بهترین غذاهای گرجستان، از معروفترین تا محلی

4.7
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفرتان به گرجستان را با این غذاها، خوشمزه کنید
30 مرداد 1402 08:00
7

چشیدن طعم‌های جدید و ناشناخته بخشی از لذت سفر است و نوعی ماجراجویی لذیذ. اگر به‌زودی عازم سفر به گرجستان هستید و ذائقه منعطفی هم دارید، تا پایان این مطلب از لست‌سکند همراه ما باشید؛ چرا‌که به‌طور مفصل به معرفی غذاهای گرجستان پرداخته‌ایم. البته حتما نیازی نیست که عزم سفر به این کشور را داشته باشید تا خواندن از غذاهای معروف گرجستان برای شما جالب باشد؛ کافی است کمی عشق به خوراک‌ها و مزه‌ها در وجودتان باشد و برای همراهی، به ضرب‌المثل «وصف‌العیش، نصف‌العیش» اتکا کنید.

بهترین و معروف‌ترین غذای گرجستان کدام‌اند؟

در جواب به این سوال باید بگوییم خینکالی، تولما، پخالی، ساتسیوی، خاچاپوری، آجاپسندلی، لوبیو، لوبیانی، کوبداری، چاخوخبیلی، چاشوشولی، متسوادی، مرغ تاباکا، خرچو، چاکوپولی، نیگوزیانی بادیرجانی، اوجاخوری، شکمرولی و نادوگی از بهترین و معروف‌ترین غذاهای گرجستان هستند که در ادامه مطلب ما به‌طور مفصل به تک‌تک آن‌ها پرداخته‌ایم. تنوع در بین غذاهای محلی این کشور زیاد است و همین باعث شده تا غذا خوردن و چشیدن طعم‌های تازه، به یکی از تفریحات گرجستان برای مسافران تبدیل شود.

خینکالی (Khinkali)

خینکالی، یکی از غذاهای معروف گرجستان است که هم می‌توان آن را در دسته غذاهای گیاهی قرار داد و هم در دسته غذاهای گوشتی؛ چرا‌که محتویات داخل این کوفته خمیری می‌تواند ترکیبی از انواع سبزی‌جات مثل جعفری، پیاز، قارچ و پوره سیب‌زمینی باشد و هم ترکیباتی بر پایه گوشت. خینکالی، یکی از غذاهای گرجستان است که به‌نوعی نماد ملی برای گرجی‌ها بدل شده و توصیه می‌کنیم در سفر خود به این کشور، چشیدن آن را از دست ندهید.

lastsecondkhinkali.jpg
خینکالی یکی از غذاهای محلی گرجستان

تولما (Tolma)

اگر بخواهیم این غذای گرجی را با غذایی از سفره ایرانی هم‌خانواده بدانیم، دلمه می‌تواند نقش خواهر دوقلو را ایفا کند. در واقع، تولما ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، سیر، ادویه و برنج است که در دل برگ‌ گیاهانی مثل برگ انگور یا برگ کلم یا داخل سبزی‌جاتی مثل بادمجان پیچیده می‌شود و در نهایت با خامه ترش آن را سرو می‌کنند. اگر ذائقه سخت‌گیر و حساسی دارید و در مقوله غذا ریسک نمی‌کنید، احتمالاً تولما از بین غذاهای گرجستان، بهترین گزینه برای سلیقه شما باشد.

lastsecondtolma.jpg
تولما از غذاهای محلی گرجستان

پخالی (Pkhali)

پخالی یکی از بهترین غذاهای گرجستان است که کاملا گیاهی محسوب می‌شود و گزینه خیلی مناسبی برای افراد گیاه‌خوار است. این غذای گرجی بیشتر به‌عنوان یک پیش‌غذا مصرف می‌شود و ترکیبی از انواع سبزی‌جات مثل هویج، کدو، بادمجان، چغندر یا اسفناج (بسته به سلیقه) با گردو و ادویه است؛ در نهایت هم هنگام سرو مقداری دانه‌های انار روی این غذا ریخته می‌شود که همین دانه‌های سرخ به این غذا ظاهر دل‌فریب و وسوسه‌کننده‌ای می‌دهند.

lastsecondpkhali.jpg
پخالی در سه طعم متفاوت

ساتسیوی (Satsivi)

ساتسیوی یکی از غذاهای گرجستان است که علاوه‌بر طعم لذیذ، ارزش غذایی بالایی هم دارد و در بین گیاه‌خواران شهره و محبوب است. از ترکیب گردو آسیاب‌شده با ادویه، سیر، سرکه و سبزی‌های خشک، سسی تهیه می‌شود که این سس را هم می‌توان به همین شکل با نان مصرف کرد و هم مرغ یا بوقلمون به آن اضافه و نوش‌جان کرد.

lastsecondsatsivi.jpg
ساتسیوی

آجاپسندلی (Ajapsandali)

آجاپسندلی هم از آن دسته غذاهای گرجستان است که در سفره ایرانی مشابه و هم‌سان دارد و طعمی نزدیک به یتیمچه، غذای سنتی ما دارد. ترکیبی از گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی، پیاز، فلفل‌دلمه و فلفل‌سبز با سیر و ادویه و گشنیز، این غذای گرجی خوشمزه را می‌سازد.

lastsecondajapsandali.jpg
آجاپسندلی، غذای گرجی

لوبیو (Lobio)

لوبیو نوعی خوراک است که از لوبیا پخته شده (لوبیا‌سفید و یا لوبیا‌قرمز) و با پیاز، ادویه و گشنیز طعم‌دار می‌شود. لوبیو یکی از غذاهای معروف گرجستان است که هم می‌توان آن را به‌شکل سرد و هم به‌شکل گرم خورد و معمولاً با نوعی نان گرجی به نام مچادی سرو می‌شود. اگر برای شما سوال است که قیمت غذا در گرجستان چطور است، باید بگوییم لوبیو از دسته غذاهای گیاهی نسبتاً ارزان و اقتصادی محسوب می‌شود و برای گیاه‌خواران هم مناسب است.

laastsecondlobio.jpg
لوبیو از غذاهای محلی گرجستان

لوبیانی (Lobiani)

لوبیانی یکی از غذاهای گرجستانی است که برای مسافران گیاه‌خوار می‌تواند یک وعده لذیذ و دل‌چسب باشد. لوبیانی چیزی شبیه به یک نان مغزدار و پیراشکی است که مواد میانی آن را لوبیا، سیر، ادویه و کره تشکیل می‌دهند و این مواد را در دل خمیری می‌پیچند و در تنور می‌گذارند. لوبیانی را می‌توان در دسته غذاهای خیابانی گرجستان قرار داد.

lastsecondloobiani.jpg
لوبیانی

شکمرولی (Shkmeruli)

تنوع در بین غذاهای گرجستانی حرف اول را می‌زند و ما توصیه می‌کنیم اگر از مسافران تور تفلیس هستید، خود را از این تنوع محروم نکنید. شکمرولی هم از غذاهای معروف گرجستان است که از ترکیب مرغ سرخ‌شده و قرار دادنش در سسی از سیر، شیر و کره تهیه می‌شود و معمولاً آن را با نان سرو می‌کنند.

lastsecondshekamroli.jpg
شکمرولی

خاچاپوری (Khachapuri)

با تقریب بالایی، خاچاپوری را می‌توان یکی از معروف‌ترین غذاهای گرجستان دانست. این غذای لذیذ در عین سادگی، بسیار دل‌چسب و خوشمزه است و از ترکیب نان با پنیر و ادویه تهیه می‌شود. خاچاپوری یکی از غذاهای محلی گرجستان است که اگر هوس امتحان کردن آن را بکنید، کنار خیابان هم به آن دسترسی دارید؛ چرا‌که خاچاپوری در دسته غذاهای خیابانی گرجستان هم قرار می‌گیرد. مخصوصا اگر مقصدتان تفلیس است، این غذای خیابانی گرجی را می‌توانید در محله‌های قدیمی بیابید.

راهنمای کامل سفر به تفلیس

lastsecondkhachapuri.jpg
خاچاپوری، یکی از غذاهای خیابانی گرجستان

کوبداری (Kubdari)

کوبداری چیزی شبیه به نان و یا پیراشکی مغزدار است؛ به این شکل که ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، ادویه، سیر، پیاز، گشنیز و شوید را در داخل خمیری قرار می‌دهند و بعد از پخت، به شکل داغ سرو می‌کنند. کوبداری شاید از غذاهای معروف گرجستان در بین مسافران نباشد، اما از حیث طعم و مزه کم‌نظیر است.

lastsecondkubdari.jpg
کوبداری

چاخوخبیلی (Chakhokhbili)

نام این غذای گرجی از کلمه قرقاول گرفته شده، چراکه در گذشته این غذا با گوشت قرقاول درست می‌شده است. چاخوخبیلی با مرغ، گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز و سبزی تازه تهیه می‌شود و غذایی مقوی و لذیذ است. این غذا در واقع نوعی خورشت است که آن را هم با نان و هم با برنج سرو می‌کنند، اما دیگر از گوشت قرقاول خبری نیست و جای آن را گوشت مرغ گرفته است.

lastsecondhakhokhbili.jpg
چاخوخبیلی

چاشوشولی (Chashushuli)

اسامی سخت غذاهای گرجستان نباید باعث شوند که از امتحان کردن آن‌ها صرف‌نظر کنید؛ چاشوشولی هم شاید اسم دشواری داشته باشد، اما یکی از غذاهای معروف گرجستان محسوب می‌شود که طعم و ترکیبی نزدیک به ذائقه ایرانی‌ها دارد. گوشتی که برای تهیه این غذا استفاده می‌شود، بسته به انتخاب سرآشپز، می‌تواند گوشت گاو یا خوک باشد، پس لازم است که موقع سفارش غذا این نکته را حتما سوال کنید. ورقه‌های گوشت را با پیاز سرخ می‌کنند و سپس با گوجه‌فرنگی، سیر، ادویه، فلفل، ریحان، جعفری و مرزه، سس خوش‌طعمی تهیه می‌شود و گوشت‌های سرخ‌شده را داخل آن می‌گذارند تا خوب مغزپخت شود و در نهایت آن را با نان سرو می‌کنند.

lastsecondchashushuli.jpg
چاشوشولی

متسوادی (Mtsvadi)

برای عاشقان کباب همیشه راه‌حلی هست، چرا‌که این عشق جزو معدود اشتراکات ابنای بشر در هر نقطه از کره زمین است. متسوادی را می‌توان یکی از بهترین غذاهای گرجستان برای عاشقان کباب و گوشت دانست. متسوادی کباب شیشلیک گرجی است که از گوشت طعم‌دار‌شده با پیاز، سیر، برگ بو، ادویه و آب‌انار تهیه می‌شود.

lastsecondmtsvadi.jpg
متسوادی، کباب گرجی

مرغ تاباکا (Chicken tabaka)

این غذا نام خود را از ماهیتابه سنتی گرجی، یعنی تاپا گرفته است. طرز طبخ آن هم به این شکل است که یک مرغ مزه‌دار‌شده را در ماهیتابه تاپا قرار داده و روی آن وزنه‌ای قرار می‌دهند، سپس اجازه می‌دهند خوب مغزپخت شود و بعد، آن را به‌همراه نان یا برنج سرو می‌کنند.

lastsecondchickentabaka.jpg
مرغ تاباکا

خرچو (Kharcho)

خرچو از غذاهای محلی گرجستان است که در تهیه‌اش از ادویه ملی این کشور استفاده می‌شود. محتویات این ادویه شامل تخم‌گشنیز، ریحان، مرزنجوش، شوید، فلفل‌قرمز، زعفران، شنبلیله، برگ بو، نعناع، جعفری و کرفس است. خرچو نوعی سوپ است که با گوشت گاو، برنج، گردو، پوره آلو گیلاس و اضافه کردن این ادویه ویژه تهیه می‌شود. این سوپ لذیذ از غذاهای معروف گرجستان است و در فصول سرد سال، یکی از حاضران همیشگی سفره‌های گرجی‌ محسوب می‌شود.

lastdecondkharcho.jpg
خرچو، سوپ گرجی

چاکاپولی (Chakapuli) 

وقتی صحبت از غذاهای محلی گرجستان باشد حتما نام چاکاپولی هم به میان می‌آید. این غذا از ترکیب گوشت گاو یا بره با ترخون، گیلاس، پیاز، سیر و ادویه تهیه می‌شود. چاکاپولی، یکی از بهترین غذاهای گرجستان است که در فصل بهار طبخ می‌شود، چراکه گیلاس نارس در بهار فراوان است. نکته‌ای که نباید موقع سفارش چاکاپولی فراموش کنید این است که در طبخ این غذا از آب انگور استفاده می‌شود و به همین دلیل هم این غذا در دسته غذاهای حلال قرار نمی‌گیرد.

lastsecondchakapuli.jpg
چاکوپولی، از بهترین غذاهای گرجستان

نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani badrijani)

در آشپزی گرجستان، استفاده از آجیل و مغزی‌جات در غذاها بسیار رایج است. نیگوزیانی بادیرجانی پیش‌غذایی گیاهی است که در طبخ آن از مغز گردو با دست‌و‌دل‌بازی استفاده می‌شود. اسم این غذا هم از ترکیبات اصلی آن یعنی گردو و بادمجان گرفته شده است. بادمجان، گردو، سیر، ادویه، سرکه و دانه‌های انار محتویات این غذای گرجی را تشکیل می‌دهند.

lastsecondbadirjani.jpg
نیگوزیانی بادیرجانی

اوجاخوری (Ojakhuri)

اوجاخوری به غذای خانوادگی در بین مردم گرجستان شهرت دارد و به همین دلیل هم هر خانواده با تغییراتی اندک، دستور پخت ویژه خود را دارد. این غذای گرجی از ترکیب گوشت (گوشت مرغ، گاو، گوسفند، خوک یا بره) با سس آجیکا، ادویه و سبزی‌جات تهیه می‌شود. سس آجیکا هم نوعی چاشنی به‌خصوص است که در طبخ غذاهای محلی گرجستان استفاده می‌شود و ترکیبی از سیر، سبزی‌جات تازه، فلفل و ادویه است. آجیکا برای طعم‌دار کردن گوشت در غذاهای گرجستان کاربرد زیادی دارد.

lastsecondojakhuri.jpg
اوجاخوری، یکی از بهترین غذاهای گرجستان

نادوگی (Nadugi) 

نادوگی یکی از بهترین غذاهای گرجستان است که در عین سادگی، بسیار لذیذ و محبوب است. این غذا در دسته غذاهای گیاهی و البته غذاهای خیابانی گرجستان قرار می‌گیرد؛ اگر از مسافران تور باتومی باشید، می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها و همین‌طور لذت امتحان کردن و تجربه چشیدن غذاهای خیابانی، نادوگی را انتخاب کنید. نادوگی از ترکیب خامه ترش، پنیر مخصوص گرجستان، نعناع، سیر و فلفل چیلی با نان تهیه می‌شود و بسیار خوش‌طعم است.

lastsecondnadugi.jpg
نادوگی

سفر به گرجستان با تور

اگر به فکر سفر به گرجستان بودید و بعد‌از خواندن این مطلب دیگر تردیدی ندارید که باید به این کشور زیبا رفت و از طعم‌های غذاهای لذیذشان چشید، پیشنهاد می‌کنیم از قسمت تورهای سایت لست‌سکند، تور گرجستان را بخرید. اگر هم به‌دنبال توری متناسب با بودجه، زمان و شرایط خودتان هستید، می‌توانید از سرویس جدید سایت لست‌سکند، یعنی سفرساز، استفاده کنید و تور ویژه و مخصوص خودتان را بسازید.

سخن آخر

سفره، خوراک و غذا، بخش مهمی از فرهنگ گرجستان است. این امر تا جایی اهمیت دارد که گرجی‌ها جشنی به نام سوپرا، به معنای جشن رومیزی دارند و  در این روز به‌خصوص میز طول‌و‌درازی از انواع غذا و خوراک‌ها می‌چینند. تقاطع گرجستان با آسیای غربی و اروپای شرقی و موقعیتی که در گذشته در جاده مهم و حیاتی ابریشم داشته، باعث شده در فرهنگ غذایی گرجستان ردپایی از آشپزی ایرانی‌، مغول، ترکی، یونانی و عربی وجود داشته باشد؛ همین هم باعث شده تا تنوع طعم و مزه در غذاهای گرجستان کم‌نظیر باشد. تجربه شما از چشیدن غذاهای گرجی چطور بوده است؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.