چیانگ مای کجاست؟ راهنمای سفر به چیانگ مای تایلند

4.3
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با دومین شهر پربازدید در تایلند آشنا شوید + تصاویر
17 آبان 1402 08:00
0

چیانگ مای کجاست سؤال بسیاری از گردشگران کشور تایلند است که ما در راهنمای سفر به چیانگ مای، به آن پاسخ می‌دهیم. چیانگ مای یکی از شهرهای بی‌نظیر در تایلند است که بافت تاریخی و فرهنگی خود را نسبت به دیگر شهرها حفظ کرده است. این شهر به‌دلیل جذابیت‌های فرهنگی، این روزها یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای توریست‌ها به شمار می‌آيد. پیش از سفر به چیانگ مای بهتر است درباره آن کمی اطلاعات کسب کنید. با ما در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند همراه باشید.

چیانگ مای کجاست؟

چیانگ مای نام یکی از شهرهای توریستی تایلند است که با مساحتی حدود 40 کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی این کشور محسوب می‌شود و بیش از یک میلیون نفر در آن سکونت دارند. شهر چیانگ مای تایلند با حدود 727 سال قدمت، در یک منطقه کوهستانی و در محدوده رودخانه پینگ قرار گرفته که از پایتخت این کشور یعنی بانکوک حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر بیشتر به دلیل قدمت، آثار تاریخی و طبیعت منحصربه‌فردش مشهور است که توانسته سالانه تعداد قابل‌ توجهی گردشگر را به خود جذب کند.

چرا به چیانگ مای سفر کنیم؟

بعد از اینکه فهمیدیم چیانگ مای کجاست، بهتر است بدانیم که چرا باید به این شهر سفر کنیم. در این راهنمای سفر به چیانگ مای تایلند می‌توانیم با ارائه چند دلیل قانع‌کننده به شما بگوییم که چرا باید از این شهر دیدن کنید. دلایلی مثل پیشینه تاریخی غنی، صنایع‌دستی زیبا، طبیعت منحصربه‌فرد و محیط شهری مملو از سرگرمی و تفریح، احتمالاً دلایل کافی و مناسبی برای سفر به این شهر زیبا و توریستی باشند. بخشی از زیبایی‌های چیانگ مای را در ویدئو زیر می‌توانید ببنید.

پیشینه تاریخی غنی

گفتیم که چیانگ مای یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تایلند است، اما این بزرگی باعث نشده که مردمانش از فرهنگشان دور شوند. این شهر که زمانی پایتخت تایلند بوده، با قدمت زیاد و پیشینه تاریخی غنی خود توانسته میان فرهنگ‌دوستان، ارزش فراوانی کسب کند. شهر چیانگ مای با حفظ آثار تاریخی خود، مملو از جاذبه‌های گردشگری زیباست؛ از معابد کهن گرفته تا موزه‌های مختلف و بقایای دیوارهای قدیمی و... که همه در جذب توریست موفق عمل کرده‌اند.

شهر صنایع‌دستی

مردمان شهرهای قدیمی و بااصالت، معمولاً برای امرارمعاش خود، صنایع‌دستی درست می‌کنند. چیانگ مای هم از این قاعده مستثنا نیست و به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی تایلند شهرت دارد. به همین علت هم شهر خوبی برای خرید سوغاتی‌های مختلف مانند وسایل نقره‌کاری‌شده، وسایل چوبی کنده‌کاری‌شده، سفال، چتر، ظروف لاکی، پارچه و منسوجات و ابریشم تایلندی است.

طبیعت خارق‌العاده

یکی دیگر از دلایل شهرت چیانگ مای، طبیعت بکر و بی‌نظیر آن است. ازآنجایی‌که تایلند نزدیک به خط استوا قرار گرفته، پس باید طبیعت استوایی چشم‌نوازی هم داشته باشد. در بخش چیانگ مای کجاست هم گفتیم که این شهر، در منطقه‌ای کوهستانی و کنار رودخانه واقع شده و علاوه‌بر جاهای دیدنی تاریخی، جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. روستای همونگی، پارک ملی دوی اینتانون و آبشارهای بواتانگ، فقط چند مورد از جاذبه‌های طبیعی این شهر سرسبز است.

محیط شهری گردشگرپسند

چیانگ مای با وجود حفظ اماکن قدیمی و باستانی خود، شهری مدرن و توسعه‌یافته است که با خیابان‌های عریض و رنگارنگ، بازارچه‌های محلی زیبا، مراکز خرید مختلف و زیست شبانه، توانسته گردشگران را تا پاسی از بامداد، بیرون از هتل‌هایشان نگه دارد. در این شهر می‌توانید تمامی خریدهای خود را بدون کم‌وکاست انجام دهید و اگر هم گرسنه شدید، از رستوران‌های فراوان موجود در شهر، غذا تهیه کنید.

Sunset-view-Chiang-Mai-Thailand.jpg
شهر چیانگ مای، مدرنیته در دل قدمت تاریخی

دسترسی به چیانگ مای چگونه است؟

برای سفر به چیانگ مای، راه‌های متفاوتی وجود دارد که براساس بودجه و زمان خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته پیش‌فرض را این‌طور در نظر گرفتیم که شما با استفاده از مسیر هوایی به تایلند سفر می‌کنید و در مسیر بازدید از جاهای دیدنی تایلند، راهی چیانگ مای می‌شوید.

پرواز به مقصد چیانگ مای

معمولاً برای رفتن به شهر چیانگ مای از ایران، باید از مسیرهای هوایی استفاده کرد؛ اما برای این شهر، پرواز مستقیمی از ایران وجود ندارد و در دو شهر توقف دارد. برای سفر به چیانگ مای از ایران، بسته به انتخاب نوع پروازتان به شهرهای مختلفی مانند دبی، دوحه و استانبول می‌روید و پس از توقف چندساعته در فرودگاه‌های این شهرها، به بانکوک پرواز می‌کنید. در بانکوک هم پس از مدتی توقف، به چیانگ مای پرواز می‌کنید و در نهایت، هواپیمایتان در فرودگاه بین‌المللی چیانگ مای به زمین می‌نشیند.

پرواز به مقصد بانکوک

می‌توان به نحو دیگری هم به چیانگ مای سفر کرد. بدین صورت که بلیط پروازی به مقصد بانکوک بگیرید یا اگر با تور بانکوک سفر کرده‌اید، از این شهر با وسایل حمل‌‍ونقل عمومی مختلفی که در زیر نام برده‌ایم، به چیانگ مای بروید.

  • هواپیما: سریع‌ترین روش برای دسترسی به چیانگ مای از بانکوک، استفاده از هواپیماست. ایرلاین‌های مختلفی از بانکوک به چیانگ مای پرواز دارند و شما می‌توانید پس از تماشای جاهای دیدنی بانکوک، با هواپیما عازم چیانگ مای شوید. این پروازها معمولاً 3 ساعت طول می‌کشد. این پروازها خیلی گران نیستند و پس از رسیدن به فرودگاه چیانگ مای، می‌توانید با تاکسی به شهر بروید.
  • قطار: اگر هزینه برایتان اولویت بیشتری دارد، از دیگر روش‌های دسترسی به چیانگ مای، استفاده از قطار است که جزو طولانی‌ترین مسیرهاست و چیزی حدود 10 ساعت و نیم از شما زمان می‌گیرد. البته این 10 ساعت برای شما خسته‌کننده نخواهد بود؛ زیرا قرار است با مناظر بکری از طبیعت زیبای تایلند را ببینید.
  • اتوبوس: این وسیله نقلیه هم از نظر تفاوت در مدت‌زمان سفر، چیزی از قطار کم ندارد و در طی 10 ساعت شما را به چیانگ مای تایلند می‌رساند. اما اتوبوس‌ها این مزیت را دارند که می‌توانند کمی تندتر از قطار حرکت کنند و از نظر میزان راحتی نیز چیزی از یک هواپیما کم ندارند؛ بنابراین شما در کمال آرامش و راحتی می‌توانید با اتوبوس به چیانگ مای سفر کنید.
  • خودرو: تاکسی یا خودروی شخصی حتی در داخل شهر نیز جزو گزینه‌های گران محسوب می‌شود؛ اما اگر هزینه برایتان مهم نیست، می‌توانید با تاکسی دربست این مسیر را بپیمایید و هرجایی که تمایل داشتید، بایستید و از مناظر لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که تاکسی در این مسیر نسبت به اتوبوس بسیار گران‌تر است.

به‌غیر از بانکوک، از سایر شهرهای تایلند مثل پوکت هم می‌توانید به چیانگ مای بروید. برای پیمودن این مسیر, علاوه‌بر وسایل نقلیه گفته‌شده، از طریق مسیر آبی هم می‌توانید اقدام کنید؛ بنابراین می‌توانید با تور پوکت سفر کنید و پس‌از بازدید از دیدنی‌های پوکت، به چیانگ مای بروید.

جاهای دیدنی پوکت کجاست؟

2fe8df56-5cb3-401f-8833-85b347d1e5d9.jpg
دسترسی به چیانگ مای

آب‌وهوای چیانگ مای چگونه است؟

ازآنجایی‌که کشور تایلند نزدیک خط استوا قرار گرفته است، پس می‌توان نتیجه گرفت که شهر چیانگ مای نیز مانند دیگر شهرهای این کشور، آب‌وهوایی استوایی داشته باشد. این نوع از آب‌وهوا به باران‌های شدید و منظم خود معروف است و در طی سال هم تغییر زیادی در دما ندارد. چیانگ مای با آب‌وهوای گرم و مرطوب، سه فصل دارد که به سه دسته گرم، مرطوب و خنک تقسیم می‌شود. رسماً فصل بهار در این اقلیم وجود ندارد و فقط یک جا‌به‌جایی دو هفته‌ای از اسفند تا فروردین بین فصول وجود دارد. فصول این اقلیم به شرح زیر است:

  • فصل گرم: از اسفند تا خرداد
  • فصل مرطوب: از خرداد تا آبان
  • فصل خنک: از آبان تا اسفند
rainy chiang mai.jpg
سیل در چیانگ مای براثر باران شدید

بهترین زمان سفر به چیانگ مای

با توجه به آنچه درباره آب‌وهوای چیانگ مای گفتیم، می‌توان دریافت که بهترین آب‌وهوای این شهر بستگی به سلیقه شما دارد که چه نوع آب‌وهوایی را می‌پسندید. اگر در فصول مرطوب سال سفر کنید، احتمالاً در روزهایی که انتظارش را ندارید، با باران‌های سیل‌آسا مواجه خواهید شد که تصور می‌کنید تمام نمی‌شود. اما به‌طور معمول، از ماه آبان تا فروردین و اردیبهشت را می‌توان جزو بهترین ماه‌های سال برای سفر به چیانگ مای تایلند درنظر گرفت؛ به‌ویژه ماه‌های آذر تا بهمن (دسامبر تا ژانویه) که جزو فصول پرگردشگر این شهر محسوب می‌شوند.

هزینه‌های سفر به چیانگ مای

هزینه‌های سفر به چیانگ مای را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که شامل زمان سفر، محل اقامت، حمل‌ونقل، خوردوخوراک و جاذبه‌های گردشگری می‌شود. در ادامه، هر کدام را توضیح داده‌ایم که دقیق‌تر در جریان هزینه‌های سفر به چیانگ مای قرار بگیرید.

زمان سفر: از ماه‌های پرطرف‌دار سال گفتیم، اما نباید این نکته را از قلم بیندازیم که این زمان‌ها به‌دلیل اینکه جزو ماه‌های پیک گردشگری محسوب می‌شوند، برای سفر خیلی اقتصادی نیستند و هزینه‌ها در این ایام بالاست. پس می‌توانید برای کاهش هزینه‌های سفرتان، ماه‌هایی را انتخاب کنید که گردشگران کمی به آنجا سفر می‌کنند. البته باید حواستان به هوای نامساعد ماه‌های کم‌طرف‌دار هم باشد.

محل اقامت: هزینه‌های سفر به چیانگ مای به‌جز روزهای پرگردشگر، شامل محل اقامت هم می‌شود. می‌توان گفت که برای اقامت ارزان در چیانگ مای، می‌توانید به سراغ هاستل‌ها یا هتل‌های 2 ستاره واقع در مرکز شهر بروید تا علاوه‌بر اقامتی ارزان، هزینه حمل‌ونقل داخلی شما هم کاهش پیدا کند. البته اگر کیفیت اقامت برایتان اهمیت دارد، می‌توانید با انتخاب تور اقساطی تایلند، بودجه سفرتان را به اقامت مناسب اختصاص دهید و سراغ هتل‌های 4 و 5 ستاره این شهر بروید که برخی از آن‌ها جزو هتل‌های بین‌المللی و مشهور هستند. 

حمل‌ونقل: شاید شما در مرکز شهر اقامت نداشته باشید که هزینه‌های رفت‌وآمدتان کاهش پیدا کند؛ اما می‌توانید با انتخاب وسایل حمل‌ونقل مختلف، هزینه‌هایتان را مدیریت کنید که در این مورد، شهر چیانگ مای مملو از وسایل نقلیه عمومی مختلفی مثل توک توک، سون‌تاو (Songthaew)، تاکسی و اتوبوس است؛ البته استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی مثل گرب (Grab) و اوبر (Uber) نیز می‌تواند با قیمت‌های اقتصادی‌تر، باعث کاهش هزینه‌های شما در سفر شود. 

خوردوخوراک: برای خوردوخوراک هم می‌توانید در رستوران‌های گران‌قیمت و مجلل هزینه کنید و هم می‌توانید به سراغ غذاهای خیابانی و ارزان‌قیمت بروید. البته برای صرف غذای ارزان و خیابانی حتماً به نکات بهداشتی توجه داشته باشید و از غذاخوری‌های معتبر، خوراک خود را تهیه کنید.

قیمت غذا در تایلند چقدر است؟

راهنمای سفر به چیانگ مای, زمرد سبز تایلند
سون‌تاو، از وسایل حمل‌ونقل در چیانگ مای

در چیانگ مای کجا بریم؟

شاید بتوان گفت مهمترین دلیلی که مسافران رنج راه دور را تحمل می‌کنند تا خود را به چیانگ مای برسانند، همین جاذبه‌هایی است که در این شهر وجود دارد. وجود دیدنی‌های متنوع در چیانگ مای سبب شده افراد با علایق متفاوت، از سفر به این شهر لذت ببرند. اگر قرار باشد از میان جاذبه‌هایش، تعدادی را نام ببریم، لازم است به این جاذبه‌های محبوب اشاره کنیم: معبد سوآن داک، معبد فرا سینگ، بازار واروروت، موزه ملی چیانگ، موزه سه‌بعدی آرت این پارادایز، بازار شبانه چیانگ مای، پارک ملی دوی اینتانون، آبشارهای چسبناک بواتانگ و پارک ملی فیل‌ها. بدون شک، دیدنی های چیانگ مای به همین‌ها ختم نمی‌شود و فقط نمونه‌هایی از جاذبه‌های متنوع و محبوب چیانگ مای است.

Chiang-Mai-Temples-City-Half-Day-Chiang-Mai-Sightseeing-04.jpg
معبد زیبای چیانگ مای

جشنواره‌ها و فستیوال‌های چیانگ مای

معروف‌ترین و محبو‌ب‌ترین جاذبه‌های چیانگ مای، جشنواره‌ها و فستیوال‌های این شهر است. در این شهر، جشنواره‌های متعدد در طول سال و به‌ویژه در فصل خشک برگزار می‌شود که با استقبال گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان همراه است. مهم‌ترین جشنواره‌های چیانگ مای عبارت‌اند از:

  • جشنواره سونگکران (Songkran) یا جشن آب: ۱۳ آوریل به‌طور رسمی سه روز، غیررسمی یک هفته 
  • جشنواره میمون‌ها (monkey festival): آخرین یکشنبه ماه نوامبر
  • جشنواره phi ta khon festival: از ماه ژوئن تا ژوئیه
  • جشنواره گل (Flower Festival) چیانگ مای: اوایل آوریل به مدت سه روز
  • سال نوی چینی: از 21 ژانویه تا 20 فوریه

درضمن نه‌تنها در چیانگ مای، بلکه در سایر شهرهای تایلند مانند پاتایا نیز می‌توانید شاهد برگزاری فستیوال‌های مختلف باشید. با انتخاب تور پاتایا امکان سفر به این شهر زیبا و توریستی برای شما مهیا می‌شود.

راهنمای سفر به چیانگ مای, زمرد سبز تایلند
جشنواره سونگکران (جشن آب)

سفر به تایلند با تور

اگر در فکر سفر به تایلند یا چیانگ مای هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش تورهای سایت لست‌سکند و انتخاب تور تایلند، با مقایسه انواع تورهای تایلند و قیمت‌هایشان، توری که مطابق با سلیقه‌تان است پیدا کنید. ویژگی تورهای لست‌سکند این است که علاوه بر تنوع، قیمت‌های رقابتی و مناسبی بین پلتفرم‌های فروش تور دارند و این می‌تواند خیال شما را بابت قیمت راحت کند.

سخن آخر

در این مطلب گفتیم که چیانگ مای کجاست و همه نکاتی را که ممکن است در این سفر به شما کمک کند، توضیح دادیم. ازآنجایی‌که چیانگ مای از شهرهای توریستی محسوب می‌شود، در این راهنمای سفر به چیانگ مای تلاش کردیم تا بتوانید این شهر را بیشتر بشناسید و در نهایت، اقامت راحت‌تر و بهتری را تجربه کنید. اگر تاکنون به این شهر سفر کرده‌اید، مشتاقیم نظرتان را با ما دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.