اشتهای ما رو کور کرد. اما برای اینکه با ظرف غذای خالی سر میزمون برنگردیم مقداری سیب زمینی و میوه های تکه تکه شده برداشتیم و به سر میزمون برگشتیم.

شکل (9): تصویر کشتی کروز روی رودخانه چائوپرایا (منبع عکس اینترنت)

سفری باصرفه و هیجان انگیز به بانکوک پوکت

هنوز تازه داشتیم به فضای کشتی عادت می کردیم که ناگهان دی جی ریتم آهنگ ایرانی را گذاشت و خانم خواننده هم با ته لهجه تایلندی اما با مهارت شروع به خوندن کرد. به وجد آمدیم و براش کف زدیم. کم کم ایرانی ها هموطن یکی یکی از گوشه کنار کشتی روی صحنه آمدند و فضا را گرم تر کردند. تا زمان برگشت کشتی اکثر آهنگهایی که اجرا شد ایرانی و تعدادی کمی روس و چینی یا کره ای بود.  قسمت با مزه و خنده دارش این بود که در لابه لای ایرانی ها افرادی با ملیت های روسی و چینی یا ژاپنی با آهنگهای ایرانی بشکل ناشیانه ای شادی و پایکوبی می کردند. فضای بسیار جالبی شده بود. کشتی در مسیر رودخانه چائوپرایا به آرامی حرکت میکرد و بعد از رسیدن به پل رامای هشتم برگشت و در مسیر برگشت از امکانی همچون پل تاریخی رامای اول، معبد وات آرون، گرند پالاس، پل رامای سوم با نوپردازیهای زیبا و باشکوه در شب گذشت و و در نهایت در ریور سیتی متوقف شد. شب بسیار لذت بخش و بیادماندی را تجربه کردیم. آنقدر راضی بودیم که من وقتی در اسکله دوباره لیدر عزیز را که منتظر ما بود، دیدم اصلا به فکرم نرسید که ازش توضیح بخواهم که چرا ما را رها کرده البته زبان هم بلد نبود که بفهمه چی میگم. خلاصه با همان ون به هتل برگشتیم تا خودمان را برای یک روز دیگر آماده کنیم.