انواع غذاهای خیابانی استانبول که باید تجربه کنید + عکس

4.8
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشف بهترین غذاهای خیابانی استانبول
11 بهمن 1401 08:00
3

در این مطلب از بلاگ لست‌سکند بهترین غذاهای خیابانی استانبول را در دودسته‌ غذاهای گرم و سرد که محبوبیت بیشتری دارند، معرفی می‌کنیم و در انتها، مواردی که باید در خوردنشان احتیاط کنید را شرح می‌دهیم. غذاخوردن در استانبول یکی از لذت‌های خاص این سفر است، شما در شهری قدم می‌زنید که در هر کیلومتر، چند دکه یا گاری فروش غذا و خوراکی به چشمتان می‌خورد. بیشتر خوراکی‌ها و غذاها در همان‌جا پخته می‌شوند و برای یک میان‌وعده یا حتی وعده‌ کامل مناسب هستند. به بیشتر این اغذیه‌فروش‌های ثابت در زبان ترکی بوفه (büfe) می‌گویند. اگر تمایل دارید تا در سفرتان به این شهر از انواع غذاهای خیابانی استانبول امتحان کنید، این متن می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

غذاهای خیابانی استانبول کدام‌اند؟

کباب، بورک، پیده، لحم‌عجین، تانتونی، ایچلی کوفته، برگر خیس، تاووک پیلا، کومپیر، ذرت، بلوط، ماهی با نان فقط تعدادی از غذاهای خیابانی استانبول هستند. شاید از بین این غذاها، نتوان بهترین غذای خیابانی استانبول را نام برد، اما می‌توان نام چندتایی از آن‌ها را دانست تا وقتی به این شهر سفر کردید، از انواع غذاهای خیابانی استانبول میل کنید و از سفرتان به این شهر لذت بیشتری ببرید.

غذاهای گرم خیابانی استانبول

بخش مهمی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول، از جمله غذاهایی است که به‌صورت گرم سرو می‌شوند. معمولاً این غذاها را روی گاری، ون یا در دکه‌ای گوشه خیابان می‌فروشند که مجهز به یک منقل یا اجاق‌گاز هستند. یکی از دیدنی‌های استانبول، مشاهده پخت‌وپز همین غذاهای خیابانی است که در گوشه‌وکنار معابر و خیابان‌های توریستی انجام می‌شود. بسیاری از این غذاها شبیه خوراکی‌هایی هستند که ما در ایران می‌خوریم، پس اگر مسافر استانبول هستید، احتمال اینکه انواع غذاهای خیابانی استانبول را دوست داشته باشید، زیاد است.

کباب خیابانی استانبول (Kebap)

ترک‌ها در پخت انواع کباب مهارت دارند و همین باعث شده است که کباب را در هرجایی حتی در خیابان‌ها هم عرضه کنند. کباب‌های خیابانی، اغلب از گوشت گاو، گوسفند و مرغ تهیه می‌شوند. از کباب‌های محبوب ترک‌ها می‌توان به اسکندر کباب (İskender Kebap)، آدانا کباب (Adana Kebap)، شیش کباب (Şiş Kebap) و پاتلیجان کباب (Patlıcan Kebap) یا همان کباب بادمجان اشاره کرد. این کباب‌ها را معمولاً به دو روش می‌پزند: گاهی حجم زیادی از گوشت را روی یک سیخ به‌صورت عمودی سوار می‌کنند که ما در ایران آن را با نام دونر یا همان کباب‌ترکی می‌شناسیم؛ یا اینکه آن را مانند کباب کوبید به سیخ‌های فلزی یا چوبی می‌کشند و سپس روی منقل کباب می‌کنند.

Doner-kebab.jpg
یکی از مدل‌های محبوب طبخ کباب در استانبول
کباب (Kebap) غذای خیابانی استانبول
کباب ازجمله بهترین غذاهای خیابانی استانبول

بورک (Börek)

بورک‌ها را می‌توان به‌عنوان میان‌وعده یا شامی سبک میل کرد. این خوراکی خوشمزه جزو بهترین غذاهای خیابانی استانبول محسوب می‌شود که معمولاً از لایه‌های خمیر نازکی با طعمی شیرین تشکیل شده‌اند و به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند. در استانبول، بورک را معمولاً در وعده صبحانه میل می‌کنند و در خیابان‌ها هم یک تغذیه سریع برای توقف‌های کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. داخل بورک را با چیزهای مختلفی می‌توان پر کرد. محبوب‌ترین بورک‌ها در میان ایرانیان، بورک پنیر، اسفناج و گوشت است، اما اغلب محدودیتی برای انتخاب مواد داخلی آن وجود ندارد.

بورک یا بورکاس (Börek )
بورک، از بهترین غذاهای خیابانی استانبول

پیده (Pide)

اگر در بهترین کافه های استانبول اسم پیده را در منوی کافه مشاهده کردید، تعجب نکنید! این خوراکی را، هم می‌توانید در کافه‌ها سفارش دهید و هم در کنار خیابان‌های توریستی استانبول پیدا کنید. پیده انواع مختلفی دارد؛ اما شکل اصلی آن شبیه پیتزاست. روی خمیر آن را با پنیر آب‌شده، سس‌های ادویه‌دار و سبزی پر می‌کنند. پیده‌های به‌شکل لقمه‌ای هم طرف‌داران زیادی دارد که امتحان‌کردنشان خالی از لطف نیست.

پیده (Pide )
پیده ازجمله مشهورترین غذاهای خیابانی استانبول

لحم‌عجین (Lahmacun)

لحم‌عجین منحصر به ترکیه نیست و در کل مناطق اطراف این کشور، به‌ویژه در سوریه و ارمنستان متداول است. هرچند نام آن در طول زمان تغییر کرده است، اما درحال‌حاضر یکی از محبوب‌ترین غذاها در ترکیه به‌حساب می‌آید که هنگام جشنواره‌های استانبول، در بسیاری از مناطق این کشور طبخ می‌شود.

لحم‌عجین به زبان عربی یعنی گوشت و خمیر! در تهیه‌ این غذا از گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل، جعفری و انواع ادویه‌جات استفاده می‌کنند که درنهایت همراه با لیمو یا سالاد سرو می‌شود. اگر برای خوردن این پیتزای ترکی به دکه‌های خیابانی بروید، خواهید دید که محلی‌ها سالاد را روی آن می‌ریزند و بعد به‌شکل ساندویچ لوله‌اش می‌کنند.

لهمجون، لحم‌عجین یا پیتزای ترکی (Lahmacun )
لحم‌عجین، از انواع غذاهای خیابانی استانبول 

تانتونی (Tantuni)

تانتونی، یکی از انواع غذاهای خیابانی استانبول محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در معابر و خیابان‌های توریستی این شهر پیدا کنید. البته تانتونی اغلب جزو غذاهای خیابانی شهر آلانیاست و برای خوردن ورژن بهترش می‌توانید وقتی به این شهر سفر کردید، آن را میل کنید. تانتونی را با دو مدل مرغ و گوشت می‌توانید سفارش دهید؛ به‌نحوی که محتویات را داخل نان نازکی مثل لواش می‌ریزند و شما می‌توانید آن را در کنار سبزی‌جات یا با پلو میل کنید.

tantuni-turkish-street-food.jpg
درحال درست کردن ناتونی 

ایچلی کوفته (Icli Kofte)

کوفته مغزدار یا همان ایچلیی کوفته، یک غذای سنتی ترکیه‌ای است. این کوفته از دو قسمت تشکیل می‌شود. قسمت اول خمیر کوفته است که با بلغور گندم و آرد درست می‌شود. قسمت دوم هم مایه کوفته است. این مایه از گوشت چرخ‌کرده‌‌ای تشکیل می‌شود که با پیاز و جعفری تفت داده شده است. سپس مایه را داخل خمیر می‌ریزند و کوفته‌ها را در روغن سرخ می‌کنند. ایچلی کوفته یکی از انواع غذاهای خیابانی استانبول است که طرف‌داران بسیاری دارد.

Icli Kofte.jpg
ایچلی کوفته، با مغز گوشت چرخ‌کرده

برگر خیس (islak burger)

از دیگر انواع غذاهای خیابانی استانبول می‌توان به برگر خیس اشاره کرد. این همبرگر ارزان‌قیمت شاید نامش طوری نباشد که شما را ترغیب به خوردن کند، اما به‌محض اینکه آن را بچشید، نظرتان به‌کلی تغییر خواهد کرد. این ساندویچ، همبرگر ویژه‌ای است که با سیر و ادویه‌جات مختلفی درست می‌شود.

تا اینجای کار همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد، اما فوت کوزه‌گری در مرحله آخر کار قرار گرفته است. در این مرحله، ساندویچ را به مدت چند دقیقه بخارپز می‌کنند، با این کار نان حالت خیس پیدا می‌کند و در نهایت برگر خیس معروف استانبول درست می‌شود. این غذای پرطرف‌دار و ارزان قیمت را می‌توانید در خیابان‌های استانبول به‌وفور پیدا کنید.

قیمت غذا در ترکیه چقدر است؟

islak burger.jpg
برگر خیس، از غذاهای خیابانی پرطرف‌دار

تاووک پیلا (Tavuk Pilav)

تاووک پیلا همان مرغ و برنج خودمان است که در خیابان‌های استانبول روی گاری می‌فروشند. این پلومرغ با ترکیبی از نخود و ادویه‌های خاص ترکی، مزه متفاوتی را برای شما ایجاد می‌کند که قطعاً به امتحان‌کردنش می‌ارزد. در تاووک پیلا، مرغ‌های ریش‌ریش شده را روی پلوی کته می‌ریزند و رویش را با سبزی‌جاتی مثل جعفری تزیین می‌کنند.

Tavuk Pilav.jpg
تاوکوک پیلا یا همان پلومرغ، از انواع غذاهای خیابانی استانبول

کومپیر (Kumpir)

یک از بهترین غذاهای خیابانی استانبول کومپیر یا همان سیب‌زمینی تنوری است. این غذا را ازاین‌جهت می‌توانیم بهترین غذای خیابانی استانبول بنامیم که مواد تشکیل دهنده‌اش مورد علاقه بسیاری از مردم قرار دارد. مواد اولیه کومپیر شامل سوسیس یا کالباس، پنیر پیتزا، ذرت، قارچ، نخودفرنگی، هویج و سس مایونز یا کچاپ می‌شود. این مواد اولیه را لای سیب‌زمینی تنوری بزرگی ریخته و آن را میل می‌کنند.

Kumpir.jpg
کومپیر، از بهترین غذاهای خیابانی استانبول

ذرت (Mısır)

اگر در سفر به ترکیه به سراغ تور اقساطی استانبول رفته‌اید، پس حتماً هزینه‌های سفر برای شما مهم است و به همین دلیل هم غذاهای خیابانی انتخاب خوبی برای شما محسوب می‌شود؛ اما شنیدن نام ذرت به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول نباید برای شما چندان عجیب به نظر بیاید، چراکه در حاشیه بسیاری از فود استریت های معروف ایران هم انواع شکل‌های مختلف ذرت دیده می‌شود. در استانبول هم دکه‌ها و چرخ‌ها، ذرت را به دو شکل آب‌پز یا کباب‌شده روی آتش سرو می‌کنند. استفاده از ادویه‌ها طعم بی‌نظیر و لذت‌بخشی به ذرت می‌دهد و همین باعث می‌شود ذرت به یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول تبدیل شود.

ذرت (Mısır)
ذرت کبابی، بهترین غذای خیابانی استانبول

بلوط (Kestane)

شاید یکی از پرتکرارترین تصاویری که شما در سفرتان به استانبول می‌بینید، بلوط‌هایی است که روی یک گاری کوچک چیده‌شده و فروشنده آن‌ها را سرخ یا کباب می‌کند. در واقع شاید این بلوط‌های داغ را بتوان قدیمی‌ترین غذای خیابانی استانبول دانست. خوردن بلوط کبابی یکی از تفریحات ترک‌ها در فصل زمستان و در کنار حاشیه پارک‌ها و خیابان‌هاست. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در زمستان به ترکیه سفر کرده‌اید و تورهای زمستانی استانبول را خریده‌اید، این تجربه لذت‌بخش را در سرمای استانبول از دست ندهید.

قیمت تورهای دی‌ماه استانبول

بلوط (Kestane)
بلوط کبابی، یکی از محبوب‌ترین انواع غذاهای خیابانی استانبول

ماهی با نان (Balık ekmek)

در حاشیه تنگه بسفر می‌توانید انواع غذاهای خیابانی استانبول را پیدا کنید. ماهی‌های کبابی ازجمله این غذاهاست که طرف‌داران بسیاری هم دارد. معمولاً تجربه امتحان‌کردن این غذاها به این صورت است که ماهی تازه را مقابل شما کباب می‌کنند و در یک ساندویچ کوچک و لذیذ تحویلتان می‌دهند. اکثر دکه‌های ماهی‌فروشی در محله‌ امینونو (Eminönü) و در نزدیکی ساحل قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها ساندویچ ماهی کبابی تهیه کنید.

ماهی با نان (Balık ekmek)
آماده‌کردن ماهی کبابی در کنار تنگه بسفر
ماهی با نان (Balık ekmek)
ساندویچ ماهی کبابی، از انواع غذاهای خیابانی استانبول

غذاهای سرد خیابانی استانبول

تا اینجا بیشتر از آن دسته غذاهای خیابانی استانبول گفتیم که باید به‌وسیله منقل یا سرخ‌کن به‌صورت گرم تهیه می‌شدند. اما در ادامه مطلب، به سراغ غذا، خوراکی و نوشیدنی‌هایی می‌رویم که یا از پیش تهیه شده‌اند یا اصلاً نیازی به گرم‌شدن یا پختن ندارند. اگر در سفرتان عجله دارید و می‌خواهید زودتر به گردش و خرید در مراکز خرید استانبول بپردازید، این خوراکی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. غذاهای سرد خیابانی استانبول علاوه‌بر زود آماده‌شدن، برای مدت‌زمان مناسبی هم جلوی گرسنه شدنتان را خواهند گرفت.

تورشو سویو (Turşu suyu)

همان‌طور که از نامش پیداست، قرار است با یک نوشیدنی ترش مواجه شوید. این نوشیدنی که مزه ترشی و شوری می‌دهد، از سبزی‌جات و صیفی‌جات مختلفی مانند هویج، پیاز، جعفری، چغندر، کلم، فلفل و... تشکیل می‌شود. تورشو سویو را اغلب با غذاهای گوشتی مثل ماهی میل می‌کنند؛ بنابراین پس از صرف یک غذای گوشتی، پیشنهاد ما نوشیدن یک لیوان تورشو سویو است. البته بهتر است تا در خوردن این نوشیدنی زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است به‌خاطر شور بودنش، با فشارخون بالا مواجه شوید.

Turşu suyu.jpg
تورشی سویو، از نوشیدنی‌های خیابانی استانبول

بستنی ترکیه‌ای (Dondurma)

اگر به راسته غذافروشی‌های خیابانی بروید، امکان ندارد بستنی‌فروشی‌های معروف ترکیه را نبینید. این بستنی‌های سنتی ترکیه‌ای که به دوندورما یا بستنی مرعشی معروف هستند، جزو دسرهای پرطرف‌دار این کشور محسوب می‌شوند. دوندورما از شیر تازه بز، خامه زده‌شده، شکر، ثعلب و مصطکی که چیزی شبیه کندر است، تهیه می‌شود. بستنی ترکیه‌ای را در طعم‌های مختلف می‌توانید میل کنید؛ به‌شرطی که ابتدا بتوانید آن را از دست فروشنده بگیرید.

سیمیت (Simit)

نان ترد و حلقه‌ای شکلی که در همه‌ خیابان‌های استانبول می‌توان آن را پیدا کرد. در واقع دو نوع سیمیت در استانبول وجود دارد که شامل سیمیت خیابانی (sokak simit) و سیمیت فروشگاهی (pastane simit)‌ می‌شود. تفاوت خاصی بین این دو نیست، زیرا سیمیت‌ها با طعم و اشکال مختلف، در هر دو حالت خیابانی یا فروشگاهی به فروش می‌رسند. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این خوراکی را با چای میل کنید، زیرا خوردن سیمیت به‌همراه چای بسیار دلچسب است.

غذاهای سرد خیابانی استانبول
سیمیت، از معروف‌ترین نان‌های ترکیه 
سیمیت (Simit)
سمیمت به‌عنوان میان‌وعده، از بهترین غذاهای خیابانی استانبول

آچما (Açma)

اگر با تور استانبول 7 شب و 8 روز به این شهر سفر کرده‌اید، پس حتماً فرصت زیادی دارید تا انواع غذاهای خیابانی استانبول را امتحان کنید. در کنار غذاهای مختلف بد نیست تا کلوچه و شیرینی‌جات این شهر را هم از یاد نبرید. آچما یکی از همین شیرینی‌هاست که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از نان‌ها یا غذاهای خیابانی استانبول یاد کرد.

طعم آچما تا حدودی شبیه به دونات است، البته اگر یک بار هم سری به ترکیه زده باشید، به‌خوبی می‌دانید که غذاهای ترکی کمی چرب‌ونرم‌تر از سایر کشورهای اروپایی یا همسایگان ماست. آچما هم از این قاعده دور نیست و باید گفت که این خوراکی، نرم‌تر و چرب‌تر از سایر دونات‌هاست.

 آچما (Açma )
آچما، نوعی نان ترکی

پوغاچا (Poğaça)

پوغاچا یا پوآچا هم یک نوع نان یا شیرینی ترکی است، اما فقط محدود به کشور ترکیه نمی‌شود. این نوع نان در کشورهای شرق اروپا به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و نام‌های متفاوتی هم دارد. پوغاچا اغلب به‌صورت ساده یا پرشده با پنیر، گوشت یا زیتون تهیه می‌شود و می‌تواند همان لقمه‌ای باشد که برای گردش در محله‌های استانبول در کیفتان می‌گذارید تا مبادا ناگهان احساس گرسنگی کنید.

بهترین محله‌های استانبول کجاست؟

پوآچا یا پوغاچا (Poğaça)
پوچاغا، بهترین غذاهای خیابانی استانبول

چی کوفته (Çiğ köfte)

این غذای محلی با گوشت چرخ‌کرده خام، همراه با فلفل قرمز و گندم ساییده‌شده درست می‌شود. این غذا به‌دلیل اینکه در تهیه‌ آن از گوشت خام استفاده می‌شود، عرضه آن ممنوع شده است و بیشتر در خانه‌ها تهیه می‌شود. اگر باتورهای کوتاه‌مدتی مثل تور استانبول 4 شب و 5 روز به این شهر سفر کرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم درصورت تمایل به امتحان این غذا، حتماً آن را از مراکز معتبر و افراد شناخته‌شده خرید کنید تا در طول مدت کوتاه سفرتان دچار بیماری نشوید، زیرا گوشت خام می‌تواند ناقل برخی باکتری‌ها و بیماری‌های خطرناک باشد.

چی کوفته (Çiğ köfte)
چی کوفته غذایی که سابقه در خیابان ها فروخته می‌شد 

غذاهای خیابانی که با احتیاط باید بخورید!

در هر کشور و فرهنگی، ممکن است غذاهایی وجود داشته باشد که به مذاق همه افراد خوش نیاید. در این مورد بهتر است پیش از سفر، در مورد نه فقط خوراکی‌ها، بلکه عادات و فرهنگ کشور مقصد اطلاعات کسب کنید؛ مثلاً پیش از سفر به ترکیه، حتماً راهنمای سفر به استانبول را بخوانید. این راهنماها به شما کمک می‌کنند تا از مقصدتان بیشتر بدانید و رفتارهایی که ممکن است مناسب عرف و فرهنگ آن کشور نباشند را انجام ندهید. در ادامه، به‌سراغ برخی دیگر از غذاهای خیابانی استانبول می‌رویم. این غذاها که اغلب سنتی هستند، بین گردشگران زیاد طرف‌دار ندارند و اگر هم هوس مزه‌کردن طعم‌ آن‌ها را داشتید، بهتر است از راهنمایی‌های افراد بومی برای پیداکردن عرضه‌کنندگان معتبر آن‌ها استفاده کنید.

میدیه دولما (Midye dolma)

برای افرادی که غذای دریایی دوست دارند، میدیه دولما گزینه خوبی محسوب می‌شود. میدیه دولما یا همان صدف پرشده، همان‌طور که از نامش پیداست، صدف دریایی پرشده با گوشت، برنج یا سایر مخلفات است که همراه با لیمو سرو می‌شود. در نگاه اول ممکن است این غذا بهترین غذای خیابانی استانبول نباشد، اما بیشتر افراد محلی از خوردن آن لذت می‌برند. برای خوردن این غذا بهتر است به‌سراغ رستوران‌ها بروید.

میدیه دولما یا صدف پر شده (Midye dolma)
میدیه دولما، از غذاهای خیابانی استانبول

کوکورچ (Kokorec)

کوکورچ را شاید هرکسی به‌عنوان یکی از انواع غذاهای خیابانی استانبول دوست نداشته باشد. دوست‌داشتن روده گوسفند چندان هم ساده نیست، چون تمیزکردن روده گوسفند، نیاز به ظرافت و مهارت بالایی دارد. روده گوسفند را به‌صورت لایه‌لایه و تابیده‌شده به سیخ می‌کشند و روی زغال به آرامی می‌پزند. این یک غذای شبانه است که به‌طور معمول با مقدار زیادی نوشیدنی سرو می‌‌شود.

اگر در خیابان‌های استانبول سیخ‌های در حال چرخیدن را دیدید و شک کردید که کوکورچ است یا دونر کباب، یادتان باشد که دونر همیشه عمودی است و کوکورچ همواره در حالت افقی طبخ می‌‎شود. با این وجه تمایز، به راحتی می‌توانید این دو را از هم تشخیص دهید.

کوکورچ (Kokorec)
کوکورچ، تهیه شده از روده گوسفند

سفر به استانبول با تور

استانبول شهری توریستی است و سالانه تعداد قابل توجهی گردشگر از آن بازدید می‌کنند. شما هم اگر تمایل دارید تا به استانبول سفر کنید، بهترین روش برای بازدید از این شهر زیبا، خرید تور است. شما توانید با رزرو تور استانبول از وبگاه لست‌سکند، از امکانات ویژه‌ این سایت بهره‌مند شوید. امکاناتی مثل پرداخت اقساطی، انتخاب ایرلاین، مشاهده مدت‌زمان طول سفر و همچنین انتخاب هتل برای شما در دسترس خواهد بود.

بهترین هتل‌های استانبول کدام‌اند؟

سخن آخر

جدای از لذت غذاخوردن و سیرشدن، غذاهای خیابانی استانبول امکان تازه‌ای برای قرارگرفتن در یک فرهنگ جدید را به شما می‌دهد. پیداکردن بهترین غذاهای خیابانی استانبول کار ساده‌ای است. کافی است یک بار زمانی که تفریحات استانبول را تجربه می‌کنید، کمی قدم‌هایتان را آهسته‌تر کنید و برای امتحان‌کردن یک بلوط کبابی، ذرت یا برگر خیس کمی زمان بگذارید. در این مطلب، سعی‌مان بر این بود که تا جای ممکن، غذاهای خیابانی مورد علاقه مردم را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر، برای انتخاب چنین خوراکی‌هایی دچار مشکل نشوید.