غذاهای محلی اصفهان؛ بهترین و معروف ترین غذاهای سنتی و محلی

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین و معروف ترین غذاهای محلی و سنتی اصفهان + عکس
19 فروردین 1403 08:00
3

غذاهای محلی اصفهان می‌توانند شما را با طعم‌های تازه‌ای آشنا کنند. وقتی صحبت از جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و زیبایی‌های اصفهان در میان باشد، اغلب ما حرف‌های زیادی در وصف این شهر داریم؛ اما نباید فراموش کنیم که غذاهای سنتی اصفهان هم به‌اندازه جاذبه‌هایش تنوع دارند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با غذاهای محلی اصفهان آشنا می‌شوید.

بهترین غذاهای محلی اصفهان که نباید از دست بدهید

معروف‌ترین و بهترین غذاهای سنتی اصفهان، می‌توانند شما را به دنیایی از طعم‌های ناب، میهمان کنند. بهترین غذاهای محلی اصفهان عبارت‌اند از:

  • بریانی
  • آش شوربا
  • کباب زردک
  • قیمه‌ریزه نخودچی
  • یخنی لوبیا
  • یخمه ترش
  • حلیم شیر
  • به‌پلو
  • خورش ماست
  • حلیم‌بادمجان
  • کاچی هفت دخترون
  • کوکو قندی
  • کباب حسینی
  • تاس‌کباب
  • آش شله‌قلمکار

مشاهده تورهای متنوع اصفهان

بریانی

بریانی، احتمالاً در صدر لیست بهترین غذاهای محلی اصفهان قرار می‌گیرد و معروف ترین غذای اصفهان محسوب می‌شود. این غذای سنتی اصفهان از ترکیب گوشت گوسفندی، دارچین، جگر‌سفید، پیاز، دنبه، زعفران، نعناع‌خشک با ادویه‌هایی مثل نمک و فلفل تهیه می‌شود. بعد‌از ترکیب این مواد با هم و سرخ کردن آن‌ها، بریانی ظاهری شبیه به همبرگر می‌گیرد. بریانی‌های داغ را روی نان تازه قرار می‌دهند و روی این غذای سنتی اصفهان، کمی آب گوشت و خلال بادام و پسته می‌ریزند. اگر به‌زودی عازم اصفهان هستید و می‌خواهید در سفرتان بریانی را بچشید، سر زدن به مطلب بهترین و معروف‌ترین بریانی‌های اصفهان می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

بریانی.jpg
بریانی، معروف ترین غذای اصفهان

آش شوربا

در لیست غذاهای اصفهان، مثل سایر نقاط ایران، حتماً نام آش و سوپ دیده می‌شود و آش شوربا یکی از آن‌هاست. این آش که جزو معروف‌ترین غذاهای اصفهان است، از ترکیب برنج، گوشت ‌چرخ‌کرده، سبزی تازه، پیازداغ، نعناع‌داغ و ادویه‌ها تهیه می‌شود. خوردن این آش لذیذ، در زمستان لطف دیگری دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر در زمستان با تور داخلی به اصفهان سفر می‌کنید، چشیدن طعم آش شوربا را در اولویت قرار دهید.

شوربا.jpg
آش شوربا، یکی از غذاهای محلی اصفهان

کباب زردک

کباب‌ها در میان غذاهای محلی ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. غذاهای سنتی اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیستند. کباب زردک که به‌نام کباب مشتی هم معروف است، از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سرکه قرمز، شیره انگور، ادویه، آرد نخودچی با زردک تهیه می‌شود. زردک، نوعی هویج است که رنگ آن، زردتر هویج معمولی است. این غذا، طعمی ملس دارد. پس چنانچه شما طرف‌دار غذاهای کمی شیرین و ترش نیستید، شاید بهتر باشد غذای دیگری را از بین غذاهای سنتی اصفهان انتخاب کنید.

کباب زردک.jpg
کباب زردک، یکی از غذاهای محلی اصفهان

قیمه‌ریزه نخودچی

قیمه‌ریزه نخودچی معروف ترین غذای محلی اصفهان است که می‌تواند انتخاب خوبی برای تمام ذائقه‌ها باشد. این غذای سنتی اصفهان از ترکیب گوشت چرخ‌کرده،‌ پیاز، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، نعناع و جعفری تازه، آرد نخودچی، روغن و ادویه تهیه می‌شود. قیمه‌ریزه نخودچی را هم می‌توان با نان، به‌شکل خوراک صرف کرد و هم با پلو. با سر زدن به مطلب بهترین رستوران‌های اصفهان می‌توانید از بین رستوران‌های این شهر، بهترین گزینه را برای چشیدن غذاهای محلی اصفهان انتخاب کنید.

قیمه‌ریزه.jpg
قیمه‌ریزه نخودچی، از غذاهای محلی اصفهان

یخنی لوبیا

یخنی، به‌معنای آبگوشت است و یخنی لوبیای اصفهان، بافت و ظاهری شبیه به آبگوشت دارد. این غذای محلی اصفهان از ترکیب لوبیاسفید، پیاز، سیب‌زمینی، برنج، گوشت گوسفندی با سبزی‌جات تازه و معطر مثل تره، شنبلیله و جعفری تهیه می‌شود. این غذای سنتی اصفهان علاوه‌بر طعم و عطر خوش، ارزش غذایی فراوانی دارد.

یخنی لوبیا.jpg
یخنی لوبیا، بهترین غذای سنتی اصفهان

یخمه ترش

یخمه ترش، یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که برخلاف اسمش، طعمی ملس و کمی شیرین دارد. مواد اولیه این غذای محلی اصفهان، گوشت گوسفندی، برنج، به، آلوبخارا، برگه زرد‌آلو و ادویه است. بسته به ذائقه، برخی به این غذا شکر هم اضافه می‌کنند. اگر جزو طرف‌داران طعم شیرین هستید، یخمه ترش بهترین غذای سنتی اصفهان برای شماست.

یخمممه ترش.jpg
یخمه ترش، از غذاهای اصفهان

حلیم شیر

حلیم شیر یکی از غذاهای محلی اصفهان است که جزو جدانشدنی صبحانه‌های روز تعطیل خانواده‌ها در این شهر است. این غذای محلی اصفهان از ترکیب گندم، گوشت گردن، پیاز، شیر، روغن محلی، کنجد و دارچین تهیه می‌شود. اگر با تور کویر به اصفهان سفر می‌کنید، می‌توانید حلیم شیر را برای وعده صبحانه امتحان کنید و لذت ببرید.

حلیم شیر.jpg
حلیم شیر، از غذاهای محلی اصفهان

به‌پلو

به‌پلو، یکی از غذاهای معروف اصفهان است و جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های اهالی این شهر دارد. این پلوی خوش‌بو و لذیذ از ترکیب برنج، به، هویج و دارچین تهیه می‌شود. این غذای محلی اصفهان را معمولاً با فیله‌مرغ زعفرانی سرو می‌کنند. وجود بِه در این غذا، عطروبوی کم‌نظیری به آن می‌دهد که توصیه می‌کنیم در سفر به این استان با تورهایی ازجمله تور کاشان از چشیدنش غافل نشوید.

به به.jpg
به‌پلو، بهترین غذای سنتی اصفهان

خورش ماست

به عقیده برخی از افراد، خورش ماست را می‌توان معروف ترین غذای محلی اصفهان دانست. آوازه این غذای سنتی اصفهان را حتی کسانی که به این شهر سفر نکرده‌اند هم شنیده‌اند. خورش ماست از ترکیب گوشت گردن گوسفندی، ماست چکیده پرچرب، زعفران، گلاب، شکر، خلال بادام و خلال پسته تهیه می‌شود. این غذای سنتی اصفهان برخلاف اسمش، به‌عنوان دسر صرف می‌شود. شاید در نگاه اول ترکیب گوشت و شکر، کمی عجیب به‌ نظر برسد؛ اما به گواه شاهدان، این غذا بهترین غذای سنتی اصفهان است.

خورشت ماست.jpg
خورش ماست، معروف ترین غذای محلی اصفهان

حلیم‌بادمجان

حلیم‌بادمجان یکی از غذاهای محلی اصفهان است که آوازه آن از اصفهان فراتر رفته و در سایر نقاط و شهرهای ایران هم طبخ و سرو می‌شود. این غذای محلی اصفهان از ترکیب بادمجان سرخ‌شده، برنج، عدس، پیاز، سیر، نعناع‌داغ، کشک، گوشت گوسفندی، ادویه و گردو تهیه می‌شود و بافت کش‌دار آن، شبیه حلیم است. از عطر و طعم بی‌نظیر این غذا که بگذریم، حلیم‌بادمجان ارزش غذایی بسیاری هم دارد.

حلیم بادمجان.jpg
حلیم‌بادمجان، از غذاهای معروف اصفهان

کاچی هفت‌ دخترون

کاچی هفت دخترون که به کاچی بی‌بی حور هم شناخته می‌شود، یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است. این کاچی از ترکیب آرد، گلاب، زعفران، شکر، پودر نارگیل و روغن تهیه می‌شود و بافت آن کمی رقیق‌تر از حلواست. این دسر خوش‌مزه که معمولاً با خلال پسته و بادام تزیین می‌شود، یکی از معروف‌ترین غذاهای اصفهان است.

با بهترین کافه‌های اصفهان آشنا شوید

کاچی چی چی.jpg
کاچی هفت دخترون

کوکو قندی

کوکو قندی یکی از غذاهای اصفهان است و همان‌طور که از نامش پیداست، مزه شیرینی دارد. اگر به غذاهای شیرین علاقه‌مندید، این غذای سنتی اصفهان مناسب شماست. سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، گلاب، شکر، زعفران، پودر پسته و گل محمدی، مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ است. در نهایت مثل دیگر کوکوهای ایرانی، کوکو قندی در روغن سرخ می‌شود و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

کوکو قندی.jpg
کوکو قندی، یکی از غذاهای اصفهان

کباب حسینی

کباب حسینی، بهترین غذای سنتی اصفهان برای عاشقان کباب است. این کباب لذیذ از ترکیب گوشت فیله گوسفندی، پیاز، فلفل‌دلمه‌ای، ادویه، زعفران، روغن‌زیتون و رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. بعداز مزه‌دار کردن گوشت‌ها با ادویه، نمک، زعفران، روغن‌زیتون و پیاز، گوشت‌ها را چند ساعتی استراحت می‌دهند تا حسابی طعم‌دار شوند. سپس سسی از رب گوجه‌فرنگی، پیاز و زعفران آماده می‌کنند و گوشت‌های مزه‌دارشده و فلفل‌دلمه‌ای را درون این سس قرار می‌دهند تا کباب‌ حسابی مغزپخت شود. کباب حسینی را معمولاً با برنج سرو می‌کنند.

کباب حسینی.jpg
کباب حسینی، یکی از بهترین غذاهای محلی اصفهان

تاس‌کباب

تاس‌کباب از آن دسته غذاهای اصفهان است که شهرتش از این شهر فراتر رفته و در سایر نقاط ایران هم طبخ می‌شود. این غذای سنتی اصفهان از ترکیب گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، بِه، هویج، گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌های مخصوص مثل دارچین تهیه می‌شود. این خوراک لذیذ را با نان سرو می‌کنند. اگر با تور طبیعت‌گردی به اصفهان سفر می‌کنید، تاس‌کباب از آن غذاهایی است که نباید چشیدنش را فراموش کنید.

تاس کباب.jpg
تاس‌کباب، از غذاهای محلی اصفهان

آش شله‌قلمکار

آش شله‌قلمکار به عقیده برخی از افراد، می‌تواند معروف ترین غذای اصفهان باشد. شهرت این آش لذیذ به‌قدری است که تقریباً در همه شهرهای ایران طبخ و سرو می‌شود. این آش از عدس، نخود، لوبیا، گندم، گوشت گوسفندی، پیازداغ، سیرداغ، ادویه و سبزی آش تهیه می‌شود. آش شله‌قلمکار اصیل باید بافتی منسجم، کش‌دار و لعاب‌دار داشته باشد. از طعم لذیذ این غذای سنتی اصفهان که بگذریم، آش شله‌قلمکار یک وعده کامل با ارزش غذایی بسیار بالاست.

سوغات اصفهان چیست؟

شله قلمکار.jpg
آش شله‌قلمکار، معروف ترین غذای محلی اصفهان

معروف‌ترین غذاهای محلی و سنتی اصفهان

  • خورش ماست
  • بریانی
  • حلیم شیر
  • حلیم‌بادمجان
  • تاس‌کباب
  • آش شله‌قلمکار

سفر با تور اصفهان

اگر در فکر سفر به اصفهان و چشیدن غذاهای سنتی اصفهان هستید، کافی است در وبگاه لست‌سکند، وارد بخش تورها شوید و عبارت تور اصفهان را جست‌وجو کنید. با یک جست‌وجو، فهرستی از انواع‌واقسام تورها به این مقصد را می‌بینید که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را مقایسه کنید و بخرید.

سخن آخر

غذاهای محلی اصفهان مثل جاهای دیدنی اصفهان، تنوع زیادی دارد. در این مطلب سعی کردیم معروف‌ترین و بهترین غذاهای سنتی اصفهان را به شما معرفی کنیم تا اگر به این شهر سفر می‌کنید، فهرستی دقیق از غذاهای اصفهان داشته باشید. کدام‌یک از غذاهای اصفهان را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟ به‌نظر شما، بهترین غذاهای محلی اصفهان کدام غذاست؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.