خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 2)

به سمت مسجد امام رفتیم. که درش بسته بود. بعدا متوجه شدیم که ساعت بازدید آثار باستانی تا ساعت 5 هست و اون موقع حدود ساعت 6:30 عصر بود.

ورودی مسجد امام

تو بازار چرخی زدیم. میدان نقش جهان پر از توریست های خارجی بود. خیلی تعجب کرده بودم و خیلی خوشحال بودم که انقدر توریست به کشورمون سفر میکنه. بیشتر مغازه ها پر از توریست بود که معلوم بود از کشورهای مختلف هستن. در کوچه های اطراف میدان و اطراف بازار هر جا قهوه فروشی و کافی شاپ بود گروهی از توریست ها اونجا نشسته بودن و داشتن قهوه میخوردن. تصمیم گرفتیم ما هم قهوه بخوریم ولی جایی پیدا نمیکردیم که خلوت باشه. بالاخره در نزدیک ورودی بازار قیصریه داخل خود بازار مغازه کوچیکی را پیدا کردیم که قهوه درست میکرد و صندلی بیرون در گذاشته بود. سفارش دادیم و نشستیم، قیمت کاپوچینو و کافه لاته اش نصف قیمت تهران بود و مزه اش واقعا عالی بود. با صاحب مغازه که صحبت کردیم میگفت مشتری هاش فقط توریستها هستن و خود مردم اصفهان خیلی با قهوه میونه ای ندارن. قهوه اونجا خیلی به ما چسبید. بعد از اون وارد بازار قیصریه شدیم.

سر در بازار قیصریه

پر از مس فروشی بود مغازه هایی که داشتن روی پارچه قلمکاری میکردن. کمی جلوتر هم مغازه هایی بود که جنسهای قدیمی و عتیقه داشتن که دیدن ویترینشون خالی از لطف نبود. از یکی از مغازه ها برای سوغات و برای خودم چند تا پارچه قلمکاری خریدم. هنوز هم از دیدنشون لذت میبرم.

قلمکاری

بعد از اون به سمت سی و سه پل رفتیم که دقیقا در انتهای خیابان چهار باغ بالا پایین تر از هتلمون قرار داشت. 5شنبه شب بود و خیابان چهار باغ مملو از آدم بود. به سی و سه پل و زاینده رود بی آب رسیدیم. همه برای گشت و گذر اومده بودن. زیر پل هم گروه گروه جوانها نشسته بودن و بیشتر داشتن آواز میخوندن. خیلی حس و حال جالبی بود.

سی و سه پل در شب

بعد از یک روز طولانی به سمت هتل برگشتیم تا استراحت کنیم و خودمون را برای فردا آماده کنیم. صبح که برای صبحانه پایین رفتیم دیدیم که باز هم رستوران هتل پر از توریست هست. بیشترشون مسن بودن. واقعا باید حس و حال زندگی رو از این آدم ها یاد گرفت. بعضی هاشون را میدیدم به نظرم میومد بالای 80 سال سن دارن. ولی انقدر خوشحال و خندون بودن و اومده بودن گشت و گذار. چقدر خوبن واقعا!

تصمیم گرفتیم اول بریم چهلستون را ببینیم بعد برگردیم اتاق را تحویل بدیم و به سمت شیراز حرکت کنیم. فقط چون جمعه بود و نماز جمعه در میدان نقش جهان برگزار میشد، رسپشن هتل یادآوری کرد که ماشین را کجا پارک کنیم چون ماشین ها را با جرثقیل میبرن. قبل از 9 صبح به چهلستون رسیدیم که تا 9 که در باز بشه کمی اون اطراف قدم زدیم. چون جمعه بود و تعطیل هر جا راه میرفتیم همه میگفتن چنج دلار و یورو ... صرافی سیار :)

چهلستون

لازم به ذکره که چهلستون 20 ستون داره و به علت انعکاس این 20 ستون در حوض رو به روی بنا، چهلستون نامیده میشه. بعد از ورود به چهلستون خانمی دم در بود به ما گفت که راهنمای صوتی (audio guide ) بگیریم. یعنی به طور صوتی بنا را از دستگاه هایی مثل واک من توضیح میده. از اونجا که من خودم بنا را میشناختم تشکر کردم. و خودمون از چهلستون بازدید کردیم. چند ماه قبل از این استانبول موزه توپکاپی رفته بودیم که این راهنماهای صوتی رو اونجا داشتن و ما اونجا گرفته بودیم و خیلی برامون جالب بود. البته اونجا همه توضیحات را رو آثار موزه نوشته بودن و یکسری توضیحات اضافه علاوه بر اون توضیحات را تو راهنمای صوتی توضیح میداد.

وارد بنا که شدیم دیدم هیچ توضیحی نیست همه جا فقط شماره زده (شماره را وارد راهنمای صوتی میکنید و توضیح میده). یعنی نمیشد توضیحات را بنویسن که کسی اگر نخواست راهنما بگیره خودش هم بتونه متوجه بشه؟ دفعه پیش که اصفهان بودم تمام تالارهای چهلستون برای بازدید آزاد بود. ولی این بار به ما گفتن فقط تالار اصلی بازه و بقیه تالار ها داره مرمت میشه!

نقاشی دیواری در تالار اصلی چهلستون

در داخل محوطه به دنبال تابلوی درخت کهنسال رفتیم که دیدیم بله تابلوی توضیحات بنا قبلا وجود داشته ولی الان اون را برداشتن و گذاشتن پشت محوطه که شما حتما راهنمای صوتی را بگیرید. بعد از بازدید از چهلستون به هتل برگشتیم، اتاق را تحویل دادیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. در مسیر خروج از اصفهان بودیم که متوجه شدم هتل جهانگردی اصفهان دقیقا در انتهای شهر به سمت شیراز قرار داره. و اونجا چقدر خوشحال شدیم که هتل جهانگردی را رزرو نکرده بودیم. همینطور در هنگام خروج از شهر سیتی سنتر شهر اصفهان توجهمون را به خودش جلب کرد که تصمیم گرفتیم در هنگام برگشت حتما سری به این سیتی سنتر بزنیم.

وارد جاده شدیم.. جاده دوبانده بود و مسیر رفت و برگشت از هم کاملا جدا بود. ولی خب تو جاده از یک لاین فقط کامیون تردد میکرد و فقط یک لاین برای سواری بود که خب این خیلی راننده را اذیت میکرد و مسیر اصلا مسیر راحتی مثل اتوبان تهران- اصفهان نبود. حدود 1 بعد از ظهر بود که به آباده رسیدیم. در پارکی در ورودی شهر توقف کردیم تا ناهار بخوریم. از اونجایی که اصلا خاطره خوشی از غذاهای بین راهی ندارم ترجیح میدم همه جا نون و پنیر بخورم ولی تو رستوران بین راهی غذا نخورم.

بعد از خوردن ناهاری سبک وارد شهر آباده شدیم تا از آثار تاریخی شهر آباده دیدن کنیم. مثل مسجد جامع و بازار شهر. ولی وقتی وارد شهر شدیم چون ظهر جمعه بود همه جا تعطیل بود و توی شهر پرنده پر نمیزد. در نتیجه از شهر خارج شدیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. هر چه به شیراز نزدیک تر میشدیم به سبزی و خرمی اطراف جاده اضافه میشد و مناظر خیلی زیبا تر میشدند. اول میخواستیم روز اولی که شیراز هستیم تخت جمشید و پاسارگاد رو ببینیم ولی از اونجایی که فاصله پاسارگاد تا شیراز زیاد هست تصمیمون عوض شد و تصمیم گرفتیم در همین مسیر رفت پاسارگاد را ببینیم.

نقشه مسیر حرکت

حدود ساعت 3 بعد از ظهر به پاسارگاد رسیدیم. مقبره کوروش کبیر را دیدیم. محوطه پر از گروه های توریستی بود آلمانی، فرانسوی و انگلیسی. از دیدن توریست ها خیلی خوشحال شدم (همه میدونن که وجود توریست در هر کشور یعنی افزایش در آمد مردم، ایجاد کار، شکوفایی اقتصادی و .... )

مقبره کوروش – پاسارگاد

مقبره کوروش - پاسارگاد

تو کتابهای باغ ایرانی خونده بودم باغ پاسارگاد قبلا وجود داشته ولی سفر قبلی که پاسارگاد را دیده بودم فقط و فقط مقبره کوروش بود. در حال حاضر کل محوطه پاسارگاد برای بازدید آزاد هست.و باغ پاسارگاد هم ثبت جهانی شده. تپه ای هم در انتهای محوطه هست که اگه ازش بالا برید کل مجموعه را زیر پاتون میبینید که خیلی زیبا هست. ولی این پیاده روی ها در اون ساعت و گرمای زیاد واقعا رمق ما رو گرفت.

نقشه پاسارگاد و بناهای موجود در آن

کاروانسرای مظفری - پاسارگاد

برج سنگی – پاسارگاد

تل تخت – پاسارگاد

محوطه پاسارگاد از بالای تل تخت

کاخ اختصاصی- پاسارگاد

کاخ بار عام- پاسارگاد

بعد از پاسارگاد حرکت کردیم به سمت نقش رستم. نقش رستم مجموعه ای از آثار باستانی و دیوار نگاری هایی هست که در فاصله 6 کیلومتری از تخت جمشید و در شمال شهر مرودشت قرار داره. این مجموعه آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی و نقش برجسته هایی از وقایع مهم دوران ساسانی هست.

مقبره 1 – نقش رستم

مقبره 2 – نقش رستم

مقبره – نقش رستم

محوطه نقش رستم

در داخل نقش رستم بنایی مکعب شکل هست که بهش میگن کعبه زرتشت. در موردش روایت های زیادی هست. و هنوز باستان شناسان در مورد کاربرد این بنا به نتیجه قطعی نرسیدند. و همونطور که تو عکس ها مشخصه خیلی هم شبیه بنای برج سنگی در پاسارگاد هست.

بنای کعبه زرتشت

با همه این بازدیدها از اول صبح و مسیر بسیار طولانیه اصفهان تا شیراز حدود 7:30 عصر که به شیراز رسیدیم از خستگی نمیتونستیم راه بریم. به خصوص همسرم که رانندگی هم خیلی اذیتش کرده بود. با استفاده از نقشه هتل ارم را پیدا کردیم. همینطور که از سمت دروازه قرآن به سمت مرکز شهر میرفتیم در یکی از خیابانها تابلوی طرح ترافیک شیراز را دیدیم. گفتم ای بابا این هتل ما هم که تو طرح ترافیکه اون روز جمعه بود ولی روزای دیگه را چی کار میکردیم؟ ..بعد از رسیدن به هتل ماجرای طرح ترافیک را از رسپشن پرسیدم و گفتن که اون تابلوها الکیه و این طرح هیچ وقت اجرا نشده. بعد از رسیدن ماشین را در پارکینگ هتل (زمینی پشت هتل خالی بودکه به عنوان پارکینگ هتل استفاده میشد) گذاشتیم. و چند ساعت استراحت کردیم.

شام را از رستوران هتل سفارش دادیم و ساعت 10 شب از هتل خارج شدیم که هم تو شیراز کمی بچرخیم و هم قصد داشتیم به زیارت شاهچراغ بریم. اطراف شاهچراغ از 10 سال پیش که شیراز بودم خیلی خیلی تغییر کرده بود. اطراف حرم همه تخریب شده بود و پارکینگ ساخته بودن و اون موقع بازار حرم هم در حال ساخت بود که الان تکمیل شده.

حرم حضرت شاهچراغ

صبح روز بعد برای صبحانه به رستوران رفتیم. و باز هم هتل پر از توریست بود. پس به همین دلیل بود که ما به هر هتلی برای رزرو زنگ میزدیم پر بود. صبحانه هتل خیلی کامل بود و خصوصا یک نوع آش شیرازی داشت که هنوز مزه اش زیر زبونم هست. دو روز بعدی هم به قصد خوردن اون آش خوشمزه میرفتم رستوران. روز اول در شیراز رو برنامه باغ گردی گذاشته بودیم. و معروفترین باغ شیراز باغ ارم.

باغ ارم در سال 1342 به دانشگاه شیراز سپرده شده و از سال 1359به باغ گیاهشناسی تبدیل شده و تلاش شده تا گونه های متنوع گیاهی در این باغ گردآوری بشه. اطراف ساختمان باغ را باغسازی زیبایی کردند و در هر قسمت انواع گل و گیاه و درختان کاشته شده. و بیشتر درختان هم تابلویی داره که مشخصاتش روش نوشته شده.