سفرنامه وان، ترکیه (قسمت دوم)

سفرنامه وان، ترکیه (قسمت دوم)

25-Van-Blog cover (01-03-11).jpg

بعد اینکه کمی انرژی گرفتیم، تصمیم گرفتیم که خیابان جمهوریت رو ادامه بدیم و سری هم به برند های کوتون، وای کی ام و فلو و اینها بزنیم و از مرکز خرید آیدین هم دیدن کنیم. خیابان جمهوریت رو ادامه دادیم و اولین جایی که رسیدیم، وای کی ام بود. برند گرون قیمتی بود و بودجه ما اجازه خرید از این نمایندگی رو نمی داد. مسیر رو ادامه دادیم تا رسیدیم به نمایندگی کوتون که اون هم گرون قیمت بود. کفش های فلو هم همینطور.

نمایندگی فلو

مرکز خرید آیدین مقصد بعدی ما بود. مرکز خرید بزرگی که هم برند ها رو در خود جای داده بود و هم گرونی رو و صد البته شیک بودن و زیبایی محصولات. این مرکز خرید چندین طبقه بود.

مرکز خرید آیدین

حدود ساعت 9 بود که دیگه واقعا از پیاده روی خسته شده بودیم. چون طعم غذای ظهر برگر کینگز هنوز زیر لبمون بود، بازهم تصمیم گرفتیم که سری به اونجا بزنیم ولی اینبار پیتزاهاش رو امتحان کنیم. پس یه پیتزای دو نفره با نوشابه رو به قیمت 17 لیر سفارش دادیم.

قیمت پیتزاها در برگر کینگ

پیتزای دو نفره

انصافا پیتزای دو نفرشون خیلی بزکتر از پیتزاهای ما بود. و جالب اینکه کنار ما یه خانواده ایرانی هم پیتزای 4 نفره سفارش داده بودن که با دیدن سایز پیتزا به معنای واقعی کلمه سورپرایز شدن و شروع به عکس گرفتن از پیتزا کردن. خیلی بزرگ بود.

حدود ساعت 9:30 بود که سری به نمایندگی دفاکتو زدیم و خرید کردیم. و حوالی ساعت 11 هم به هتل برگشتیم. و بی صبرانه منتظر برنامه روز آخر که جاهای دیدنی وان بود موندیم. در آخر روز دوم جمع بندی که در مورد مراکز خرید داشتیم به این شرحه. البته قبلش بگم که گرون بودن یا ارزون بودن و قدرت خرید افراد متفاوته. نتیجه گیری که من انجام دادم بیشتر بر اساس قدرت خرید خودم و میزان شلوغ بودن مراکز خرید بود.

مراکز خرید با قیمت مناسب

مراکز خرید گران قیمت

هزینه های روز دوم:

ساندویچ برای دو نفر با نوشابه : 22 لیر

پیتزای دو نفره با نوشابه:17 لیر

صبح سومین روز بعد از صرف صبحانه با رفتن سریع السیر ما به نمایندگی ال سی وایکیکی و برگشتن سریع ما شروع شد. ساعت 10 برگشتیم هتل تا با تور بریم نقاط دیدنی جزیره رو ببینیم. هزینه ابتدایی تور 95 لیر بود. با توجه به اینکه خانم حبشی، مدیریت آژانس ماوی گشت هم حضور داشتند، هزینه تور برای دیدن خانه گربه ها، کارگاه نقره سازی، قلعه وان و جزیره با شام رو به 80 لیر کاهش دادن. و البته ما رو هم مهمون کردن و رایگان بردن که ازشون ممنونیم. مقصد اول ما خانه گربه ها بود. گربه های وان یکی از نادرترین نژاد های وان هستند که چشمانی متفاوت از هم از نظر رنگ دارن و واقعا زیبان. متاسفانه بعد از زلزله تعداد این گربه ها به شدت کاهش پیدا کرده و در معرض انقراض قرار گرفته. الان تیمی از دانشگاه های آلمان مسولیت رسیدگی به این امر و جلوگیری از انقراض این گربه ها رو بر عهده داره.

به هر حال مقصد بود اول گردشگری امروزمون خانه گربه .

ورودی خانه گربه وان

محوطه کوچیک و قشنگی داشت و کارگاه نقره هم در همین محل بود .

محوطه خانه گربه وان

گربه های وان رو در دو قفس بزرگ برای نمایش گذاشته بودند و البته از شانس ما یکی از اونها آزادانه تو محوطه می گشت. چشمانی بسیار زیبایی داشتن. بزرگترین قاتل این گربه ها طبق پرس و جوی من، موش ها هستند. به این ترتیب که اگر این گربه ها موش رو ببینن ولی نتونن شکارش کنن و بخورنش، یه جوری بد جوری به غرورشون بر میخوره و محکوم به مرگ هستند. این نکته برای من خیلی جالب بود.

توضیح عکس104 :قفس های نگه دارنده گربه ها

گربه وان

بعدش وارد ساختمان شدیم که کارگاه نقره هم همونجا بود. نقره های اصل و عیار 925 زیبایی وجود داشتن. ولی قیمتش نسبت به ایران گرون بود. یه چایی تو کافش خوردیم و مسیر رو به سمت قلعه ادامه دادیم.

کارگاه نقره

در مسیر قلعه از پارک وان گذشتیم و در کنار دریاچه وان به قلعه رسیدیم.

قلعه در کنار دریاچه وان

در مورد این قلعه باید بگم که وان قبلا در زمان امپراطوری اورارتو، پایتخت کشور ترکیه بوده و کل وان که در اون موقع جمعیتی حدود 4000 نفر داشت، تو این قلعه زندگی می کردن.در ابتدا و محوطه ی پایینی این محل، نماد مشهور شهر وان، نمونه خانه های قدیمی و کافی شاپ قشنگی تو این مکان وجود داره.

نمونه خانه ی قدیمی وان

قلعه وان – مکانی مقدس در بالای تپه

قلعه وان و نمای دریا

محوطه قلعه وان و کافی شاپی بسیار زیبا و سرسبز

مقصد بعدی ما به سمت جزیره ی فوق العاده رویایی آکدامار بود. برای این امر باید به سمت اسکله گواش رفت. برای این امر باید مسافتی حدود 45 کیلومتر رو طی کرد. در طول مسیر از میدان "هاوالیما کاوشانی" که مجسمه گربه های معروف وان توش هستند گذشتیم و در مسیر جاده ادرمیت وارد شدیم.

نماد گربه های معروف وان در میدان هاوالیما کاوشانی

مسیر رو در امتداد دریاچه 120 در 80 کیلومتری دریاچه وان طی کردیم. در طول مسیر اون طرف تر دریاچه کوه های سپان که از ساحل قابل مشاهده هستند و همیشه پوشیده ازبرف می باشند رو دیدیم. به گفته ی راننده ی ترکمون هیچ کس از این کوه ها بالا نمی رود. در این مسیر دو اسکله وجود دارد که برای رفتن به جزیره آکدامار باید به اسکله دوم یعنی گواش رفت. اسم اسکله اول همون اسکله هست و فاصله ی آن تا جزیره آکدامار حدود 2 ساعت با قایق می باشد و دوره.

سفرنامه شهر وان ترکیه

اسکله اول – اسم این محل همان اسکله هستش در بین مسیر ، مسجد اولو جامی رو دیدیم که نمای زیبایی داشت.

مسجد اولو جامی بعد 40 دقیقه به اسکله گواش رسیدیم و سوار قایق شدیم. قایقی دو طبقه که در مسیر 15 دقیقه ای اسکله تا جزیره ما رو همراهی میکرد. ورودی استفاده از این قایق 15 لیر برای رفت و برگشت بود.

اسکله دوم به نام گواش

کشتی تفریحی که باهاش به جزیره رفتیم

جزیره از راه دور

بعد از 15 دقیقه به جزیره رسیدیم. برای ورود به جزیره نیز باید مبلغ 5 لیر به عنوان ورودی پرداخت می شد که این هزینه ها روی تور محاسبه شده بود. به هر حال وارد جزیره شده و یک حسی زیبا سراسر وجود آدمی رو فرا گرفت. حس کاملا اروپایی بودن این جزیره با درخت های زیبا و بزرگ بادام. محیطی بسیار زیبا که به هیچ عنوان نمیخواستیم از اون محیط دل بکنیم. ابتدا محیط بیرون رو گشتیم و از آب زلال دریا لذت بردیم.

کلیسای آکدامار

محوطه ی کلیسای آکدامار

وقتی وارد کلیسا میشین در سمت راست چاه آرزوها رو میبینین. به گفته ی راهنما و سنت های قدیمی، اگر سکه ایی رو از روبروی گودی به این چاه بندازین، در صورتی که سکه ی شما اون بالا بمونه، آرزوی شما برآورده خواهد شد و در صورتی که به پایین بیوفته، برآورده نخواهد شد.

چاه آرزوها

داخل کلیسا – نقاشی های روی دیوار

داخل کلیسا

طبیعت بسیار زیبای جزیره

طبیعت بسیار زیبای جزیره و درختان بادام

ساحل بسیار زیبای جزیره

سفرنامه شهر وان ترکیه

حدود ساعت 4:30 بود که از جزیره در اومدیم و چون همگی گشنه بودیم، در مسیر برگشت، در مرکز تفریحی باحچه وان، برای صرف ناهار توقف کردیم. محیطی فوق العاده رویایی و آرام بخش. سفارش غذای ما پیده و لاح معجون، از غذاهای ترکی بودن که بسیار خوشمزه بودن.

ورودی مجتمع تفریحی و ساحلی باحچه وان

غذای پیده

غذای لاح معجون

محوطه مرکز تفریحی ساحلی باحچه وان

در نهایت همگی ساعت 7 به شهر رسیدیم. و چون شب آخر بود، اونایی که خرید اینا داشتن با وجود خستگی مفرطشون رفتن تا سریع آخرین خرید هاشون رو بکنن. منم رفتم تا یه نمادی از شهر وان تهیه بکنم. بهترین جا برای خرید سوغاتی و نماد وان، یک دکه شیشه ایی روبروی ساختمان استانداری وان هست که قیمت هاش از همه جا مناسب تره. بعدش هم سری به هایپر مارکت های وان زدیم تا شرایط و قیمت های آنها رو هم ببینیم و چون گرسنه نبودیم و ناهار رو دیر وقت خورده بودیم، کمی میوه گرفتیم برای شام. تو راه به چند تا مغازه ی آرایشی بهداشتی هم سر زدیم تا مقایسه ای کنیم بین قیمت های اونجا و ایران که نتیجه ی این رو در انتها خواهم گفت.

توی وان هایپر مارکت های بسیار بزرگی هستند که تقریبا میشه گفت همه چی تو اینها یافت میشه. روز آخر هم ما به هایپر مارکت میگروس رفتیم و دوستانمون خریدهایی کردن. از هایپرمارکت های مشهور وان میتوان به میگروس، حیات، زیرلیوغلو اشاره کرد. قیمت میوه و یکی دو قلم جنس بهداشتی رو میتونین تو تصاویر زیر با ایران مقایسه کنین.

هایپر مارکت های وان

اگر نیاز به داروخانه در وان پیدا کنین، در زبان ترکی بهش میگم اگزانه. در همه ی خیابان ها وجود داره و مشکلی نیست.

هتل رسمینا این هتل یک هتل بسیار زیبا و راحتی بود. در قسمت بررسی هتل ها مطمئنن بیشتر توضیح خواهم داد. اتاق های بسیار خوب و راحتی داره. تمام اتاق هاش به سیستم تهویه هوا و کولر مجهز هستند و صندوق ایمنی نیز در همه ی اتاق ها وجود داره. در مورد صبحانش باید گفت که عالیه و انتقادی که از این هتل دارم مربوط به میز صبحانه است. تنوع غذاهای گرمش بسیار کم بود و به یک مورد ختم میشد. از طرفی، در مورد آبمیوه ها، دستگاه سرد کن وجود نداشت.

هتل رسمینا

هتل رسمینا – قیمت بوفه ی اتاق

هتل رسمینا – قیمت اتو و خشکشویی

ذکر این نکته در مورد هتل های وان خالی از لطف نیست که لابی های بسیار کوچیکی دارن ولی هتل رسمینا از این بابت لابی قابل قبولی رو داشت. و در کل این هتل رو برای دوستان پیشنهاد میکنم.

هتل رسمینا – لابی

هتل رسمینا– لابی

هتل رسمینا– رستوران

نحوه ی رفتن به نقاط دیدنی بدون تور و هزینه ها

نحوه ی رفتن به نقاط دیدنی

هزینه های رفتن و ورودیه ها

قیمت غذا در مرکز تفریحی ساحلی باحچه وان

بیست نکته در مورد وان

نکته یک: مردم ترکیه با توجه به اینکه شدیدا اهل پیاده روی هستند و معمولا پیاده روی زیادی می کنند، لذا فاصله های زیاد برای اونها چیزی نیست ولی اگر به شما گفتند که همین مسیر رو پیاده برین و یکی دو دقیقه ای میرسین، مطمئن باشین که مسافت طولانی تر از اونیه که فکر میکنین.

نکته ی دو: در وان نیازی به استفاده از ماشین یا تاکسی ندارین و هر دو خیابان و مراکز اصلی رو باید پیاده بگردین.

نکته ی سه: در صورتیکه در طول سال یکبار و یا حتی دو بار به وان خواهید آمد و شهر دیگر ترکیه رو در برنامه ندارین، کاپوتاژ ماشین نیاز نیست و هزینش زیاده و به صلاح نیست.

نکته ی چهارم: تخفیف هایی که معمولا در مراکز خرید ترکیه هستند، واقعی بوده و مانند ایران نمی باشد.

نکته ی چهارم: فاصله سه راه حکاری تا شهر وان حدود 179 کیلومتر بوده نزدیک 3 ساعت در راه خواهید بود. البته در صورتیکه از مسیر سرو وارد ترکیه شوید. من مرز رازی رو پیشنهاد میکنم.

نکته ی پنجم: وان پر است از کافه های کنار خیابانی. پیشنهاد میکنم که امتحانشون کنین.

نکته ی ششم: در مورد مساجد قدیمی ترکیه باید این نکته رو اضافه کرد که آنهایی که 4 مناره دارند، به دستور پادشاه ساخته شده اند. آن مساجدی که دارای 3 مناره می باشند به دستور ملکه ساخته شده اند و مناره های 2 و به پایین توسط مردم عادی ساخته شده اند.

نکته ی هفتم: پارک وان، خانه گربه و قلعه در یک مسیر هستند و میتونین همشون رو باهم تو یه مسیر برین.

نکته ی هشتم: واحد پول کوچکتر از لیر کروش نامیده می شود. و هر 100 کروش معادل یک لیر می باشد.

نکته ی نهم: ماهی کفال که در دریاچه وان زندگی میکند، یکی از نمادهای این شهر بود و این نوع ماهی کفال فقط مختص این دریاچه می باشد.

نکته ی دهم: در وان نمایندگی خودروسازی های بزرگ دنیا مثل فورد، فولکس، فیات، پژو و ...وجود دارد. نکته ی یازدهم: نمایندگی برند های Zara , Mango نیز در دو ماه آینده افتتاح خواهند شد.

نکته ی دوازدهم: بام وام در منطقه ی به اسم تپه ی عاشقلار هست که در زمستان امکان اسکی نیز وجود دارد و کل شهر زیر پای شماست. نکته ی سیزدهم : در داخل شهر وان اتوبوس یا ون هایی با دو رنگ آبی و زرد میبینین. معمولا اتوبوس یا ون های آبی برای ایستگاه های داخل شهر و اتوبوس یا ون های زرد رنگ برای ایستگاه های خارج از شهر استفاده می شوند.

نکته ی چهاردهم: بهترین جا برای خرید نماد شهر وان، دکه ی شیشه ایی در روبروی استانداری این شهر در میدان بش یول می باشد.

نکته ی پانزدهم: ساعات کار نمایندگی دفاکتو از 10 صبح الی 10 شب می باشد و سر وقت تعطیل می شود.

نکته ی شانزدهم: شهر وان داری نقاط دیدنی دیگری مانند کشتی نوح در کوه های آرارات و آبشار مرادیه نیز می باشد که چون فرصت نداشتیم و از شهر دور هستن، نتونستیم بریم. همچنین محل اصلی نگهداری گربه های اصیل شهر وان، دانشگاه یوزینجی ایل – سال صدم می باشد که گروهی از اساتید آلمانی در مورد ادامه نسل این گربه ها در حال تحقیق هستند.

نکته ی هفدهم: حوالی چهارراه سویدان (تقاطع جمهوریت و کاظیم کارابکیر) پر است از آژانس های مسافرتی که بصورت ساعتی و روزانه برای ارومیه و مرز رازی ماشین دارند. در صورتی که خودتون اومدین میتونین از اینها استفاده کنین. هزینه بردن به خوی 50000 تومان است.

نکته ی هجدهم: قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی تو وان ارزان نیست.

نکته ی نوزدهم: توی وان و خیابان ها و چهارراه ها اثری از تابلوهای شهری و خیابانی نمیبینین و اینکه بخواین اسم خیابان یا کوچه رو چک کنین باید پرس و جو و یا خیلی دقیق باشین تا بتونین تابلویی پیدا کنین!

نکته ی بیستم: در صورتی که لیرتون تموم بشه، صرافی ها وان ریال رو هم چنج میکنن و مشکلی از این بابت نیست.

و در نهایت اینکه سفر به وان رو حداقل یکبار و مخصوصا برای دوستانی که برای بار اول به ترکیه سفر میکنن پیشنهاد میکنم. ذکر این نکته هم لازمه که سعی کنین وقتی از مرز رد میشین چمدون هاتون زیاد بزرگ نباشه چون مهر معافیت میخوره و تا یک سال نمیتونین به این اندازه خرید کنین. همچنین از سایت وزین لست سکند که امکان رفتن به این سفر رو برام مهیا کرد بی نهایت سپاسگذارم. یکبار دیگه از خانم حبشی، مدیریت آژانس ماوی گشت و خانم انصاری، تور لیدر مجرب این گروه و همچنین کارگزار تور در وان، جناب آقای رادمرد نهایت تشکر رو دارم. و سفر ما در روز جمعه 15 خرداد ماه به پایان خودش رسید. امیدوارم که مطالب این سفرنامه برای دوستان عزیز مفید واقع شده باشه.