8 کشور و 16 شهر فقط در 23 روز !

آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
8 کشور و 16 شهر فقط در 23 روز !

5 فروردین 1402 ، 25 مارچ 2023، روز دهم سفر: گشت و گذار در مرکز شهر فرانکفورت!

امروز چون روز آزاد تور بود ما ترجیح دادیم باز به میدان رومربرگ و خیابان های اطراف برویم و مجددا مرکز شهر را بگردیم. خیابان های اطراف میدان رومربرگ پر بود از فروشگاه های رنگارنگ، کافی شاپ و رستوران.

خیابان های فرانکفورت

گروهی از نوازندگان دوره گرد رو به روی مرکز خرید بزرگی موسیقی زیبایی می نواختند که حس و حال جالبی به فضا داده بود به خصوص با  درختان پر از شکوفه های بهاری.

undefined

در شهرهای آلمان یک سری فروشگاه های زنجیره ای محصولات بهداشتی آرایشی هست با برند " DM" که اگر دیدید میتونید محصولات با کیفیت به خصوص داروها و مکمل ها و ویتامین ها رو با قیمت خیلی مناسب تهیه کنید. موقع برگشت در نزدیکی هتل به مرکز خرید Skyline رفتیم نهار پیتزا هات خوردیم و با تعطیلی فروشگاه ساعت 8 به هتل برگشتیم برای جمع و جور کردن وسایل و حرکت به سمت مقصد بعدی.

میدان رومربرگ آفتابی

6 فروردین 1402 ، 26 مارچ 2023، روز یازدهم سفر: سفر به شهری افسانه ای و قرون وسطایی !

ساعت 9.30 صبح برای حرکت به سمت سوئیس و مقصد بعدی که شهر مونیخ بود راه افتادیم ، قرار بر این شد علاوه بر برنامه از پیش تعیین شده تور، از یک شهر افسانه ای که ترکیب قرون وسطایی خودش را حفظ کرده هم بازدید کنیم به نام روتنبرگ. 25 یورو هر نفر به لیدر پرداخت کرد برای بازدید و توقف در بین راه. فاصله فرانکفورت تا روتنبرگ تقریبا 2.30 بود.

روتنبرگ

روتنبرگ از جمله شهرهای قرون وسطی در اروپا است که به خوبی از ‏آن محافظت شده است.  یکی از جذاب ترین شهرهای آلمان که دیوارها و برج های قدیمی این شهر همگی به خوبی و دست نخورده باقی مانده اند ، چندین موزه جذاب و خارق العاده  از جمله موزه کریسمس هم در این شهر در معرض بازدید گردشگران تور آلمان قرار دارد. با گشتن در خیابان های قدیمی و مشاهده ساختمان ها و کلیساهای ‏قدیمی آن ، به زمان و مکان دیگری وارد خواهید شد.

undefined

علاوه بر وجود ساختمان های قدیمی و زیبا ، شهر روتنبرگ پارک ها و باغ های متنوع و جذابی نیز دارد. یکی از مشهورترین ‏های آنها باغ های قلعه یا ‏Burggarten‏ است که از ‏اینجا می توان چشم اندازی زیبا از شهر قدیمی را نیز مشاهده کرد. ‏‏‏ ‏در زمان سفر ما به دلیل سرمای هوا و اوایل بهار سر سبزی کمی داشت در واقع در فصلهای گرم تر سال این باغ های زیبا بسیار دیدنی تر خواهد بود. ‏ ‏ ‏

یک شیرینی مخصوص در این شهر پخته میشد که ظاهر بسیار فانتزی و جالبی داشت.  schneeball  یا گلوله برفی یک شیرینی خشک و کوکی مانند است که ماندگاری طولانی دارد و در طعم ها و مزه های مختلف تهیه می شود. مواد اصلی شامل آرد، تخم مرغ، شکر، کره، خامه است که به صورت نوارهای مساوی برش داده می شود و با یک وسیله فلزی بلمد شکل توپ مانندی به آن می دهند و در روغن سرخ می شود. سپس به آن شکلات، پودر قند، دارچین، مارمالاد و .... اضافه می شود. قیمت آن بین 1 تا 4 یورو بسته به سایز و طعم های مختلف بود.

ساعت 2.30 از روتنبرگ به سمت مونیخ حرکت کردیم و حدود ساعت 6 عصر به مونیخ رسیدیم. در مونیخ هتل Steigenberger بودیم یک هتل 4 ستاره در منطقه ای مسکونی و خلوت. اطراف هتل فروشگاه و سوپر نبود. با توجه به اینکه همه جا تعطیل بود و ما بعد از ساعت 6 رسیده بودیم دسترسی به مواد خوراکی یا خرید سوپری سخت بود. داخل اتاق چای ساز و قهوه ساز داشت. امکانات اتاق خوب بود. بزرگ و جا دار بود. هوا خیلی سرد بود و ترجیح همه بر ماندن در اتاق بود...

7 فروردین 1402 ، 27 مارچ 2023، روز دوازدهم سفر: عالیجناب BMW در مونیخ !

صبح پس از صرف صبحانه برای بازدید از شو روم BMW به ساختمان جذاب و زیبای آن که نمونه بازسازی شده از یکی از قطعات ماشین هست رفتیم و از آخرین مدل های ماشین و موتور دیدن کردیم.

صبحانه هتل Steigenberger

نمایشگاه BMW
نمایشگاه BMW در مونیخ

undefined

اگر به مونیخ سفر کردید، بازدید از کاخ نیمفنبورگ Nymphenburg  را از دست ندهید. اگرچه معماری های بی نظیری در کوچه پس کوچه‌های مونیخ خواهید دید، اما این کاخ ۶۰۰ متری حال و هوای دیگری دارد. البته همانطور که قبلا هم اشاره کردم در فصلهای گرم تر سال که همه گل و گیاه و درختان سرسبز تر هستند، جلوه ی دیگری خواهد داشت.

کاخ نیفرگ
کاخ نیمفنبورگ Nymphenburg

جذابیت اصلی این کاخ به قوهای زیبایی است که در دریاچه اطراف ساختمان اصلی حضور دارند.بعد برای بازدید از قسمت قدیمی شهر به مرکز شهر و میدان ماریان پلاتز Marienplatz رفتیم که در اطراف آن ساختمان‌های تاریخی متعددی وجود دارد. مهمترین ساختمان این میدان مربوط به شهرداری است که همچنان هم از آن در بخش اداری استفاده می شود. از سال ۱۹۰۸ پیکره‌هایی کوچک که شامل ۳۲ عدد تندیس با اندازه طبیعی هستند باقی مانده که نمایشی از تاریخ مونیخ را به صورت گردشی در دو طبقه اجرا می‌ کنند. و همزمان موزیکی هم نواخته می شود.

این نمایش روزانه در ساعت‌های ۱۱، ۱۲ و ۵ عصر شروع می‌شود و در واقع صحنه ای از  عروسی دوک ویلیام پنجم در سال ۱۵۶۸ را خواهید دید. این نمایش برای اولین بار در سال ۱۵۱۷ برای نشان دادن پایان بیماری طاعون اجرا شد. تصور کنید در آن سالها که صنعت فیلم و انیمیشن پیشرفت کنونی را نداشت، مردم از شهرهای اطراف برای دیدن این مجسمه های متحرک خودشان را به مونیخ می رسانند تا با چشم خود حرکت آنها را تماشا کنند!

میدان ماریانپلاتز
میدان ماریان پلاتز

در عصر هوش مصنوعی هنوز هم دیدن این نمایش جذابیت خاص خودش را دارد. راس ساعت 5 جمعیت زیادی در میدان دوربین به دست جمع شده اند تا نمایش شروع شود. این نمایش را ۷ سال یک بار به صورت زنده در میدان مارین پلاتز برگزار می‌کنند.

undefined

یکی دیگر از جذابیت های میدان ماریان پلاتز کلیسای جامع شهر مونیخ است. کلیسای بانوی ما یا  Frauenkirche نماد زیبای  مونیخ است که با معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد، گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. کلیسای بانوی ما دارای دو گنبد بزرگ است که از همه جای شهر مونیخ این گنبد ها قابل مشاهده هستند .

یکی از هیجان انگیز ترین بخش های کلیسای بانوی ما مربوط به رد پای شیطان در ورودی کلیسا است. افسانه ای قدیمی بیانگر این است که میان شیطان و معمار سازنده این کلیسا قراردادی بسته شد تا این کلیسا بدون پنجره باشد. اما معمار سازنده این کلیسا "یورگ" علاوه بر ساخت پنجره های بسیار زیاد از شیشه های رنگی نیز در ساخت این کلیسا استفاده کرد . با اینکار باید روح وی توسط شیطان تسخیر می شد اما این معمار با بهره از هوش خود شیطان را وارد تنها بخشی از کلیسا کرد که از آنجا هیچ کدام از پنجره های کلیسا به واسطه ی ستون ها دیده نمی شد. شیطان که از این موضوع به شدت ناراحت و سرخورده شده بود پای خود را محکم به زمین کوبید و رد پای خود را به یادگار گذاشت.

ردپای شیطان

در فرصت آزادی که داشتیم گشت و گذاری کوتاه در مغازه ها و فروشگاه ها زدیم. بارش برف سبکی هم شروع شد که سرمای هوا را چند برابر کرد. یادتان باشد در اروپا اگر شانس بیاورید و برندی شامل تخفیف شده باشد خریدهای خوب و با کیفیتی می توانید انجام دهید.

عصر برفی در مونیخ
عصر برفی در مونیخ...

تله کابین ایسنبرگ
تله کابین ایسنبروک

8 فروردین 1402 ، 28 مارچ 2023، روز سیزدهم سفر: به محل برگزاری المپیک زمستانی خوش آمدید!

ساعت 10.30 صبح پس از صرف صبحانه و تحویل اتاق ها و بار زدن چمدان ها در اتوبوس به سمت اتریش حرکت کردیم. مقصد بعدی شهر ایسنبروک بود. که تقریبا 2 ساعت با مونیخ فاصله داشت. شهری که معمولا المپیک زمستانی در آن برگزار می شود.این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در بین کوهستان های بلند مکانی عالی برای اسکی در زمستان و کوه نوردی در تابستان است. چندین پیست اسکی در اطراف اینسبروک وجود دارد که توسط یک تراموای برقی قابل دسترسی است. ناحیه های پوشیده شده از یخ در مناطق مرتفع امکان اسکی در ماه های تابستان را نیز فراهم می کند.

منظره زیبای شهر اینسبروک از هتل Adlers
منظره زیبای شهر اینسبروک از هتل Adelers

یکی از مهم ترین پیست های اسکی برای مسابقات سالانه جهانی پرش اسکی است. تجهیزات ورزشی‌ای که برای بازی‌های المپیک زمستانی 1964 و 1976 ساخته شد، هنوز هم جمعیت زیادی از اسکی‌بازها را به این منطقه می‌کشاند و هرساله شاهد رقابت‌های داخلی و خارجی است.در خیابان باشکوه ماریا-ترزین  (Maria-Theresien)، چشم‌انداز بی‌نظیری را از کوهستان خواهید دید.

undefined

در میانه‌ی این خیابان قدیمی و عریض، درست روبه‌روی تالار شهر، سر ستونی قرار دارد که تندیس مریم باکره بر آن خودنمایی می‌کند.

قدم زدن در کنار رودخانه را از دست ندهید و از طبیعت زیبای این منطقه، خانه های رنگی و کافه های آن استفاده کنید.میتوانید برای تله کابین بلیط بگیرید و از مناظر برفی هم لذت ببرید.

هتلی که در آن اقامت داشتیم هتل Adelers  بود. هتلی زیبا و مدرن با منظره بی نظیری از کوهستان و پیست اسکی. اتاق ها مجهز و صبحانه خوب و قابل قبول بود و منظره زیبای کوهستان شکوه خاصی به همه چیز داده بود.گشت و گذاری در شهر زدیم و چون ساعت 7 همه جا طبق معمول سایر شهرهای اروپا تعطیل شد به هتل برگشتیم .

هتل Adelers

9 فروردین 1402 ، 29 مارچ 2023، روز چهاردهم سفر: بازدید از چهارمین کشور کوچک دنیا بهشتی کوچک و پنهان در اروپا !..

.بعد از صرف صبحانه تا ساعت 12 که موقع حرکت و تحویل اتاق ها بود مجددا در کوچه پس کوچه های این شهر زیبا و کوهستانی قدم زدیم، تماشای مردم، شور و هیاهو اول صبح و باز شدن یکی یکی فروشگاه ها و مغازه ها و ...

اینسبروک، اتریش

اینسبروک

ساعت 12 به سمت سوئیس حرکت کردیم و در مسیر از کوچکترین کشور مستقل بعد از واتیکان دیدن کردیم به نام لیختن اشتاین و مرکز آن وادوز.

پایتخت لیختن اشتاین، وادوز

لیختن ‌اشتاین از سمت شرق و شمال با اتریش همسایه است و از سمت غرب و جنوب نیز با سوئیس مرز مشترک دارد. این کشور توانسته بالاترین سطح زندگی را فراهم سازد و منابع و مناظر طبیعی زیادی دارد. کشور لیختن اشتاین در لیست سرسبزترین کشورهای اروپا قرار دارد.

وادوز

برای گشت و گذار در کوچه پس کوچه های وادوز یک قطار توریستی در میدان اصلی شهر بود که با خرید بلیط آن کل افراد تور سوار بر قطار شده و از مناظر زیبا و جذاب و رویایی دیدن کردیم.

قطار توریستی
قطار گردشگری شهر وادوز

سپس مجددا سوار اتوبوس تور شدیم و حدود ساعت 7 شب به زوریخ رسیدیم و رسما وارد سوئیس شدیم.در زوریخ هتل Crown Plaza بودیم. اتاق ها خیلی کوچک بود و کمی قدیمی ولی امکاناتش تکمیل بود یک سالن مجهز ورزشی بزرگ هم داشت در طبقه منفی 1صبحانه خوب و قابل قبول بود.

مسیر جاده بین اتریش تا سوئیس

در یک رستوران ترکی در نزدیکی هتل شام خوردیم و برای استراحت برگشتیم.در یک رستوران ترکی در نزدیکی هتل شام خوردیم و برای استراحت برگشتیم.

شام رستوران ترکی نزدیک هتل
شام رستوران ترکی نزدیک هتل..

آبشار راین زوریخ

10 فروردین 1402 ، 30 مارچ 2023، روز پانزدهم سفر: بازدید از بزرگترین آبشار اروپا در زوریخ !

امروز پس از صرف صبحانه برای بازدید از آبشار راین با اتوبوس راهی منطقه زیبایی در  روستای Neuhausen am Rheinfall شدیم . آبشار راین با عرض 150 متر بزرگترین آبشار اروپا محسوب می شود. برای رفتن به نزدیکی آبشار قایق های مخصوصی سوار شدیم و تا نزدیکی آبشار رفتیم. کناره آبشار راه پله هایی باریک دارد که چنانچه علاقمند به دیدن منظره آبشار از بالا و خیس شدن هستید از آن بالا بروید و عکسهای هیجان انگیز و زیبا بگیرید. مواظب پله های باریک و خیس شده باشید.

بعد از آبشار تا دفتر اصلی فدراسیون فوتبال مقر فیفا رفتیم، اگر از علاقمندان به فوتبال هستید، بدون شک قدم گذاشتن در چنین موزه‌ای که آثاری از روزهای آغازین مسابقات جام جهانی یعنی سال‌های ۱۹۳۰ در دست است، شما را غرق لذت می‌کند. پرچم ایران هم در زمین چمن محوطه کنار پرچم سایر کشورها نصب بود.

undefined

بنای یادبود فوتبال، هرمی از بازیکنان فوتبال که کره زمین را در دست دارند. فیفا، زوریخ، سوئیس بعد از بازدید از مقر فیفا به قسمت قدیمی تر و مرکز شهر زوریخ رفتیم برای گشت و گذار .نهار در یک رستوران ترکی غذا خوردیم و سپس از کوچه پس کوچه های زوریخ قدم زنان به سمت بام زوریخ رفتیم منطقه ای به نام لیدن هوف.

نهار در مرکز شهر زوریخ

در حاشیه رود لیمات، در مرکز شهر، تپه‌ای قرار دارد که زمانی محل استقرار یک قلعه‌ی رومی بوده است. این منطقه‌ی مرتفع با درختان بزرگ و قدیمی  جذاب‌ترین مناطق شهر است که در آن می‌توانید جاذبه‌های مهم شهر مثلا تالار شهر یا کلیسای مونستر را ببینید. کلیسای مونستر، نماد اصلی از شهر زوریخ است و به برج های دوقلویش معروف است.

بام زوریخ

بام زوریخ نمای 360 درجه ای از شهر داشت . دانشگاه زوریخ هم دیده می شد، جایی است که جایزه نوبل انیشتن هنوز در آن نگهداری می شود .

undefined

بین راه خانه ی زیبایی که جلب توجه میکرد مشخص شد مربوط به نویسنده کتاب هایدی ، یوهانا اشپیری بوده که نصف داستان هایدی را در این خانه خلق کرده است.

خانه خالق کتاب هایدی

خیابان بانهوف اصلی‌ترین و پر رفت و آمدترین خیابان زوریخ به حساب می‌آید. یکی از جذاب‌ترین و گران ترین مکان‌های خرید در اروپا به شمار می‌رود که فواره‌ها، هنر خیابانی، درختان، بناهای زیبا و انواع رستوران‌ها، روح تازه‌ای به آن بخشیده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌هایی که در این خیابان دیده می‌شود مملو از لباس‌های گران‌قیمت، مد روز، جواهرات و سایر کالاهای لوکس هستند، ویترین‌هایی که به دقت و ظرافت خاصی تزئین شده و خود بناهای این خیابان موجب شده است تا خیابان بانهوف به مکان مشهور و جذاب تبدیل شود.

خیابان بانهوف، زوریخ، سوئیس

خیابان بانهوف

دریاچه زوریخ که آب خود را از کوه های آلپ میگیرد منظره بسیار زیبا و چشم نواز دارد. تفریحات در دریاچه زوریخ متنوع است و علاوه بر کشتی‌های بخار می‌توانید با قایق موتوری، کانو و گزینه‌های دیگر به گشت و گذار بر روی آن بپردازید. ساعت 5.30 اتوبوس در کنار دریاچه زوریخ منتظر بود تا ما را به هتل برگرداند.

دریاچه لوسرن

11 فروردین 1402 ، 31 مارچ 2023، روز شانزدهم سفر: بازدید از شهر زیبا و افسانه ای لوسرن و کوه ریگی!

شهر لوسرن در شمال دریاچه ای با همین اسم در کشور سوئیس واقع شده است .طبق افسانه های باستانی سوئیس، هنگامی که گروهی از مردم به دنبال ایجاد شهری برای زندگی بودند، فرشته ای از آسمان به وسیله ی  نوری درخشان مکان ایجاد شهر را به آنها نشان داد و اینگونه این شهر لوسرن نامگذاری شد. ممکن است این داستان تنها یک افسانه ی باستانی تخیلی باشد، اما پس از تماشای چشم‌انداز کوهستانی و دریاچه زیبای لوسرن که مانند یک نگین  بی همتا در سراسر این کشور می‌درخشد، این افسانه ی قدیمی چندان هم دور از باور به نظر نمیرسد.

undefined

از زوریخ تا لوسرن تقریبا 1 ساعت راه بود.در لوسرن سوار کشتی شدیم و با کشتی تا نزدیکی کوه ریگی رفتیم. حدود 1 ساعت در کشتی فرصت داشتیم تا از مناظر بهشتی لذت ببریم. زیبایی وصف نشدنی و پایان ناپذیر این منطقه را به قطعه ای از بهشت تبدیل کرده است.قبل از سوار شدن به کشتی از قدیمی ترین پل اروپا بازدید کردیم. این پل چوبی از سال 1333 همچنان حفظ شده است . قدمت این پل چوبی  به عنوان نماد شهر لوسرن، به قرون وسطا برمی‌گردد و  یکی از محبوب ترین  پل‌های قدیمی چوبی در اروپاست که مقصد زیبا و رویایی برای گرشگران و عکاسان به شمار میرود. پل چپل به شکل اریب از رودخانه ی Reuss عبور می کند و زیر سقف آن نقاشی هایی 400 ساله  و منشا گرفته از افسانه های تاریخی مردم این شهر به چشم میخورد.

قدیمی ترین پل چوبی اروپا

از کشتی که پیاده شدیم یک قطار کابلی مجهز منتظر ما بود تا از دامنه کوه ریگی بالا برویم. این قطارها هر روز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۰:۴۵ دقیقه شب مشغول به کار هستند و تا قله ریگی بالا رفته و مسافران را تا ارتفاع ۱۵۵۰ متری می‌رسانند. ریگی، در رشته‌کوه آلپ قرار دارد و از مشهورترین کوه‌های سوئیس است . چنان مناظر خیره کننده و حیرت آوری در پیش چشم شما ظاهر خواهد شد که تا کنون شاید فقط در فیلم ها مشابه آن را دیده باشید. مرتفع‌ترین نقطه کوه، قله آن است که ۱۷۹۸ متر ارتفاع دارد. این قله با این ارتفاع از سطح دریا، یک چشم‌انداز پانورامای ۳۶۰ درجه از کوه های آلپ را به تصویر می‌کشد.

منظره زیبای لوسرن از دامنه کوه
منظره زیبای دریاچه لوسرن از دامنه کوه

بعد از پیاده شدن از قطار در قله، به قدری سرمای هوا زیاد بود و برودت وحشتناک تا مغز استخوان نفوذ میکرد که منتظر قطار بعدی نشدیم و با همان قطار تا رستورانی که نهار مهمان تور بودیم پایین آمدیم. پس از صرف نهار با قطار ساعت 3 مجددا همین مسیر را برگشتیم و سوار اتوبوس شدیم.

نهار مهمان تور، در دامنه کوه ریگی
نهار مهمان تور بودیم، در دامنه کوه ریگی
ویوی ایستگاه اتوبوس، منظره زیبای لوسرن

برگشت به هتل جمع و جور کردن چمدان ها و حرکت به سمت مقصد بعدی...

مسیر جاده بین سوئیس تا ایتالیا

12 فروردین 1402 ، 1 آوریل 2023، روز شانزدهم سفر: ورود به میلان پایتخت مد جهان!

به گفته منصور ضابطیان در کتاب "مارک و پلو" آدمها را می توان به دو دسته تقسیم کرد آنها که ایتالیا را دیده اند و آنهایی که ندیده اند. اگر کسی ناگزیر به انتخاب تنها یک نقطه از دنیا برای سفر باشد و ایتالیا را انتخاب کند مسلما ضرر نکرده است. ایتالیا مرکز خوشمزه ترین غذاهای جهان است.

undefined

ساعت 9 صبح پس از بار زدن چمدان ها به سمت میلان حرکت کردیم. به شدت در راه ترافیک بود و تونلی 17 کیلومتری در بین راه را یک طرفه کرده بودند که سریع از ماشین ها خالی شود. از زوریخ تا میلان حدود 3.30 راه بود که با احتساب ماندن در ترافیک شدید ساعت 5 عصر به میلان رسیدیم.قرار بر این شد که فقط چمدان ها را در اتاق ها بگذاریم و تا قبل از تاریک شدن هوا به سمت مرکز شهر و کلیسای معروف ال دمئو برویم.

میلان، کلیسای ال دمئو

در میلان هتل Starhotel Ritz بودیم . هتل قابل قبول و خوبی بود. صبحانه مفصل و تکمیلی داشت. اتاق ها کمی کوچک بود.یک ربع بعد از قرار دادن چمدان ها در اتاق قدم زنان به سمت مرکز شهر و جاهای دیدنی میلان به همراه لیدر راه افتادیم. میلان پنجمین شهر بزرگ اروپا و دومین شهر بزرگ کشور ایتالیا است که به‌عنوان پایتخت مُد جهان و مرکز تجارت ایتالیا شناخته می‌شود. سفر به میلان بدون بازدید از این کلیسای شگفت‌آور غیرممکن است. کلیسای جامع میلان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای گوتیک دنیا است. قدمت آن به قرن 14 میلادی بر می گردد. ساخت این کلیسا حدود 600 سال طول کشیده است و محوطه بیرونی این کلیسا سالها محل جمع شدن هنرمندان بوده است.

میلان، میدان رو به روی کلیسا

گالری امانوئل دوم که در میدان دومئو قرار دارد، توسط ژوزپه منگونی طراحی و بین سال‌های 1865 تا 1877 ساخته شده است. در آن زمان این گالری رتبه دوم را در بین بزرگ‌ترین پاساژهای خرید اروپا از آن خود کرده بود و با گنبدی سر به فلک کشیده‌‌اش هر کسی را مجذوب خود می‌کرد.این گالری باشکوه نمونه‌ای از ساخت ‌و سازهای صنعتی آهن و شیشه در قرن نوزدهم است که می‌توان آن را آغازگر معماری مدرن در ایتالیا دانست. در حال حاضر نیز گالری امانوئل دوم  مکانی زیبا و پرجنب‌وجوش است که مردم محلی برای ناهار یا قهوه در کافه‌های زیبایش گرد هم می‌آیند و در مغازه‌های لوکس آن گشت می‌زنند.

گالری امانوئل دوم

قلعه
قلعه اسفورزا

قلعه اسفورزا از جمله توریستی‌ترین جاهای دیدنی میلان است که زمانی محل اقامت خاندان‌های سلطنتی ویسکونتی و اسفورزا بود. این قلعه مجموعه‌ای از موزهای مجسمه‌سازی را در خود جای داده است و شما می‌توانید آخرین شاهکار میکل آنژ را در آن ببینید. بین دو حیاط عقبی قلعه نیز گذرگاهی به پارک منتهی می‌شود که در ابتدا باغ سلطنتی میلان و بعدا یک زمین آموزشی نظامی شد.

undefined

ما در فرصت کمی که داشتیم بیشتر زمان خود را در میدان اصلی کلیسای ال دمئو به گشت و گذار و عکاسی اختصاص دادیم تا هوا تاریک شود و نمای شب و نورپردازی شده کلیسا را هم ببینیم. شلوغی این میدان شور و حال خاصی دارد معمولا گروه های مختلف موسیقی هم آهنگ هایی می نوازند و محیط بسیار رویایی و زیبا می شود. ساعت ها میتوان گوشه میدان نشست و رفت و آمد مردم و گردشگران تور ایتالیا را تماشا کرد.

بستنی ایتالیایی معروف میلان را تست کردیم و برای شام کی اف سی خوردیم و پیاده و قدم زنان به سمت هتل برگشتیم.

13 فروردین 1402 ، 2 آوریل 2023، روز هفدهم سفر: رمانتیک ترین شهر ایتالیا، ونیز!

ساعت 8 صبح به سوی ونیز حرکت کردیم با اتوبوس حدود 3 ساعت در راه بودیم. به ایستگاه کشتی های مسافربری رسیدیم. بلیط تک نفره 40 یورو بود ما چون گروه و تور بودیم نفری 20 یورو بلیط کشتی بود که تور پرداخت کرده بود. برای ورود به شهر ونیز هم به تازگی از توریست ها ورودی دریافت می کنند که برای گروه ما در مجموع 750 یورو بود که آژانس پرداخت کرده بود.

به سمت ونیز

نیم ساعت هم با کشتی تا میدان اصلی ونیز در راه بودیم. معمولا ونیز روز خلوت ندارد. سالی 18 میلیون توریست از ونیز بازدید می کنند. شهر شناور ونیز با کانال‌هایی متقاطع، قلعه‌های شگفت‌انگیز، موزه‌های باستانی، کلیساهای جامع، گالری‌های هنری، کلیساها و میادین عمومی مانند کارت پستالی تصویری به نظر می‌رسد.

این جاذبه‌ها بهترین مکان‌ها را برای بازدید در ونیز ایجاد می‌کنند و جذابیت مشتاقانه‌ای را برای گردشگران تور ونیز ایجاد می‌کنند می‌توانید از آنها بازدید کنید .کانال بزرگ ونیز گرند کانال یا کانال بزرگ مهم‌ترین نماد ونیز است که در امتداد دو سمت آن کاخ‌ها و قلعه‌های زیبا و خیره‌کننده قرارگرفته است. این کانال یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در ونیز است و به صورت زیگزاگ با چند پل زیبا و نفس‌گیر بر بالای آن ساخته‌شده است. این مکان یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید ونیز در شب است تا از غروب خورشید خیره‌کننده لذت ببرید و آب پرتلالو کانال را تماشا کنید.

کانال آبی ونیز

undefined

کلیسا سن مارکو ونیزاین باسیلیکا یکی از بهترین کلیساهای ایتالیا با طراحی زیبا و جاذبه برجسته ونیز است. تزئینات شگفت‌انگیز با موزاییک‌های طلا و آثار نقاشان دوره رنسانس و گنبدهای بیزانس آن را فوق‌العاده خیره‌کننده کرده است. کاخ دوج ونیزیکی از مکان‌های معروف برای بازدید در ونیز، کاخی فوق‌العاده زیبا و مجلل است که در ساحل کانال بزرگ واقع‌شده است و در روزهای نخست، محل استقرار دولت، کاخ دادگستری و محل اقامت رسمی دوج بود. ظرافت و متانت معماری و دکوراسیون گوتیک ونیزی آن را در یک طبقه‌بندی جدا قرار می‌دهد و این یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ونیز است.

میدان سن مارکو ونیز شلوغ‌ترین میدان عمومی و یکی از مکان‌های بسیار پربازدید در ونیز، میدان سن مارکو است که در مقابل کلیسای سنت مارک و کاخ دوج واقع‌شده است. این میدان توسط یک آبراه داخلی کوچک از کاخ جداشده است که به ریو باتاریو معروف است. این میدان مکانی است که همه ساختمان‌های دولتی و سایر دفاتر ونیز در آن واقع شده‌اند.

پل ریالتو ونیزپل ریالتو یکی از مشهورترین بناهای دیدنی ونیز است که در سال 1588 بر فراز کانال بزرگ ساخته‌شد. این پل علاوه بر اتصال دو خیابان شلوغ شهر، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در ونیز محسوب می‌شود؛ زیرا یک نقطه مهم عبور از کانال است.

پل ریالتو بر روی کانال اصلی ونیز

متاسفانه فاضلاب خانه ها و ساکنین ونیز به داخل آب کانال ها می ریزد و در بعضی از مناطق بوی نامطبوعی ایجاد کرده است. نهار در یکی از رستوران های حاشیه کانال اصلی که آب و هوای بهتری داشت پیتزا سفارش دادیم.

undefined

حدود ساعت 4 عصر برای برگشت به میلان باید در ایستگاه کشتی حاضر میشدیم. مسیر بسیار ترافیک وحشتناکی داشت حدود 8 به هتل رسیدیم و با توجه به تعطیلی مغازه ها و فروشگاه ها فقط برای قدم زدن به خیابان رفتیم و گشتی زدیم و برای استراحت به هتل برگشتیم.

14 فروردین 1402 ، 3 آوریل 2023، روز هجدهم سفر: فلورانس یکی از زیباترین شهرهای تاریخی و پایتحتت هنری ایتالیا !....

.ساعت 9 صبح از میلان به سمت فلورانس راه افتادیم با احتساب یک استراحت نیم ساعته بین راه حدود 3.30 دقیقه در راه بودیم تا به فلورانس رسیدیم.هتل فلورانس به نام Michelangelo هتل کوچک و جمع و جوری بود با پنجره های رو به خیابان.فلورانس در واقع شهری است که روح رنسانس و هنر در آن موج می‌زند و به زیبایی هر چه تمام‌تر شما را مجذوب خود می‌کند، فلورانس را ژولیوس سزار امپراتور نامدار دوم در سال 59 پیش از میلاد بنا نهاد.

فلورانس زیبا

مرکز شهر فلورانس شلوغ و پر از آثار هنری و تاریخی است، بنابراین می‌توان به راحتی با قدم زدن اغلب معماری‌ها و جاذبه‌های مهم آن را تماشا کرد به گونه‌ای که احساس خواهید کرد در زمان به گذشته رفته‌اید.

undefined

رودخانه آرنو، فلورانس، ایتالیا علاوه بر دیدن زیبایی‌های بصری، غذاهای خوشمزه‌ای را هم می‌توان در فلورانس تست کرد به خصوص استیک فلورانس بسیار معروف است. این شهر در سال ۱۹۸۲ به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید. خوشبختانه فلورانس به گرانی شهرهایی مانند رم یا ونیز نیست، اما با این وجود قیمت‌‌ها ممکن است تا حد زیادی به منطقه‌ یا محله‌ای که در آن مستقر هستید وابسته باشد.

کلیسای جامع مشهور فلورانس به نام سانتا ماریا دلفیوره کلیسای جامع مشهور فلورانس به نام سانتا ماریا دلفیوره که دقیقا در مرکز شهر قرار دارد، 140 سال طول کشیده تا ساختن آن تمام شود. پس از کلیسای سن پیتر در رم و کلیسای سن پل در لندن، سانتا ماریا دل فیوره سومین کلیسای بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این بنا، ۱۵۳ متر طول و ۹۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۹۰ متر می‌رسد و پس از تکمیل ساخت آن در زمان خود، بزرگ‌ترین کلیسای اروپا محسوب می‌شد.بزرگترین گنبد سنگی دنیا متعلق به این کلیساست . این کلیسا  دارای مجموعه‌ی بی‌نظیری از آثار تاریخی هنر کلاسیک است، و به دلیل طراحی خاص طاق گرد و منحصربه ‌فردش از شهرت جهانی برخوردار است. این بنا یکی از مشهور‌ترین کلیساهای ایتالیا به حساب می‌آید و بخش داخلی آن نیز بسیار عظیم و جالب است.

اهالی فلورانس معتقدند اگر دری از دروازه‌های بهشت به روی زمین گشوده شده باشد، آن همان دری است که برای تعمیدگاه کلیسای جامع شهرشان توسط لورنتسو گیبرتی طراحی شده‌است. دروازه‌ای که آوازه‌اش کمتر از گنبد شاهکار سانتا ماریا دل فیوره نیست. این در 8 تُنی برنزی و طلاکاری شده ‌با ارتفاعی ۵ متری 10 داستان عبرت آمیز از کتاب عهد عتیق را روایت می کند. ساخت این درها 27 سال طول کشیده است.

undefined undefined

پس از بازدید از کلیسا به میدان اصلی فلورانس به نام سینیورا رفتیم جایی که به دلیل وجود مجسمه ها و آثار هنری موجود در آن کم از موزه ندارد.

این میدان یکی از معروف‌ترین و زیباترین میدان‌های ایتالیا به حساب می‌آید که مجموعه‌ای از تندیس‌های نفیس به جای مانده از هنرمندان بی‌همتای قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی را در خود جای داده است. مجسمه‌‌ي «داوود» که «میکل‌آنژ» برای دولت جمهوری ساخت، یکی از فوق‌العاده‌ترین شاهکار‌های رنسانس است. این مجسمه در سال ۱۵۰۴ میلادی در میدان سینیورا تا نمایان‌گر ارزش‌های مدنی سازنده‌ی آن، نمادی بی‌نقص از فضیلت‌های حکومت جمهوری و شهامت و قدرت در نظام آن کشور باشد.

مجموعه دیگر از تندیس‌های «اولوفرنز و یودیت» متعلق به خاندان «میدیچی» است که در اواخر قرن پانزدهم میلادی، پس از مرگ «لورنزو"، از فلورانس اخراج شدند. مردم پس از غارت قصر خانواده «میدیچی»، مجسمه را به میدان آوردند تا نماد پیروزی‌ آنها بر ظلم باشد و سنگ‌نوشته‌ی معنادار «باشد که این عبرت مردمان شود» را بر روی آن حک کردند. وقتی خاندان میدیچی دوباره بر سر قدرت آمدند، برای احترام به باور مردمی، اجازه دادند مجسمه در همان محل باقی بماند.

پس از بازدید از میدان به سمت رودخانه آرنو حرکت کردیم ، در یکی از خروجی های میدان مجسمه لئوناردو داوینچی نیز نصب هست.مقابل گالری اوفیزی.

تندیس لئوناردو داوینچی

Ponte Vecchio  یا پل وکیو یک پل قدیمی است که در سال ۱۳۴۵ میلادی ساخته شده ؛ و اولین پل فلورانس به حساب می‌آید که در طول رودخانه آرنو (Arno) کشیده شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این پل در واقع تنها پلی است که از قرون وسطا در این شهر به ارث مانده و  همچنان یک مکان برای فروش جواهر‌، طلا و نقره‌ به شمار می‌رود. قدم زدن روی این پل و گشت و گذار در اطراف آن و در نهایت ثبت چند عکس یادگاری ارزش یک ساعت یا بیشتر از وقت شما را دارد.

پل وکیو، معروف ترین پل فلورانس

حدود ساعت 6 که برنامه گشت تور تمام شد به هتل برگشتیم و پس از استراحتی کوتاه مجددا برای بازدید قسمت دیگری از شهر پیاده از هتل راه افتادیم.

undefined undefined

کوچه پس کوچه های شهر را گشتیم، مناطقی دور تر از مرکز شهر و منطقه توریستی ... یک پارک زیبا هم در بین راه بود که فضای سبز جالبی داشت. پیاده به هتل برگشتیم برای جمع و جور کردن وسایل و حرکت به سمت رم...

15 فروردین 1402 ، 4 آوریل 2023، روز نوزدهم سفر: ورود به رم شهر موزه های باز و بسته !.

حرکت به سمت رم ساعت 12 ظهر بود. چون وسایل را جمع و جور کرده بودیم مجددا برای استفاده از فرصت باقیمانده و قدم زدن در فلورانس از کنار رودخانه آرنو شروع به پیاده روی کردیم تا مرکز شهر. به دلیل ساعات اولیه صبح میدان سینیورا و اطراف کلیسا کمی خلوت تر بود و عکسهای بهتری میشد گرفت.

رودخانه آرنو

رودخانه آرنو بعد پیاده به سمت هتل برگشتیم و ساعت 12 پس از بار زدن چمدان ها در اتوبوس به سمت رم حرکت کردیم. ساعت حول و حوش 3 عصر برای نهار و استراحت بین راه توقف داشتیم و تا رسیدن به رم ساعت از 5 عصر گذشته بود.

در رم هتل Le Meridien بودیم هتل خوب و جمع و جوری بود در مرکز شهر نزدیک به میدان دل پوپولو... که پیاده تا میدان حدود 10 دقیقه بود. پس از قرار دادن چمدان ها در اتاق و استراحتی کوتاه برای گشت شهری شبانه و دیدن مناطق دیدنی اطراف هتل در شب با لیدر همراه شدیم.

هتل مریدین در رم

رم هم هوا سرد و بارانی بود و در باران به قدم زدن پرداختیم، دیدنی های رم به قدری زیاد است که به شهر موزه های باز و بسته معروف است. هر جای شهر که قدم بزنی یک اثر هنری در انتظار شماست. با توجه به سیاست جذب توریست فضاهای قدیمی در اکثر شهرهای ایتالیا به همان سبک قدیم باقیمانده است، خیابان ها بسیار تنگ و مسیر عبور و مرور اتوبوس توریستی واقعا دشوار است. ساختمان های قدیمی هتل ها هم فقط اجازه بازسازی در فضای داخلی را دارند، بنابراین اکثر هتل ها خیلی کوچک و جمع و جور هستند. اما امکانات رفاهی آن کامل است.

میدان دل پوپولو، رم، ایتالیا

تعداد جاهای دیدنی رم آنقدر زیاد است که می‌توانید کل سفرتان را به گشت و گذار در خیابان‌ها و کوچه‌های باستانی این منطقه بپردازید، اما باز هم فرصت کم می آید. یکی از جاذبه دیدنی در رم میدان دل پوپولو است که به صورتی متقارن در رأس مثلثی قرار دارد که از سه خیابان اصلی رم تشکیل می‌شود، یکی از این سه خیابان خیابان دل کورسو است که اصلی ترین خیابان رم است. میدان دل پوپولو در اوایل قرن نوزدهم به عنوان ورودی شمالی به مرکز شهر طراحی شد.

در هر یک از دو طرف خیابان دل کورسو یکی از دو کلیسای دوقلوی سانتا ماریا دی میراکولی و سانتا ماریا مونتسانتو مانند تصویرهای آینه‌ای روبه‌روی هم قرار دارند. صدای ناقوس کلیسا در نم نم بارش باران فضای خاص و جذابی ایجاد کرده بود.

undefined

کلیسای دوقلوی سانتا ماریا دی میراکولی و سانتا ماریا مونتسانتو  به‌جای این‌که شتابان از یک جاذبه گردشگری به دیگری بروید، کمی وقت بگذارید و در حال و هوای این محله های باستانی و دیدنی در رم غرق شوید. کنار پله‌های اسپانیایی توقف کنید، پلکانی با پله‌ها و پاگردهای عجیب که به کلیسای فرانسوی ترینیتا منتهی می‌شود.این پله‌ها نام خود را از یک میدان دراسپانیا می‌گیرند، میدانی که در پایین پله‌ها قرار دارد و یکی از معروف‌ترین میدان‌های رم است. پله‌های اسپانیایی مدت‌هاست که یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی رم است. و برای جمع شدن و دورهمی جوان هاست.

پله های اسپانیایی

خیابان دل کورسو

شبانه قدم زنان تا فونتانا دی تروی رفتیم و در یکی از رستوران های کنار آبشار شام خوردیم و برای استراحت به هتل برگشتیم.

16 فروردین 1402 ، 5 آوریل 2023، روز بیستم سفر: رم، ترکیب بی نظیری از فرهنگ، هنر و تاریخ !.....

امروز روز اصلی گردش با تور رم بود . ساعت 9 اتوبوس برای بازدید همه مسافران را از هتل سوار کرد و ابتدا مجددا به میدان دل پوپولو و خیابان دل کورسو رفتیم. در سوی دیگر خیابان اتوبوس ما را سوار کرد برای بازدید از کلسئوم تا نزدیکی آن به سختی با اتوبوس رفتیم. نمای آمفی‌ تئاتر کلسئوم برای رم مانند برج ایفل برای پاریس است. کولوسئوم(Colosseum)  بزرگ‌ترین سازه‌ای است که از رومی‌های عهد باستان به یادگار مانده است. کولوسئوم هنوز هم الگوی میدان‌های ورزشی است و طراحی استادیوم‌های فوتبال امروزی به وضوح مبتنی بر این طرح رومی بیضی‌ شکل است..

میدان دل پوپولو

کولسئوم

در کنار کولوسئوم بنای دیگری قرار دارد که تقریباً به اندازه کولوسئوم مشهور است. طاق کنستانتین (Arch of Constantine) طاق نصرتی است که سِنا آن را  در سال 312 بنا کرد. طاق کنستانتین که ساخت آن در سال 315 پس از میلاد به پایان رسید، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های رم است. هنوز هم بخش اعظم جزئیات اصلی و هنر به کار برده شده برای ساخت طاق پابرجاست. طاق کنستانتین با ارتفاع 21 متری از ناحیه‌های اطراف به خوبی مشخص است و یکی از زیباترین چشم‌اندازهای رم به شمار می‌آید. اثر هنری و تندیس‌های روی طاق ترکیبی از چند موضوع مختلف را به نمایش می‌گذارند و در کنار هم صحنه شگفت ‌انگیزی از تاریخ باستان را تشکیل می‌دهند.

طاق کنستانتین، رم

بعد از کلسئوم برای  دیدن قلعه‎ ی سنت آنجلو (Castel Sant'Angelo) که آن را با نام "  آرامگاه هادریان" نیز می‌شناسند، از اتوبوس مجددا پیاده شدیم. قلعه‌ی استوانه شکلی است که نزدیک واتیکان در رم و در شرق کلیسای سن پیتر قرار دارد.

قلعه سنت آنجلو

این قلعه را در سال ۱۲۳ بعد از میلاد به دستور امپراتور هادریان ساختند تا آرامگاهی برای خود و خانواده‌اش باشد و امروزه می‌توانید علاوه بر نقاط مختلف آن، از موزه‌ی داخل این قلعه نیز دیدن کنید. گفته می‌شود که او قصد داشت این آرامگاه را چنان بزرگ و باشکوه بسازد تا توانایی رقابت با معبد امپراتور آگوستوس را داشته باشد که از پیشینیان او به شمار می‌رفت.

با توجه به اینکه قلعه‌ی سنت آنجلو در سمت راست رود تیبر قرار گرفته، به طبقات بالای آن که بروید، می‌توانید به چشم انداز زیبای رودخانه، گنبدهای کلیساها و حتی کولوسئوم نیز دسترسی داشته باشید. در ضمن مجسمه‌های روی این پل جزو آثار برجسته برنینی در رم محسوب می‌شوند.

undefined

طاعون در اواخر قرن ۶ بعد از میلاد، شهر رم را فرا گرفت و شدت این بیماری به حدی رسید که هزاران نفر به آن مبتلا شده و اجساد مردم در گوشه و کنار خیابان‌ها افتاده بود. بنابراین مردم و پاپ دور هم جمع شدند تا از خداوند بخواهند از جان بازماندگان بگذرد و به آن‌ها رحم کند. وقتی پاپ سرش را بالا آورد، تصویر درخشانی از فرشته‌ی میکائیل را دید که شمشیرش را پایین آورده و آن را در غلاف می‌گذارد. این داستان به این شکل تعبیر شد که خدا به آن‌ها معرفت نشان داده و طاعون به زودی پایان خواهد یافت. امروزه مجسمه‌ی فرشته‌ای که می‌بینید بال‌هایش را در بالای ساختمان این آرامگاه باز کرده، یادبودی از همان فرشته‌ی میکائیل می‌باشد و یادآور این است که رحمت خداوند حتی در بدترین شرایط هم خودش را به نوعی نشان خواهد داد. البته مجسمه‌ی امروزی از برنز ساخته شده و قدمتش به سال ۱۷۰۰ برمی‎گردد و آن را جایگزین مجسمه‌ی اصلی فرشته کرده‌اند که جنسش از سنگ مرمر بود.

برای بازدید از واتیکان، کوچکترین کشور مستقل جهان با مساحت کمتر از نیم کیلومتر مربع به سمت میدان زیبای سنت پیتر رفتیم. طراحی مجلل داخل کلیسا، آثار هنری زیبایی را در برمی‌گیرد که از میان می‌توان ۳ مورد از شاهکارهای شناخته‌شده‌تر ایتالیا یعنی مجسمه‌ی پیه‌تا از میکل آنژ و گنبد معروف کلیسای سن پیتر و بالداکینو ۲۹ متری اثر برنینی را نام برد که بالای محراب پاپ قرار دارد.

واتیکان

با توجه به میزان شهرت این کلیسا، خودتان را برای صف‌های طولانی بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری آماده کنید ( بالای 2-3 ساعت باید در صف ایستاد) و یادتان باشد برای ورود به داخل نباید لباس کوتاه به تن داشته باشید و می‌بایست شانه‌هایتان را بپوشانید. طراحی میدان سنت پیتر را برنینی برعهده داشته و اگر از بالا به آن نگاه کنید، تصویر یک سوراخ کلید را تداعی می‌کند که از دو طرف با ستون‌های دوریک احاطه شده است. ظاهر نیم دایره‌ای میدان عمدی بوده و برنینی این ردیف ستون‌ها را «دست‌های مادرانه‌ی کلیسا» توصیف کرده است. بعد از واتیکان اتوبوس ما را به مرکز شهر برد و از آنجاییکه که رفت و آمد اتوبوس در محله های توریستی بسیار سخت و دشوار بود، بقیه دیدنی های مسیر را پیاده روی کردیم برای بازدید.

undefined

مجددا به فونتا دی تروی زیبا رفتیم .فواره تروی، مجموعه‌ای از مجسمه‌های اساطیری را در خود جای داده است و کاخ پُلی (Palazzo Poli) را در پس‌زمینه‌ی خود دارد. این بنا به سبک باروک ساخته شده و پس از بازسازی آن در سال ۲۰۱۵، بیشتر از قبل می‌درخشد. رسم است که یک سکه را به داخل آب می‌اندازند تا مطمئن شوند که باز هم به شهر رم برمی‌گردند. به طور متوسط، چیزی حدود ۳۰۰۰ یورو در روز به داخل حوض این فواره انداخته می‌شود! سپس جمع آوری شده و صرف امور خیریه و رسیدگی به افراد بی خانمان می شود.

معماری این بنا را نیکولا سالوی (Nicola Salvi) در سال ۱۷۳۲ انجام داده و طرح او، خدای اقیانوس‌ها را سوار بر ارابه‌ای صدف‌ شکل نشان می‌دهد که تریتون‌ها آن را با اسب‌های دریایی خود می‌کشند. یکی از این اسب‌های دریایی، وحشی و دیگری رام است که نشانگر حالت‌های دریا هستند. فواره ترِوی در طول روز بسیار شلوغ می‌شود و شاید بهتر باشد برای گرفتن یک عکس خلوت و بدون حضور بقیه توریست ها صبح خیلی زود به فونتا دی تروی بیایید.

یادتان باشد از بستنی های دور میدان و در کوچه پس کوچه ها تست کنید، بعضی از بستنی فروشی ها تا 150 طعم مختلف جلاتو ارائه می دهند.

جلاتو، رم
جلاتو،( بستنی ایتالیایی)، رم

توجه شما را به مطلبی از کتاب سه رنگ نوشته منصور ضابطیان جلب می کنم:

در ایتالیا دانشگاهی وجود دارد به نام Carpigiani که با چند کیلو اضافه وزن از آن فارغ التحصیل می شوید. این دانشگاه تنها دانشگاه در جهان است که ساخت بستنی را آموزش می دهد. ایتالیایی ها تعصب خاصی روی به کار بردن کلمه ice cream  به جای جلاتو دارند و آن هم بر میگردد به یک میراث فرهنگی و تفاوت های بستنی های معمول و جلاتو ایتالیایی!

مثلا در بستنی خامه و شکر زیادی وجود دارد ولی در جلاتو ایتالیایی به جای خامه بیشتر شیر استفاده می شود و شکر خیلی کمتری می زنند و این باعث می شود که جلاتو از بستنی کالری کمتری داشته باشد. ایتالیایی ها جلاتو را طوری درست می کنند که هوای کمتری توی بافتش داشته باشد که باعث می شود غلیط شده و بافت کشداری پیدا کند و در دمایی حدودا 10-15 درجه کمتر از دمای بستنی معمولی، بنابراین هر موقع جلاتو میخورید زبانتان بی حس نمی شود!

پس از تست کردن طعم های مختلف بستنی از کوچه پس کوچه های باریک و سنگفرش شده و پر از جمعیت برای دیدن پانتئون رفتیم.

معبد پانتئون

با اینکه ۲۰۰۰ سال از ساخت معبد پانتئون ایتالیا می‌گذرد، شکوه این بنا به طرز عجیبی تعجب بازدیدکنندگان را بر خواهد انگیخت. طراحی فوق‌العاده، شکوه و جلال، هماهنگی و تناسب این سازه عظیم، همگی یادآور معماری پر عظمت و خیره کننده امپراطوری روم هستند. واژه پانتئون یک صفت یونانی به معنی «به احترام تمام خدایان» است. در واقع پانتئون اولین بار به عنوان معبدی برای تمام خدایان ساخته شد.

حیرت انگیزترین بخش پانتئون گنبد عظیم آن است که به خاطر حفره‌ای در مرکز شهرت دارد. به این سوراخ، چشم پانتئون نیز می‌گویند. این گنبد به مدت ۱۳۰۰ سال بزرگ‌ترین گنبد جهان بود و حتی امروز نیز بزرگ‌ترین گنبد بدون حمایت جهان به شمار می‌رود!

قطر این گنبد ۴۳ متر بوده و به خاطر برابری فاصله زمین تا سقف و این قطر، یک تناسب عالی برقرار می‌شود. مهندسان رومی برای آن‌ که گنبد پانتئون بتواند بدون حمایت سر جای خود بایستد، وزن مصالح و ضخامت را به تدریج کاهش می‌دادند. ۱۶ ستون عظیمی که ایوان را حمایت می‌کنند، هر کدام ۶۰ تن وزن دارند و ارتفاعشان ۱۱/۸ متر است. این ستون‌ها بیش از ۱۰۰ کیلومتر روی رود نیل سفر کردند تا از مصر به اینجا برسند.

جاذبه بعدی میدان ناوونا است که به سمت آن پیاده حرکت کردیم.

مجسمه های میدان ناوونا، طراحی برنینی

میدان ناوونا یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و زیباترین میدان‌های شهر رم است که ذکاوت هنرمندان ماهری همچون «برنینی» و «بورومینی» را به نمایش می‌گذارد. رستوران‌های متعددی در اطراف این میدان پراکنده شده‌اند و هنرمندان خیابانی و نوازندگان این ناحیه، سرزندگی بیشتری به آن بخشیده‌اند و نقاشان نیز با کشیدن پرتره، مردم را سرگرم می‌کنند. بنابراین بسیاری از مردم در میدان ناوونا دور هم جمع می‌شوند تا هم معماری جاذبه‌های معروف آن را تماشا کنند که هارمونی خاصی با یکدیگر دارند، و هم در حین صرف غذا از منظره‌ی دیدنی فواره‌های این مکان لذت ببرند.میدان ناوونا در مرکز تاریخی شهر رم و در غرب پانتئون قرار گرفته و فاصله‌اش تا قلعه سنت آنجلو کم است که آن هم یکی از مقاصد دیدنی معروف شهر رم به شمار می‎رود. فواره‌ی چهار رودخانه معروف‌ترین جاذبه‌ی میدان ناوونا به حساب می‌آید و برنینی، معماری آن را برعهده داشته است.

رودخانه تیبر، رم

در نزدیکی میدان ناوونا یکی از شعبه های مک دونالد بود که نهار دیر وقت را آنجا خوردیم و پیاده به سمت هتل از حاشیه رودخانه تیبر برگشتیم. با توجه به بافت قدیمی و سنتی که در سرتاسر ایتالیا به خصوص رم حفظ شده است. پیدا کردن وسیله برای عبور و مرور از قسمتهای توریستی شهر به سایر مناطق کمی سخت هست و اکثر توریست ها پیاده تا خیابان اصلی می روند.

undefined

17 فروردین 1402 ، 6 آوریل 2023، روز بیست و یکم سفر: روز آزاد رم !

امروز روز آزاد در رم بود و روز آخر حضور در اروپا. پرواز به سمت تهران ساعت 10 شب به وقت رم بود که باید ساعت 5-6 عصر از هتل حرکت می کردیم به سمت فرودگاه رم. چمدان ها را شب قبل بسته بودیم و مجددا برای دیدن زیبایی های رم در شهر راهی مرکز شهر شدیم آن هم پیاده.

اکثر ماشین ها در رم بسیار سایز کوچکی دارند

اکثر ماشین ها در رم بسیار سایز کوچکی دارند.

سفر کردن با تور مزایا و معایب خاص خودش را دارد. به نظر من یکی از معایب تورهای مسافرتی این هست که برای دیدن و لذت بردن و لمس کردن زیبایی های هر شهری فرصت خیلی کم هست. آن هم به دلیل گروهی بودن و تعداد زیاد افراد گروه و برنامه فشرده گشت های شهری است.

به هر حال روز آزاد رم فرصت خوبی بود برای گشت و گذار با فراغ بال و آسوده در یکی از زیباترین مقاصد گردشگری دنیا. اینبار بر خلاف روز قبل که سرد و بارانی بود، نور آفتاب زیبایی خاصی به همه چیز داده بود.

بنای یادبود ویکتور امانوئل، این بنای عظیم به افتخار اولین پادشاه ایتالیا، ویکتور امانوئل II، در شیب تپه کاپیتولینه، در قلب شهر ساخته شد. این بنا در سال 1911 ، 50 سال پس از اتحاد ایتالیا افتتاح گردید.

بنای یادبود ویکتور امانوئل

معماری این کلیسا به حدی زیبا است که از کف تا سقف ان شما را حیرت زده می‌کند. در واقع هیچ کلمه‌ای برای وصف ان پیدا نمی‌کنیم. نقاشی دیواری سقف اثر آندریا پوزو، گنبد زیبا و ستون‌ها آن همگی بی نظیر و دیدنی هستند.

مجددا در مسیر فونتا دی تروی به راه افتادیم و در کوچه های اطراف در یک رستوران محلی پاستا خوردیم، مرد رستوران دار یک کلمه هم انگلیسی بلد نبود و فقط ایتالیایی صحبت می کرد. تجربه جالبی بود. انگار در یکی از کوچه پس کوچه های منتهی به بازار برگ تهران غذای سنتی می خوردیم .

undefined

پس از صرف نهار پیاده و گشت زنان به هتل برگشتیم. چمدان ها را در لابی تحویل اتوبوس دادیم برای حرکت به سمت فرودگاه رم.

فرودگاه رم
فرودگاه فیومیچینو، رم

فرودگاه فیومیچینو، فرودگاه اصلی شهر رم است که نام خود را از فرد مشهور دوران رنسانس، یعنی لئوناردو داوینچی، گرفته است. این فرودگاه در نزدیکی شهر فیومیچینو، حدود 40 کیلومتری مرکز رم است و بزرگ ترین فرودگاه رم و شلوغ ترین فرودگاه در کل ایتالیا است . فرودگاه فیومیچینو یک فرودگاه بین المللی کارآمد است که به خوبی شهرهای مختلف را به هم وصل می کند. از آنجایی که فرودگاه فیومیچینو نسبتاً شلوغ است، برنامه ریزی کنید که حداقل 3 ساعت قبل از زمان پرواز معین خود در آنجا باشید تا زمان کافی برای ورود و گذراندن مراحل امنیتی و کنترل گذرنامه داشته باشید.

به همین منظور با توجه به اینکه پرواز ما 10 شب بود حدود ساعت 5 از هتل به سمت فرودگاه راه افتادیم. کارهای گرفتن کارت پرواز و تحویل چمدان ها انجام شد. ساعت 10 پرواز امارات از رم به مقصد دبی بود.

پذیرایی ایرلاین امارات، پرواز برگشت رم به دبی
بربادرفته، کل پرواز دبی تا رم این شاهکار سینما رو برای دهمین <span class=
بربادرفته، کل پرواز دبی تا رم این شاهکار سینما رو برای دهمین بار دیدم

.18 فروردین 1402 ، 7 آوریل 2023، روز بیست و دوم سفر: ضیافت شام در دبی !.

.به وقت رم ساعت 4.30 صبح به دبی رسیدیم که در واقع حدود 6 صبح دبی بود. محل اقامت ما در دبی هتل بسیار زیبا و با کیفیت الغریر نزدیک میدان ماهی بود. اتاق های بسیار بزرگ و با امکانات کامل.

ویو اتاق هتل الغریر، دبی

با توجه به ساعت بد پرواز موفق به خواب و استراحت در پرواز نشدیم. وقتی به دبی رسیدیم یک شب در واقع در دبی اقامت داشتیم اما چون آژانس از شب قبل هتل را برای ما رزرو کرده بود اتاقه ها تحویل داده شد و از صبحانه هتل استفاده کردیم و برای استراحت و جبران بیخوابی و راه طولانی همه در اتاق بیهوش شدیم. :)

صبحانه هتل الغریر

حدود ساعت 2-3 عصر برای گشت و گذار در شهر از هتل بیرون رفتیم. خرید مختصری انجام دادیم و برگشتیم. هوای دبی گرم بود ولی هنوز شرجی و غیر قابل تحمل نشده بود. شب ضیافت شامی در هتل ترتیب داده شده بود که مهمان آژانس بودیم. خاطرات این بیست و چند روز مرور شد و با همسفری ها دور هم بودیم .

19 فروردین 1402 ، 7 آوریل 2023، روز بیست و سوم سفر:  برگشت به وطن !

پس از صرف صبحانه و تحویل چمدان ها گشتی در اطراف زدیم. هتل الغریر به مرکز خرید الغریر راه داشت که برای فرصت های کوتاه و زمان کمی که ما داشتیم خوب بود. در ضمن این نکته را هم خاطر نشان کنم با توجه به اینکه ماه رمضان در دبی هم خیلی جدی هست، و یک روز اقامت ما در دبی در ماه رمضان بود، رستوران ها و فود کورت ها سرویس دهی داشتند ولی در یک محل مخصوص و فضایی که جدا شده بود از سالن اصلی فروشگاه، در واقع خوردن و نوشیدن خیلی راحت نبود در فضای عادی و ملا عام تا قبل از افطار.

ساعت 12 ظهر با اتوبوس به سمت فرودگاه حرکت کردیم پرواز به سمت تهران ساعت 15 با هواپیمایی امارات انجام شد. حدود ساعت 17 عصر به وقت تهران به فرودگاه امام رسیدیم. همه پاسپورت ها تحویل لیدر گروه شد تا به آژانس بدهند برای دریافت مدارک و وثیقه ها و مواردی که آژانس به جهت اطمینان از بازگشت کلیه مسافران نگه داشته بودند، فردای روز بازگشت قرار شد برای گرفتن مدارک به آژانس برویم.

در پرواز برگشت از لیدر محترم و صبور و باسواد گروه جناب آقای حسنلو درخواست کردم به یادگار در دفترچه ای سفرنامه می نوشتم برایم مطلبی یادداشت کنند که تصویر آن را می بینید. برای ایشان آرزوی سلامتی و شادی میکنم.

*** نکاتی که به نظرم خاطر نشان کردن آنها بر اساس تجربه بد نباشد:

- در سفرهای اتوبوسی و طولانی مثل سفر ما سعی کنید چمدان های سایز متوسط بردارید چون مدام در حال جا به جایی از یک شهر به شهر دیگر هستید و در اروپا بر خلاف سایر کشورهای آسیایی کسی برای بردن چمدان ها کمک نمیکند بدون پرداخت پول و درخواست از هتل، اکثر خیابان ها به خاطر حفظ بافت قدیمی و جذب توریست بسیار باریک هستند و امکان پارک اتوبوس در جلو درب هتل نیست.

- معمولا از ابتدای سفر تا پایان سفر یک اتوبوس شما را همراهی میکند می توانید اگر چند تا چمدان دارید یکی از چمدان ها را پر کنید و لوازمی را قرار دهید که دیگر تا پایان سفر به آن نیازی ندارید مثل خریدهایی که کردید یا لباسهای کثیف که دیگر نمی پوشید و بگذارید در اتوبوس بماند.

- سرویس های بهداشتی که مجهز به شلنگ و آب نیست، برای استفاده از سرویس در سفرهای اتوبوسی یک بطری آب به همراه داشته باشید یا از دستمال های مرطوب آنتی باکتریال مخصوص بدن استفاده کنید خیلی راحت تر هست.

- یادتان باشد برای سفرهای طولانی حتما چند کنسرو یا خوراکی مثل بیسکوییت و یا چیپس همراه داشته باشید که به صورت سرد هم قابل خوردن باشد. برای مواقعی که در اطراف هتل رستوران یا سوپر نیست یا اینقدر دیر وقت میرسید که همه جا تعطیل هست. در هتل ها معمولا کتری برقی برای آبجوش و درست کردن چای هست اما نمی توانید با آن کنسرو را گرم کنید. بهتر است از المنت های برقی استفاده کنید. اگر اهل خورد و خوراک در رستورانهایی مثل مک دونالد یا کی اف سی و غیره هستید و خرید خوراکی از سوپر، روزی 20-30 یورو برای هر نفر در نظر بگیرید ( در زمان سفر ما)

- با توجه به اینکه ما با یک گروه پر جمعیت سفر میکردیم هزینه های رفت و آمد و حمل و نقل خیلی به صرفه تر بود تا اینکه مثلا شخصا با قایق به ونیز برویم. در واقع برآورد هزینه ها بستگی به انتخاب نوع سفر شما دارد. و خیلی نسبی است.

- سعی کنید اسکناس یورو به صورت خرد همراه داشته باشیدمعمولا 500 یورویی هیچ فروشگاهی قبول نمی کند. حتما به جای دلار یورو همراه داشته باشید تا در چنج پول متضرر نشوید. در ضمن در سوئیس واحد پول فرانک است و معمولا مغازه ها پس از خرید مابقی پول را به فرانک برمیگردانند و درصد بیشتری برای تبدیل یورو به فرانک برمیدارند.

- برای صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد از مترو و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. بلیط های مترو را برای چند روز خریداری کنید قیمت مناسب تر است. اوبر در تمام شهرها با قیمت مناسب تر از تاکسی های معمولی در دسترس است. اگر اهل گشت و گذار هستید لذت پیاده روی در پاریس، رم و فلورانس و ... را از دست ندهید. نقشه شهری را از قبل دانلود کنید و به راحتی در کوچه پس کوچه ها قدم بزنید. به شرط اینکه هوا خوب باشد. معمولا تعطیلات عید برای اروپا کمی سرد است...

و نکته آخر ... دوستانی که تجربه سفر ماشینی و اتوبوسی داشتند به اروپا خوشحال می شوم از نظراتشون استفاده کنم.

‍ ●●بریده ای از یک کتاب   زندگی مانند بازی شطرنج است؛ما نقشه ای میریزیم اما اجرای آن مشروط به حرکت هایی است که رقیب به دلخواه میکند.این رقیب در زندگی،سرنوشت است.  ▪️در باب حکمت زندگی/آرتور شوپنهاور

کوچه پس کوچه های مونیخ،آلمان

●● زندگی مانند بازی شطرنج است؛ما نقشه ای میریزیم اما اجرای آن مشروط به حرکت هایی است که رقیب به دلخواه میکند.این رقیب در زندگی،سرنوشت است. ▪️در باب حکمت زندگی/آرتور شوپنهاور