مسجد النبی، جاذبه بی مانندی که در قزوین خفته است!

4.5
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
یادگاری باشکوه از قاجار در قلب ایران که نام آشنایی دارد! +تصاویر
24 آذر 1398 08:00
0

در شهر قزوین و در راستای بازار قزوین بنایی به یادگار از قاجار به جای مانده است که دارای ۱۴ هزار مترمربع مساحت، از نظر گستردگی شبستان‌ها و صحن است و شیوه معماری منحصر به فردی دارد. درباره قزوین می توان عنوان کرد که این شهر در زمان حکومت صفوی پایتخت ایران محسوب می‌شده و این دلیل سبب شده است که دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری باشد. قزوین از لحاظ تعداد اثر تاریخی رتبه اول ایران و سوم جهان را دارد. پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران را نیز قزوین می‌نامند، از جمله خوشنویسان معروف، میرعماد قزوینی را می توان نام برد. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم باهم سری به مسجد النبی این شهر بزنیم، جاذبه بی‌نظیری که بدون شک دیدنش ارزشمند است!

مسجد النبی قزوین

بر طبق استاد معتبر مسجدالنبی قزوین در زمان قاجار و به فرمان فتحعلی شاه و در محوطه وزیر یا چال وزیر که از موقوفات آقا جمال وزیر بوده بنا نهاده شد. در زمان قاجار بسیار نسبت به گسترش فضا در معماری و تجلی آن در ساخت تعدادی از بزرگ‌ترین مساجد ایران اهمیت داده می‌شد. مسجد النبی سه ورودی شمالی، غربی و شرقی دارد. ورودی اصلی بنا که در ضلع شمالی قرار دارد، دارای سردر مجلل باشکوهی است که پیشخوان منتهی به خیابان امام را پس از گذشت از هشتی به صحن مسجد مرتبط می‌سازد.

مسجد النبی قزوین

کتیبه‌های ایوان‌های شرقی و غربی و نیز کتیبه‌های شمالی و جنوبی مزین به سوره های قرآن است. هر یک از رواق‌های شمالی و جنوبی دارای 4 طاق نما و رواق‌های شرقی و غربی دارای ۹ طاق‌ نما هستند که هر شبستان با ۲۸ طاق کوچک با وسعت هر کدام ۱۶ مترمربع است و به فاصله 6 متر از همدیگر، روی ۱۸ ستون استوار شده‌اند و هر یک از طاق نماها دارای ارسی 3 چشمه است که مشرف به حیاط وسیع مسجد قرار دارند.

مسجد النبی قزوین

امیدواریم توانسته باشیم تصویری جامع از این مسجد زیبا را در ذهنتان حک کرده باشیم تا اگر تا به امروز موفق به بازدید از آن نشده‌اید، به اندازه کافی برای دیدنش اشتیاق پیدا کرده باشید و تجربیاتتان از دیدن این اثر زیبا و ماندگار را نیز با ما و سایر همراهان لست سکند در میان بگذارید. در ادامه، تصاویر دیگری از مسجد النبی قزوین را با یکدیگر تماشا می‌کنیم.

مسجد النبی قزوین

مسجد النبی قزوین

مسجد النبی قزوین