شیرینی و دسرهای کره ای که در کره جنوبی پرطرفدارند + عکس

4.5
از 101 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خوشمزه‌ترین دسرهای کره جنوبی + عکس
09 خرداد 1401 08:00
45

در مقایسه با غذاهای کره جنوبی، شیرینی های کره ای آنچنان که باید شناخته شده نیستند و این مایه‌ی بسی تاسف است چرا که یک دسر کره ای خوشمزه احساس شما را نسبت به میراث متنوع «شیرینی جات» سرزمین آرامش صبحگاهی (عنوانی که کشور کره‌ی جنوبی را با آن می‌شناسند) تغییر خواهند داد.

Husik در زبان کره‌ای به معنای دسر است و به غذایی که بعد از غذای اصلی میل می‌کنند، اطلاق می‌شود. به طور سنتی، میوه‌های فصلی دسرهای مورد علاقه کره‌ای‌ها هستند. توت فرنگی در بهار، هندوانه و خربزه زرد در تابستان و سیب و گلابی در پاییز و زمستان. چای و قهوه نوشیدنی‌های محبوبی هستند که بعد از غذا نیز میل می‌شوند. در این مطلب از لست سکند شما را با تعدادی دسر و شیرینی سنتی و مدرن کشور کره جنوبی آشنا خواهیم کرد.

 (01-03-17) (13).jpg

1. هوآکوآجا (Hwakwaja)

این شیرینی خوشمزه در نوع خود یک اثر هنری است و آنقدر زیباست که شیرینی‌های ژاپنی در کنار آن حرفی برای گفتن ندارند. این شیرینی در لغت به معنای «کیک گل» است و کمی بزرگتر از موچی mochi (کیک برنج ژاپنی) است و به صورت یک مجموعه به فروش می رسد که در آن هر کیکی از نظر نحوه‌ ارائه، رنگ و طعمش خاص و با بقیه متفاوت است. در واقع این مجموعه معادل کره‌ای یک جعبه شکلات است. این دسر از شیرینی‌های دست ساز تشکیل شده و اصالتا برای خانواده‌ سلطنتی تهیه می‌شده است. هوآکوآجا تنوع مختلفی از مواد اولیه و مواد پر کننده دارد که از آن جمله میتوان به آرد برنج شیرین، پودر برنج، عسل، لوبیا سیاه، کنجد سیاه، سیب زمینی شیرین، شاه بلوط و آگار آگار برای حفظ پیوستگی اشاره کرد.

شکل هر کدام از این شیرینی های کره ای می‌تواند نشان‌دهنده‌ یک گل، برگ، میوه‌هایی مانند خرمالو یا کدو حلوایی کوچک، صدف‌های دریایی و هر آنچه یک متفکر خلاق صلاح می‌داند، باشد. بهترین روش برای لذت بردن از این شیرینی به همراه چای سبز (بهترین انتخاب اوجون oujeon کره ای) است، چرا که در این حالت طعم شیرین هوآگوآجا بهتر حس می‌شود.

و نکته نهایی اینکه دسر کره ای مانند غذاهای کره جنوبی بسیار سالم است و هنگام لذت بردن از آن احساس عذاب وجدان به شما دست نمی‌دهد! به عنوان مثال یک هوآکوآجا در حدود 110 کالری دارد که تقریبا می‌توان آن را به عنوان سالم‌ترین گزینه در دسرها به حساب آورد.

360_F_144665045_DJDrY7tmKV4fDVD7xZlqIqpMGfeHoWUr.jpg
هوآکوآجا، دسر کره ای
e24cf2ca79e7f6f9210df36e9e221f75.png
هواکواجا، از شیرینی های کره ای

2. هوآنگنام پنگ (Hwangnam Ppang)

هوآنگنام پنگ یک شیرینی گرد است که از لایه خمیری نازکی (از تخم مرغ و آرد سفید) تهیه شده که با خمیر فشرده‌ لوبیای قرمز شیرین پر می‌شود. شکل این شیرینی مانند گل است و اولین بار در نانوایی در جئونگجو (شهری ساحلی در جنوب شرقی کره) درست شد.

هوآنگنام پنگ یک دسر کره جنوبی بسیار پرطرفدار است و یکی از شیرینی‌های ملی این کشور محسوب می‌شود. اخیرا دولت کره این شیرینی را به عنوان یکی از «تخصص های منطقه‌ای شگفت انگیز» اعلام کرده است.

800_533_1070118.jpg
هوآنگنام پنگ، دسر کره ای
2350241_1_11.webp
شیرینی کره ای

3. یاکوآ (Yagkwa)

یاکوآ دسری است که به محض چشیدن عاشق آن خواهید شد. این دسر، خمیر سرخ شده است که با روغن کنجد و زنجبیل، طعم دار شده و در عسل غوطه‌ور می‌شود و بسیار مورد توجه کودکان کره‌ای است. این شیرینی کمی چسبناک و بسیار شیرین است و می‌توان آن را مقوی‌ترین دسر سنتی کره‌ای به حساب آورد که هر گازی که به آن می‌زنید، قطعا لذت بخش خواهد بود.
در حقیقت یاکوآ نمایش دهنده‌ تمایل مردمان این کشور برای غذاهای خلاقانه و زیبا است که هم از نظر بصری دل انگیز باشند و هم به مذاق خوش بیایند. یاکوآ شکل منحصر به فردی ندارد اما چرخ گل آفتاب گردان یا بالشتک‌های کوچکی که روی آنها کنجد پاشیده شده از انواع دیگر متداول‌ترند.

korean-honey-cookies-yakgwa-recipe-scaled.jpg
یاکوآ، دسر کره جنوبی
Korean-Traditional-Snacks-1.jpg
یاکوآ، از شیرینی های کره ای

4. تئوک (Tteok)، کیک برنج

تئوک را می‌توان مشهورترین دسر کره ای به حساب آورد، کیک برنج نمونه‌ای است که بر اساس آن خارجی‌ها فکر می‌کنند کره‌ای ها شیرینی جات نمی‌خورند! هرچند این دسر به اندازه نمونه‌های مشابه غربی یا خاورمیانه‌ای شیرین نیست ( البته وقتی پای شیرینی‌جات به میان می‌آید شکست دادن خاورمیانه کار بسیار سختی است)، تئوک طعم ملایمی دارد که هرچه بیشتر آن را بچشید، بیشتر می‌توانید شیرینی متعادل آن را تشخیص دهید.

در حقیقت تئوک نه تنها یک مدل بلکه انواع بسیار گسترده‌ای دارد که متداول‌ترین (و البته خسته کننده‌ترین) نوع آن سئونگ پیون Seongpyeon نام دارد که در حقیقت تئوک‌هایی به شکل هلال ماه هستند که چون روی لایه‌ای از برگ‌های کاج، بخارپز می‌شوند، عطر درخت کاج را نیز به همراه دارند. این کیک‌های برنج به طور خاص در طول فستیوال برداشت پاییزی خورده می‌شوند.

رنگ این کیک‌های برنج سبز، صورتی و سفید است و از لایه ضخیم گلوتینی تشکیل شده که مواد داخلی شیرین و نرمی مانند پوره لوبیا، کنجد یا شاه بلوط دارد. هرچند قبل از اظهار نظر در مورد این کیک‌های برنج، بهتر است انواع دیگر آن را نیز بچشید. جالب است بدانید که هر سال مسابقه‌ای نیز برای تهیه بهترین کیک‌های برنج برگزار می‌شود که شرکت کنندگان در بحث خلاقیت، شکل، رنگ و حتی ابعاد این کیک‌های برنج با هم رقابت می‌کنند.

tteok-to-try-750175_1000x.webp
تئوک، دسر کره جنوبی
baram-tteok-1024x768.jpg
تئوک شیرینی کره ای خوشمزه
62017146.webp
تئوک، شیرینی کره جنوبی

5. هوتوک (Hotteok)

یکی از غذاهای سنتی خیابانی که در چرخ دستی به فروش می‌رسد، هوتوک است. هوتوک یک شیرینی ساده با طعمی شگفت انگیز است که می‌تواند در شکل‌های متنوعی مانند ماهی یا دایره‌های کوچک عرضه شود. این شیرینی در حقیقت از همان خمیر پن کیک درست شده و داخل آن با لوبیای قرمز، آجیل خرد شده و ادویه‌‎های مختلف پر می‌شود. هوتوک نوعی شیرینی است که در زمستان‌ها حتما باید آن را امتحان کنید!

547.webp
هوتوک، شیرینی خیابانی کره ای
hotteok-FG-500x375.jpg
هوتوک، دسر کره ای
hotteok-thumbnail-500x500.jpg
هوتوک، از شیرینی های کره جنوبی

6. پاتبینگسو (Patbingsu)

دسرهای خنک تهیه شده از یخ خرد شده در همه جای آسیا یافت می‌شوند که همواره مزه‌ای جالب و ظاهری عجیب دارند و حاوی مقدار کمی کالری هستند و همین موارد دلیل محبوبیت زیاد آنها به شمار می‌رود. پاتبینگسو کره‌ای از دسرهای یخی معمولی بزرگ‌تر و رنگی‌تر است و روی آن با مواد مختلفی پوشانده می‌شود.

با وجود اینکه انواع مختلفی از این دسر را می‌توان تهیه کرد، اما شیوه‌ سنتی برای لذت بردن از آنها این است که به روشی ساده با لوبیای آدزوکی adzuki، کیک برنج خرد شده، پودر گردو، عناب و دانه درخت کاج سرو شوند. به هر حال، همیشه می‌توانید انواعی از میوه‌ها، یک اسکوپ بستنی و شیره‌ شیرین به آن اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید و لذت ببرید!

patbingsu-south-korea-ice-crea-park-hyatt-seoul.webp
پاتبینگسو، دسر کره جنوبی
patbingsu (1).jpg
پاتبینگسو، دسر کره جنوبی
454a9b11a321a5dfc70ed3544d894ddb.jpg
پاتبینگسو، از شیرینی های کره ای

 

7. خرمالوی یخ زده (Frozen Persimmon)

کره‌ای‌ها معمولا هنگام غذا خوردن جای زیادی برای دسر باقی نمی‌گذارند! اما وقتی هم که این کار را می‌کنند به بهترین صورت است و در این قسمت کمترین میزان کالری را دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از دسرهای کم کالری که به طرز شگفت انگیزی نیز طعمدار و در عین حال شکلی بسیار ساده دارد، خرمالوی یخ زده است. البته دقت کنید که انتخاب خرمالوی مناسب نکته کلیدی این دسر است؛ به این دلیل که انواع متنوعی از خرمالو وجود دارند که از نظر مزه، بافت و درجه رسیدن با هم متفاوتند.

در این شرایط، شما باید یک خرمالوی کاملا رسیده را انتخاب کنید، چرا که هر چه یک خرمالو جوان‌تر باشد، پوست آن ضخیم‌تر و گوشتش سخت‌تر است. برای تهیه این دسر، آن را چند ساعتی در فریزر قرار دهید و 20 دقیقه قبل از خوردن آن را از فریزر بیرون بیاورید.

با یکبار چشیدن این دسر، متوجه می‌شوید که این دسر کره ای جایگزینی مناسب برای بستنی است، آبدار و شیرین و کمی گس. این دسر روشی عالی برای پایان دادن به یک وعده غذایی‌ است که ویتامین‌ها و مواد مغذی را نیز به بدن شما می‌رساند.

persimmon-frozen.jpg
خرمالوی یخ زده، دسر کره جنوبی
persimmon-ginger-sorbet-photo.webp
دسر کره جنوبی، خرمالوی یخ زده

8. مانجو (Manjoo)

مانجو شیرینی با پایه خمیری است که در شکل‌های مختلف تهیه شده و با مواد متفاوت پر می‌شود. در حقیقت، مانجو چیزی بین هوآکوآجا و هوآنگنام پانگ است. این شیرینی شبیه به کیک ماه چینی است که البته به اندازه آن فشرده نیست. مانجو شیرینی خاصی است که بیشتر وقت‌ها به عنوان هدیه یا برای مراسم خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به تعطیلات ملی یا جشن‌های تولد اشاره کرد.

مانند هوآکوجا (هرچند به طرز چشمگیری ارزان تر)، مانجو انواع مختلف و طعم‌های متنوعی دارد، اما معمولا شامل یک پایه آرد قهوه‌ای، مواد داخلی پرکننده مانند سیب زمینی شیرین، لوبیا قرمز یا کنجد است که روی آن با تکه‌های میوه خشک یا آجیل، عناب و دانه کاج یا شاه بلوط با روکش شکری پوشیده می‌شود. این شیرینی برای ما ایرانی‌ها هم آشناست!

sc600x600.jpg
مانجو، از شیرینی های کره ای
manjoo_2937-reg.jpg
مانجو، دسر کره جنوبی
delimanjoo.jpg
مانجو، یکی از شیرینی های کره ای

9. پپرو (Pepero)

قدر مسلم این کوکی آنقدرها به یک دسر سنتی شباهت ندارد، اما پپرو در میان خانواده‌های دسر کره ای بسیار پرطرفدار است. مانند روز ولنتاین در کره، پپرو نیز روزی است که در آن عاشقان این کوکی، جعبه‌هایی از آن را به یکدیگر هدیه می‌دهند. این روز مخصوص 11 نوامبر (ماه یازدهم میلادی) هر سال است، سمبلی که با شکل باریک و بلند این کوکی‌ها نیز هماهنگی دارد. طعم این کوکی‌ها نیز مانند چوب شوری است که با لایه‌ای از شکلات تلخ یا سایر روکش‌های خوش طعم پوشیده شده باشد.

HOLIDAY-COOKIES-7-scaled.jpg
پپرو، از شیرینی های کره ای
pep1.webp
پپرو، دسر کره ای
Pepero-Day-1.jpg
پپرو، دسر فانتزی کره ای

10. دانپاتجوک (Danpatjuk)

فرنی یکی از غذاهای محبوب و پرانرژی کره‌ای است که برای مبارزه با سرما، آنفولانزا و خستگی به کار می‌رود، اما استفاده از این فرنی فقط به این موارد محدود نمی‌شود و هر روز بیشتر از قبل به عنوان غذایی لذیذ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید دلیل این موضوع را نیز باید در طعم خوب و مزایای این غذا برای سلامتی جست و جو کرد. 

انواع مختلفی از فرنی در کره وجود دارند و شیرین‌ترین آنها با پایه سیب زمینی شیرین و لوبیا قرمز تهیه می‌شود. هرچند فرنی شیرین لوبیای قرمز به عنوان دسر کره ای هم کاربرد دارد.

hcmp264363_1302292.jpeg
دانپاتجوک، دسر کره ای
AFN_sweet_red_bean_porridge_danpatjuk_main_image_search.jpg
دانپاتجوک فرنی کره ای
DSC_07601-e1422335670352.jpg
دانپاتجوک، یک دسر کره ای

11. داسیک (Dasik)، شیرینی فشرده

داسیک یک دسر سنتی کره ای است که از ورز دادن پودر شاه بلوط، پودر گل کاج، پودر لوبیا، پودر نشاسته و پودر کنجد در عسل تهیه می‌شود و سپس به شکل های زیبایی درمی‌آید. این شیرینی در پنج رنگ قرمز، آبی، زرد، سفید و مشکی ساخته می‌شوند. «دا» در داسیک به چایی اطلاق می‌شود و اشاره به این دارد که این شیرینی‌ها معمولاً با آن سرو می‌شوند.

CC_Alc5VEAE_lvo.jpg
داسیک از شیرینی های کره ای
0eb76-dsc_2953.webp
داسیک یک دسر کره ای

12. دالگونا (Dalgona)، آب نبات اسفنجی کره ای

دالگونا شباهت زیادی به آب نبات دارد و از ذوب کردن شکر و کمی جوش شیرین درست می‌شود. بسته به منطقه، گاهی اوقات "ppopgi" نامیده می‌شود. این دسر مورد علاقه کودکان کره ای در اواسط تا اواخر دهه 1900 به حساب می‌آمد، زیرا ارزان‌تر و شیرین‌تر از دسرهای معمولی بود.

در خیابان‌های کره جنوبی، اغلب می‌توانید فروشندگانی را ببینید که دالگونا می‌فروشند. فروشندگان قبل از اینکه آب نبات کاملا سفت شود طرح ستاره، ماهی یا قلب به آن می‌دهند. برخی از فروشندگان حتی یک بازی کوچک نیز با خریداران این آب نبات انجام می‌دهند. این بازی به این صورت است که اگر آن‌ها بتوانند آب نبات اطراف الگو را بدون شکستن آن بخورند، یک آب نبات رایگان نیز هدیه می‌گیرند.

Traditional-Korean-Candy-500x500.jpg
دالگونا، آب نبات اسفنجی کره ای
5d0bf4009c510125bb52e978.webp
دالگونا، دسر کره ای

13. هودو گوجا (Hodu-gwaja) کلوچه گردو

 هودو در زبان کره ای به معنای گردو است و این کوکی ها پر از خمیر لوبیا قرمز و گردو هستند حتی ظاهر آن‌ها نیز شبیه گردو است. برای کره‌ای‌ها، هودو گوجا یکی از محبوب‌ترین تنقلاتی است که در غذاخوری‌های جاده‌ای یافت می‌شود، جایی که بسیاری از کره‌ای‌ها توقف می‌کنند تا استراحت کنند و چیزی بخورند. حتی برخی از افراد نه برای استراحت، بلکه برای تهیه این شیرینی خوشمزه کره‌ای، در این ایستگاه‌ها توقف می‌کنند.

dda75f4e1f3fe2f4048f09205b68826e--korean-recipes-korean-food.jpg
هودو گوجا، شیرینی گردویی کره ای
korean-desserts-blaze-up.jpg
هودو گوجا از شیرینی های کره ای

سخن آخر

در کره جنوبی تنوع غذایی بسیاری وجود دارد. این روزها در این کشور دسرهای غربی مانند کیک، ماکارون، شکلات، کلوچه و غیره به دلیل جهانی شدن به راحتی در دسترس هستند. بنابراین امروزه طیف وسیع‌تری از دسرها نسبت به دهه‌های قبل در کره جنوبی دیده می‌شود. اما کره‌ای‌ها علاقه خاصی به دسرهای مخصوص کشور خودشان دارند. از دسرهای سنتی کره‌ای گرفته تا دسرهای مدرن که به سبک کره‌ای تهیه می شوند، امروزه در کوچه خیابان‌های این کشور به فروش می‌رسند.

علاوه بر سالم بودن و خوش طعم بودن این دسر‌ها، تعدادی از آن‌ها طرز تهیه ساده‌ای دارند که ما نیز می‌توانیم به راحتی آن‌ها را تهیه‌ کنیم و طعمشان را بچشیم. همچنین اگر علاقه‌مند هستید در مورد کره جنوبی و غذاهایش بیشتر بدانید، می‌توانید پادکست شنیدنی کره جنوبی، سرزمین تکنولوژی و کیمچی را در لست سکند بشنوید.



تألیف: تیم نویسندگان لست سکند