لائودیسه، معبدافسانه ای و مدفون شده نهاوند!

4.3
از 22 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
لائودیسه، افسانه‌ی مدفون شده‌ی غرب ایران! +تصاویر
12 شهریور 1398 08:00
5

نهاوند، شهری در غرب ایران و در استان همدان است که بعد از همدان و ملایر، سومین شهر بزرگ این استان می‌باشد. این شهر یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. بعد از سقوط هخامنشیان که با حملات اسکندر مقدونی همراه بود، سلوکیان حکومت خود را در فلات ایران آغاز کردند. نهاوند از سال‌های دور، آثاری از دوران سلوکیان را چون گنجینه‌ای در خود نگهداری می‌کند. در این بخش از ایرانگردی قصد داریم به این شهر سفر کرده و به یکی از گنجینه‌های پنهان نهاوند سر بزنیم، پس همراهمان باشید.

معبد لائودیسه

در بافت قدیمی شهر و در محدوده تپه دو خواهران، معبدی یافت شده است که بسیاری از رازهای آن همچنان سر به مهر باقی مانده. در سال 1322 هجری شمسی در معبد لائودیسه، در پی کاوش‌هایی که انجام گرفت، کتیبه‌ای یافت می‌شود که 2 فرمان مجزا بر روی آن حک شده است که در چند سطر به خط یونانی نگاشته شده است. آنتیوخوس سوم، پادشاه سلوکی است که پیش از میلاد مسیح حکومت می ‌کرد و فرمان داد که نیایش‌های همسرش لائودیسه را که به کاهنه بزرگ ارتقاء یافته را عمومی کند و روی سنگی بنویسد و در مهمترین معبد شهر نصب کند.

معبد لائودیسه

اگر بخواهیم در مورد دوخواهران اطلاعات بیشتری کسب کنیم باید بگوییم که دو خواهران، یک بنای مذهبی بوده که در میان مردم به امامزاده دوخواهران معروف است. مردم شهر اعتقاد دارند که این بنا متعلق به خواهران امام رضا (ع) هستند، اما هیج سند تاریخی گواه بر این باور وجود ندارد. هیات باستان‌‌شناسی معبد به این نتیجه دست یافته‌اند که معبد لائودیسه باید جایی در اطراف بنای مذهبی دوخواهران یا حتی زیر این بنای تاریخی مدفون شده باشد؛ و ممکن است امامزاده دوخواهران نهاوند نیز مانند برخی اماکن باستانی و تاریخی در سیر تحولات تاریخی ایران هوشمندانه و توسط مردم با منتسب ‌کردن به امامزاده یا یک عالم دینی و اجتماعی از تخریب‌‌ها در امان مانده باشد.

معبد لائودیسه

با توجه به اسناد تاریخی، موجودیت مکان مذهبی دوخواهران قدیمی‌تر از دوره ایلخانی تاریخ‌گذاری نشده است، بنابراین احتمال انتساب آن به امام رضا کمرنگ‌تر خواهد بود. به عبارتی می‌توان این محدوده را به معبد لائودیسه نسبت داد. بیشترین گمانه زنی این است که معبد یونانی لائودیسه شاید در اطراف و حتی زیر تپه‌ی دوخواهران نهاوند مدفون باشد. از طرفی با توجه به اینکه در دوره سلوکی برای همسران پادشاه سلوکی عنوان خواهر به کار برده می‌شد، لذا گمان می‌رود که امامزاده دو خواهران، همان معبد لائودیسه باشد و این گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه دارد! به نظر می‌رسد که بازدید از چنین منطقه‌ی جنجالی، ارزشش را داشته باشد!

معبد لائودیسه

معبد لائودیسه

nE2knAz1RDzU5NJ4qutIPen9NDC4SdPmpJ7ikX2L.jpeg

معبد لائودیسه