جاهای دیدنی کردستان؛ بیش از 20 جای دیدنی برای بازدید

4.7
از 18 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی که در کردستان نیابد از دست داد!
22 فروردین 1402 07:00
1

کردستان از آن دسته مقاصدی است که حتی اگر شما اهل مرتب سفر کردن هم نباشید، باز هم دوست دارید حداقل برای یک بار هم که شده، جاهای دیدنی کردستان را ببینید. طبیعت بهشتی و خلق و خوی مردمان این منطقه کافی است تا نام این استان را به لیست مقاصدی که حتما باید دید اضافه کنید. اما به جز طبیعت کوهستانی و سرسبز کردستان، چیزهای دیگری هم در این سرزمین جذاب وجود دارد که می‌تواند شما را بیش از همیشه مشتاق دیدن این منطقه کند.

در این مطلب از مجله لست‌سکند قرار است از جاهای دیدنی کردستان برایتان بگوییم. هرچند که در کردستان هم به لحاظ تاریخ و فرهنگ جاذبه‌های قابل توجهی پیدا می‌کنید، اما در کردستان طبیعت جلوه ویژه‌ای دارد. نمی‌شود از کردستان بگوییم و از جاذبه‌های طبیعی آن حرفی نزنیم و از طرفی این استان جاذبه‌های فرهنگی بسیاری دارد که گوشه‌گوشه آن را برای ماجراجویان خاص و جذاب می‌کند. به همین دلیل ما هم در ادامه از جاهای دیدنی تاریخی، طبیعی و  همچنین روستاهای مشهوری می‌گوییم که در آن می‌توانید مراسم خاص مردم کردستان را در آن ببینید. 

بهترین جاهای تاریخی کردستان

از میان مکان های دیدنی کردستان، شما می‌توانید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید. این استان غنی از هر نوع جاذبه است. هر چند که قدمت تاریخی این منطقه قابل توجه است و با توجه به عمر زبان و فرهنگ کردی احتمالا بیش از سطح انتظار باشد؛ اما باید توجه داشت که به دلایل مختلفی، بیشتر مکان های دیدنی کردستان که نشان از تاریخ این استان دارد، عمری کمتر از هزار سال دارند و از طرفی، بسیاری از موزه‌ها و عمارت‌ها را باید در مرکز استان، یعنی سنندج، جستجو کرد. 

بازار سنندج

بازار سنندج یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی کردستان در سنندج است. درست مانند سایر شهرهای ایران که بازار نبض تپنده آن در طول تاریخش بوده، این بازار هم از دوران قاجار تا کنون، یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی کردستان محسوب می‌شده است. بازار سنندج در اصل یک بازار سرپوشیده است که قدمتش به سال 1046 بازمی‌گردد و شامل 30 راسته می‌شود و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در طول سفرتان حتما سری به جاهای سنتی وبازارهای تاریخی بزنید، دیدن بازار سنندج خالی از لطف نیست.

  • آدرس بازار سنندج: ضلع شرقی میدان انقلاب
  • ساعت کار بازار سنندج: شنبه تا 5 شنبه 8 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط بازار سنندج: رایگان

 موقعیت دقیق بازار سنندج

sanandaj bazar- lastsecond.jpeg
بازار سنندج از جاذبه های کردستان

حمام خان

در ضلع شمالی بازار سنندج حمام خان یا حمام پیرظهیری قرار گرفته است. این حمام در کنار مسجدی به نام داروغه قرار دارد و بد نیست بدانید که قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. از جمله نکاتی که این مکان را به جای دیدنی کردستان تبدیل کرده است، وجود تزئینات بسیار در فضای داخلی حمام است. البته این مکان امروز به سفرخانه تبدیل شده و شما می‌توانید همزمان با بازدید از آن، لذت غذا خوردن یا نوشیدن چای را از خودتان دریغ نکنید.

  • آدرس حمام خان سنندج: ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه
  • ساعت کار حمام خان سنندج: 9:30 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط حمام خان: رایگان 

موقعیت دقیق حمام خان سنندج

z6OsVaa4jJHUjSDOGZueXW5vPtVEQh6rhmBvNewb.jpeg
حام خان سنندج از جاهای دیدنی کردستان که تبدیل به رستوران شده است

 عمارت آصف وزیری

عمارت آصف یا خانه آصف وزیری یک خانه از دوران قاجار است که امروز بخش‌های بزرگی از آن به عنوان موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین استفاه می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید ساخت این خانه در اصل در دوران صفویه آغاز شد و تکمیل و البته بازسازی آن تا زمان پهلوی ادامه داشته است. این عمارت شامل بخش‌های گوناگونی از جمله شاه‌نشین، حمام، آشپزخانه و اتاق خان است. عمارت آصف وزیری درسال 1375 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • آدرس عمارت آصف وزیری: سنندج، بلوار کشاورز
  • ساعت کار عمارت آصف وزیری: بازدید از مجموعه همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۰۰ 
  •  بلیط ورودی عمارت آصف وزیری: 5 هزار تومان
8674823605ff78866a302ccc.jpg

عمارت آصف وزیری یکی از بهترین جاذبه های کردستان

 عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید یکی از بناهای زیبایی است که از دوران قاجار در شهر سنندج به‌جامانده است. این عمارت پیش از انقلاب تبدیل به موزه سنندج شد و هنوز هم با همین عنوان به کار خود ادامه می‌دهد و اغلب یافته‌های تاریخی مربوط به استان کردستان و گاهی هم استان‌های همسایه را در آن به نمایش می‌گذارند، البته خود بنای عمارت سالار سعید از نظر معماری قابل توجه است و دارای چند بخش از جمله شاه‌نشین، حوض‌خانه و زیر زمین به سبک معماری قاجاری است.

  • آدرس عمارت سالار سعید: عمارت سالار سعید در خیابان امام، کوچه حبیبی
  • ساعت کار عمارت سالار سعید: 9 تا13 و 15 تا 20
  • قیمت بلیط عمارت سالار سعید: 4 هزار تومان

 

نقشه دقیق عمارت سالار سعید

-عمارت-سالار-سعید_2.png
عمارت سالار سعید به عنوان یک جای دیدنی کردستان

مسجد جامع (دارالاحسان)

یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی اهل سنت در ایران در همین شهر سنندج قرار گرفته است. مسجد دارالاحسان که امروز که به عنوان مسجد جامع سنندج هم شناخته می‌شود در دوران سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد و علاوه بر اهمیت مذهبی دارالاحسان، بنای مسجد از لحاظ معماری و ظاهر هم قابل توجه است؛ به طوری که در کتیبه‌های روی مسجد و دو سوم یک جز از قرآن نوشته شده است. از دیگر مواردی که در این مسجد مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، کاشی‌کاری‌های هفت رنگی است که در سراسر مسجد دیده می‌شود.

  • آدرس مسجد دارالاحسان: ضلع شمالی خيابان امام 
  • ساعت کار مسجد دارالاحسان: از نماز صبح تا عشا
  • قیمت بلیط مسجد دارالاحسان: رایگان

موقعیت دقیق مسجد دارالاحسان

masjedjame12.jpg
مسجد جامع سنندج از مهم‌ترین جاهای دیدنی کردستان

 پل قشلاق

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج پل تاریخی قشلاق است. قدمت این پل به دوران صفویه می‌رسد و در مسیر سنندج به همدان قرار دارد. البته بد نیست بدانید به دلیل اینکه این پل تقریباً به صورت کامل تخریب شده بود، اما در دوران قاجار به دستور امان‌الله خان که از والیان مشهور کردستان در طول تاریخ است، دوباره بازسازی شد. طول پل قشلاق به 78 متر و پهنای آن 3 متر می‌رسد و بسیاری از افراد محلی این پل را علاوه بر قشلاق، به نام پل شیخ هم می‌شناسند.

  • آدرس پل قشلاق: شرق سنندج، بر روی رودخانه قشلاق
  • ساعت کار پل قشلاق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل قشلاق: رایگان

 موقعیت دقیق پل قشلاق

1cb84ca0-26a9-4e7b-923b-0bd0bf8db58a.jpg
پل قشلاق از جمله بهترین جاهای دیدنی کردستان

سنگ نبشته اورامان

این سنگ‌نبشته که به نام کتیبه یوزیدر هم مشهور است، در اصل نقش‌برجسته‌ای به خط میخی در روستای یوزیدر از توابع کامیاران است، قدمت سنگ نبشته اورامان به تمدن آشور می‌رسد و اگر مسیر شما به کوه زینانه بیفتد، این شانس را دارید که از این سنگ‌نبشته تاریخی دیدن کنید. سنگ‌نبشته اورامان در سال 80 به عنوانی یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. سنگ‌نبشته اورامان در بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر، روی کوه زینانه قرار دارد. این کوه تقریباً ۵۰۰ متری شمال غرب روستای تنگی ور واقع شده است و ۴۵ کیلومتر با کامیاران فاصله دارد.

  •  آدرس سنگ نبشته اورامان: بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر
  • ساعت کار سنگ نبسته اورامان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط سنگ نبشته اورامان: رایگان

موقعیت دقیق سنگ نبشته اورامان

سنگ نبشته اورامان.jpg
سنگ نبشته اورامان از جاذبه های کردستان برای علاقه مندان به تاریخ

مسجد دومناره

یکی دیگر از  مسجدهای تاریخی کردستان، مسجد دو منار است. این مسجد که مربوط به دوران افشاریان می‌شود، در شهر سقز قرار گرفته است. مسجد دو مناره را می‌توانید در بافت تاریخی سقز ببینید و بد نیست بدانید که یکی از دیدنی‌ترین نکاتی که این مسجد را به مکانی خاص تبدیل کرده است، مناره‌های آن است؛ به صورتی که نیمی از مناره داخل دیوار مسجد و نیمه دیگرش بیرون آن قرار دارد.

  • آدرس مسجد دو مناره: سقز و در میدان جمهوری،خیابان جم یکم
  • ساعت کار مسجد دو مناره: همزمان با نماز های یومیه
  • قیمت بلیط مسجد دو مناره: رایگان

 موقعیت دقیق مسجد دو مناره سقز

Do_Menareh_Mosque_2019-10-06_20.jpg
نمای بیرونی مسجد دو مناره از جاذبه های کردستان در سقز

 قلعه ایمام

قلعه باستانی ایمام یکی از جاهای دیدنی کردستان است که این روزها بیشتر از اهمیت تاریخی قلعه، موقعیت آن مورد توجه مردم قرار گرفته است. این قلعه در ۳ کیلومتری شرق مریوان قرار دارد و متأسفانه در دهه شصت به دلیل موشک‌باران عراقی‌ها بخش‌های عمده آن به صورت کامل از بین رفت؛ اما این مکان حالا بیشتر به عنوان بام مریوان در میان اهالی شهرت دارد و زمانی که شما بر فراز این کوه می‌ایستید، نمای کاملی از شهر را زیر پای خود خواهید دید .

  • آدرس قلعه ایمام: مریوان، پارکم جنگلی قلعه ایمام
  • ساعت کار قلعه ایمام: مشخص نیست
  • قیمت بلیط قلعه ایمام: رایگان

  

موقعیت دقیق قلعه ایمام

DXadLHtvlERxT1kdHM52A5ZLd7kClLlvwnLgVy6C.jpeg
نمای شهر مریوان از سمت قلعه ایمام

موزه نگل

 موزه نگل موزه نسبتا خاصی در کشور است که در روستای نگل ساخته شده است! این موزه را می‌توان اولین موزه روستایی کشور دانست و جالب‌تر آن که وسایلی که در این موزه است، همگی از طریق مردم تهیه و به موزه اهدا شده‌اند. موزه نگل از دو بخش قرآن و مردم‌شناسی تشکیل شده است و در این دو بخش می‌توانید زیورآلات، ابزار کشاورزی و انواع قرآن‌هایی با قدمت 50 تا 200 سال پیدا کنید.

  •  آدرس موزه نگل: موزه نگل در صحن اصلی مسجد جامع روستایی به همین نام قرار دارد
  • ساعت کار موزه نگل: 8:30 تا 8:30
  • قیمت بلیط موزه نگل: رایگان

موقعیت دقیق موزه نگل

NWnQSCtNIlVEstyzMZVr0Vs7ZjOvXSauFYqxs92F.jpeg
نمای داخلی موزه نگل از مکان های دیدنی کردستان

 حمام شیشه

یکی دیگر از بناهای جذاب تاریخی سنندج، حمام شیشه است! هرچند که امروز اثری از شیشه‌های آن پیدا نمی‌کنید، اما به نظر می‌رسد در گذشته شیشه‌هایی رنگی فضای این حمام را زیبا کرده بود. دقیقا مشخص نیست که قدمت این حمام به چه زمانی می‌رسد؛ اما این احتمال می‌رود که حمام مربوط به دوران زندیه یا حتی قاجار باشد، حمام شیشه تا مدتی پس از انقلاب نیز به فعالیت خود ادامه می‌داده است؛ در نهایت در دهه 80 پس از مرمت این حمام به عنوان کاربری خود را به عنوان موزه دائمی عکس تغییر داد ولی پس از یک سال،، دوباره رو به تعطیلی رفت.

  • آدرس حمام شیشه: سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان
  • ساعت کار حمام شیشه: درحال حاضر امکان بازدید از این مکان وجود ندارد
  • قیمت بلیط حمام شیشه: درحال حاضر امکان بازدید از این مکان وجود ندارد
  • شهر: سنندج

 موقعیت دقیق حمام شیشه

Hamam_shishe_(1).jpg
تصویر سقف حمام شیشه 

زیارتگاه عکاشه

یکی از زیارتگاه‌هایی که به طور خاص مورد احترام مردم کردستان است، زیارتگاه حضرت عکاشه است. اما حضرت عکاشه کیست؟ معین‌الدین روحانی که با نام حضرت عکاشه در میان مردم مشهور شد یکی از اصحاب پیامبر بود که به اعتقاد اهالی منطقه از سوریه به این محل آمده است بر اساس روایات، حضرت عکاشه از جمله انصار پیامبر بوده است که در جنگ‌هایی از جمله جنگ بدر، ایشان را همراهی کرده‌اند و از این رو، زیارتگاه او هم مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

  • آدرس زیارتگاه عکاشه: 45 کیلومتری شمال غرب کامیاران 
  • ساعت کار زیارتگاه عکاشه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط زیارتگاه عکاشه: رایگان

 موقعیت دقیق زیارتگاه حضرت عکاشه

akashe.jpg
زیارتگاه حضرت عکاشه یکی از بهترین جاهای دیدنی کردستان 

 قلعه قمچقای

این بار به سراغ یکی از قلعه‌های تاریخی بیجار می‌رویم. قلعه قمچقای، قلعه‌ای مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است و طبیعتاً نباید انتظار دیدن یک برج و بارو را داشته باشید؛ اما در این قلعه اشیا باستانی بسیاری کشف شده‌اند که شاید مهم‌ترین آن‌ها یک کتیبه دارای نقش‌های هیروگلیف باشد. این کتیبه جزء قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران است و بسیاری از باستان شناسان آن را مشابه خط سومریان می‌دانند.

  • آدرس قلعه قمچقای: 60 کیلومتری شمال بیجار
  • ساعت کار قلعه قمچقای: 24 ساعته
  • قیمت بلیط قلعه قمچقای: رایگان

موقعیت دقیق قلعه قمچقای

qomchay.jpg
قلعه قمچقای جای دیدنی کردستان برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ

 تیمچه حاج شهباز

 همه جاهای دیدنی کردستان به سنندج و مریوان تعلق ندارد! به همین دلیل هم این بار از شهر بیجار می گوییم. تیمچه حاج شهباز در بازار بیجار یکی از مکان های دیدنی کردستان است که در دهه هفتاد ثبت ملی شد. این تیمچه در راسته بزرگ بازار بیجار قرار دارد و مانند بازار سنندج، مسقف است. قدمت تیمچه شهباز به دوران صفوی باز می‌گردد. در واقع این تیمچه نمایانگر معماری شهر بیجار و بافت سنتی آن است. 

  • آدرس تیمچه حاج شهباز: ضلع شرقی راسته بازار بزرگ بیجار
  • ساعت کار تیمچه حاج شهباز: 8 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط تیمچه حاج شهباز: رایگان

موقعیت دقیق تیمچه حاج شهباز

Hamgardi_14425wzljEB.jpg
تیمچه حاج شهباز یکی از جاذبه های کردستان در بیجار

جاذبه های طبیعی کردستان

طبیعت کردستان برای هر بیننده‌ای تصویری از بهشت است. دره‌ها، کوهستان‌ها، گردنه‌های پیچ در پیچ و رودهای زیبایی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اگر در فصل گرما به دنبال طبیعتی بکر می‌گردید و حوصله شلوغی را ندارید، چه مقصدی بهتر از کردستان؟ از طرفی برای ماجراجویان هم کردستان جای خوبی است، سرزمینی با دیدنی‌های فراوان و هوایی خنک و مطبوع. در ادامه به سراغ چند جاذبه طبیعی معروف کردستان می‌رویم.

دریاچه زریوار

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی کردستان، دریاچه زریوار است که در هر سال گردشگران بسیاری برای دیدن این دریاچه به کردستان می‌روند. دریاچه زریوار، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است و مساحتش به حدود 900 هکتار می‌رسد. دریاچه زریوار همچنین پناهگاهی ارزشمند برای گونه‌های مختلف حیات وحش در منطقه محسوب می‌شود و از طرفی فضای سرسبز اطراف دریاچه و مناظر دیدنی‌اش و همچنین امکانات مختلف رفاهی که در اطراف دریاچه در نظر گرفته شده به خصوص در فصول گرم سال آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی کردستان تبدیل کرده است.

  • آدرس دریاچه زریوار: سه کیلومتری غرب شهر مریوان 
  • ساعت کار دریاچه زریوار: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دریاچه زریوار: رایگان

 موقعیت دقیق دریاچه زریوار

157600078.jpg
نمایی از دریاچه زریوار یکی از بهترین جاهای دیدنی کردستان

دشت بیلو

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی مریوان، دشت بیلو است. این دشت در فاصله کمی از مریوان قرار گرفته است و یکی از مهمترین تفرجگاه‌های مردم منطقه به شما می‌آید. دشت بیلو چشمه‌های فراوان و جنگل‌های زیبایی اطراف خود جای داده است و معمولا هر بهار، این دشت میزبان لک‌لک‌هایی می‌شود که به منطقه مهاجرت کرده‌اند، پس اگر علاقه‌مند به جاذبه های طبیعی هستید، دیدن این دشت را از دست ندهید.

  • آدرس دشت بیلو: 15 کیلومتری مریوان
  •  ساعت کار دشت بیلو: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دشت بیلو: رایگان

موقعیت دقیق دشت بیلو

دشت-بیلو.jpg
دشت بیلو از جاذبه های طبیعی کردستان

غار کرفتو

این بار به سراغ یک جاذبه تاریخی و طبیعی رفته‌ایم، جاذبه‌ای که علاوه بر اهمیت جغرافیایی‌اش، کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ را به همراه دارد. غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غارهای آهکی کشور است که می‌توانید در شهرستان دیواندره استان کردستان پیدایش کنید. این غار در طول تاریخ کاربری‌های متفاوتی داشته است از معبد گرفته تا جان‌پناه در زمان حمله دشمن. غار کرفتو دارای معماری صخره‌ای و دستکند است و در برخی نقاط آن شما می‌توانید، نقاشی‌هایی از دوران پیش از تاریخ را ببینید و امروز علاوه بر اینکه به عنوان یک جای دیدنی کردستان شناخته می‌شود، برای غار نوردان حرفه‌ای نیز مقصد مناسبی است.  

  • آدرس غار کرفتو: شمال غرب شهرستان دیواندره
  • ساعت کار کرفتو: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط کرفتو: 5 هزار تومان

شگفت‌انگیزترین غارهای ایران

 موقعیت دقیق غار کرفتو

karaftoo-cave.jpg
بخشی از غار کرفتو 

رود سیروان

معروف‌ترین رود منطقه اورامانات کردستان و کرمانشاه، رود سیروان است. این رود از پیوستن دو رود قشلاق و گاوه رود پدید آمده و در واقع رود سیروان منطقه اورامانات را به جایی بسیار خوش آب و هوا در فصول گرم تبدیل کرده  و طبیعت این منطقه را از همیشه سبز تر و دیدنی تر کرده است. طول رود سیروان 445 کیلومتر است و یکی از رودهای طولانی و پر پیچ و خم ایران است. 

  • آدرس رود سیروان: این رود بین کرمانشاه و کردستان در جریان است
  • ساعت کار رود سیروان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط رود سیروان: رایگان

 موقعیت بخشی از مسیر سیروان

رود-سیروان.jpg
رود سیروان یکی از مهمترین و  بهترین جاهای دیدنی کردستان 

چشمه باباگرگر

چشمه باباگرگر، یکی از جاهای دیدنی کردستان و چشمه‌های خاص کشور است، این چشمه به دلیل وجود املاح معدنی و البته گوگرد در آن رنگ متفاوتی دارد و به غیر خود چشمه و رنگ نارنجی‌اش قصه‌های محلی رنگ و بوی خاصی به فضای آن بخشیده‌اند؛ مثلاً گدازه آتشفشانی که در کنار چشمه بابا گرگر است به دلیل شباهتی که به اژدها دارد، به نام سنگ اژدها مشهور شده است.

  • آدرس چشمه بابا گرگر:  کيلومتري شمال شرقي شهرستان قروه
  • ساعت کار چشمه بابا گرگر: 8 صبح تا 6 بعدازظهر
  • بلیط چشمه بابا گرگر: رایگان

 موقعیت دقیق چشمه باباگرگر

2732002.jpg
چشمه باباگرگر از جاذبه های کردستان

 غار شوی

برای غارنوردان هم جاهای دیدنی کردستان تمامی ندارد، غار شوی یک غار تمام عیار برای غارنوردان است. غار شوی نزدیک مرز ایران و عراق قرار دارد و دهانه ورودی آن تنها یک متر است؛ گرچه آخرین نقطه آن تا 200 متر هم می‌رسد. هرچند که این غار یک جاذبه طبیعی جذاب است؛ اما باید به شما اخطار دهیم که اگر تخصص کافی در غارنوردی ندارید بهتر است بدون مربی به سراغ آن نروید.

  •  آدرس غار شوی: 12 کیلومتری بانه
  • ساعت کار غار شوی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط غار شوی: رایگان

تجهیزات لازم برای غارنوردی چیست؟

 موقعیت دقیق غار شوی 

TMwNTRlOTczM.jpg
تصویری از داخل غار شوی

روستاهای دیدنی کردستان

تا اینجا برایتان قدری از طبیعت زیبای کردستان گفتیم؛ اما باید بدانید که این طبیعت زیبا، قرن‌هاست که به خانه بخشی از هم‌وطنان ما تبدیل شده است و روستاهایی که هر کدام از زیبایی و طراوتشان دیگران را حتی برای لحظه‌ای وادار به سکوت می‌کند، جزو جدانشدنی طبیعت کردستان هستند؛ گرچه به غیر از طبیعت، فرهنگ روستایی و رسوم خاص منطقه هم این روستاها را در لیست مکان های دیدنی کردستان قرار داده است. البته هر زمان که تلاش می‌کنیم تا روستاها را معرفی کنیم، باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که تعداد روستاهای دیدنی بسیار زیاد است و حتی تجربه شخصی هر فرد در مواجهه با یک روستا می‌تواند آن را به مقصد جدیدی برای گردشگران تبدیل کند. ما هم در ادامه تنها به چند مورد از روستاهای منطقه اشاره خواهیم کرد.

روستای هورامان تخت

هورامان تخت احتمالاً مشهورترین روستا در میان روستاهای زیبای کردستان است، دو رود سیروان  و لیله از میان این روستا می‌گذرند و طبیعت آن را به دیدنی‌ترین جا برای طبیعت‌گردان تبدیل می‌کند؛ اما جدا از زیبایی طبیعتش، از معماری روستا هم نباید گذشت، خانه‌های این روستا پلکانی است و ممکن است حتی شما را به یاد ماسوله بیندازد.  

نکته دیگری که افراد را از سراسر ایران به روستای هورامان تخت می‌کشاند اما مراسم خاصی است که در این روستا برگزار می‌شود؛ از جمله آن‌ها مراسم پیرشالیار است که از شهرت خاصی برخوردار است. این مراسم سه روزه در آرامگاه پیرشالیار برگزار می‌شود و بخش‌های مختلفی دارد؛ از چیدن گردو از باغ پیرشالیار گرفته تا دف زدن و رقص گروهی جوانان. اهمیت این مراسم در روستا به قدری است که اهالی برای سه روز همه کارهای خود را تعطیل می‌کنند و این مراسم را برگزار می‌کنند.

  • بهترین زمان بازدید از روستای هورامان تخت: بهار 
  • فاصله هورامان تخت تا سنندج: 3 ساعتموقعیت دقیق هورامان تخت
مراسم پیر شالیار-6.jpg
اجرای مراسم پیرشالیار در هورامان تخت

روستای دله مرز

همه روستاهای کردستان و به ویژه منطقه اورامانات، زیبا و دیدنی هستند؛ اما برخی از آن‌ها شاید مختص کسانی باشند که به دنبال طبیعتی بکرتر هستند. دله مرز یکی از همین روستاهاست. این روستا از توابع شهرستان سروآباد است. در این روستا علاوه بر باغات و دشت فراخ، شما می‌توانید لذت همنشینی با کوه شاهو را تجربه کنید. البته بد نیست بدانید این روستا یکی از نقاطی است که زمستان‌های بسیار سختی را به شما نشان خواهد داد؛ بنابراین بهتر است اگر قصد سفر دارید، فصل تابستان را انتخاب کنید.

  • بهترین زمان بازدید از روستای دله مرز: بهار و تابستان
  • فاصله روستای دله مرز از سنندج: 2 ساعت و نیم

موقعیت دقیق دله مرز

PNmsCHvbXzbRDVj0focf3sI1qV1WxONiXV99VVEd (1).jpeg
روستای دله مرز از مکان های دیدنی کردستان

روستای پالنگان

این بار نه فقط از روستایی سرسبز، بلکه یکی از روستاهای تاریخی کردستان برایتان می‌گوییم. پالنگان روستایی است که حتی می‌گویند قدمتش به دوران مادها می‌رسد و از آن دوره مورد توجه بوده است. این روستا از توابع شهرستان کامیاران است و شاید یکی از بهترین مناطقی باشد که می‌توانید در آن مراسم سنتی نوروز  را با رسوم کردی ببینید. پالنگان هم یک روستای پلکانی است و شاید جالب باشد که بدانید در ایران نزدیک به 15 روستای پلکانی شناخته شده در نقاط مختلف وجود دارد که این روستا هم از جمله آن‌هاست. 

  • بهترین زمان بازدید از روستای پالنگان: بهار و تابستان
  • فاصله روستای پالنگان سنندج: 2 ساعت

موقعیت دقیق روستای پالنگان

palangan22.jpg
نمایی از روستای پالنگان

 روستای بلبر

اگر به منطقه اورامانات بهشت کردستان بگوییم، بی‌راه نگفته‌ایم. کوهستان‌ها و دره‌ها، این منطقه را خاص و منحصربه‌فرد کرده است. روستای بلبر هم از جمله روستاهای گردشگری این منطقه است. این روستا درست در دل یک دره جای گرفته و به همین دلیل هوایی تقریباً مطبوع‌تر نسبت به دیگر مناطق دارد و شما کمتر سرما را در آن حس می‌کنید. عمده شهرت این روستا برای جاده‌های پیچ در پیچ و زیبای اطرافش است. یک نکته جالب درباره این روستا، نام آن است. بلبر نامی یونانی است. بل به معنی خدای آب و بر به معنی جلوی آب است که با توجه طبیعت زیبای این روستا، نامی مناسب به نظر می‌رسد.

  •  بهترین زمان بازدید از روستای بلبر: اواخر بهار تا اواخر تابستان
  • فاصله روستای بلبر تا سنندج: 3 ساعت 

موقعیت دقیق روستای بلبر

بلبر.jpg
روستای بلبر

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم گشتی در جاهای دیدنی کردستان بزنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که کدام دسته از مکان های دیدنی کردستان را باید دید؟ اما برای پاسخ دادن به این سؤال اول باید چند نکته کوچک درباره این استان زیبا دانست؛ اول اینکه جاهای دیدنی کردستان ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و جغرافیاست، برای مثال اورامانات یکی از دیدنی‌ترین نقاط این استان است و سنندج هم همین‌طور. اما آنچه که باعث می‌شود هرکسی نقطه‌ای خاص از کردستان را انتخاب کند قطعاً علاقه و سلیقه شخصی اوست آنچه مسلم است اینکه مهم نیست با چه نیتی و به قصد دیدن چه جاذبه‌ای پا به کردستان گذاشته باشید، شما به یکی از خاطره‌انگیزترین مناطق ایران سفر کرده‌اید. 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.