بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی که قیمت ندارند!

4.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شهرهایی که هر دیوارشان میلیاردها دلار می ارزد! +تصاویر
20 بهمن 1398 09:00
1

هنر خیابانی هنر زیبا و جدیدی است که در همه جا دیده می‌شود. این هنر در ابتدا شیوه‌ای برای اظهار نظر اجتماعی و نوعی اعتراض سیاسی بود که اغلب در خیابان‌های مدرن یافت می‌شد اما آرام آرام به بخش‌های دیگر شهرها نیز راه یافت. هنرمندان مشهوری مانند بنکسی، C215 و CRO تبدیل به رسانه‌ای محبوب شدند که هر روز در تلاش برای افزایش آگاهی مردم بودند، همچنین الهام بخش هنرمندان بسیاری بودند تا کارهای خود را به نمایش بگذارند. در هنر خیابانی نام هنرمندان کاملا ناشناس است زیرا هنوز بسیاری اعتقاد دارند که هنر خیابانی نوعی وندالیسم (خرابکاری خیابانی) است که نوعی جرم و جنایت نیز محسوب می‌گردد. این هنر در واقع بازتابی از زندگی اجتماعی یک جامعه است که ما با عکاسی از آنها و به اشتراک گذاشتن در جهان به این «خرابکاران» درود می‌فرستیم.

در زمینه بهترین هنرهای خیابانی جهان، مقالات بسیاری نوشته شده است. در این مقاله از لست‌سکند نیز لیستی از بهتر شهرهایی که می‌توانید برای دیدن هنرهای خیابانی آنها را انتخاب کنید، ارائه شده است.

 

1- ریشی‌کش (RISHIKESH) ، شمال هند

ریشی‌کش را به عنوان پایتخت یوگای جهان معرفی می‌کنند. این شهر در کوهپایه‌های کوه‌های هیمالیا در شمال هند واقع شده است. هنر خیابانی در این شهر محدود به دیوارها و خیابان‌ها نیست، بلکه هنر خیابانی را می‌توانید در ساختمان‌ها، سقف‌های ریخته شده، پل‌ها و دیگر موارد مشاهده کنید. نقاشی‌های استادنه خیابان‌های ریشی‌کش در سکوت فضایی را ایجاد کردند که امروزه منجر به ایجاد جشنواره هنر تجمسی به نام جشنواره هنرهای خیابانی ریشی‌کش شده است.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

2- تورنتو، کانادا

تورنتو را باید شهری با فرهنگ‌های متنوع از سراسر جهان بشناسیم. این تنوع فرهنگ‌ها را به راحتی در هنرهای خیابانی که در شهر پراکنده شده، می‌توان مشاهده کرد. در تورنتو یک کوچه به این هنر اختصاص داده شده است. این محل درست در غرب خیابان اسپادینا (Spadina) و خیابان غربی کویین (Queen) (این خیابان به نام‌های راش لین (Rush Lane)  یا کوچه گرافیتی (Graffiti) نیز شناخته می‌شود) قرار دارد. نقاشی‌های این شهر هر سال پاک می‌شوند و نقاشی‌های جدید جایگزین می‌شوند. پاک کردن گرافیتی‌ها به منظور ایجاد بوم نقاشی جدید برای هنرمندان است. بنابراین عجیب نیست که هنرمندان از اطراف جهان می‌آیند تا در این خیابان نشانی از خود برجای بگذارند.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

3- گرانادا، اسپانیا

قبل از سفر به گرانادا احتمالا مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر را الحمرا به همراه دیدن یک نمایش فلامنکو  (Flamenco) و خوردن نوعی تاپاها بدانید. اما دلیل دیگری برای اینکه عاشق این شهر اسپانیایی شوید، وجود دارد. بزرگترین مجموعه هنر خیابانی در بخش Realjo واقع شده که که توسط هنرمندی با لقب El Niño de las Pinturas (این هنرمند در اسپانیا به  بنکسی اسپانیا مشهور است) خلق شده است.

این محله در واقع محله قدیمی کلیمی‌های اسپانیا بوده است. محله Realjo دارای دیوارهای سفید به همراه خیابان‌های کوچک است که برای نمایش هنرهای خیابانی مکانی بسیار مناسب بوده است. El Niño  اغلب نقل‌ قول‌ها را با هنر خود ترکیب می‌کرد و این نوشته‌ها را مانند یک نقاشی آبرنگ در می‌آورد. اگر می‌خواهید این نقاشی‌ها را مشاهده کنید حتما در زمان بسته بودن مغازه‌ها به آنجا بروید، زیرا هنرمندان برای کار خود از کرکره مغازه‌ها استفاده کرده‌اند. برخی فروشندگان هنرمندان را به این کار تشویق می‌کنند.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

 4- پاریس، فرانسه

در پاریس تاکید بسیاری بر تاریخ هنر خیابانی وجود دارد و اینکه این ژانر از کجا و چرا نامش از هنر گرافیتی (graffiti) به نقاشی دیواری (murals) تغیر یافت و از اینکه از چه زمانی این نقاشی‌ها به حوزه هنر وارد شدند. پاریسی‌ها در تلاش هستند که این فرض که هر کسی باید از جایی شروع کند (حتی بنکسی) را رد کنند. در هر حال با قدم زدن در خیابان‌های پاریس می‌توانید بخشی از آثار هنری هنرمندان خیابانی را بروی دیوارهای شهر مشاهده کنید.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

5- لیسبون، پرتغال

لیسبون آفتابی‌ترین شهر اروپا محسوب می‌شود. در این شهر چیزهای شگفت‌انگیزی برای کشف کردن وجود دارد. با یک پیاده‌روی به راحتی می‌توانید برخی از هنرهای برجسته خیابانی را مشاهده کنید. هنرمندان اغلب در شب مشغول به خلق هنر خود هستند. امروزه برخی از مناطق لیسبون تبدیل به بوم نقاشی برای هنرمندان خیابانی شده است. لیسبونی‌ها بسیار خلاق هستند و از هر فضایی برای ایجاد خلاقیت استفاده می‌کنند. هرجا که در لیسبون بروید هنر خیابانی را خواهید دید، اغلب این نقاشی‌ها، منظره زیبایی به شهر اضافه کرده‌اند.

در منطقه آلکانتارا، در نزدیکی Ponte 25 de Abril، یک گذرگاه زیرزمینی وجود دارد که  این گذرگاه تبدیل به یک گالری هنرهای خیابانی شده است. برترین هنرمندان لیسبون هر دیوار و ستون دیواری را با خیالات خود پر کرده‌اند. از نظر باریو آلتو (Barrio Alto) هنرهای خیابانی معمولا با دقت بسیار زیادی هماهنگ با محیط ایجاد می‌شوند. این تناسب و هماهنگی را می‌توانید در محله  Alfama مشاهده کنید. هنر خیابانی در این محله به تاریخچه طولانی موسیقی فادو (Fado) اشاره دارد. 

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

۶- بریستول، انگلستان

استوک کرافت، مرکز و مهد فرهنگی است که اسکواش‌ها، هیپرسترها و نژادهای مختلفی از جامعه که از طریق موسیقی زندگی می‌کنند در این محله حضور پر رنگ دارند. اگر می‌خواهید هنر خیابانی را در بریستول ببینید، باید استوک کرافت (Stokes Croft) را جستجو کنید. در گوشه و کنار این محله هنر هنرمند خیابانی محبوب به نام Phlegm پنهان شده است. نقاشی‌های پیچیده  و همچنین سیاه و سفید او دارای کیفیتی عرفانی است که برای خلق شخصیت‌های نقاشی خود از رمان‌های تخیلی الهام گرفته است. نقاشی‌ها او در یک سونامی قرمز خلق شده‌اند اما دیدن این نقاشی‌ها حس شگفت‌انگیزی در شما ایجاد خواهد کرد. استوک کرافت به مانند هر خیابان گرافیتی دیگری، مدام در حال تغییر است.  

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

7- سن پترزبورگ، فلوریدا،‌ آمریکا

گاهی در مکانی که انتظارش را ندارید، با هنر خیابانی درگیر می‌شود. سن پترزبورگ در دهه 1920 به عنوان یک مقصد ساحلی در میان گردشگران محبوب شد و سپس دوباره در دهه 1950 مقصدی برای بازنشستگان اقلیم سردتر که به جنوب سفر می‌کردند. به نظر نمی‌رسید روزی برسد که این شهر مکانی برای توسعه هنر خیابانی شود اما در دهه 70 میلادی شهر صحنه‌ی برای شکوفایی این هنر ایجاد کرد و هر بخش یک سبک از هنر خیابانی را دنبال می‌کرد. نقاشی‌های دیواری در همه جای شهر و در تمامی مناطق یافت می‌شود. البته می‌توانید قبل رفتن به خیابان، در گالری هنرهای فلوریدا کار هنرمندان محلی را ببینید، سپس به خیابان‌ها و کوچه‌ها فلوریدا بروید و هنر خیابانی را مشاهده کنید.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

8- شهر جورج تاون، پینانگ، مالزی

شهر جورج تاون مالزی پایتخت میراث جهانی یونسکو است که مکانی برای دیدن یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های هنر خیابانی آسیا را دارد. پرسه زدن در خیابان‌های استعماری در سراسر شهر باعث می‌شود مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌های دیواری را شاهد باشید که ویژگی‌های تاریخی و مدرن شهر را به زیباترین حالت ممکن به تصویر کشیده‌اند و داستان‌هایی از گذشته و حال برای بازدیدکنندگان بیان می‌کنند. 

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

9- هونگدا، سئول، کره جنوبی

هونگدا یک شهر دانشگاهی است که به دلیل مکان‌هایی که برای صرف غذا و دیدن موسیقی زنده در شهر دارد، در میان مردم بسیار مشهور است. اما اخیرا در برخی نواحی توسط دانشجویان خلاق هنر، دیوارهای خالی و کرکره‌های مغازه‌های اطراف دانشگاه نقاشی شده‌اند. حتی دیوارهای سیمانی خالی نیز از هنر دانشجویان در امان نمانده‌اند. نقاشی‌های خیابان‌های هونگدا دايما در حال تغییر هستند.

 بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

10- واشینگتن دی سی، آمریکا

لیست هنرمندان در واشنگتن به اندازه تاریخ سیاسی آمریکا طولانی است. در کنار بازسازی گسترده در پایتخت کشور، نمایش خارق‌العاده‌ای از تاریخ غنی واشنگتن نیز ارايه شده است. هر زمان که نام واشنگتن گفته می‌شود، ناخودآگاه به یاد سیاست، روسای جمهور، کنگره‌ها، سنا و فساد می‌افتیم. اما اگر از این کلیشه‌ها دور شوید، می‌توانید نقاشی‌های دیواری شگفت‌انگیزی که توسط هنرمندان فوق‌العاده بااستعداد خلق شده‌اند را مشاهده کنید.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

11- لندن، انگلستان

لندن را باید بزرگترین مجموعه‌ی هنرهای‌ خیابانی جهان معرفی کنیم. در لندن می‌توانید آثاری از بنکسی، استیک و همینطور هنرمندان کمتر شناخته شده را بیابید. هنرهای خیابانی در مناطق مختلف شهر پراکنده شده‌اند. امکان ندارد در مسیری حرکت کنید و چند قطعه شگفت‌انگیز به چشمتان نیاید. با این حال ساکنان لندن تحت تاثیر این «خرابکاری‌ها‌(وندالیسم)» قرار نمی‌گیرند و گویی به وجود این هنرها در خیابان عادت کرده‌اند.

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

بهترین شهرها برای دیدن هنر خیابانی

 

منبع: maketimetoseetheworld

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی