بهترین تفریحات رایگان استانبول؛ بیش از 20 دیدنی رایگان

3.6
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور در استانبول بدون پرداخت پول، تفریح کنیم؟
10 مرداد 1402 08:00
6

شهر استانبول به‌عنوان یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری ایرانیان در تمام فصول شناخته می‌شود. این شهر زیبا و همیشه زنده، مملو از جاذبه‌های گردشگری است که شاید در یک سفر کوتاه نتوان از تمام آن‌ها بازدید کرد. ورود به بسیاری از جاهای دیدنی استانبول که در سطح جهانی شناخته شده و مشهور هستند و همچنین اغلب تفریحات موجود در این شهر، رایگان نیستند؛ اما این به آن معنی نیست که در شهری به این زیبایی، نمی‌توان بدون پرداخت هزینه تفریح کرد.

برای افرادی که بودجه محدودی دارند یا برای بودجه خود برنامه‌ریزی دیگری دارند، شناخت تفریحات رایگان استانبول راهی است که با آن می‌توانند سفر خود را با هزینه‌ای کمتر به خاطره‌ای زیبا تبدیل کنند. در این مطلب ما به شما کمک می‌کنیم که شیوه تفریح رایگان در استانبول را بشناسید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

15.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
بهترین تفریحات رایگان استانبول چیست؟ بام‌های استانبول1. تپه پیر لوتی (Pierre Loti Hill) 2. تپه چاملیجا (Camlica Hill) معروف‌ترین خیابان‌ها و محله‌های تفریحی استانبول1. خیابان استقلال (istiklal street)2. خیابان بغداد (Bagdat street)مساجد استانبول 1. مسجد سلیمانیه 2. مسجد سلطان احمد 3. مسجد زیرکبهترین سواحل استانبول1. ساحل جاده بوستان (Caddebostan)2. ساحل عمومی توزلا (Tuzla Public Beach)3. ساحل پارک مال تپه (Maltepe Sahil Parkı)بهترین پل‌های استانبول برای پیاده‌روی1. پل گالاتا (Galata bridge) 2. پل شاخ طلایی یا پل مترو هالیک (Golden Horn Bridge or Halic metro bridge)بهترین مراکز خرید استانبول 1. گرند بازار (Grand Bazaar)2. بازار ادویه مصر (Egyptian Spice Bazaar)3. مرکز خرید ایستینیه پارک (Istinye Park)دیدنی‌ترین فواره‌های استانبول1. فواره اسکودار احمد سوم (Üsküdar Ahmet III)2. چشمه و فواره آلمانی (German Fountain)3. فواره خرم سلطان (Hurrem Sultan Fountain)زیباترین پارک‌های استانبول1. پارک گلهانه (Gülhane)2. پارک ماچکا (Maçka Park)3. پارک ییلدیز (Yıldız Park)4. پارک امیرگان (Emirgan Park)آسان‌ترین روش خرید تور استانبول

بهترین تفریحات رایگان استانبول چیست؟ 

بهترین تفریحات رایگان استانبول شامل وقت‌گذرانی در تپه‌هایی مانند پیرلوتی و چاملیجا و قدم زدن در خیابان‌های معروفی مانند استقلال، بازدید از مساجد معروفی مانند مسجد سلطان احمد و سر زدن به پارک‌ها و همین‌طور سواحل و پل‌ها و نمادهای استانبول است. در واقع با تفریحات رایگان استانبول می‌توانید بدون پرداخت هزینه از شهر لذت ببرید و خاطره بسازید. در این متن از مجله گردشگری لست‌سکند، این تفریحات را مفصل معرفی کرده‌ایم.

بام‌های استانبول

اگر به شهری بین‌المللی مانند استانبول سفر می‌کنید، باید تحمل شلوغی آن را نیز داشته باشید. اما اگر اهل آرامش هستید، باید کمی از سطح شهر فاصله بگیرید. تماشای شلوغی شهر، چراغ‌ها و نورپردازی‌های زیبا، دریا و پل‌ های استانبول از دور بسیار لذت‌بخش است و این جاهای دیدنی رایگان استانبول برای ساکنان و مسافران جذابیت خاصی دارند. برای استفاده از این تفریح رایگان در استانبول می‌توانید به یکی از تپه‌های شهر مراجعه کنید و از تماشای مناظر فوق‌العاده، لذت ببرید. اگر قصد دارید با بازدید از دیدنی های رایگان استانبول، هزینه سفرتان را کاهش دهید، بهتر است در میان تورها هم به دنبال تورهای به‌صرفه بگردید.

تور استانبول ۴ شب و ۵ روز

1. تپه پیر لوتی (Pierre Loti Hill)

پیر لوتی، افسر نیروی دریایی و رمان‌نویس فرانسوی در قرن نوزدهم، داستان عشقی زیبایی را برای استانبول به یادگار گذاشت و به همین علت این تپه را به اسم او نام‌گذاری کردند. تپه پیر لوتی، یکی از شناخته‌شده‌ترین بام‌های استانبول واقع در منطقه ایوپ است. تماشای مناظر شهر یکی از تفریحات رایگان استانبول است، البته اگر از نوشیدن یک فنجان قهوه به‌همراه باقلوای استانبولی در کافه پیر لوتی صرف‌نظر کنید؛ تپه پیر لوتی در هر زمان از شبانه‌روز، جزو بهترین مکان های دیدنی رایگان استانبول است.

  • آدرس تپه پیر لوتی: ایوپ سلطان، خیابان کارایدی

موقعیت دقیق تپه پیر لوتی

lastsecond.ir-piere loti.jpg
تپه و کافه پیر لوتی، از تفریحات رایگان استانبول

 2. تپه چاملیجا (Camlica Hill) 

تپه گراند چاملیجا بین مناطق اسکودار و عمرانیه در سمت آسیایی قرار دارد. ارتفاع این تپه 262 متر از سطح دریا است و می‌تواند یکی از بلندترین نقاطی باشد که در شهر استانبول پیدا می‌کنید. بر فراز چاملیجا، مناظر زیبایی از تنگه بسفر به‌عنوان یکی از دیدنی های رایگان استانبول پیش چشمان شما قرار می‌گیرد. این مناظر به همراه مسجد چاملیجا، می‌تواند پس‌زمینه‌ای زیبا برای عکس‌های سفر شما باشد. بازدید از چاملیجا و لذت بردن از شهر استانبول بر فراز آن، از بهترین تفریحات رایگان در استانبول است. اگر تمایل دارید از استانبول غرق در نور لذت ببرید، در ساعات پایانی شب به این منطقه مراجعه کنید.

  • آدرس تپه چاملیجا: منطقه اسکودار

موقعیت تپه چاملیجا

lastsecond.ir-Çamlıca-Hill-Istanbul.jpg
تپه چاملیجا، تفریح رایگان استانبول

معروف‌ترین خیابان‌ها و محله‌های تفریحی استانبول

یکی از مشخصه‌های شهر استانبول، وجود خیابان‌ها و محله‌های توریستی و زیبای آن است. این مناطق که معمولاً مملو از رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید هستند، مسیرهای خوبی برای پیاده‌روی و تفریح در سطح شهر محسوب می‌شوند. اگر بودجه سفرتان محدود نیست، می‌توانید توقف کنید و غذاهای خیابانی استانبول را امتحان کنید. اما اگر قصد دارید بدون هزینه از سفرتان لذت ببرید، با مراجعه به این خیابان‌ها و قدم زدن در آن‌ها، می‌توانید تفریح رایگان در استانبول را تجربه کنید. 

بهترین محله‌های استانبول کجاست؟

1. خیابان استقلال (istiklal street)

اغلب گردشگران در سفر به استانبول، بازدید از خیابان استقلال را در برنامه خود قرار می‌دهند. طول این خیابان سنگ‌فرش شده که از میان منطقه بی‌اوغلو می‌گذرد، 1.5 کیلومتر است. خیابان استقلال در واقع گذرگاهی برای عبور عابران پیاده است که انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و نمایش‌های خیابانی در آن دیده می‌شود. وجود یک تراموای قدیمی نیز آن را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر تبدیل می‌کند. اگر قصد سفر به استانبول در تابستان را دارید و پس از خرید تور استانبول مرداد نمی‌دانید تفریح رایگان استانبول در این شب‌ها چیست، حتماً به خیابان استقلال سری بزنید، زیرا استقلال از مهم‌ترین و زنده‌ترین خیابان‌های تفریحی استانبول است. 

موقعیت خیابان استقلال

lastsecond.ir-Istiklal-Avenue-Istanbul.webp
قدم زدن در خیابان استقلال، از تفریحات رایگان در استانبول

2. خیابان بغداد (Bagdat street)

خیابان بغداد، یکی از مجلل‌ترین خیابان‌های استانبول و مکانی محبوب برای مردم محلی و گردشگران است. طیف وسیعی از کافه‌ها، رستوران‌ها و بسیاری از برندهای معروف و بوتیک‌ها در این خیابان قرار دارند که علاوه‌بر ایجاد محیطی شاد و دیدنی، امکان تفریح رایگان در استانبول را برای شما فراهم می‌کنند.

اگر قصد خرید از فروشگاه‌ها و صرف غذا در رستوران‌های گران‌قیمت این منطقه را ندارید، کافی است کفش‌های راحتی‌تان را به پا کنید و پیاده‌روی را شروع کنید. بسیاری از گردشگران مخصوصاً کسانی که به‌دنبال مدیریت بیشتر هزینه‌ها هستند و تورهایی مانند تور اقساطی استانبول را تهیه می‌کنند، این کار را در سفرشان به این شهر انجام می‌دهند و البته از آن لذت بسیاری می‌برند.

موقعیت خیابان بغداد

lastsecond.ir-bagdat-street.jpg
خیابان بغداد، از تفریحات رایگان استانبول

مساجد استانبول

استانبول را به نام شهر هزار مسجد می‌شناسند؛ مساجد عظیم آمیخته با هنر معماری عثمانی را به‌عنوان مهم‌ترین نمادهای شهری می‌توانید روی هر کارت‌پستال مربوط به استانبول پیدا کنید. طبیعتاً همه ما انتظار داریم که مساجد دیدنی شهر مثل سایر جاهای دیدنی استانبول و موزه‌ها ورودی داشته باشند؛ اما این‌طور نیست گرچه بسیاری از آن‌ها از‌جمله مسجد مشهور ایاصوفیه دارای ورودی هستند، مساجدی دیگری هم وجود دارند که شما در ساعاتی غیر از ساعات نماز می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن‌ها بازدید کنید و جزو جاذبه های رایگان استانبول قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی برخی از این مساجد مشهور می‌پردازیم.

 1. مسجد سلیمانیه 

یکی از بهترین جاهای دیدنی رایگان استانبول، مسجد سلیمانیه است. این مسجد یادگار دوران طلایی سلطان سلیمان یکی از بزرگ‌ترین و مقتدرترین سلاطین عثمانی است. مسجد سلیمانیه جز شبستان، از بخش‌های دیگری هم تشکیل شده است از‌جمله این بخش‌ها کتابخانه، عمارت و مدرسه است. مسلماً دیدن این بنای زیبا برای کسانی که قصد اقامت طولانی‌تری در شهر را دارند و تورهای بلندمدت‌تری مانند تور استانبول ۵ شب و ۶ روز را انتخاب کرده‌اند می‌تواند یک تفریح رایگان استانبول محسوب شود.

آدرس مسجد سلیمانیه: محله فاتح

موقعیت دقیق مسجد سلیمانیه

170195-Suleymaniye-Mosque.jpg
نمای داخلی مسجد سلیمانیه یکی از دیدنی های رایگان استانبول

2. مسجد سلطان احمد 

مسجد آبی را می‌توان محبوب‌ترین مسجد استانبول دانست. این مسجد درست روبه‌روی ایاصوفیه قرار دارد و عمده شهرتش به رنگ آبی زیبایی است که در تزیینات آن می‌توانید ببینید. در خصوص مسجد سلطان احمد قصه‌های زیادی وجود دارد، از تغییر تعداد مناره‌های آن گرفته تا شکل خاص طراحی محراب و منبر آن. در نگاه اول شاید مسجد سلطان احمد به‌خصوص با صف دراز و طویل بازدیدکنندگانش، به‌هیچ‌وجه به‌عنوان یک تفریح مناسب به نظر نیاید؛ اما ما در لست‌سکند این قول را به شما می‌دهیم که اگر قدم زدن در خیابان‌های استانبول و دیدن مردم برایتان جالب است، بازدید از این مکان فرصت خوبی برای نزدیک‌تر شدن شما به فرهنگ مردم ترکیه خواهد بود.

آدرس مسجد سلطان احمد: محله فاتح

موقعیت دقیق مسجد سلطان احمد

5-Blue-Mosque-Sultan-Ahmed-Mosque_thumb.jpg
مسجد سلطان احمد از مکان های دیدنی رایگان استانبول

3. مسجد زیرک

مسجد رایگان دیگری که می‌توانید در استانبول از آن بازدید کنید، مسجد زیرک است این مسجد مانند ایاصوفیه ابتدا به‌عنوان کلیسا ساخته شده بود و در زمان عثمانی کاربری آن به مسجد تغییر کرد. این مسجد را می‌توانیم نماد خوبی از دوران بیزانس بدانیم، چرا‌که کاملاً به سبک همان دوران ساخته شده است. امروز در مسجد زیرک شما می‌توانید به‌غیر از بخش‌های مربوط به عبادت از مدرسه، کلیسا و آرامگاه‌های این مجموعه هم دیدن کنید.

آدرس مسجد زیرک: محله فاتح

موقعیت دقیق مسجد زیرک

shutterstock_51559657.2048x1024.jpg
مسجد زیرک استانبول یکی از جاذبه های رایگان استانبول

بهترین سواحل استانبول

سواحل استانبول در بین گردشگران این شهر چندان شناخته‌شده نیستند و این موضوع بسیار عجیب به نظر می‌رسد، زیرا ترکیه از نظر تعداد سواحل با پرچم آبی، رتبه سوم را در سطح جهانی دارد. استانبول شهری روی آب است و با وجود دو دریای مرمره و سیاه و همچنین کیلومترها خط ساحلی در جوار آن‌ها، جای تعجب است که این سواحل اغلب در لیست برنامه سفر مسافران قرار نمی‌گیرند.

چه به‌‌دنبال یک ساحل خلوت باشید، چه علاقه‌مند به گذراندن وقت در یک ساحل شلوغ، در شهر استانبول و نزدیک به آن گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد. جدا از اینکه این سواحل شما را از همهمه و شلوغی شهر دور می‌کنند، یکی از تفریحات رایگان استانبول محسوب می‌شوند و وقت‌ گذراندن در آن‌ها لذت سفر را دوچندان می‌کند.

1. ساحل جاده بوستان (Caddebostan)

در سمت آسیایی و نزدیک به مرکز استانبول، سه ساحل زیبا و دیدنی وجود دارد که فقط یکی از آن‌ها در‌حال‌حاضر عمومی است. یک قایق نجات و آمبولانس در این ساحل مستقر هستند تا امنیت را در آن برقرار کنند. سرویس بهداشتی، دوش، کمد تعویض لباس و تخت‌های آفتاب از امکانات ساحل جاده بوستان است. شنا و استراحت در ساحل شنی و زیبای جاده بوستان، یکی از بهترین تفریحات رایگان در استانبول است که در دسترس گردشگران این شهر قرار دارد.

  • آدرس ساحل جاده بوستان: استانبول، کادیکوی

موقعیت ساحل جاده بوستان

lastsecond.ir- caddebostan-beach.jpg
ساحل جاده بوستان، تفریح رایگان در استانبول

2. ساحل عمومی توزلا (Tuzla Public Beach)

بسیاری از مردم، این ساحل را یکی از بهترین سواحل برای بانوان می‌دانند. دلیلش هم این است که این ساحل در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه زنانه است و محیطی شاد و آرام را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. ساحل توزلا یکی از تمیزترین سواحل برای شنا محسوب می‌شود که در سمت آسیایی شهر استانبول قرار دارد. همچنین دریای مرمره نسبت به دریای سیاه بسیار آرام‌تر است.

در این ساحل، تمامی امکانات برای لذت بردن از سفر مهیا است. از تخت‌های آفتاب گرفته تا پخش موسیقی، همه این موارد باعث می‌شوند تا یک تفریح رایگان استانبول را تجربه کنید. چند دکه برای فروش غذا و نوشیدنی در اطراف این ساحل وجود دارند که با توجه به قیمت غذا در ترکیه، مایحتاج شما را با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌کنند.

  •  آدرس ساحل توزلا: توزلا، پستهانه

 موقعیت ساحل توزلا

lastsecond.ir-tuzla-beach.jpg
ساحل توزلا از تفریحات رایگان استانبول

3. ساحل پارک مال تپه (Maltepe Sahil Parkı)

پارک ساحلی مال تپه، یک منطقه شهری سرسبز مشرف به دریا در شهر زیبای استانبول است. این منطقه بسیار وسیع است و یکی از مهم‌ترین و بهترین مکان‌های تفریح رایگان در استانبول به‌شمار می‌آید. امکانات تفریحی در این منطقه، بسیار متنوع و شامل سالن کنسرت و رویداد، زمین فوتبال، بسکتبال، والیبال، سکوی اسکیت‌برد، زمین دوچرخه آکروباتیک، 5 کیلومتر مسیر پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری، باشگاه شنا و بدن‌سازی، منطقه ویژه بازی کودکان و مرکز ورزش قایقرانی است. علاوه‌بر این موارد، قرار گرفتن این پارک در کنار ساحل، به مسافران این امکان را می‌دهد تا از دریا و زیبایی‌هایش لذت ببرند و اوقات فراغت خوبی را در این پارک ساحلی تجربه کنند.

  • آدرس پارک ساحلی مال تپه: محله مال تپه

موقعیت پارک ساحلی مال تپه

lastsecond.ir-ist-maltepe-karavan-parkı.jpg
ساحل مال تپه، تفریح رایگان استانبول

بهترین پل‌های استانبول برای پیاده‌روی

پل‌های استانبول علاوه ‌بر کاربرد اصلی‌شان که متصل کردن دو نقطه جدا شده از شهر به‌دلیل عبور آب از میان آن‌ها است، یکی از تفریحات رایگان استانبول نیز محسوب می‌شوند. در واقع این پل‌ها به‌مرور زمان به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و مراکز تفریحی بسیاری نیز اطرافشان به‌وجود آمده است. پل‌های استانبول که برخی از آن‌ها اکنون به‌عنوان نمادی از این شهر توریستی شناخته می‌شوند، نورپردازی زیبایی در شب دارند و مراکز خوبی برای تفریح رایگان در استانبول به شمار می‌آیند.

1. پل گالاتا (Galata bridge) 

پل گالاتا قلب استانبول نامیده می‌شود. این پل از شاخ طلایی کاراکوی در شمال تا استانبول قدیم در جنوب شهر می‌گذرد و بخشی از آن در مرکز سلطان احمد قرار دارد. پل گالاتا یکی از زیباترین و مهم‌ترین پل‌های استانبول است. در سطح بالای پل، عبورومرور ماشین‌ها را مشاهده می‌کنید. صدها ماهیگیر هنگام غروب آفتاب، روی این پل جمع می‌شوند و ماهیگیری می‌کنند. در پایین و در سطح دوم پل، تعداد زیادی از رستوران‌ها و کافه‌ها مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به گردشگران هستند. اگر علاقه‌مندید یکی از زیباترین غروب‌های استانبول را مشاهده کنید، حتما به این پل سر بزنید.

  •  آدرس پل گالاتا: محله بی اوغلو، کمانکش کارا مصطفی پاشا

 موقعیت پل گالاتا

lastsecond.ir-galata-tower.jpg
بازدید از پل گالاتا از تفریحات رایگان استانبول

2. پل شاخ طلایی یا پل مترو هالیک (Golden Horn Bridge or Halic metro bridge)

پل گلدن هورن یا پل مترو هالیک، پلی روی خلیج گلدن هورن در استانبول است که در مرکز شهر قرار دارد و بخش‌های قدیمی و جدید بخش اروپایی استانبول را به هم متصل می‌کند. پل هالیچ یا هالیک، یک پل برای عبور راه‌آهن و عابر پیاده است و این امکان را به گردشگران می‌دهد که با قدم زدن روی آن، از مناظر بی‌نظیر استانبول بهره‌مند شوند. خط مترو M2 از روی پل هالیچ می‌گذرد، ازاین‌رو به این پل «مترومیست» هم می‌گویند. اگر به قدم زدن و تماشای مناظر علاقه‌ دارید، پل هالیچ مکانی مناسب برای یک تفریح رایگان در استانبول است.

  • آدرس پل گلدن هورن: محله بی اوغلو

موقعیت پل گلدن هورن

lastsecond.ir-golden horn bridge.jpg
قدم زدن روی پل گلدن هورن، تفریح رایگان در استانبول

بهترین مراکز خرید استانبول 

استانبول بهشتی برای علاقه‌مندان به ​خرید است. برخی از این مراکز خرید مانند بازار بزرگ و بازار ادویه مصر، گشت‌وگذار و تفریح را با چاشنی تاریخ همراه می‌کنند. ترکیه قدمت زیادی در ساخت صنایع‌دستی دارد و استانبول یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید این صنایع دستی را در آن مشاهده کنید. از منسوجات و سرامیک‌های معروفش گرفته تا ظروف فلزی حکاکی شده، تخته‌نردهای چوبی و دمپایی‌های نمدی رنگارنگ؛ در این بازارها می‌توانید طیف گسترده‌ای از محصولات ترکی را ببینید.

اگر قصد خرید ندارید و برای بودجه سفر خود برنامه‌ریزی بهتری دارید، می‌توانید در این مراکز خرید قدم بزنید و گشت‌وگذار در آن‌ها را به چشم یک تفریح رایگان در استانبول نگاه کنید. مخصوصاً در زمان حراجی های استانبول این بازارها مملو از جمعیت هستند و محیطی شاد را برای گردشگران به‌ وجود می‌آورند. در ادامه به معرفی برخی از این مراکز خرید می‌پردازیم.

1. گرند بازار (Grand Bazaar)

معروف‌ترین مرکز خرید ترکیه نیازی به معرفی ندارد. بازار بزرگ استانبول از اواسط قرن 15 شروع به کار کرده است. این بازار در اصل نسخه قرون‌وسطایی یک مرکز خرید مدرن است. از آنجایی‌که بازار به‌خودی‌خود یکی از بهترین مکان‌های شهر برای بازدید گردشگران و همچنین یک مقصد عالی برای خرید است، گذراندن وقت در آن می‌تواند لذت‌بخش باشد.

این بازار تقریباً 4000 فروشگاه دارد. مجموعه کامل صنایع‌دستی ترکیه و همچنین صنایع‌دستی از آسیای مرکزی و خاورمیانه در بازار بزرگ استانبول موجود است. برای لذت بردن از گردش در این بازار، به شما پیشنهاد می‌کنیم در ساعات اولیه روز به آن مراجعه کنید، زیرا به‌ دلیل هجوم گردشگران، گرند بازار در ظهر و عصر بسیار شلوغ می‌شود.

  • آدرس گرند بازار استانبول: محله فاتح، میدان بیازیت، خیابان کالپاکچیلار
  • ساعت کاری بازار بزرگ استانبول: از ساعت 10:00 صبح تا 18:00 بعدازظهر

موقعیت دقیق گرند بازار استانبول

lastsecond.ir-Istanbul-Grand-Bazaar.jpg
تفریح در گرند بازار استانبول

2. بازار ادویه مصر (Egyptian Spice Bazaar)

روبه‌روی اسکله کشتی امینونو، ساختمان بازار ادویه استانبول قرار دارد که قدمتش به قرن هفدهم بازمی‌گردد و با درآمد مالیاتی دریافتی از مصر توسط حکومت عثمانی ساخته شده است. این بازار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول است و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. چه قصد خرید دارید و چه قدم زدن را در این بازار ترجیح می‌دهید، این مرکز خرید جایی است که باید در لیست برنامه سفر به استانبول بگنجانید.

بیش از 80 مغازه، ادویه‌جات، ترشیجات، میوه‎‌‌های خشک، آجیل، محصولات غذایی تخصصی ترکی، دمنوش‌های گل‌وگیاه خشک و خوراکی‌های شیرین محلی مانند حلوا (شیرینی تاهینی) و لوکوم را می‌فروشند. مانند بازار بزرگ استانبول، این بازار نیز در ساعات ظهر و عصر بسیار شلوغ است، بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه بازگشایی به آن مراجعه کنید.

  • آدرس بازار ادویه مصر: فاتح، رستم پاشا، کوچه ارزاک آمباری 
  • ساعت کاری بازار ادویه: 8:00 صبح تا 19:00 بعدازظهر

موقیت دقیق بازار ادویه استانبول

Lastsecond.ir-spice-bazaar-istanbul-interior.jpg
قدم زدن در بازار ادویه از تفریحات رایگان استانبول

3. مرکز خرید ایستینیه پارک (Istinye Park)

ایستینیه پارک، یک مرکز خرید در محله ایستینیه استانبول است و یکی از بهترین مراکز خرید استانبول محسوب می‌شود. در این مرکز خرید بزرگ، 291 فروشگاه و 4 طبقه پارکینگ زیرزمینی وجود دارد. این مرکز خرید، دو بخش سرپوشیده و فضای باز دارد و از نظر معماری بسیار زیبا و دیدنی است. در بخش روباز، شاهد یک پارک مرکزی سرسبز هستیم که طبیعت را با ساختمان مدرن آن پیوند زده است. امکانات ایستنیه پارک شامل فودکورت، بازار سنتی و سینما است که اگر قصد دارید بدون هزینه در این مرکز خرید تفریح کنید، باید از آن‌ها چشم‌پوشی کنید!

  • آدرس مرکز خرید ایستینیه پارک: سرایر، خیابان کاتار، پلاک 73
  • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 10:00 صبح الی 22:00 شب

 موقعیت مرکز خرید ایستینیه پارک

lastsecond.ir-istinye park.jpg
مرکز خرید ایستینیه پارک استانبول

دیدنی‌ترین فواره‌های استانبول

یکی دیگر از تفریحات رایگان استانبول، تماشای فواره‌های زیبای این شهر است. جالب است بدانید که در ابتدا بیش از 1000 فواره در سراسر شهر استانبول وجود داشت، اما به‌دلیل بی‌توجهی، این تعداد به طرز چشمگیری به حدود 400 عدد کاهش یافته است. بسیاری از فواره‌ها توسط همسران پاشا در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شده‌اند. این فواره‌ها نه فقط به‌خاطر تاریخی بودنشان ارزشمند هستند، بلکه معماری خیره‌کننده آن‌ها نیز زیبایی بیشتری به این فواره‌ها می‌دهند. در ادامه برخی از زیباترین فواره‌های استانبول را معرفی می‌کنیم.

1. فواره اسکودار احمد سوم (Üsküdar Ahmet III)

این فواره خاص، توسط سلطان عثمانی احمد سوم در سال 1728 ساخته شده است و یکی از فواره‌های قدیمی شهر استانبول است و به‌ دلیل شکل چند ضلعی و نقوش گل آن، یکی از شگفت‌انگیزترین فواره‌های استانبول به‌حساب می‌آید. معماری آن با عبارات خود احمد سوم و ابیات خاصی که از شاعران شاکر، ندیم و رحمی انتخاب شده است، ترکیب شده و منظره‌ای جذاب به‌وجود آورده است. اگر به تماشای بناهای تاریخی علاقه دارید، این مورد یک تفریح رایگان در استانبول به‌ شمار می‌آید.

  • آدرس فواره اسکودار احمد سوم: اسکودار، معمار سینان

موقعیت فواره سلطان احمد سوم

lastsecond.ir-Üsküdar Ahmet III.jpg
فواره و چشمه سلطان احمد سوم استانبول

2. چشمه و فواره آلمانی (German Fountain)

این فواره زیبا با معماری خاص که در بین مردم محلی به نام فواره آلمان نیز شناخته می‌شود، در اصل در آلمان برای بزرگداشت دیدار امپراتور ویلهلم دوم از استانبول ساخته شد، سپس در سال 1900 به استانبول منتقل شد. ظاهر آلاچیق‌ مانند آن با موزاییک‌های طلایی و هشت ستون مرمری تزیین شده و این چشمه را به یکی از جاذبه‌های شهر تبدیل کرده است. بازدید از این چشمه نیز یکی از تفریحات رایگان استانبول است.

  • آدرس فواره آلمانی: منطقه فاتح، خیابان آت میدانی

 موقعیت فواره آلمانی

lastsecond.ir german fountain.jpg
تماشای فواره آلمانی از بهترین تفریحات رایگان استانبول

3. فواره خرم سلطان (Hurrem Sultan Fountain)

خرم سلطان، همسر موردعلاقه، اصلی و قانونی سلطان سلیمان عثمانی بود. او به یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین زنان تاریخ عثمانی و یک شخصیت برجسته و بحث‌برانگیز در دوران معروف به سلطنت زنان تبدیل شد. این ساختار زیبا که فواره خرم سلطان نامیده می‌شود، درست در مقابل ایاصوفیه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی استانبول در شب است. گرفتن عکس با این فواره به‌خصوص در تاریکی شب، به‌دلیل نورپردازی زیبایش با پس‌زمینه‌ای دیدنی از ایاصوفیه، یکی از تفریحات رایگان استانبول است که گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

  • آدرس فواره خرم سلطان: فاتح، جان کورتاران

موقعیت فواره خرم سلطان

lastsecond.ir-hurrem-sultan-fountain.jpg
بازدید از فواره خرم سلطان تفریح رایگان در استانبول

زیباترین پارک‌های استانبول

استانبول یک شهر شلوغ و سرزنده است، بنابراین وقتی سروصدای دائمی ترافیک و مناطق شلوغ شهر موجب آزار شما شد، یکی از کارهای مفیدی که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یکی از پارک‌های سطح شهر است. در خارج از مرکز شهر نیز چندین پارک بزرگ وجود دارد که از مراکز تفریحی استانبول به‌ شمار می‌آیند. امروز ورود به اغلب پارک‌های استانبول رایگان است. اگر دوست دارید پیش از سفر بیشتر این شهر را بشناسید بد نیست یک‌بار نگاهی به راهنمای سفر به استانبول بیندازید؛ اما اگر ماجراجویی و تجربه را ترجیح می‌دهید پارک‌های استانبول جای خوبی برای کسب تجربه درباره استانبول هستند. این پارک‌ها امکانات متنوع و فراوانی دارند و محلی برای تفریح ساکنان شهر هم هستند. بنابراین اگر به فضای سبز، طبیعت زیبا و تفریح رایگان در استانبول علاقه دارید، سر زدن به یکی از پارک‌‌های زیر می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

1. پارک گلهانه (Gülhane)

پارک گلهانه، معروف‌ترین پارک استانبول و فضای سبز شهر است که اغلب گردشگران در سفرشان از آن بازدید می‌کنند. کل این منطقه باغ‌های خصوصی کاخ توپکاپی محسوب می‌شد که در دوران عثمانی به روی همه به جز سلطان و اعضای دربار سلطنتی او بسته بود. امروزه، این محوطه شامل دو کاخ، موزه باستان‌شناسی استانبول و همچنین دو موزه کوچک دیگر است.

این پارک تکه‌ای از طبیعت در مرکز تاریخی استانبول است که مملو از گیاهان، حوض‌ها، فواره‌ها و جاده‌های زیبای پیچ‌درپیچ است. در فصل بهار نمایشگاه معروف لاله‌ها در این پارک برگزار می‌شود که بسیار دیدنی است. در سمت شمال شرقی پارک شاهد مناظر زیبایی از سراسر تنگه بسفر و دریای مرمره هستیم. ورودی اصلی پارک گلهانه در خیابان علمدار، پایین تپه ایاصوفیه قرار دارد. ایستگاه تراموا گلهانه روبه‌روی دروازه اصلی پارک است که دسترسی به آن را بسیار ساده می‌کند.

  • آدرس پارک گلهانه: محله فاتح، جانکورتاران، خیابان کندی

موقعیت پارک گلهانه

lastsecond.ir-gulhane-park-istanbul.jfif
پارک گلهانه از بهترین تفریحات رایگان استانبول

2. پارک ماچکا (Maçka Park)

یکی از بهترین تفریحات رایگان در استانبول، قدم زدن در پارک ماچکا است. پارک ماچکا یکی از محبوب‌ترین پارک‌های استانبول است که در آخر هفته‌های آفتابی این شهر، همیشه مملو از خانواده‌هایی است که در حال پیک‌نیک، قدم زدن و دویدن هستند. این پارک یک فضای سبز زیبا در مرکز شهر است که در آن انبوهی از درختان شاه‌بلوط، بلوط، چنار، زبان‌گنجشک، توسکا و گردو دیده می‌شود.

پارک ماچکا شامل مسیرهایی است که از میان آن به زمین‌های بازی کودکان، باغ‌‌ها، سکوهای پیک‌نیک‌ها و حوضچه‌های دست‌ساز منتهی می‌شوند. همچنین در این پارک، مناطق مخصوص ورزش که به وسایل ورزشی مجهز هستند نیز وجود دارد.

اگر می‌خواهید از بالای پارک، منظره‌اش را تماشا کنید، به تله‌کابین Maçka-Taşkışla Teleferik مراجعه کنید. این تله‌کابین از روی محوطه مرکزی پارک می‌گذرد و البته رایگان نیست. پایین‌ترین نقطه پارک ماچکا درست در شمال غربی کاخ دولما باغچه، یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول قرار دارد. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به نام ایستگاه کاباتاش استفاده کنید.

  • آدرس پارک ماچکا: شیشلی، خیابان ماچکا

موقعیت پارک ماچکا

lastsecond.ir-macka park.jpg
پارک ماچکا، از بهترین تفریحات رایگان در استانبول

3. پارک ییلدیز (Yıldız Park)

پارک ییلدیز زمانی شکارگاه خصوصی سلطان و بخشی از محوطه کاخ ییلدیز بود که به‌عنوان اقامتگاه اصلی سلطان عبدالحمید دوم مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه این پارک یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح رایگان در استانبول به شمار می‌آید. این پارک که از دامنه تپه تا کاخ چراغان امتداد دارد، منظره‌ای پانوراما از تنگه بسفر را به تصویر می‌کشد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز شهر، در تعطیلات آخر هفته میان مردم محلی و گردشگران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی از میان پارک می‌گذرند و به دریاچه‌ای مصنوعی، مناطق پیک‌نیک و رستوران‌های پارک منتهی می‌شوند. امکانات داخل پارک برای تفریح بسیار مناسب است. همچنین یک مسیر اختصاصی برای دویدن در پارک ییلدیز وجود دارد که تجربه حضور در آن را شیرین‌تر می‌کند.

  • آدرس پارک ییلدیز: محله بشیکتاش در نزدیکی خیابان چراغان

موقعیت پارک ییلدیز

lastsecond.ir-yildiz park.jpg
پارک یلدیز، تفریح رایگان استانبول

4. پارک امیرگان (Emirgan Park)

پارک امیرگان در سمت اروپایی سواحل بسفر و 18 کیلومتری شمال مرکز استانبول قرار دارد. این پارک علاوه بر اینکه یکی از تفریحات رایگان استانبول محسوب می‌شود، محلی برای استراحت و فرار از شلوغی شهر است. بازدید از این پارک دیدنی در فصل بهار جذابیتش را دوچندان می‌کند، زیرا پارک امیرگان یکی از کانون‌های اصلی برگزاری جشنواره لاله‌های استانبول است. پارک امیرگان زمانی متعلق به خدیو اسماعیل مصری بود.

این پارک آلاچیق‌های قرن نوزدهمی، کافه‌ها و رستوران‌ها، چمن‌زار برای پیک‌نیک‌، زمین‌بازی کودکان، یک دریاچه بزرگ در مرکز و مجموعه وسیعی از مسیرهای پرپیچ‌وخم را در خود جای‌داده است. همچنین از نقاط مختلف این پارک می‌توانید مناظر عالی از تنگه بسفر را تماشا کنید.

  • آدرس پارک امیرگان: رشیدپاشا، خیابان امیرگان

موقعیت دقیق پارک امیرگان

lastsecond.ir-emirgan-park-istanbul.jpg
پارک امیرگان از بهترین تفریحات رایگان استانبول

آسان‌ترین روش خرید تور استانبول

پس از رسیدن به استانبول، شما فرصت زیادی برای انجام انواع فعالیت‌ها چه پولی و چه رایگان دارید؛ اما همه چیز در مقصد اتفاق نمی‌افتد، پیش از سفر، شما مجبورید حجم زیادی از کارها و مسئولیت‌های مربوط به سفر را به دوش بکشید گرچه اگر برای سفر تور خوبی را انتخاب کنید زحمات شما به حداقل می‌رسد. حالا سؤال اصلی اینجاست که چطور بهترین و مناسب‌ترین تور را انتخاب کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دیدن پکیج‌های مختلف سفر به ترکیه، بررسی دقیق صفحه تور استانبول لست‌سکند و مقایسه انواع پکیج‌های مسافرتی از آژانس‌های متنوع است. ویژگی این صفحه این است که در نهایت پس از بررسی، می‌توانید تور مدنظرتان را تهیه کنید.

سخن آخر

شاید تصور کنید که برای سفر به استانبول و لذت بردن از این شهر باید هزینه زیادی را متحمل شوید. حتی برخی از افراد عقیده دارند بدون خرید و پرداخت هزینه نمی‌توان از سفر به این شهر لذت برد! آیا واقعاً این‌گونه است؟

درست است که تفریحات بیشتر و متنوع‌تری برای گردشگرانی وجود دارد که محدودیتی در خرج کردن و بودجه سفر ندارند؛ اما این بدان معنی نیست که تمام تفریحات استانبول شامل هزینه می‌شوند. بسیاری از افراد با برنامه‌ریزی دقیق و صرفه‌جویی، سفری خاطره‌انگیز را رقم زده‌اند و در زمان اقامتشان از تک‌تک لحظه‌هایشان لذت برده‌اند. اکنون با معرفی برخی از تفریحات رایگان استانبول در این مقاله، به این نتیجه رسیدیم که با کم‌ترین هزینه نیز می‌توانیم از سفر به این شهر توریستی لذت ببریم. آیا شما هم چنین سفری را تجربه کرده‌اید؟

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!