کوچه لولاگر تهران، کوچه ای قرینه در مرکز پایتخت!

4.5
از 35 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در این منطقه از ایران، همه چیز به طرز عجیبی قرینه است! +‌تصاویر
10 خرداد 1399 08:00
6

خیابان حافظ تهران را باید یکی از مهم‌ترین و در عین حال شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران به حساب بیاوریم. این خیابان تاریخچه‌ی بسیار غنی دارد اما در این میان کوچه‌ی با ظاهری قرینه به حیات خود به روال گذشته ادامه می‌دهد و کوچه لولاگر که در خیابان حافظ قرار دارد، برعکس دیگر خیابان‌های تاریخی و قدیمی تهران، هنوز شکل تاریخی خود را حفظ کرده است. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه تهران می‌رویم. با ما همراه باشید.

 

معرفی کوچه لولاگر

کوچه لولاگر که امروزه نام آن در میان جاذبه‌های گردشگری تهران دیده می‌شود، کوچه‌ی کوچک است که در خیابان معروف نوفل لوشاتوی تهران قرار دارد. برای رفتن به این کوچه زیبا باید به خیابان حافظ رفته و بعد وارد خیابان نوفل لوشاتو شوید. بعد از ۵۰ متر که در  خیابان لوفل لوشاتو که خود نیز جزو کوچه‌های دیدنی تهران است و دو سفارت اروپایی فرانسه و ایتالیا را نیز در خود جا داده، بروید به کوچه می‌رسید که در دو نبش کوچه ساختمان‌های آجری چند طبقه با بالکن‌های زیبایش چشم‌نوازی می‌کند.

کوچه لولاگر تهران

عکس از امیدخدیاری

 

کوچه قرینه در مرکز تهران

علت شهرت کوچه لولاگر را باید به ساختمان‌ها و خانه‌های این کوچه نسبت داد. زیرا تمام خانه‌ها در این کوچه قرینه یکدیگر هستند. در واقع کوچه لولاگر را باید یک کوچه قرینه در مرکز تهران بدانیم. در این کوچه تمام خانه‌ها، نمای خانه‌ها، بالکن‌ها، ساباط‌ها، پنجره‌های آن‌ها و حتی درختان کاشته شدن در درون خانه‌ها به صورت قرینه و موازی هستند. از لحظه ورود به این کوچه قرینگی را درک خواهید کرد تا لحظه‌ی که از کوچه خارج شوید.

خانه‌ها و بناهای این کوچه هنوز زنده و فعال هستند و مالکان آن‌ها در تلاش برای حفظ این کوچه با ظاهری که هست، را دارند. البته از عمر ساختمان‌ها بسیار گذشته اما حیات هنوز ادامه دارد.

کوچه لولاگر تهران

عکس از امیدخدیاری

کوچه لولاگر تهران

عکس از امیدخدیاری

 

چرا کوچه لولاگر قرینه شد؟

کوچه لولاگر که امروز جزو آثار ثبت شده در میراث فرهنگی ایران است، داستانی شنیدنی دارد. داستانی که با خانواده لولاگرها ارتباط دارد. خانواده‌ای که چند نسل از آنها در همین خانه‌ها و کوچه زندگی کردند و هنوز در این کوچه حضور دارند.

کوچه لولاگر تهران

عکس از نادر مزرعه شادی

داستان برمی‌گردد به سال‌های ۱۳۱۷، زمانی که محمدباقر لولاگر در تهران و سایر شهرهای دیگر مشغول ساخت و ساز بود. لولاگرها در این سال‌ها جزو خانواده‌های متمول شهر محسوب می‌شدند. بردار محمدباقر لولاگر در برلین فرش فروشی داشت. محمدباقر لولاگر به بردارش پیشنهاد شراکتی می‌دهد و بردار دور از وطن نیز می‌پذیرد.

کوچه لولاگر تهران

عکس از نادر مزرعه شادی

کوچه لولاگر تهران

عکس از نادر مزرعه شادی

محمدباقر لولاگر بخشی از اموالش را وقف می‌کند و مسجد و بیمارستانی می‌سازد (این مسجد و بیمارستان هنوز با نام مسجد جامع و بیمارستان لولاگر فعال است و چند سال پیش دختر محمدباقر لولاگر، فهیمه لولاگر بخشی از خانه‌ها و زمین‌های اطراف را وقف بیمارستان و مسجد کرد)، بخش دیگری از اموالش را به همراه سهم برادرش زمینی می‌خرد. این زمین همین زمین کوچه لولاگر است.

کوچه لولاگر تهران

عکس از Arezou B

 

محمدباقر لولاگر شروع به ساخت وساز در این زمین می‌کند و به رسم امانت‌داری هر آنچه برای خودش می‌سازد عینا برای برادرش آن سمت کوچه نیز می‌سازد. ساخت و ساز این کوچه به کمک استاد حسن بنا انجام شده و هنوز حیات خود را دارد.

پیرمردها و پیرزن‌های قدیمی به کوچه لولاگر کوچه «دیواره دوقلوها» نیز می‌گویند. با این حال کوچه لولاگر که هنوز سرپرستان اصلی خود را دارد، به زیر بولدوزها نرفته و خاطرات خود را حفظ می‌کند. شاید علت این امر حفظ میراث خانوادگی لولاگرها باشد.

کوچه لولاگر تهران

عکس از Arezou B

کوچه لولاگر تهران

 

قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران

کوچه لولاگر را اگر بر قرینه بودن نشناسید، احتمالا با پیتزا فروشی معروفش خواهید شناخت. پیتزا فروشی داوود در انتهای این کوچه قرار دارد و به عقیده خیلی‌ها این پیتزافروشی، قدیمی‌ترین پیتزافروشی شهر است که تمام تلاشش را دارد تا لولاگر همانجور که بوده حفظ شود. وجود این پیتزافروشی باعث شد که مردم این کوچه را فراموش نکنند.

پیتزا داوود در یازدهم بهمن سال ۴۰ باز شده و هنوزهمان پیتزا دهه ۴۰ را ادامه می‌دهد و حتی نوع سرو نیز تفاوتی نکرده است.  

کوچه لولاگر تهران

عکس از امیدخدایاری

کوچه لولاگر تهران

 

کافه ری‌را

یکی دیگر از جاذبه‌های کوچه لولاگر، کافه ری‌را است. این کافه دارای فضای دلنشین و پرنوری می‌باشد و پنجره‌های بزرگی رو به حیاط دارد. کافه‌ ری‌را در یکی از ساختمان‌های قدیمی کوچه لولاگر ساخته شده و گفته می‌شود کافه متعلق به نوه از فرنگ برگشته لولاگرها می‌باشد که توسط وی بازسازی شده است. در این خانه علاوه بر کافه، گالری نیز وجود دارد و جالب‌تر اینکه در یکی از طبقات سفیر فرانسه زندگی می‌کند.

کوچه لولاگر تهران

 

سخن پایانی

کوچه لولاگر قرار است به زودی توسط شهرداری مرمت و بازسازی گردد. کف آن سنگ‌پوش شده و ساختمان‌ها تاجای ممکن مرمت گردند تا شکل ظاهری کوچه به مانند روزهای اول نو و تمیز باشد. اگرچه بر دیوارهای کوچه غبار زمان نشسته اما خاطراه این کوچه هنوز پابرجاست و گویی چیزی تغییر نکرده است. شما هم از این کوچه بازدید کرده‌اید؟ تا به حال از پیتزا داوود پیتزا سفارش داده‌اید؟

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از غار قوری قلعه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی