7 جاذبه‌ طبیعی سریلانکا با مناظری فراموش نشدنی!

4
از 29 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مناظری که باعث می‌شوند سریلانکا را هرگز فراموش نکنید + تصاویر
20 اسفند 1399 07:00
1

سریلانکا کشور جزیره‌ای کوچکی در جنوب هند است که به آن مروارید اقیانوس هند هم می‌گویند. نام قدیمی سریلانکا، سیلون بوده و اعراب آن را سرندیب می‌نامیدند. اما از 1972، نام رسمی کشور سریلانکا شده است. فرهنگ و سنن سریلانکا از هند و کشورهای آسیای شرقی بسیار تأثیر گرفته است، کشوری که قدمتش به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌گردد.

 سریلانکا از آن دسته مقاصدی است که برای همه جذاب است. اگر دنبال جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی باشید، تعداد زیادی معبد، محوطه باستانی و شهر مقدس هست که می‌تواند شما را جذب کند. اگر دنبال طبیعت زیبا و بکر هستید، پارک‌های ملی، ساحل‌ها، دریاچه‌ها و جنگل و کوه در انتظار شما است. اگر به دنبال هیجان هستید، ورزش‌های آبی گزینه مناسبی برای شما هستند و اگر به دنبال آرامش می‌گردید، ساحل‌های دورافتاده و اقامت جنگلی، پیش روی شما است. فقط کافیست بدانید از چه چیزی بیشتر لذت می‌برید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. به غیر از این موارد، عواملی که سریلانکا را به مقصدی ایده‌آل تبدیل می‌کند، در این لینک توضیح داده شده است.

در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از جاذبه‌های طبیعی سریلانکا را به شما معرفی کنیم. اما جاذبه‌هایی که مناظری حیرت‌انگیز از این بهشت کوچک را پیش چشمان شما می‌آورند. با ما همراه باشید.

سریلانکا
منبع عکس: Journeywonders

1. سیگیریا؛ دست‌نیافتنیِ مغلوب

شاید این مقصد به نظر تاریخی بیاید، اما این محوطه باستانی که به آن شیرسنگ هم می‌گویند، روی صخره‌ای مرتفع ساخته شده که 300 متر از سطح دریا و 180 متر نسبت به زمین‌های اطراف ارتفاع دارد. قدمت قلعه به قرن پنجم میلادی باز می‌گردد و محل حکومت پادشاه کاشیاپای اول بوده که برای امنیت بیشتر آن را روی سنگ بزرگی ساخت و شمایل شیر به آن داد. البته که همه اقدامات پادشاه، کمکی به نفوذناپذیری قلعه نکرد و در نهایت قلعه تسخیر شد. در سال 1982، سیگیریا به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. ویرانه‌ای از قلعه، همچنان پابرجاست، اما بازدید از این قلعه باعث می‌شود شما منظره زیبایی از جنگل‌‎های اطراف را داشته باشید.   

سیگیریا
منبع عکس: Backpackerbanter

2. قله آدم و رد پایی اسرارآمیز

قله آدم نام قله‌ای است در مناطق مرکزی سریلانکا و در منطقه نوارا الیا. این قله بیش از 2200 متر ارتفاع دارد و مخروطی شکل است. شهرت این قله به دلیل ردپایی است که روی یک سنگ در قله دیده می‌شود. بوداییان باور دارند این رد پا متعلق به بودا است، هندوها می‌گویند رد پای شیوا است و مسلمانان و مسیحیان می‌گویند جای پای آدم است. در هر حال، به دلیل وجود این رد پا، محلی‌ها به قله سری‌پادا یا رد پای مقدس می‌گویند. سری‌پادا پنجمین قله مرتفع سریلانکا است و مکان مقدسی به حساب می‌آید. اگر در یک روز آفتابی به این قله بروید، منظره بی‌نظیری در انتظار شما است.

قله آدم
منبع عکس: Srilankatailormade

3. ساحل و دریاچه بنتوتا

بنتوتا شهری ساحلی در منطقه گال است. جاذبه‌های بنتوتا کم نیستند اما از میان آنها ساحل و  دریاچه بنتوتا منظره به شدت جذابی دارند. اگر به دنبال لذت بردن از ساحلی زیبا و سرسبز هستید، حتما به ساحل بنتوتا سر بزنید. ساحلی که به شن‌های طلایی‌اش شهرت دارد و منظره‌ای زیبا از اقیانوس هند را به شما نشان می‌دهد. به علاوه می‌توانید به دریاچه بنتوتا بروید که بین شهر و اقیانوس گیر کرده است. مجموعه‌ای از بهترین اقامتگاه‌های سریلانکا (مثل هتل تاج بنتوتا) در محدوده این دریاچه و اقیانوس واقع شده‌اند و مقصد ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به دریا و تفریحات آبی هستند.

دریاچه بنتوتا
منبع عکس: Booking

4. مزارع کشت چای تپه‌ای

کشت و تولید چای، یکی از صادرات اصلی سریلانکا است و با درآمدی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار، 2 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. سریلانکا، چهارمین تولیدکننده بزرگ چای در دنیا است. بسیاری از زمین‌های کشت چای روی تپه‌ها قرار دارند و منظره شگفت‌انگیزی را به وجود آورده‌اند. بسیاری از مسافران، هتل‌هایی را انتخاب می‌کنند که مشرف به این مزارع است و یکی از تورهای محبوب سریلانکا، تور بازدید از زمین‌های کشت چای است. در این تورها با تاریخچه کشت و تولید چای آشنا می‌شوید و پروسه تولید را از زمان کندن برگ‌ها تا زمان تولید چای می‌بینید.

سریلانکا
منبع عکس: The Times

5. بام و دریاچه کندی

در بسیاری از شهرهای دنیا، نقطه‌ای وجود دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد نمایی کلی از شهر داشته باشند. نمونه آن در ایران مثلا بام تهران است. یک مکان تفریحی با منظره جذابی از شهر. بام و دریاچه کندی هم تقریبا همان است. نقطه‌ای از شهر کندی که نمای بی‌نظیری از شهر و دریاچه را به شما نشان می‌دهد و یکی از مقاصد مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی است. برای رسیدن به این نقطه، باید از کنار رودخانه پیاده‌روی خود را شروع کنید. البته می‌توانید از توک‌توک‌ها هم استفاده کنید. دریاچه کندی جزو دریاچه‌های مصنوعی است و در سال 1807 به دستور پادشاه راجاسینگ، در کنار معبد دندان مقدس ساخته شده است.

دریاچه کندی
منبع عکس: Wikimedia

6. آبشارهای مطبق سنت کلر

آبشارهای سنت کلر یکی از عریض‌ترین آبشارهای سریلانکا هستند. این آبشارها در منطقه نوارا الیا قرار دارند که یکی از استان‌های مرکزی سریلانکا است. سنت کلر یک آبشار طبقاتی است و در نهایت به فضای برکه مانندی می‌ریزند. سنت کلر دو آبشار دارد. آبشار اول 80 متر طول و 50 متر عرض دارد و ماهاالا خوانده می‌شود. آبشار دوم هم 50 متر ارتفاع دارد و کوداالا نام دارد. سدسازی در مسیر این رودخانه باعث شد حجم آب گذری به شدت پایین بیاید. در پی اعتراضاتی که به این سد شد، دولت اعلام کرد که روزانه 10 ساعت جریان آب را باز خواهد کرد. هرچند که حجم آب یک سوم آنچه در گذشته بود است، اما این منطقه همچنان زیباست.

آبشار سنت کلر
منبع عکس: Miracle Island

7. یالا، زیستگاه فیل و پلنگ

پارک ملی یالا پربازدیدترین پارک سریلانکا و دومین پارک ملی بزرگ کشور است. این پارک با کلومبو 300 کیلومتر فاصله دارد و از سال 1900 پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بوده است. به طور کلی در منطقه یالا 6 پارک ملی و 3 پناهگاه حیات وحش وجود دارند که یکی از بزرگترین آنها پارک ملی لونوگاموِرا است. تنوع گیاهی و جانوری منطقه یالا بی‌نظیر است و یکی از مقاصد اصلی پرنده‌نگری در سریالانکا است. یالا مقصد تورهای سافاری است و موقعیتی است که علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی، حیات وحش سریلانکا را از نزدیک ببینید.

پارک ملی یالا
منبع عکس: Thrillophilia

آنچه گفته شد تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای سریلانکا است. تعداد زیادی آبشار، کوه، مسیر پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، ساحل و پارک ملی مثل غار راوانا، ساحل ناریگاما، منطقه تنوع زیستی ماداگانگا و دیگر دیدنی‌ها هست که در این لیست به آنها اشاره نکردیم. در این مطلب، فقط نمونه کوچکی از زیبایی‌های سریلانکا را دیدید. اما مطمئن باشید به هر منطقه‌ای که سفر ‎کنید، جاذبه‌های متنوعی برای انتخاب دارید. جاذبه‌های بیشتر را در سفرنامه‌های سریلانکا می‌توانید بخوانید. اگر هم سریلانکا را یرای سفر در نظر گرفته‌اید، برای آگاهی از قیمت تورهای سریلانکا، روی لینک کلیلک کنید.

 

تالیف: لست سکند