کدام حیوان بیشترین طول عمر را دارد و عمرشان چند سال است؟

4.3
از 55 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این جانداران عجیب می توانند قرن ‌ها عمر کنند و یا جاودانه بمانند! +تصاویر
28 اردیبهشت 1401 08:00
1

دنیای حیوانات بسیار پررمز و راز و ناشناخته‌تر از آن چیزی است که ما انسان‌ها متصوّر هستیم. ویژگی‌‌هایی در حیوانات وجود دارد که برای آدم‌ها نشدنی و گاهاً اعجاب برانگیز هستند. طول عمر یکی از همین موارد است که در جانداران دیگر تا حد بسیار زیادی متفاوت‌تر از انسان‌ها است. برخی از جانوران می‌توانند بسیار بیشتر از انسان‌ها عمر کنند که در ادامه این مطلب از لست سکند به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. بیشترین عمر حیوانات در جانورانی دیده می‌شود که حتی آن‌ها را حدس‌ هم نمی‌زنید!

06.jpg

جوجه‌ تیغی‌های دریایی

در حالی‌ که امید به زندگی افراد بین 61 تا 71 سال است، برخی از موجودات دریایی عملاً جاودانه هستند. به‌ ویژه گیاه جوجه تیغی‌ دریایی قرمز که می‌تواند بیش از 200 سال زندگی کند. به گزارش MNN، این موجود زیبا و البته تیز، فقط در اقیانوس آرام و عمدتاً در امتداد ساحل غربی ایالات‌ متحده آمریکا یافت می‌شوند. جوجه‌ تیغی‌های دریایی در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان غذا شکار می‌شوند. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
جوجه تیغی دریایی، حیوانی با طول عمر بالا

نهنگ قطبی

طبق مطالعات علمی، بیشترین عمر حیوانات، غالبا در جانوران آبزی دیده می‌شود. برای همین جای تعجب ندارد که یک پستاندار آبزی مانند نهنگ قطبی عمر طولانی داشته باشد. نهنگ‌های قطبی بالای 100 سال عمر می‌کنند و به عمر بیشتر از 200 سال هم می‌رسند. بیشترین عمر یک نهنگ قطبی تا کنون 268 سال بوده است. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
نهنگ، پستانداری با طول عمر زیاد

 ماهی کوی یا کپور

اگر فکر می‌کنید یک ماهی زینتی نمی‌تواند بیشتر از شما عمر کند، سخت در اشتباهید! کوی‌ها گونه‌هایی اهلی هستند که می‌توانند بیش از دو قرن زندگی کنند. به گزارش MNN، قدیمی‌ترین کوی در سن 226 سالگی درگذشت. اگر می‌خواهید کوی را برای استخر زیبای خود بخرید، در نظر داشته باشید که در فنگ شویی روح کوی شانس و خوشبختی به شما می‌بخشد.

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
ماهی کوی، از حیواناتی طول عمر زیادی دارد

 لاکپشت‌ها

اگر از شما بپرسند کدام حیوان بیشترین طول عمر را دارد بدون شک لاکپشت یکی از پاسخ‌های احتمالی شما خواهد بود. این موجودات حیرت انگیز حتی تا 250 سال هم ممکن است عمر کنند. یکی از گونه‌های لاک‌پشت‌ها که طول عمر و جثه بسیار بزرگی دارند، لاکپشت‌های گالاپاگوس هستند. گونه‌ای که در مطلب «گالاپاگوس، سرزمینی که حیوانات در آن حکمرانی می‌کنند» به آن اشاره شد. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
لاکپشت گالاپاگوس با طول عمر بالا در حیوانات

 عروس دریایی نامیرا

مشخص کردن حیوانات به ترتیب طول عمر کار بسیار سختی است. اما اگر دوست دارید بدانید کدام حیوان بیشترین طول عمر را دارد با قاطعیت می‌توانید تیولا، عروس دریایی نامیرا را معرفی کنید. این جانور همانطور که از ظاهرش مشخص است، نامیرا و جاوید است. به عبارتی هیچ محدودیتی برای طول عمر آن‌ها وجود ندارد و اگر شکار نشوند یا آسیبی نبینند تا ابد می‌توانند زندگی کنند. عروس دریایی نامیرا یکی از حیوانات شاخص حیات وحش است که دانشمندان بیومیمتیک (زیست تقلیدی) آن را الگویی برای دستیابی به عمر جاوید می‌دانند. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
عروس دریایی حیوانی با طول عمر ابدی 

هیدر

در کنار عروس دریایی نامیرا، نام هیدر هم به‌خاطر بسپارید، زیرا یکی دیگر از جانوران نامیرا که عمر جاوید دارند، هیدرها هستند. البته هیدر و عروس دریایی شباهت زیادی با یکدیگر دارند و از برخی لحاظ در یک خانواده طبقه‌بندی می‌شوند. با وجود اینکه هیدر جانوری نامیرا است، اما مانند تیولا به دلایل مختلفی جان خود را از دست می‌دهد و امکان زندگی جاوید را ندارد. 

 

هیدر.jpg
هیدر یک جانور نامیرا

اسفنج قطب جنوب 

اسفنج‌های دریایی موجودات کمیابی هستند که می‌توانند صدها سال زندگی کنند. این حیوانات بازماندگان پیری هستند که طول عمرشان حدود 600 میلیون سال است. اعتقاد بر این است که به دلیل دمای پایین در اقیانوس قطب جنوب، اسفنج قطب جنوب با سرعت کم ‌رشد می‌کند و می‌تواند برای سال‌های طولانی زندگی کند. به‌ عنوان‌ مثال، قدیمی‌ترین اسفنج دریایی شناخته‌ شده توسط دانشمندان، قدمتی بالغ‌بر 1550 سال دارد. همچنین فراموش نکنید که اسفنج‌ها بر خلاف ظاهرشان گیاه نیستند و نوعی حیوانند.

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
اسفنج قطب جنوب با طول عمر زیاد

سوسمار پل دماغی

اگر فکر می‌کنید دیدن یک دایناسور غیرممکن است، سخت در اشتباهید. کافی‌ست به نیوزلند بروید و با توآتاراهای شگفت‌انگیز نیوزیلند ملاقات کنید. توآتاراها، به‌عنوان فسیل‌های زنده در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند بین 100 تا 200 سال زندگی کنند. توجه داشته باشید که فسیل‌های زنده موجوداتی شبیه به گونه‌های باستانی هستند که میلیون‌ها سال بدون تغییر مانده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این دست از جانوران، نگاهی به مطلب حیوانات ماقبل تاریخی که هنوز منقرض نشده‌اند بیندازید. در آن مطلب به فسیل‌های زنده‌ بیشتری پرداخته شده. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
سوسمار پل دماغی با از جمله حیوانات با طول عمر زیاد

صدف خرطوم‌ دار 

آیا خودتان را شکمو می‌دانید؟ شاید عاشقان غذاهای دریایی درباره صدف خرطوم‌‌دار و گردن‌های دراز آن‌ها شنیده باشند. صدف خرطوم‌ دار، نوعی صدف است که در ساحل غربی کانادا و آمریکا زندگی می‌کند. این موجودات می‌توانند بیش از 160 سال زندگی کنند. در اینجا باید توجه داشته باشیم که یکی دیگر از گونه‌های ماندگار صدف، صدف دوکفه‌ای کواهوگ اقیانوسی است. بر اساس گزارش MNN، برخی از صدف‌های دوکفه‌ای اقیانوسی قدمتی بیش از 400 سال دارند.

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
صدف خرطوم‌دار، حیوانی با عمر طولانی

مکائوها

مکائوها یکی از پرندگان با بیشترین طول عمر هستند. جالب این است که آن‌ها حدود 30 سال در مناطق وحشی و بیش از 50 سال در باغ‌ وحش یا خانه‌های شخصی زندگی می‌کنند. قدیمی‌ترین مکائو قدمت 112 ساله داشته است. مکائوها بیشتر از صاحبان خود عمر می‌کنند، اما نمی‌توانند چندین صاحب داشته باشند، زیرا این پرندگان زیبا فقط با یک شخص خو می‌گیرند و با انسان دیگری ارتباط برقرار نمی‌کنند. مکائو یا طوطی آبی و زرد، یکی از زیباترین طوطی‌های جهان نیز شناخته می‌شود. 

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
مکائو پرنده‌ای با طول عمر زیاد

کوسه گرینلند

کوسه گرینلند در آب‌های تاریک و سرد اقیانوس قطب شمال به‌طور راز آلودی زندگی می‌کند. جالب اینجاست که این کوسه در اعماق بیشتری نسبت به سایر کوسه‌ها زندگی می‌کند و از بوی گوشت پوسیده لذت می‌برد. باور کنید یا نه، کوسه گرینلند طولانی‌ترین عمر در میان مهره‌داران زنده را دارد. محققان روی این موجود آزمایش رادیوکربن انجام دادند و نتیجه گرفتند که کوسه‌های گرینلند حداقل 272 سال زندگی می‌کنند.

جاندارانی که بیشترین طول عمر را در جهان دارند
کوسه گرینلند، جانوری با عمر زیاد

سخن آخر

 در این مطلب شما را با حیواناتی که بیشترین طول عمر را  دارند آشنا کردیم. اگر روزی برای شما سوال شد که عمر کدام حیوان بیشتر است به احتمال زیاد می‌توانید هیدر و عروس دریایی نامیرا را معرفی کنید. هر چند ممکن است در آینده دور یا نزدیک، حیواناتی کشف شوند که مانند این دو نامیرا باشند. آبا پیش از خواندن این متن تصوّر می‌کردید چنین حیواناتی وجود داشته باشند؟

 

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.