ماسوله کجاست؟ راهنمای کامل سفر به ماسوله + عکس

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ماسوله کجاست؟ همه چیز در مورد ماسوله و سفر به آن
02 خرداد 1403 08:00
0

ماسوله، شهری نزدیکی رشت در استان گیلان است که بسیاری از افراد، آن را به‌عنوان روستا می‌شناسند. قرارگیری بسیار نزدیک روستای ماسوله به شهرهای مهمی چون فومن و ماسال باعث می‌شود که این شهر در کنار آن‌ها، مکان گردشگری مهمی محسوب شود. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، راهنمای سفر به ماسوله را می‌خوانید تا با این شهر زیبا و خاص بیشتر آشنا شوید.

ماسوله
1280px-Masouleh_-Iran.gif
عکس ماسوله

ماسوله کجاست؟

ماسوله از معروف‌ترین روستاهای پلکانی و یکی از روستاهای تاریخی ایران است که در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب‌غربی استان گیلان و در بخش سردار جنگل شهرستان فومن قرار گرفته است. این روستا به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد خانه‌هایی که به‌صورت پلکانی روی تپه‌ها ساخته شده‌اند، معروف شده است. مسیر اصلی ماسوله در استان گیلان، از جنوب شهر فومن شروع می‌شود و با گذر از جاده‌ای جنگلی و کوهستانی پس از 36 کیلومتر به شهر ماسوله می‌رسد.

مشاهده انواع تورهای ماسوله

موقعیت دقیق ماسوله روی نقشه

تاریخچه ماسوله

قدمت ماسوله به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد. در واقع یک محوطه باستانی در 10 کیلومتری شمال‌غربی این شهر وجود دارد که به آن کهن ماسوله می‌گویند و براساس کاوش‌هایی که انجام شده، قدمت این منطقه را به دوران پارتی نسبت داده‌اند. خانه‌های ماسوله با ساختار پلکانی‌شان به‌گونه‌ای بنا شده‌اند که سقف هر خانه حیاط خانه بالایی‌اش است. این فرم خانه‌ها علاوه‌بر هماهنگی با جغرافیای طبیعی و شیب کوه‌های اطراف، به حفظ فضای سبز هم کمک کرده و منظره‌ای دیدنی از جنگل‌های شمال به وجود آورده است.

بهترین زمان سفر به ماسوله

بهترین زمان برای سفر به ماسوله، فصل‌های بهار و پاییز است. در این مواقع، آب و هوای ماسوله معتدل و مناسب است. همچنین اوایل و اواخر تابستان که هوا هنوز خیلی گرم یا سرد نشده، بهترین زمان برای سفر به ماسوله با تور گیلان است. در این زمان‌ها، می‌توانید از طبیعت سرسبز اطراف روستا بیشترین لذت را ببرید. همچنین، بهتر است در زمستان به‌دلیل بارندگی‌های سنگین و لغزنده شدن جاده، به ماسوله سفر نکنید.

آب و هوای ماسوله

به‌طور کلی، آب‌ و هوای ماسوله کوهستانی و سرد است؛ اما این روستا در چهار فصل سال، آب‌وهوای متفاوتی دارد. هر فصل در ماسوله ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که برای گردشگران با هر سلیقه‌ای در سفر، جذابیت‌های خاصی ایجاد می‌کند. این تنوع آب‌وهوایی، برای برنامه‌های تور طبیعت‌گردی فرصت خوبی است.

  • آب و هوای ماسوله در بهار: ماسوله در بهار، آب‌وهوایی معتدل دارد و شاهد بارش‌های بهاری همراه با مه و شب‌هایی سرد هستید. دمای هوای ماسوله در بهار، معمولاً بین 5 تا 15 درجه نوسان دارد.
  • آب و هوای ماسوله در تابستان: تابستان‌ها در ماسوله معمولاً خنک و دل‌پذیر است؛ به‌ویژه در مقایسه با دیگر نقاط ایران. دمای هوای ماسوله معمولاً بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است و شب‌ها ممکن است کمی خنک شود.
  • آب و هوای ماسوله در پاییز: پاییز یکی از زیباترین فصل‌ها در ماسوله است. دما کم‌کم کاهش پیدا می‌کند و بین 10 تا 20 درجه در نوسان است. برگ‌ درختان هم به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند.
  • آب و هوای ماسوله در زمستان: زمستان‌ها در ماسوله سرد و مرطوب است. بیشتر مواقع دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد و بارش زیاد برف، جلوه‌ای سفید و زمستانی به این روستا می‌دهد.
1a00d7aa-4a21-4ee6-8f89-7216fe81b614_1658207745.gif
آب و هوای ماسوله در بهار، عکس از خبرگزاری میراث آریا

چرا به ماسوله سفر کنیم؟

سفر به ماسوله فرصت کم‌نظیری برای تماشای زیبایی‌های این منطقه است. این روستای پلکانی با معماری خاصش، نمونه‌ای از هنر معماری سنتی را نشان می‌دهد که در آن، خانه‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که سقف هر خانه، حیاط خانه‌ای دیگر است. این تدبیر معماری نه‌تنها جذاب است، بلکه برای سازگاری با شرایط طبیعی منطقه نیز کارآمد بوده است. علاوه‌بر این، محیط طبیعی ماسوله با جنگل‌های انبوه و منظره‌های کوهستانی، مکانی عالی برای پیاده‌روی، عکاسی و لذت بردن از طبیعت است. سفر با تور شمال و بازدید از این روستا، فرصتی برای آشنایی با سبک زندگی محلی و دیدن صنایع‌دستی مناطق شمالی را فراهم می‌کند.

57729543-1.gif
خانه‌های ماسوله، عکس از خبرگزاری ایسنا

فاصله ماسوله تا شهرها و مراکز مهم

ماسوله در استان گیلان واقع شده و از نظر جغرافیایی، در نزدیکی چندین شهر مهم و مرکز استان است. دسترسی به این روستای تاریخی از طریق جاده‌ فومن به ماسوله امکان‌پذیر است و از شهرهای بزرگ‌تر به‌سمت این منطقه کوهستانی می‌رود. موقعیت ماسوله به‌گونه‌ای است که سفر به آن از شهرهای نزدیک و دور با امکانات رفاهی مناسب همراه است. مهم‌ترین فاصله‌ها تا ماسوله عبارت‌اند از:

  • فاصله ماسوله تا رشت: 60 کیلومتر، یک ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله ماسوله تا انزلی: 94 کیلومتر، 2 ساعت
  • فاصله ماسوله تا قلعه رودخان: 45 کیلومتر، یک ساعت و 13 دقیقه
  • فاصله ماسوله تا ساحل گیسوم: 89 کیلومتر، 2 ساعت
  • فاصله ماسوله تا ماسال: 45 کیلومتر، یک ساعت 
  • فاصله ماسوله تا آستارا: 175 کیلومتر، 3 ساعت و 50 دقیقه
  • فاصله ماسوله تا تهران: 368 کیلومتر، 5 ساعت
  • فاصله ماسوله تا لاهیجان: 103 کیلومتر، 2 ساعت و 20 دقیقه
  • فاصله ماسوله تا قم: 485 کیلومتر، 6 ساعت 
  • فاصله ماسوله تا سرعین: 238 کیلومتر، 4 ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله فومن تا ماسوله: 32 کیلومتر، 49 دقیقه

جاهای دیدنی ماسوله

در کنار بازدید از جاهای دیدنی رشت نباید از ماسوله غفلت کرد. ماسوله، علاوه‌بر ساختمان‌های سنتی‌اش، به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی‌اش هم معروف است. این روستا مکانی ایدئال برای کشف فرهنگ محلی و لذت بردن از طبیعت است. در ادامه با تعدادی از جاهای دیدنی ماسوله آشنا می‌شوید.

بازار ماسوله

بازار ماسوله در قلب روستا قرار دارد و بافت تاریخی و معماری سنتی‌ آن، نمایانگر یک سبک زندگی سنتی از قدیم در ماسوله است. بازدیدکنندگان می‌توانند انواع محصولات محلی مانند فرش‌های دستباف، زیورآلات سنتی، انواع ترشی‌جات و عسل محلی را از این بازار خریداری کنند. بازار ماسوله همچنین فرصتی عالی برای چشیدن طعم غذاهای سنتی و بومی ماسوله است.

333189.gif
 مغازه‌های بازار ماسوله، عکس از Abbas Ashouri

موزه مردم‌شناسی ماسوله

موزه مردم‌شناسی ماسوله، در یکی از خانه‌های قدیمی داخل روستا قرار گرفته است. این موزه داستان زندگی و تاریخ مردم ماسوله را با نمایش لباس‌های سنتی، ابزارهای کشاورزی و خانگی و عکس‌های قدیمی به تصویر می‌کشد. بازدید از این موزه، فرصت مناسبی برای درک چگونگی سازگاری مردم با محیط کوهستانی و سخت اطرافشان خواهد بود.

333193.gif
موزه مردم‌شناسی ماسوله، عکس از Abbas Ashouri

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه که از جاذبه‌های طبیعی نزدیک ماسوله است، فرصتی فوق‌العاده را برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی به همراه دیدن منظره‌های بی‌نظیر فراهم می‌کند. این آبشار در میان جنگل‌های انبوه و دره‌های سرسبز قرار دارد و صدای آرامش‌بخش آب، محیطی روح‌نواز و لذت‌بخش ایجاد می‌کند.آبشار لارچشمه مانند جاهای دیدنی لرستان که به آبشارهایش معروف است، بسیار شناخته‌شده است و برای طبیعت‌گردان بسیار جذاب است. 

بلندترین آبشار ایران کجاست؟

f4947154-02e6-452b-9c5d-f7b86ec6a467.gif
آبشار لارچشمه ماسوله

اقامت در ماسوله

اقامت در ماسوله تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری محسوب می‌شود. این روستا اقامتگاه‌هایی با سبک معماری سنتی و خانه‌های پلکانی دارد که محیطی صمیمی و دنج برای مسافران ایجاد می‌کند. اکثر خانه‌های داخل روستا به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده‌اند که امکاناتی مانند تخت‌های راحت، حمام اختصاصی و گاهی اینترنت بی‌سیم دارند. هزینه اقامت در این خانه‌ها، بستگی به امکانات، وسعت خانه و منظره دارد و متفاوت است. برای اجاره خانه‌های ماسوله علاوه‌بر استفاده از تورها، حضوری نیز می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید.  

همچنین اگر اهل سفر طبیعتی و کمپینگ هستید، می‌توانید در اطراف روستا و محل‌های امنی که مشخص شده است، چادر بزنید و شب را همان‌جا بمانید. برای این منظور در زمان ورود به ماسوله باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید.

چگونه به ماسوله سفر کنیم؟

سفر به ماسوله که یکی از جاهای دیدنی گیلان است، به چند روش مختلف انجام می‌شود:

  • ماشین شخصی: سفر با ماشین شخصی یکی از راحت‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به ماسوله است؛ به‌ویژه اگر طرف‌دار جهانگردی با خودروی شخصی باشید. از تهران می‌توانید از مسیر جاده چالوس یا اتوبان کرج‌قزوین به‌سمت رشت حرکت کنید و سپس به‌سمت فومن و در نهایت به ماسوله بروید. مدت‌زمان سفر با توجه به ترافیک حدود ۵ تا ۶ ساعت است.
  • اتوبوس: روش دیگری که می‌توانید به ماسوله سفر کنید، به‌وسیله اتوبوس است. شما باید به سراغ ترمینال‌‎های مسافربری بروید و بلیط اتوبوس‌های فومن را تهیه کنید. این روش اقتصادی‌تر است و فرصتی برای آشنایی با مردم محلی را هم فراهم می‌کند.
  • تورهای گردشگری: بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای یک‌روزه یا چندروزه به ماسوله را برنامه‌ریزی می‌کنند. این تورها معمولاً شامل حمل‌و‌نقل، راهنما و گاهی اقامت هستند. تورهای گردشگری گزینه خوبی برای کسانی است که ترجیح می‌دهند بدون دردسر سفر کنند.
  • قطار: اگر سفر با قطار را دوست دارید؛ می‌توانید با قطار به رشت سفر کنید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به ماسوله بروید. 

در ماسوله چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

غذا در هر شهر و منطقه‌ای، نمایانگر فرهنگ و اصالت آنجاست. ماسوله نیز به‌عنوان یک روستای معروف در یکی از استان‌های شمالی، به غذاهای سنتی و خوش‌مزه‌ گیلانی معروف است. اگر قصد سفر به ماسوله را دارید، حتماً این غذاهای محلی را امتحان کنید:

  • میرزاقاسمی: این غذا یکی از مشهورترین غذاهای محلی گیلان است که از بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و در تمام رستوران‌های ماسوله سرو می‌شود.
  • ترش تره: این خورش لذیذ که با اسفناج، تره، لوبیا قرمز، چغندر، گوشت (معمولاً گوسفندی) و آب‌غوره تهیه می‌شود، طعمی ترش و دل‌چسب دارد.
  • فسنجان: خورش فسنجان که با گردوی آسیاب‌شده و رب انار شمالی تهیه می‌شود، معمولاً غذای پرطرف‌داری در ماسوله است. 
  • باقلا قاتق: این غذای ساده و خوش‌مزه از باقلا، تخم‌مرغ، سیر و شوید تهیه می‌شود و آن را می‌توانید در رستوران‌های سنتی داخل روستا پیدا کنید.
  • انواع آش: یکی از بهترین غذاهایی که در ماسوله مشتری‌های زیادی دارد، آش است. آش دوغ و آش رشته به‌ویژه در هوای بارانی و سرد این روستا بسیار می‌چسبد.
  • انواع زیتون پرورده: زیتون پرورده، یکی از خوراکی‌های سنتی گیلان است که از زیتون، گردو، سیر، رب انار و ادویه‌جات مختلف تهیه می‌شود و می‌توانید به‌عنوان یک مزه به همراه وعده‌های غذایی در رستوران‌های ماسوله سفارش دهید.
RgpkXjTf4KYHgHgFq3t2k8as1lHTh462TVkNIAQw.gif
غذاهای ماسوله، عکس از آرشیو لست‌سکند؛ پوریا اقتداری 

هزینه سفر به ماسوله

هزینه سفر به ماسوله بسته به نوع سفر و ترجیح شما می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه، برخی از هزینه‌های کلی را که ممکن است در سفر به ماسوله با آن‌ها روبه‌رو شوید، می‌بینید:

  • حمل‌ونقل: هزینه‌های سفر به ماسوله به نوع وسیله نقلیه‌ای که استفاده می‌کنید، بستگی دارد؛ ازجمله ماشین شخصی، اتوبوس یا تورهای گردشگری.
  • اقامت: هزینه‌های اقامت در ماسوله متنوع است، از خانه‌های مهمانی سنتی گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی که ممکن است قیمت‌های مختلفی داشته باشند.
  • غذا: هزینه غذا خوردن در ماسوله با توجه به اینکه در رستوران‌های محلی غذا می‌خورید یا از مغازه‌های کوچک و بازارچه‌ها خرید می‌کنید، متفاوت است.
  • فعالیت‌ها و بازدیدها: برخی از جاذبه‌های توریستی در ماسوله ممکن است هزینه ورودی داشته باشند؛ مانند موزه‌ها یا تورهای محلی اطراف روستا.

درمجموع، سفر به ماسوله به‌عنوان یک سفر اقتصادی محسوب می‌شود؛ به‌ویژه اگر از وسایل حمل‌و‌نقل شخصی یا اتوبوس استفاده کنید و در اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه بوم‌گردی بمانید. بااین‌حال، اگر ترجیح دهید از تورهای گردشگری خاص و رستوران‌های گران‌تر استفاده کنید، هزینه‌ها افزایش خواهد داشت؛ بنابراین، با برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب گزینه‌های اقتصادی‌تر، می‌توانید سفری به‌صرفه به روستای تاریخی ماسوله داشته باشید.

سوغات ماسوله 

ماسوله نیز مانند دیگر شهرهای گیلان، سوغاتی‌های متنوعی دارد؛ مانند:

  • صنایع‌دستی: ازجمله مهم‌ترین سوغات ماسوله، صنایع‌دستی محلی مانند جوراب‌های بافتنی، کلاه‌های پشمی، دستکش‌ها و عروسک‌ها هستند که توسط زنان روستا بافته می‌شوند و تقریباً در همه جای روستا آن‌ها را مشاهده می‌کنید.
  • فرش‌ها و گلیم‌ها: فرش‌ها و گلیم‌های دستباف که با طرح‌ها و رنگ‌های سنتی بافته می‌شوند، نمونه‌هایی از هنر نساجی منطقه هستند.
  • محصولات غذایی: مربا، ترشی‌جات محلی، انواع عسل کوهستانی و ادویه‌جات محلی که در آشپزی گیلانی استفاده می‌شوند، از دیگر سوغاتی‌های پرطرف‌دار ماسوله به حساب می‌آیند.
  • زیتون: تقریباً جایی در استان گیلان نیست که سوغاتش زیتون نباشد. انواع زیتون و همچنین زیتون پرورده، سوغات پرطرف‌داری در ماسوله است.
  • چای و دمنوش‌های گیاهی: به‌دلیل وجود جنگل‌های انبوه و گونه‌های گیاهی، انواع چای‌ سیاه و دمنوش‌های گیاهی که معمولاً در این منطقه تهیه می‌شوند، می‌توانند خرید خوبی برای سوغات باشند.
333197.gif
مغازه‌های خرید سوغات ماسوله، عکس از Abbas Ashouri

تور ماسوله لست‌سکند

قطعاً تمام شهرهای استان گیلان دیدنی و زیبا هستند؛ اما ماسوله به‌عنوان یک روستای خوش‌آب‌و‌هوا تصویر متفاوتی در ذهن گردشگران دارد که باعث می‌شود بیش‌از یک بار به آنجا سفر کنند. منطقه ماسوله جاذبه‌های مختلفی برای کشف کردن دارد. شما می‌توانید با رفتن به صفحه تور ماسوله در وبگاه لست‌سکند با استفاده از فیلترهای گوناگون، تور دل‌خواهتان را بخرید و یک سفر تمام‌عیار و خاص را تجربه کنید.

سخن آخر

در این مطلب دانستید ماسوله کجاست و برای سفر به ماسوله باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهید. ماسوله، با معماری پلکانی و محیط سرسبزش، مقصدی ایدئال برای دیدن فرهنگ و طبیعت شمال ایران است. با توجه به راهنمای سفر به ماسوله و بهترین زمان سفر، می‌توانید برنامه یک سفر ویژه را به این روستای زیبا بچینید. اگر تاکنون به ماسوله سفر کرده‌اید، چه نکاتی را برای سفر به این مقصد دل‌انگیز به دیگران توصیه می‌کنید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.