کندوان، تنها روستای صخره‌ای دنیا

4.6
از 15 رای

کندوان، در حال حاضر تنها روستای صخره‌ای دنیاست که هنوز هم سکنه دارد. روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و قدمت آن را از سه هزار سال تا هفت هزار سال تخمین می‌زنند. کندوان با خانه‌های مخروطی و کله قندی شکل و نخودی رنگ، در همه جهان پر آوازه است و در سال 1376 هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در این ویدئو سری به کندوان زدیم و در پیچ و خم تاریخ و کوچه پس کوچه‌های صخره‌ای آن پرسه می‌زنیم.

کندوان، حاصل جوش و خروش سهند

روستای کندوان با فاصله 65 کیلومتری از تبریز یکی از نقاط پر تردد است و اغلب مسافران در فهرست جاهای دیدنی تبریز، بازدید از کندوان را هم حتما لحاظ می‌کنند. این روستا حاصل جوش و خروش آتش فشان سهند است؛ فوران این آتش فشان باعث شکل‌گیری مخروط‌های سنگی شد و وقتی مردمی برای اولین بار وارد اینجا شدند به شیوه فرهاد کوه کن، مخروط‌ها را تراشیده و برای خود مسکن ساختند.

تنها سه روستای صخره‌ای در جهان وجود دارد، کندوان در ایران، کاپادوکیا در ترکیه و داکوتای آمریکا. از بین این سه، تنها کندوان است که هنوز روح حیات و زندگی در آن جریان دارد و سکنه بومی آن هنوز میدان را به شهر و شهرنشینی نباخته‌اند. زیبایی طبیعی شکل و فرم روستای کندوان، جریان طبیعی زندگی بدون هیاهوی زندگی شهری، آب‌های معدنی گوارا و زلال، خوراکی‌های لذیذ و مردم بی‌نهایت مهربان و مهمان‌نواز، همه از دلایلی است که باید کندوان را دید. اگر به تبریز سفر کردید با استفاده از راهنمای سفر به تبریز، هیچ چیزی را از قلم نیندازید و در مسیر خود حتما به روستای باستانی کندوان سر بزنید و لذت یک شب اقامت در خانه‌های صخره‌ای کله قندی را به خود هدیه دهید.