بهترین سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای ایرانی ها

4.5
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر اهل سفر هستید، این اپلیکیشن‌ها را نصب کنید! + تصاویر
18 شهریور 1401 08:00
2

پیش از اینکه همه دنیا در جیب ما جا شود و خبری از سایت و اپلیکیشن سفر باشد، سفر کردن را به‌خاطر دارید؟ اطلس راه‌های ایران و دایرة‌المعارف‌هایی که درمورد جاذبه‌های گردشگری به شما اطلاعات می‌داد؟ رزرو هتل و پیدا کردن جایی مناسب برای خوردن غذا، خودش به‌تنهایی یک تحقیق درست و حسابی لازم داشت. اکثر اوقات بعد رسیدن به مقصد باید چندین و چند بار پرس‌وجو می‌کردید، در نهایت بعد از سوال از چند نفر و احساس ناامیدی کامل، احتمالاً به جایی مناسب برای استراحت و رستورانی برای غذا خوردن می‌رسیدید؛ هرچند یک شرط دیگر هم وجود داشت، شما باید در زمان مناسب به مقصد می‌رسیدید.

امروز اما برنامه‌ریزی برای سفر شکل دیگری به خود گرفته است. شاید همه مواردی که گفتیم، کمتر از یک ساعت وقت شما را بگیرد و با چند کلیک ساده، مقصد، جاذبه‌های دیدنی آن، اقامتگاه‌هایی منطبق با سلیقه و بودجه شما، اطلاعات پروازها، راه‌ها، آب‌وهوا و... در اختیارتان قرار می‌گیرد و این معجزه تکنولوژی است.

این روزها برای راحت‌تر سفر کردن نرم‌افزارها، سایت‌ها و اپلیکیشن های سفر زیادی برای کمک به مسافران ساخته شده است، از این رو در این مطلب مجله گردشگری لست سکند سراغ برخی از بهترین اپلیکیشن های سفر رفته‌ایم تا با آنها آشنا شوید و در سفرها کمکتان کنند.

lastsecond.ir-best-trip-planner-apps-cover.jpg

سایت ها واپلیکیشن های سفر برای اقامت

قرار نیست برای هر سفری به سراغ انواع نرم افزار ها و سایت ها برویم. دنیای پر از تکنولوژی ما حتی برای نوشیدن آب هم شمارش لیوان های آبی که میخوریم هم اپلیکیشن طراحی کرده است. قرار نیست برای برنامه ریزی یک سفر ساده آنقدر دورسرمان را با انواع ابزارها شلوغ کنیم که حتی یادمان نباشد که هدف از سفر چه بوده است.

به همین دلیل ما در قدم اول به سراغ ضرورترین نیازهای هر مسافر می رویم. اقامت یکی از مهمترین عناصر هر سفری استو مخصوصا اگر قرار باشد به کشورهای خارجی سفر کنید، ناآشنا بودن با محیط تازه شما را نگران می‌کند. در ادامه سایت و اپلیکیشن های سفر برای اقامت را معرفی کرده‌ایم که با استفاده از آنها، پیش از سفر اقامتگاهتان را رزرو کنید.

بوکینگ (booking)

معمولاٌ اقامتگاه مهم‌ترین بخش برنامه‌ریزی سفر ما را تشکیل می‌دهد. شما با یک انتخاب بد، می‌توانید ساعت‌ها به‌دلیل ترافیک از جاذبه‌های دیدنی دور بمانید، هزینه سفرتان را چندبرار کنید و یک سفر لذت‌بخش رابه یک تجربه بد تبدیل کنید. به همین دلیل، اغلب مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری افراد در سفر انتخاب یک اقامتگاه مناسب است. Booking.com مشهورترین مرجع برای انتخاب هتل یا اقامتگاه است. این سایت عکس و اطلاعات گوناگونی از اقامتگاه‌های مقصد به شما نشان می‌دهد و بر این اساس، شما می‌توانید انتخاب مناسبی داشته‌ باشید.

شاید بهترین ویژگی سایت بوکینگ در نظر گرفتن جزئیات متنوع است. شما تا دقیق‌ترین جزئیات مربوط به یک اقامتگاه را می‌توانید به سادگی در سایت ببینید، به‌راحتی برای مقصد خود برنامه ریزی کنید. حتی برای برخی از هتل‌ها، برنامه غذایی هتل هم در نظر گرفته شده است.

جالب است بدانید برخی از اقامتگاه‌ها نیازی به پرداخت ودیعه یا مبلغ کرایه پیش از تحویل گرفتن اتاق ندارند و تعداد زیادی از آن ها در booking.com نمایش داده می‌شوند. شاید به صورت کلی این امکان، خاص و مهم به‌ نظر نیاید اما با وجود محدودیت‌های ایران در پرداخت‌های بین‌المللی، این امکان برای ایرانی‌ها می‌تواند یک امتیاز مهم و ویژه محسوب شود.

booking.jpg
سایت بوکینگ

هتل (Hotels)

وب سایت Hotels.com هم یکی از مراجع پیدا کردن هتلی مناسب برای شماست. هرچند این وب سایت هم ماننده سایر وب سایت‌های خدماتی، نمی‌تواند خدمات آنلاین به مسافران داخل ایران ارائه دهد، اما مرجع خوبی برای مسافران کشورهای خارجی است. در این سایت نه فقط هتل‌ها بلکه انواع اقامتگا‌ه‌ها قابل سرچ هستند و شما می‌توانید در نهایت اقامتگاهی متناسب با سلیقه و بودجه موردنظرتان پیدا کنید.  اگر نمی‌دانید تفاوت اقامتگاه ها در چیست یا دوست دارید بدانید چه سبک اقامتگاهی بیشتر مناسب شماست، بد نیست سری به مطلب زیر بزنید و با انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران آشنا شوید بزنید.

انواع اقامتگاه‌ها را بشناسید

hotels.jpg
صفحه سایت هتل

هاستل ورد (Hostelworld)

به دنبال کم کردن هزینه‌های سفر هستید؟ از آن دسته افرادی هستید که هتل‌های لوکس و آنچنانی برایتان جذابیت ندارد و ترجیح می‌دهید بیشتر با مردم محلی در ارتباط باشید؟ hostelworld یک راه خوب برای پیدا کردن بهترین هاستل‌ها در مقصد مورد نظرتان است. کافی است، تاریخ و تعداد مهمانان را وارد کنید. سپس لیستی از هاستل‌های مربوط به مقصد، اطلاعات و قیمت آن‌ها برای شما نمایش داده می شود.

hostelword.jpg
سایت هاستل ورد

سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای پرواز و خطوط ریلی

ابزار دیگری که برای سفر نیاز داریم، سایت یا اپلیکیشن سفر برای پرواز است، البته اگر قرار باشد هواپیما را برای حمل و نقلمان انتخاب کنیم. در ادامه، سایت و اپلیکیشن های سفر برای پرواز معرفی شده‌اند که هر کدام کاربرد منحصر به فرد خودش را دارد.

گوگل فلایت (Google Flight)

این ابزار گوگل به شما کمک می‌کند به‌سادگی از برنامه پروازهای مقصد مورد نظرتان اطلاع پیدا کنید. هرچند باتوجه‌ به محدودیت‌های ایران، ممکن است شما در خرید بلیت از نرم‌افزار پرواز گوگل دچار مشکل شوید، اما به‌خوبی می توانید ازسایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی مثل لست سکند برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. امّا به جز خرید بلیط، google flights می‌تواند ابزار خوبی باشد برای پیدا کردن مسیر پروازی مناسب به‌ویژه برای کسانی که نیاز به پروازهای بین‌المللی دارند.

flights.jpg
گوگل فلایت از سایت های مناسب سفر

فلایت رادار 24 (Flightradar24)

به دنبال بهترین مسیر هوایی برای پروازتان هستید یا درباره سفرهای هوایی کنجکاوید؟ flightradar24  یکی از جذاب‌ترین سایت‌ها برای علاقه‌مندان به سفرهای هوایی است. شما از لحظه به لحظه وضعیت آسمان اطلاع دارید و تقریبا همه پروازها و خطوط هوایی را به شما نشان خواهد داد. فلایت رادار یک اپلیکیشن سفر هم محسوب می‌شود که می‌توانید با استفاده از سایت یا اپلیکیشنش از هواپیماهایی که در حال پرواز هستند، مطلع شوید.

همه چیز درباره فلایت رادار

flightradar24.jpg
سایت فلایت رادار 24

اپن ریل وی مپ (Openrailwaymap)

برای کسی که باید به صورت شخصی برنامه سفر بریزد هیچ چیز بیشتر از اطلاعات به کار نمی آید، اگر قرار است در مدت محدودی با هزینه ای اندک چند شهر یا کشور را بگردید، بهتر است، حتما از روش های مختلف سفر اطلاع داشته باشید، openrailwaymap نقشه همه راه های ریلی جهان را به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید ایستگاه‌ها و حتی نوع خط آهن (سریع السیر یا معمولی) را از طریق این سایت ببنید.

openrailwaymap.jpg
سایتی برای شناخت خطوط ریلی دنیا

سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای مسیریابی

یکی از نیازهای اساسی مسافران در سفر، مسیریابی است. با راه افتادن اپلیکیشن های سفر برای مسیریابی، دیگر نیازی به پرس و جو از محلی‌ها و مسافران قبلی نیست؛ کافی از مقصدتان را مشخص کنید و مسیری که مشخص شده را ادامه دهید.

گوگل مپ (google map)

مهم‌ترین دستیار شما برای سفر از زمان برنامه‌ریزی تا بازگشت به خانه ابزار گوگل‌مپ google map  است. یک نقشه جیبی با امکانات فراوان. شما در گوگل‌مپ قابلیت‌های بسیاری را در اختیار خواهید داشت. برای شروع کافی است مقصد خود را در گوگل‌مپ جستجو کنید.

این ابزار گوگل مسیر دسترسی به مقصد، وضعیت ترافیک و مدت زمانی که شما در مسیر خواهید بود را به شما نشان خواهد داد، اما این ابتدایی‌ترین شکل استفاده از گوگل‌مپ خواهد بود. بد نیست بدانید که این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد که هم‌زمان چند نقطه را علامت‌گذاری کنید و به این صورت حتی توقف‌های میان راه را هم به‌سادگی در برنامه خود خواهید دید. علاوه بر این گوگل‌مپ می‌تواند شیب و اختلاف سطح مسیر را به شما نشان دهد که برای کوله‌گردها و دوچرخه سواران مزیت مهمی محسوب می‌شود.

یک نکته مهم گوگل‌مپ نمایش انواع مکان‌ها روی آن است، در صورت نیاز شما می‌توانید هرچه را که بخواهید از یک پمپ‌بنزین گرفته تا درمانگاه، فروشگاه و ... جستجو کرده تا نزدیک‌ترین مقصدی را که می‌خواهید پیدا کنید، البته این مسئله به‌شرط آن است که صاحب یا متصدی آن را روی نقشه گوگل ثبت کرده باشد.

گوگل‌مپ مزایایی زیادی دارد که در یک مطلب مجزا می‌توان به آن پرداخت. برای معرفی در این مطلب ما صرفاً به‌صورت کلی و اجمالی برخی از این مزایا را برای شما بازگو می‌کنیم، برای مثال شما می‌توانید نقشه ماهواره‌ای  را نیز روی گوگل‌مپ ببینید. همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای آن امکان ذخیره اطلاعات و استفاده آن به‌صورت آفلاین است.

google map.jpg
سایت گوگل مپ از بهترین سایت های مناسب سفر

 ویز (Waze)

ویز(Waze) یکی از نرم‌افزارهای محبوب مسیریابی در ایران است. بیشتر شما باید با کاربرد آن آشنا باشید. نشان‌دادن نزدیک‌ترین مسیر به مقصد، چراغ‌های راهنمایی، حجم ترافیک، حتی سرعتی که در حرکت هستید، در این ابزار نشان داده می‌شود.

ways.jpg
ویز از بهترین اپلیکیشن های سفر برای مسیریابی

سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای خواندن نظرات

 استفاده از تجربه دیگران، طعم سفر شما را دلپذیرتر می‌کند، چون واقع بینانه‌تر می‌توانید سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. مسافرهایی که مسیر مورد نظر شما را تجربه کرده‌اند ممکن است به نکاتی اشاره کنند که هیچ کدام از سایت‌های مقصدتان، اشاره نشده باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر، حتما نظر دیگران را درباره هتل، جاذبه و موارد دیگر در این سایت و اپلیکیشن های سفر بخوانید تا با اتفاقات غیرمنتظره در سفر کمتر مواجه شوید.

تریپ ادوایزر (Trip advisor)

احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که با دیدن عکس‌های پر رنگ و لعاب، یک مقصد برای سفر انتخاب کنید و با رسیدن به آنجا حسابی ناامید شوید! تریپ ادوایزر Trip advisor یک راهنمای سفر بدون اغراق است. در این سایت، شما می‌توانید تجربه‌تان را از سفر به هر منطقه‌‌‌‌‌ با دیگران به اشتراک بگذارید، به رستوران‌ها و اقامتگاه‌هایش امتیاز دهید و تصویر نسبتا کاملی برای کسانی که در آینده به آنجا سفر می‌کنند، بسازید.

در واقع این سایت یک منبع کامل از اطلاعات کلی و جزئی درمورد مقصد، فعالیت‌های مناسب و فرهنگ آن است و اطلاعاتش توسط افرادی که سفر می‌کنند، تکمیل می شود، مثلا اگر شما قصد سفر به یزد را داشته باشید، کافی است نام این شهر را در تریپ ادوایزر سرچ کنید. سپس لیستی از مکان‌های دیدنی یا فعالیت‌هایی که افراد در این شهر انجام داده‌اند را می‌ببینید و نظرات افراد مختلف درباره آنها. این نظرات درمورد سفر، برخورد افراد و همینطور اقامتگاه‌ها می‌تواند به آسان‌تر شدن سفر شما کمک بزرگی کند.

 اگر اهل سفرهای ماجراجویانه باشید، برای یک سفر خوب و مهیج به کمی بیشتر از اطلاعات اقامتی و رفاهی نیاز دارید، خوشبختانه این روزها سفر برای کوله گردها و افرادی که علاقه کمپینگ دارند، ساده تر شده است و با امنیت بیشتری می توانند سفر کنند.

TripAdvisor.jpg
سایت تریپ ادوایزر

گوگل ریویو (Google review)

Google review را شاید نتوان به عنوان یک ابزار مستقل گوگل شناخت و جزئی از گوگل مپ محسوب می‌شود، اما برای یک مسافر می‌تواند راهنمای خوبی در انتخاب خدمات باشد. سالانه افراد زیادی نظراتشان را در این بخش درباره  مکان‌های گوناگون ثبت می‌کنند. شما با ورود به یک شهر غریبه از طریق نظرات و امتیازاتی که مسافران قبلی به یک رستوران، اقامتگاه یا فعالیت فرهنگی داده‌اند، می‌توانید انتخابی عاقلانه‌تر داشته باشید.

گوگل ریویو باز سایت های سفر برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود زیرا نوشتن نظر در گوگل در ایران رایج‌تر از سایت‌های دیگر است. گاهی حتّی برای رستوران‌ها و اقامتگاه‌های شهرهای کوچک ایران هم نظرات مختلف ثبت شما و شما با استناد به نظرات و امتیاز گوگل ریویو می‌توانید مکان‌های مناسب را انتخاب کنید.

 

فوراسکوئر (Foursquare)

احتمالا یکی از دغدغه‌های همه شما انتخاب محل غذا خوردن در سفر است، جدا از وضعیت بهداشت و سلامت رستوران طعم غذا و هزینه ای که برای شما دارد هم بی اهمیت نیست. Foursquare یک برنامه کاربردی برای انتخاب محل غذا خوردن است، اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها نام خود را در این برنامه ثبت کرده‌اند و شما می‌توانید با استفاده از آن، نه تنها تصویر غذاهایی که درآنجا سرو می شود، بلکه رنج قیمت و امتیاز کاربران را هم مشاهده کنید.

مهمترین ویژگی این برنامه این است که شما می‌توانید در کمترین زمان، نزدیک ترین رستوران را پیدا کنید. همچنین اگر در حال برنامه ریزی برای سفر هستید، کافی است در نقشه فوراسکوئر آن را علامت بزنید تا رستوران‌های اطراف را به شما نشان دهد.

این برنامه در ایران هم به خوبی شناخته شده است و رستوران‌ها و کاربران بسیاری در آن فعالیت می‌کنند. البته فوراسکوئر بخش فعالیت‌های قابل انجام را هم در اپلیکیشن خود آورده است که در آن گالری‌ها، موزه‌ها و بسیاری از تفریحات و مکان‌های جذاب را می‌توانید ببینید، به همین دلیل فوراسکوئر بیشتر از یک اپلیکشین شکم‌گردی، خود را یک راهنمای شهری می‌داند.

forsqure.jpg
فور اسکوئر از بهترین سایت های مناسب سفر

سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای پیشبینی هوا

 اگر قرار باشد بدون آمادگی درباره هوای یک مقصد، واردش شوید، ممکن است کاملا سفرتان هدر برود. تصوّر کنید در حالی که لباس‌های تابستانی و خنک با خودتان برده‌اید، جبهه هوایی وارد مقصدتان شود و تمام روزهایی که آنجا هستید، باران و رگبار نگذارد پایتان را از اقامتگاهتان بیرون بگذارید. بنابراین، توصیه می‌کنیم پیش از سفر، حتما نگاهی به سایت ها و اپلیکیشن های سفر که هوا را پیشبینی می‌کنند بیندازید.

ودر (Weather)

یک رفتار کاملا کلاسیک و البته مهم در سفر، چک کردن وضعیت آب و هوا است. البته در گذشته گوینده رادیو یا تلوزیون به شما ازیک آخر هفته آفتابی یا شاید هم بعد از ظهری طوفانی خبر میداد! اما حالا با نرم افزارهای پیشرفته‌ای که به صورت لحظه‌ای اطلاعات هواشناسی را از ماهواره‌ها دریافت می‌کنند، حتی سرعت وزش باد تا چند هفته آینده و دمای هوای مقصد و شرایط جوی آن را در اختیار دارید. اپلیکیشن weather اغلب به صورت پیش فرض در گوشی‌های هوشمند نصب شده است و نیازی نیست برای دانلودش خود را به زحمت بی اندازید.

weather.jpg
سایت مناسب هواشناسی

اکیو ودر (Accuweather)

مرجع دیگری که برای اطلاع از وضعیت آب و هوا به شما کمک می کند، accuweather است. این سایت علاوه بر وضعیت هوا، جزئیات دیگری مانند کیفیت هوا و وجود گرد و غبار در منطقه مورد نظر شما را هم به اطلاعتان می رساند. استفاده از اکیو ودر ساده است و لازم نیست حتما متخصص هواشناسی باشید. این سایت جزو معتبرترین سایت‌های پیشبینی هواست.

accuweather.jpg
اکیوودر از بهترین سایت های پیشبینی هوا

سایت ها و اپلیکیشن های سفر برای ترجمه 

 یکی از مشکلاتی که ممکن است در سفرهای خارجی با آن مواجه شوید، ندانستن زبان مقصد است. ممکن است به کشوری سفر کنید که زبانشان را ندانید امّا دلتان بخواهد چند کلمه‌ای با مردم محلی گفتگو داشته باشید. خوشبختانه سایت و اپلیکیشن های سفر برای این مشکل هم راه حلی در نظر گرفته‌اند که بتوانید با استفاده از آنها، با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. در ادامه تعدادی از بهترین سایت ها و اپلیکیشن های مترجم است.

گوگل ترنسلیت (Google Translate)

دیگر نسل مترجم‌های جیبی و دیکشنری‌های بزرگ منقرض شده است. زمان آن رسیده که همه بتوانیم به سادگی با هم ارتباط برقرار کنیم. شاید google translate یک ابزار اختصاصی سفر نباشد، اما قطعا یکی از کارآمد‌ترین‌هاست. شما حتی می‌توانید بدون اینکه خودتان تلاشی برای خواندن متن ترجمه کنید، جمله مورد نظرتان را بنویسید، گوگل آن را ترجمه می‌کند و حتی می‌تواند برای مخاطب بخواند!‌

با وجود سرعت و دسترسی ساده‌ای که به گوگل ترنسلیت هست، اما احتمال دارد کیفیت ترجمه مدنظر هر شخصی متفاوت باشد. به همین دلیل، سایت‌ ها و اپلیکیشن های سفر برای ترجمه طراحی و به بازار فرستاده شده.

بهترین اپلیکیشن های مترجم در سفر

 دیگر سایت ها و اپلیکیشن های سفر

در ادامه تعدادی از سایت و اپلیکیشن های سفر را معرفی می‌کنیم که می‌توانند با توجه به سبک سفر و مقصد شما، کاربردی باشند. البته بهتر است پیش از سفر آنها را نصب کنید و کار کردن با آنها را امتحان کنید که موقع سفر مشکلی برای نصب آنها ایجاد نشود. البته لازم است به این نکته توجه کنید که اگر قرار است در سفر اینترنت نخرید، اپلیکیشن های offline نصب کنید که بدون اینترنت هم قابل استفاده باشند.

تبدیل نرخ ارز (Xe Currency Converter)

Xe Currency Converter  یک برنامه ساده برای تبدیل نرخ ارزهای مختلف است. در یک سفر خارجی بیشتر وقت شما به محاسبه قیمت‌ها و مقایسه با قیمت ریال و بالا و پایین کردن محاسباتتان می گذرد. با این برنامه، وقت خود را هدر ندهید و فقط عدد را وارد کنید.

ex.jpg
سایت مناسب تبدیل نرخ ارز در سفر

ویکی لاک (Wikiloc)

 ویکی‌لاک Wikiloc  یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای افرادی است که علاقه به کوهنوردی یا سفرهای کوله‌گردی دارند، شما می‌توانید بهترین مسیر، شیب آن‌ها و حتی نظرات افرادی که پیش از شما به آن مقصد سفر کرده‌اند را بخوانید و آگاهانه به دل جاده بزنید.

wikilock.jpg
ویکی لاک از سایت های سفر برای ماجراجویان

گوگل تراول (google travel)

گوگل تراول google travel جامع‌ترین ابزار گوگل برای برنامه‌ریزی سفر است. گوگل ابزارهای گوناگونی برای افراد طراحی کرده است که هنگام سفر، ممکن است به تعدادی از آن‌ها نیاز داشته باشید. این برنامه با کنارهم قراردادن ویژگی‌های تعدادی از ابزارهای کاربردی گوگل به شما در برنامه‌ریزی ساده برای سفر کمک می‌کند.

با سرچ مقصد در google travel اطلاعات کاربردی برای شما نمایش داده می‌شود، مشهورترین جاذبه‌ها، نقشه، اقامتگاه‌ها و ... یکی از نکات قابل‌توجه در این برنامه نمایش اخبار و اطلاعات مهم و کاربردی است؛ برای مثال اگر محدودیتی برای سفر به مقصد باشد، نمایش داده می‌شود.

در واقع این ابزار سفر گوگل، همه اطلاعات مهم و اساسی که نیاز دارید یعنی، پروازها، اقامتگاه‌ها، فعالیت‌هایی را که می‌توانید در مقصد انجام دهید، عکس و اطلاعات جاذبه‌ها را یک جا به شما نشان می‌دهد. کافی است، از بخش ساخت سفر، کار خود را آغاز و مقصدها و تاریخ‌های مورد نظرتان را وارد کنید.

google tarvel.jpg
دریافت اطلاعات جامع از گوگل تراول

سفر ماجراجویی (Alltrail)

این برنامه یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مربوط به افرادی است که به سراغ سفرهای ماجراجویی (advanture) می‌روند. alltrail را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین ابزار سفر  بین کوله‌گردان و جهانگردان شناخت.

این اپلیکیشن به شما امکان ثبت لحظه به لحظه موقعیتتان و اشتراکش را می‌دهد. از ویژگی‌های جذاب این برنامه، امکان برقراری ارتباط با دیگر کاربران آن است. شما می‌توانید تجربیات، تصاویر و مسیر عبوری خود را با دیگر کاربران برنامه به اشتراک بگذارید. همچنین اگر می توانید مسیرها و مقصد‌های مناسب خوتان را در لیست علاقه‌مندی‌هایتان ذخیره کنید، این ویژگی به خصوص برای کوهنوردان می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

All trail همچنین برای اهالی سفر و علاقه‌مندان به ماجراجویی اطلاعاتی خوبی در قالب سایت و اپلیکیشن  سفر ارائه می‌دهد؛ برای مثال پیشنهادهایی برای کسانی که با کودک یا سالمند سفر می‌کنند یا فعالیت‌های سفری مناسب معلولان از جمله پیشنهادات سایت آن است.

alltrail.jpg
سایت مناسب ماجراجویان

جی پی اس (Gaia gps)

Gaia gps هم یکی دیگر از نرم افزارهای به اصطلاح ترکینگ است. این برنامه می‌تواند به صورت رایگان مسیر حرکت شما را ضبط کند. با توجه به اینکه اغلب کسانی که به سراغ سفرهای ماجراجویی و طبیعتگردی می‌روند، در بخشی از مسیر، نبود اینترنت را تجربه می‌کنند. بخش های آفلاین برنامه‌های جی پی اس برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

gaia map.jpg
از جی پی اس های مناسب سفر

یوتیوب (Youtube)

آخرین ابزاری که می‌خواهیم از مجموعه گوگل به شما معرفی کنیم، یوتیوب (youtube) است، محبوب‌ترین پلتفرم برای اشتراک ویدیو. اما چرا چنین ابزاری در سفر اهمیت دارد؟ بیاید این‌طور به قصه نگاه کنیم، اگر موتور جستجوی گوگل یک دایره المعارف بزرگ است، یوتیوب می‌تواند بزرگ‌ترین مدرسه جهان باشد!

می‌خواهید برای مدت طولانی به سفر بروید اما نمی‌دانید حجم زیاد وسایلتان را چطور در چمدان جا دهید؟ اگر سرچ کنید احتمالاً یک یوتیوبر اهل سفر، روش درست بستن چمدان را به‌سادگی آموزش داده است. یک روش پخت ساده در طبیعت؟ روش پایین آوردن هزینه‌ها در سفر؟ تجربه مسافران قبلی در شهر؟ همه این موارد را می‌توانید به‌سادگی در یوتیوب پیدا کنید.

 

 سخن آخر

دنیای اینترنت و اپلیکیشن های سفر بی‌پایان است و هر روز ممکن است تعدادی سایت و اپ جدید برای راحت‌تر کردن کار مسافران به بازار عرضه شود. نکته مهم این است که اول این سایت و اپلیکیشن های سفر را بشناسید و ببینید کدام یک برای سبک سفر شما مناسب است. لازم نیست از همه آنها در سفرتان استفاده کنید و اساسا استفاده از همه انها ممکن است شما را گیج کند.

بنابراین پیش از سفر اول از همه نیازهایتان را شناسایی کنید و با توجه به آن، سایت یا اپلیکیشن سفر مورد نیازتان را نصب کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که خواندن سفرنامه‌ها هم می‌تواند یکی از بهترین منابع برای سفر باشد.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.