ترابزون کجاست؟ معرفی کامل و راهنمای سفر به ترابزون

4.3
از 29 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ترابزون کجاست؟ همه چیز در مورد ترابزون ترکیه
27 فروردین 1403 08:00
8

آیا می‌دانید ترابزون کجاست؟ خواندن راهنمای سفر به ترابزون ترکیه احتمالاً بهترین روش به دست آوردن اطلاعات جامع و کاربردی برای سفر به این شهر است؛ چراکه در مقایسه با شهری مثل استانبول، مسافران کمتری به شهر ترابزون می‌روند و همین باعث شده تا اطلاعات کمتری از آن وجود داشته باشد. در این مطلب از مجله لست‌سکند، راهنمای سفر به ترابزون را در اختیارتان می‌گذاریم. ما نیازهای مسافران این شهر را در چند دسته‌بندی کلی قرار داده‌ایم. دسته‌بندی‌ها شامل آشنایی با ترابزون، آب و هوای ترابزون، نحوه رفت‌وآمد در شهر ترابزون، اقامت، انتخاب غذا و جاهای دیدنی شهر ترابزون ترکیه می‌شود.

ترابزون کجاست؟

ترابزون یکی از شهرهای دیدنی ترکیه است. این شهر، یکی از شهرهای مهم دریای سیاه است که در نیمه شمال‌شرقی ترکیه واقع شده است. ازآنجایی‌که این شهر مانند شهر وان، در مقایسه با استانبول و آنتالیا، فاصله کمتری با مرزهای ایران دارد، توجه بسیاری از ایرانی‌ها را به خود جلب کرده است. نزدیک‌ترین مرز ایران به شهر ترابزون ترکیه، مرز بازرگان است که فاصله‌اش تا ترابزون بین 8 تا 10 ساعت است و بسته به مسیر و راهی که انتخاب می‌کنید، باید حدود 570 تا 730 کیلومتر را طی کنید.

اگر بخواهید از مرز رازی سفر به ترابزون را تجربه کنید، حدود 100 کیلومتر به مسیرتان اضافه می‌شود. مرز سِرو هم دورترین مرز به ترابزون است که حدود 850 کیلومتر با ترابزون فاصله دارد و در مدت تقریباً 12 ساعت و 15 دقیقه طی می‌شود. گفتنی است که می‌توانید از ارومیه با پرواز مستقیم به ترابزون بروید که حدود 6 ساعت و نیم تا 7 ساعت زمان می‌برد. فاصله ترابزون از برخی شهرهای مهم ترکیه به شرح زیر است:

  • فاصله ترابزون تا استانبول: حدود 1000 کیلومتر، این مسافت هر هفته با بیش از 100 پرواز داخلی ترکیه طی می‌شود.

  • فاصله ترابزون تا وان: بیش از 600 کیلومتر، طی کردن مسیر زمینی آن بیش از 8 ساعت طول می‌کشد.

  • فاصله ترابزون تا پایتخت ترکیه: بیش از 700 کیلومتر که با در نظر گرفتن شلوغی‌ها، طی کردن مسیر زمینی آن حدود 9 ساعت طول می‌کشد.

  • فاصله ترابزون تا آنتالیا: بیش از 1200 کیلومتر، طی‌کردن مسیر زمینی بین این دو شهر، بیش از 15 ساعت زمان می‌برد.

مشاهده قیمت تورهای متنوع ترابزون

Trabzon_in_Turkey.jpg
موقعیت ترابزون در نقشه ترکیه

تاریخ ترابزون

اکنون که دانستید ترابزون کجاست، نوبت به تاریخ این شهر می‌رسد. تاریخ ترابزون به عصر برنز و 4 هزار سال پیش برمی‌گردد. بخش مهمی از جاهای دیدنی این شهر هم به تاریخ کهن آن مربوط است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ترابزون و قرارگیری‌اش در نزدیکی مسیر جاده ابریشم، در گذشته‌های دور هم ایرانیان از این شهر رفت‌وآمد می‌کردند. از خیابان‌های قدیمی و بازارهای سنتی گرفته تا موزه‌هایی که اشیای آن تصاویری از زندگی مردمان باستان را به ما نشان می‌دهند، همگی در ترابزون انتظار شما را می‌کشند.

تاریخ ترابزون.jpg
یکی از جاذبه‌های تاریخی در ترابزون

طبیعت ترابزون

اصلی‌ترین علتی که ویژگی‌های جذابی را در طبیعت ترابزون ایجاد کرده، قرارگیری آن در حاشیه دریای سیاه است. به لطف باران‌های مکرر، ترابزون یکی از سرسبزترین نواحی دریای سیاه است و همین طبیعت، گردشگران زیادی را به سمت ترابزون کشانده است. وقتی دل‌نشینی طبیعت ترابزون با ظاهر زیبای بناهای تاریخی آن گره می‌خورد، مناظری ساخته می‌شود که یا آن‌ها را در رؤیا دیده‌اید یا در جلوه‌های ویژه سینمایی! جدا از تمام کوه‌ها و رودها و دریاچه‌های این شهر، کافی است فقط نام روستای اوزون گل را جست‌وجو کنید تا به عجایب طبیعت ترابزون پی ببرید.

طبیعت ترابزون.jpg
طبیعت و بافت روستایی در ترابزون

بهترین زمان سفر به ترابزون

فصل‌های بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به ترابزون هستند. با بررسی‌هایی که براساس نظر کاربران برای نوشتن این راهنمای سفر ترابزون انجام داده‌ایم، بیشتر کسانی که به شهر ترابزون ترکیه سفر کرده‌اند، فصل بهار و پاییز را پیشنهاد کرده‌اند. بااینکه در بهار و پاییز، جمعیت زیادی از گردشگران را می‌بینید؛ اما این شلوغی به‌گونه‌ای نیست که مانع لذت بردن شما از محیط شهری شود. آب‌وهوای بهاری، از اواسط اسفند تا اوایل خرداد و آب‌وهوای پاییزی، از اواسط شهریور تا اوایل آذر، بسیار مطبوع و دل‌پذیر است و گردش شما را خاطره‌انگیز می‌کند. با رسیدن بهار، شما می‌توانید با تور ترابزون نوروز به این شهر سفر کنید و از گشت‌وگذار در آن لذت ببرید. با همه این‌ها، بهترین زمان سفر، نسبی است و برای هرکس متفاوت خواهد بود.

آب و هوای ترابزون

آب و هوای ترابزون معمولاً به‌گونه‌ای است که در بیشتر مواقع سال، باران می‌بارد و تابستان‌هایی گرم دارد. با درنظر گرفتن اطلاعات سایت‌های پیش‌بینی وضع هوا، می‌توانیم بگوییم که کمترین دمای شهر ترابزون در یک‌سال، برابر با صفر درجه سانتی‌گراد و بیشترین دما هم برابر با 28 درجه سانتی‌گراد است. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که دما و آب و هوای ترابزون، همیشه و فقط با همین اعداد توصیف نمی‌شود و مقادیری که گفتیم، تغییر می‌کنند. در ادامه، ویژگی سفر به این شهر را در فصول مختلف سال گفته‌ایم.

  • سفر به ترابزون در بهار: پس از زمستان، بهار از فصول نسبتاً خلوت در ترابزون است؛ یعنی جمعیت، به‌قدری نیست که مزاحم بازدید و گشت‌وگذارتان شود. پیشنهاد ما در راهنمای سفر به ترابزون این است که به‌دلیل شروع گرم‌شدن هوا در بهار، حتماً این فصل را در اولویت‌های سفرتان قرار دهید. دمای هوا در این فصل بین 13 تا 19 درجه سانتی‌گراد است.
  • سفر به ترابزون در تابستان: ترابزون در تابستان هوایی گرم و مرطوب دارد و میانگین دمای این فصل حدود 26 درجه سانتی‌گراد است. ازاین‌رو بهترین زمان برای شیرجه زدن در آب‌های دریای سیاه، تابستان ترابزون است.
  • سفر به ترابزون در پاییز: در اوایل پاییز، جمعیت توریست‌ها همچنان در شهر زیاد است؛ اما با نزدیک شدن به آذر، از این جمعیت کاسته می‌شود. اگر می‌خواهید از شلوغی‌ها در امان باشید، هوایی دل‌پذیر را تجربه کنید و هزینه سفر به ترابزون را کاهش دهید، سفرتان را به آبان‌ ماه موکول کنید. میانگین دمای این فصل در آبان حدود 20 درجه سانتی‌گراد است.
  • سفر به ترابزون در زمستان: زمستان، خلوت‌ترین فصل گردشگری در ترابزون است؛ چون میانگین دمای این شهر در زمستان به حدود 5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ ضمن اینکه ممکن است بارش‌های گاه‌‌وبی‌گاه، مزاحم تفریحاتتان شود.
winter_1.jpg
نمایی از فصل زمستان در شهر ترابزون ترکیه

روش‌های سفر به ترابزون

حالا که کمی از جذابیت‌های مقصد گفتیم، به سراغ اصلی‌ترین سؤال درباره سفر به ترابزون می‌رویم: با چه روش‌هایی می‌توانیم به ترابزون سفر کنیم؟ اگرچه روش سفر تا حد زیادی به شرایط و هدف سفر بستگی دارد؛ اما لازم است نکاتی را درباره جغرافیا و مسیرهای شهر ترابزون ترکیه بدانید تا در تصمیم‌گیری اشتباه نکنید.

سفر هوایی به ترابزون

برای سفر به ترابزون ازطریق مسیر‌های هوایی باید به دو نکته توجه کنید: اول اینکه پرواز مستقیم از تهران به ترابزون خیلی زیاد نیست؛ دوم اینکه به‌طور معمول، پروازهای تهران به ترابزون ابتدا در استانبول یا یک فرودگاه دیگر توقف می‌کنند و سپس به ترابزون می‌روند. درمجموع، پیمودن فاصله هوایی که از تهران تا ترابزون وجود دارد، بین 5 تا تقریباً 9 ساعت زمان می‌برد. این تغییر ساعت‌ها هم با توجه به توقف‌هایی است که در فرودگاه یا فرودگاه‌های بین مسیر انجام می‌شود. این اعداد ممکن است که بیشتر یا کمتر شود؛ برای مثال ممکن است که هواپیمای شما تأخیر هم داشته باشد.

trabzon-airport.jpg
فرودگاه هاوالیمانی در ترابزون

سفر زمینی به ترابزون

برخلاف بسیاری از مقاصد خارج از کشور که سفرهای زمینی‌ آن‌ها طرف‌دار ندارد، تورهای زمینی ترابزون علاقه‌مندان بسیاری دارد؛ به‌ویژه اگر در فصل‌های پربازدید بخواهید از این شهر دیدن کنید. اگر به جهانگردی با ماشین شخصی علاقه‌مندید، باید بدانید که برای سفر به ترابزون باید بیش از 17 ساعت پشت فرمان بنشینید و حدود 1500 کیلومتر مسیر را بپیمایید. البته باید زمانی را برای استراحت هم در نظر بگیرید.

با توجه به هزینه سوخت، هزینه‌های ماشین و استراحت بین‌راهی، ممکن است سفر زمینی به ترابزون ترکیه با ماشین شخصی، حتی گران‌تر از سفر هوایی به این شهر شود. اگر سفر به ترابزون را بدون تور تجربه می‌کنید و می‌خواهید بلیط اتوبوس بخرید، باید اشاره کنیم که این کار، یک گزینه ارزان‌تر است؛ اما باید تحمل مسافت‌های طولانی را داشته باشید؛ زیرا در چنین سفری بیش از 20 ساعت در اتوبوس خواهید بود؛ به شرطی که گرفتار ترافیک سنگین مرزی نشوید و جاده‌‌ها و اتوبان‌های مسیرتان هم خیلی شلوغ نباشند.

اتوبوس های بین شهری.jpg
یک اتوبوس‌ بین‌شهری در ترابزون

رفت‌وآمد در ترابزون

اگر با هواپیما به ترابزون می‌روید، باید بدانید که فرودگاه بین‌المللی این شهر در اورتاحصار واقع شده و با مرکز شهر ترابزون حدود 6 کیلومتر فاصله دارد. برای طی کردن این مسافت، شما انواع‌واقسام وسایل حمل‌ونقل عمومی را در اختیار خواهید داشت. وسعت ترابزون تقریباً یک‌چهارم تهران است؛ بنابراین اگر اهل پیاده‌روی باشید، مشکل چندانی برای رفت‌وآمد در این شهر نخواهید داشت. در ادامه، انواع روش‌های رفت‌وآمد درون‌شهری در ترابزون را برای شما شرح می‌دهیم.

رفت‌وآمد با اتوبوس در ترابزون

به‌دلیل راحتی رفت‌وآمد با اتوبوس‌های عمومی ترابزون، توریست‌ها و افراد محلی، بیشتر اتوبوس را می‌پسندند. خطوط اتوبوس ترابزون اکثر نقاط گردشگری این شهر را پوشش می‌دهند. اگر چند روز در ترابزون می‌مانید، بهتر است یک ترابزون کارت بخرید و هزینه‌های بلیط برای رفت‌وآمدتان را با آن پرداخت کنید. با استفاده از این کارت‌ها به‌راحتی می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس به نقاط مختلف شهر بروید و نسبتاً هزینه‌های کمتری بپردازید. درضمن باید بدانید که هزینه رفت‌وآمد شما با توجه به مسافتی که طی می‌کنید، متغیر است.

اتوبوس های ترابزون.jpg
یک اتوبوس درون‌شهری در ترابزون

رفت‌وآمد با تاکسی در ترابزون

از ابتدای ورود به ترابزون، تاکسی‌های این شهر را به‌صورت 24 ساعته در فرودگاه خواهید دید. البته اگر زمان کافی برای در انتظار نشستن اتوبوس‌ها را ندارید یا هزینه سفر به ترابزون دست‌وپای شما را نمی‌بندد، گزینه استفاده از تاکسی را لحاظ کنید. به‌طور معمول در ترکیه به‌دلیل قیمت نسبتاً زیاد تاکسی، همه سراغ سایر روش‌های رفت‌وآمد عمومی می‌روند.

اگر در ترابزون سوار تاکسی شوید، معمولاً باید هزینه ورودی بپردازید که حدود 39 لیر ترکیه است. بقیه مبلغ، به مسافتی مرتبط است که تاکسی طی می‌کند و کرایه شما با توجه به آن، تعیین می‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که به‌ازای هر یک ساعت انتظار، مبلغ 50 لیر ترکیه به کرایه شما اضافه می‌شود. این اعدادی که برای کرایه تاکسی گفتیم، میانگین هستند و ممکن است کمتر یا بیشتر شوند. نکته دیگر این است که در نظر داشته باشید قیمت تاکسی تا حد زیادی به وضعیت ترافیک بستگی دارد. اگر می‌خواهید از منصفانه بودن قیمت پیشنهادی رانندگان مطمئن شوید، از اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر به ترکیه استفاده کنید. با برخی از همین اپلیکیشن‌ها هم می‌توانید تاکسی آنلاین بگیرید.

اجاره ماشین در ترابزون

ازآنجایی‌که برخی از جاذبه‌های طبیعی ترابزون از محیط شهری فاصله دارند و رفت‌وآمد به آن‌ها با تاکسی و دیگر وسایل نقلیه عمومی، هزینه‌های نسبتاً زیادی دارد، اجاره ماشین یکی از بهترین گزینه‌هاست. البته هزینه این کار، لزوماً کمتر از سایر روش‌های حمل‌ونقل در ترابزون نیست؛ اما آزادی عمل و امکان برنامه‌ریزی برای بازدید و گشت‌وگذار در ترابزون برای شما بیشتر است. قیمت بنزین در ترابزون حدوداً لیتری 36 لیر ترکیه است؛ ضمن اینکه قیمت اجاره ماشین در این شهر به‌طور میانگین بین 10 تا 40 دلار به‌صورت روزانه است. علاوه‌بر هزینه‌ها، رانندگی در برخی از جاده‌های ترابزون، به‌ویژه قسمت‌های کوهستانی، نیازمند دقت و هوشیاری زیادی است؛ چراکه جاده‌های این نواحی، در همه قسمت‌ها باکیفیت نیستند.

Cr3sNF4UkAAWJQ6.jpg
اجاره ماشین در ترابزون

در ترابزون کجا اقامت کنیم؟

همین‌جا بگوییم که اقامت چندروزه در ترابزون اصلاً کار سختی نیست. در مرکز شهر ترابزون، انواع‌واقسام هتل در اختیار مسافران است و اگر کمی بگردید، مواردی را پیدا می‌کنید که هزینه سفر به ترابزون را تا حد درخور توجهی کاهش می‌دهند. در مرکز شهر ترابزون ترکیه هم اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از رفتن به سفر، ابتدا از قیمت‌ها مطلع شوید و بعد این کار را انجام دهید.

هرچند قیمت هتل در ترابزون ممکن است براساس فصل پربازدید و کم‌بازدید تغییراتی داشته باشد یا شامل تخفیف‌هایی شود؛ اما طبق آخرین اطلاعات سایت‌های بوکینگ، برای رزرو یک هتل دو ستاره در ترابزون باید حدود بیش از 500 لیر به‌ازای یک نفر و برای یک شب پرداخت کنید. این مبلغ برای رزرو هتل‌های ‌چهار‌ستاره و پنج‌ستاره به‌ترتیب حدود بیش از 600 تا 1000 لیر افزایش می‌یابد. البته نباید فراموش کنید که قیمت هتل به موقعیت و زمان رزرو هم بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم از قبل، درباره جزئیات خدمات هریک پرس‌وجو کنید. اگر با تور اقساطی سفر کنید، لازم نیست همه مبلغ تور را همان ابتدا بپردازید. شما می‌توانید بخشی از آن را پرداخت کنید و بقیه مبلغ را در ماه‌های آینده به‌صورت قسطی بپردازید. به این شکل می‌توانید هنگام سفر، راحت‌تر مخارجتان را کنترل کنید.

نمایی از یکی از بهترین هتل های استانبول.jpg
نمایی از رستوران یکی از هتل‌های ترابزون

از ترابزون چه بخریم؟

در مقایسه وان و ترابزون، احتمالاً بیشتر گردشگران ایرانی، وان را برای خرید انتخاب می‌کنند. دلیلشان هم نزدیک‌تر بودن این شهر به ایران است. اگر قصدتان رفتن به ترابزون است، هیچ جای نگرانی نیست؛ زیرا هر آنچه بخواهید، می‌توانید از مراکز خرید شهر ترابزون تهیه کنید. مرکز خرید فروم و بازار روس‌ها ازجمله بهترین مراکز خرید ترابزون هستند که می‌توانید در آن‌ها لوازم مد نظر و بعضی از سوغاتی‌های معروف ترکیه را بخرید.

علاوه‌بر مراکزی که نام بردیم، خوب است به خیابان «Kunduracilar» در اورتاحصار بروید تا یک خرید و ویترین‌گردی تمام عیار را تجربه کنید. اگر هم طرف‌دار سوغاتی‌های قیمتی هستید، می‌توانید به بازار سنتی ترابزون بروید و صنایع دستی ساخته شده با طلا و نقره را بخرید؛ در میان این طیف وسیع سوغاتی‌ها، معمولاً لباس گزینه بسیار مناسبی است.

سوغات ترکیه و شهرهای معروفش چیست؟

forum-trabzon-alisveris-mekezi_5.jpg
مرکز خرید فروم ترابزون

غذای ترابزون

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ترابزون ترکیه، مهم‌ترین عناصری هستند که بر غذای این شهر تأثیر گذاشته‌اند. ازآنجایی‌که طبیعت نواحی دریای سیاه، مانند بخش‌های مدیترانه‌ای نیست، از سال‌های دور تاکنون، مردم ترابزون یک برنامه غذایی سنتی منظم را چیده‌اند و تا به امروز به آن پایبند مانده‌اند. ماهی و غذاهای مربوط به آن، ازجمله غذاهای اصلی مردم ترکیه است. بهتر است پیش از سفر، حدود قیمت غذا در ترکیه را بدانید تا بهتر برای بودجه‌تان برنامه‌ریزی کنید. قیمت غذا در شهرهای مختلف ترکیه مشابه است؛ بنابراین در ترابزون هم قیمت‌ها تفاوت چندانی ندارد. اگر اهل امتحان‌کردن غذاهای محلی مناطق مختلف هستید، پیشنهاد می‌کنیم از غذاهای معروف ترکیه غافل نشوید. برخی از غذاهای معروف ترابزون عبارت‌اند از:

  • آنچوی (Anchovy): آنچوی یکی از ماهی‌های خوش‌مزه در دریای سیاه است که در همه وعده‌های غذایی، خورده می‌شود. آشپزهای ترابزون روش‌های مختلفی برای پخت این ماهی دارند.

  • بیت (Beet): بیت، نمادی از هنر آشپزی ترابزون است که با موادی مثل کلم سیاه و گوشت قیمه‌قیمه‌شده تهیه می‌شود.

  • کوفته آکچابات (Akcaabat Köftesi): کوفته آکچابات نه‌تنها در ترابزون، بلکه در سراسر ترکیه یک غذای شناخته‌شده است. این نوع کوفته‌های گوشتی، با سیر و پیاز پخته می‌شوند. گفته می‌شود طعم جادویی آن از سیر گرفته می‌شود. همچنین آکچابات نام یک شهر هم هست.

  • کویماک (Kuymak): کویماک، علاوه‌بر ترابزون در تمام نواحی دریای سیاه شهرت دارد. این غذا بیشتر در صبحانه‌ها و میان‌وعده‌ها میل می‌شود و از پنیر مخصوص ترابزون، آرد ذرت و کره تهیه می‌شود.

b3.jpg
ماهی آنچوی، از غذاهای معروف ترابزون

در ترابزون کجا بریم؟

شهر ترابزون ترکیه، دیدنی‌های متنوعی دارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه‌ای که دارید، از میان جاذبه‌های این شهر، بهترینشان را ازنظر خود انتخاب کنید و برای بازدیدشان برنامه بچینید. جاهای دیدنی ترابزون تقریباً در 3 دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند که می‌توانیم آن‌ها را به جاذبه‌های شهری، طبیعی و در آخر هم تاریخی و فرهنگی تقسیم کنیم. در هرکدام از این دسته‌بندی‌ها، تعدادی از جاهای دیدنی شهر ترابزون ترکیه قرار می‌گیرند. در ادامه به‌اختصار، چند جاذبه را بررسی می‌کنیم.

  • صومعه ساملا: از زمان ساخت بناهای این صومعه، اطلاعات دقیق در دسترس نیست. ساختمان‌های این صومعه شامل آشپزخانه، کلیسا، کتابخانه و بخش‌های دیگری است. اینکه این بناها در دل صخره قرار گرفته‌اند، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات است و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی از این صومعه بازدید کنند.

  • کاخ آتاتورک: تقریباً محال است که در شهری از ترکیه پا بگذارید و اثری مربوط به آتاتورک پیدا نکنید. مردم ترابزون این عمارت را به آتاتورک هدیه داده بودند تا او هر موقع که به این شهر آمد، بتواند از آن استفاده کند. علاوه‌بر کاخ و تزیینات زیبایش، باغ و فضای سبز اطراف آن هم بسیار چشم‌نواز است.

  • ساحل ترابزون: خط ساحلی ترابزون، حدود 114 متر است و قرارگیری‌اش به موازات کوهستان، باعث شده تا مناظر بسیار زیبایی را ببینید. در برخی از این سواحل هم امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری ترتیب داده‌اند تا گردشگران بتوانند نهایت استفاده را از این سواحل ببرند

بهترین سواحل ترکیه کدام‌اند؟

lastsecond.ir-travel-guide-to-trabzon.jpg
خانه موزه آتاتورک در شهر ترابزون

بررسی قیمت تورهای ترابزون در لست‌سکند

ترابزون از شهرهایی است که شما می‌توانید با تور هم به آنجا بروید. سفر با تور به این شهر، مزیت‌هایی دارد که مهم‌ترینش، آشنا بودن مجریان تور با شهر است. به‌این‌ترتیب، شما بیشتر جاهای مهم و جذاب این شهر را با تور می‌بینید. در صفحه تور ترابزون وبگاه لست‌سکند، می‌توانید تورهای مختلف به این شهر را ببینید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، نزدیک‌ترین تور به شرایط دل‌خواهتان را بخرید.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به ترابزون را در اختیارتان قرار دادیم. اگرچه کارهایی مثل مطالعه راهنمای سفر به ترابزون و آشنایی با این شهر، درصد مهمی از مشغله‌های فکری قبل از سفر شما را رفع می‌کند، توصیه می‌کنیم که قبل از سفر دست از جست‌وجو برندارید و تا لحظه آخر پیگیر موضوعات مختلفی باشید که در این مطلب ذکر کردیم؛ زیرا شرایط هیچ‌وقت ثابت نیستند. اگر تجربه سفر به ترابزون را دارید، چه نکته دیگری را برای سفر به این شهر ضروری می‌دانید؟

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.